Net zoals 'Het beste idee van Nederland,' waarin huis-, tuin- en keukenuitvinders hun gaten in de markt aan een driekoppige jury laten zien, loopt er op de Belgische TV1 'De Bedenkers'. Vlamingen komen er langs om hun inventiviteit ten toon te spreiden, en om een plaats in de finale in het Atomium te winnen. Een zo kwam er onlangs een opmerkelijke man naar voren. Zijn naam: Wessel di Wesseli.

Wessel is een 67-jarige markante kunstenaar. Hij heeft naar eigen zeggen een nieuwe manier gevonden om energie op te wekken. Een accordeonconstructie die in volume toeneemt naarmate aaneengeschakelde harmonica-onderdelen dieper in het water zinken. Door de aangezogen lucht zullen de onderdelen terug naar de oppervlakte stijgen.

U leest het goed, Wessel di Wesseli beweert een perpetuum mobile te hebben dat werkt dankzij het drukverschil in water. di Wesseli noemde het een alternatieve energiebron, dus hij is zinnens ook energie uit zijn constructie te halen. Niet voor niets heeft de filosofisch georienteerde man zijn toestel de Energie-oogst-machine gedoopt. Zijn experimenten vindt u op deze en deze pagina.

Wessel di WesseliWessel is al een tijdje actief, hij wordt onder de pseudo-wetenschappers geschaard al houd ik het persoonlijk liever bij kunstenaar en filosoof. Menigeen gelooft dat de uitvinding van di Wesseli onwerkbaar is, want 'op het diepste punt gaat hij de vormen uittrekken, de energie die je hier voor nodig hebt is exact de energie die je zou kunnen winnen bij de opgaande beweging. Resultaat: 0. Tel daar wrijving bij en je hebt een motor nodig om het ding in beweging te brengen en houden.'
Dat houdt de kunstenaar/uitvinder niet tegen, hij is al meer dan 25 jaar bezig zijn idee te propaganderen.

Wessel di Wessli zoekt mensen die zijn (waan?)idee weerleggen. Omdat zijn constructie beweert dat de wet van behoud van energie niet klopt is het moeilijk communiceren erover. Alleen als het gebouwd wordt, en we spreken over een heel grote constructie die alleen werkt bij grote druk zoals op de oceaanbodems, zal di Wesseli zich bij de misvatting neerleggen. Of misschien staat hij te juichen, we houden alle opties open. Ooit hebben studenten van een Nederlandse universiteit een schaalmodel van zijn ontwerp gebouwd. Ze wilden aantonen dat het een onmogelijk idee is en bouwden dan ook een niet-werkende kleine versie. Zijn ideologie is hoe dan ook nooit te ontkrachten, alleen experimenteel aan te tonen door een gigantische machine te bouwen.

Ondanks de groteske machine en het idee dat indruist tegen de bekende natuurwetten moet het gezegd worden dat Wessel di Wesseli een fijn figuur is. Zijn vertelstijl en -houding houden de aandacht vast en alleen daarom verdient hij een plaatsje op GW. Zijn gedicht gevolgd door een filmpje over de perpetuum mobilie dienen daarbij als dankbare afsluiters:

Het kan niet , want het kan niet
Het kon niet , want het kon niet
Het kan niet , want het kon niet
Het kon niet , maar het kan nu
Het kan , want het kan

EEN PERPETUUM MOBILE KAN
VELE PERPETUA MOBILIA KUNNEN
NATUURLIJK , NATUURLIJK


(Wat is energie?)


(Het concept van di Wesseli)
CrystalEyez: Waarom zouden wij niet intieliegent zijn? Hm? ;-)
Een collega van mij heeft ook ergens een schets voor een perpetuum Mobile klaarliggen. Helaas kon ik hem er tot op heden nog niet toe bewegen wat meer info vrij te geven héhé.
| Ik weet niet wat ik niet weet |
Op 25-09-2007 10:08:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Vladimir: Wessel di Wesseli was in 2003 op het frontier symposium:


(bericht gewijzigd op 25-9-2007 10:27:31)
Op 25-09-2007 10:26:54 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clark Kendt:
Erik:

Het enige wat ik van hem "werkend" gezien heb, is die harmonicabuis in een bak water met de einden van de buis door de bak heen in verbinding met de buitenlucht.
Zodra de bak gevuld wordt met water neemt het volume van de buis toe en omdat dit onder druk gebeurd is hier een toenemen van energie?
Die buis gaat gewoon drijven. Deze opwaartse kracht is groter dan de druk van water om de buis juist kleiner van volume te willen maken.
Dus door het ingieten van water wordt energie toegevoegd om de buis in volume toe te laten nemen.
Of ben ik nou gek?

Het drijven wordt toch tegengehouden doordat het toestel aan de bodem is vastgemaakt?

:S
Op 10-10-2007 23:37:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Edmund:
Ab van Schaik:

Het drukverschil moet gecombineerd worden met de zwaartekracht, dan werkt het . Men neme een fietswiel, Magnetische lagers, want wrijving is niet altijd leuk. Dan de buitenband vervangen door ongeveer 20 wc-papierrolletjes, zonder papier, en dan ook nog eens van metaal.In de lengterichting op het wiel monteren, zodat het net een buitenband met onderbrekingen lijkt.Deze hulsjes aan één kant dicht maken . Een ijzeren kogel erin stoppen, die nét past.Andere kant afdichten met condoom erover. Wiel in standaard in water zetten. De kogels links rusten op harde afdichting, de kogels rechts vallen in het condoom, dus de hulsjes rechts krijgen meer volume. Dus meer opwaartse druk. Dus wiel draait linksom. Hulsje van links gaat onderlangs naar rechts en naar boven, dus kogel rolt naar condoomkant en vergroot volume. Hulsje dat bovenlangs naar links draait krijgt nog lekkere tik mee van vallende kogel op harde bodem, maar dat is een extraatje. De harde afsluiting puntvormig maken, want die moet ploeteren. Vervolgens alles 1000x zo groot bij Zandvoort afzinken en niet meer op letten. Dynamootje met lamp monteren en stiekem van genieten als het donker is. Isso simple!

Heb je een werkend model?
Op 18-04-2008 14:02:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nupeet: Filmpje over perpetua mobilia van andere uitvinders.
Unity in the Heart of Diversity
Op 09-11-2011 21:55:25 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Zolang de wereld nog op olie draait, is er voor deze dingen geen toekomst.
Helaas!!!
Cannot kill the Battery!!!
Op 09-11-2011 22:03:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
NewDayNL: Leuk dat deze blog weer naar voren is gehaald! Deez kende ik nog niet. Als tijd dan helemaal uitpluizen. Wellicht is er nieuws.

RR
Het was altijd groter dan we dachten dat het was
Op 09-11-2011 23:14:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cannot kill the Battery!!!
Op 09-11-2011 23:51:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens:

Ja. Op de meeste middelbare scholen. Werkt niet.
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 10-11-2011 0:50:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
degriezels: Perpetuum mobile werkt in onze optiek alleen als het meer energie oplevert dan je erin stopt

Dat betekent dan dat je de opbrengst relateert aan de omgeving van je PM. Als je een systeem kunt ontwerpen dat bijvoorbeeld in staat is om warmte uit de omgeving om te zetten in energie dan ben je een eind verder, gebruik bijvoorbeeld ammoniak als vloeistof in plaats van water om gas te genereren wat je kunt gebruiken in een turbine oftewel een stoomaggregaat.

Ammoniak in een gesloten systeemlevert iets op
Op 10-11-2011 1:11:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Een perpetuum mobile kan onmogelijk bestaan.

De realiteit is in feite een grote illusie en illusies duren nooit eindeloos(dat is nou juist de illusie), dus kan een perpetuum mobile(eindeloos) never nooit niet in onze realiteit(eindig) bestaan.
(bericht gewijzigd op 11/10/2011 10:17:32 PM)
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 10-11-2011 22:16:57 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deinhout:
Chris de Boden:
Een perpetuum mobile kan onmogelijk bestaan.

De realiteit is in feite een grote illusie en illusies duren nooit eindeloos(dat is nou juist de illusie), dus kan een perpetuum mobile(eindeloos) never nooit niet in onze realiteit(eindig) bestaan.


oneens, ik denk dat we allemaal bekend zijn met een perpetuum mobile, nl. het universum. dus zal het ongetwijfeld in het klein ook wel kunnen. misschien iets met magnetisme, afstoten en aantrekken, big bang en big crunch.
Op 10-11-2011 23:15:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Deinhout:
oneens, ik denk dat we allemaal bekend zijn met een perpetuum mobile, nl. het universum.

Dat blijft natuurlijk een aanname. Maar je kan er alleszins een tijd mee voort.
United as one. Divided by zero.
Op 10-11-2011 23:31:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deinhout:
3.14po:
Deinhout:
oneens, ik denk dat we allemaal bekend zijn met een perpetuum mobile, nl. het universum.

Dat blijft natuurlijk een aanname. Maar je kan er alleszins een tijd mee voort.


ja, je kan het een aanname noemen.
ik noem het liever verbeeldingskracht.
Op 10-11-2011 23:38:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Machinedrum:
Chris de Boden:
Een perpetuum mobile kan onmogelijk bestaan.

De realiteit is in feite een grote illusie en illusies duren nooit eindeloos(dat is nou juist de illusie), dus kan een perpetuum mobile(eindeloos) never nooit niet in onze realiteit(eindig) bestaan.

Volledig mee eens. Niets is eindeloos, niets is beginloos, er is altijd iets en er is nooit alles. Realiteit bestaat alléén in jezelf, dus als je er niet meer bent, is jou realiteit ook weg (maar verder verandert er niets...).
Misschien vinden we ooit een hele mooie energiebron, maar het gaat áltijd ten koste van iets. Energie kost altijd energie, altijd meer dan je erin stopt, al is je systeem nog zo efficiënt. Perpetuum mobile is echt bullshit, kan niet, kan nooit...
Dat iets er geloofwaardig UITZIET, zegt niks anders dan dat het er geloofwaardig uitziet. - CC®2011
Op 11-11-2011 1:39:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deinhout:
Machinedrum:
Chris de Boden:
Een perpetuum mobile kan onmogelijk bestaan.

De realiteit is in feite een grote illusie en illusies duren nooit eindeloos(dat is nou juist de illusie), dus kan een perpetuum mobile(eindeloos) never nooit niet in onze realiteit(eindig) bestaan.

Volledig mee eens. Niets is eindeloos, niets is beginloos, er is altijd iets en er is nooit alles. Realiteit bestaat alléén in jezelf, dus als je er niet meer bent, is jou realiteit ook weg (maar verder verandert er niets...).
Misschien vinden we ooit een hele mooie energiebron, maar het gaat áltijd ten koste van iets. Energie kost altijd energie, altijd meer dan je erin stopt, al is je systeem nog zo efficiënt. Perpetuum mobile is echt bullshit, kan niet, kan nooit...


fantasieloos
Op 11-11-2011 1:43:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Machinedrum:
Deinhout:

fantasieloos

mwa
realistisch.

Ik heb genoeg fantasie en ben technisch genoeg om een heleboel vrij helder voor te stellen, zo ook de perpetuum mobile. En dat kan nu eenmaal niet. Er zullen ongetwijveld manieren zijn om heel efficiënt energie op te wekken, veel efficiënter dan de meeste geleerden zich nu voor kunnen stellen, maar energieverlies is er altijd.
Dat iets er geloofwaardig UITZIET, zegt niks anders dan dat het er geloofwaardig uitziet. - CC®2011
Op 11-11-2011 1:53:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deinhout:
Machinedrum:
Deinhout:

fantasieloos

mwa
realistisch.

Ik heb genoeg fantasie en ben technisch genoeg om een heleboel vrij helder voor te stellen, zo ook de perpetuum mobile. En dat kan nu eenmaal niet. Er zullen ongetwijveld manieren zijn om heel efficiënt energie op te wekken, veel efficiënter dan de meeste geleerden zich nu voor kunnen stellen, maar energieverlies is er altijd.


nee hoor, jouw fantasie is begrensd door de gevestigde orde van de `moderne` wetenschap.
Op 11-11-2011 2:53:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Deinhout:
3.14po:
Deinhout:
oneens, ik denk dat we allemaal bekend zijn met een perpetuum mobile, nl. het universum.

Dat blijft natuurlijk een aanname. Maar je kan er alleszins een tijd mee voort.


ja, je kan het een aanname noemen.
ik noem het liever verbeeldingskracht.

Je kan het noemen hoe je wilt, het is een aanname. Een veronderstelling. Je kan een eend ook een vogelbekdier noemen, hij blijft hetzelfde kwaken en de eieren veranderen er niet van vorm door. Zelfs met fantasie.
United as one. Divided by zero.
Op 11-11-2011 7:39:31 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Deinhout:
Machinedrum:
Deinhout:

fantasieloos

mwa
realistisch.

Ik heb genoeg fantasie en ben technisch genoeg om een heleboel vrij helder voor te stellen, zo ook de perpetuum mobile. En dat kan nu eenmaal niet. Er zullen ongetwijveld manieren zijn om heel efficiënt energie op te wekken, veel efficiënter dan de meeste geleerden zich nu voor kunnen stellen, maar energieverlies is er altijd.


nee hoor, jouw fantasie is begrensd door de gevestigde orde van de `moderne` wetenschap.

Als de ruimheid van je geest wordt gemeten aan het aantal aannames, dan zijn de rapen natuurlijk wel érg gaar.
United as one. Divided by zero.
Op 11-11-2011 7:40:30 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
3.14po:
Deinhout:
3.14po:
Deinhout:
oneens, ik denk dat we allemaal bekend zijn met een perpetuum mobile, nl. het universum.

Dat blijft natuurlijk een aanname. Maar je kan er alleszins een tijd mee voort.


ja, je kan het een aanname noemen.
ik noem het liever verbeeldingskracht.

Je kan het noemen hoe je wilt, het is een aanname. Een veronderstelling. Je kan een eend ook een vogelbekdier noemen, hij blijft hetzelfde kwaken en de eieren veranderen er niet van vorm door. Zelfs met fantasie.

Dat heeft met wilskracht te maken.
'Do or do not! There is no try...'
Cannot kill the Battery!!!
Op 11-11-2011 11:50:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden