Sommige Nederlanders hebben een duidelijk oordeel over Marokkanen zonder ook maar iets te weten over het land en haar bewoners zelf. Af en toe hoor je iemand over een lang weekend Marrakech maar dat is het dan ook wel. Veel vaker echter hoor je negatieve berichten over Marokkanen in Nederland. *Kuch* Wilders *Kuch*

GW ging op onderzoek uit in misschien wel een van de meest fascinerende landen ter wereld. Gelegen op meerdere kruispunten van tegenstellingen en tegenstrijdigheden, ingeklemd door Europese invloeden aan de noordkant, de ruige woestijnen aan de oostkant, het Afrikaanse deel aan de zuidkant en de oceaan aan de westkant. Een land met een eeuwenoud koningshuis, een rijke traditie van islam en de kleurrijke bewoners van Berbers-Arabische afkomst maar ook een modern land met hightech communicatie en prima snelwegen. Een land dat zich niet eenduidig laat bespiegelen. Daarvoor is het land te complex, de bewoners te divers en de natuur te gevarieerd. HET Marokko bestaat niet, zo is onze conclusie inmiddels. Ga mee met ons op reis en ervaar Marokko door de ogen van een verbaasde en aangenaam verraste reporter. 

Casablanca

Na een prima nachtrust stappen we al vroeg in de bus en zetten we koers richting Casablanca, de grootste stad van Marokko, waar we de Hassan II Moskee gaan bezoeken. Casablanca is geen Koningsstad, maar wel de economische en financiële hoofdstad van Marokko. Casablanca is vooral bekend door de film 'Casablanca' met in de hoofdrol Humphrey Bogart maar ook van de grote haven die een directe lijn onderhoudt met New York; de beste zeeweg tussen Noord-Amerika en Afrika.

De Hassan II moskee

Hassan%20II

De Hassan II-moskee was een cadeau van de Marokkaanse bevolking voor de 60ste verjaardag van Koning Hassan II. Het is na de moskee van Mekka de grootste moskee ter wereld en ze is half gebouwd op zee en half op het land. Bij binnenkomst wordt gecontroleerd of we correct gekleed zijn en moeten we onze schoenen uitdoen. We krijgen een blauw plastic tasje om de schoenen in te doen en gaan op sokjes verder.

Hassan%20II%20binnen

In de grote gebedsruimte is plaats voor ongeveer 25.000 gelovigen. Voordat men aan het gebed mag beginnen moet men drie keer de handen wassen, drie keer de mond spoelen en drie keer de voeten wassen. Op de grond van de gebedsvloer liggen kleedjes in alle soorten en maten en kleuren en deze zijn lekker warm aan de voetjes. Het plafond is gemaakt van met de hand bewerkt cederhout, afkomstig uit Ifrane en Azrou en kan elektronisch worden geopend (!). De Amsterdam Arena steekt er maar armoedig bij af, bedenk ik me met het juiste gevoel voor proportie.

De gids vertelt dat tussen 1987 en 1993 10.000 arbeiders 24 uur per dag, 7 dagen in de week aan de moskee hebben gewerkt. Er is een marmeren vloer, vloerverwarming, kroonluchters uit Venetië en een speciaal balkon voor de vrouwen.

Hassan%20II%20wassen

De wasruimtes zijn van architectonische schoonheid en bestaan uit 41 grote fonteinen om de rituele wassingen te kunnen volbrengen. Ook hier is het zo rustig dat je een foto kunt maken zonder een mens er bij op te zien. In de kelder van de moskee zijn twee prachtige hammams maar deze zijn niet in gebruik. Eenmaal weer buiten genieten we van de zon, het is buiten 23 graden Celsius en voor de winter (december 2013) is dat een heerlijke temperatuur. Genietend van het uitzicht over zee, ons onderwijl verbazend over de contrasten in het verkeer (van krakkemikkige ezelwagen tot dikke Mercedes) besluiten we verder te trekken en op bezoek te gaan in Rabat.

Rabat

We leggen deze dag ongeveer 330 kilometer af maar de snelwegen zijn van uitstekende kwaliteit, de benzinepompen zijn net zo Shell als in Nederland. De salarissen in Marokko zijn niet hoog, gemeten naar Europese maatstaven. Het wettelijke minimumsalaris is 1900 dirham (220 euro) per maand. Een hotelmedewerker zei tegen mij dat hij ongeveer 3000 dirham verdient (350 euro) en hij moet daarvoor 6 dagen in de week werken. Er zijn geen bejaardentehuizen in Marokko; oma en opa wonen in het algemeen bij de kinderen die hen verzorgen.

Onze bus (!) beschikt over Wifi en zo kan ik onderweg gewoon mijn favoriete krant lezen op mijn mobiel, GW even bezoeken en een mailtje versturen. Als ik naar buiten kijk zie ik een ruig landschap aan me voorbij trekken terwijl onze gids uitlegt dat hier tot 1943 nog Berberleeuwen (3 meter lang en ruim 200 kilo zwaar!) en andere woeste dieren rondliepen.

Rabat is een meer dan 1000 jaar oude hoofdstad, rijk aan regeringsgebouwen en paleizen. De stad stond tijdens de Romeinse periode bekend als Sala. In 1150 bouwde de Almohadische kalief Abd al-Mu'min hier een burcht die later de Qasbah van Oudaya zou worden genoemd, een moskee en een verblijf. Het geheel werd een ribat genoemd, een vesting. De huidige naam komt van Ribat Al Fath, wat 'het kamp van de overwinning' betekent. Yaqub al-Mansur, een kleinzoon van Abd al-Mu'min, liet de vesting uitbreiden tot een ommuurde stad die diende als basis voor de Almohadische expedities in Andalusië.

Rabat

Wat Rabat bijzonder maakt, is niet zozeer de oude stad medina. Maar een kustwijk zo prachtig als Qasbah des Oudaya zie je maar zelden. De smalle klinkerweggetjes leiden je langs de blauwwitte huisjes die me op de één of andere manier aan Griekenland doen denken.

Rabatblauw

De meeste zijn begroeid met klimop en bloemen en goed onderhouden. Daarna rijden we naar de Hassantoren (een niet afgebouwde moskee)

Hassantoren

en het Mausoleum waar Koning Mohammed V, zijn broer en zoon Koning Hassan II liggen begraven.

Mausoleum

De entree wordt bewaakt door gardesoldaten en tegen sluitingstijd daalt een vredige stilte over het mausoleum en vervolgen wij onze weg naar...

Onderweg

Meknès

De reisleider vertelt dat Fès de blauwe stad is en Meknès de groene stad wegens de kleur van de daken. Meknès is de landbouwhoofdstad en staat bekend om zijn olijven. Hier groeit de beste munt voor de thee. Meknès wordt omringd door een 40 km lange vestigingsmuur, ooit gebouwd in opdracht van sultan Moulay Ismaïl. Vervolgens rijden we langs de synagoge en joodse school. Er wonen hier ongeveer 50 joodse families. Daarna bezoeken we de voormalige graanschuren en paardenstallen in Meknès.

Paardenstallen

Ook deze zijn gebouwd in opdracht van sultan Moulay Ismaïl. De metersdikke muren moesten voor constante temperatuur zorgen en bieden nu een boeiend schouwspel van abstracte lijnen. De sultan was met name bekend om zijn ongelofelijke bouwdrift. Met hulp van ca. 30.000 dwangarbeiders en 150.000 elitesoldaten verrezen er in Meknès in de 55 jaar van zijn heerschappij onder meer vele kazernes, paleizen, indrukwekkende poorten, stadsmuren, pakhuizen en onderaardse gevangenissen. Begin 20e eeuw bliezen de Fransen de stad langzaamaan weer nieuw leven in.

Mercedes

Om de haverklap komen we Mercedessen tegen, Marokko schijnt het land te zijn met de meeste Mercedessen ter wereld (na Duitsland dan, neem ik aan?) en elke stad heeft zijn eigen kleur taxi's. Wit, beige, groen, maar ik ben kwijt welke kleur nu bij welke stad hoort. We wandelen naar het centrale Place El-Hedim met de toegangspoort Bab Mansour. Deze poort heeft nog in een film meegespeeld: The Mummy Returns. Via het grote plein gaan we naar de Medina die een wirwar aan straatjes biedt waar allerlei (verse) producten aan de man gebracht worden, desnoods ter plekke geslacht. Daarna zetten we koers richting... 

stoerecurry: Leuk !
@Atmosfeertje, wat zijn de kosten voor levensonderhoud in Marokko?
Oftewel, is het een duur land om op vakantie te gaan?
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 07-05-2014 10:18:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker: @Atmosfeertje: Leuk artikel, maar je maakt twee fouten of ze hebben het je verkeerd uitgelegd.


De Hassan II-moskee was een cadeau van de Marokkaanse bevolking voor de 60ste verjaardag van Koning Hassan II.


Dat is niet waar. De Marokkaanse bevolking was verplicht geld te doneren voor het bouwen van de Moskee. Dat was niet vrijwillig. Als je geen geld doneerde, werd je naam genoteerd. Dit om het je onmogelijk te maken later als je een rijbewijs/paspoort of andere officiële documenten gaat aanvragen. Het is al erg moeilijk om ze te krijgen zoals het nu is, maar als je geen geld doneerde kon je hele familie ernaar fluiten.


Voordat men aan het gebed mag beginnen moet men drie keer de handen wassen, drie keer de mond spoelen en drie keer de voeten wassen.


Er komt meer bijkijken eigenlijk bij Wudu'. Er zijn 2 verschillende Wudu'. De kleine en grote. De grote wordt gedaan wanneer men sex heeft gehad, natte droom heeft gehad of nadat de vrouw haar maandelijkse periode heeft gehad. Je kunt geen kleine Wudu' doen anders.

Kleine Wudu':
3x handen tot polsen wassen
3x mond spoelen
3x neus wassen
3x gezicht wassen
3x armen tot elleboog wassen
1x oren binnenkant en buitenkant
1x met je hand gaan over je hoofd
3x voeten wassen.

Kleine Wudu' verloopt als je naar de wc gaat of een wind laat, dan moet je het opnieuw doen. Er wordt aangeraden om het bij ieder gebed te vernieuwen, maar je kunt meerdere gebeden doen op één Wudu'.

Voor de rest ben ik benieuwd naar de rest van de reis.
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 07-05-2014 10:45:40 | Kudos: 4 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry: Wudu, niet te verwarren met voodoo. LOL
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 07-05-2014 10:56:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker:
stoerecurry:
Leuk !
@Atmosfeertje, wat zijn de kosten voor levensonderhoud in Marokko?
Oftewel, is het een duur land om op vakantie te gaan?


Die zijn laag. Het is geen dure land. Eten/drinken is niet duur als je weet waar je eet. Hotels heb ik geen idee eerlijk gezegd, ik slaag er altijd in om ze te vermijden tot nu toe.
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 07-05-2014 11:01:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Mooie aanvulling moonwalker!!
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 07-05-2014 17:22:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vailixi: Mooi verslag paps.
Niemand buiten onszelf kan over ons innerlijk heersen. Wanneer we dit weten worden we vrij.
Op 07-05-2014 21:54:12 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Ja mijn vorige Mercedes 200D is nu ook in Marokko. Een man kocht hem met 864.000 km op de teller. Ik heb nu een nieuwere, van 1986, met nog geen 350.000 erop. Over een half miljoen kilometer mag die dus ook weg. Hij is heel goed en zuinig. Ik vraag een euro per kilo als het zo ver is. Maar dat duurt nog wel een jaar of tien.
Op 09-05-2014 22:10:40 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Olav:
Ja mijn vorige Mercedes 200D is nu ook in Marokko. Een man kocht hem met 864.000 km op de teller. Ik heb nu een nieuwere, van 1986, met nog geen 350.000 erop. Over een half miljoen kilometer mag die dus ook weg. Hij is heel goed en zuinig. Ik vraag een euro per kilo als het zo ver is. Maar dat duurt nog wel een jaar of tien.

Zo heb ik dat eendje waar ik destijds mee in Afrika was, daarna verkocht voor een tientje per pk.

It's all a figment of imagination!
Op 09-05-2014 22:21:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav:
psixty4:

Zo heb ik dat eendje waar ik destijds mee in Afrika was, daarna verkocht voor een tientje per pk.



Da's veel te goedkoop. Volgens mij zijn er eenden van tussen 9 en 32 PK. Je verkoopt toch geen goeie eend tussen de 90 en 320 euro zeker?

Goeie eenden doen duizenden euro's. Een 2CV-Sahara met twee motoren is zowat onbetaalbaar.

Eenden zijn geweldig. In Marokko zouden ze kunnen zeggen: Zo betrouwbaar als Allah, zo eigenwijs als een ezel en zo taai als een kameel.
(bericht gewijzigd op 12/5/2014 22:6)
Op 12-05-2014 22:05:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Olav:
psixty4:

Zo heb ik dat eendje waar ik destijds mee in Afrika was, daarna verkocht voor een tientje per pk.



Da's veel te goedkoop. Volgens mij zijn er eenden van tussen 9 en 32 PK. Je verkoopt toch geen goeie eend tussen de 90 en 320 euro zeker?

Goeie eenden doen duizenden euro's.

Toen niet. toen kocht je voor 1000 guldens een goeie. Was blij dat ik er nog 320 voor kreeg. Als ik alle auto's die ik door de jaren heen naar de sloop gebracht heb, bewaard had . . .

Ik ben meestal de laatste kentekenhouder van een auto.
It's all a figment of imagination!
Op 12-05-2014 22:32:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav:
psixty4:

Ik ben meestal de laatste kentekenhouder van een auto.


Ja, natuurlijk. Je verkoopt toch niet iets wat nog functioneert zeker?

Mijn laatste eend, een AZU bestelwagentje (aanschaf 50 gulden en twee vrolijke jaren gebruikt), presteerde het om tijdens de APK in de fik te vliegen. Liever gezegd: ik reed hem brandend voor de garage met het verzoek om tot keuring over te gaan.

De garagehouder en ikzelf waren lid van de Vrijwillige Brandweer en besloten om de eend dan maar als oefenobject in te zetten. Dat was ideaal: zodra je hem startte vloog hij in brand. Na enkele tientallen branden startte hij niet meer en begonnen we hem te gebruiken voor het oefenen in losknippen van slachtoffers. Uiteraard is ook dat beperkt en bleef van de eend weinig meer over dan stukjes blik, vier wielen en een verkoolde motor.
Toen hebben we de resten in de oud-ijzerbak gegooid.

Ik heb nog jaren wegenbelasting betaald, bij gebrek aan een vrijwaringsbewijs.
(bericht gewijzigd op 13/5/2014 22:23)
Op 13-05-2014 22:19:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: nu ik toch off topic over autobranden zit te peinzen.... ik heb nooit een auto zo razendsnel en spectaculair zien uitbranden als een Trabant. In de Maastunnel nog wel.

Trabanten waren gemaakt van "Duraplast", dat is textiel gedrenkt in cellulose en fenolhars. Als je daarin zit en het gaat mis door een of andere kortsluiting en een lekkage van mengsmering, dan kunnen ze je zó in een urn vegen.
Op 13-05-2014 22:32:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Olav:
nu ik toch off topic over autobranden zit te peinzen.... ik heb nooit een auto zo razendsnel en spectaculair zien uitbranden als een Trabant. In de Maastunnel nog wel.

Trabanten waren gemaakt van "Duraplast", dat is textiel gedrenkt in cellulose en fenolhars. Als je daarin zit en het gaat mis door een of andere kortsluiting en een lekkage van mengsmering, dan kunnen ze je zó in een urn vegen.

Heb ooit op de transitroute van West-Duitsland naar West-Berlijn zo'n ding na een klapband over de kop zien gaan, bleef niks van over, leek wel papiermaché, spetterde helemaal uit elkaar.

Gelukkig hebben ze daar Marokko geen last van. Daar rijden ze Mercedes.

Zo Back on topic.
It's all a figment of imagination!
Op 13-05-2014 23:12:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Olav:
nu ik toch off topic over autobranden zit te peinzen.... ik heb nooit een auto zo razendsnel en spectaculair zien uitbranden als een Trabant. In de Maastunnel nog wel.

Trabanten waren gemaakt van "Duraplast", dat is textiel gedrenkt in cellulose en fenolhars. Als je daarin zit en het gaat mis door een of andere kortsluiting en een lekkage van mengsmering, dan kunnen ze je zó in een urn vegen.

Mengsmering in een auto? Dat is toch per definitie haast een 4takt?
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 14-05-2014 1:14:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav:
stoerecurry:

Mengsmering in een auto? Dat is toch per definitie haast een 4takt?


Ja, nu wel, vroeger niet. Begin jaren '70 werden in Nederland de tweetaktauto's niet meer toegestaan wegens nieuwe milieu-eisen, in België bleven ze nog lang verkocht worden.

De Trabant was tweetakt, net als de Wartburg. DKW tot half jaren '60, tot ze viertakten gingen maken en Audi gingen heten. Eind jaren '80 huurde ik in Griekenland een Suzuki jeep en daar bleek tot mijn verrassing (vergassing) een driecilinder tweetaktmotor in te zitten.

Tweetakt motorfietsen zijn er nog heel lang in grote aantallen geweest; bekend zijn Suzuki, Yamaha, MZ en Jawa.

Voordelen: zo'n motor is supereenvoudig en beresterk! Een Trabantmotor had niet meer dan vijf bewegende delen! Dat kreeg je zowat niet kapot. Nadelen: verbrande olie in het uitlaatgas en maximaal zo'n 300 cc per cilinder bij een motor met omkeerspoeling.

Overigens zijn de zware Amerikaanse vrachtwagens en de meeste zware scheepsmotoren in supertankers en containerschepen vaak turbo-tweetaktdiesels met 1 klep per cilinder : meer rendement, goedkoper in onderhoud, betrouwbaarder en zuiniger bij een constant toerental dan een viertaktmotor.
(bericht gewijzigd op 15/5/2014 22:23)
Op 15-05-2014 22:23:30 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Ik vergeet nog een oud en beroemd tweetakt-automerk: Saab!
Op 15-05-2014 22:49:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: De V4 !!

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 15-05-2014 23:06:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
paps:
De V4 !!


Nee, dat was een viertakt van Ford, die ook in de Ford 12m of 15m gebruikt werd. De eerste modellen van Saab hadden een tweetakt,

Renge denge denge deng . . .
It's all a figment of imagination!
Op 15-05-2014 23:11:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Klopt Psixty4.

SAAB gebruikte de tweetakten van DKW: een tweecilinder in de 92 en een driecilinder in de 93. Ze hebben er heel wat racesuccessen mee gehad. De 96 kreeg de Ford V4 Taunusmotor.

Een apart kenmerk van de tweetaktauto was de vrijloop. Een lange helling afrijden was schadelijk, want geen gas = geen smeerolie. Dus hadden tweetaktauto's een vrijloop, zodat bij gas loslaten de auto ging uitrollen. Bergaf steeds harder uitrollen dus.. En op zoiets als de Stelviopas konden de remmen dan nog weleens warmlopen...

Rengdengdeng = stationair lopende tweetakt. Een tweetakt op toeren is juist mooi stil (minder mechaniek).
(bericht gewijzigd op 15/5/2014 23:42)
Op 15-05-2014 23:41:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden