Iedereen kent het fenomeen onderhand wel, je zit gezellig met een aantal vrienden aan tafel of aan de bar. Omdat niemand echt veel te vertellen heeft, kijk je uit pure gewoonte op je mobiel, hoe laat het is en of er nog iets gebeurd is in de wereld wat jij absoluut moet weten. Het signaal wat je dan waarschijnlijk onbedoeld afgeeft aan je gesprekspartner, is dat van desinteresse. Waarschijnlijk zou gapen zonder een hand voor je mond te houden nog meer op prijs gesteld worden.

Het is mij al eens overkomen dat ik met 6 vrienden aan tafel zat, die allemaal met hun telefoon aan het spelen waren. Na de tweede waarschuwing ben ik in de voorkamer televisie gaan kijken, en heb mijzelf over de aanschaf van een mediajammer beraad. Gekalmeerd heb ik de volgende dag mijn "welgemeende" excuus (voor hun onbehoorlijke gedrag) aangeboden, maar het was vanaf die dag wel duidelijk hoe ik er over dacht. 

Groeit de jeugd uit tot een egocentrische, sociaal incapabele generatie? Nee dat denk ik niet, de snelheid van de technologie heeft nu alleen tijdelijk de sociale conventie ingehaald. Mijns inziens komen de jongeren vanzelf wel tot het inzicht dat je gesprekspartner voorkeur geniet boven de nieuwste reactie op Grenswetenschap.

Het heeft even tijd nodig, maar dan is de eeuwige kennishonger verplaatst naar momenten die zich hier meer voor lenen (zoals in bed of op de retirade). De menselijke nieuwsgierigheid wint wel veel gevechten hierin, het doel van een berichtje is (in tegenstelling tot een telefoongesprek) dat je het kunt bekijken wanneer het jou goed uitkomt. Dit hoeft niet à la minute bekeken te worden. Helaas, wanneer de Nokia het bekende piepje geeft wordt deze gelijk uit de beschermhoes getoverd om de nieuwsgierigheid te bevredigen. Vaak wordt er dan ook meteen een antwoord terug getypt, met de ongemeende mededeling aan de niet-virtuele omgeving: "Sorry maar ik moet dit even beantwoorden".

Dit gaat geheel voorbij aan de bedoeling van een sms/whatsappje, deze kun je juist beantwoorden op het moment naar keuze. Valt dat moment naar keuze samen met een niet-virtueel gesprek, dan is het duidelijk waar de prioriteiten liggen. Nu ja, ook niet echt, het beantwoorden van een berichtje is eerder een automatisme geworden dan het opzettelijk verstoren van een gesprek. Gelukkig zijn het altijd die andere mensen die storend gedrag vertonen. Wijzelf maken ons daar namelijk nooit schuldig aan. 

Zoals de snackbareigenaar, die het opnemen van mijn bestelling even onderbreekt om een telefonische bestelling aan te nemen, en de pokervriend die zich afvraagt wie er aan de beurt is nadat hijzelf even nieuwsberichten heeft gecheckt. Hier is een link te vinden over alle sociale conventies van een aantal landen met betrekking tot het gebruik van mobiele apparatuur.


Mocht je je ooit in een situatie bevinden waarin je je afvraagt of het gepast is om met je telefoon te gaan spelen, bedenkt dan of het gepast zou zijn geweest om een kruiswoordraadsel in te gaan vullen. 
psixty4: Geinige video.

Ik had eens een vriendinnetje die gebruikte haar telefoon alleen maar om naar haar moeder en zus te bellen . . . . . . "blablabla" . . . . . . . . . . hééél de dag.



It's all a figment of imagination!
Op 15-03-2014 8:49:44 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
asixblackhill: Ik zelf heb geen mobiel of smartphone tis voor mij een nutteloos ding. Ik krijg gewoon een opgejaagd en onrustig gevoel als ik constant bereikbaar moet zijn. Ook wil ik zo min mogelijk mensen opzadelen met mijn problemen (als ik een lekke band heb ga ik wel lopen etc.). Ook ben ik bang dat ik weer verlegen word als ik heel makkelijk iemand een bericht kan typen ipv. in het echt te spreken. Verder vind ik het mobiel gebruik van anderen zieke vormen aannemen soms komen er wel eens mensen bij mij op bezoek , dan zit ik 1 op 1 tegen over elkaar maar vrijwel om de 5 minuten moet de telefoon gecheckt worden...................ik voel me dan overbodig en vraag me dan af waarom diegene bij mij is. Desinteresse komt dan bij mij in op en heb dan helemaal geen zin meer om met diegene om te gaan. In dat soort gevallen pak ik een pakje kaarten en ga goochelen (kep hem altijd bij me) . Laatst stond ik nog op een trein station , moest effe wachten op de trein en werkelijk iedereen om mij heen stond op zijn mobiel te kijken ik vond het er erg zielig uit zien. Maarja wie ben ik om te zeggen wat een ander moet doen misschien vinden anderen mij wel ziek ik weet het niet maar ik blijf dit fenomeen raar vinden.
(bericht gewijzigd op 15/3/2014 8:54)
Op 15-03-2014 8:53:34 | Kudos: 9 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Gisteren nog, op restaurant. Een jong koppeltje.
Beiden meer met hun SF bezig dan met elkaar.
Mijn idee: dat blijft niet duren.
(De relatie.)

Al doet bijna iedereen het voortdurend, ik vind het nog steeds onbeleefd.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 15-03-2014 9:41:21 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
hugo:
Gisteren nog, op restaurant. Een jong koppeltje.
Beiden meer met hun SF bezig dan met elkaar.
Mijn idee: dat blijft niet duren.
(De relatie.)

Al doet bijna iedereen het voortdurend, ik vind het nog steeds onbeleefd.

Wat is SF?
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 15-03-2014 10:01:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lioness: SF = Smartphone ?
And if it don’t feel good, what are you doing this for
Op 15-03-2014 10:09:41 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Danyel: Allemaal Pavlov. Letterlijk. Je hoort een ringtone en je hele systeem begint te beven. Sommigen schijnen zelfs al fantoomringtones te horen. Uitstel is dan niet meer mogelijk. Je móet reageren. Probeer je dat uit te stellen, dan vergt dat zoveel energie dat je je aandacht toch niet bij je tafelpartner kunt houden.

Hele blikken vol met psychologen zijn tegenwoordig in dienst van het bedrijfsleven om die verslavingstendens maar aan te wakkeren. Tis een hypnose. Knap hoe ze dat doen.

En die dingen worden steeds aantrekkelijker. Trek de lijn door en straks leven mensen allemaal in hun eigen wereld. Eerst via de Googlelens met augmented reality. En daarna... wel, laat de fantasie zn werk maar doen...
Op 15-03-2014 10:25:24 | Kudos: 4 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Ik heb geen telefoon :p
Maar ik herken me wel in dit stukje, ik heb ook een vriend en we gingen vaak naar terrasjes savonds maar hij nam altijd die telefoon mee en ging dan met dat ding lopen spelen, probeerde me wel te betrekken door dingen te laten zien maar kom op zeg... ik wil dat niet.
Op 15-03-2014 11:50:34 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Och kom...:
hugo:
Gisteren nog, op restaurant. Een jong koppeltje.
Beiden meer met hun SF bezig dan met elkaar.
Mijn idee: dat blijft niet duren.
(De relatie.)

Al doet bijna iedereen het voortdurend, ik vind het nog steeds onbeleefd.

Toch goed dat ze Science Fiction lezen. Ikzelf ben fan van Jack Vance. Maar ook Aldous Huxley is nog steeds relevant.

Ambtelijke waardigheid heeft de neiging omgekeerd evenredig toe te nemen met de belangrijkheid van het land waarin het ambt wordt vervuld.
Zo lang er leven is, is er hoop...
Op 15-03-2014 12:46:51 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
eoi:
Ik heb geen telefoon :p
Maar ik herken me wel in dit stukje, ik heb ook een vriend en we gingen vaak naar terrasjes savonds maar hij nam altijd die telefoon mee en ging dan met dat ding lopen spelen, probeerde me wel te betrekken door dingen te laten zien maar kom op zeg... ik wil dat niet.

En dat is verdraaid lastig duidelijk te maken. Mensen voelen zich beledigd als je zegt "doe dat ding toch eens weg", terwijl ze feitelijk jou beledigen door er telkens mee bezig te zijn. Ik vind het een strakke actie van Adictech om gewoon in een andere kamer te gaan zitten.
Is it electrickery?
Op 15-03-2014 13:00:52 | Kudos: 4 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Albert Onestone:
(bericht gewijzigd op 15/3/2014 19:39)
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Op 15-03-2014 19:38:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Albert Onestone:
Och kom...:

Toch goed dat ze Science Fiction lezen. Ikzelf ben fan van Jack Vance. Maar ook Aldous Huxley is nog steeds relevant.


Wel eens iets van Keith Laumer gelezen?
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Op 15-03-2014 19:42:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw: Allemaal mensen hier die zich zelf zo belangrijk vinden dat anderen de aandacht niet van hun enorme ego mogen afleiden. Zorgen jullie eerst maar eens dat je interessanter wordt als de mensen waar ze kennelijk liever mee communiceren.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 15-03-2014 20:59:26 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Och kom...:
Albert Onestone:
Och kom...:

Toch goed dat ze Science Fiction lezen. Ikzelf ben fan van Jack Vance. Maar ook Aldous Huxley is nog steeds relevant.


Wel eens iets van Keith Laumer gelezen?

Zekers. Heeft die ruwe stijl en vaart.
Zo lang er leven is, is er hoop...
Op 15-03-2014 21:20:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
Emie :
eoi:
Ik heb geen telefoon :p
Maar ik herken me wel in dit stukje, ik heb ook een vriend en we gingen vaak naar terrasjes savonds maar hij nam altijd die telefoon mee en ging dan met dat ding lopen spelen, probeerde me wel te betrekken door dingen te laten zien maar kom op zeg... ik wil dat niet.

En dat is verdraaid lastig duidelijk te maken. Mensen voelen zich beledigd als je zegt "doe dat ding toch eens weg", terwijl ze feitelijk jou beledigen door er telkens mee bezig te zijn. Ik vind het een strakke actie van Adictech om gewoon in een andere kamer te gaan zitten.

Mja, hij zegt zelf dat alles er makkelijker mee is en hij date er ook mee, haalt door die eh tinder app oid? en sites als paiq tientalle meisjes binnen, en ik kijk om me heen en niemand kijkt naar mij omdat men in die apparaten naar sociale omgang zoekt..
Op 16-03-2014 10:25:11 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
eoi:
Emie :
eoi:
Ik heb geen telefoon :p
Maar ik herken me wel in dit stukje, ik heb ook een vriend en we gingen vaak naar terrasjes savonds maar hij nam altijd die telefoon mee en ging dan met dat ding lopen spelen, probeerde me wel te betrekken door dingen te laten zien maar kom op zeg... ik wil dat niet.

En dat is verdraaid lastig duidelijk te maken. Mensen voelen zich beledigd als je zegt "doe dat ding toch eens weg", terwijl ze feitelijk jou beledigen door er telkens mee bezig te zijn. Ik vind het een strakke actie van Adictech om gewoon in een andere kamer te gaan zitten.

Mja, hij zegt zelf dat alles er makkelijker mee is en hij date er ook mee, haalt door die eh tinder app oid? en sites als paiq tientalle meisjes binnen, en ik kijk om me heen en niemand kijkt naar mij omdat men in die apparaten naar sociale omgang zoekt..

Prima, er zijn inderdaad veel handige apps. Maar niet in gezelschap aub.
Is it electrickery?
Op 16-03-2014 13:12:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :
eoi:
Emie :
eoi:
Ik heb geen telefoon :p
Maar ik herken me wel in dit stukje, ik heb ook een vriend en we gingen vaak naar terrasjes savonds maar hij nam altijd die telefoon mee en ging dan met dat ding lopen spelen, probeerde me wel te betrekken door dingen te laten zien maar kom op zeg... ik wil dat niet.

En dat is verdraaid lastig duidelijk te maken. Mensen voelen zich beledigd als je zegt "doe dat ding toch eens weg", terwijl ze feitelijk jou beledigen door er telkens mee bezig te zijn. Ik vind het een strakke actie van Adictech om gewoon in een andere kamer te gaan zitten.

Mja, hij zegt zelf dat alles er makkelijker mee is en hij date er ook mee, haalt door die eh tinder app oid? en sites als paiq tientalle meisjes binnen, en ik kijk om me heen en niemand kijkt naar mij omdat men in die apparaten naar sociale omgang zoekt..

Prima, er zijn inderdaad veel handige apps. Maar niet in gezelschap aub.

Waarom niet? Je kan bijvoorbeeld samen Monoply spelen, alleen in plaats van het bordspel gebruik je allemaal de App.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 16-03-2014 13:41:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Ja, maar dan ben je samen bezig een spel te spelen, DeSchaduw. Ik denk dat je prima weet over welk soort gedrag we het hebben.
Is it electrickery?
Op 16-03-2014 14:03:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry: @de schaduw, dan nog is monopolie velen malen leuker als je ook echt het bordspel speelt, ipv allemaal apathisch naar dat domme schermpje te kijken.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 16-03-2014 14:26:27 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
stoerecurry:
@de schaduw, dan nog is monopolie velen malen leuker als je ook echt het bordspel speelt, ipv allemaal apathisch naar dat domme schermpje te kijken.

Dan zet je toch het bord er bij en kopieer je de stand van de app op het bord? Ik zou het overigens niet weten, er staan geen games op mijn smartphone
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 16-03-2014 16:25:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
michael:
DeSchaduw:
stoerecurry:
@de schaduw, dan nog is monopolie velen malen leuker als je ook echt het bordspel speelt, ipv allemaal apathisch naar dat domme schermpje te kijken.

Dan zet je toch het bord er bij en kopieer je de stand van de app op het bord? Ik zou het overigens niet weten, er staan geen games op mijn smartphone

Zeer verstandig, leuk is het meestal niet......
the more things change, the more they stay the same
Op 16-03-2014 17:12:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vailixi: Ik vind een mobiel soms best handig. Heb er al 1 sinds 1997.
't Is gewoon gemakkelijk als je bijvoorbeeld autopech hebt of iets dergelijks. Heb een keer in '98 een aanrijding gehad met een ree en toen vond ik het wel fijn dat ik de politie kon bellen.
Voor de rest is het ook gemakkelijk om het laatste nieuws nog even te checken.
Alleen al die bullshit van facebook, twitter instagram en weet ik veel wat voor een ellende hoeft van mij niet en ik doe daar ook niet aan mee.
Niemand buiten onszelf kan over ons innerlijk heersen. Wanneer we dit weten worden we vrij.
Op 16-03-2014 18:08:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
vailixi:
Ik vind een mobiel soms best handig. Heb er al 1 sinds 1997.
't Is gewoon gemakkelijk als je bijvoorbeeld autopech hebt of iets dergelijks. Heb een keer in '98 een aanrijding gehad met een ree en toen vond ik het wel fijn dat ik de politie kon bellen.
Voor de rest is het ook gemakkelijk om het laatste nieuws nog even te checken.
Alleen al die bullshit van facebook, twitter instagram en weet ik veel wat voor een ellende hoeft van mij niet en ik doe daar ook niet aan mee.

Ik gebruik ook geen chatprogramma's, maar apps met waar de benzine goedkoop is zijn best handig.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 16-03-2014 18:14:42 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo: Pssst.. in Saoudi Arabië €0,086.
You don't know what you've got until it's gone...
Op 16-03-2014 18:31:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Veteo:
Pssst.. in Saoudi Arabië €0,086.

Stuur ff een bootje
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 16-03-2014 19:34:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Troy: In het artikel werd als voorbeeld gezegd dat het raar is dat de snackbarmedewerker eerst de telefonische bestelling aanneemt. Ik weet niet hoor maar volgens mij is dat normaal. Hij moet toch op zijn minst de telefoon aannemen anders raakt hij toch klanten kwijt? Hij kan natuurlijk na het aannemen wel vragen of ze een momentje geduld hebben.
God is an imaginary friend for adults
Op 17-03-2014 13:59:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Troy:
In het artikel werd als voorbeeld gezegd dat het raar is dat de snackbarmedewerker eerst de telefonische bestelling aanneemt. Ik weet niet hoor maar volgens mij is dat normaal. Hij moet toch op zijn minst de telefoon aannemen anders raakt hij toch klanten kwijt? Hij kan natuurlijk na het aannemen wel vragen of ze een momentje geduld hebben.

Het blijft onbeleefd. Laat iemand anders de telefonische bestellingen opnemen terwijl jij met een klant bezig bent. Wij lieten de telefoon gewoon overgaan, de klant waar je mee bezig bent gaat voor. Hoe zou je het vinden als je iets aan winkelpersoneel vraagt en ze draaien zich om om een andere klant te helpen? Zelfde principe. Helaas gebeurt dat wel vaak. Of ze zitten met elkaar te kletsen terwijl jij hulp wil.
Is it electrickery?
Op 17-03-2014 14:23:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
pleiadian: @Troy,

Ik snap het vanuit de snackbar, maar ik als klant heb de moeite genomen om persoonlijk langs te komen. Waarschijnlijk heb ik netjes in de rij op mijn beurt gewacht. Het voelt dan niet eerlijk dat een andere klant die belt ineens voor gaat.

Overigens gebeurt me dit regelmatig bij de chinees
Wagners schepnet
Op 17-03-2014 14:24:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4: Telefonische klanten zijn asociaal want die dringen altijd voor.
It's all a figment of imagination!
Op 17-03-2014 14:26:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Telefonische klanten zijn asociaal want die tringen altijd voor.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 17-03-2014 14:41:17 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :
Troy:
In het artikel werd als voorbeeld gezegd dat het raar is dat de snackbarmedewerker eerst de telefonische bestelling aanneemt. Ik weet niet hoor maar volgens mij is dat normaal. Hij moet toch op zijn minst de telefoon aannemen anders raakt hij toch klanten kwijt? Hij kan natuurlijk na het aannemen wel vragen of ze een momentje geduld hebben.

Het blijft onbeleefd. Laat iemand anders de telefonische bestellingen opnemen terwijl jij met een klant bezig bent. Wij lieten de telefoon gewoon overgaan, de klant waar je mee bezig bent gaat voor. Hoe zou je het vinden als je iets aan winkelpersoneel vraagt en ze draaien zich om om een andere klant te helpen? Zelfde principe. Helaas gebeurt dat wel vaak. Of ze zitten met elkaar te kletsen terwijl jij hulp wil.

Dan moet er wel iemand anders zijn. Zo niet dan betaalt degene die belt een bedrag per seconde (of minuut) en is het niet netjes om hen aan de lijn te houden. Uiteraard wel zo beleefd om even de klant die staat te wachten te vragen of het mag.
Wat dat betreft is het ergste voorbeeld wat ik heb meegemaakt in Italie, waar de receptionist van een hotel terwijl ik stond te wachten op het boeken van een kamer rustig 20 minuten met zijn familie zat te bellen, vervolgens even voor zichzelf een drankje haalde en toen uiteindelijk maar zijn werk deed omdat hij zich anders zou vervelen.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 17-03-2014 16:21:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
DeSchaduw:
Emie :
Troy:
In het artikel werd als voorbeeld gezegd dat het raar is dat de snackbarmedewerker eerst de telefonische bestelling aanneemt. Ik weet niet hoor maar volgens mij is dat normaal. Hij moet toch op zijn minst de telefoon aannemen anders raakt hij toch klanten kwijt? Hij kan natuurlijk na het aannemen wel vragen of ze een momentje geduld hebben.

Het blijft onbeleefd. Laat iemand anders de telefonische bestellingen opnemen terwijl jij met een klant bezig bent. Wij lieten de telefoon gewoon overgaan, de klant waar je mee bezig bent gaat voor. Hoe zou je het vinden als je iets aan winkelpersoneel vraagt en ze draaien zich om om een andere klant te helpen? Zelfde principe. Helaas gebeurt dat wel vaak. Of ze zitten met elkaar te kletsen terwijl jij hulp wil.

Dan moet er wel iemand anders zijn. Zo niet dan betaalt degene die belt een bedrag per seconde (of minuut) en is het niet netjes om hen aan de lijn te houden. Uiteraard wel zo beleefd om even de klant die staat te wachten te vragen of het mag.
Wat dat betreft is het ergste voorbeeld wat ik heb meegemaakt in Italie, waar de receptionist van een hotel terwijl ik stond te wachten op het boeken van een kamer rustig 20 minuten met zijn familie zat te bellen, vervolgens even voor zichzelf een drankje haalde en toen uiteindelijk maar zijn werk deed omdat hij zich anders zou vervelen.

Ik zou naar een ander hotel gegaan zijn, maar misschien is dit gedrag wel heel normaal in Italië. Sta je in 't volgende hotel opnieuw voor lul.
Wat die telefoon betreft: uitzetten als er niemand is om hem op te nemen. Als het gebruikelijk is dat er telefonische bestellingen komen, moet daar personeel voor zijn, simpel. Zo niet: klant in de zaak gaat voor. Die baas is bang omzet mis te lopen maar snapt niet dat hij op deze manier klanten en dus omzet kwijtraakt.
Is it electrickery?
Op 17-03-2014 16:34:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :

Wat die telefoon betreft: uitzetten als er niemand is om hem op te nemen. Als het gebruikelijk is dat er telefonische bestellingen komen, moet daar personeel voor zijn, simpel. Zo niet: klant in de zaak gaat voor. Die baas is bang omzet mis te lopen maar snapt niet dat hij op deze manier klanten en dus omzet kwijtraakt.

Daar ben ik het niet mee eens. Het is namelijk veel efficienter werken als je meerdere bestellingen tegelijk bakt, het is beter voor de apparatuur als het constant in gebruik is en de klant staat minder lang in de zaak te vervelen als hij vooraf even belt.
Dat jij en ik de bestelling liever persoonlijk opgeven doet daar niets aan af.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 17-03-2014 16:41:17 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
DeSchaduw:
Emie :

Wat die telefoon betreft: uitzetten als er niemand is om hem op te nemen. Als het gebruikelijk is dat er telefonische bestellingen komen, moet daar personeel voor zijn, simpel. Zo niet: klant in de zaak gaat voor. Die baas is bang omzet mis te lopen maar snapt niet dat hij op deze manier klanten en dus omzet kwijtraakt.

Daar ben ik het niet mee eens. Het is namelijk veel efficienter werken als je meerdere bestellingen tegelijk bakt, het is beter voor de apparatuur als het constant in gebruik is en de klant staat minder lang in de zaak te vervelen als hij vooraf even belt.
Dat jij en ik de bestelling liever persoonlijk opgeven doet daar niets aan af.

Doorgaans ben ik niet de enige klant in een snackbar, er ligt altijd van alles in het vet. Maar als ik m'n bestelling opgeef en mijn buurman begint tegelijkertijd te roepen wat hij wil eten, gaat het mis. Dan is er minstens eentje asociaal bezig. Gewoon netjes ieder op z'n beurt graag.
Is it electrickery?
Op 17-03-2014 16:44:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Er zijn zaken die ik niet meer bezoek omdat het personeel staat te kletsen of onbeleefd is of je afkappen om iets anders te gaan doen. Service staat bij mij nog ouderwets hoog in 't vaandel. En daar hoort onderbroken worden dus niet bij.
Is it electrickery?
Op 17-03-2014 16:48:33 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
michael:
Emie :
DeSchaduw:
Emie :
Troy:
In het artikel werd als voorbeeld gezegd dat het raar is dat de snackbarmedewerker eerst de telefonische bestelling aanneemt. Ik weet niet hoor maar volgens mij is dat normaal. Hij moet toch op zijn minst de telefoon aannemen anders raakt hij toch klanten kwijt? Hij kan natuurlijk na het aannemen wel vragen of ze een momentje geduld hebben.

Het blijft onbeleefd. Laat iemand anders de telefonische bestellingen opnemen terwijl jij met een klant bezig bent. Wij lieten de telefoon gewoon overgaan, de klant waar je mee bezig bent gaat voor. Hoe zou je het vinden als je iets aan winkelpersoneel vraagt en ze draaien zich om om een andere klant te helpen? Zelfde principe. Helaas gebeurt dat wel vaak. Of ze zitten met elkaar te kletsen terwijl jij hulp wil.

Dan moet er wel iemand anders zijn. Zo niet dan betaalt degene die belt een bedrag per seconde (of minuut) en is het niet netjes om hen aan de lijn te houden. Uiteraard wel zo beleefd om even de klant die staat te wachten te vragen of het mag.
Wat dat betreft is het ergste voorbeeld wat ik heb meegemaakt in Italie, waar de receptionist van een hotel terwijl ik stond te wachten op het boeken van een kamer rustig 20 minuten met zijn familie zat te bellen, vervolgens even voor zichzelf een drankje haalde en toen uiteindelijk maar zijn werk deed omdat hij zich anders zou vervelen.

Ik zou naar een ander hotel gegaan zijn, maar misschien is dit gedrag wel heel normaal in Italië. Sta je in 't volgende hotel opnieuw voor lul.
Wat die telefoon betreft: uitzetten als er niemand is om hem op te nemen. Als het gebruikelijk is dat er telefonische bestellingen komen, moet daar personeel voor zijn, simpel. Zo niet: klant in de zaak gaat voor. Die baas is bang omzet mis te lopen maar snapt niet dat hij op deze manier klanten en dus omzet kwijtraakt.

De bazen paradox?
the more things change, the more they stay the same
Op 17-03-2014 16:55:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Emie :
Er zijn zaken die ik niet meer bezoek omdat het personeel staat te kletsen of onbeleefd is of je afkappen om iets anders te gaan doen. Service staat bij mij nog ouderwets hoog in 't vaandel. En daar hoort onderbroken worden dus niet bij.



It's all a figment of imagination!
Op 17-03-2014 17:34:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :
Er zijn zaken die ik niet meer bezoek omdat het personeel staat te kletsen of onbeleefd is of je afkappen om iets anders te gaan doen. Service staat bij mij nog ouderwets hoog in 't vaandel. En daar hoort onderbroken worden dus niet bij.

Ik bezoek een zaak omdat ik daar wat wil kopen, en niet vanwege het personeel. Zo belangrijk vind ik mijzelf niet.
Wel ben ik enkele keren weggelopen in de horeca omdat het te lang duurde voordat ik werd bediend. Zonder uitzondering in een bijna lege zaak met meer dan voldoende personeel waar het meer dan 15 minuten duurde om een kop koffie of een cola te leveren.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 17-03-2014 18:00:14 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
DeSchaduw:
Emie :
Er zijn zaken die ik niet meer bezoek omdat het personeel staat te kletsen of onbeleefd is of je afkappen om iets anders te gaan doen. Service staat bij mij nog ouderwets hoog in 't vaandel. En daar hoort onderbroken worden dus niet bij.

Ik bezoek een zaak omdat ik daar wat wil kopen, en niet vanwege het personeel. Zo belangrijk vind ik mijzelf niet.
Wel ben ik enkele keren weggelopen in de horeca omdat het te lang duurde voordat ik werd bediend. Zonder uitzondering in een bijna lege zaak met meer dan voldoende personeel waar het meer dan 15 minuten duurde om een kop koffie of een cola te leveren.

Ja dat is nogal belachelijk.
Maar het gaat er niet om dat de klant zichzelf belangrijk vindt, het personeel van een winkel moet de klant (die immers zijn salaris betaalt) belangrijk vinden. Die totale desinteresse die je helaas vaak bij winkelpersoneel ziet is ronduit stuitend. Ze hebben geen enkel arbeidsethos meer, of besef van service.
Is it electrickery?
Op 17-03-2014 18:12:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :
DeSchaduw:
Emie :
Er zijn zaken die ik niet meer bezoek omdat het personeel staat te kletsen of onbeleefd is of je afkappen om iets anders te gaan doen. Service staat bij mij nog ouderwets hoog in 't vaandel. En daar hoort onderbroken worden dus niet bij.

Ik bezoek een zaak omdat ik daar wat wil kopen, en niet vanwege het personeel. Zo belangrijk vind ik mijzelf niet.
Wel ben ik enkele keren weggelopen in de horeca omdat het te lang duurde voordat ik werd bediend. Zonder uitzondering in een bijna lege zaak met meer dan voldoende personeel waar het meer dan 15 minuten duurde om een kop koffie of een cola te leveren.

Ja dat is nogal belachelijk.
Maar het gaat er niet om dat de klant zichzelf belangrijk vindt, het personeel van een winkel moet de klant (die immers zijn salaris betaalt) belangrijk vinden. Die totale desinteresse die je helaas vaak bij winkelpersoneel ziet is ronduit stuitend. Ze hebben geen enkel arbeidsethos meer, of besef van service.

Riepen jouw ouders dat 30 jaar geleden ook al? Die van mij wel.
Dus of wij worden veeleisender als wij ouder worden, of er is een zeer lange neergaande spiraal.
Overigens heb ik liever eerlijke desinteresse als de gedwongen vriendelijke lach die Amerikaanse bedrijven vaak opleggen.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 17-03-2014 19:20:06 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden