wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
naar home van Grenswetenschap
naar home van Grenswetenschap
naar home van Grenswetenschap
  naar home van Grenswetenschap

   
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
 
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
wetenschap  grenswetenschap onverklaarbaar bizar nieuws, ufo mysterie
 

 
 

Stop bijziendheid

Klik hier om meer van dit soort blogs te bekijken 19-03-2008 | 00:00: Wist u dat bijziendheid wordt veroorzaakt door intensief dichtbij kijken? Wist u dat bijziendheid bij bijna iedereen voorkomen had kunnen worden? Wist u dat de oorzaak van bijziendheid niet erfelijkheid is? Wist u dat miljoenen kinderen hun zicht verliezen terwijl dit eenvoudig verholpen had kunnen worden? Wist u dat een bril opzetten tijden het lezen averechts werkt?!” Deze intrigerende stellingen komen van de website stopbijziendheid.nl.

Als de oplossing voor bijziendheid zo makkelijk te voorkomen zou zijn dan konden de Hans Andersjes en Pearls van deze wereld wel inpakken. En dat is volgens de maker achter deze website, Thijs van der Wel, dan ook precies de reden dat u er zo weinig over hoort. De enorme winsten zorgen ervoor dat brillenindustrie en media u niet wijzer maken. Een kijkje in de wereld van de bijziendheid en wat die mysterieuze ‘pinhole’bril voor rol kan spelen.

pinhole ( Bert test de pinhole bril )

Al sinds mijn pubertijd behept met een bril (ongeveer -2,5 aan beide kanten). Zonder bril is begint mijn wereld al op een afstand van ongeveer 5 meter te vervagen in zacht in elkaar overvloeiende kleuren en vormen. Erg prettig om de harde werkelijkheid niet te hoeven aanschouwen maar zonder bril zou bijvoorbeeld autorijden zou een zekere dood voor mij betekenen.

Nu op mijn 43ste ontdek ik via stopbijziendheid.nl dat ik die bijziendheid had kunnen voorkomen, de bewijzen zijn legio. Oude ogen laten zich niet meer makkelijk corrigeren maar er is ook goed nieuws: ik kan verdere verslechtering van mijn gezichtsvermogen voorkomen.

Wie de keurige en vooral goed onderbouwde website stopbijziendheid.nl van Thijs van der Wel doorleest krijgt een schat aan degelijke informatie en, wat misschien belangrijker is, een heleboel nieuwe inzichten die zeker voor ouders met jonge kinderen wel eens van cruciaal belang zouden kunnen zijn.

Ik ga hier niet in het kort verhalen wat u op stopbijziendheid.nl uitgebreid kan nalezen. Daarmee zou ik slechts afbreuk aan het verhaal doen. Wat ik wel doe is hieronder intergraal een mailwisseling afdrukken waarvan Thijs zo vriendelijk was om die met mij te delen. En natuurlijk een verslag van mijn persoonlijke test met de pinhole bril.

Beste Thijs,
Ik ben een man van 44 jaar en wellicht is ijdelheid er de oorzaak van dat ik nooit een opticien heb bezocht, maar mijn ogen kampen al vele jaren met déze klachten:
1) zaken van nabij zie ik probleemloos, maar iets verder van me af wordt het zicht al veel minder. Een naam op een vrachtwagen die een meter of 50 verwijderd is bijv. lukt dan niet;
2) vooral ‘s avonds loopt het zicht helemaal snel terug, vooral bij kunstlicht! Televisiekijken moet dan van nabij, anders lees ik de ondertiteling niet! Een drie wordt dan een acht, dat soort werk. De ogen wat toeknijpen geeft dan een goed resultaat, maar is natuurlijk niet de bedoeling. Autorijden gaat ook moeizaam.

Nu las ik veel goeds over pinhole glasses.
Kun jij inschatten of een dergelijke bril ook voor mij iets kan betekenen?

Met vr.gr.,
W van der Z

Beste W,

U ben zeer waarschijnlijk bijziend. Aangezien het probleem al jaren bij u voordoet, kunt u uw ogen waarschijnlijk niet meer volledig genezen. U ogen zijn namelijk al een stukje langer gegroeid, wat er voor zorgt dat het beeld niet meer scherp op uw netvlies valt. Uw ogen kunnen natuurlijk niet meer korter groeien.

U kunt een naam op een vrachtwagen niet meer lezen op een afstand van 50 meter. Ik zelf kan zoiets niet meer lezen op een afstand van ongeveer 10 meter. Ik heb -3 aan beide ogen. U heeft een veel kleinere oogafwijking. Ik schat dat u -0,75 heeft. Dit is een erg kleine afwijking. Als u mijn website heeft gelezen weet u hoe uw ogen slechter zijn geworden. Namelijk door intensief dichtbij kijken (lezen, computeren etc). Omdat het zo’n kleine oogafwijking betreft, heeft u niet vaak intensief dichtbij gekeken. Echter, ik begrijp dat u nu problemen met uw zicht heeft. Vooral met autorijden is dit een probleem. Stel nou dat u een ongeluk maakt door uw slechte ogen, dat zou zeer dom zijn. Verder is het ook verplicht om in de auto met een bepaalde sterkte van het zicht te rijden.

U zou er zeer verstandig aan doen om uw ogen op te laten meten bij de opticien. Deze zou u vervolgens lenzen of een bril geven. Deze moet u dus gebruiken bij activiteiten waarbij het noodzakelijk is om scherp zicht te hebben in de verte, zoals bij autorijden. Bij intensief dichtbij kijken (lezen, computeren) zou ik een bril/lenzen afraden, omdat die er voor zorgen dat uw ogen nog slechter worden. In dit geval kunt u zelfs het beste een + bril gebruiken (+3 bij uw - sterkte optellen. Dus als u straks uw ogen laat opmeten, en het blijkt dat u -2 heeft, dan moet u een: -2+3=+1 leesbril gebruiken) Een leesbril of plusbril zorgt er namelijk voor dat je ogen niet hoeven te accommoderen, hierdoor raakt je accommodatie spier ook niet overspannen en groeit je oog niet langer. Ook belangrijk is dat je het beste in zoveel mogelijk licht kan dichtbijkijken (computeren, lezen) want ook hierdoor hoeven je ogen minder in te spannen en worden je ogen dus minder snel slechter. Verder is het belangrijk om uw ogen af en toe in de verte te laten kijken, hierdoor kunnen de ogen eventjes ontspannen.
Ik moet er wel bijvertellen, dat u ogen door uw leefdtijd al vrij stug zijn. Uw ogen zullen dus langzamer slechter worden (het langer worden van het oog) dan als je jong bent. Toch kunt u het beste bovenstaande oplossing gebruiken, omdat dit veel ontspannender voor uw ogen is. Dichtbij kijken is rennen voor je ogen, terwijl in de verte kijken lopen voor je ogen is. Teveel dichtbij kijken zorgt namelijk voor stress en spanning in je ogen, hoofd en uiteindelijk het hele lichaam.

U kunt pinhole glasses gebruiken voor lezen/computeren/tv kijken. U zult uw televisie hier zeker weer scherp door zien. Deze brillen zorgen er ook nog voor dat je ogen niet slechter worden. Sterker nog, je ogen worden beter door het verbeterde gezichtsvermogen. Na 2 tot 4 dagen wordt er al een verbetering van het zichtsvermogen met 10-20 % ervaren.
Vriendelijke groeten,

Thijs van der Wel


Zien is geloven.

Mijn verhaal komt enigszins overheen met de schrijver van het bovenstaande. Dus vroeg ik Thijs of ik een pinhole bril zou mogen proberen. Buiten dat ik voor mijn werk langdurig naar schermen kijk zal het u niet verbazen dat ik thuis ook veelvuldig achter de PC zit of met mijn neus in de boeken. En zoals de meeste mensen met een min bril houd ik mijn fok op.


( Zonder bril een beter (ge-) zicht )

De laatste jaren echter heeft mijn gezichtsvermogen steeds meer moeite met dichtbij kijken. Enfin. Ik vroeg en kreeg de ‘pinhole bril’.
De pinhole bleek een zwart plastic geval die niet zou misstaan bij de blues brothers. Maar in plaats van de gebruikelijke donkere glazen zaten er slechts geperforeerde plaatjes in. Oude vertrouwde bril af en de pinhole op. Hoewel het even wennen was om te turen door de gaatjes merkte ik al gelijk dat ik inderdaad scherper door de gaatjes zag.

Beste Thijs van der Wel,

Ik ben op dit moment 24 jaar, ik hou van lezen en gebruik de pc veel voor mijn studie en werk. Kortom niet echt een ideale combi voor het behoud van goede ogen. Ik begrijp dat voor de komende generatie verslechtering van de ogen voorkomen kan worden, dat is heel mooi! Hoe zit het met de mensen die nu al een min-afwijking hebben? Mijn ogen hebben al een minafwijking, in het verkeer en uit sociaal oogpunt (herkennen van bekenden op afstand) draag ik lenzen. Ik begrijp dat daardoor mijn ogen wellicht nog meer verslechteren, wat zijn andere oplossingen/alternatieven dan lenzen of een bril? En dat ik toch veilig in het verkeer kan meedoen, mensen op afstand kan herkennen en van de natuur kan genieten. Ik zie geen alternatief behalve bijvoorbeeld laseren met de bijbehorende risico’s...Ik sta open voor suggesties!
Met vriendelijke groet,

W

Beste W,

Ja, ik heb hier zeker suggesties op. Ooglaseren verandert de vorm van het hoornvlies permanent. Je krijgt dus een soort permanente “kunstlens” in je oog. Met andere woorden, lenzen die je bij de opticien kunt kopen zijn eigenlijk hetzelfde, alleen die kun je uitdoen wanneer je wilt. Als je nog steeds veel leest en intensief je ogen gebruikt voor dichtbij werkt, worden je ogen alsnog slechter. Kortom, de ogen kunnen dan sneller slechter worden met deze permanente lenzen. Dit komt doordat de musculus ciliaris zich meer moet inspannen om te kunnen accommoderen op dichtbijzijnde objecten. Zo moet je je ogen dus opnieuw laten laseren. Ik weet niet hoe oud u bent (hoe ouder, hoe stugger de oogbol, zodat je ogen minder snel slechter worden), of u veel leest, computert, tv kijkt, of gewoon veel dichtbij kijkt, want als je dit allemaal niet (veel) doet, heb je veel minder kans dat je ogen slechter worden.
Daarnaast brengt ooglaseren vaak veel risico’s met zich mee. Ik heb me hier niet heel erg in verdiept, maar ik heb wel een aantal verhalen hierover gelezen. Er is altijd een kans dat je voorgoed een gedeelte of je complete zicht gaat verliezen. Wil je deze kans nemen, terwijl het ook zonder kan? Er is zat informatie te vinden over verhalen van mensen bij wie het is mislukt.

Vergeet niet dat het gaat om big business, en dat de risico’s die de operatie met zich meebrengt, waarschijnlijk worden onderbelicht. Van die verhalen die ik las bleek het ook, dat er (bijna) niet naar je wordt omgekeken als het mislukt. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, en je kan geen persoonlijke rechtszaak aanspannen tegen jou dokter. Kortom, je staat er dan alleen voor. Zie hier een aantal links naar dit soort verhalen op mijn websites:

Vriendelijke groeten,

Thijs van der Wel

Ik ben nu al dik twee dagen verder en het lukt mij prima om (weliswaar met enige inspanning) met de pinhole bril een boek te lezen. Achter de PC werken met de pinhole gaat wat moeilijker maar ik bespeur wel enige vooruitgang. Doorzetten dan maar. Thijs gaf mij nog het welgemeende advies mee om bij intensief dichtbij kijken gewoon de normale bril af te zetten. En terwijl ik druk aan mijn zicht werk kan u u aanraden om aan uw inzicht te werken. Bezoek stopbijziendheid.nl en zie het zelf.


24 Reacties   © Bert Vanslagmulders
     
Een vriend of kennis van dit blog op de hoogte brengen Niet-werkende hyperlink aan de redactie laten weten De hyperlinks in dit grenswetenschap-blog apart tonen Toevoegen aan uw persoonlijke blog-bibliotheek. Sluit opties
 
Bookmark: Zaplog, , GeenRedactie, Tip, Grubb, msn reporter, Toevoegen aan Ekudos, Toevoegen aan Bligg.be, Toevoegen aan blognetwerk, Toevoegen aan Tagmos

 
   

Reaxies:

rob: Ik heb zelf nachtbijziendheid. Je ziet dan in het donker minder scherp. Volgens Pearl is hier niets aan te doen. Nou, die moeten maar eens hun diploma inleveren. Ooit gehoord van een sterkere bril... Ze kennen het verschil niet tussen nachtblindheid en nachtbijziensheid. Mijn "normale" bijziendheid is trouwens verminderd, dus ogen kunnen ook weer "beter" worden, ondanks dat ik 46 ben. Wat ik wel heb is moeite om donkerblauwe neon-verlichting scherp te zien, en dat vooral vanaf een grotere (+200m) afstand, nee dit is geen kleurenblindheid, terwijl lichtblauwe neon-verlichting geen probleem is. Elke andere kleur trouwens ook niet. Oja, blauwe kerstlichtjes scherp zien lukt mij ook niet, ook niet vanaf enkele meters, ze zien eruit als sterretjes, elke andere kleur ziet eruit als een lichtpuntje. Daarentegen kan ik mijn wekker met rode leds, op 4m afstand, regelmatig scherp zien zonder bril. Ook heb ik last gehad van nachtblindheid, maar dat loste ik weer op door extra vitaminegebruik. <laatste edit: 19-3-2008 8:39:22>
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 8:25:09

reacties op grenswetenschap.nl

hoaxiepoax: Zo een pinhole bril ken ik wel ja. Niet voor mezelf gelukkig, ik heb een uitstekend zichtvermogen mag ik wel zeggen (35 jaar). Het effect van een pinhole in optica is dat slechts het middelste deel van een lens wordt gebruikt zodat sferische aberratie minder wordt. Nadeel: je neemt 95% van het licht weg. De eerste camera was ook de pinhole camera (google maar).

Wat betreft dat blauwe lichtje van Rob, dat is chromatische aberratie. Dwz, blauw word sterker afgebogen door een lens/prisma dan rood. Dus je oog zal de gulden middenweg verkiezen; wat vaak rood is (meer energie/fotonen). Volgens mij is dat iets wat iedereen heeft in meer of mindere mate.

Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 9:30:36

reacties op grenswetenschap.nl

grenswetenschappen-avatar van DaVinceDaVince:
rob zei:

Ik heb zelf nachtbijziendheid. Je ziet dan in het donker minder scherp. Volgens Pearl is hier niets aan te doen. Nou, die moeten maar eens hun diploma inleveren. Ooit gehoord van een sterkere bril... Ze kennen het verschil niet tussen nachtblindheid en nachtbijziensheid. Mijn "normale" bijziendheid is trouwens verminderd, dus ogen kunnen ook weer "beter" worden, ondanks dat ik 46 ben. Wat ik wel heb is moeite om donkerblauwe neon-verlichting scherp te zien, en dat vooral vanaf een grotere (+200m) afstand, nee dit is geen kleurenblindheid, terwijl lichtblauwe neon-verlichting geen probleem is. Elke andere kleur trouwens ook niet. Oja, blauwe kerstlichtjes scherp zien lukt mij ook niet, ook niet vanaf enkele meters, ze zien eruit als sterretjes, elke andere kleur ziet eruit als een lichtpuntje. Daarentegen kan ik mijn wekker met rode leds, op 4m afstand, regelmatig scherp zien zonder bril. Ook heb ik last gehad van nachtblindheid, maar dat loste ik weer op door extra vitaminegebruik.


Ik ben 25 jaar en heb goede ogen volgens de opticiën en daarom draag ik dus ook geen bril of lenzen, maar donker blauwe neon verlichting daar heb ik ook moeite mee omdat scherp te zien.
<laatste edit: 19-3-2008 9:53:08>
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 9:51:28

reacties op grenswetenschap.nl

JaccoV: Ik ben bijziend draag lenzen zit achter de pc dus dat is niet goed. Misschien ook maar eerns proberen. Ben benieuwd of het werkt.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 10:47:30

reacties op grenswetenschap.nl

quest: er bestaan ook oefeningen, ontwikkeld door dr Bates, om het zicht te verbeteren. ea kost alleen wat discipline, zucht.

http://www.goog...oefeningen&meta=
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 11:18:59

reacties op grenswetenschap.nl

Martijn: Ik kan vertellen vanuit mijn ervaring als opticien, dat sterkten tot -1.00 inderdaad voorkomen hadden kunnen worden. Sterktes daarboven zijn wel degelijk erfelijk. Maar zoals altijd met erfelijkheidsleer, kan je ook je ogen van je opa hebben, dus niet van directe ouders.
De pinhole-bril is voor opticiens een hulpmiddel, om te kijken of er in ieder geval nog zicht is. Dit in extreme gevallen, bij sterkten rond de -30.00.
Het advies bij intensief werk met bijv. de PC, kijk voldoende weg. Ieder uur minstens 10 minuten er bij weg en even lekker gaan staren.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 12:35:24

reacties op grenswetenschap.nl

Martijn: @ Hoaxiepoax - Een lens waar alleen het midden van geslepen is, heet een lenticulaire lens. Een pinhole is letterlijk wat het zegt, een donker schijfje met een speldeprik-gat in het midden. Het zelfde effect krijgt iemand die niet scherp ziet, door de ogen tot spleetjes te knijpen. <laatste edit: 19-3-2008 12:40:06>
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 12:39:17

reacties op grenswetenschap.nl

hoaxiepoax:
Martijn zei:

@ Hoaxiepoax - Een lens waar alleen het midden van geslepen is, heet een lenticulaire lens. Een pinhole is letterlijk wat het zegt, een donker schijfje met een speldeprik-gat in het midden. Het zelfde effect krijgt iemand die niet scherp ziet, door de ogen tot spleetjes te knijpen.


Nee, ik doelde op sferische aberratie. Een fenomeen dat jij als opticiën toch ook moet kennen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sferische_aberratie

Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 13:23:54

reacties op grenswetenschap.nl

lotus: wat heeft die gast op die foto mooie blauwe ogen :$
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 18:28:51

reacties op grenswetenschap.nl

grenswetenschappen-avatar van Broh-Koh LeeBroh-Koh Lee:
lotus zei:

wat heeft die gast op die foto mooie blauwe ogen :$

fotosjop
Fruit dan?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 19:36:02

reacties op grenswetenschap.nl

Bert:
Broh-Koh Lee zei:

lotus zei:

wat heeft die gast op die foto mooie blauwe ogen :$

fotosjop


Brok-Olie heeft pinhole nodig :-) En lotus is lief !
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 19-3-2008 20:35:45

reacties op grenswetenschap.nl

Eric: Werkt het tegenover gestelde dan ook voor verziendheid, mijn ogen worden steeds slechter, heb een plus sterkte. Dus zou ik in theorie met - glazen in de verte gaan kijken?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 20-3-2008 21:48:51

reacties op grenswetenschap.nl

grenswetenschappen-avatar van Dr. PhilDr. Phil:
lotus zei:

wat heeft die gast op die foto mooie blauwe ogen :$

Een spin heeft zijn web, Bert heeft zijn ogen.

En photoshop.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 20-3-2008 22:31:27

reacties op grenswetenschap.nl

rob: Zo, vanochtend even naar de pearl geweest, voor een bril voor nachtbijziendheid. Staan ze je toch stom aan te kijken, en komen ze met een geel glas. Nee zij ik, dat is voor nachtblindheid. Ik moet een sterkere bril hebben voor nachtbijziendheid, omdat ik 's avonds en 's nachts minder scherp zie. Heb ze zelfs noch een stukje informatie laten zien, maar daar kunnen ze dus niks mee, omdat ze maar kunnen "meten" tot 7 meter, en mijn nachtbijziendheid begint bij ongeveer 50m. We gaan nu maar eens naar de oogarts, kunnen we gelijk het eerste deel van de 150 euro eigen risico betalen...
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 21-3-2008 16:56:26

reacties op grenswetenschap.nl

jeroen: Ik voel me betrapt, gelukkig hoef ik niet meer te werken voor m'n geld, ik ben 50 en al binnen zoals de meeste opticiens.
Thijs, beste jongen je hebt helemaal gelijk! we hebben de boel belazerd. kun je het mij vergeven? De wereld is verrot en corrupt, ik zie het nu pas in vanaf mijn residentie op Curacao. Helaas ben ik zelf ook slachtoffer, ik ben bijziend (ODS -2.00) draag een DIOR in de auto, een Persol op de motor, een Tag Heuer op het strand en contactlenzen als ik uit ga! En nu weet ik dat ik het aan mij zelf te danken heb! Mijn leven zal nooit meer zijn zoals het was... Mia Culpa
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 21-3-2008 20:14:48

reacties op grenswetenschap.nl

grenswetenschappen-avatar van Broh-Koh LeeBroh-Koh Lee:
jeroen zei:

Ik voel me betrapt, gelukkig hoef ik niet meer te werken voor m'n geld, ik ben 50 en al binnen zoals de meeste opticiens.
Thijs, beste jongen je hebt helemaal gelijk! we hebben de boel belazerd. kun je het mij vergeven? De wereld is verrot en corrupt, ik zie het nu pas in vanaf mijn residentie op Curacao. Helaas ben ik zelf ook slachtoffer, ik ben bijziend (ODS -2.00) draag een DIOR in de auto, een Persol op de motor, een Tag Heuer op het strand en contactlenzen als ik uit ga! En nu weet ik dat ik het aan mij zelf te danken heb! Mijn leven zal nooit meer zijn zoals het was... Mia Culpa

Ik leef oprecht en heel veel met je mee!!
Sterkte met je last.
Mag ik je daarvoor mijn bankrekening toesturen?
Fruit dan?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 21-3-2008 20:17:31

reacties op grenswetenschap.nl

grenswetenschappen-avatar van Broh-Koh LeeBroh-Koh Lee:
Dr. Phil zei:

lotus zei:

wat heeft die gast op die foto mooie blauwe ogen :$

Een spin heeft zijn web, Bert heeft zijn ogen.

En photoshop.

Wheheheeee...

Bertjûûûhhhh!!!!!
Fruit dan?
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 21-3-2008 20:18:33

reacties op grenswetenschap.nl

jeroen:
rob zei:

Zo, vanochtend even naar de pearl geweest, voor een bril voor nachtbijziendheid. Staan ze je toch stom aan te kijken, en komen ze met een geel glas. Nee zij ik, dat is voor nachtblindheid. Ik moet een sterkere bril hebben voor nachtbijziendheid, omdat ik 's avonds en 's nachts minder scherp zie. Heb ze zelfs noch een stukje informatie laten zien, maar daar kunnen ze dus niks mee, omdat ze maar kunnen "meten" tot 7 meter, en mijn nachtbijziendheid begint bij ongeveer 50m. We gaan nu maar eens naar de oogarts, kunnen we gelijk het eerste deel van de 150 euro eigen risico betalen...

Vroeger verkocht (oef ik durf het haast niet te schrijven) gele glazen met een sterkte van -0.50 om de nachtbijziendheid op te heffen. Dit werkt bijzonder goed, het kost niet veel en je zult zien dat je er enorm mee gebaat bent. vr gr, Jeroen
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 21-3-2008 20:18:49

reacties op grenswetenschap.nl

rob: Van kennisring:
Een specifieke vorm van nachtblindheid is nachtbijziendheid (nachtmyopie): sommige bijzienden hebben in het donker een sterkere bril nodig dan normaal.
Dus vraag ik mij af waarom een geel glas zou helpen, behalve voor nachtblindheid. Geel glas geeft toch meer contrast...
Ikzelf heb gewoon een iets sterkere bril nodig, specifiek voor de nacht.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 22-3-2008 8:17:57

reacties op grenswetenschap.nl

Alpine Don: Een gele bril werkt subjectief misschien, maar onderzoek toont aan dat er geen verbetering in nachtziendheid optreedt. Goede voeding (jaja, worteltjes e.d.) hebben wel een meetbaar effect!
Een sterkere bril voor 's avonds werkt ook (-0,50 sterker), maar die moet je alleen in het donker opzetten; overdag werkt die juist tegen.

Verder zijn de pinhole-brillen allang bekent, maar wie wie gaat daar heel de dag mee werken? Als ze werkelijk succesvol zouden zijn, waarom adviseren de oogartsen deze dan niet. Zij verkopen geen brillen en lenzen meer, en zijn dus niet bang om hun handeltje te verliezen, zoals dat misschien zou gelden voor opticiens en optometristen.
Verleden jaar was ik op een congres, waarbij een Prof na een verhaal over myopisering (het erger worden van bijziendheid) oa aankwam met een onderzoek waar kinderen die meer buiten speelden, minder kans hadden op hogere bijziendheid. Motto dus; ga meer naar buiten! Dan de oogtrainingen:dat is net als dieeten; moeilijk vol te houden, en niet succesvol als je de oorzakelijke factoren (teveel computeren, te weinig buiten) mee aanpakt.

Maar je kan aktief je sterkte in de hand houden door een Nachtlens te gaan dragen. Deze lens geeft de meeste kans op afremmen of stoppen van de achteruitgang. Dit is inmiddels her en der in de wereld met gedegen onderzoek aangetoont.

Zo, dit was even een 'objectieve' reactie van een optometrist, want over ogen doen veel broodje aap de ronde,....

Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 23-3-2008 23:50:05

reacties op grenswetenschap.nl

rob: Ik denk dat men het verschil tussen nachtblindheid en nachtbijziendheid niet kent, danwel dat men nooit gehoord heeft van nachtbijziendheid...
Nachtblindheid is als je een zwak verlichte ruimte inloopt, je niets ziet, dus ook dat ene brandende kaarsje niet. Je loopt als het ware een zwart gat binnen. Iemand met nachtbijziendheid ziet die kaars wel degelijk, maar zal de vlam niet helemaal scherp zien. Ikzelf zie de sterren makkelijk, maar net niet helemaal scherp. Ik draag echter een bril waarmee ik een busnummer, overdag, kan zien op zo'n 150 meter, maar 's avonds is dat maar zo'n 50 meter. Het is jammer dat de Pearl dat verschil niet kent, maar wel zou moeten kennen... En ze worden ook nog een beetje geirriteerd als je ze daarop wijst. Tja, een diploma zegt ook niet alles.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 24-3-2008 8:24:25

reacties op grenswetenschap.nl

jeroen: Nog even een aanvulling; De zgn geelfilters filteren het blauwe licht. Blauw licht geeft veel verstrooiing (Rayleighverstrooiing) en veroorzaakt daarom contrastverlies, met name in het donker. Dus een nachtbril met geelfilters in combinatie met een lichte min correctie tegen nachtbijziendheid geeft een bijzonder comfortabel beeld.
En wat de nachtlens betreft; Ik denk dat er nog veel meer onderzoek voor nodig is om met zekerheid te kunnen stellen dat deze lenzen verdere myopisatie tegengaat. Nu zijn er alleen aanwijzingen dat dit zo is.
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 24-3-2008 10:02:07

reacties op grenswetenschap.nl

Alpine Don: Ogen hebben ook adaptatie-tijd nodig om te wennen aan donkerte. Om iets te zien in het donker wordt als eerste hulp meteen de pupil opgezet, die weer wat kleiner kan worden nadat het netvlies volledig is ge-adapteerd (na zo'n 20-30 minuten). Dan wordt het zicht ook beter.

Een moeilijke taak voor een oog is bijvoorbeeld wanneer je op een weg rijdt met zon en bomen. Door de schaduw van de bomen wil het oog adapteren aan iets donkere omstandigheden. Maar dit wordt dan continue in de war geschopt door het zonnetje dat af en toe langs de bomen in je oog schijnt. Een kortstondig prikkel die aangeeft dat er juist geen adaptatie hoeft plaats te vinden.

Wanneer het netvlies niet of moeilijk kan adapteren is er sprake van echte nachtblindheid. Maar dit komt niet op grote schaal voor.

Dan de nachtbijziendheid. Ik denk zelf dat ook de omstandigheden waarin de moderne mens leeft met computers, tv en veel kunstverlichting tot laat in de avond mede debet aan is aan het moeilijk omschakelen tussen dag en nacht.

Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 24-3-2008 10:42:50

reacties op grenswetenschap.nl

rob: Alleen kan de opticien blijkbaar niet meten hoeveel sterker mijn bestaande bril moet zijn. Zoals ik al zei, begint het onscherper zien vanaf een meter of 50. Ze kunnen zelf maar tot zo'n 5 a 7 meter gaan, afhankelijk van de grootte van de testruimte. En enkele brilleglazen meekrijgen, zodat je 's avonds zelf kan testen doen ze ook niet. Een hele vreemde situatie...
Grenswetenschap-commentaar Quoten »   Grenswetenschap-commentaar Ongepast? »Gepost op: 25-3-2008 7:09:37

 

Nu reageren:

 
Laatste nieuws:   Populair nieuws:
Zelf (uw) nieuws toevoegen » Nieuwsarchief »

GW-Video:
GW Ging Moestafa GW Ging Jezus Redt GW Ging Positieve Nood GW Ging Filip Coppens GW Ging Emile Ratelband
Bij Maaike Baretta van Greenpeace Kachel 2.0 GW Ging Neale Donald Walsch GW bij Sam Osmanagich, ontdekker van de Bosnische piramides Gili: Iedereen Paranormaal!
GW Goes Spiritual, deel 2 Krochten van de ziel, deel 26: de pedofiel GW Goes Spiritual De Chemtrail burgemeester Op het Niburu-event
GW Ging dr. Anne Stijkel Uri Geller Bij Michel keck Contacteer ons  

Dagsponsor: Hier kan uw website of bedrijf staan
Dagsponsor Hier kan uw website of bedrijf staan
Word ook dagsponsor! Voor € 15 door duizenden gezien!


Recente Reacties: Bekijk grenswetenschap-reacties via RSS of XML
 
Zoeken: Go Nu zoeken op grenswetenschap.nlNu zoeken op grenswetenschap.nl
 
Grenswetenschappelijke stickies
Meer »
 
Grenswetenschap 2012-Maya-special
Grenswetenschap Koen-Insectenkampioen-pagina
 
Steun GW, geef de redacteuren een biertje »
 
Vorige maand op GW:
 
Vorig jaar op GW:
 

 
Populairste Links:

Nieuwste Links:
 
 
   
Iets nieuws te melden? E-mail ons dan meteen!
   
  Website-inhoud © 2005 - 2010 grenswetenschap.nl