Goed nieuws voor langslapers. Wie lang genoeg slaapt is slanker en slimmer, gezonder en fitter. Het recept? Slechts 8 uur zou voldoende moeten zijn.
Maar volgens de Universiteit Utrecht zijn Nederlanders in de afgelopen veertig jaar juist een uur minder gaan slapen en dat zorgt in het algemeen voor moeheid en concentratiestoornissen.

Droom- en slaapdeskundige Victor Spoormaker wijst op een slaapschuld die wordt opgebouwd ten gevolge van te weinig slaap met als gevolg minder goed functioneren. Hij adviseert avondmensen pas later in de ochtend te beginnen met werken, dat zou hun werklust en de resultaten positief beïnvloeden.

En de fabel dat dikke mensen lui zouden zijn klopt ook niet, want slaaptekort kan leiden tot dikker worden. Wordt de slaap namelijk onnatuurlijk en abrupt onderbroken, dan beïnvloedt het eetlustopwekkende hormoon ghreline het eetlusremmende hormoon leptine en dan volgt een run op de koelkast.
Slaaponderzoeker Jürgen Zulley gaat nog een stapje verder. Een tekort aan slaap maakt volgens hem niet alleen dik, maar ook dom en ziek. Oei, hier bij GW kunnen we dat niet hebben, die hersentjes hebben we hard nodig. Voortaan verplicht pitten.
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden