 |
70 jaar oude radio spookt |
 |
27-07-2010 | 07:53: Een 70 jaar oude radio van een Scottish Heritage Center is oude radio-uitzendingen met speeches van Winston Churchill en muziek van Glenn Miller beginnen te spelen. Op het eerste zicht niet zo heel veel vreemds aan, ware het niet dat de radio geen energiebron heeft. De oude Pye Telecom valve radio in het Montrose Air Station, een centrum voor cultureel erfgoed dat het verhaal brengt van de mannen en vrouwen die daar destijds dienden, heeft geen interne energiebron en is niet aangesloten aan gelijk welke vorm van elektriciteit. Sterker nog: indien men de oude radio op het hedendaagse lichtnet zou aansluiten dan zal hij naar alle waarschijnlijkheid ontploffen. (Zomaar een oude radio)
Het vliegveld, volgens de geschiedenisboeken de eerste operationele militaire luchtmachtbasis van Groot-Brittannië (1913), is al bijna een eeuw een bron van paranormale waarnemingen. Schrikwekkende geestesverschijningen, angstaanjagende voetstappen en mysterieus piepende deuren hebben de meest sceptische personeelsleden van het centrum al naar een rationele verklaring voor de fenomenen doen zoeken. Verschillende mensen hebben de radio-uitzendingen uit de Tweede Wereldoorlog, inclusief de muziek van de Glenn Miller Band en de speeches van Winston Churchill gehoord. De radio begint op random tijdstippen te spelen en de uitzendingen duren maximaal een half uur. Technici die de oude radio grondig onderzochten vonden na het verwijderen van de rugzijde - naast het oude met buizen bezette binnenwerk - niets meer dan spinnenwebben. Marie Paton, 67 jaar en vrijwilligster bij het Scottish Heritage Center, heeft de Pye Telecom valve radio van haar vader Jack Stoneman. Stoneman kocht zelf de radio tweedehands in 1962. Paton vindt het allemaal maar een beetje eng en dacht eerst dat iemand haar een loer wou draaien. Tot ze zelf een uitzending hoorde: "Uit de radio kwam vaagjes muziek van Glenn Miller. Je moet erg goed luisteren om het te horen. Alle specialisten die langskwamen zeggen dat het onmogelijk is."  (Marie Paton en de spokende radio)
De vreemde radio-uitzendingen vervoegen een lange lijst van mysterieuze gebeurtenissen bij het Montrose Air Station. Het centrum voor cultureel erfgoed bevindt zich in het gebouw dat origineel dienst deed als hoofdkwartier voor de militaire basis. Bezoekers rapporteerden al vreemde energievelden rond het vliegveld, geluiden van voetstappen en deuren die open en dicht gaan, het geluid van vliegtuigmotoren, schaduwfiguren die kamers in en uit wandelen en zelfs de waarneming van een piloot in volledige vlieguitrusting. De meest bekendste paranormale gebeurtenis blijkt het waarnemen te zijn van Luitenant Desmond Lucius Arthur van het Royal Flying Corps die op 27 mei 1913 om het leven kwam toen zijn tweedekker crashte. Er wordt beweerd dat Arthur in het gebied bleef rondspoken tot hij in 1917 in zijn eer hersteld werd door de overheid. Een onderzoek van de overheid had uitgewezen dat Arthur niet door eigen onbezonnenheid, maar door een slecht uitgevoerde reparatie aan zijn toestel om het leven kwam.
|
 |
| 48 Reacties |
|
© Thomas Renneboog |
| |
|
|
|
| |
 |
| |
|
Reaxies:
Haplo: Nou, ik zou zeggen; breng de radio naar dat genootschap van twijfelaars in USA. Er schijnt al jaren een miljoen dollar klaar te liggen voor dat of diegenen die onomstotelijk bewijst paranormaal te zijn.
Elke poging tot nu toe is vals gebleken. Er is tot nu toe nog niets uitgekeerd... |
| Wie zijn geschiedenis vergeet, is gedoemd het opnieuw mee te maken |
|
|
Nou, ik zou zeggen; breng de radio naar dat genootschap van twijfelaars in USA. Er schijnt al jaren een miljoen dollar klaar te liggen voor dat of diegenen die onomstotelijk bewijst paranormaal te zijn.
Elke poging tot nu toe is vals gebleken. Er is tot nu toe nog niets uitgekeerd...

Luk: Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht. |
| Waar blijven die 4 ruiters van de apocalyps? |
|
|
Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht.

Radiation: Luk zei:
Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht.
Verkeerd gedacht: http://www.dail...-86908-22311686/ |
| Ge kunt er uw haar mee kammen! |
|
|
[quote=Luk]
Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht.
[/quote]
Verkeerd gedacht:
http://www.dailyrecord.co.uk/news/weird-news/2010/06/05/70-year-old-radio-set-with-no-plug-starts-playing-war-tunes-86908-22311686/

Luk: Radiation zei:Luk zei:
Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht.
Verkeerd gedacht: http://www.dail...-86908-22311686/
Ik bedoel wel: in een wetenschappelijk tijdschrift. Echt wetenschappelijk. Echt tijdschrift . |
| Waar blijven die 4 ruiters van de apocalyps? |
|
|
[quote=Radiation]
[quote=Luk]
Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht.
[/quote]
Verkeerd gedacht:
http://www.dailyrecord.co.uk/news/weird-news/2010/06/05/70-year-old-radio-set-with-no-plug-starts-playing-war-tunes-86908-22311686/
[/quote]
Ik bedoel wel: in een wetenschappelijk tijdschrift. Echt wetenschappelijk. Echt tijdschrift ;).

Tru: Radiation zei:Luk zei:
Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht.
Verkeerd gedacht: http://www.dail...-86908-22311686/
Volgende keer meteen een bronvermelding bij het artikel graag. |
|
|
|
[quote=Radiation]
[quote=Luk]
Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht.
[/quote]
Verkeerd gedacht:
http://www.dailyrecord.co.uk/news/weird-news/2010/06/05/70-year-old-radio-set-with-no-plug-starts-playing-war-tunes-86908-22311686/
[/quote]
Volgende keer meteen een bronvermelding bij het artikel graag.

Pieter: En niemand die in dat halve uur van de uitzendingen eraan denkt om eens een bandrecorder mee te laten lopen? |
| Kritisch door nieuwsgierigheid |
|
|
En niemand die in dat halve uur van de uitzendingen eraan denkt om eens een bandrecorder mee te laten lopen?

CCRider: Luk zei:
Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht.
O pfff nou nog mooier..net of hier alleen onware dingen staan |
| Foxtrot Uniform CCRider Kilo |
|
|
[quote=Luk]
Als dit waar zou zijn zouden we het wel ergens anders lezen dan op grenswetenschap.nl.
Mijn gedacht.
[/quote]
O pfff nou nog mooier..net of hier alleen onware dingen staan

Maan: Haplo zei:
Nou, ik zou zeggen; breng de radio naar dat genootschap van twijfelaars in USA. Er schijnt al jaren een miljoen dollar klaar te liggen voor dat of diegenen die onomstotelijk bewijst paranormaal te zijn.
Elke poging tot nu toe is vals gebleken. Er is tot nu toe nog niets uitgekeerd...
Het paranormale is momenteel nog niet te bewijzen, daarom wordt het ook "paranormaal" genoemd. Als het paranormale bewezen of gemeten kan worden dan is het natuurlijk niet "paranormaal" meer. Maar je bedoeld zeker de beloning van James Randhi. Nou die is volgens mij alleen maar uit op het zwart maken van paranormaal begaafden want slagen voor zijn test is ook voor mensen met echte paranormale gaven onmogelijk omdat het paranormale gewoon nog niet onomstotelijk te bewijzen is.
Alleen een persoonlijke paranormale ervaring kan het paranormale voor jezelf bewijzen. |
|
|
|
[quote=Haplo]
Nou, ik zou zeggen; breng de radio naar dat genootschap van twijfelaars in USA. Er schijnt al jaren een miljoen dollar klaar te liggen voor dat of diegenen die onomstotelijk bewijst paranormaal te zijn.
Elke poging tot nu toe is vals gebleken. Er is tot nu toe nog niets uitgekeerd...
[/quote]
Het paranormale is momenteel nog niet te bewijzen, daarom wordt het ook "paranormaal" genoemd. Als het paranormale bewezen of gemeten kan worden dan is het natuurlijk niet "paranormaal" meer. Maar je bedoeld zeker de beloning van James Randhi. Nou die is volgens mij alleen maar uit op het zwart maken van paranormaal begaafden want slagen voor zijn test is ook voor mensen met echte paranormale gaven onmogelijk omdat het paranormale gewoon nog niet onomstotelijk te bewijzen is.
Alleen een persoonlijke paranormale ervaring kan het paranormale voor jezelf bewijzen.

CCRider: Maan zei:
Alleen een persoonlijke paranormale ervaring kan het paranormale voor jezelf bewijzen.
Heel mooi gezegd Maan. Mee eens! |
| Foxtrot Uniform CCRider Kilo |
|
|
[quote=Maan]
Alleen een persoonlijke paranormale ervaring kan het paranormale voor jezelf bewijzen.
[/quote]
Heel mooi gezegd Maan.
Mee eens!

Emie : Pieter zei:
En niemand die in dat halve uur van de uitzendingen eraan denkt om eens een bandrecorder mee te laten lopen?
Dat wordt door sceptici toch meteen verworpen. "Fake!" Hoor je ze al roepen? |
| Dig a pony |
|
|
[quote=Pieter]
En niemand die in dat halve uur van de uitzendingen eraan denkt om eens een bandrecorder mee te laten lopen?
[/quote]
Dat wordt door sceptici toch meteen verworpen. "Fake!" Hoor je ze al roepen? :)

Marsepars: Toch wel apart. Zet je dat ding ergens neer, heb je 'm helemaal afgestoft en opgepoetst: gaat ie ineens aan! Jij kijken of er een snoer aan zit. Nada!
Hoe snel zou je hart dan gaan? |
| After your death you will be what you were before your birth. |
|
|
Toch wel apart.
Zet je dat ding ergens neer, heb je 'm helemaal afgestoft en opgepoetst: gaat ie ineens aan!
Jij kijken of er een snoer aan zit. Nada!
Hoe snel zou je hart dan gaan?
;)

Pieter: Emie zei:Pieter zei:
En niemand die in dat halve uur van de uitzendingen eraan denkt om eens een bandrecorder mee te laten lopen?
Dat wordt door sceptici toch meteen verworpen. "Fake!" Hoor je ze al roepen?
Ja, daar heb je gelijk in. Maar het is geen reden om het niet vast te leggen, want er zijn genoeg mensen die het wél geloven wanneer ze het horen  En het geeft meer waarde aan het verhaal dan alleen een paar oorgetuigen. |
| Kritisch door nieuwsgierigheid |
|
|
[quote=Emie ]
[quote=Pieter]
En niemand die in dat halve uur van de uitzendingen eraan denkt om eens een bandrecorder mee te laten lopen?
[/quote]
Dat wordt door sceptici toch meteen verworpen. "Fake!" Hoor je ze al roepen? :)
[/quote]
Ja, daar heb je gelijk in. Maar het is geen reden om het niet vast te leggen, want er zijn genoeg mensen die het wél geloven wanneer ze het horen :)
En het geeft meer waarde aan het verhaal dan alleen een paar oorgetuigen.

Emie : @Pieter, ik zou het wel willen horen inderdaad. Ik denk dat 't klinkt als eh... Glenn Miller, heel zachtjes en met zo'n oud radiokraakje. Maar hoe weet je dan dat 't ook echt een opname is van die radio? Kortom, ik wil gewoon naast dat ding zitten als-ie speelt! Blijven leuke berichten. |
| Dig a pony |
|
|
@Pieter, ik zou het wel willen horen inderdaad. Ik denk dat 't klinkt als eh... Glenn Miller, heel zachtjes en met zo'n oud radiokraakje. Maar hoe weet je dan dat 't ook echt een opname is van die radio?
Kortom, ik wil gewoon naast dat ding zitten als-ie speelt!
Blijven leuke berichten.

eoi: Aangezien we(gw, ik wist het al) weten dat geluid geometrie bevat, kan het goed zijn dat deze structuur voorbij ons waarneembaar oog (zintuig) nog rond de radio hangt en wellicht kan het oor daar meer van oppikken, immers kun je geluid sowieso niet zien, dit is imo de beste verklaring. |
|
|
|
Aangezien we(gw, ik wist het al) weten dat geluid geometrie bevat, kan het goed zijn dat deze structuur voorbij ons waarneembaar oog (zintuig) nog rond de radio hangt en wellicht kan het oor daar meer van oppikken, immers kun je geluid sowieso niet zien, dit is imo de beste verklaring.

Pieter: @eoi. Geluid kun je wel zien. Want geluid zet lucht in beweging en dat kun je weer zichtbaar maken via allerlei hulpmiddelen, zoals een rubberen vlies waar je ijzervijlsel op legt. Als het geluid via de lucht het vlies laat trillen, zal het ijzervijlsel bewegen. |
| Kritisch door nieuwsgierigheid |
|
|
@eoi.
Geluid kun je wel zien. Want geluid zet lucht in beweging en dat kun je weer zichtbaar maken via allerlei hulpmiddelen, zoals een rubberen vlies waar je ijzervijlsel op legt.
Als het geluid via de lucht het vlies laat trillen, zal het ijzervijlsel bewegen.

Emie : Pieter zei:
@eoi. Geluid kun je wel zien. Want geluid zet lucht in beweging en dat kun je weer zichtbaar maken via allerlei hulpmiddelen, zoals een rubberen vlies waar je ijzervijlsel op legt. Als het geluid via de lucht het vlies laat trillen, zal het ijzervijlsel bewegen.
Had je deze gemist tijdens je vakantie, Pieter? (EØI verwijst er zelf naar.) http://www.gren...ebben-een-klank/ <laatste edit: 27-7-2010 16:43:36> |
| Dig a pony |
|
|
[quote=Pieter]
@eoi.
Geluid kun je wel zien. Want geluid zet lucht in beweging en dat kun je weer zichtbaar maken via allerlei hulpmiddelen, zoals een rubberen vlies waar je ijzervijlsel op legt.
Als het geluid via de lucht het vlies laat trillen, zal het ijzervijlsel bewegen.
[/quote]
Had je deze gemist tijdens je vakantie, Pieter? (EØI verwijst er zelf naar.)
http://www.grenswetenschap.nl/nieuws/Geluid-heeft-een-vorm-vormen-hebben-een-klank/

Pieter: Emie zei:Pieter zei:
@eoi. Geluid kun je wel zien. Want geluid zet lucht in beweging en dat kun je weer zichtbaar maken via allerlei hulpmiddelen, zoals een rubberen vlies waar je ijzervijlsel op legt. Als het geluid via de lucht het vlies laat trillen, zal het ijzervijlsel bewegen.
Had je deze gemist tijdens je vakantie, Pieter? (EØI verwijst er zelf naar.) http://www.gren...ebben-een-klank/
Zeker weten dat ik die gemist heb. Maar nu niet meer, tnx! |
| Kritisch door nieuwsgierigheid |
|
|
[quote=Emie ]
[quote=Pieter]
@eoi.
Geluid kun je wel zien. Want geluid zet lucht in beweging en dat kun je weer zichtbaar maken via allerlei hulpmiddelen, zoals een rubberen vlies waar je ijzervijlsel op legt.
Als het geluid via de lucht het vlies laat trillen, zal het ijzervijlsel bewegen.
[/quote]
Had je deze gemist tijdens je vakantie, Pieter? (EØI verwijst er zelf naar.)
http://www.grenswetenschap.nl/nieuws/Geluid-heeft-een-vorm-vormen-hebben-een-klank/
[/quote]
Zeker weten dat ik die gemist heb. Maar nu niet meer, tnx! :)

CCRider: Emie zei:
@Pieter, ik zou het wel willen horen inderdaad. Ik denk dat 't klinkt als eh... Glenn Miller, heel zachtjes en met zo'n oud radiokraakje. Maar hoe weet je dan dat 't ook echt een opname is van die radio? Kortom, ik wil gewoon naast dat ding zitten als-ie speelt! Blijven leuke berichten.
Ja Emie en dan maken we er foto's van! Vol met ORBS!~ Jahoeoeoeoeoe!! |
| Foxtrot Uniform CCRider Kilo |
|
|
[quote=Emie ]
@Pieter, ik zou het wel willen horen inderdaad. Ik denk dat 't klinkt als eh... Glenn Miller, heel zachtjes en met zo'n oud radiokraakje. Maar hoe weet je dan dat 't ook echt een opname is van die radio?
Kortom, ik wil gewoon naast dat ding zitten als-ie speelt!
Blijven leuke berichten.
[/quote]
Ja Emie en dan maken we er foto's van!
Vol met ORBS!~
Jahoeoeoeoeoe!!

Emie : UOL: United Orbs Lovers |
| Dig a pony |
|
|
UOL: United Orbs Lovers :D

kpc: 
Helemaal zonder voedingsspanning. Zelf dit type wel gebouwd, werkt echt.
Waarschijnlijk extra gevoelige detectie door intermodulatie producten. Niet toevallig onlangs een WLAN routertje geinstalleerd? |
|
|
|
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6d/Am_radio.png
Helemaal zonder voedingsspanning.
Zelf dit type wel gebouwd, werkt echt.
Waarschijnlijk extra gevoelige detectie door intermodulatie producten.
Niet toevallig onlangs een WLAN routertje geinstalleerd?

Emie : kpc zei: Helemaal zonder voedingsspanning. Zelf dit type wel gebouwd, werkt echt. Waarschijnlijk extra gevoelige detectie door intermodulatie producten. Niet toevallig onlangs een WLAN routertje geinstalleerd? Verklaart nog niet waarom er steeds hetzelfde te horen is, en dat 't na precies een halfuur stopt. |
| Dig a pony |
|
|
[quote=kpc]
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6d/Am_radio.png
Helemaal zonder voedingsspanning.
Zelf dit type wel gebouwd, werkt echt.
Waarschijnlijk extra gevoelige detectie door intermodulatie producten.
Niet toevallig onlangs een WLAN routertje geinstalleerd?
[/quote]
Verklaart nog niet waarom er steeds hetzelfde te horen is, en dat 't na precies een halfuur stopt.

Marsepars: Emie zei:kpc zei: Helemaal zonder voedingsspanning. Zelf dit type wel gebouwd, werkt echt. Waarschijnlijk extra gevoelige detectie door intermodulatie producten. Niet toevallig onlangs een WLAN routertje geinstalleerd? Verklaart nog niet waarom er steeds hetzelfde te horen is, en dat 't na precies een halfuur stopt. |
| After your death you will be what you were before your birth. |
|
|
[quote=Emie ]
[quote=kpc]
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6d/Am_radio.png
Helemaal zonder voedingsspanning.
Zelf dit type wel gebouwd, werkt echt.
Waarschijnlijk extra gevoelige detectie door intermodulatie producten.
Niet toevallig onlangs een WLAN routertje geinstalleerd?
[/quote]
Verklaart nog niet waarom er steeds hetzelfde te horen is, en dat 't na precies een halfuur stopt.
[/quote]
:D

Chris de Boden: Mijn vraag: Wat gebeurt er met de waarnemer op het moment dat die radio begint te spelen?
Als je je opeens erg moe gaat voelen, de temperatuur merkbaar lager wordt, druk op je borst voeld enzo dan heb je kans dat het een geest is van een overledene die zijn of haar energie haald uit jou en die radio als verlengstuk gebruikt om zich te manifisteren.
Gezien er meer paranormale waarnemingen waren daar.
Van dergelijke verschijnselen sta ik dan ook niet raar te kijken, heb wel meer dingen zelf mee gemaakt op het gebied van entiteiten en als je het niet erg vind hou ik me daar NIET mee bezig. Zou je uit nieuwsgierigheid je toch er actief mee bezig houden kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn en zul je het de rest van je leven bij je dragen als trauma. Ga niet glaasje draaien en dergelijke. WEES SERIEUS GEWAARSCHUWD!!!
Met een bijbelse stelling ben ik het dus wel mee eens: De doden moet je laten rusten. <laatste edit: 27-7-2010 23:44:53> |
| Om van Lo-fi te genieten heb je een goede hifiset nodig ;) |
|
|
Mijn vraag:
Wat gebeurt er met de waarnemer op het moment dat die radio begint te spelen?
Als je je opeens erg moe gaat voelen, de temperatuur merkbaar lager wordt, druk op je borst voeld enzo dan heb je kans dat het een geest is van een overledene die zijn of haar energie haald uit jou en die radio als verlengstuk gebruikt om zich te manifisteren.
Gezien er meer paranormale waarnemingen waren daar.
Van dergelijke verschijnselen sta ik dan ook niet raar te kijken, heb wel meer dingen zelf mee gemaakt op het gebied van entiteiten en als je het niet erg vind hou ik me daar NIET mee bezig.
Zou je uit nieuwsgierigheid je toch er actief mee bezig houden kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn en zul je het de rest van je leven bij je dragen als trauma. Ga niet glaasje draaien en dergelijke.
WEES SERIEUS GEWAARSCHUWD!!!
Met een bijbelse stelling ben ik het dus wel mee eens: De doden moet je laten rusten.

Marsepars: Chris de Boden zei:
Met een bijbelse stelling ben ik het dus wel mee eens: De doden moet je laten rusten.
Same here!
En zij laten mij met rust. Als ik mijn laatste adem uitblaas heb ik tijd genoeg om met ze te lullen. |
| After your death you will be what you were before your birth. |
|
|
[quote=Chris de Boden]
Met een bijbelse stelling ben ik het dus wel mee eens: De doden moet je laten rusten.
[/quote]
Same here!
En zij laten mij met rust.
Als ik mijn laatste adem uitblaas heb ik tijd genoeg om met ze te lullen.

Chris de Boden: Marsepars zei:Chris de Boden zei:
Met een bijbelse stelling ben ik het dus wel mee eens: De doden moet je laten rusten.
Same here! En zij laten mij met rust. Als ik mijn laatste adem uitblaas heb ik tijd genoeg om met ze te lullen.
Inkoppertje: Ik denk eerder dat je na je laatste adem wel uitgeluld bent 
Zonder gein, ik heb onvrijwillig de nodige ervaring opgedaan, de eerste 8 jaar van mijn leven woonde ik in een spookhuis en sta er dus niet skeptisch tegenover en vrees ik niet voor de dood. <laatste edit: 28-7-2010 0:00:36> |
| Om van Lo-fi te genieten heb je een goede hifiset nodig ;) |
|
|
[quote=Marsepars]
[quote=Chris de Boden]
Met een bijbelse stelling ben ik het dus wel mee eens: De doden moet je laten rusten.
[/quote]
Same here!
En zij laten mij met rust.
Als ik mijn laatste adem uitblaas heb ik tijd genoeg om met ze te lullen.
[/quote]
Inkoppertje:
Ik denk eerder dat je na je laatste adem wel uitgeluld bent :D :D :D
Zonder gein, ik heb onvrijwillig de nodige ervaring opgedaan, de eerste 8 jaar van mijn leven woonde ik in een spookhuis en sta er dus niet skeptisch tegenover en vrees ik niet voor de dood.

Bert(AWRvB): BRON: http://news.stv...mer-raf-station/
ANDERE BRON: Unsolved Mysteries (ZIGGO zone reality?) |
|
|
|
BRON:
http://news.stv.tv/scotland/tayside/181127-radio-ghost-mystery-at-former-raf-station/
ANDERE BRON: Unsolved Mysteries (ZIGGO zone reality?)

Pieter: "It was an old Pye radio". Dat is toch van Philips, is het niet? |
| Kritisch door nieuwsgierigheid |
|
|
"It was an old Pye radio".
Dat is toch van Philips, is het niet?

CCRider: Emie zei:kpc zei: Helemaal zonder voedingsspanning. Zelf dit type wel gebouwd, werkt echt. Waarschijnlijk extra gevoelige detectie door intermodulatie producten. Niet toevallig onlangs een WLAN routertje geinstalleerd? Verklaart nog niet waarom er steeds hetzelfde te horen is, en dat 't na precies een halfuur stopt.
Of vooral dat Winston Churchill opeens weer te horen is |
| Foxtrot Uniform CCRider Kilo |
|
|
[quote=Emie ]
[quote=kpc]
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6d/Am_radio.png
Helemaal zonder voedingsspanning.
Zelf dit type wel gebouwd, werkt echt.
Waarschijnlijk extra gevoelige detectie door intermodulatie producten.
Niet toevallig onlangs een WLAN routertje geinstalleerd?
[/quote]
Verklaart nog niet waarom er steeds hetzelfde te horen is, en dat 't na precies een halfuur stopt.
[/quote]
Of vooral dat Winston Churchill opeens weer te horen is

CCRider: Emie zei:UOL: United Orbs Lovers
JAAAA! |
| Foxtrot Uniform CCRider Kilo |
|
|
[quote=Emie ]
UOL: United Orbs Lovers :D
[/quote]
JAAAA! :P

nemesis: misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen? In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst. Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom) na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!! Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet. maar wel lekker griezelig. |
|
|
|
misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen?
In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst.
Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom)
na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!!
Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet.
maar wel lekker griezelig.

CCRider: nemesis zei:
misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen? In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst. Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom) na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!! Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet. maar wel lekker griezelig.
En ook cool.  Je moet foto's en film maken als ie speelt. Je weet nooit misschien zie je iets..
ik heb altijd vanalles op foto en film ( als ik dat wil/erom vraag ) vandaar... |
| Foxtrot Uniform CCRider Kilo |
|
|
[quote=nemesis]
misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen?
In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst.
Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom)
na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!!
Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet.
maar wel lekker griezelig.
[/quote]
En ook cool. :)
Je moet foto's en film maken als ie speelt. Je weet nooit misschien zie je iets..
ik heb altijd vanalles op foto en film ( als ik dat wil/erom vraag ) vandaar...

| Chris de Boden: nemesis zei:
misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen? In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst. Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom) na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!! Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet. maar wel lekker griezelig.
Kun je dat filmen??? |
| Om van Lo-fi te genieten heb je een goede hifiset nodig ;) |
|
|
[quote=nemesis]
misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen?
In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst.
Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom)
na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!!
Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet.
maar wel lekker griezelig.
[/quote]
Kun je dat filmen???

CCRider: Chris de Boden zei:nemesis zei:
misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen? In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst. Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom) na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!! Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet. maar wel lekker griezelig.
Kun je dat filmen???
Op film en foto kun je dingen vastleggen die je OF met het blote oog niet ziet OF die je misschien wel ziet maar anderen niet. |
| Foxtrot Uniform CCRider Kilo |
|
|
[quote=Chris de Boden]
[quote=nemesis]
misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen?
In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst.
Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom)
na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!!
Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet.
maar wel lekker griezelig.
[/quote]
Kun je dat filmen???
[/quote]
Op film en foto kun je dingen vastleggen die je OF met het blote oog niet ziet OF die je misschien wel ziet maar anderen niet.

Picobyte: Hoe trek je bezoekers naar je museum... je knutselt een passieve ontvanger en moduleert een zender met digitale signalen zodat die voor de onderzoekers bijna niet te detecteren is. Het werkt het zelfde als je mobiele telefoon die biep door luidsprekers doet. Technisch zit daar een heel verhaal achter maar echt het is net zo simpel te fixen als een Urigeller goochelshowtje. Ik zet er een kratje Hertog Jan op in dat dit echt is maar wel echt door mensen zo gemaakt ook. |
| Stroom moet vloeien. |
|
|
Hoe trek je bezoekers naar je museum... je knutselt een passieve ontvanger en moduleert een zender met digitale signalen zodat die voor de onderzoekers bijna niet te detecteren is.
Het werkt het zelfde als je mobiele telefoon die biep door luidsprekers doet.
Technisch zit daar een heel verhaal achter maar echt het is net zo simpel te fixen als een Urigeller goochelshowtje.
Ik zet er een kratje Hertog Jan op in dat dit echt is maar wel echt door mensen zo gemaakt ook.

CCRider: Picobyte zei:
Hoe trek je bezoekers naar je museum... je knutselt een passieve ontvanger en moduleert een zender met digitale signalen zodat die voor de onderzoekers bijna niet te detecteren is. Het werkt het zelfde als je mobiele telefoon die biep door luidsprekers doet. Technisch zit daar een heel verhaal achter maar echt het is net zo simpel te fixen als een Urigeller goochelshowtje. Ik zet er een kratje Hertog Jan op in dat dit echt is maar wel echt door mensen zo gemaakt ook.
Ik vind dat wij GWers het moeten onderzoeken. Wi gaat er mee? |
| Foxtrot Uniform CCRider Kilo |
|
|
[quote=Picobyte]
Hoe trek je bezoekers naar je museum... je knutselt een passieve ontvanger en moduleert een zender met digitale signalen zodat die voor de onderzoekers bijna niet te detecteren is.
Het werkt het zelfde als je mobiele telefoon die biep door luidsprekers doet.
Technisch zit daar een heel verhaal achter maar echt het is net zo simpel te fixen als een Urigeller goochelshowtje.
Ik zet er een kratje Hertog Jan op in dat dit echt is maar wel echt door mensen zo gemaakt ook.
[/quote]
Ik vind dat wij GWers het moeten onderzoeken.
Wi gaat er mee?

| jeroen2007: Ik had vroeger ook altijd een versterker waar Russische gebrabbel uit kwam en liedjes ook al stond die helemaal uit. Denk dat het bepaalde radiogolven opving. |
|
|
|
Ik had vroeger ook altijd een versterker waar Russische gebrabbel uit kwam en liedjes ook al stond die helemaal uit. Denk dat het bepaalde radiogolven opving.

Marsepars: CCRider zei:Picobyte zei:
Hoe trek je bezoekers naar je museum... je knutselt een passieve ontvanger en moduleert een zender met digitale signalen zodat die voor de onderzoekers bijna niet te detecteren is. Het werkt het zelfde als je mobiele telefoon die biep door luidsprekers doet. Technisch zit daar een heel verhaal achter maar echt het is net zo simpel te fixen als een Urigeller goochelshowtje. Ik zet er een kratje Hertog Jan op in dat dit echt is maar wel echt door mensen zo gemaakt ook.
Ik vind dat wij GWers het moeten onderzoeken. Wi gaat er mee? En dan de hele dag bij zo'n oud grafding zitten? Die radio denkt vast: 'Moet je kijken wat een rare snuiters! No fucking way dat ik aanga vandaag!'. En hij heeft nog gelijk ook!!!
En dan staan wij daar als een groepje halve zolen om dat ding heen... Neuh, Mars past! |
| After your death you will be what you were before your birth. |
|
|
[quote=CCRider]
[quote=Picobyte]
Hoe trek je bezoekers naar je museum... je knutselt een passieve ontvanger en moduleert een zender met digitale signalen zodat die voor de onderzoekers bijna niet te detecteren is.
Het werkt het zelfde als je mobiele telefoon die biep door luidsprekers doet.
Technisch zit daar een heel verhaal achter maar echt het is net zo simpel te fixen als een Urigeller goochelshowtje.
Ik zet er een kratje Hertog Jan op in dat dit echt is maar wel echt door mensen zo gemaakt ook.
[/quote]
Ik vind dat wij GWers het moeten onderzoeken.
Wi gaat er mee?
[/quote]
En dan de hele dag bij zo'n oud grafding zitten?
Die radio denkt vast: 'Moet je kijken wat een rare snuiters! No fucking way dat ik aanga vandaag!'. En hij heeft nog gelijk ook!!!
En dan staan wij daar als een groepje halve zolen om dat ding heen...
Neuh, Mars past!

Picobyte: Marsepars zei:CCRider zei:Picobyte zei:
Hoe trek je bezoekers naar je museum... je knutselt een passieve ontvanger en moduleert een zender met digitale signalen zodat die voor de onderzoekers bijna niet te detecteren is. Het werkt het zelfde als je mobiele telefoon die biep door luidsprekers doet. Technisch zit daar een heel verhaal achter maar echt het is net zo simpel te fixen als een Urigeller goochelshowtje. Ik zet er een kratje Hertog Jan op in dat dit echt is maar wel echt door mensen zo gemaakt ook.
Ik vind dat wij GWers het moeten onderzoeken. Wi gaat er mee? En dan de hele dag bij zo'n oud grafding zitten? Die radio denkt vast: 'Moet je kijken wat een rare snuiters! No fucking way dat ik aanga vandaag!'. En hij heeft nog gelijk ook!!! En dan staan wij daar als een groepje halve zolen om dat ding heen... Neuh, Mars past! Helemaal mee eens! Uri Geller voelt zich ook meestal net niet goed genoeg als er echt scherpe mensen met verstand van zaken over zijn schouder mee kijken. Bij voorbaat dus al kansloos. |
| Stroom moet vloeien. |
|
|
[quote=Marsepars]
[quote=CCRider]
[quote=Picobyte]
Hoe trek je bezoekers naar je museum... je knutselt een passieve ontvanger en moduleert een zender met digitale signalen zodat die voor de onderzoekers bijna niet te detecteren is.
Het werkt het zelfde als je mobiele telefoon die biep door luidsprekers doet.
Technisch zit daar een heel verhaal achter maar echt het is net zo simpel te fixen als een Urigeller goochelshowtje.
Ik zet er een kratje Hertog Jan op in dat dit echt is maar wel echt door mensen zo gemaakt ook.
[/quote]
Ik vind dat wij GWers het moeten onderzoeken.
Wi gaat er mee?
[/quote]
En dan de hele dag bij zo'n oud grafding zitten?
Die radio denkt vast: 'Moet je kijken wat een rare snuiters! No fucking way dat ik aanga vandaag!'. En hij heeft nog gelijk ook!!!
En dan staan wij daar als een groepje halve zolen om dat ding heen...
Neuh, Mars past!
[/quote]
Helemaal mee eens!
Uri Geller voelt zich ook meestal net niet goed genoeg als er echt scherpe mensen met verstand van zaken over zijn schouder mee kijken.
Bij voorbaat dus al kansloos.

Pieter: Niet vergeten om een kooi van Faraday mee te nemen om de radiosignalen van buitenaf te kunnen elimineren. Of zoiets. |
| Kritisch door nieuwsgierigheid |
|
|
Niet vergeten om een kooi van Faraday mee te nemen om de radiosignalen van buitenaf te kunnen elimineren.
Of zoiets.

| lange wapper: Hoe zegde Hitchcock het ook weer ? Laat ze griezelen tot ze er bij neervallen - ze vragen niet liever ! Och ja - ook niet vergeten : leve de komkommertijd ! |
|
|
|
Hoe zegde Hitchcock het ook weer ? Laat ze griezelen tot ze er bij neervallen - ze vragen niet liever ! Och ja - ook niet vergeten : leve de komkommertijd !

Ishtar: Slimme promotiestunt! En toch betrap ik mezelf op de hoop dat dit echt waar is. Lekker mysterieus... Het zou zo leuk zijn als er eens iets van bewijs kwam voor dit soort zaken, al was het maar omdat ik het stiekem vreselijk vind zo'n skepticus te zijn als ik ben (geworden). <laatste edit: 29-7-2010 14:43:30> |
|
|
|
Slimme promotiestunt! En toch betrap ik mezelf op de hoop dat dit echt waar is. Lekker mysterieus... Het zou zo leuk zijn als er eens iets van bewijs kwam voor dit soort zaken, al was het maar omdat ik het stiekem vreselijk vind zo'n skepticus te zijn als ik ben (geworden).

Chris de Boden: CCRider zei:Chris de Boden zei:nemesis zei:
misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen? In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst. Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom) na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!! Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet. maar wel lekker griezelig.
Kun je dat filmen??? Op film en foto kun je dingen vastleggen die je OF met het blote oog niet ziet OF die je misschien wel ziet maar anderen niet. In mijn geval vooral weten/aanvoelen en slechts soms zien, maar als ik iets ziet manifisteren, dat zijn dat sterke entiteiten/krachtvelden.
Uit foto's, film en video(al dan niet met infrarood) en geluids bandopnamen kan ik meer informatie halen dan uit alleen tekst.
Maar het liefst zou ik die radio in het echt willen zien, zeker op het moment van aanslaan, pas dan zou ik kunnen vertellen wat er echt aan de hand is. |
| Om van Lo-fi te genieten heb je een goede hifiset nodig ;) |
|
|
[quote=CCRider]
[quote=Chris de Boden]
[quote=nemesis]
misschien iets te maken met de plek zelf ? Aardstralen of een ander natuurlijk fenomeen?
In die oude radio's zitten kristallen voor de ontvangst.
Wij hebben nog een radio van 1963 en echt waar: als we hem aanzetten(wel gewoon op stroom)
na even" opgewarmt" te zijn speelt ie altijd ,welke knop we ook indrukken,jaren 60 muziek!!
Toeval of het ligt gewoon aan de zenders ik weet het niet.
maar wel lekker griezelig.
[/quote]
Kun je dat filmen???
[/quote]
Op film en foto kun je dingen vastleggen die je OF met het blote oog niet ziet OF die je misschien wel ziet maar anderen niet.
[/quote]
In mijn geval vooral weten/aanvoelen en slechts soms zien, maar als ik iets ziet manifisteren, dat zijn dat sterke entiteiten/krachtvelden.
Uit foto's, film en video(al dan niet met infrarood) en geluids bandopnamen kan ik meer informatie halen dan uit alleen tekst.
Maar het liefst zou ik die radio in het echt willen zien, zeker op het moment van aanslaan, pas dan zou ik kunnen vertellen wat er echt aan de hand is.

Olav: Een diodeontvanger zoals van KPC heeft geen voeding nodig. Een buizenradio wel.
Een diodeontvanger die uitzendingen van 70 jaar geleden oppikt is naturlijk flauwekul.
Net zo goed flauwekul is de opmerking dat de radio bij aansluiting aan het lichtnet zou ontploffen. Hier naast mij in mijn kantoortje speelt een 1958 Telefunken "Andante" buizenradio. Die ontploft niet, kraakt niet en klinkt als een klok. |
|
|
|
Een diodeontvanger zoals van KPC heeft geen voeding nodig. Een buizenradio wel.
Een diodeontvanger die uitzendingen van 70 jaar geleden oppikt is naturlijk flauwekul.
Net zo goed flauwekul is de opmerking dat de radio bij aansluiting aan het lichtnet zou ontploffen. Hier naast mij in mijn kantoortje speelt een 1958 Telefunken "Andante" buizenradio. Die ontploft niet, kraakt niet en klinkt als een klok.

Ron B.: heel veel oude radiobuizen hebben in grote lijnen bepaalde eigenschappen die antennes ook hebben, en kunnen daardoor energievelden veroorzaken maar ook opvangen...
dit is geen verklaring van waar de muziek vandaan komt maar wel eventueel waarom juist die radio bepaalde dingen op kan pikken, ik schat de kans dat zoiets met een transistorradio gebeurt dan ook een stuk kleiner in... |
| It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society |
|
|
heel veel oude radiobuizen hebben in grote lijnen bepaalde eigenschappen die antennes ook hebben, en kunnen daardoor energievelden veroorzaken maar ook opvangen...
dit is geen verklaring van waar de muziek vandaan komt maar wel eventueel waarom juist die radio bepaalde dingen op kan pikken, ik schat de kans dat zoiets met een transistorradio gebeurt dan ook een stuk kleiner in...

[quote=Olav]
Een diodeontvanger zoals van KPC heeft geen voeding nodig. Een buizenradio wel.
Een diodeontvanger die uitzendingen van 70 jaar geleden oppikt is naturlijk flauwekul.
Net zo goed flauwekul is de opmerking dat de radio bij aansluiting aan het lichtnet zou ontploffen. Hier naast mij in mijn kantoortje speelt een 1958 Telefunken "Andante" buizenradio. Die ontploft niet, kraakt niet en klinkt als een klok.
[/quote]
Waarom zou een radio moeten ontploffen?
Uiteraard moet tie wel technisch worden nagekeken en gerepareerd wat defect. En misschien moet er een aanpassing worden gemaakt voor de voedingspanning, maar dan zal die spelen ook ;) en een lekker warm geluid wat er uit komt :)
Aan vintage audio kan al die moderne shit niet aan tippen.
Er staat hier een Akai GX635DB, een bandrecorder uit 1980, 30 jaar oud met een even oude tape erop(Maxell ud/xl1 uiteraard, die plakken, piepen en poederen niet ;)). Nou, toevallig of niet hoor ik nu een nummer van The Cranberries - Loud and Clear, nou, die tape klinkt ook loud en clear :) Kan geen cd speler tegen op.
Trouwens: Hier in huis heb ik ook een radio die op het zelfde tijd aan sprint en altijd hetzelfde zouteloze laat horen.........Gelukkig gaat het om een door mij ingestelde wekkerradio :D :D :D

Plakband: Leuk verhaal en oh wat gek dat er in al die jaren niemand aan gedacht heeft om eens een camera een week lang nonstop op dit ding te zetten. Vermakelijke monkey-sandwich. |
| mail welkom |
|
|
Leuk verhaal en oh wat gek dat er in al die jaren niemand aan gedacht heeft om eens een camera een week lang nonstop op dit ding te zetten.
Vermakelijke monkey-sandwich.

ziggit: @Olav Ook een buizenradio of versterker kan als diodeontvanger gaan werken. Sterker nog er zijn zelfs gevallen bekend van diverse witgoedartikelen die radiosignalen hoorbaar maakten. In het geval van deze radio is het fluisterzacht vanwege dat het op een speaker komt die meer vermogen nodig heeft dan b.v een kristal oortelefoontje. Het is ook heel goed mogelijk dat een radio of versterker, ook modernere, die lange tijd geen stroom heeft gehad in rook kan opgaan. Dit als gevolg van de elektrolitische condensatoren, die hun scheidende weerstandslaagje , dat bestaat uit een oxide , verliezen. Zaak is dan, als de condensatoren verder nog goed zijn om dit weer langzaam op te bouwen door ze eerst van een zeer lage spanning te voorzien en deze zeer langzaam op te voeren. Het mag duidelijk zijn dat een condensator zonder dat laagje een kortsluiting vormt en ja dan kan bij de hoge spanningen in b.v een buizenradio ( soms wel tot 380 v. voor de buizen ) er wel een brandje ontstaan. Of een ontploffende condensator met heel veel troep. Of de uitzending 70 jaar oud is, is nog maar de vraag. Het betreft wel oude opnames. |
|
|
|
@Olav Ook een buizenradio of versterker kan als diodeontvanger gaan werken. Sterker nog er zijn zelfs gevallen bekend van diverse witgoedartikelen die radiosignalen hoorbaar maakten. In het geval van deze radio is het fluisterzacht vanwege dat het op een speaker komt die meer vermogen nodig heeft dan b.v een kristal oortelefoontje.
Het is ook heel goed mogelijk dat een radio of versterker, ook modernere, die lange tijd geen stroom heeft gehad in rook kan opgaan. Dit als gevolg van de elektrolitische condensatoren, die hun scheidende weerstandslaagje , dat bestaat uit een oxide , verliezen.
Zaak is dan, als de condensatoren verder nog goed zijn om dit weer langzaam op te bouwen door ze eerst van een zeer lage spanning te voorzien en deze zeer langzaam op te voeren.
Het mag duidelijk zijn dat een condensator zonder dat laagje een kortsluiting vormt en ja dan kan bij de hoge spanningen in b.v een buizenradio ( soms wel tot 380 v. voor de buizen ) er wel een brandje ontstaan. Of een ontploffende condensator met heel veel troep.
Of de uitzending 70 jaar oud is, is nog maar de vraag. Het betreft wel oude opnames.

| Fik2000: waarschijnlijk speelt de radio volle toeren, als ze haar soepke in de microgolfoven opwarmt :-D |
|
|
|
waarschijnlijk speelt de radio volle toeren, als ze haar soepke in de microgolfoven opwarmt :-D