wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
naar home van Grenswetenschap
naar home van Grenswetenschap
naar home van Grenswetenschap
  naar home van Grenswetenschap

   
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
 
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
 

 
 

Magnetische Noordpool op weg...

Klik hier om meer van dit soort blogs te bekijken 16-12-2006 | 00:00: We hadden al lang geruchten gehoord dat de magnetische polen van de aarde in versneld tempo aan het verplaatsen zijn. Helaas kwamen we daar in het verleden niet altijd bruikbare informatie van tegen, dus besloten we zelf maar de boel in kaart te brengen op basis van officiele cijfers die te grabbel liggen. We kunnen er redelijk kort over zijn.

We beginnen met een afbeelding van Google Earth waarop het verloop van de Noordpool van 1831 tot 2005 is te zien. (De gegevens van 2006 zijn nog niet bekend.) De afstand die in deze 174 jaar is overbrugd bedraagt 1.427 kilometer. Waar gaat het naartoe?

Het verloop van de magnetische Noordpool

Opmerkelijk is dat er in de eerste 73 jaar slechts 112 kilometer is afgelegd, en er om een of andere reden een versnelling is opgetreden. De afstand die toen in een eeuw werd afgelegd gebeurt nu in ongeveer 5 jaar tijd.

Wanneer de officiele meetgegevens worden bekeken dan zien we dat de magnetische Noordpool in de 19e eeuw een rustig gangetje had. Met 1,5 km/jaar kabbelde het door richting de echte Noordpool. Sinds toen is het eigenlijk alleen maar sneller gegaan. De versnelling van de poolverschuiving nam, met uitzondering van een vreemde periode begin jaren 80, drastisch toe. Neemt u een kijkje naar de volgende tabel. In de laatste kolom ziet u de gemiddelde snelheid per jaar:

PeriodeJarenAfstandGemiddeld
1831-190473112,3 km1,5 km/jaar
1904-194844256,3 km5,8 km/jaar
1948-196214130 km9,3 km/jaar
1962-197210130 km13 km/jaar
1972-198412104 km8,7 km/jaar
1984-199410220 km22 km/jaar
1994-20017281,7 km40,2 km/jaar
2001-2002139 km39 km/jaar
2002-2003146 km46 km/jaar
2003-2004137 km37 km/jaar
2004-2005147 km47 km/jaar
2005-20061??

Er hoeven weinig woorden aan vuilgemaakt: de versnelling van de verschuiving van de magnetische Noordpool is overduidelijk. Hieronder ziet u het nog eens uitgedrukt in een grafiek. Op de verticale Y-as staat de snelheid vermeld; op de X-as het jaar:

De verschuiving van de magnetische Noordpool in grafiek
( Klik op de grafiek voor een meer duidelijke versie )

Er zit een vreemde krak in tussen 1972 en 1984. Dat kan komen door foute meetgegevens of door onze manier van grafieken opstellen, we moesten een overlay gebruiken om de vroegste coordinaten te vinden.

Heeft u meer aan de afgelegde afstand ten opzichte van de tijd? Dan ziet u dat op onderstaande grafiek waar de tijd op de X-as ligt en de afgelegde afstand op de verticale Y-as:

Verschuiving van de Noordpool

 

Bovenstaande versnelling die op beide grafieken te zien is, is een keihard gegeven. Er is iets met het aards magnetisme aan de hand. Curieus dat dit versnellend proces niet breder bekend is, zelfs voor ons (geinteresseerd in het onderwerp) was het even zoeken om een en ander helder te krijgen. Doordat de site van het Canadese instituut sinds een tijd alleen de meetresultaten van de laatste jaren laat zien wordt het voor de thuissurfer niet makkelijker om het versnellend verloop op te merken.

Een behoorlijke afstand afgelegd in een korte tijd
( Een behoorlijke afstand afgelegd in een korte tijd )

pool verschuift in de richting van de geografische Via de Google Earth-snapshot kan u zien dat de magnetische Noordpool, waar hij waarschijnlijk nét langs zal lopen.
Momenteel bevindt het magnetische noorden zich slechts 800 kilometer van het geografische. Aan de huidige snelheid zijn de twee over ongeveer 16 jaar vlakbij elkaar. Als we echter incalculeren dat de versnelling blijft toenemen, dan gaat het sneller en is het over een jaar of 5-6 raak:

PeriodeJarenAfstandGemiddeld
1995-20005248,831,1
2000-20055209,247,8
2005-20105322,564,5
2010-2015540682,2

Aan bovenstaande tabel kunt u zien dat de geografische Noordpool bereikt wordt rond 2011-2012. Hoewel de tabel daarna de versnelling nog opvoert is een vertraging waarschijnlijker. Vermoedelijk is het bereiken van de twee polen de climax van dit proces.

Wat er gebeurt wanneer die twee elkaar praktisch ontmoeten, de bedoeling van deze versnelling, is onduidelijk. Zoekt de Aarde naar een bepaald evenwicht?

Poolkanteling op komst?

Eenmaal op dit punt aangekomen zult u mogelijk reeds gedacht hebben aan een poolkanteling waarbij de magnetische Noordpool de Zuidpool wordt en omgekeerd. Volgens interpretators van Egyptische teksten, zoals Patrick Geryl en Gino Ratinx in hun boek De Orion Profetie, staat iets dergelijks binnenkort te gebeuren. Volgens hun theorie zal de Aarde drie dagen tollen als gek en zal zowat alles en iedereen daarbij het loodje leggen. De vreemde activiteit die de zon de laatste jaren vertoont past daarbij goed in het plaatje. We weten immers dat het magnetische veld van de zon ook afneemt omdat er de laatste jaren meer ruimtestof wordt doorgelaten. De 11-jarige cyclus waarin de zon zich momenteel bevindt eindigt toevalligerwijs ook rond 2012. Er valt dermate veel samen in die periode dat niet wild gaan associeren moeilijk is.

Hoewel oude geschriften inderdaad spreken van sterren die heel snel aan de hemel draaien en enkele dagen van duisternis, is er in de reguliere wetenschap niets te vinden wat duidt op een dergelijke eensklapse tol-shift. Natuurlijk, er is een mammoet gevonden die eensklaps is bevroren terwijl het eten nog in de mond zat, maar dat duidt eigenlijk alleen op een plotse koude en niet zozeer op een volledige kanteling 13.000 jaar geleden.

Op basis van onderzoek van basalt en lava (dat een soort magnetisme-batterij is) weet men dat de polen wel degelijk verschuiven, en soms héél snel, maar het blijft een geleidelijk proces zonder sensationeel rondspinnen van de Aarde. Wat wel kan is een klimaatverandering met excessen die hun weerga niet kennen.

Onderzoeken naar poolomkeringen gaan terug tot 330 miljoen jaar geleden. Van toen tot nu zijn er meer dan 400 volledige poolveranderingen geweest. Men plakt er daarom het gemiddelde van 700.000 jaar per poolshift op. De tijd tussen de poolkantelingen is echter niet constant. Het onderzoek toont aan dat onze planeet er soms slechts 100.000 jaar voor nodig heeft, en andere keren tientallen miljoenen jaren.

In de meer recente geologische tijd neemt men aan dat er ongeveer om de 200.000 jaar een poolwissel gebeurt. Vreemd genoeg is de laatste keer zo'n 780.000 jaar geleden. Kort samengevat: we hebben geen flauw idee wanneer de volgende komt. Als u zegt dat het morgen zou kunnen gebeuren, dan heeft u gelijk. Hout vasthouden...


28 Reacties   © Guy Hadt
     
Een vriend of kennis van dit blog op de hoogte brengen Niet-werkende hyperlink aan de redactie laten weten De hyperlinks in dit grenswetenschap-blog apart tonen Toevoegen aan uw persoonlijke blog-bibliotheek. Sluit opties
 
Bookmark: Zaplog, , GeenRedactie, Tip, Grubb, msn reporter, Toevoegen aan Ekudos, Toevoegen aan Bligg.be, Toevoegen aan blognetwerk, Toevoegen aan Tagmos

 
   

Reaxies:

grenswetenschappen-avatar van VladimirVladimir: Nog geen nieuwe gegevens?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 16-7-2007 22:17:36

reacties op grenswetenschap.nl

Redaxie: Nee
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 17-7-2007 23:00:45

reacties op grenswetenschap.nl

Geoloog: Wel aardig dat je hier wat data uitzet hoor, maar we zien hier een proces dat op een schaal van honderdduizenden tot miljoenen jaren afspeelt. Wat zegt 15 jaar aan variatie ons nou? We weten niet eens wat een normale trend is, en dat zeg je op basis hiervan dat er een abnormale verandering plaatsvindt?
Op het moment dat je een half miljoen to een miljoen jaar aan data hebt praten we verder.
n.v.d.r.: We zien je dan. ;)
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 18-7-2007 10:53:32

reacties op grenswetenschap.nl

Geoloog: Hahahaaaaa! In de onsterfelijke woorden van Arnold Schwarzenegger: "I'll be back!"
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 18-7-2007 18:20:53

reacties op grenswetenschap.nl

grenswetenschappen-avatar van CSMCSM: Leuke vondst.
Maar eh....... ligt dat niet gewoon aan de bolvorm?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 18-7-2007 20:04:47

reacties op grenswetenschap.nl

suz: http://en.wikipedia.org/wiki/Polar_drift

Waarom vind ik dat magma hier nergens terug?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-7-2007 10:31:22

reacties op grenswetenschap.nl

Fysisch Geograaf: Ik kan de schrijver van dit verhaal aanraden om het volgende boek eens te lezen, en dat is niet cynisch bedoeld: De menselijke maat (kijk maar eens op: http://boeken.vpro.nl/boeken/27051645/).
De geoloog (ha, collega) heeft het al verwoord: "Op het moment dat je een half miljoen to een miljoen jaar aan data hebt praten we verder".
Het is heel menselijk om je eigen levenduur als tijdsreferentie te nemen, maar dat gegeven is in de aardwetenschappen wat minder relevant. Ja, er zijn processen die een dagelijkse/maandelijkse/jaarlijkse cyclus hebben, maar er zijn per saldo meer processen die zich over een veel grotere tijdsruimte uitstrekken dan wij ons kunnen voorstellen. En daarbij: veranderingen zijn de norm, het statische is de afwijking.
Terug naar het artikel: leuk verhaal, maar wat is nu het punt dat je wil maken, wat zijn je conclusies?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 20-7-2007 10:06:31

reacties op grenswetenschap.nl

Ron Brandstichter:
Fysisch Geograaf zei:

Terug naar het artikel: leuk verhaal, maar wat is nu het punt dat je wil maken, wat zijn je conclusies?

dat de magnetische pool niet stilstaat?

btw, als we pas iets kunnen zeggen over dit soort processen als we een, laten we zeggen, miljoen jaar aan data hebben, hoe kunnen we dan uberhaubt iets zeggen over het ontstaan van de aarde? dan is dus alles wat ons verder over onze bol vertelt word (en over andere planeten) dus grotendeels ook allemaal een aanname?

srry dat ik voor mn beurt spreek btw
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 20-7-2007 11:22:57

reacties op grenswetenschap.nl

Guy Hadt:
Fysisch Geograaf zei:

Terug naar het artikel: leuk verhaal, maar wat is nu het punt dat je wil maken, wat zijn je conclusies?

Een punt maken en een conclusie vormen laat ik aan de lezer over. Daar zijn de geologen en geografen immers voor.
Mijn doel is slechts leuke verhalen schrijven; mensen prikkelen... <laatste edit: 20-7-2007 11:52:15>
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 20-7-2007 11:51:27

reacties op grenswetenschap.nl

Fysisch Geograaf:
Guy Hadt zei:

Fysisch Geograaf zei:

Terug naar het artikel: leuk verhaal, maar wat is nu het punt dat je wil maken, wat zijn je conclusies?

Een punt maken en een conclusie vormen laat ik aan de lezer over. Daar zijn de geologen en geografen immers voor.
Mijn doel is slechts leuke verhalen schrijven; mensen prikkelen...

Ha ja, die laatste twee zijn voor wat betreft dit artikel wel gelukt... Voor wat betreft die eerste opmerking: je houdt er natuurlijk ook rekening mee dat een kleine minderheid van de bevolking geologisch/geografisch is onderlegd, of tenminste snapt waar het over gaat, toch?

Zonder dollen, dat boek dat ik noemde vind ik echt een aanrader, zeker voor een schrijver als jij. Probeer het maar eens, het zal je bevallen.

Succes met het schrijven van de volgende artikelen, je maakt me nieuwsgierig!

Groet,
Fysisch Geograaf <laatste edit: 20-7-2007 14:58:58>
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 20-7-2007 14:58:57

reacties op grenswetenschap.nl

Guy Hadt: Ok, bedankt. Als ik me es verveel -wat helaas niet zo vaak gebeurt- dan weet ik weer wat te lezen.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 20-7-2007 15:04:15

reacties op grenswetenschap.nl

Geoloog:
Ron Brandstichter zei:

btw, als we pas iets kunnen zeggen over dit soort processen als we een, laten we zeggen, miljoen jaar aan data hebben, hoe kunnen we dan uberhaubt iets zeggen over het ontstaan van de aarde? dan is dus alles wat ons verder over onze bol vertelt word (en over andere planeten) dus grotendeels ook allemaal een aanname?


Ik moest even nadenken over wat je nu wilt zeggen. Als ik het goed begrijp bedoel je dat, omdat de aarde (om en nabij de) 4,6 mld jaar oud is, we dus een veelvoud aan dat zouden moeten hebben om het proces te doorgronden (vergeef me, ik doe hier een aanname om jouw standpunt te kunnen interpreteren). De redenering is ietwat krom, want we hebben het bij het ontstaan van de aarde (voor zover ik weet) niet over een cyclisch proces (zoals bijvoorbeeld poolmigratie), dus valt er wel degelijk een heleboel over te zeggen. In principe wil je bij cyclische processen minsten een periode aan data hebben, bij voorkeur meer, om daar serieus naar te kunnen kijken en voorspellingen te kunnen doen. Dit is wel degelijk heel belangrijk, want om dingen als abnormaal te kunnen bestempelen moeten we eerst weten wat normaal is. Klinkt logisch, toch?
De informatie (data) die we hebben over de aarde en andere planeten is er, dat is geen aanname maar een feit. De interpretatie daarvan vereist (zoals overal in de wetenschap) inderdaad wel weer het gebruik van aannames. We weten al heel veel, maar nog niet alles. En gelukkig maar voor ons als wetenschappers!
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 23-7-2007 11:38:07

reacties op grenswetenschap.nl

Ron Brandstichter:
Geoloog zei:

Ik moest even nadenken over wat je nu wilt zeggen. Als ik het goed begrijp bedoel je dat, omdat de aarde (om en nabij de) 4,6 mld jaar oud is, we dus een veelvoud aan dat zouden moeten hebben om het proces te doorgronden (vergeef me, ik doe hier een aanname om jouw standpunt te kunnen interpreteren). De redenering is ietwat krom, want we hebben het bij het ontstaan van de aarde (voor zover ik weet) niet over een cyclisch proces (zoals bijvoorbeeld poolmigratie), dus valt er wel degelijk een heleboel over te zeggen. In principe wil je bij cyclische processen minsten een periode aan data hebben, bij voorkeur meer, om daar serieus naar te kunnen kijken en voorspellingen te kunnen doen. Dit is wel degelijk heel belangrijk, want om dingen als abnormaal te kunnen bestempelen moeten we eerst weten wat normaal is. Klinkt logisch, toch?
De informatie (data) die we hebben over de aarde en andere planeten is er, dat is geen aanname maar een feit. De interpretatie daarvan vereist (zoals overal in de wetenschap) inderdaad wel weer het gebruik van aannames. We weten al heel veel, maar nog niet alles. En gelukkig maar voor ons als wetenschappers!

mijn opmerking ging over de opmerking dat men eerst een half miljoen jaar aan data moet hebben voordat er iets te zeggen is over bijvoorbeeld een bewegende noordpool, maar ik stel dus naar aanleiding daarvan dat er dan eigenlijk niets is wat we met zekerheid kunnen zeggen, omdat er in geen enkel geval zoveel data beschikbaar is. data waar wij van aannemen dat het zo oud zou zijn is dan ook niet bruikbaar omdat ook dat dan weer een aanname is.
alles wat we dan dus zeggen te weten is gebaseerd op bewijs en feiten die we voor waar aannemen, maar waarvan we dat dus nooit direct kunnen bewijzen...
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 23-7-2007 13:33:37

reacties op grenswetenschap.nl

Geoloog: Okee, even dan wat referenties die nog op dit artikel aansluiten ook!

A new global Paleocene–Eocene apparent polar wandering path loop by “stacking” magnetostratigraphies: Correlations with high latitude climatic data
Earth and Planetary Science Letters, Volume 260, Issues 1-2, 15 August 2007, Pages 152-165
[poolmigratie tijdens het paleoceen/eoceen, zeg maar gerust een aantal miljoen jaartjes aan poolmigratie!]

En over een ander planeet (Mars):
Pole wandering of Mars: Evidence from paleomagnetic poles
Icarus, Volume 181, Issue 1, March 2006, Pages 13-25
D. Boutin and J. Arkani-Hamed
[poolmigratie op Mars]

Geen data beschikbaar?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 23-7-2007 14:58:57

reacties op grenswetenschap.nl

Ron Brandstichter: [quote=Geoloog]
Okee, even dan wat referenties die nog op dit artikel aansluiten ook!

A new global Paleocene–Eocene apparent polar wandering path loop by “stacking” magnetostratigraphies: Correlations with high latitude climatic data
Earth and Planetary Science Letters, Volume 260, Issues 1-2, 15 August 2007, Pages 152-165
[poolmigratie tijdens het paleoceen/eoceen, zeg maar gerust een aantal miljoen jaartjes aan poolmigratie!]

En over een ander planeet (Mars):
Pole wandering of Mars: Evidence from paleomagnetic poles
Icarus, Volume 181, Issue 1, March 2006, Pages 13-25
D. Boutin and J. Arkani-Hamed
[poolmigratie op Mars]

Geen data beschikbaar?

[/quote]
even van uitgaande dat je dit tegen mij zegt, ik heb niet beweerd dat er geen data was, ik zei alleen maar "dat men eerst een half miljoen jaar aan data moet hebben voordat er iets te zeggen is over bijvoorbeeld een bewegende noordpool"

mijn opmerking ging over een eerdere opmerking van Fysisch Geograaf dat men eerst een half miljoen jaar aan data nodig heeft om een goede aanname te kunnen maken, mijn reactie daarop is dus dat er dan helemaal niets met zekerheid te zeggen is omdat wij als mens niet lang genoeg meedraaien om zoveel data te kunnen hebben. bewijs wat wij in deze tijd vinden en dateren als een half miljoen jaar oud is dan ook niets waard omdat wij niet aanwezig waren bij het ontstaan van die data en daardoor ook niets kunnen zeggen over de omstandigheden waarin dat gebeurt is.

feitelijk weten we dan niets en pretenderen we kennis te hebben die eigenlijk niets anders is dan onze interpretatie van hoe wij denken dat iets in het verleden heeft plaatsgevonden, zonder enige getuige te hebben van die gebeurtenis.

ach laten we het op verschil van interpretatie houden, want verder gaat dit nergens over
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 23-7-2007 16:46:36

reacties op grenswetenschap.nl

Geoloog: Okee, toch even op reageren, een stukje wetenschapsfilosofie: Een cruciaal concept in de geologie is het actualisme: "the present is the key to the past". Simpel gezegd komt het erop neer dat processen die vandaag de dag plaatsvinden in het verleden ook en op dezelfde manier plaatsvonden. Met uitzondering van vage tektonische processen die in de hele vroege geschiedenis van de aarde plaatsvonden gaat dit eenvoudigweg op. De natuurkundige wetten, scheikundige processen, biologische principes zijn nu niet anders dan honderden miljoenen jaren geleden. Er is ook geen enkele reden om te denken dat dit niet zo is.
Een aanname? Ja, maar eentje waar geen tegenbewijs voor te vinden is, dus staat hij als een huis. Zeggen dat wij er niet bij waren dus we niet kunnen weten of het daadwerkelijk zo is gegaan is niet zo handig, want dan houdt het zeer snel op. Dat er fouten worden gemaakt doordat vaak onvolledige data niet juist geinterpreteerd wordt is onvermijdelijk, maar mijns inziens beter dan te zeggen dat we er maar beter niets over kunnen zeggen. Ik maak liever een fout terwijl ik probeer een proces te begrijpen dan uberhaupt geen poging te wagen. Toch?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 23-7-2007 17:14:06

reacties op grenswetenschap.nl

Ron Brandstichter: zeker, en val u ook niet aan in deze, het grappige is dat u zelf ook aangeeft dat er fouten worden gemaakt bij de interpretatie van data.
dit neigt naar hetzelfde wat ik zei
dat we daarom niet op moeten houden te onderzoeken ook absoluut mee eens, vooruitgang is vaak eerst achteruitgang.
nog 1 laatste opmerking hierbij is dat lang niet iedere wetenschapper zijn eigen foute interpretatie toegeeft, waardoor soms niet feitelijke informatie nog steeds al basis gebruikt word.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 23-7-2007 20:29:24

reacties op grenswetenschap.nl

denisdemenis: Wetenschap blijft mensenwerk en groepsprocessen binnen de wetenschap zijn niet fundamenteel anders dan buiten de wetenschap. Volgens mij kan het nauwelijks beknopter... <laatste edit: 23-7-2007 22:04:33>
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 23-7-2007 22:04:32

reacties op grenswetenschap.nl

F.Floor (61): De aarde wordt door een elektromotor aangedreven
------------------------------------------------------------
Lang niet altijd draait de aarde constant! We leven namelijk op een wel heel ieldunne eierpel die door een 3x sneller draaiend harde centrum wordt aangedreven met de tussenliggende vloeibare schil als wrijvingskoppeling.
En zoals een ieder weet wordt een wrijvingskoppeling gloeiend heet!
Omdat boven de 715°C er geen permanent magnetischme mogenlijk is en de magnetische veldsterkte 40 Amp/meter bedraagt kunnen we de elektrische kortsluitingsstroom binnenin de kortsluitankerrotor perfekt uitrekenen en bedraagt 18 biljoen Ampere.
Het magneetveld komt uit die binnenste kortsluitrotor - NIET uit de schil want anders hadden we geen exacte precisie-magneetpolen gehad als plaatsmarkering.

De aarde gaat soms sneller draaien
-----------------------------------------
Door de elektrische aandrijving wordt een behoorlijke snelheid ontwikkeld: aan de evenaar verplaatst iedereen zich met bijna 1700 km/uur! En daarom heeft alles aan de evenaar ietsje minder gewicht.
Soms gaat de aarde langzamer draaien - maar soms versnelt hij enorm. (!) Deze verschillen ontstaan door de getijdewerking over de zeebodem alsook de persdruk door smalle zee-engtes zoals 'Het Kanaal' en die remkracht wordt geschat op ± 55 miljoen kiloWatt. (!)
Het gaat hier nog wel om vele watermassa's en die zijn nog wel onderhevig aan de standen van zon, maan en Jupiter in hun ELIPTISCHE banen.
Is een planeet/maan dichtbij dan merken we dat niet alleen aan het "springtij" maar ook aan onze dunne eierpel die dan merkbaar langzamer in het rond gaat.
We kunnen dus aan de hand van deze remkracht en de vliegwielmassa van de aarde exact uitrekenen dat hij zonder elektromotor: na zo'n 3 dagen natuurlijk allang stilstaat.
Nog wel even het benodigde electromagnetische poolraddraaiveld aan het firnament opzoeken natuurlijk, maar dat is met bekende elektrotechnische formules een fluitje van een cent.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 21-1-2008 19:58:12

reacties op grenswetenschap.nl

F.Floor (61): De gereconstrueerde grafiek doet me trouwens sterk denken aan een artikel in een oude Bres nrs.1-8, ergens rond 1963.
Een Fransman had alle uitvindingen in een grafiek gezet en ontdekte zo dat in elke tijdspanne het aantal uitvindingen ver-5-voudigd tov. het tijdperk ervoor - om zo rond 2012 te pieken in een big-smash.
Op hetzelfde moment deed in Utrecht aan een Gemeentelijk HBS een lyceiste hetzelfde maar iets wetenschappelijker. Ze pakte haar tabellenboek van de tangenskromme en zette op die kromme alle gedane uitvindingen erop. Ook die tangens 'piekte' ergens rond 2011 om dan rond 2012 volledig down te gaan en rond 2013 uit een dal? weer omhoog te kruipen - om daarna geleidelijkaan weer wat vlakker te worden zoals elke tangens hoort te zijn.
De toenmalige Rijksuniversiteit boog zich erover en vonden die van het meisje de beste maar die Franse professor deed ze een proces aan en dat verloren ze.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 30-1-2008 21:59:01

reacties op grenswetenschap.nl

Dennis: Na het stuk over de maya's gelezen te hebben. Zit er toch weer iets mysterieus hier aan. Waarom kloppen die data zo verrekte eng.
Het einde van de 5e zon in 2012
Het valt wel allemaal op zijn plek.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 6-2-2008 18:38:25

reacties op grenswetenschap.nl

F.Floor (61): Dennis, ben wat aan het snuffelen geweest en het verhaal van versnellende tijd (elk volgende tijdperk verloopt 5x sneller dan het voorgaande) staat als openingsartikel in Bres no.2. Het goed wetenschappelijk artikel van een filosoof bevat wel een 10 grafiekjes erbij maar beslist geen 2012 maar 2100.

Die van de lyceiste met haar tangenskromme uit een logaritmeboekje heb ik niet kunnen vinden. Het moet nog wel liggen bij Justitie Utrecht, ergens eind 1963 en haalde de onderzoekrechter wegens plagiaat - maar dat was het niet.
Wat ik me er zelf nog van herinner was ook een heel andere discussie namelijk of de middelste verticale streep in een tangenskromme nou echt rechtop - of mogelijk iets naar linksboven: wijkend moet worden getekend. We namen toen genoegen met een compromis: echt rechtop is theoretisch, naar linksboven wijkend is de praktijk want alles is immers relatief en krom: en dus is ook alle tijd en tijdverschuiving een kromme.
En daar zou bovenstaande coverartikel met de VERSNELLENDE verplaatsing van mageetpolen dan weer goed in passen.
Wel is psychoog Pietje Vroon ooit mee verder gegaan in zijn doctoraal met de tijdverschuiving tijdens spannende stress-ervaringen 1972. Bekend was al dat pimpelmeesjes een andere tijdsbeleving hebben dan wij, en daarom zijn al hun bewegingen sneller.
Dito bacteriën die ter weerszijden een chemische elektromotor hebben met een toerental van niet minder dan 100.000 omwentelingen/seconde... en dat kon Darwin niet verklaren.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 14-3-2008 20:22:17

reacties op grenswetenschap.nl

Rik: @ F.Floor

Is de hoek of de lijn van de middelste verticale streep naar links wijkend?
Als zo als U zelf zegt: want alles is immers relatief en krom.
Dat moet dan ook voor de hoek en de streep gelden, messchien is dit een correctie van 88 jaar vroeger dan 2100.

Het is maar een vraag.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 15-3-2008 15:21:42

reacties op grenswetenschap.nl

grenswetenschappen-avatar van kwastkwast: Zou het niet aan het " H.A.A.R.P project kunnen liggen die werd tenslotte gebouwd onder leiding van Ronald Reagan (1981-1989) het zogenaamde STAR WARS project.
zie: http://www.youtube.com/watch?v=U6dkeQE5LeQ&NR=1
En nu met de varkensgriep wordt het waarschijnlijk in gezet om ons te kunnen beïnvloeden of erger.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 3-8-2009 23:36:21

reacties op grenswetenschap.nl

grenswetenschappen-avatar van BountyBounty: Whahahaha 3 dagen tollen als een gek, en dan vliegen we allemaal de aarde af. Over verlichting gesproken in 2012.

ps. F.Floor de aardkern... die draait niet. Hij is er niet.
Live.. is nothing more than the yourney to the real living of life..
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 5-8-2009 2:32:04

reacties op grenswetenschap.nl

Gerard:
Bounty zei:

Whahahaha 3 dagen tollen als een gek, en dan vliegen we allemaal de aarde af. Over verlichting gesproken in 2012.

ps. F.Floor de aardkern... die draait niet. Hij is er niet.

F.Floor is hier om niet nader te noemen redenen geëxcommuniceerd.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 5-8-2009 6:06:35

reacties op grenswetenschap.nl

mistery59: Ook eens effe kijken naar deze documentaire, geeft ook enkele andere gegevens door.
http://video.go...466783636795302#
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 14-2-2010 14:49:20

reacties op grenswetenschap.nl

grenswetenschappen-avatar van Emie Emie :
mistery59 zei:

Ook eens effe kijken naar deze documentaire, geeft ook enkele andere gegevens door.
http://video.go...466783636795302#

En het kan weer niet zonder irritante, penetrante, totaal afleidende achtergrondmuziek! Werkelijk...
More and backwards and enjoying themselves
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 14-2-2010 15:01:40

 

Nu reageren:

 
Laatste nieuws:   Populair nieuws:
Zelf (uw) nieuws toevoegen » Nieuwsarchief »

GW-Video:
GW Ging Moestafa GW Ging Jezus Redt GW Ging Positieve Nood GW Ging Filip Coppens GW Ging Emile Ratelband
Bij Maaike Baretta van Greenpeace Kachel 2.0 GW Ging Neale Donald Walsch GW bij Sam Osmanagich, ontdekker van de Bosnische piramides Gili: Iedereen Paranormaal!
GW Goes Spiritual, deel 2 Krochten van de ziel, deel 26: de pedofiel GW Goes Spiritual De Chemtrail burgemeester Op het Niburu-event
GW Ging dr. Anne Stijkel Uri Geller Bij Michel keck Contacteer ons  

Dagsponsor: Hier kan uw website of bedrijf staan
Dagsponsor Hier kan uw website of bedrijf staan
Word ook dagsponsor! Voor € 15 door duizenden gezien!


Recente Reacties: Bekijk grenswetenschap-reacties via RSS of XML
 
Zoeken: Go Nu zoeken op grenswetenschap.nlNu zoeken op grenswetenschap.nl
 
Grenswetenschappelijke stickies
Meer »
 
Grenswetenschap 2012-Maya-special
Grenswetenschap Koen-Insectenkampioen-pagina
 
Steun GW, geef de redacteuren een biertje »
 
Vorige maand op GW:
 
Vorig jaar op GW:
 

 
Populairste Links:

Nieuwste Links:
 
 
   
Iets nieuws te melden? E-mail ons dan meteen!
   
  Website-inhoud © 2005 - 2010 grenswetenschap.nl