Ω (Omega) is de laatste letter van het 24 tekens tellende Grieks alfabet en stelt de eenheid Ohm voor. Ω zou ook een teken van onheil zijn. Maar hoe zit het nu met de Omega 3, 6 en 9 die in de media (reclame) zo hoog geprezen wordt?
Omega 3 wordt aan alles en nog Grote en kleine letter Omegawat toegevoegd, kijk maar eens naar de verpakking van de zuivelprodukten in uw koelkast. Gezondheidsapostels stellen dat wij teveel Omega 6 opdoen. En als Omega 9 in olijfolie zit, heeft een supplement dan nog zin?
Het antwoord blijkt 'ja' te zijn. Het is inderdaad zo dat jonge vrouwen met het Pre-Menstrueel Syndroom en lastige, overactieve kinderen, evenals mannen met vaatproblemen, depressieven en prostaatlijders, maar ook mensen met huid-, geheugen-, en gewrichtsproblemen een tekort hebben aan bepaalde Omega-vetzuren. Met de nadruk op 'bepaalde'.

Toch een tekort aan Omega's

De voedingsindustrie heeft Omega 3 als verkoopsargument ontdekt.Sardienen Heel wat voedingsmiddelen worden daarmee 'verrijkt'. Maar meestal zijn de toegevoegde hoeveelheden niet relevant. En er is ook nog een kwaliteitsprobleem: visolies, die te sterk verhit zijn of bepaalde bewerkingen hebben ondergaan, kunnen niet alleen waardeloos, maar zelfs schadelijk zijn. Bovendien dient men er nog op toe te zien dat er geen PCB's of zware metalen in zitten. Kortom: als er gesupplementeerd moet worden moeten we uitkijken naar een goed supplement.

Teveel en te weinig

Ja, het is waar dat we bij een algemeen tekort aan Omega 3 met de courante supermarktolies enOmega 3 in zuivelproducten -margarines, taverne- en industriële voeding teveel Omega 6 opdoen, meestal onder geraffineerde, verharde en/of verhitte vorm. En toch is er een algemeen tekort aan Omega 6, omdat de ene vorm de andere niet is. Het lijkt allemaal moeilijk om te begrijpen, maar dat is het niet. Steek een hete aardappel in je mond en dan lukt het wel om de wetenschappelijke namen die volgen uit te spreken.

Omega 3 is enerzijds het basisvetzuur alfalinoleenzuur dat in noten, zaden, wilde planten en bladgroenten zit en vooral in lijnzaadolie. Anderzijds zijn er de maritieme vetzuren EPA (eiconsapentaeënzuur) en DHA (docosahexaeënzuur) die door het organisme van vissen uit het alfalinoleenzuur van plankton wordt aangemaakt. En grote vissen eten kleine vissen...

In principe kan de mens ook het nodige EPA en DHA uit het alfalinoleenzuur in de voeding aanmaken. Bij velen onder ons lukt dat echter niet, of onvoldoende. Een goed Omega 3-supplement dient dan ook alfalinoleenzuur (lijnzaadolie) én EPA (visolie) te bevatten. Lijn- of vlaszaadolie bevat bovendien ook veel voorlopers van de lignanen enterolacton en enterodiol die een preventieve werking hebben tegen alvliesklier-, darm- en borstkanker en die metastase tegengaan.

Waarvoor het dient

Omega 3 is belangrijk voor de slagaders om het aaneenklitten van bloedplaatsjes tegen te gaan en heeft een gunstige invloed op de cholesterol. Het is nodig voor een goede hersenfunctie en goed geheugen, heeft een gunstige invloed op het gedrag van lastige kinderen en heeft een antidepresieve werking. Daarbij komt nog een ontstekingswerende functie.

Omega 6 is in de eerste plaats het basisvetzuur linolzuur en dat op zich is gunstig. Wij doen het echter meestal in ontaarde vorm op en een teveel ervan resulteert in meer arachidonzuur - overvloedig aanwezig in vlees en ook een Omega 6-vetzuur. Dan is er nog gammalinoleenzuur dat in moedermelk zit en in teunisbloemolie, dat wij met onze voeding naganoeg niet opdoen. Let nu goed op: arachidonzuur uit de Omega 6-reeks werkt ontstekingen in de hand. En nagenoeg al onze moderne kwalen - ook slagaderverkalking - berusten op ontsteking! Omega 3 over heel de lijn, en gammalinoleenzuur uit de Omega 6-reeks zijn daar de tegenspelers van. Zij voorkomen en bestrijden ontstekingen.

Omega 9 zit in olijfolie en heeft een effect dat dit van Omega 3 benadert en versterkt.

Wat er in moet zitten

Een goed supplement dient Omega 3 onder zijn beide vormen te bevatten plus gammalinleenzuur uit de Omega 6-reeks, maar geen arachidonzuur. Plus in ieder geval natuurlijk vitamine E om oxideren of ranzig worden van de goede vetzuren in ons lichaam, als in de capsules te voorkomen. Van Omega 9 mag u gerust nog wat toevoegen aan de keuken, ongeraffineerd wel te verstaan.

 

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden