Wat zijn uw kansen om het eenvoudige spelletje steen-papier-schaar te winnen? Eén op drie? Moest alles willekeurig gebeuren, dan zou dat zo zijn, maar mensen spelen niet willekeurig. Wij volgen verborgen patronen die, als u die kent, de winkans verhogen. Geestgoochelaars als Derren Brown gebruiken de methode al langer, maar nu is hij wetenschappelijk onderzocht. Winnaars blijken geneigd te zijn om hun vorige actie te herhalen, terwijl de verliezer eerder grijpt naar een nieuwe overtreffende zet. De vorsers menen dat het anticiperen op deze beweging een winnende voorsprong kan geven. Ideaal voor wie voor centjes speelt, of voor de minder bekende variant strip-steen-papier-schaar.

Het onderzoek werd gehouden tijdens een groot steen-papier-schaar-toernooi in de Zhejiang University, China. Wetenschappers verdeelden 360 studenten in groepen van zes. Elke deelnemer speelde 300 rondes steen-papier-schaar tegen andere leden van hun groep. Als stimulans werden de winnaars betaald in verhouding tot hun aantal overwinningen.

De klassieke speltheorie zegt dat een speler zoveel mogelijk willekeurig moet handelen. Om onvoorspelbaar te blijven voor de tegenstander. En inderdaad, in het Chinese toernooi werden steen, schaar en papier elkeen voor een derde van de keren gebruikt. Maar, bij nader onderzoek merkten de organisatoren een verrassende patroon. Wanneer spelers een ronde wonnen, hadden ze de neiging om hun winnende steen, papier of schaar te herhalen, vaker dan men zou verwachten moest het pure willekeur zijn.

De verborgen psychologie ging ook op voor de verliezers. Zij hadden de neiging om voor een andere actie te kiezen. Ze deden dit in de volgorde van de naam van het spel steen, papier en schaar. Na het verliezen met een steen, bijvoorbeeld, was er meer kans om in de volgende ronde papier te spelen dan de "een op de drie"-regel voorspelt. Voorwaardelijke respons, noemt men dit.

"Of voorwaardelijke respons een fundamenteel besluitvormend mechanisme van de menselijke hersenen is, of gewoon een gevolg van meer fundamentele neurale mechanismen, is een uitdagende vraag voor toekomstige studies. (bron)"

De Chinese wetenschappers zijn van plan om de onderliggende psychologie achter de schijnbaar irrationele keuzes verder te onderzoeken. Al is het slechts een eenvoudig spel, steen-papier-schaar wordt gezien als een bruikbaar model voor het bestuderen van concurrerend gedrag bij de mens. In de financiële wereld, ook een spel, kan dat bijvoorbeeld nuttige informatie zijn.
Mark TT: http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem

Kansen verhogen door te wisselen. Raar maar waar....

Zou je daarom in het leven ook succesvoller zijn als je steeds wat anders probeert, dan bij hetzelfde te blijven? Een soort van beloning voor het feit dat je de evolutie helpt
http://en.wikipedia.org/wiki/Nash_equilibrium


(bericht gewijzigd op 19/5/2014 10:27)
Op 19-05-2014 10:23:19 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry: Doing the same thing over and over again and expecting different results.

Vandaar dat ik altijd voor Spock kies
http://www.treksinscifi.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=10268.0;attach=26494;image
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 19-05-2014 10:54:47 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Mark TT: Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.......

Prachtige one liner :p
(bericht gewijzigd op 19/5/2014 11:20)
Op 19-05-2014 11:20:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden