Veel mensen denken bij hekserij aan Harry Potter met vliegende bezems en toverstokken. Dan moet ik u helaas teleurstellen.

Als dat zo was zat ik hier niet maar vloog ik met mijn bezem naar een zonovergoten eiland en toverde ik mezelf een hangmat tussen twee palmbomen met een lekker drankje.
In de moderne hekserij heden ten dagen zijn er veel stromingen.

Om deze te bespreken zal een blogje niet voldoende zijn.
Daarom wil ik over de basis van hekserij hebben.. Door de belichting op moderne hekserij schieten vele heksenclubjes uit de grond als een modeverschijnsel en wordt er gedacht dat hekserij bestaat uit ingewikkelde rituelen, dure attributen en inwijdingen in geheime/gesloten covens. Even googlen en vele heksen sitesvliegen om je oren. Op zich niets mis mee want de belangrijkste regel in hekserij is: Boze heksdoe wat je wilt, maar doe niemand schade aan. Maar de ware betekenis van hekserij dreigt verloren te gaan.
Jammer.

Om u te laten begrijpen wat hekserij is zal ik proberen u een visueel plaatje te laten creëren. En daarvoor gaan we even een kijkje nemen in het verleden, gaat u mee?

We reizen door de tijd naar een vergeten dorpje waar iedereen een taak en een plaats heeft jong of oud, man of vrouw. In het dorpje is iedereen gelijk. Het werk wat ze doen, doen ze niet omdat het moet maar omdat ze daar goed in zijn en plezier in hebben in wat ze doen. Het dorpje leeft in balans met elkaar en zijn omgeving.
Aan de rand van het dorp planten een man en een vrouw een druivenrank. Terwijl de vrouw de druivenrank op een goede plaats plant, zodat het goed kan groeien tot een sterk en goed vruchtdragende druivenstruik. Maakt de man een stevige structuur waar de struik tegen op kan groeien. HeksIets verder op staat een stoer meisje dat krijger wil worden en krijg les van haar vader hoe ze zich moet verdedigen met zwaard en zweep.


Midden in het dorp staat een hut waar een vrouw ligt te bevallen van haar eerste kind. Ze wordt begeleid door een van de oudste vrouwen in het dorp. Ze kookt een ketel met water waar ze de zorgvuldig uitgezochte kruiden in doet om een drankje te maken tegen de pijnlijke barensweeën van de onrustige aanstaande moeder zodat de bevalling wat voorspoediger verloopt. De oude vrouw heeft al vele baby op de wereld gebracht en vele levens van baby’s en moeders gered, door middel van ervaringen die zijn opgedaan door de generaties heen.

Tegen de avond legt de oude vrouw een gezonde dochter in de armen van de kersverse moeder. 's Avonds nodigt de trotse vader het dorpshoofd en de dorpspriesteres uit om kennis te maken met de nieuweling. De priesteres voert welkomstritueel uit. Ze snijdt met een athame de appel door midden, een zaad dragend pentagram wordt zichtbaar.
En ze legt het aan de voeten van de baby als teken van een toekomstige wijs en vruchtbaar rijk leven.

Een seizoen eindigt en een nieuwe begint. Alles wordt in het dorp gereed gebracht om het voorbije seizoen te bedanken wat het heeft gebracht en het nieuwe seizoen te verwelkomen. De cirkel van mens en natuur wordt door iedereen gevierd. De jonge mannen maken zich op ter ere van de jacht het leven en de dood. Ze tooien zich met maskers en geweien. De jonge vrouwen maken zich op ter ere van de vruchtbaarheid van de stam, dieren en oogst van de landbouw.
Ze versieren zich met bloemen. De ouderen maken een altaar met daarop de offers van dank aan de zon, maan, aarde, lucht en water aan alles wat hun rijkdom van leven bracht. De meisjes dansen door het dorp met de jongens achter hun aan.

De ouderen steken de vuren aan en maken er rijke maaltijden.
De alleroudsten gaan bij de vuren zitten met de allerkleinsten en vertellen hun verhalen van lang geleden met daarin de wijsheid verborgen die door generaties is opgedaan. De jonge kinderen luisteren vol spanning naar hun verhalen.
Die dag vieren ze de eenheid van leven en dood, van mens en natuur. Ze vieren een religie die niet gecreëerd is door mensen, maar ontstaan is door respect en ervaring van natuur en mens generatie op generatie. Die steeds meegroeit met de verandering van de seizoenen van de jaren. Het is zoals het zaadje dat opgroeit tot een sterke boom en na een vruchtbaar leven terugkeert naar de aarde om plaats te maken voor een volgende generatie wijsheid.

Maar op een dag zetten vreemdelingen een stap in het dorp. Wat ze zien begrijpen ze niet het boezemt hun angst in. En het vervult hen ook van jaloezie. Hoe kan een z’n oude feeks baby’s van de dood redden? Hoe kunnen ze zoveel verstand hebben van kruiden en planten waar ze drankjes en zalfjes mee maken om vee en mens te genezen?
Hoe kan een vrouw de toekomst voorspellen met een appel, die een rol speelde met de zondeval door Eva... Hoe weten ze zoveel over leven en dood? Deze macht is tenslotte alleen aan hun god voorbehouden. Het is ketterij en alle ketters zijn volgelingen van de duivel. En die losbandige rituelen zijn daar het bewijs van.

De dorpelingen die zo in balans leefde met de natuur en zichzelf vallen ten prooi aan de jaloezie, angst en haat van de vreemdelingen. Van het eens zo trotse dorp blijft niets meer over. Iedereen vlucht weg voor de haat van de vreemdelingen en die gene die blijven vallen ten prooi aan verschrikkelijke martelingen. Wat er overblijft, is een leeg afgebrand dorp. Midden in het dorp ligt een dode oude vrouw met een rotte appel naast zich terugkerend naar de aarde.

Vijftien jaar later loopt een jonge vrouw over de resten van wat eens haar geboortedorp was. In het midden ziet ze een mooie sterke appelboom staan. Er zitten vele mooie rode rijpe appels aan. Ze plukt er een en snijdt hem met haar athame doormidden en een pentagram met vele zaadjes worden zichtbaar.

Begrijpt u wat ik net verteld heb? Voor diegenen die het niet begrijpen zal ik een beetje op weg helpen: de ware betekenis van hekserij zit niet buiten je zelf maar in jezelf.

Ze kunnen het proberen te verbranden en verdrijven. Het zal zich alleen verbergen tot de tijd daar is om weer op bloeien en voor diegenen die in zichzelf zoeken zullen in zichzelf een sterke vruchtbare boom vinden die klaar staat om zijn vruchten en zaden te verspreiden.

 

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden