Sinds jaar en dag pluis ik allerlei historische geschriften uit en stuit ik regelmatig op teksten die tot de verbeelding spreken. Ongetwijfeld kunnen een groot deel van deze teksten toegeschreven worden aan de ruime fantasie van de betreffende auteurs. Verhalen over monsters en demonen bijvoorbeeld waar we tot op heden geen spoor van bewijs voor hebben gevonden. Aan de andere kant is afwezigheid van bewijs nog geen bewijs van afwezigheid en dus is het aan de lezer om zelf maar te bepalen in hoeverre bepaalde uitspraken serieus moeten worden genomen.

Er zijn natuurlijk ook teksten die zo ondubbelzinnig lijken dat we ze niet zomaar naar het rijk der fabelen kunnen verwijzen. In dit blog zal ik een begin maken voor een opsomming van dergelijke oude teksten. Vul gerust aan dan doe ik dat ook.

Precognitie:

Over de verspreiding van het Boeddhisme in het westen zou Padmasambhava in de 8ste eeuw na Christus gezegd hebben dat zoiets pas zou gebeuren als: 'ijzeren vogels' gingen vliegen en er 'paarden op wielen' gingen rijden" En inderdaad pas aan het einde van de 19de eeuw raakte het Boeddhisme in het westen langzaam bekend.

Over vorige beschavingen:

De Joodse historicus Flavius Josephus (100 na Chr.) schrijft over de vorige beschaving ondubbelzinnig:

“Zij waren ook de uitvinders van een bijzondere wijsheid die zich bezighoudt met de hemellichamen en hun ordening. Opdat hun uitvindingen niet verloren zouden gaan, want Adam had voorspeld dat de wereld eens verwoest zou worden door de kracht van vuur en in een andere tijd door het geweld van een grote hoeveelheid water, maakten zij twee zuilen, de een van baksteen, de ander van natuursteen: op beide graveerde zij hun ontdekkingen. Want als de baksteen zuil zou worden verwoest, zou de natuurstenen zuil blijven en de vindingen aan de mensheid tonen; ook zou zij op de hoogte worden gebracht van het feit dat er door hen nog een bakstenen zuil was gebouwd.”

Over reuzen:

Tijdens zijn reis om de wereld in 1520 ontdekte Ferdinand Magelhan het Zuid-Amerikaanse Patagonië. (Pikant detail: Patagonië betekent zoveel als “Land van de mensen met de grote voeten”, refererend aan het verhaal van de Patagonische Reuzen.) Toen Magelhan voor anker lag verscheen er een autochtoon van extreme lengte. De scheepsschrijver Pigafetta, die tot de staf van Magelhan behoorde, liet ons de volgende tekst na:

“Deze man was zo groot dat onze hoofden nauwelijks tot zijn middel reikten en zijn stem klonk als die van een stier”. Andere inlanders kwamen bij hem staan en volgens een Spaanse historicus was de kleinste van hen groter en omvangrijker dan welke Spanjaard dan ook. En zo ontstond het verhaal van de Patagonische reuzen.

Sir Francis Drake legde in 1578 op diezelfde plek aan (tegenwoordig bekend als San Julian) en uit zijn scheepsverslagen blijkt dat ook hij “mensen als zijnde langer dan 2.30 meter” had gezien. Anthony Knyvet, die in 1578 deelnam aan een expeditie naar de Straat van Magelhan, schreef dat hij Patagoniërs had gezien die langer waren dan 4 meter. Tevens voegde hij daarbij toe dat hij dezelfde soort mensen al eens eerder had gezien in Port Desire.

Een oud-Hollandsch scheepsverslag uit 1615 van de schoener Willem Schouten verhaalt van 2 bemanningsleden die in datzelfde gebied een aantal lichamen hadden gevonden met een lengte van 3,5 tot 4 meter. Ook Commodoor Byron die in 1764 de Straat van Magelhan aandeed komt met soortgelijke verhalen. Hij heeft het over inlanders die zittend op de rug van een paard naar hem zwaaien, in zijn logboek beschrijft Byron dat de hoofdman van deze inlanders een gigantische afmetingen had. Een officier van Byron schreef hoe hij ongeveer 500 inlanders had ontmoet “allen groter dan de grootste Brit”.

Over UFO's

Farao Thoetmosis III (ong. 1483-1425 v. Chr) laat ons in het zogenaamde Tulli-papyrus het volgende weten;

"In het 22ste jaar, de derde maand, de eerste dag, in het zesde uur gebeurde het, dat de schrijvers in het huis van het leven waren, toen een vurige cirkel aan de hemel verscheen, zonder hoofd. Uit de mond stroomde een adem die verschrikkelijk stonk. Zijn lichaam was een roede lang en een roede breed (1 roede = 52,30 meter). Hij maakte geen geluid. Nu gebeurde het dat deze objecten in hun vorm talrijker opdoken, na drie dagen meer dan ooit daarvoor. Deze voorwerpen verlichtten de hemel als de zon! Ze reisden tot aan de vier hoeken van de hemel. Ze stegen hoog op in zuidelijke richting en vlogen weg."




(vertaling volgens Egyptoloog D.J. Long in 1993, er zijn meer vertalingen die min of meer dezelfde strekking hebben. Het bewuste papyrus is 'verloren' gegaan. Na het overlijden van Tulli is het papyrus over gegaan in handen van zijn broer. Toen deze broer, een priester, overleed is het stuk verdwenen.)

Broh-Koh Lee: wanneer je een mens 2 x zo groot maakt, wordt zijn oppervlak ruwweg 4 x zo groot, en zijn inhoud zo'n 8 x.

Hij moet dus door zijn mond 2 x zoveel lucht laten stromen om voldoende te kunnen ademen, vergeleken met een gewoon mens.
Warmteafvoer uit een groter volume, via de helft van het huidoppervlak?

Eten??
sterkte van botten?
(vergelijk voor de lol maar eens een olifanten- en een muizenskelet: de botten van een olifant zijn (in verhouding natuurlijk) véél dikker.

Met andere woorden.. Reuzen? Niet op de aarde zoals wij die vandeaag kennen.
Fruit dan?
Op 14-02-2008 0:09:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Broh-Koh Lee:
Ringding:

Broh-Koh Lee:

wanneer je een mens 2 x zo groot maakt, wordt zijn oppervlak ruwweg 4 x zo groot, en zijn inhoud zo'n 8 x.

Hij moet dus door zijn mond 2 x zoveel lucht laten stromen om voldoende te kunnen ademen, vergeleken met een gewoon mens.
Warmteafvoer uit een groter volume, via de helft van het huidoppervlak?

Eten??
sterkte van botten?
(vergelijk voor de lol maar eens een olifanten- en een muizenskelet: de botten van een olifant zijn (in verhouding natuurlijk) véél dikker.

Met andere woorden.. Reuzen? Niet op de aarde zoals wij die vandeaag kennen.


Jij denkt bij een reus aan mensen ven tientallen meter hoog of zo? Betekent ook dat je de link die ik plaatste ook niet gevolgd hebt.

Er wordt in alle culturen en religieuze boekwerken over reuzen gesproken van 3 tot 4 meter hoog. Maya's, Afrika, Hindouisme de Bijbel etc etc... Dat moet in de wereld die jij omschrijft dus makkelijk te doen zijn. Bovendien verklaart het enorme artikel nog veel meer. Zelfs mét bewijzen.

3 tot 4 meter hoog?

Dan heb je het toch over 2x zo groot als een normaal mens?
Dan heb jij ook niet goed gelezen..

Ik zal het wel gaan lezen..
Ben wel benieuwd naar die bewijzen...

ps: snel gekeken: ik zie nergens reuzebotten..
Leveren ze alleen IN-direct bewijs?
(bericht gewijzigd op 14-2-2008 12:32:15)
Fruit dan?
Op 14-02-2008 0:24:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal: Een bot maakt nog geen reus.

Ward
Op 14-02-2008 0:31:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal:
Ringding:


Even serieus. Moet ik echt geloven dat jullie hierom niet in de reuzen van destijds geloven? Dan geloven jullie dus ook niet dat de dinosauriers ooit bestaan hebben?

Even serieus, ik neem aan dat je het niet tegen mij hebt?

Ward
Op 14-02-2008 13:08:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal:
Ringding:

Ward Aal:

Ringding:


Even serieus. Moet ik echt geloven dat jullie hierom niet in de reuzen van destijds geloven? Dan geloven jullie dus ook niet dat de dinosauriers ooit bestaan hebben?

Even serieus, ik neem aan dat je het niet tegen mij hebt?

Ward


Euhhh... Jij was toch degene die zei: "Een bot maakt nog geen reus"? Jij dus, en de vorige reageerder pakte ik er ook even bij. Vandaar 'jullie'.

Wardaal = Warhoofd?


Als jij in de mededeling van mij leest dat ik in reuzen geloof dan mag dat. Maar lees nog eens goed wat er staat, voordat je met namen gaat gooien.

Vrij vertaald staat er: mager bewijs.....
Maar ook uit déze mededeling kun jij niet distilleren wat ik over reuzen denk. Lezen.
Alstublieft, goed lezen en minder op je eigen veronderstelling afgaan.
En, vragen staat vrij, natuurlijk. ;-)

Ward.
Op 14-02-2008 13:40:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Dit soort blogs zouden uitgediept moeten worden
Op 14-02-2008 14:03:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal:
Ringding:

Nou vooruit dan, daar heb je gelijk in.

Maar meerdere botten, schedels, hele skeletten en teksten van, ogenschijnlijke, ooggetuigen uit de meest uiteenlopende culturen en plaatsen op aarde vind jij dus mager bewijs? Ik vind het heel wat. Dan zet je dus dezelfde vraagtekens bij de dinosaurussen. Daar zijn ook alleen maar botten van gevonden.

Wat is dan wél voldoende. Moet er een man van 3,5 meter voor je neus staan met een officiele getekende notariële akte van reuzenlidmaatschap?

"Toevallig" heb ik ook wel eens verder gespeurd naar die fascinerende reuzen. Maar écht overtuigend bewijs ben ik in alle mooie theorieën nog niet tegengekomen..
Maar dat zegt natuurlijk niet veel. ;-)

Ward
Op 14-02-2008 19:57:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal: HET VERHAAL VAN HET POLYPLOIDE PAARD
(Gregory Bateson)

Jaren geleden kreeg Dr P.U Posif, een vermaard geneticus uit Snegrenland, een prijs voor het veranderen van het DNA van het welbekende trekpaard (Callubus equus). Men zei dat hij met zijn vinding een grote bijdrage had geleverd aan de wetenschap van de transportologie.
Hoe dan ook, hij kreeg zijn prijs voor het creëren van een paard dat precies 2 maal zo groot was als een normaal paard. Ik zeg creëren, want geen enkel ander woord dekt de lading van dit stukje toegepaste wetenschap met een ietwat goddelijke inslag zo nauw.
Het dier was 2 keer zo hoog, 2 keer zo lang en 2 keer zo dik. Het was polyploid, met 4 maal het normale aantal chromosomen.
P.U. Posif beweerde dat het dier vroeger, toen het nog een veulen was, gewoon op 4 poten stond. Het moet prachtig zijn geweest. Maar hoe dan ook, tegen de tijd dat het paard aan het publiek werd getoond en werd vastgelegd door de media kon het niet meer overeind komen. Simpelweg omdat het te zwaar was. Het woog natuurlijk 8 maal zo zwaar als een gewoon trekpaard.
Wanneer het paard openbaar getoond werd drong Dr. Posif er altijd op aan dat de waterslangen werden uitgezet. Deze waren noodzakelijk om het dier onophoudelijk te koelen, zodat hij op zijn normale temperatuur bleef. Maar wij waren altijd bang dat de ingewanden zouden beginnen te koken. Per slot van rekening waren de huid en het huidvet van het dier 2 maal zo dik als normaal, en het oppervlak slechts 4 maal groter dan van een normaal paard, dus het dier koelde niet behoorlijk af.
Elke ochtend werd het dier met behulp van een kraan op zijn poten getild en in een soort van doos op wielen gehangen, waardoor de krachten op zijn poten werden gehalveerd.

....
(bericht gewijzigd op 14-2-2008 21:32:44)
Nvdr: (aangepast)
Op 14-02-2008 21:32:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal: (vervolg)

Dr. Posif beweerde altijd dat het dier uitermate intelligent was. Het had per slot van rekening 8 maal zo veel hersenen (qua gewicht) als andere paarden, maar ik kon nooit warnemen dat het zich interesseerde voor complexere vragen dan andere paarden.
Het dier was constant aan het hijgen, deels om zichzelf af te koelen, deels om zijn 8 maal zo grote lichaam van zuurstof te voorzien. Per slot van rekening was de dwarsdoorsnede van zijn luchtpijp slechts 4 x zo groot.
En dan het eten. Op een of andere manier moest het dier elke dag 8 maal zo veel voedsel eten als waar een normaal paard tevreden mee was. En al dat voedsel moest naar binnen gewerkt worden door en slokdarm met slechts 4 maal de normale diameter. Ook de bloedvaten waren qua diameter relatief verkleind, en dat maakte de bloedcirculatie moeilijker, wat weer een extra belasting voor het hart betekende.

Een triest dier.

(bericht gewijzigd op 14-2-2008 21:33:40)
Op 14-02-2008 21:33:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal:
Ringding:

@G. Bet's

Ik heb nooit gehoord van het verhaal van he polypiloide paard. Noch heb ik ooit gehoord dat de wetenschap al dergelijke wijzigingen in dieren aan kon brengen. Noch kan ik op internet artikelen of nieuwsfeiten vinden die dit verhal beamen.

Maar ik snap wel wat je wil zeggen. Ergerlijk is, dat dit probleem in het eerdergenoemde artikel al reeds weerlegd wordt:

"Er zijn ook geleerden die wel geloven dat er reuzen op aarde hebben rondgelopen. Echter niet in de tijd waarover de Bijbel en andere oude geschriften berichten, maar ten tijde van de reuzenreptielen, ongeveer 135 miljoen jaar geleden. Zij schrijven de reusachtige vormen toe aan kosmische stralen van de zon of aan een vergrote aantrekkingskracht van de maan waardoor de mensen een lengte bereikten van wel vijf meter. Het merkwaardige fenomeen van de abnormale groei zou zijn opgehouden toen de maan een andere positie tegenover de aarde was gaan innemen, miljoenen jaren geleden." (http://xcriptuur.digizign.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=33)

Het feit dat we tegenwoordig zeker weten dat onze atmosferische samenstelling heel anders was als duizenden jaren geleden beaamt dat.

Betekent dus dat je zonder zelfs ook maar het artikel te lezen begint met argumenten te spuien. Sla je een beetje een figuur mee, vind je niet?

Ringding,
Als jij nog nooit gehoord hebt van pogingen om dieren groter te kweken, dan wil dat niet zeggen dat dat nog nooit geprobeerd is (varkens met een extra rib, extra grote zalmen, ....)

Wat ben je trouwens snel in het beoordelen van en oordelen over mensen.
Één verhaaltje is voldoende om mij en mijn beweegredenen te kennen.
Knap.

Maar een beetje jammer ook.
(bericht gewijzigd op 15-2-2008 11:41:12)
Op 15-02-2008 11:41:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal:
Ringding:


Van grotere dieren proberen te kweken heb ik wel gehoord. Maar een verbijsterend verhaal als de jouwe had toch wel alom bekend moeten zijn.

Moet ik begrijpen dat je het mooie verhaal van Gregory Bateson letterlijk neemt?
Het staat in zijn prachtige boek Mind and Nature.
http://www.oikos.org/mind&nature.htm

Als het je werk is om snel te oordelen over zaken/mensen, zorg dan wel dat je je feitjes kent.
staat zo slordig..

Ik plaatste het verhaal slechts omdat ik eraan moest denken n.a.v. een reactie van bro-ko-lee.

(bericht gewijzigd op 15-2-2008 13:35:23)
Op 15-02-2008 13:35:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal:
Ringding zei::

Dat het om pure fictie gaat, had je er niet bij gezet. Zelfs de link niet. Wellicht om te kijken of het geslikt zou worden. Dat er mensen zijn die het serieus zouden nemen had je natuurlijk kunnen verwachten, gezien de grenswetenschappelijke aard van deze site en de bijpassende bezoekers.

Blijkt maar weer dat mijn oordeel weer volkomen correct en terecht was.


Je hebt helemaal gelijk jongen
get a life!

einde discussie.



(bericht gewijzigd op 15-2-2008 14:15:34)
Op 15-02-2008 14:15:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal: Ik lees toevallig dit blog en zie daar een discussie over reuzen. Naar aanleiding van een reactie van bro-ko lee post ik een vertaald stukje van Gregory Bateson, omdat ik daaraan moest denken.
Gewoon, leek me wel leuk, en het is van een zeer interessante man.

Voordat ik het weet moet ik me voor van alles en nog wat gaan verantwoorden. Ik heb heimelijke bijgedachten bij het posten van dit verhaal, ik plaats geen bronnen (kan ook niet want deze vertaling staat niet op internet), het stuk zou niet relevant zijn, enfin... van die dingen dus.
Wanneer je trouwens even googlet op "Bateson, polyploid horse" zou je zélf hebben kunnen ontdekken dat het hier niet om werkelijk onderzoek ging. Die moeite neemt niet iedereen. In plaats daarvan word je van van alles beticht.

Als dat de mores is op deze site, dan ben ik weg.

Adieu.

ps.
En nog veel plezier met mensen als Ringding, die liever anderen hun eigen vooronderstellingen voor de voeten gooien, dan gewoon te vragen wat iemand bedoelt.
(bericht gewijzigd op 15-2-2008 15:18:16)
Op 15-02-2008 15:18:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe: "Als dat de mores is op deze site, dan ben ik weg."

Nee, joh, dr zijn hier vele mensen waar je relaxt een discussie mee kunt hebben en laat je nu niet wegjagen door iemand die er een andere manier van discusieren op nahoudt (en daar is hij/zij vrij in, maar ook jij bent vrij daar al dan niet op te reageren ).

Je weet het nu en gewoon niet meer reageren als de manier waarop je niet zint.
Waar je ook komt, met de een zul je het altijd beter vinden dan de ander en dat is hier niet anders
Ik denk dat iedereen hier wel eens in de clinch raakt met iemand, maar dat kan en moet kunnen in een discussie en zolang het bij woorden blijft heb ik er geen moeite mee.
Heb je het gevoel dat de discussie nergens toe leidt, dan laat je 'm gaan, want dat is dan toch zonde van je energie.
Carpe diem homo universalis
(bericht gewijzigd op 15-2-2008 16:31:48)
Carpe diem homo universalis
Op 15-02-2008 16:00:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe: "Maar dan nog, het gaat om de inhoud, niet om het correcte gebruik van de Neerlandsche taal. Hoe mooi die dan ook moge zijn!"

"Zo, een spellingscontrole en even je eigen post teruglezen zouden wonderen doen."

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1733

Kzal verder zwijgen:-)

Carpe diem homo universalis


(bericht gewijzigd op 15-2-2008 16:14:48)
Carpe diem homo universalis
Op 15-02-2008 16:13:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
randell:

(bericht gewijzigd op 15-2-2008 19:00:02)
Op 15-02-2008 18:46:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Voetnoot: De 7 GW-Geboden:

1. Respecteer de andere bezoekers op deze site, en respecteer hun mening, hoe afwijkend die ook is van de jouwe. We leven nu eenmaal met zo’n 6 miljard verschillende meningen op deze aarde. Mocht je denken dat het uiten van je eigen mening belangrijker is dan het tonen van respect voor een ander, zoek dan een andere plek op het internet.
Onder respect voor andere bezoekers verstaan we ook dat je andermans (nick-)naam NIET zult misbruiken!
Vrijheid van meningsuiting eindigt daar waar het respect voor anderen verdwijnt.
(bericht gewijzigd op 15-2-2008 20:03:17)
Op 15-02-2008 20:03:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden