Nieuws aangebracht door de Grenswetenschap.nl-bezoekers
Meer recent aangebracht nieuws:
- 25-05-2013 | Slotfeest Johan Oldenkamp Wholly Science
- 25-05-2013 | Confirmed by Nasa. Mars Rover Records UFO...
- 25-05-2013 | Gevaarlijke bacterie op rund- en kalfsvlees
- 25-05-2013 | Submerged structure stumps scientists
- 25-05-2013 | moderne artefacten
- 25-05-2013 | The bible belt’s “porn problem”
- 24-05-2013 | What's the matter with antimatter? Scientists want...
- 24-05-2013 | You Are A Multi-Dimensional Being
- 24-05-2013 | Ontdekt: enzym in kankercel dat tumorgroei...
- 24-05-2013 | Google+ herkent objecten
- 24-05-2013 | Voor alle taalpuristen: fouten spotten zit...
- 24-05-2013 | The Great Firewall in China
- 24-05-2013 | Quantum computing weer een stapje dichterbij ?
- 24-05-2013 | Uw aankoopgedrag nu te koop
- 23-05-2013 | Zonnecellen, zo (groot) uit de printer
27-06-2012 - Omdat ook de jeugd eraan herinnerd moet worden dat er ooit een fatwa is uitgevaardigd tegen de auteur van een blasfemisch boek, wordt op dit moment in Iran een computerspel ontwikkeld over het doodsvonnis tegen Salman Rushdie. Die kreeg een fatwa aan zijn been vanwege zijn boek 'De Duivelsverzen'.

Het nieuws werd aangekondigd tijdens de tweede Iraanse International Computer Games Expo, die in Teheran wordt gehouden. Er is weinig bekend over de inhoud van het spel, dat de werktitel 'Het stressvolle leven van Salman Rushdie en de implementatie van zijn veroordeling' heeft meegekregen. Waarschijnlijk moet de speler de fatwa uitvoeren die Ayatollah Khomeiny, indertijd de geestelijk leider van Iran, in 1989 uitvaardigde. De speler moet met andere woorden Rushdie vermoorden.
Blasfemisch
In de roman, die in 1988 uitkwam, droomt een van de hoofdfiguren over een profeet die Mahound heet. Deze verkondigt in een woestijnstad waar mensen vele afgoden kennen, het geloof voor één God. Het is min of meer het verhaal van de profeet Mohammed, maar wat door Khomeiny als blasfemisch werd gezien, is dat deze Mahound de openbaringen die hij van God krijgt (zoals Mohammed de Koran van de engel Gabriël gedicteerd kreeg) naar eigen inzicht, en in zijn eigen voordeel, herschrijft - waardoor de Koran dus niet het letterlijke woord van God zou zijn.
Het stak ook dat twaalf prostituees in de roman zichzelf de namen van de echtgenotes van Mahound aanmeten. In de roman loopt het storm bij het bordeel, omdat mannen in de woestijnstad jaloers zijn dat zij volgens God maar vier vrouwen mogen hebben, terwijl Mahound er zelf twaalf heeft.
Verboden
'De Duivelsverzen' werd in twaalf landen verboden, en Rushdie heeft negen jaar lang ondergedoken gezeten, totdat de Iraanse regering publiekelijk zei dat ze 'pogingen om Rushdie te vermoorden zullen steunen noch verhinderen'. De fatwa zelf is nooit ingetrokken omdat dit alleen door degene kan worden gedaan die hem heeft uitgesproken. Khomeiny overleed in 1989, kort na het uitspreken van de fatwa.
Er wordt al langere tijd aan het computerspel gewerkt: drie jaar geleden werden studenten al gevraagd om een script voor het spel te verzinnen. De top drie inzendingen worden nu uitgewerkt.

Het nieuws werd aangekondigd tijdens de tweede Iraanse International Computer Games Expo, die in Teheran wordt gehouden. Er is weinig bekend over de inhoud van het spel, dat de werktitel 'Het stressvolle leven van Salman Rushdie en de implementatie van zijn veroordeling' heeft meegekregen. Waarschijnlijk moet de speler de fatwa uitvoeren die Ayatollah Khomeiny, indertijd de geestelijk leider van Iran, in 1989 uitvaardigde. De speler moet met andere woorden Rushdie vermoorden.
Blasfemisch
In de roman, die in 1988 uitkwam, droomt een van de hoofdfiguren over een profeet die Mahound heet. Deze verkondigt in een woestijnstad waar mensen vele afgoden kennen, het geloof voor één God. Het is min of meer het verhaal van de profeet Mohammed, maar wat door Khomeiny als blasfemisch werd gezien, is dat deze Mahound de openbaringen die hij van God krijgt (zoals Mohammed de Koran van de engel Gabriël gedicteerd kreeg) naar eigen inzicht, en in zijn eigen voordeel, herschrijft - waardoor de Koran dus niet het letterlijke woord van God zou zijn.
Het stak ook dat twaalf prostituees in de roman zichzelf de namen van de echtgenotes van Mahound aanmeten. In de roman loopt het storm bij het bordeel, omdat mannen in de woestijnstad jaloers zijn dat zij volgens God maar vier vrouwen mogen hebben, terwijl Mahound er zelf twaalf heeft.
Verboden
'De Duivelsverzen' werd in twaalf landen verboden, en Rushdie heeft negen jaar lang ondergedoken gezeten, totdat de Iraanse regering publiekelijk zei dat ze 'pogingen om Rushdie te vermoorden zullen steunen noch verhinderen'. De fatwa zelf is nooit ingetrokken omdat dit alleen door degene kan worden gedaan die hem heeft uitgesproken. Khomeiny overleed in 1989, kort na het uitspreken van de fatwa.
Er wordt al langere tijd aan het computerspel gewerkt: drie jaar geleden werden studenten al gevraagd om een script voor het spel te verzinnen. De top drie inzendingen worden nu uitgewerkt.




Sinbad: Is weer eens wat anders dan steeds als Amerikaan iederkeer weer Jappen, Duitsers, Russen, Cubanen, Koreanen, Vietnamezen of Talibanners af te kanllen 
Je hebt goede en slechte Fatwa's
Slechte Fatwa's
1) Het doodvonnis jegens Salman Rushdie door Ayatollah Khomeini op 14 februari 1989
2) De fatwa door Abu Abdullah al-Rashid al-Baghdadi, een leider van Al Qaeda, aan cartoonist Lars Vilks nadat hij Mohammed had beledigd in zijn cartoons.
Goede Fatwa's
1) Na de aanslagen in Londen verklaarde „Jama'at e Ahl e Sunnat“ dat iedere aanslag niet verenigbaar is met de islam dat werd gedaan in een fatwa.
2) In 2005 gaven Somalische geestelijken een fatwa uit omtrent vrouwenbesnijdenis. Deze Afrikaanse, pre-islamitische gewoonte wordt daarin als on-islamitisch bestempeld. Sjeik Nur Barud Gurhan stelt dat de besnijdenis van een vrouw vergelijkbaar is met moord. In 2006 volgt ook zo'n een fatwa van de Al-Azhar Universiteit in Caïro op initiatief van de Grootmoefti van Mauritanië.
(bericht gewijzigd op 28/6/2012 10:45)

Je hebt goede en slechte Fatwa's
Slechte Fatwa's
1) Het doodvonnis jegens Salman Rushdie door Ayatollah Khomeini op 14 februari 1989
2) De fatwa door Abu Abdullah al-Rashid al-Baghdadi, een leider van Al Qaeda, aan cartoonist Lars Vilks nadat hij Mohammed had beledigd in zijn cartoons.
Goede Fatwa's
1) Na de aanslagen in Londen verklaarde „Jama'at e Ahl e Sunnat“ dat iedere aanslag niet verenigbaar is met de islam dat werd gedaan in een fatwa.
2) In 2005 gaven Somalische geestelijken een fatwa uit omtrent vrouwenbesnijdenis. Deze Afrikaanse, pre-islamitische gewoonte wordt daarin als on-islamitisch bestempeld. Sjeik Nur Barud Gurhan stelt dat de besnijdenis van een vrouw vergelijkbaar is met moord. In 2006 volgt ook zo'n een fatwa van de Al-Azhar Universiteit in Caïro op initiatief van de Grootmoefti van Mauritanië.
(bericht gewijzigd op 28/6/2012 10:45)

Hetero Sapiens: 'De duivelsverzen' is trouwens echt een prachtig boek. Een aanrader, maar alleen voor wie van wat abstractere literatuur houdt. Anders haak je waarschijnlijk binnen vijftien pagina's af.

NewDayNL: FAT WA - duh

Ontopic - Sinbad, waar er slechte Fatwa's zijn, kunnen er geen goeie bestaan. Althans niet in de ogen van ons Kuffar, ongelovigen.
Bovendien vind ik het nogal arrogant om voor Allah te beslissen of een schrijver, cineast, cartoonist of wie dan ook het Aardse moet verlaten. Don't mess with AA, Allah's Agenda.
RR

Ontopic - Sinbad, waar er slechte Fatwa's zijn, kunnen er geen goeie bestaan. Althans niet in de ogen van ons Kuffar, ongelovigen.
Bovendien vind ik het nogal arrogant om voor Allah te beslissen of een schrijver, cineast, cartoonist of wie dan ook het Aardse moet verlaten. Don't mess with AA, Allah's Agenda.
RR

Hetero Sapiens:
Ontopic - Sinbad, waar er slechte Fatwa's zijn, kunnen er geen goeie bestaan. Althans niet in de ogen van ons Kuffar, ongelovigen.
Ik vind je normaal altijd erg helder maar nu begrijp ik je niet.
NewDayNL:
Ontopic - Sinbad, waar er slechte Fatwa's zijn, kunnen er geen goeie bestaan. Althans niet in de ogen van ons Kuffar, ongelovigen.
Ik vind je normaal altijd erg helder maar nu begrijp ik je niet.

Sinbad:
Bovendien vind ik het nogal arrogant om voor Allah te beslissen of een schrijver, cineast, cartoonist of wie dan ook het Aardse moet verlaten. Don't mess with AA, Allah's Agenda.
RR
Daar ben ik het niet mee eens, de Koran heeft richtlijnen mee gegeven en daaruit kun je conclusies trekken en dus een fatwa uitspreken door bepaalde instanties, de 2 'slechte' worden uitgesproken door boefjes van een bedenkelijk niveau.
De 2 'goede' door aangeschrevenen instanties met een goed onderbouwde uit de koran afkomstige reden, deze nuance maakt het verschil
NewDayNL:
Bovendien vind ik het nogal arrogant om voor Allah te beslissen of een schrijver, cineast, cartoonist of wie dan ook het Aardse moet verlaten. Don't mess with AA, Allah's Agenda.
RR
Daar ben ik het niet mee eens, de Koran heeft richtlijnen mee gegeven en daaruit kun je conclusies trekken en dus een fatwa uitspreken door bepaalde instanties, de 2 'slechte' worden uitgesproken door boefjes van een bedenkelijk niveau.
De 2 'goede' door aangeschrevenen instanties met een goed onderbouwde uit de koran afkomstige reden, deze nuance maakt het verschil


Dicit:
Dit is tegenstrijdig aan wat er in Wiki over de fatwa staat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fatwa
Socrates:
"De fatwa zelf is nooit ingetrokken omdat dit alleen door degene kan worden gedaan die hem heeft uitgesproken. Khomeiny overleed in 1989, kort na het uitspreken van de fatwa."
Fijne regeling.
Fijne regeling.

Dit is tegenstrijdig aan wat er in Wiki over de fatwa staat.
Wikipedia:
Een bekend voorbeeld van een fatwa is het doodvonnis jegens Salman Rushdie uitgesproken door Ayatollah Khomeini van Iran op 14 februari 1989. In februari 2006 werd bekend dat de fatwa levenslang zou gelden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fatwa

NewDayNL:
Ontopic - Sinbad, waar er slechte Fatwa's zijn, kunnen er geen goeie bestaan. Althans niet in de ogen van ons Kuffar, ongelovigen.
Ik vind je normaal altijd erg helder maar nu begrijp ik je niet.
Ligt idd aan mij, excuus -
Sinbad maakt onderscheid in Fatwa's, zie onder. Het concept Fatwa is dat een of andere hoge geestelijke bepaalt wat goed of fout is én hij bepaalt wat de strafmaat is. Eén man die uiteindelijk bepaalt over leven of dood, en fout of goed gedrag.
Volgens moslims zijn niet-moslims "kuffar", een ander woord voor ongelovigen. Veel westerlingen zijn dus kuffar. Of wij nu in NWO-achtige wereld leven of niet, dat één man bepaalt over leven/dood en fout/goed, dat is voor ons niet acceptabel.
Hoe goed sommige Fatwa's kunnen uitpakken, het concept erachter klopt voor de meeste westerlingen niet. Goede Fatwa's bestaan dus niet.
Tsuss,
RR
Hetero Sapiens:
NewDayNL:
Ontopic - Sinbad, waar er slechte Fatwa's zijn, kunnen er geen goeie bestaan. Althans niet in de ogen van ons Kuffar, ongelovigen.
Ik vind je normaal altijd erg helder maar nu begrijp ik je niet.
Ligt idd aan mij, excuus -
Sinbad maakt onderscheid in Fatwa's, zie onder. Het concept Fatwa is dat een of andere hoge geestelijke bepaalt wat goed of fout is én hij bepaalt wat de strafmaat is. Eén man die uiteindelijk bepaalt over leven of dood, en fout of goed gedrag.
Volgens moslims zijn niet-moslims "kuffar", een ander woord voor ongelovigen. Veel westerlingen zijn dus kuffar. Of wij nu in NWO-achtige wereld leven of niet, dat één man bepaalt over leven/dood en fout/goed, dat is voor ons niet acceptabel.
Hoe goed sommige Fatwa's kunnen uitpakken, het concept erachter klopt voor de meeste westerlingen niet. Goede Fatwa's bestaan dus niet.
Tsuss,
RR
Sinbad:
Je hebt goede en slechte Fatwa's
Slechte Fatwa's
1) Het doodvonnis jegens Salman Rushdie door Ayatollah Khomeini op 14 februari 1989
2) De fatwa door Abu Abdullah al-Rashid al-Baghdadi, een leider van Al Qaeda, aan cartoonist Lars Vilks nadat hij Mohammed had beledigd in zijn cartoons.
Goede Fatwa's
1) Na de aanslagen in Londen verklaarde „Jama'at e Ahl e Sunnat“ dat iedere aanslag niet verenigbaar is met de islam dat werd gedaan in een fatwa.
2) In 2005 gaven Somalische geestelijken een fatwa uit omtrent vrouwenbesnijdenis. Deze Afrikaanse, pre-islamitische gewoonte wordt daarin als on-islamitisch bestempeld. Sjeik Nur Barud Gurhan stelt dat de besnijdenis van een vrouw vergelijkbaar is met moord. In 2006 volgt ook zo'n een fatwa van de Al-Azhar Universiteit in Caïro op initiatief van de Grootmoefti van Mauritanië.
Slechte Fatwa's
1) Het doodvonnis jegens Salman Rushdie door Ayatollah Khomeini op 14 februari 1989
2) De fatwa door Abu Abdullah al-Rashid al-Baghdadi, een leider van Al Qaeda, aan cartoonist Lars Vilks nadat hij Mohammed had beledigd in zijn cartoons.
Goede Fatwa's
1) Na de aanslagen in Londen verklaarde „Jama'at e Ahl e Sunnat“ dat iedere aanslag niet verenigbaar is met de islam dat werd gedaan in een fatwa.
2) In 2005 gaven Somalische geestelijken een fatwa uit omtrent vrouwenbesnijdenis. Deze Afrikaanse, pre-islamitische gewoonte wordt daarin als on-islamitisch bestempeld. Sjeik Nur Barud Gurhan stelt dat de besnijdenis van een vrouw vergelijkbaar is met moord. In 2006 volgt ook zo'n een fatwa van de Al-Azhar Universiteit in Caïro op initiatief van de Grootmoefti van Mauritanië.

NewDayNL:
Nee maar ze zijn ook niet bedoelt voor Kafirs
Zie ook m'n reactie aan HS. Maar eeh... Rushdie was/is toch een ongelovige?
Tsuss,
RR
Sinbad:
NewDayNL:
Sinbad, waar er slechte Fatwa's zijn, kunnen er geen goeie bestaan. Althans niet in de ogen van ons Kuffar, ongelovigen.
Nee maar ze zijn ook niet bedoelt voor Kafirs

Zie ook m'n reactie aan HS. Maar eeh... Rushdie was/is toch een ongelovige?
Tsuss,
RR

Sinbad:
Zo niet een beetje arrogant, het westen zit bij jouw wel heel hoog.
Dat goede Fatwa's niet bestaan omdat het voor westelingen niet klopt,
De wereld is groter dan Amerika hoor (ik vind het namelijk van een Amerikaanse arrogantie), In Somalië is er al jaren geen gezag als er geen Sharia is wat dan? niets..cowboys.. Maar in het westelijk denken kan dat blijkbaar niet.
Dat er geen Mama regering is dus hoeft er vanuit westers denken ook niet aan een alternatief worden gedacht.
De realiteit is helaas anders.
Dan liever wet spreken uit een 1400 jaar oud boek dan volgens een of andere Testosteron-Warlord die die avond ervoor toevallig geen gewillig slavinnetje tot zijn beschikking had. (Even verder denken dan jouw ingerichte appartement-wereld, de wereld is een stuk groter dan alleen de westerse wereld)
(bericht gewijzigd op 28/6/2012 11:38)
NewDayNL:
Hoe goed sommige Fatwa's kunnen uitpakken, het concept erachter klopt voor de meeste westerlingen niet.Goede Fatwa's bestaan dus niet.
Zo niet een beetje arrogant, het westen zit bij jouw wel heel hoog.
Dat goede Fatwa's niet bestaan omdat het voor westelingen niet klopt,
De wereld is groter dan Amerika hoor (ik vind het namelijk van een Amerikaanse arrogantie), In Somalië is er al jaren geen gezag als er geen Sharia is wat dan? niets..cowboys.. Maar in het westelijk denken kan dat blijkbaar niet.
Dat er geen Mama regering is dus hoeft er vanuit westers denken ook niet aan een alternatief worden gedacht.
De realiteit is helaas anders.
Dan liever wet spreken uit een 1400 jaar oud boek dan volgens een of andere Testosteron-Warlord die die avond ervoor toevallig geen gewillig slavinnetje tot zijn beschikking had. (Even verder denken dan jouw ingerichte appartement-wereld, de wereld is een stuk groter dan alleen de westerse wereld)
(bericht gewijzigd op 28/6/2012 11:38)


NewDayNL:
Excuus, kennelijk ben ik ook naar jou onduidelijk. Ik heb het westen "hoog" zitten omdat 'het westen' de enige samenleving is die ik ken. Ik ben er van kindsafaan in en door gesocialiseerd. De wetten, normen en waarden zijn verre van perfect maar het zijn wel mijn wetten, waarden en normen.
Als iemand vanuit een ándere sociaal-maatschappelijke cultuur een westerling bedreigt - of iemand die westerse normen & waarden heeft aangenomen - op basis van die niet-westerse waarden en normen, dan wekt dat weerzin op. Agressie zelfs. Zie verder mijn verhalen op Shariah4Grenswetenschap delen 1 en 2 meen ik
In dit blog probeer ik twee dingen aan te geven -
a) Waarom er vanuit Kuffarogen NOOIT een 'goede' Fatwa kan bestaan
b) Imams zouden alleen Fatwa's moeten uitspreken over/voor Moslims
Met respect, maar ik denk dat je moet stoppen met jij-bakken als niet-Moslims vanuit hun kaders fouten zien i/d Moslimmanier van denken ALS die manier effect heeft op niet-Moslims.
Laten alle culturen eerst de eigen puinhopen opruimen en met zichzelf bemoeien. Daarna kunnen we eens kijken wat 'de anderen' allemaal fout doen.
Ja, ik was tegen de inval in Afghanistan (v.a. 1840), ja, helemaal tegen Irak. De Opiumoorlog tegen de Chinezen: shame on us!! Indonesie, waar jij woont: idem dito. Schandalig waren en zijn we bezig, met name die van '47 en over de (non)nasleep ervan.
Maar/dus ook: ja het is de verantwoordelijkheid van Somalische en Ethiopische krjigsheren dat hun bevolking krepeert. Ja, meisjes worden besneden; helaas, dat gebeurt al eeuwen, wij hebben onze kop te houden, alleen mensen als Ayaan Hirschi Ali kunnen daar wat van zeggen. Of westerlingen zelf, als het in onze landen gebeurt.
Wat we wél moeten doen zijn de oneerlijke handelsbarriers opheffen, De EU-landbouwsubsidies subiet afschaffen. De wereldhandel zit zeeeer oneerlijk in elkaar ten nadele van niet-westerse landen.
RR
(bericht gewijzigd op 28/6/2012 14:17)
Excuus, kennelijk ben ik ook naar jou onduidelijk. Ik heb het westen "hoog" zitten omdat 'het westen' de enige samenleving is die ik ken. Ik ben er van kindsafaan in en door gesocialiseerd. De wetten, normen en waarden zijn verre van perfect maar het zijn wel mijn wetten, waarden en normen.
Als iemand vanuit een ándere sociaal-maatschappelijke cultuur een westerling bedreigt - of iemand die westerse normen & waarden heeft aangenomen - op basis van die niet-westerse waarden en normen, dan wekt dat weerzin op. Agressie zelfs. Zie verder mijn verhalen op Shariah4Grenswetenschap delen 1 en 2 meen ik

In dit blog probeer ik twee dingen aan te geven -
a) Waarom er vanuit Kuffarogen NOOIT een 'goede' Fatwa kan bestaan
b) Imams zouden alleen Fatwa's moeten uitspreken over/voor Moslims
Met respect, maar ik denk dat je moet stoppen met jij-bakken als niet-Moslims vanuit hun kaders fouten zien i/d Moslimmanier van denken ALS die manier effect heeft op niet-Moslims.
Laten alle culturen eerst de eigen puinhopen opruimen en met zichzelf bemoeien. Daarna kunnen we eens kijken wat 'de anderen' allemaal fout doen.
Ja, ik was tegen de inval in Afghanistan (v.a. 1840), ja, helemaal tegen Irak. De Opiumoorlog tegen de Chinezen: shame on us!! Indonesie, waar jij woont: idem dito. Schandalig waren en zijn we bezig, met name die van '47 en over de (non)nasleep ervan.
Maar/dus ook: ja het is de verantwoordelijkheid van Somalische en Ethiopische krjigsheren dat hun bevolking krepeert. Ja, meisjes worden besneden; helaas, dat gebeurt al eeuwen, wij hebben onze kop te houden, alleen mensen als Ayaan Hirschi Ali kunnen daar wat van zeggen. Of westerlingen zelf, als het in onze landen gebeurt.
Wat we wél moeten doen zijn de oneerlijke handelsbarriers opheffen, De EU-landbouwsubsidies subiet afschaffen. De wereldhandel zit zeeeer oneerlijk in elkaar ten nadele van niet-westerse landen.
RR
(bericht gewijzigd op 28/6/2012 14:17)




Socrates: Dan zal ik het maar zeggen. Ik ben het geheel eens met NewDayNL.
En Sharia en fatwa's horen niet in West-Europa thuis.
Vanuit een absolute nul-situatie zie ik misschien nog voordelen in de sharia, zoals misschien in Somalië, maar dat is dan een noodgreep volgens mij.
Voor onze streken geldt die nul-situatie niet we hebben reeds afdoende wetgeving, sharia zou terug in de tijd zijn. En Fatwa's voor moslims, best hoor, maar zodra die in strijd zijn met de wetgeving van een land ben ik mordicus tegen.
En een fatwa die over het leven beschikt van iemand ben ik altijd tegen, waar die ook wordt uitgesproken.
En Sharia en fatwa's horen niet in West-Europa thuis.
Vanuit een absolute nul-situatie zie ik misschien nog voordelen in de sharia, zoals misschien in Somalië, maar dat is dan een noodgreep volgens mij.
Voor onze streken geldt die nul-situatie niet we hebben reeds afdoende wetgeving, sharia zou terug in de tijd zijn. En Fatwa's voor moslims, best hoor, maar zodra die in strijd zijn met de wetgeving van een land ben ik mordicus tegen.
En een fatwa die over het leven beschikt van iemand ben ik altijd tegen, waar die ook wordt uitgesproken.


avondwandelaar: Hmmm. Naar mijn indruk is een opsporingsbevel zoals de VS dat voor bijvoorbeeld Bin Laden uitvaardigde (beloning 25 miljoen) niet veel anders dan een fatwa. Het geloof in God als het goede is alleen ingeruild voor het geloof in geld.
(bericht gewijzigd op 28/6/2012 19:15)
(bericht gewijzigd op 28/6/2012 19:15)

Sinbad:
Yep, de Dollar als god, hele volksstammen geloven erin
avondwandelaar:
Hmmm. Naar mijn indruk is een opsporingsbevel zoals de VS dat voor bijvoorbeeld Bin Laden uitvaardigde (beloning 25 miljoen) niet veel anders dan een fatwa. Het geloof in God als het goede is alleen ingeruild voor het geloof in geld.
Yep, de Dollar als god, hele volksstammen geloven erin

Socrates:
Mwah ... het voelt toch iets anders hoor. Een schrijver vogelvrij verklaren, te gek voor woorden. Net als die aanslagen op de Deense cartoontekenaar. Bin laden liet er geen misverstand over bestaan dat hij zelf ook niet zo ingewikkeld deed over het leven van anderen. En dat kan je van de schrijver en de tekenaar toch niet beweren.
Begrijp me goed, ik ben altijd tegen de doodstraf. Maar Bin Laden vergelijken met Salman Rushdie vind ik wat bont.
avondwandelaar:
Hmmm. Naar mijn indruk is een opsporingsbevel zoals de VS dat voor bijvoorbeeld Bin Laden uitvaardigde (beloning 25 miljoen) niet veel anders dan een fatwa. Het geloof in God als het goede is alleen ingeruild voor het geloof in geld.
Mwah ... het voelt toch iets anders hoor. Een schrijver vogelvrij verklaren, te gek voor woorden. Net als die aanslagen op de Deense cartoontekenaar. Bin laden liet er geen misverstand over bestaan dat hij zelf ook niet zo ingewikkeld deed over het leven van anderen. En dat kan je van de schrijver en de tekenaar toch niet beweren.
Begrijp me goed, ik ben altijd tegen de doodstraf. Maar Bin Laden vergelijken met Salman Rushdie vind ik wat bont.

avondwandelaar:
Mwah ... het voelt toch iets anders hoor. Een schrijver vogelvrij verklaren, te gek voor woorden. Net als die aanslagen op de Deense cartoontekenaar. Bin laden liet er geen misverstand over bestaan dat hij zelf ook niet zo ingewikkeld deed over het leven van anderen. En dat kan je van de schrijver en de tekenaar toch niet beweren.
Begrijp me goed, ik ben altijd tegen de doodstraf. Maar Bin Laden vergelijken met Salman Rushdie vind ik wat bont.
Ik vergelijk Bin Laden niet met Rushdie, ik vergelijk een fatwa met een opsporingsbevel waaraan een buitensporig hoge beloning is gekoppeld.
Socrates:
avondwandelaar:
Hmmm. Naar mijn indruk is een opsporingsbevel zoals de VS dat voor bijvoorbeeld Bin Laden uitvaardigde (beloning 25 miljoen) niet veel anders dan een fatwa. Het geloof in God als het goede is alleen ingeruild voor het geloof in geld.
Mwah ... het voelt toch iets anders hoor. Een schrijver vogelvrij verklaren, te gek voor woorden. Net als die aanslagen op de Deense cartoontekenaar. Bin laden liet er geen misverstand over bestaan dat hij zelf ook niet zo ingewikkeld deed over het leven van anderen. En dat kan je van de schrijver en de tekenaar toch niet beweren.
Begrijp me goed, ik ben altijd tegen de doodstraf. Maar Bin Laden vergelijken met Salman Rushdie vind ik wat bont.
Ik vergelijk Bin Laden niet met Rushdie, ik vergelijk een fatwa met een opsporingsbevel waaraan een buitensporig hoge beloning is gekoppeld.

Socrates:
Mwah ... het voelt toch iets anders hoor. Een schrijver vogelvrij verklaren, te gek voor woorden. Net als die aanslagen op de Deense cartoontekenaar. Bin laden liet er geen misverstand over bestaan dat hij zelf ook niet zo ingewikkeld deed over het leven van anderen. En dat kan je van de schrijver en de tekenaar toch niet beweren.
Begrijp me goed, ik ben altijd tegen de doodstraf. Maar Bin Laden vergelijken met Salman Rushdie vind ik wat bont.
Ik vergelijk Bin Laden niet met Rushdie, ik vergelijk een fatwa met een opsporingsbevel waaraan een buitensporig hoge beloning is gekoppeld.
O zo bedoel je. Ze doen het of voor een god of voor geld. Ik heb 't, je hebt gelijk.
avondwandelaar:
Socrates:
avondwandelaar:
Hmmm. Naar mijn indruk is een opsporingsbevel zoals de VS dat voor bijvoorbeeld Bin Laden uitvaardigde (beloning 25 miljoen) niet veel anders dan een fatwa. Het geloof in God als het goede is alleen ingeruild voor het geloof in geld.
Mwah ... het voelt toch iets anders hoor. Een schrijver vogelvrij verklaren, te gek voor woorden. Net als die aanslagen op de Deense cartoontekenaar. Bin laden liet er geen misverstand over bestaan dat hij zelf ook niet zo ingewikkeld deed over het leven van anderen. En dat kan je van de schrijver en de tekenaar toch niet beweren.
Begrijp me goed, ik ben altijd tegen de doodstraf. Maar Bin Laden vergelijken met Salman Rushdie vind ik wat bont.
Ik vergelijk Bin Laden niet met Rushdie, ik vergelijk een fatwa met een opsporingsbevel waaraan een buitensporig hoge beloning is gekoppeld.
O zo bedoel je. Ze doen het of voor een god of voor geld. Ik heb 't, je hebt gelijk.


Samblo: Inderdaad prachtig boek die duivelsversen. Raad wel iedereen aan hem in het engels te lezen. In het nederlands haakte ik na 1 blz af, in het engels heb ik hem 3 keer gelezen. Vind Newdays uitspraak dat er geen goede fatwa's bestaan wel weer beetje kortzichtig. Is toch mooi dat aanslagen worden afgewezen, zo'n fatwa mag ook wel eens westerse pers krijgen... Wel heel ziek spelletje, ongeveer net zo ziek als onze schiet en moordspelletjes.


Samblo:
Moeilijk te zeggen, maar denk dat jij het wel zou trekken. Persoonlijk vond ik het geen moslim-onvriendelijk boek (maar ja, ik ben geen moslim), wat mij betreft is het meer een aanklacht tegen het systeem van tweederangs burgers in het Westen. Het hoofdstuk waar de rel uit ontstaan is verteld dat de Koran gedicteerd is door Satan die zich voordoet als een aartsengel. Als je orthodox bent zal dat inderdaad pijnlijk leesvoer zijn. Staat tegenover dat Rushdie met heel veel humor, liefde en mededogen schrijft. Zelf vond ik de hoofdstukken over Ayesha het indrukwekkendst. Is alweer een decennium geleden dat ik het voor de laatste keer gelezen heb en helaas ben ik mijn exemplaar kwijtgeraakt...
Sinbad:
@Samblo,
Ik heb hem nog nooit gelezen, zou ik het als moslim trekken denk je? (of gaat het voor mijn tere zieltje te ver?)
Ik heb hem nog nooit gelezen, zou ik het als moslim trekken denk je? (of gaat het voor mijn tere zieltje te ver?)
Moeilijk te zeggen, maar denk dat jij het wel zou trekken. Persoonlijk vond ik het geen moslim-onvriendelijk boek (maar ja, ik ben geen moslim), wat mij betreft is het meer een aanklacht tegen het systeem van tweederangs burgers in het Westen. Het hoofdstuk waar de rel uit ontstaan is verteld dat de Koran gedicteerd is door Satan die zich voordoet als een aartsengel. Als je orthodox bent zal dat inderdaad pijnlijk leesvoer zijn. Staat tegenover dat Rushdie met heel veel humor, liefde en mededogen schrijft. Zelf vond ik de hoofdstukken over Ayesha het indrukwekkendst. Is alweer een decennium geleden dat ik het voor de laatste keer gelezen heb en helaas ben ik mijn exemplaar kwijtgeraakt...

Socrates:
Moeilijk te zeggen, maar denk dat jij het wel zou trekken. Persoonlijk vond ik het geen moslim-onvriendelijk boek (maar ja, ik ben geen moslim), wat mij betreft is het meer een aanklacht tegen het systeem van tweederangs burgers in het Westen. Het hoofdstuk waar de rel uit ontstaan is verteld dat de Koran gedicteerd is door Satan die zich voordoet als een aartsengel. Als je orthodox bent zal dat inderdaad pijnlijk leesvoer zijn. Staat tegenover dat Rushdie met heel veel humor, liefde en mededogen schrijft. Zelf vond ik de hoofdstukken over Ayesha het indrukwekkendst. Is alweer een decennium geleden dat ik het voor de laatste keer gelezen heb en helaas ben ik mijn exemplaar kwijtgeraakt...
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?
Samblo:
Sinbad:
@Samblo,
Ik heb hem nog nooit gelezen, zou ik het als moslim trekken denk je? (of gaat het voor mijn tere zieltje te ver?)
Ik heb hem nog nooit gelezen, zou ik het als moslim trekken denk je? (of gaat het voor mijn tere zieltje te ver?)
Moeilijk te zeggen, maar denk dat jij het wel zou trekken. Persoonlijk vond ik het geen moslim-onvriendelijk boek (maar ja, ik ben geen moslim), wat mij betreft is het meer een aanklacht tegen het systeem van tweederangs burgers in het Westen. Het hoofdstuk waar de rel uit ontstaan is verteld dat de Koran gedicteerd is door Satan die zich voordoet als een aartsengel. Als je orthodox bent zal dat inderdaad pijnlijk leesvoer zijn. Staat tegenover dat Rushdie met heel veel humor, liefde en mededogen schrijft. Zelf vond ik de hoofdstukken over Ayesha het indrukwekkendst. Is alweer een decennium geleden dat ik het voor de laatste keer gelezen heb en helaas ben ik mijn exemplaar kwijtgeraakt...
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?

Samblo:
Moeilijk te zeggen, maar denk dat jij het wel zou trekken. Persoonlijk vond ik het geen moslim-onvriendelijk boek (maar ja, ik ben geen moslim), wat mij betreft is het meer een aanklacht tegen het systeem van tweederangs burgers in het Westen. Het hoofdstuk waar de rel uit ontstaan is verteld dat de Koran gedicteerd is door Satan die zich voordoet als een aartsengel. Als je orthodox bent zal dat inderdaad pijnlijk leesvoer zijn. Staat tegenover dat Rushdie met heel veel humor, liefde en mededogen schrijft. Zelf vond ik de hoofdstukken over Ayesha het indrukwekkendst. Is alweer een decennium geleden dat ik het voor de laatste keer gelezen heb en helaas ben ik mijn exemplaar kwijtgeraakt...
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?
Mensen met een kleurtje en een andere religie. Mensen die wegens hun culturele achtergrond geen banen krijgen of extra hard worden beoordeeld door de goegemeente. Lees het boek maar, of kijk eerlijk naar de media...
Socrates:
Samblo:
Sinbad:
@Samblo,
Ik heb hem nog nooit gelezen, zou ik het als moslim trekken denk je? (of gaat het voor mijn tere zieltje te ver?)
Ik heb hem nog nooit gelezen, zou ik het als moslim trekken denk je? (of gaat het voor mijn tere zieltje te ver?)
Moeilijk te zeggen, maar denk dat jij het wel zou trekken. Persoonlijk vond ik het geen moslim-onvriendelijk boek (maar ja, ik ben geen moslim), wat mij betreft is het meer een aanklacht tegen het systeem van tweederangs burgers in het Westen. Het hoofdstuk waar de rel uit ontstaan is verteld dat de Koran gedicteerd is door Satan die zich voordoet als een aartsengel. Als je orthodox bent zal dat inderdaad pijnlijk leesvoer zijn. Staat tegenover dat Rushdie met heel veel humor, liefde en mededogen schrijft. Zelf vond ik de hoofdstukken over Ayesha het indrukwekkendst. Is alweer een decennium geleden dat ik het voor de laatste keer gelezen heb en helaas ben ik mijn exemplaar kwijtgeraakt...
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?
Mensen met een kleurtje en een andere religie. Mensen die wegens hun culturele achtergrond geen banen krijgen of extra hard worden beoordeeld door de goegemeente. Lees het boek maar, of kijk eerlijk naar de media...

Sinbad:
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?
Mensen die niet westers blank zijn Socrates, als je heel eerlijk bent weet je dat wel, maar je wilt het niet zien.(maar dat mag deze blanke niet zeggen, slachtofferrol of zoiets??)
Die paar duizend doden in de Twintowers (wat ook zielig is) daar hebben we het nu nog over de honderdduizenden onschuldigen die vervolgens daar vielen worden vaak en snel vergeten.
De Tsunami weken lang ging het om de arme toeristen in Thailand (2.000 doden) de veel meer dan 250.000 in Atjeh telde bijna niet mee.
Aardbeving in Italië of Nieuw-Zeeland 10 of 20 doden dagenlang voorpagina, hetzelfde in Pakistan 30.000 is een itempje.
Je hebt een mensenleven en een mensenleven, we doen net of ze evenveel waard zijn maar dat is helaas niet zo
(als je heel eerlijk bent weet jij dat ook Socrates)
Socrates:
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?
Mensen die niet westers blank zijn Socrates, als je heel eerlijk bent weet je dat wel, maar je wilt het niet zien.(maar dat mag deze blanke niet zeggen, slachtofferrol of zoiets??)
Die paar duizend doden in de Twintowers (wat ook zielig is) daar hebben we het nu nog over de honderdduizenden onschuldigen die vervolgens daar vielen worden vaak en snel vergeten.
De Tsunami weken lang ging het om de arme toeristen in Thailand (2.000 doden) de veel meer dan 250.000 in Atjeh telde bijna niet mee.
Aardbeving in Italië of Nieuw-Zeeland 10 of 20 doden dagenlang voorpagina, hetzelfde in Pakistan 30.000 is een itempje.
Je hebt een mensenleven en een mensenleven, we doen net of ze evenveel waard zijn maar dat is helaas niet zo
(als je heel eerlijk bent weet jij dat ook Socrates)

Samblo:
De Tsunami weken lang ging het om de arme toeristen in Thailand (2.000 doden) de veel meer dan 250.000 in Atjeh telde bijna niet mee.
Nog geen eeuw geleden zijn er onder Nederlands bevel 100.000 Atjehers vermoord, dus ik denk dat men hier inderdaad niet warm of koud wordt van een dode Atjeher. Blijf het heel typisch vinden dat de misdaden die onder een rood/wit/blauwe vlag plaats vinden worden genegeerd of goedgepraat maar men moord en brand schreeuwt zodra een man met een baard iets onwelvoeglijks roept. Iets met boter en hoofd enzo...
Sinbad:
De Tsunami weken lang ging het om de arme toeristen in Thailand (2.000 doden) de veel meer dan 250.000 in Atjeh telde bijna niet mee.
Nog geen eeuw geleden zijn er onder Nederlands bevel 100.000 Atjehers vermoord, dus ik denk dat men hier inderdaad niet warm of koud wordt van een dode Atjeher. Blijf het heel typisch vinden dat de misdaden die onder een rood/wit/blauwe vlag plaats vinden worden genegeerd of goedgepraat maar men moord en brand schreeuwt zodra een man met een baard iets onwelvoeglijks roept. Iets met boter en hoofd enzo...

Socrates:
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?
Mensen die niet westers blank zijn Socrates, als je heel eerlijk bent weet je dat wel, maar je wilt het niet zien.(maar dat mag deze blanke niet zeggen, slachtofferrol of zoiets??)
Die paar duizend doden in de Twintowers (wat ook zielig is) daar hebben we het nu nog over de honderdduizenden onschuldigen die vervolgens daar vielen worden vaak en snel vergeten.
De Tsunami weken lang ging het om de arme toeristen in Thailand (2.000 doden) de veel meer dan 250.000 in Atjeh telde bijna niet mee.
Aardbeving in Italië of Nieuw-Zeeland 10 of 20 doden dagenlang voorpagina, hetzelfde in Pakistan 30.000 is een itempje.
Je hebt een mensenleven en een mensenleven, we doen net of ze evenveel waard zijn maar dat is helaas niet zo
(als je heel eerlijk bent weet jij dat ook Socrates)
Dan ken je me heel slecht! Ik leef vele malen meer mee de slachtoffers van de Tsunami, de burgeroorlogen, de aardbevingsslachtoffers van Haïti, de hongerdoden en verkrachtigs- en verminkingsslachtoffers in verschillende delen van Afrika dan met de hysterische nabestaanden van de Twintowers.
Dat de nieuwsberichten daar minder aandacht aan schenken kun je mij niet verwijten. Daaruit kan je niet concluderen hoe ik daar persoonlijk over denk.
Maar ik krijg ik krijg hier wel de indruk dat ik, omdat ik nou eenmaal hier ben geboren, niet gelovig ben en tot overmaat van ramp ook nog blank ben, hier per definitie als schoft wordt neergezet. En ik heb om die reden ook geen recht meer om gezond kritisch te zijn, maar jullie oordelen wel over mij en nog volkomen verkeerd ook. Dus ga hier lekker met zijn tweeën de zegeningen van fatwa's en sharia's zitten bespreken, ik heb het gezien hier.
Sinbad:
Socrates:
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?
Mensen die niet westers blank zijn Socrates, als je heel eerlijk bent weet je dat wel, maar je wilt het niet zien.(maar dat mag deze blanke niet zeggen, slachtofferrol of zoiets??)
Die paar duizend doden in de Twintowers (wat ook zielig is) daar hebben we het nu nog over de honderdduizenden onschuldigen die vervolgens daar vielen worden vaak en snel vergeten.
De Tsunami weken lang ging het om de arme toeristen in Thailand (2.000 doden) de veel meer dan 250.000 in Atjeh telde bijna niet mee.
Aardbeving in Italië of Nieuw-Zeeland 10 of 20 doden dagenlang voorpagina, hetzelfde in Pakistan 30.000 is een itempje.
Je hebt een mensenleven en een mensenleven, we doen net of ze evenveel waard zijn maar dat is helaas niet zo
(als je heel eerlijk bent weet jij dat ook Socrates)Dan ken je me heel slecht! Ik leef vele malen meer mee de slachtoffers van de Tsunami, de burgeroorlogen, de aardbevingsslachtoffers van Haïti, de hongerdoden en verkrachtigs- en verminkingsslachtoffers in verschillende delen van Afrika dan met de hysterische nabestaanden van de Twintowers.
Dat de nieuwsberichten daar minder aandacht aan schenken kun je mij niet verwijten. Daaruit kan je niet concluderen hoe ik daar persoonlijk over denk.
Maar ik krijg ik krijg hier wel de indruk dat ik, omdat ik nou eenmaal hier ben geboren, niet gelovig ben en tot overmaat van ramp ook nog blank ben, hier per definitie als schoft wordt neergezet. En ik heb om die reden ook geen recht meer om gezond kritisch te zijn, maar jullie oordelen wel over mij en nog volkomen verkeerd ook. Dus ga hier lekker met zijn tweeën de zegeningen van fatwa's en sharia's zitten bespreken, ik heb het gezien hier.

Sinbad:
De Tsunami weken lang ging het om de arme toeristen in Thailand (2.000 doden) de veel meer dan 250.000 in Atjeh telde bijna niet mee.
Nog geen eeuw geleden zijn er onder Nederlands bevel 100.000 Atjehers vermoord, dus ik denk dat men hier inderdaad niet warm of koud wordt van een dode Atjeher. Blijf het heel typisch vinden dat de misdaden die onder een rood/wit/blauwe vlag plaats vinden worden genegeerd of goedgepraat maar men moord en brand schreeuwt zodra een man met een baard iets onwelvoeglijks roept. Iets met boter en hoofd enzo...
Ja Samblo, en dan de Hollanders schreeuwen tegen de Turken dat ze genocide hebben gedaan met de Armenieers (dat is ook zo) terwijl ze het gewoon van ons hebben geleerd in Atjeh, We hebben boter op ons hoofd zo dik dat het bijna niet blijft zitten.
We hebben een kazerne en een divisie gehad genoemd naar generaal Van Heutsz, dat was gewoon een vrouwen en kindermoordenaar, brande alles plat en moorde alles uit wat voor zijn voeten kwam, stel je voor dat Duitsland een divisie noemd naar Adolf Hitler!!!!

Kijk onze Hollandse jongens trots staan op de uitgemoorde kampongers

Dat doen wij brave Hollanders toch niet????

Overgave van Tjoet Nja Din, met naast haar Pang La'ot,
Tjoet Nja Din was een beroemde vrouwlijke verzetsheld (van adel), bij haar gevangneming werdt ze zo behandeld, zij had altijd respect gehouden voor Hollandse gevangenen, ze is als een beest tentoongesteld, geen enkel respect onzer zijde
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 11:51)
Samblo:
Sinbad:
De Tsunami weken lang ging het om de arme toeristen in Thailand (2.000 doden) de veel meer dan 250.000 in Atjeh telde bijna niet mee.
Nog geen eeuw geleden zijn er onder Nederlands bevel 100.000 Atjehers vermoord, dus ik denk dat men hier inderdaad niet warm of koud wordt van een dode Atjeher. Blijf het heel typisch vinden dat de misdaden die onder een rood/wit/blauwe vlag plaats vinden worden genegeerd of goedgepraat maar men moord en brand schreeuwt zodra een man met een baard iets onwelvoeglijks roept. Iets met boter en hoofd enzo...
Ja Samblo, en dan de Hollanders schreeuwen tegen de Turken dat ze genocide hebben gedaan met de Armenieers (dat is ook zo) terwijl ze het gewoon van ons hebben geleerd in Atjeh, We hebben boter op ons hoofd zo dik dat het bijna niet blijft zitten.
We hebben een kazerne en een divisie gehad genoemd naar generaal Van Heutsz, dat was gewoon een vrouwen en kindermoordenaar, brande alles plat en moorde alles uit wat voor zijn voeten kwam, stel je voor dat Duitsland een divisie noemd naar Adolf Hitler!!!!

Kijk onze Hollandse jongens trots staan op de uitgemoorde kampongers

Dat doen wij brave Hollanders toch niet????

Overgave van Tjoet Nja Din, met naast haar Pang La'ot,
Tjoet Nja Din was een beroemde vrouwlijke verzetsheld (van adel), bij haar gevangneming werdt ze zo behandeld, zij had altijd respect gehouden voor Hollandse gevangenen, ze is als een beest tentoongesteld, geen enkel respect onzer zijde
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 11:51)

Samblo:

Voor de duidelijkheid: ik ben ook blank en ongelovig en ook kritisch. Ik ben alleen niet enkel kritisch op de ander maar ook op mijn eigen cultuur. Jouw vraag "wat zijn dan tweederangs burgers" laat toch al zien dat je jezelf bewust of onbewust een blinddoek aanmeet. En hoezo hebben wij het over de zegeningen van fatwa's en sharia. Sinbad is heel duidelijk in zijn afwijzing van negatieve elementen van die twee. Hij relativeert echter ook en wijst ons er op dat er ook minder negatieve kanten aan zitten. Maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden omdat het niet in het zwart-wit straatje past wat ons door de media wordt opgedrongen...
Socrates:
Dus ga hier lekker met zijn tweeën de zegeningen van fatwa's en sharia's zitten bespreken, ik heb het gezien hier.

Voor de duidelijkheid: ik ben ook blank en ongelovig en ook kritisch. Ik ben alleen niet enkel kritisch op de ander maar ook op mijn eigen cultuur. Jouw vraag "wat zijn dan tweederangs burgers" laat toch al zien dat je jezelf bewust of onbewust een blinddoek aanmeet. En hoezo hebben wij het over de zegeningen van fatwa's en sharia. Sinbad is heel duidelijk in zijn afwijzing van negatieve elementen van die twee. Hij relativeert echter ook en wijst ons er op dat er ook minder negatieve kanten aan zitten. Maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden omdat het niet in het zwart-wit straatje past wat ons door de media wordt opgedrongen...

Sinbad: @Socrates,
Onze geschiedenis-lessen zijn eigenlijk (goedbedoelde) propaganda we leren hoe erg de Duitse bezetting was, hoe hard we ons vrij hebben gevochten van de Spanjaarden, Atjeh (de grootste, duurste en bloederigste oorlog die Holland ooit buiten zijn grenzen heeft gevoerd en waar wij de Genocide uitgevonden hebben. We waren echt de eerste die planmatig dorpen uitmoorden) nooit gehad op school, Jij wel Socrates???, Onze slavenhandel was 3 regels in mijn geschiedenisboek, hoeveel in die van jouw Socrates ????
Ik ben blij dat ik Hollander ben, maar mijn geschiedenis is wel alles, wegpoetsen is niet mijn ding, ik kijk de duivel liever in zijn gezicht, hier en daar
Onze geschiedenis-lessen zijn eigenlijk (goedbedoelde) propaganda we leren hoe erg de Duitse bezetting was, hoe hard we ons vrij hebben gevochten van de Spanjaarden, Atjeh (de grootste, duurste en bloederigste oorlog die Holland ooit buiten zijn grenzen heeft gevoerd en waar wij de Genocide uitgevonden hebben. We waren echt de eerste die planmatig dorpen uitmoorden) nooit gehad op school, Jij wel Socrates???, Onze slavenhandel was 3 regels in mijn geschiedenisboek, hoeveel in die van jouw Socrates ????
Ik ben blij dat ik Hollander ben, maar mijn geschiedenis is wel alles, wegpoetsen is niet mijn ding, ik kijk de duivel liever in zijn gezicht, hier en daar

Samblo:
Genocide bestaat natuurlijk wel al veel langer, al lang voor de Nederlanders ueberhaupt bestonden, maar we waren er wel erg goed in. Over Jan Pieterszoon Coen en zijn uitmoorden van de gehele (!) bevolking van enkele eilanden heb ik ook nooit iets geleerd op school. Er bestaat zelfs een JP Coenschool in Amsterdam. Toen het schoolbestuur toestemming vroeg om wegens bovenstaande reden de naam te wijzigen werd dat geweigerd door de gemeente. Is toch van den zotte? Hoe kan je het heden begrijpen als je niets over het verleden leert? Wat dat betreft kan ik Socrates niet kwalijk nemen dat hij zo'n eenzijdig rooskleurig beeld heeft van onze beschaving. Al vraag ik me wel of of het bij hem niet meer te maken heeft met selectief shoppen uit de geschiedenis dan met gebrek aan educatie. Maar okay, genoeg getrashed weer voor vandaag en om on-topic te blijven: Rushdie is een groot schrijver en dat computerspel zuigt!
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 12:8)
Sinbad:
@Socrates,
Onze geschiedenis-lessen zijn eigenlijk (goedbedoelde) propaganda we leren hoe erg de Duitse bezetting was, hoe hard we ons vrij hebben gevochten van de Spanjaarden, Atjeh (de grootste, duurste en bloederigste oorlog die Holland ooit buiten zijn grenzen heeft gevoerd en waar wij de Genocide uitgevonden hebben. We waren echt de eerste die planmatig dorpen uitmoorden) nooit gehad op school, Jij wel Socrates???, Onze slavenhandel was 3 regels in mijn geschiedenisboek, hoeveel in die van jouw Socrates ????
Ik ben blij dat ik Hollander ben, maar mijn geschiedenis is wel alles, wegpoetsen is niet mijn ding, ik kijk de duivel liever in zijn gezicht, hier en daar
Onze geschiedenis-lessen zijn eigenlijk (goedbedoelde) propaganda we leren hoe erg de Duitse bezetting was, hoe hard we ons vrij hebben gevochten van de Spanjaarden, Atjeh (de grootste, duurste en bloederigste oorlog die Holland ooit buiten zijn grenzen heeft gevoerd en waar wij de Genocide uitgevonden hebben. We waren echt de eerste die planmatig dorpen uitmoorden) nooit gehad op school, Jij wel Socrates???, Onze slavenhandel was 3 regels in mijn geschiedenisboek, hoeveel in die van jouw Socrates ????
Ik ben blij dat ik Hollander ben, maar mijn geschiedenis is wel alles, wegpoetsen is niet mijn ding, ik kijk de duivel liever in zijn gezicht, hier en daar
Genocide bestaat natuurlijk wel al veel langer, al lang voor de Nederlanders ueberhaupt bestonden, maar we waren er wel erg goed in. Over Jan Pieterszoon Coen en zijn uitmoorden van de gehele (!) bevolking van enkele eilanden heb ik ook nooit iets geleerd op school. Er bestaat zelfs een JP Coenschool in Amsterdam. Toen het schoolbestuur toestemming vroeg om wegens bovenstaande reden de naam te wijzigen werd dat geweigerd door de gemeente. Is toch van den zotte? Hoe kan je het heden begrijpen als je niets over het verleden leert? Wat dat betreft kan ik Socrates niet kwalijk nemen dat hij zo'n eenzijdig rooskleurig beeld heeft van onze beschaving. Al vraag ik me wel of of het bij hem niet meer te maken heeft met selectief shoppen uit de geschiedenis dan met gebrek aan educatie. Maar okay, genoeg getrashed weer voor vandaag en om on-topic te blijven: Rushdie is een groot schrijver en dat computerspel zuigt!
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 12:8)

Socrates: Ik heb een eenzijdig rooskleurig beeld van onze "beschaving'? Waar haal je het vandaan, je kent me heel erg slecht.
Dat jij regelmatig mijn uitlatingen hier moedwillig verkeerd interpreteert (zoals hier http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=8949#307089) is reeds lang bekend.
Maar ga dan niet zitten jeremiëren over vooroordelen, als iemand zich daar bij herhaling schuldig aan maakt ben jij het wel.
Dat jij regelmatig mijn uitlatingen hier moedwillig verkeerd interpreteert (zoals hier http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=8949#307089) is reeds lang bekend.
Maar ga dan niet zitten jeremiëren over vooroordelen, als iemand zich daar bij herhaling schuldig aan maakt ben jij het wel.

Samblo:
Hey je bent weer terug. Was juist zo gezellig alleen saampjes met Sinbad:-)
edit: en het is een misverstand dat ik jou moedwillig verkeerd interpreteer. Denk dat jij gewoon niet duidelijk genoeg bent of eigenlijk vermoed ik dat je steeds de implicaties van je woorden terugtrekt zodra ik jou erop wijs. En het is ook een optelsom. Ben niet vergeten hoe jij in het verleden echt heel erg extreme uitspraken hebt gedaan en hoe je het wend of keert als er een kans is om moslims te bashen ben jij er altijd als de kippen bij. En laten we niet flauw doen: dat wij nu weer in discussie zijn komt omdat jij de vraag stelt wat ik bedoelde met tweederangsburgers. Op het antwoord wat zowel Sinbad als ik hebben gegeven heb je geen reactie gegeven. In plaats daarvan ga je zelf de Calimero uithangen...
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 12:27)
Socrates:
Ik heb een eenzijdig rooskleurig beeld van onze "beschaving'? Waar haal je het vandaan, je kent me heel erg slecht.
Dat jij regelmatig mijn uitlatingen hier moedwillig verkeerd interpreteert (zoals hier http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=8949#307089) is reeds lang bekend.
Maar ga dan niet zitten jeremiëren over vooroordelen, als iemand zich daar bij herhaling schuldig aan maakt ben jij het wel.
Dat jij regelmatig mijn uitlatingen hier moedwillig verkeerd interpreteert (zoals hier http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=8949#307089) is reeds lang bekend.
Maar ga dan niet zitten jeremiëren over vooroordelen, als iemand zich daar bij herhaling schuldig aan maakt ben jij het wel.
Hey je bent weer terug. Was juist zo gezellig alleen saampjes met Sinbad:-)
edit: en het is een misverstand dat ik jou moedwillig verkeerd interpreteer. Denk dat jij gewoon niet duidelijk genoeg bent of eigenlijk vermoed ik dat je steeds de implicaties van je woorden terugtrekt zodra ik jou erop wijs. En het is ook een optelsom. Ben niet vergeten hoe jij in het verleden echt heel erg extreme uitspraken hebt gedaan en hoe je het wend of keert als er een kans is om moslims te bashen ben jij er altijd als de kippen bij. En laten we niet flauw doen: dat wij nu weer in discussie zijn komt omdat jij de vraag stelt wat ik bedoelde met tweederangsburgers. Op het antwoord wat zowel Sinbad als ik hebben gegeven heb je geen reactie gegeven. In plaats daarvan ga je zelf de Calimero uithangen...
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 12:27)


Gas: ontkennen dat Nederland zich heel erg misdragen heeft destijds, in het voormalige Nederlands Indië is wel heel erg struisvogelig en vlg mij maakt Socrates zich daar ook helemaal niet schuldig aan maar dat terzijde.
Dat de regering erg laat en erg mondjesmaat met excuses komt, tja, dat had ik ook liever anders gezien.
Maar ik kan me óok herinneren dat mensen absoluut hulp wilden gaan verlenen in Atjeh, na de tsunami, maar dat de machtshebbers van dat moment erg lang hebben gewacht om ook daadwerkelijk buitenlandse hulpverleners toe te laten en de mensen die getroffen waren zo lieten stikken in hun ellende.
Er is geen oorlog te noemen waar de aanvallers zich niet vreselijk misdragen hebben, of dat nu westerse of oosterse oorlogen waren.
En zo'n computerspel is gewoon ziek, maar dat vind ik eigenlijk wel van alle realistische oorlogs- en schietspellen.
Dat de regering erg laat en erg mondjesmaat met excuses komt, tja, dat had ik ook liever anders gezien.
Maar ik kan me óok herinneren dat mensen absoluut hulp wilden gaan verlenen in Atjeh, na de tsunami, maar dat de machtshebbers van dat moment erg lang hebben gewacht om ook daadwerkelijk buitenlandse hulpverleners toe te laten en de mensen die getroffen waren zo lieten stikken in hun ellende.
Er is geen oorlog te noemen waar de aanvallers zich niet vreselijk misdragen hebben, of dat nu westerse of oosterse oorlogen waren.
En zo'n computerspel is gewoon ziek, maar dat vind ik eigenlijk wel van alle realistische oorlogs- en schietspellen.

Samblo:
Er is geen oorlog te noemen waar de aanvallers zich niet vreselijk misdragen hebben, of dat nu westerse of oosterse oorlogen waren.
En zo'n computerspel is gewoon ziek, maar dat vind ik eigenlijk wel van alle realistische oorlogs- en schietspellen.
Volgens mij hebben we nu een common ground waar vrijwel iedereen zich in kan vinden.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 12:43)
Gas:
Er is geen oorlog te noemen waar de aanvallers zich niet vreselijk misdragen hebben, of dat nu westerse of oosterse oorlogen waren.
En zo'n computerspel is gewoon ziek, maar dat vind ik eigenlijk wel van alle realistische oorlogs- en schietspellen.
Volgens mij hebben we nu een common ground waar vrijwel iedereen zich in kan vinden.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 12:43)

Riddle:
Moeilijk te zeggen, maar denk dat jij het wel zou trekken. Persoonlijk vond ik het geen moslim-onvriendelijk boek (maar ja, ik ben geen moslim), wat mij betreft is het meer een aanklacht tegen het systeem van tweederangs burgers in het Westen. Het hoofdstuk waar de rel uit ontstaan is verteld dat de Koran gedicteerd is door Satan die zich voordoet als een aartsengel. Als je orthodox bent zal dat inderdaad pijnlijk leesvoer zijn. Staat tegenover dat Rushdie met heel veel humor, liefde en mededogen schrijft. Zelf vond ik de hoofdstukken over Ayesha het indrukwekkendst. Is alweer een decennium geleden dat ik het voor de laatste keer gelezen heb en helaas ben ik mijn exemplaar kwijtgeraakt...
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?
Mensen met een kleurtje en een andere religie. Mensen die wegens hun culturele achtergrond geen banen krijgen of extra hard worden beoordeeld door de goegemeente. Lees het boek maar, of kijk eerlijk naar de media...
Zegt dat iets over jou dat je twederangs burgers ziet? Ik zie ze niet, ik zie alleen mensen die gelijkwaardig zijn. Misschien heb je een probleem?
Samblo:
Socrates:
Samblo:
Sinbad:
@Samblo,
Ik heb hem nog nooit gelezen, zou ik het als moslim trekken denk je? (of gaat het voor mijn tere zieltje te ver?)
Ik heb hem nog nooit gelezen, zou ik het als moslim trekken denk je? (of gaat het voor mijn tere zieltje te ver?)
Moeilijk te zeggen, maar denk dat jij het wel zou trekken. Persoonlijk vond ik het geen moslim-onvriendelijk boek (maar ja, ik ben geen moslim), wat mij betreft is het meer een aanklacht tegen het systeem van tweederangs burgers in het Westen. Het hoofdstuk waar de rel uit ontstaan is verteld dat de Koran gedicteerd is door Satan die zich voordoet als een aartsengel. Als je orthodox bent zal dat inderdaad pijnlijk leesvoer zijn. Staat tegenover dat Rushdie met heel veel humor, liefde en mededogen schrijft. Zelf vond ik de hoofdstukken over Ayesha het indrukwekkendst. Is alweer een decennium geleden dat ik het voor de laatste keer gelezen heb en helaas ben ik mijn exemplaar kwijtgeraakt...
Tweederangs burgers? Wie zijn dat?
Mensen met een kleurtje en een andere religie. Mensen die wegens hun culturele achtergrond geen banen krijgen of extra hard worden beoordeeld door de goegemeente. Lees het boek maar, of kijk eerlijk naar de media...
Zegt dat iets over jou dat je twederangs burgers ziet? Ik zie ze niet, ik zie alleen mensen die gelijkwaardig zijn. Misschien heb je een probleem?

Samblo:
Zegt dat iets over jou dat je twederangs burgers ziet? Ik zie ze niet, ik zie alleen mensen die gelijkwaardig zijn. Misschien heb je een probleem?
Als je impliceert dat ik mensen als tweederangs zie heb je me verkeerd begrepen. Als je impliceert dat er geen mensen als tweederangs burgers worden behandeld heb je oogkleppen op.
Riddle:
Zegt dat iets over jou dat je twederangs burgers ziet? Ik zie ze niet, ik zie alleen mensen die gelijkwaardig zijn. Misschien heb je een probleem?
Als je impliceert dat ik mensen als tweederangs zie heb je me verkeerd begrepen. Als je impliceert dat er geen mensen als tweederangs burgers worden behandeld heb je oogkleppen op.

Riddle:
Zegt dat iets over jou dat je twederangs burgers ziet? Ik zie ze niet, ik zie alleen mensen die gelijkwaardig zijn. Misschien heb je een probleem?
Als je impliceert dat ik mensen als tweederangs zie heb je me verkeerd begrepen. Als je impliceert dat er geen mensen als tweederangs burgers worden behandeld heb je oogkleppen op.
Zie jij mschien oogkleppen bij iedereen behalve bij jezelf?
Samblo:
Riddle:
Zegt dat iets over jou dat je twederangs burgers ziet? Ik zie ze niet, ik zie alleen mensen die gelijkwaardig zijn. Misschien heb je een probleem?
Als je impliceert dat ik mensen als tweederangs zie heb je me verkeerd begrepen. Als je impliceert dat er geen mensen als tweederangs burgers worden behandeld heb je oogkleppen op.
Zie jij mschien oogkleppen bij iedereen behalve bij jezelf?

Gas: tja, en wat hier soms, door sommigen, als tweederangsburger wordt behandeld zijn in een ander deel van de wereld soms weer degenen die anderen als tweederangsburger behandelen.
Discriminatie is van alle tijden en van alle delen van de wereld. In het middenoosten barst het van de nog oosterse gastarbeiders, die daar ook als tweederangsburger behandeld worden.
Discriminatie is van alle tijden en van alle delen van de wereld. In het middenoosten barst het van de nog oosterse gastarbeiders, die daar ook als tweederangsburger behandeld worden.


Sinbad:
Maar ik kan me óok herinneren dat mensen absoluut hulp wilden gaan verlenen in Atjeh, na de tsunami, maar dat de machtshebbers van dat moment erg lang hebben gewacht om ook daadwerkelijk buitenlandse hulpverleners toe te laten en de mensen die getroffen waren zo lieten stikken in hun ellende.
Ho ho dat zat heel anders in elkaar Gas, hele makkelijke conclusie hier.
1) het was er toen burgeroorlog, het Indonesische leger moest nog even een paar dingetjes wegpoetsen voor de camera's kwamen.
2) Binnen een paar dagen stonden er als (wees)kindertjes op transport klaar uitgezocht door 'westerse' hulpverleners voor adoptie in het westen, terwijl hun ouders nog in de puinhopen naar ze op zoek waren.
3) vooral Oxfam Novib heeft zich als een koloniale ik weet het beter lomperik meer goed dan kwaad gedaan, Ik ben na de Tsumani weleens bijna aangevallen door een stel vrouwen omdat ze dachten dat ik van Oxfam Novib was, ik heb foto's van ruïnes waar de bewoners met graffiti hun woede tegen Oxfam Novinb duidelijk maakte.
Nee alles heeft een nuance of reden
Gas:
Maar ik kan me óok herinneren dat mensen absoluut hulp wilden gaan verlenen in Atjeh, na de tsunami, maar dat de machtshebbers van dat moment erg lang hebben gewacht om ook daadwerkelijk buitenlandse hulpverleners toe te laten en de mensen die getroffen waren zo lieten stikken in hun ellende.
Ho ho dat zat heel anders in elkaar Gas, hele makkelijke conclusie hier.
1) het was er toen burgeroorlog, het Indonesische leger moest nog even een paar dingetjes wegpoetsen voor de camera's kwamen.
2) Binnen een paar dagen stonden er als (wees)kindertjes op transport klaar uitgezocht door 'westerse' hulpverleners voor adoptie in het westen, terwijl hun ouders nog in de puinhopen naar ze op zoek waren.
3) vooral Oxfam Novib heeft zich als een koloniale ik weet het beter lomperik meer goed dan kwaad gedaan, Ik ben na de Tsumani weleens bijna aangevallen door een stel vrouwen omdat ze dachten dat ik van Oxfam Novib was, ik heb foto's van ruïnes waar de bewoners met graffiti hun woede tegen Oxfam Novinb duidelijk maakte.
Nee alles heeft een nuance of reden

Gas:
Dat bedoel ik...
Weet je Sinbad, als je met je vingertje begint te wijzen, wijzen er meestal 3 vingers naar jezelf.
Je leest inmiddels weer hartstikke selectief, je leest niet wanneer ik de '3 westerse vingertjes' benoem, je blijft maar wijzen en ondertussen zie je jouw eigen 3 vingertjes niet.
Je gaat er voor het gemak vanuit dat elke westerling het doodnormaal vindt dat de media zich druk maakt over anderhalve toerist die omgekomen zou kunnen zijn, maar weinig in beeld brengt van de plaatselijke bevolking.
Je vindt het blijkbaar normaal dat een leger nog wat burgeroorlogsdingetjes weg moet poetsen voordat er hulpverleners binnen mogen komen en dat hulpverleners vervolgens gewoonweg te laat komen.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 13:23)
Sinbad:
Ho ho dat zat heel anders in elkaar Gas, hele makkelijke conclusie hier.
1) het was er toen burgeroorlog, het Indonesische leger moest nog even een paar dingetjes wegpoetsen voor de camera's kwamen.
1) het was er toen burgeroorlog, het Indonesische leger moest nog even een paar dingetjes wegpoetsen voor de camera's kwamen.
Dat bedoel ik...
Weet je Sinbad, als je met je vingertje begint te wijzen, wijzen er meestal 3 vingers naar jezelf.
Je leest inmiddels weer hartstikke selectief, je leest niet wanneer ik de '3 westerse vingertjes' benoem, je blijft maar wijzen en ondertussen zie je jouw eigen 3 vingertjes niet.
Je gaat er voor het gemak vanuit dat elke westerling het doodnormaal vindt dat de media zich druk maakt over anderhalve toerist die omgekomen zou kunnen zijn, maar weinig in beeld brengt van de plaatselijke bevolking.
Je vindt het blijkbaar normaal dat een leger nog wat burgeroorlogsdingetjes weg moet poetsen voordat er hulpverleners binnen mogen komen en dat hulpverleners vervolgens gewoonweg te laat komen.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 13:23)

Sinbad: @Gas,
Nergens beweer ik dat het normaal is, ik leg uit waarom, ik lees niet in mijn commentaar dat ik het normaal vind dat iets eerst onder de tafel moet worden geveegd, dat neemt niet weg dat de Indonesische regering vond dat dat nog eerst moest gebeuren
Over selectief lezen gesproken.
Jullie lopen reactie naar reactie de andere zienswijze af te kraken.
Als een heel enkele keer scherp de bal terug komt wordt er inhoudelijk bijna niet meer gereageerd en binnen notime het balletje terug gespeeld, mooi die is weer aan de andere kant van het speelveld.
Ik vind dat best wel moeilijk discussiëren af en toe.
Ik ben dit soort gedrag eigenlijk alleen gewend van Moslim-extreemisten maar de ander kant kan er ook wat van.
Meteen de bal terug naar de andere speelveld trappen
Nergens beweer ik dat het normaal is, ik leg uit waarom, ik lees niet in mijn commentaar dat ik het normaal vind dat iets eerst onder de tafel moet worden geveegd, dat neemt niet weg dat de Indonesische regering vond dat dat nog eerst moest gebeuren

Over selectief lezen gesproken.
Jullie lopen reactie naar reactie de andere zienswijze af te kraken.
Als een heel enkele keer scherp de bal terug komt wordt er inhoudelijk bijna niet meer gereageerd en binnen notime het balletje terug gespeeld, mooi die is weer aan de andere kant van het speelveld.
Ik vind dat best wel moeilijk discussiëren af en toe.
Ik ben dit soort gedrag eigenlijk alleen gewend van Moslim-extreemisten maar de ander kant kan er ook wat van.
Meteen de bal terug naar de andere speelveld trappen


Gas: dan lees je nog steeds heel erg selectief.
Waarom zouden hulpverleners verantwoordelijk gesteld kunnen en mogen worden als een (onderdrukkende, corrupte?) regering anders beslist?
Je kunt moeilijk een westerse interventie verwachten toch? Ik dacht dat bv Nederlanders, in het verleden, al genoeg kapot hebben geschoten destijds.
Maar als ik dát meld, dan komt er geen reactie op.
Waarom zouden hulpverleners verantwoordelijk gesteld kunnen en mogen worden als een (onderdrukkende, corrupte?) regering anders beslist?
Je kunt moeilijk een westerse interventie verwachten toch? Ik dacht dat bv Nederlanders, in het verleden, al genoeg kapot hebben geschoten destijds.
Maar als ik dát meld, dan komt er geen reactie op.

Sinbad:
Waar beweer ik dat?, overigens was het Sultanaat Atjeh voor Nederlands Indie een eigen rijk, wij Hollanders (Van Heutz) hebben Indonesië gecreëerd, zonder Hollanders was er geen Indonesië, maar lossen landen, het is en blijft een erfenis die uiteindelijk gecreerd is door ons, net als die rare grenzen door volkeren lopend in Afrika, die hebben Europeanen ook met een liniaal getekend en is ook vaak de oorzaak van alle nog steeds daar bestaande ellende.
Gas:
dan lees je nog steeds heel erg selectief.
Waarom zouden hulpverleners verantwoordelijk gesteld kunnen en mogen worden als een (onderdrukkende, corrupte?) regering anders beslist?
Waarom zouden hulpverleners verantwoordelijk gesteld kunnen en mogen worden als een (onderdrukkende, corrupte?) regering anders beslist?
Waar beweer ik dat?, overigens was het Sultanaat Atjeh voor Nederlands Indie een eigen rijk, wij Hollanders (Van Heutz) hebben Indonesië gecreëerd, zonder Hollanders was er geen Indonesië, maar lossen landen, het is en blijft een erfenis die uiteindelijk gecreerd is door ons, net als die rare grenzen door volkeren lopend in Afrika, die hebben Europeanen ook met een liniaal getekend en is ook vaak de oorzaak van alle nog steeds daar bestaande ellende.

Gas: Helemaal mee eens; er is zonder enig respect voor stammen en volken besloten dat sommige plekken maar 'landen' moeten worden, zonder ook maar enigszins rekening te houden met het gebied waar die volken en stammen oorspronkelijk woonden en leefden.
Nederland is ook lang helemaal geen echt land geweest, België vond het helemaal niet fijn om bij dat koninkrijk te horen en er is behoorlijk wat bloed vergoten om zich los te maken van Nederland.
Om alle mensen in die gebieden daadwerkelijk recht te doen, zullen eerst nog een heleboel hersens over en weer ingeslagen moeten worden, dat had misschien in de jaren eind 40-begin 50 van de vorige eeuw moeten gebeuren, zonder inmenging van het westen.
In Afrika zie je het nu gebeuren in verschillende landen... en dan blijkt dat die volken en stammen het onderling ook helemaal niet zo eens zijn.
Maar misschien is het prettiger als je hersens worden ingeslagen door je buurman, dat was misschien beter geweest dan koste wat kost, zonder respect voor plaatselijke bevolkingen, die burgeroorlogen te voorkomen.
Je zult mij nooit horen zeggen dat de kolonisatie van gebieden een goede zaak is geweest, niet de kolonisatie van de oost, noch die van de west, nog die van noord Amerika.
Maar wat ik ook weet, is dat die volken en stammen onderling ook heel goed weten wat onderdrukking en discriminatie is.
De mens is niet zo'n allemachtig prachtig wezen als de diverse religies ons willen doen geloven; de ene religie is niets beter of slechter dan de ander en maakt mensen ook geen steek beter; het laagje beschaving is maar dun, elk mens en elk volk heeft zo zijn grens waar hij verandert in een moordlustig wezen. Gelukkig ligt die grens bij velen ver weg, maar hij is bij iedereen bereikbaar.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 14:2)
Nederland is ook lang helemaal geen echt land geweest, België vond het helemaal niet fijn om bij dat koninkrijk te horen en er is behoorlijk wat bloed vergoten om zich los te maken van Nederland.
Om alle mensen in die gebieden daadwerkelijk recht te doen, zullen eerst nog een heleboel hersens over en weer ingeslagen moeten worden, dat had misschien in de jaren eind 40-begin 50 van de vorige eeuw moeten gebeuren, zonder inmenging van het westen.
In Afrika zie je het nu gebeuren in verschillende landen... en dan blijkt dat die volken en stammen het onderling ook helemaal niet zo eens zijn.
Maar misschien is het prettiger als je hersens worden ingeslagen door je buurman, dat was misschien beter geweest dan koste wat kost, zonder respect voor plaatselijke bevolkingen, die burgeroorlogen te voorkomen.
Je zult mij nooit horen zeggen dat de kolonisatie van gebieden een goede zaak is geweest, niet de kolonisatie van de oost, noch die van de west, nog die van noord Amerika.
Maar wat ik ook weet, is dat die volken en stammen onderling ook heel goed weten wat onderdrukking en discriminatie is.
De mens is niet zo'n allemachtig prachtig wezen als de diverse religies ons willen doen geloven; de ene religie is niets beter of slechter dan de ander en maakt mensen ook geen steek beter; het laagje beschaving is maar dun, elk mens en elk volk heeft zo zijn grens waar hij verandert in een moordlustig wezen. Gelukkig ligt die grens bij velen ver weg, maar hij is bij iedereen bereikbaar.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 14:2)

Sinbad: Waarom weer naar de ander wijzen uiteindelijk, dat blijf ik jammer vinden Gas, zo snel als er een gaatje is schiet je hem naar het ander speelveld, snel weg van je eigen goal, jammer hoor, we kunnen wel de hele tijd op het andere speelveld spelen, dat is nu wel uitgekauwd, laten we eens op ons speelveld spelen, leuk, verhelderend ook, een ander spelletje spelen

Gas: je bedoelt gewoon te zeggen dat je bent uitgekletst en geen argumenten meer hebt?
Of heb je niet goed begrepen wat er staat?
Uiteraard was de beste situatie geweest als er nooit sprake was geweest van kolonisatie (=hand in eigen boezem), maar helaas, dat is niet het geval.
Vervolgens stel ik dat er inderdaad landen zijn gecreëerd, zonder enig respect voor plaatselijke bevolking, volken of stammen (= hand in eigen boezem).
Hoe zou jij dat dan teruggedraaid willen hebben, zonder dat er bloed gaat vloeien?
Zelfs België heeft zich niet zonder bloedvergieten kunnen afscheiden van Nederland dus ik zie niet hoe dat in die landen zou kunnen zonder bloedvergieten.
Het simpele feit dat die mensen moslims zijn maakt ze niks beter dan westerlingen van welke soort dan ook; ook zij timmeren elkaar de hersens in om elkaars mening op te dringen, dat is alles wat ik stel.
Dat jij het daar moeilijk mee hebt, daar kan ik ook niets aan doen.
Of heb je niet goed begrepen wat er staat?
Uiteraard was de beste situatie geweest als er nooit sprake was geweest van kolonisatie (=hand in eigen boezem), maar helaas, dat is niet het geval.
Vervolgens stel ik dat er inderdaad landen zijn gecreëerd, zonder enig respect voor plaatselijke bevolking, volken of stammen (= hand in eigen boezem).
Hoe zou jij dat dan teruggedraaid willen hebben, zonder dat er bloed gaat vloeien?
Zelfs België heeft zich niet zonder bloedvergieten kunnen afscheiden van Nederland dus ik zie niet hoe dat in die landen zou kunnen zonder bloedvergieten.
Het simpele feit dat die mensen moslims zijn maakt ze niks beter dan westerlingen van welke soort dan ook; ook zij timmeren elkaar de hersens in om elkaars mening op te dringen, dat is alles wat ik stel.
Dat jij het daar moeilijk mee hebt, daar kan ik ook niets aan doen.

Sinbad: Nee Gas,
Als het over tweederangsburgers gaat eindig je weer bij hun
Als het over de kolonisatie gaat eindig je weer bij hun
Als ik zeg de bal wordt telkens snel naar de ander kant gespeelt, leg je aan het einde de bal weer daar neer
Uiteindelijk zeg je iedere keer, ja misschien heeft het westen vroeger iets fout gedaan maar dat maakt niet uit want ze maken er toch wel een potje van
Misschien bedoel je het niet zo, maar ik ga het zo wel lezen
Kritiek geven op anders denkend is makkelijk komt te kritiek een keertje terug, dan wordt het kronkelen en mooi praten en eroverheen praten (een verwijt dat mijn telkens in de schoenen wordt geschoven)
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 14:23)
Als het over tweederangsburgers gaat eindig je weer bij hun
Gas:
In het middenoosten barst het van de nog oosterse gastarbeiders, die daar ook als tweederangsburger behandeld worden.
Als het over de kolonisatie gaat eindig je weer bij hun
Gas:
In Afrika zie je het nu gebeuren in verschillende landen... en dan blijkt dat die volken en stammen het onderling ook helemaal niet zo eens zijn.
Maar misschien is het prettiger als je hersens worden ingeslagen door je buurman
Maar misschien is het prettiger als je hersens worden ingeslagen door je buurman
Als ik zeg de bal wordt telkens snel naar de ander kant gespeelt, leg je aan het einde de bal weer daar neer
Gas:
Het simpele feit dat die mensen moslims zijn maakt ze niks beter dan westerlingen van welke soort dan ook; ook zij timmeren elkaar de hersens in om elkaars mening op te dringen, dat is alles wat ik stel.
Uiteindelijk zeg je iedere keer, ja misschien heeft het westen vroeger iets fout gedaan maar dat maakt niet uit want ze maken er toch wel een potje van

Misschien bedoel je het niet zo, maar ik ga het zo wel lezen

Kritiek geven op anders denkend is makkelijk komt te kritiek een keertje terug, dan wordt het kronkelen en mooi praten en eroverheen praten (een verwijt dat mijn telkens in de schoenen wordt geschoven)
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 14:23)

Gas: dan lees je toch werkelijk heel selectief: ik stel dat mensen, ALLE mensen dus, maar een dun laagje beschaving hebben, nu en toen.
Maar jij wil graag lezen dat ik vind dat westerlingen beter zijn.
Dat zeg je zelf trouwens ook, dat jij het zo gaat lezen, maar dat kun je niet bij mij neerleggen, daarvoor moet je bij jezelf te rade gaan.
En dan wil ik dat ene woord nu even niet noemen; maar je schiet er wel elke keer in als het over dit soort onderwerpen gaat.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 14:28)
Maar jij wil graag lezen dat ik vind dat westerlingen beter zijn.
Dat zeg je zelf trouwens ook, dat jij het zo gaat lezen, maar dat kun je niet bij mij neerleggen, daarvoor moet je bij jezelf te rade gaan.
En dan wil ik dat ene woord nu even niet noemen; maar je schiet er wel elke keer in als het over dit soort onderwerpen gaat.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 14:28)


Gas: wat een zielige reactie; ik en me beter voelen?
Eigenlijk behoor ik vanaf mn geboorte al bij de afdeling tweederangsburgers; gehandicapten waren in de jaren 60 nog niet zo vreselijk welkom als medeburgers in ons fraaie landje.
Als het over 'hen' gaat, haal ik er ons bij, als het over 'ons' gaat, haal ik er hen bij, want in mijn optiek bestaat er geen enkel mens ter wereld die niet een potentiële moordenaar is; ook jij en ik hebben een grens waarbij we anderen de hersens inslaan.
We hebben enkel het geluk dat die grens nog nooit bereikt is, die grens ligt nl bij iedereen een beetje anders, de ene heeft een kort lontje, de ander een lang.
Moslims slaan elkaar de hersens in, christenen idem dito, christenen slaan moslims de hersens in, moslims slaan christenen de hersens in, en ongelovigen slaan ook hersens in.
Moslims houden van elkaar, christenen idem dito, christenen houden van moslims en moslims houden van christenen, en ongelovigen houden ook van mensen, de een wat meer dan de ander want de ene is nu eenmaal wat liefdevoller dan de ander.
Daar is totaal geen verschil in.
Maar dat wil jij niet lezen.
Ik stel enkel dat het niet opgelost gaat worden zonder bloedvergieten. Toen niet en nu niet.
Ik zou willen dat het kon, allemaal rond een grote tafel en binnen enkele dagen overeenstemming krijgen, heel idealistisch, maar je gaat dan wel voorbij de natuur van de mens.
Eigenlijk behoor ik vanaf mn geboorte al bij de afdeling tweederangsburgers; gehandicapten waren in de jaren 60 nog niet zo vreselijk welkom als medeburgers in ons fraaie landje.
Als het over 'hen' gaat, haal ik er ons bij, als het over 'ons' gaat, haal ik er hen bij, want in mijn optiek bestaat er geen enkel mens ter wereld die niet een potentiële moordenaar is; ook jij en ik hebben een grens waarbij we anderen de hersens inslaan.
We hebben enkel het geluk dat die grens nog nooit bereikt is, die grens ligt nl bij iedereen een beetje anders, de ene heeft een kort lontje, de ander een lang.
Moslims slaan elkaar de hersens in, christenen idem dito, christenen slaan moslims de hersens in, moslims slaan christenen de hersens in, en ongelovigen slaan ook hersens in.
Moslims houden van elkaar, christenen idem dito, christenen houden van moslims en moslims houden van christenen, en ongelovigen houden ook van mensen, de een wat meer dan de ander want de ene is nu eenmaal wat liefdevoller dan de ander.
Daar is totaal geen verschil in.
Maar dat wil jij niet lezen.
Ik stel enkel dat het niet opgelost gaat worden zonder bloedvergieten. Toen niet en nu niet.
Ik zou willen dat het kon, allemaal rond een grote tafel en binnen enkele dagen overeenstemming krijgen, heel idealistisch, maar je gaat dan wel voorbij de natuur van de mens.
© 2013 Grenswetenschap.nl - Alle rechten voorbehouden - Reageervoorwaarden
-
-
-
-
-
-
Vroeger op Grenswetenschap.nl:Vorige Maand:Vorig Jaar:














