Miguel Nicolelis is een braziliaanse wetenschapper, die je gerust ethisch verwerpelijk zou kunnen noemen maar zeker ook intrigerend. Miguel is namelijk een bio-engineer. Hij heeft twijfelachtige eer verworven met het experimenteren op levende wezens, met een niet te ontkennen mate van succes. Hij is namelijk de eerste wetenschapper die er in is geslaagd om met gedachten een virtuele interface te creëren naar robotica.
Oftewel in gewone mensentaal: hij kan gedachten in computers inlezen, vertalen, en zelfs naar een ander brein overzetten.
Dit baanbrekende wetenschappelijk veld wordt driftig door onze Miguel ontgonnen. Zo heeft hij een hersengestuurd exoskelet gebouwd die door een verlamd persoon zal kunnen worden bediend. Het WK voetbal af trappen behoort aldus tot de mogelijkheden. De verschillende wapenfeiten die Miguel in de loop der jaren op zijn conto heeft mogen schrijven, spreken enorm tot de verbeelding. 

Zoals u wellicht vermoedde is zijn expertise het implanteren van zogenaamde BCI's (Brain-Computer Interfaces). Hiermee heeft hij het mogelijk gemaakt om in 2008 een aap met geïmplanteerde BCI, een robot te laten besturen, en zelfs te laten lopen, zonder dat de aap zijn eigen ledematen gebruikte.
In 2011 speculeerde Miguel in het bekende vakblad Scientific American om een geheel geïntegreerde breincommunicatie met een PC te bewerkstelligen, en zelfs hersenen aan elkaar te verbinden.
Dit deed veel stof opwaaien. Is dit wel ethisch verantwoord, en willen we deze kant op als mensheid?

In 2013 bleek deze discussie al overbodig, want de eerste data-uitwisseling tussen twee breinen was een feit. Weliswaar tussen twee rattenbreinen (letterlijk), maar het bewijs dat dit concept haalbaar is werd hiermee bewezen.
De ene rat werd een trucje geleerd, waarna zijn hersenen op een andere rat werden aangesloten. De ratten bleven fysiek gescheiden, ze zaten in aparte kooitjes. De tweede rat haalde nu een succesratio van 60 tot zelfs 70% met hetzelfde trucje, waar een gemiddelde rat maar een magere 50% haalde.
En niet alleen was er een hogere succesratio, de twee aaneengesloten ratten bleken ook sneller te leren en zelfs samen te werken, waardoor er dus een hybride dubbelrat was gecreëerd. Of zoals hij officieel gedoopt is een brain-to-brain interface (BTBI). De twee rattenbreinen waren dus getransformeerd in een evoluerende, zelflerende computer die door gedeelde ervaringen kon rekenen.


Ethisch gezien kan men het er mee eens zijn, of juist niet, feit is en blijft dat dit voor intrigerende nieuwe technologieën kan gaan zorgen.
Stel u nu eens voor dat het alle breinen van de wereld aan elkaar aangesloten zouden worden, alle gedachten en alle kennis van de wereld staat per direct tot je beschikking.
We zijn geen individuen meer, maar een collectief. Iedereen is dan gelijk, het maakt niet uit of je slim of hoogopgeleid bent, we kunnen immers allemaal uit dezelfde bron informatie putten.
Dit zou een evolutionaire reuzenstap vooruit zijn, ondanks dat we er misschien onze privacy voor zouden moeten opgeven.
Maar als niemand meer geheimen heeft kan het ook tot nieuwe inzichten leiden.

"Hoe zo'n kolos van een collectief bewustzijn zal voelen of eruit zien, kan noch ik noch wie dan ook in onze huidige tijd zich voorstellen. Het zou, zonder dat we het verwachten, misschien wel de ultieme menselijke perceptie ervaring zijn: ontdekken dat we niet alleen zijn, dat onze meest intieme gedachtes, ervaringen, angsten, passies en verlangens, alles wat ons definieert als mens, gedeeld kan worden door miljarden broeders en zusters."

Voor een verdere impressie kunt u altijd een kijkje nemen op zijn website klik.
Hoe het zou voelen om een nieuwe foto of video te downloaden in onze geest heb je niet bijster veel verbeelding voor nodig, maar stel u eens voor hoe het zou voelen om een nieuwe app te downloaden in onze geest, of mee te spelen in de nieuwste Clint Eastwood film.
Hieronder volgt een in drie stukken geknipte aflevering van tegenlicht, voor diegene die zich nog verder wil verdiepen in dit onderwerp.



hugo: Ik pas.
Ik wil niet aangesloten worden.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 10-04-2014 9:29:48 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lioness: Het is een mooie uitvinding voor bv de verlamde die zo weer kan lopen maar er zijn altijd mensen die er minder goede bedoelingen me hebben.
Helaas ....
And if it don’t feel good, what are you doing this for
Op 10-04-2014 9:33:03 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sar: Als het gaat om computertechnologie, geen gebrek aan nieuws de laatste dagen op GW. Best een interessant vraagstuk dat bij mij kwam opborrelen is in hoeverre we de invloed ervan zullen merken. Nog meer dan vandaag de computer al een rol speelt. Ik begeef mij op het gebied dat mensen door de enorme hoeveelheid computers, en informatie die daardoor rondcirkelt, wel geestelijk vermoeid beginnen te raken. De toegevoegde waarde of verlengstukken, kunnen ook leiden tot een keerpunt. Dat mensen niet voortdurend met elkaar in verbinding staan zeg maar. En als we dat wel zijn, dat we daar bewust misschien iets anders mee willen dan nu vaak het geval is. Met dat laatste doel ik op het fenomeen dat we alles van elkaar willen weten om te weten (commercie heeft er alle schijn van om daar ook op in te spelen), maar of dat nou zo vruchtbaar is...
Leef niet je droom, maar leef het doorzien van die droom!
Op 10-04-2014 9:35:07 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider: Die man moet opgesloten worden
My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op 10-04-2014 11:11:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: wat die man moet doen, is een geweer pakken.. het tegen zn slaap zetten en de trekker overhalen, dan heeft hij meteen het collectieve brein bereikt en word hij daarna weer geboren in een niet collectief brein omdat dat ondragelijk is daar we het al een eeuwigheid hebben ervaren.
Op 10-04-2014 12:24:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince:
CCRider:
Die man moet opgesloten worden


Dankzij zulke mensen is onderstaande mogelijk;

http://www.scientias.nl/vier-verlamde-mannen-kunnen-hun-benen-weer-bewegen-na-speciale-therapie-met-stroomschokjes/99608
Religion, a placebo which causes damage.
Op 10-04-2014 12:46:40 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
genocideproject:
eoi:
wat die man moet doen, is een geweer pakken.. het tegen zn slaap zetten en de trekker overhalen, dan heeft hij meteen het collectieve brein bereikt en word hij daarna weer geboren in een niet collectief brein omdat dat ondragelijk is daar we het al een eeuwigheid hebben ervaren.

CCRider:
Die man moet opgesloten worden

haha stelletje simpel
nee hoor ik vind het ook des duivels!
een zondenaar is het

*proest*
vaarwel tijd, vaarwel ruimte. Welkom ruimte-tijd.
Op 10-04-2014 13:55:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gnaues: Wat gemeen om zo te sollen met de door god geschapen mens
Op 10-04-2014 14:55:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
eoi:
wat die man moet doen, is een geweer pakken.. het tegen zn slaap zetten en de trekker overhalen,

De loop in de mond is vele malen effectiever. BAM!!! En het kappie vliegt eraf. Niet eens tijd om achterom te kijken hoe z'n collectieve brein tegen de muur spat.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 10-04-2014 14:59:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: Zoals gezegt heeft de man een discutabele reputatie. Het enige echt goede wat ik uit dit artikel kan halen is dan ook:
uit artikel:

Zo heeft hij een hersengestuurd exoskelet gebouwd die door een verlamd persoon zal kunnen worden bediend.

Voor verlamden of mensen die een ledemaat missen kan zijn onderzoek zeker resultaat bieden. Bij zijn andere onderzoeken heb ik zeker mijn twijfels.

Van de week had je Dark Matters - Twisted But True een stuk over het transplanteren van hoofden bij apen en andere dieren.


A Monkey Head Transplant


(bericht gewijzigd op 10/4/2014 15:40)
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 10-04-2014 15:40:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos: Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp niet goed waarom sommige van jullie zo heftig reageren op deze man.
Ja, natuurlijk kun je het niet eens zijn met zijn beoogde doel.
Ja, ook kun je het niet eens zijn met zijn werkmethodiek om dat doel te benaderen of bereiken.

Maar zo heeft eenieder bepaalde normen en waarden, een ethiek et cetera.
Doch even de "westerse" en meest gangbare uitgangspunten (beetje gemiddeld genomen) wat dit betreft voor ogen, lijkt mij deze man niet zo extreem ver hier vandaan te zijn.

Doel; in mijn ogen een nobel streven. Zo niet, hij is ook niet zo ideologisch van aard dat het bijv. ressentimente vormen aanneemt. Of enige andere dreigende vorm van opdringerigheid.

Werkmethode: ja, op levende wezens testen is altijd discutabel en ook ik vind het afschuwelijk. Doch soms is het een investering die bijzonder veel kan opleveren en dan is weer de vraag hoe je over zijn doel denkt.
Op 10-04-2014 19:35:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw: Wat is er eigenlijk mis met het testen op levende wezens? Van dode krijge je weinig input.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 10-04-2014 19:43:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
DeSchaduw:
Wat is er eigenlijk mis met het testen op levende wezens? Van dode krijge je weinig input.

Volgens mij gaat het om de output.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 10-04-2014 19:45:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op Zoek: Naast een heleboel "nadelen" die al genoemd zijn zie ik ook een heleboel voordelen:
een persoon met een dwarslaesie weer laten lopen
mensen die doof of blind zijn geworden weer laten horen/zien
epilepsie genezen
doordringen tot mensen met autisme
en en zijn vast nog meer goede dingen te verzinnen.
Ach en uiteraard met alle dingen waar je mensen mee kan helpen kan je mensen ook mee schaden, cq zullen er mensen zijn die er misbruik van maken.
Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden....
Op 10-04-2014 20:02:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw: En wat te denken van een hoofdtranspantatie op een mooier lichaam, scheelt een hoop trainen. Al wil dat lichaam dan in mijn geval weer een ander hoofd..
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 10-04-2014 20:11:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Ik wil niet permanent op iedereen ingeplugd zijn.
Het is nu al te druk in mijn hoofd.
En ik moet nog eerst alles lezen wat er op internet 1.0 staat.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 11-04-2014 0:11:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
hugo:
Ik wil niet permanent op iedereen ingeplugd zijn.
Het is nu al te druk in mijn hoofd.
En ik moet nog eerst alles lezen wat er op internet 1.0 staat.

Dat is net als met het zappen van 300 kanalen op een satellietontvanger. Aan heit eind besef je dat je het net zo goed niet had kunnen doen.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 11-04-2014 21:49:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: De toekomst van internet zie ik uiterst somber in, de megahype is bijna voorbij, dit dankzij allerlei aan ons gewone burgers opgelegde beperkingen.... MAW, de lol is er al vanaf.
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 11-04-2014 22:59:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
Chris de Boden:
De toekomst van internet zie ik uiterst somber in, de megahype is bijna voorbij, dit dankzij allerlei aan ons gewone burgers opgelegde beperkingen.... MAW, de lol is er al vanaf.

Ik zie er ook geen lol in hoor, Chris. Ik vind het vooral handig, verder niet. Gewoon een stuk gereedschap voor snelle communicatie.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 12-04-2014 9:23:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Chris de Boden:
De toekomst van internet zie ik uiterst somber in, de megahype is bijna voorbij, dit dankzij allerlei aan ons gewone burgers opgelegde beperkingen.... MAW, de lol is er al vanaf.

Tuurlijk Chris, iedereen gaat weer de krant lezen voor hun nieuws een een maal per maand naar de bioscoop voor het Plygoonjournaal met bewegende beelden.
Wat we kunnen vaststellen is dat het bedrijfleven steeds betere grip krijgt, en het nu duidelijk ziet als iets om winst mee te maken in plaats van voor hobbyisten. Als je daar iets tegen wil doen dan is dat alleen door alternatieven te bieden voor wat de bedrijven aanbieden, gratis of tegen een lagere prijs.
Wil je er iets mee, richt je pijlen op de markt van de tablets en smartphones. Het PC tijdperk nadert zijn einde.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 12-04-2014 12:01:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Patrick NL:
Gnaues:
Wat gemeen om zo te sollen met de door god geschapen mens


En als hij dat nou niet vind dat hij door jou god is geschapen,dan heeft hij toch met jou god niks te maken?

Vind het een vooruitgang.
Op 12-04-2014 18:21:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:


It's all a figment of imagination!
Op 12-04-2014 18:46:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
DeSchaduw:
Het PC tijdperk nadert zijn einde.


Niet alleen het PC tijdperk nadert zijn einde, het bedrijfsleven op de langere termijn ook.
Langzaam nemen de grote corporaties alles over en uiteindelijk trekken die zich ook terug en is de mens volledig op zichzelf aangewezen en dreigt dan zelfs uit te sterven of iig zal de totale mensenpopulatie voor een heel groot gedeelte het leven gaan laten. Die kant gaan we op.

Nu ik toch mijn aluhoedje op heb, het illuminatie kaartspel:



Vergeet ook niet dat er nog een wereldoorlog in het verschiet ligt:


Heel veel van dit kaartspel is in de praktijk al uitgekomen en waar eindigt het:


Naar mijn idee komt dit illustere kaartspel wel heel erg overeen met de realiteit in de praktijk. Heel veel is er al van uitgekomen of dreigt nog uit te komen en wat er nog van uit dreigt te komen is zeker niet best.

Desondanks dit slechts een spel betreft, blijf ik de overeenkomsten met de praktijk nogal heel erg opvallend vinden en dat maakt dit spel zo illuster en interessant gelijktijdig voor mij persoonlijk. Zo zou ik dit spel graag compleet in mijn bezit willen krijgen.

Diegene die dit spel bedacht heeft, moet wel inzicht hebben gehad in de verborgen agenda's die voor de normale stervelingen ontoegankelijk zijn. Hoe zou je anders die overeenkomsten kunnen verklaren?

Ik denk dat het langzamerhand idd die wel hele lugubere/illustere kant op gaat en de gewone mens staat volledig met de rug tegen de muur en kan geen kant meer op.
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 12-04-2014 19:17:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos: Chris,

Ik ben bang dat je geen gelijk hebt.
De wereld zit wat gecompliceerder in elkaar dan die kaarten illustreren, of de hypothese van jou doet vermoeden.

In tegendeel; cijfers tonen aan dat een steeds groter deel van de mensheid in vrede leeft en in toenemende luxe. Dat zijn feiten.
Op 12-04-2014 20:39:57 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Och kom...:
Antilochos:
Chris,

Ik ben bang dat je geen gelijk hebt.
De wereld zit wat gecompliceerder in elkaar dan die kaarten illustreren, of de hypothese van jou doet vermoeden.

In tegendeel; cijfers tonen aan dat een steeds groter deel van de mensheid in vrede leeft en in toenemende luxe. Dat zijn feiten.

Feiten zijn dat door fossiele brandstof de wereld opwarmt en de oceanen verzuren.
Feiten zijn dat nucleaire energie de wereld heeft vergiftigd.
Feiten zijn dat grote maatschappijen aan de macht zijn die alles en iedereen corrumperen.
Feiten zijn dat iedereen zich loopt te bewapenen met massavernietigingswapens.
Feiten zijn dat we de landbouwgronden uitputten.
Feiten zijn dat we op financieel gebied een ponzi schema hebben die elk moment uit elkaar kan klappen.
Een feit is ook dat er een enorm leger van geestelijk zombies is die denken dat alles goed gaat...
Zo lang er leven is, is er hoop...
Op 12-04-2014 21:01:43 | Kudos: 5 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos: Och kom...

Dat zijn bij verre na niet allemaal feiten. Daarbij zijn ze zeer gekleurd en discutabel.
Verder is dit een reactie die krampachtig lijkt voort te komen en zodoende mijn punt mist.
Mijn punt is namelijk dat niet alles goed is, maar dat alles wel steeds aan het verbeteren is.

Maar ik zal netjes reageren op je punten.
Op 12-04-2014 21:17:37 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
Antilochos:
Chris,

Ik ben bang dat je geen gelijk hebt.
De wereld zit wat gecompliceerder in elkaar dan die kaarten illustreren, of de hypothese van jou doet vermoeden.

In tegendeel; cijfers tonen aan dat een steeds groter deel van de mensheid in vrede leeft en in toenemende luxe. Dat zijn feiten.

Die kaarten symboliseren slechts in principe wat er in de geheime agenda staat en wat uiteraard vele malen complexer van aard is.

Dat laatste geldt alleen voor die 0.1% superrijken, voor de overige 99,9% zal de welvaart in no-time drastisch afnemen, de globale armoede neemt nu al schrikbarend toe, steeds meer mensen raken hun baan kwijt, steeds meer mensen kunnen hun lasten niet meer betalen en steeds meer mensen zijn aan de voedselbank overgeleverd. Geef het een paar jaar de tijd zal ik zeggen en dan hebben we het er nog weleens over, alleen vrees ik dat het dan al te laat is .
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 12-04-2014 21:17:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos:
- Fossiele brandstof heeft geen toekomst; alle grote industrieën hebben hier al een alternatief beleid op gezet. Nog nooit zoveel aandacht voor welzijn wereld geweest. Dat zijn feiten.
- Nucleaire energie heeft wereld vergiftigd? Ik begrijp je punt niet eens hier. Nog nooit zoveel weerstand tegen nucleaire energie en nog nooit zoveel aandacht voor alternatieve energie (zie mijn voorgaande punt). Feit.
- Overheden zijn aan de macht. Sommige grote instellingen (wat zijn trouwens jouw maatschappijen?) hebben veel invloed en terecht. Instellingen zowel privaat als publiek, met als zonder winstoogmerk, gedeeld aandeelhoudersschap als exclusief, etc. Stel je voor de macht zou, zoals vroeger, nog steeds geconcentreerd zijn bij een klein groepje. Of je dat groepje nu overheid noemt of, tja, weet ik veel waar je naar zoekt. Nee, macht is nog nooit zo gespreid geweest en deze trend zet voort. Dit geldt ook op mondiaal vlak. Nog nooit zoveel spreiding. Feit.
- Geloof dat er juist discussie is over afbouw van massavernietigingswapens. Nota bene zojuist eentje in eigen land gehad (hoewel die breder was van onderwerp). Ooit een keer zulk wapen gebruikt en toen nooit meer. Sterker, nog nooit zo'n afname in oorlog gezien op deze planeet als sinds dat moment! Ook keiharde feiten.
- Landbouwgronden. Kijk eens naar wat er ieder jaar bij komt, bijv. in Africa. Jij bedoelt potentiele dreiging van voedseltekort geloof ik (als ik je een beetje mag helpen). Vooral een issue omdat er, door de toename van vrede en welvaart (= groei bevolking) verschuift balans tussen productie en vraag. Door techniek en efficiëntie en nu straks misschien ook noodzaak is dit vrij eenvoudig te tackelen. Feit.
- Ponzi schama? Werkelijk? Leg mij eens uit waarom, want feit is dat ik na zes jaar crisis (in Europa, want veel van de wereld heeft nooit crisis gehad, enkel minder vraag uit Europa en daardoor minder groei) merk ik nog steeds niets van iets als een ponzi schema (wat dat ook mag zijn op deze schaal).
Op 12-04-2014 21:20:11 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos: O ja, die laatste van je natuurlijk vergeten. Tja, laat ik dat moddergooien maar niet voortzetten.
Op 12-04-2014 21:20:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos:
Chris de Boden:
Antilochos:
Chris,

Ik ben bang dat je geen gelijk hebt.
De wereld zit wat gecompliceerder in elkaar dan die kaarten illustreren, of de hypothese van jou doet vermoeden.

In tegendeel; cijfers tonen aan dat een steeds groter deel van de mensheid in vrede leeft en in toenemende luxe. Dat zijn feiten.

Die kaarten symboliseren slechts in principe wat er in de geheime agenda staat en wat uiteraard vele malen complexer van aard is.

Dat laatste geldt alleen voor die 0.1% superrijken, voor de overige 99,9% zal de welvaart in no-time drastisch afnemen, de globale armoede neemt nu al schrikbarend toe, steeds meer mensen raken hun baan kwijt, steeds meer mensen kunnen hun lasten niet meer betalen en steeds meer mensen zijn aan de voedselbank overgeleverd. Geef het een paar jaar de tijd zal ik zeggen en dan hebben we het er nog weleens over, alleen vrees ik dat het dan al te laat is .

Vraag eens je opa en oma hoe het voor hun was. Hergebruik van kleren of zelfs badwater, enkel verwarming in keuken of woonkamer, soms vlees bij speciale gelegenheden, oorlog (toevallig die generatie de laatste, maar daarvoor was het gemiddeld iedere drie jaar in Europa prijs), kleine huizen tjokvol met grote gezinnen (en niet groot omdat er zoveel welzijn was...), etc. En dan wat het hier nog luxe!
En dat is slechts een klein stapje terug. Ga verder in geschiedenis en het wordt grimmiger en grimmiger. De feiten tenminste, de boeken worden mooier.
Ik heb hier al zo vaak op gewezen op deze website, ik val in herhaling. Durf gewoon eens eerlijk verder te kijken en op feiten te controleren.
Op 12-04-2014 21:25:00 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
Antilochos:


- Overheden zijn aan de macht. Sommige grote instellingen (wat zijn trouwens jouw maatschappijen?) hebben veel invloed en terecht. Instellingen zowel privaat als publiek, met als zonder winstoogmerk, gedeeld aandeelhoudersschap als exclusief, etc. Stel je voor de macht zou, zoals vroeger, nog steeds geconcentreerd zijn bij een klein groepje. Of je dat groepje nu overheid noemt of, tja, weet ik veel waar je naar zoekt. Nee, macht is nog nooit zo gespreid geweest en deze trend zet voort. Dit geldt ook op mondiaal vlak. Nog nooit zoveel spreiding. Feit.
- Geloof dat er juist discussie is over afbouw van massavernietigingswapens. Nota bene zojuist eentje in eigen land gehad (hoewel die breder was van onderwerp). Ooit een keer zulk wapen gebruikt en toen nooit meer. Sterker, nog nooit zo'n afname in oorlog gezien op deze planeet als sinds dat moment! Ook keiharde feiten.
- Landbouwgronden. Kijk eens naar wat er ieder jaar bij komt, bijv. in Africa. Jij bedoelt potentiele dreiging van voedseltekort geloof ik (als ik je een beetje mag helpen). Vooral een issue omdat er, door de toename van vrede en welvaart (= groei bevolking) verschuift balans tussen productie en vraag. Door techniek en efficiëntie en nu straks misschien ook noodzaak is dit vrij eenvoudig te tackelen. Feit.

Keep on dreaming dude, als je gelooft dat de door jou aangedragen feiten ook feiten zijn. Je weet niet half hoe verrot de werkelijkheid is. En dat heeft in mijn geval niets met samenzwerings/doemdenken te maken. Leer gewoon de mens kennen. Zeker als er gewin en macht in het spel zijn.
(bericht gewijzigd op 12/4/2014 21:47)
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 12-04-2014 21:46:57 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Och kom...:
Antilochos:
O ja, die laatste van je natuurlijk vergeten. Tja, laat ik dat moddergooien maar niet voortzetten.

Het was niet persoonlijk bedoeld. Al, nou ja, laat maar zitten.
Zo lang er leven is, is er hoop...
Op 12-04-2014 21:47:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw: Feit: er is op dit moment bij huidig gebruik fossiele brandstof voor 300 jaar.
Feit: Er leeft van alles in Chernobyl, zelfs mensen.

De 0.1% superrijken hebben geen enkel belang bij het vernietigen van de wereld of het opnemen van heerschappij. Dan zouden zij hun rijkdom niet meer kunnen benutten en weer moeten werken.
De grote corporaties hebben alle belang bij mensen, immers zonder klanten hebben zij geen bestaansrecht.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 12-04-2014 21:52:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
Antilochos:

Vraag eens je opa en oma hoe het voor hun was. Hergebruik van kleren of zelfs badwater, enkel verwarming in keuken of woonkamer, soms vlees bij speciale gelegenheden, oorlog (toevallig die generatie de laatste, maar daarvoor was het gemiddeld iedere drie jaar in Europa prijs), kleine huizen tjokvol met grote gezinnen (en niet groot omdat er zoveel welzijn was...), etc. En dan wat het hier nog luxe!
En dat is slechts een klein stapje terug. Ga verder in geschiedenis en het wordt grimmiger en grimmiger. De feiten tenminste, de boeken worden mooier.
Ik heb hier al zo vaak op gewezen op deze website, ik val in herhaling. Durf gewoon eens eerlijk verder te kijken en op feiten te controleren.

Wat die kaarten betreft: Deze duiken op meerdere plekken op, ik heb voor het gemak de makkelijkst vindbare locatie gebruikt, het gaat mij louter en puur om de kaarten zelf en dus niet om het verhaal wat ze erbij hebben geschreven.

We hebben idd een tijdelijke opleving gekend qua welvaart na de tweede wereldoorlog, maar die opleving is inmiddels wel ten einde gekomen hoor. Praktisch het complete sociale stelsel wat na WOII is opgebouwd is men nu in een recordtempo keihard aan het afbreken en gaan we weer helemaal terug naar af. Het wordt zelfs zo erg dat mijn Opa en Oma die idd een lagere levensstandaard hadden gekend voor WOII het in principe goed hadden in vergelijking met wat ons nog te wachten staat.

Geef het effekes de tijd en dan zullen we wel zien
(bericht gewijzigd op 12/4/2014 22:1)
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 12-04-2014 21:56:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos: Ik zie hier van verschillende mensen een reactie dat ik een dromer ben, maar zie van niemand feiten die mijn standpunt tegenspreken.
Wat wil je dat ik doe? Onnozel wordt en maar ga volgen wat iedereen mij zegt, vertrouwend op blauwe ogen? Hetgeen jullie zo verafschuwen?
Op 12-04-2014 22:03:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos:
Och kom...:
Antilochos:
O ja, die laatste van je natuurlijk vergeten. Tja, laat ik dat moddergooien maar niet voortzetten.

Het was niet persoonlijk bedoeld. Al, nou ja, laat maar zitten.

Ik geloof ook wel dat je het niet persoonlijk bedoeld, daar ik je hier al wat langer ben tegengekomen.
Helaas vind ik het wel leuk om er op te reageren...
Op 12-04-2014 22:04:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
Antilochos:
Ik zie hier van verschillende mensen een reactie dat ik een dromer ben, maar zie van niemand feiten die mijn standpunt tegenspreken.
Wat wil je dat ik doe? Onnozel wordt en maar ga volgen wat iedereen mij zegt, vertrouwend op blauwe ogen? Hetgeen jullie zo verafschuwen?

Ik heb niet gezegd dat jij een dromer bent, ieder heeft zijn eigen mening, toch?
Maar als jij zegt dat we het allemaal beter hebben, spreek ik dat tegen en ben ik het er simpelweg niet mee eens.
Want als ik in de praktijk met talloze verschillende mensen in contact komt en ze klagen allemaal over het feit dat ze steeds moeilijker rond kunnen komen, de eindjes aan elkaar moeten knopen, hun baan verliezen en veel meer van die kenmerkende praatjes, dan is er echt wel iets gaande!!!.
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 12-04-2014 22:43:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos:
Chris de Boden:
Antilochos:
Ik zie hier van verschillende mensen een reactie dat ik een dromer ben, maar zie van niemand feiten die mijn standpunt tegenspreken.
Wat wil je dat ik doe? Onnozel wordt en maar ga volgen wat iedereen mij zegt, vertrouwend op blauwe ogen? Hetgeen jullie zo verafschuwen?

Ik heb niet gezegd dat jij een dromer bent, ieder heeft zijn eigen mening, toch?
Maar als jij zegt dat we het allemaal beter hebben, spreek ik dat tegen en ben ik het er simpelweg niet mee eens.
Want als ik in de praktijk met talloze verschillende mensen in contact komt en ze klagen allemaal over het feit dat ze steeds moeilijker rond kunnen komen, de eindjes aan elkaar moeten knopen, hun baan verliezen en veel meer van die kenmerkende praatjes, dan is er echt wel iets gaande!!!.

Mijn tijdlijn is niet een vergelijking binnen één mensenleven, maar vanaf ontstaan moderne mens cq eerste samenleving tot nu. Op een korte lijn als een mensenleven is een vergelijking niet relevant en representatief, daar onze samenlevingen zo dynamisch en complex zijn qua invloedsferen. De grafiek breder trekken in tijd (en gegevens) helpt altijd ook om vertekend beeld te voorkomen.

Dus ja, ik ga je niet tegensprekend dat er nu veel mensen - in Nederland - zullen zijn die het minder hebben dan 10 jaar geleden. Dat is inderdaad ook zo.
(bericht gewijzigd op 12/4/2014 22:55)
Op 12-04-2014 22:54:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol: Waar ik op doel is dat je voor overheden als het erop aankomt geen moer voorstelt. Je bent volledig vervangbaar. En alle verworvenheden zijn er alleen maar om je koest te houden.
Cynisch? Nee, gewoon realistisch.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 12-04-2014 23:03:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antilochos:
Tetzmol:
Waar ik op doel is dat je voor overheden als het erop aankomt geen moer voorstelt. Je bent volledig vervangbaar. En alle verworvenheden zijn er alleen maar om je koest te houden.
Cynisch? Nee, gewoon realistisch.

En dit is nieuw?
Op 12-04-2014 23:05:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
Antilochos:
Tetzmol:
Waar ik op doel is dat je voor overheden als het erop aankomt geen moer voorstelt. Je bent volledig vervangbaar. En alle verworvenheden zijn er alleen maar om je koest te houden.
Cynisch? Nee, gewoon realistisch.

En dit is nieuw?

Nee, en het zal ook niet veranderen.
Geef 't volk brood en spelen. (en laat ons saam de buit verdelen)
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 12-04-2014 23:12:53 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sar: Ik hoop dat de realiteit zich een beetje in het midden uitpakt. We kunnen geen vergelijking maken met een crisis van inmiddels 80 jaar geleden (of WOII nog meegerekend). De crisis nu impliceert geen extreem materiele armoede en ik hoop dat we met elkaar bereid zijn de prijs ervan te delen. Maar we kunnen niet voorspellen hoe de toekomst eruit ziet. Ik hoop dat iedereen zich wat meer bewust wordt van hoe alles beschikbaar is of tot stand komt. Je merkt toch dat deze manier van informeren groeit en de interesse ervoor ook.

Voorop staat dat groei vordert met pieken en dalen. De invulling ervan is echter nooit hetzelfde geweest. Elke tijdgeest kent een andere vorm van armoede en rijkdom.
Leef niet je droom, maar leef het doorzien van die droom!
Op 15-04-2014 17:01:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden