We vinden het zo normaal, overal glimmen de glanzende logo's van grote multinationals ons toe. Iedere dag opent Mc. Donald's wel ergens op deze wereldbol een nieuwe vestiging en zonder Nike symbool op de sportschoen ben je geen echte sporter. Van donker Afrika tot de verste uithoeken van de globe voelen we ons dankzij bijvoorbeeld een Shell logo ons toch weer een beetje thuis.

Natuurlijk weten we wel dat er een schaduwzijde is aan de grote multinationals en de immer oprukken globalisering, maar die blijft dankzij de corporale propaganda onderhuids. Achter de lachende gezichten en glanzende façades van de multinationals gaat een keiharde werkelijk schuil en dat is geld verdienen. Geld verdienen over de ruggen van loonslaven in arme landen, ten koste van het milieu en uiteindelijk ook ten koste van u. De invloed van grote bedrijven op de cultuur, politiek en omgeving wordt met de dag groter. En wij met z'n allen hebben hen die macht gegeven.

McDonalds

( Achter het lachende gezicht van multinationals gaat pure horror schuil )

U kunt in de supermarkt bijna geen product kopen zonder daarmee de winst van het bedrijf Cargill op te krikken. Bijna alle belangrijke grondstoffen zoals olie, cacao, koffie, maïs, granen tot staal aan toe rollen uit de meer dan 1.000 fabrieken die deze moloch rijk is. Het familiebedrijf Cargill bepaalt in hoge mate de prijzen en drukken de inkomsten van de boeren uit voornamelijk arme landen. De macht van Cargill is heel groot en de lokale politiek moet buigen voor de wensen van het bedrijf. Hoe handig is het om alle belangrijke basisproducten voor levensonderhoud in handen van één grote geldhongerend bedrijf te leggen?

In 2003 kwam de Canadese documentaire "the corporation" uit. De stelling van makers is dat de corporatie - het grote, multinationale bedrijf - vanuit de basisgedachte is opgezet om zich bijna als een psychopathische persoonlijkheid ten koste van alles te richten op het vergaren van rijkdom en macht. Omdat multinationale bedrijven zogenaamde 'rechtspersonen' zijn is het ondoenlijk om de directeuren, aandeelhouders en andere belanghebbende persoonlijk aan te spreken op (wan)daden van dergelijke firma's. De effecten van grote bedrijven op ons en onze omgeving is enorm. Achter de façades van lachende gezichten, ronkende propaganda en glimmende logo's die de bedrijven ons voorhouden gaat een keiharde en akelige werkelijkheid schuil. In 2008 zag ik de documentaire en moest helaas vaststellen dat de film geen millimeter aan actualiteit heeft ingeboet. Integendeel.

corporation

Multinationals kunnen in principe doen wat ze willen. Steeds vaker zoeken ze de grenzen op en proberen die te verleggen. Neem bijvoorbeeld het toch al zo bedenkelijke bedrijf Bechtel Corporation. In 2000 wist het bedrijf in Boliviaanse stad Cochabamba de watervoorziening te privatiseren. Het toch al arme volk moest zelfs voor het opvangen van regenwater betalen. Om toch water te mogen gebruiken moest men een kwart van het inkomen aan Bechtel betalen. Het gevolg was een volksopstand en 6 doden en 175 gewonden. Later kreeg het volk de rechten op het water weer terug. Maar voor hoe lang? Voor Bechtel was het slechts een uitprobeersel in een uithoek van de wereld waar de media niet al te vaak kijkt, hoe ver kan men gaan?

Gentech is het nieuwst speeltje van de multinationals. Genetisch gemanipuleerde gewassen en veestapels rukken op. En dat terwijl er duidelijke indicaties zijn dat de effecten daarvan op mens, dier en milieu meer dan zorgwekkend zijn. Het vreemde is dat overheden, publiek en producenten dat ook weten, maar kennelijk weegt het economisch belang zwaarder. Na ons de zondvloed schijnt men te denken.`Milieu- of klimaatneutraal` en `duurzaam ondernemen´ loze kreten die ons consumenten moeten overtuigen van de goede wil van multinationals. Gelooft u dát nou écht?

In derdewereldlanden bijvoorbeeld onttrekken multinationals zoals Coca Cola bij de productie van hun laffe mufdrankjes zoveel drinkwater dat de arme lokale bevolking droog staat en hun dorst slechts kunnen lessen door... inderdaad Coca Cola-producten te kopen. 't Is alleen jammer dat de veestapel en de gewassen geen cola lusten.

Multinationals verschuilen zich achter het argument dat ze juist arme landen tot ontwikkeling brengen. Ze verzorgen arbeid en inkomsten. Ja, zo begint het. Sloebers die voor een paar cent per uur een Adidas T-shirt (waar u 30 tot 40 euro voor betaalt) in elkaar naaien. Maar als de zaken eenmaal lopen en er van daadwerkelijke ontwikkeling sprake is worden de arbeidskrachten duurder en voor je heet weet verplaatst men de fabriek naar de volgende goedkope locatie, de sloeber in nog grotere ellende achterlatend.

Maar niet alleen arme landen zijn de klos, ook in Europa en Amerika zien we de 'hit and run' techniek van bedrijven. Omwille van de heilige winstcijfers sluit men zonder pardon fabrieken en kantoren om ze in goedkopere oorden, zoals momenteel Polen, weer te openen. Zo komt uw Calvé pindakaas tegenwoordig uit Polen. En als in de toekomst onder druk van de EU Polen gelijk aan onze standaarden komen te staan flikken ze hetzelfde en brengen ze de productie naar weer een ander land.

De grote media zelf is natuurlijk ook een multinational. Toen journalisten van Fox Broadcasting Company ontdekten dat door multinational Monsanto geproduceerde melkopbrengst bevorderende hormoon Posilac niet zo gunstig was als het bedrijf deed geloven was de boot aan. Monsanto had keihard gelogen en misleid over het gebruik van Posilac, dat wel degelijk schadelijk voor mens en dier is. Monsanto huurt voor enorme bedragen advertentieruimte bij het media imperium van Rupert Murdoch waar ook Fox onder valt. U snapt het al. De grote adventeerder in de staart bijten is zakelijk gezien niet handig en zo werd het nieuwsitem niet uitgezonden. De journalisten hebben rechtszaken gevoerd om hun gelijk te krijgen maar tegen de dure en sluwe advocaten hadden ze geen schijn van kans.


( R. Murdoch: WIJ maken het nieuws )

De PR-machine van multinationals zijn heer en meester in het verdoezelen van onfrisse bedrijfspraktijken. Dat bijvoorbeeld het mufdrankje Fanta onder auspiciën van Coca Cola voor de nazi´s werd geproduceerd weet bijna niemand. De Duitsers hun Fanta en de geallieerden hun Cola en de multinational vulde lachend zijn beide zakken.  Zo zijn er wel meer bedrijven die hun nazi verleden liever niet meer herinneren. Zo was Hugo Boss de ontwerper van de uniformen voor de SS.


( Terwijl de GI het met cola moest doen had Heinz z'n Fanta )

Multinationals en schandelijke praktijken gaan hand in hand. Negatief nieuws wordt keurig verdraaid, onderdrukt of dankzij mediacampagnes overschreeuwd. Giframpen, illegale lozingen, vernietiging van bossen, roofbouw, uitbuiting, fraude en ga zo maar door staan op het conto van de onaantastbare multinationals. De boetes die dergelijke bedrijven krijgen opgelegd worden glimlachend betaald, het was immers vooraf als onkostenpost ingecalculeerd. Aandeelhouders en directeuren blijven buiten schot en ondanks de soms vele miljoenen aan boetes leveren die geen krasje op de balans op. Ze gaan gewoon door.

Maar ook in sociaal opzicht drukken de grote bedrijven een zware stempel op ons. Er ontstaat een monocultuur. Bedrijven zoals Starbucks of BP lijken altijd al bestaan te hebben in ongeacht welk land. Philips, Unilever, Nestlé, Sony, Mercedes: in bijna ieder land komen we ze tegen en drukken de inheemse en karakteristieke producten van de markt. De wereld als een groot winkelcentrum in handen van een paar producenten. Producenten die uiteindelijk niet alleen bepalen wat u betaald, maar ook wat u eet , hoe u zich kleedt en wat u nog meer koopt. We gaan naar een situatie van waar bedrijven aan de wensen van de consument tegemoet kwamen naar een nieuwe situatie waar consumenten aan de wensen van bedrijven gaan voldoen. Een boel mensen zijn tegenwoordig vol trots met recht wandelende reclamezuilen die de kracht van de corporatieve indoctrinatie onderstrepen.

Gebaseerd op uitvoerig onderzoek en interviews met experts als Peter Drucker, Milton Friedman en CEO Hank McKinnell van Pfizer, tonen de makers van 'the corporation' de gevaren van deregulering en privatisering voor mens, maatschappij en milieu. De documentaire kunt u gewoon online bekijken en de vraag rest; "Wat gaat u eraan doen?"

Kent u deze stakingsklassieker nog? "gansch het radarwerk staat stil als uw machtige arm het wil". Misschien moeten we het herinvoeren als "gansch het radarwerk staat stil als uw doordachte keuze dat wil".

Mijn advies: Koop bewust, koop lokaal, koop logoloos.

 

Eva: Ergens begrijp ik Kontjes gedachtengang wel (en veel anderen hier zouden het eigenlijk ook moeten begrijpen), wellicht bedoelt Kontje namelijk dat die multinationals gestart door mensen voor wie de LOA goed werkt, want er bestaan immers geen slachtoffers (en daders) in de wereld, toch..?! En die discussie hebben we reeds gevoerd hier, toen ik destijds de multinationals aanhaalde, werd me verweten dat ik een negatieve zwartkijker en een....eeh....'mismatcher' ben.
(bericht gewijzigd op 29-1-2008 9:18:53)
Op 29-01-2008 9:17:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Eva:
Horatio:

I care. En mensen die dat niet doen zouden een flinke schop onder hun kontje moeten krijgen...mooi blog!


blog:
In derdewereldlanden bijvoorbeeld onttrekken multinationals zoals Coca Cola bij de productie van hun laffe mufdrankjes zoveel drinkwater dat de arme lokale bevolking droog staat en hun dorst slechts kunnen lessen door... inderdaad Coca Cola-producten te kopen. 't Is alleen jammer dat de veestapel en de gewassen geen cola lusten.


Hmmm, armoede werd toch voornamelijk veroorzaakt door de 'luiheid' en die onwil van die mensen om de handen uit de mouwen te steken, Horatio, aangezien ze, hoe was het ook alweer, oja...."liever de hele dag onder een palmboom hangen"..?!

Betekent dit, dat je nu tot anderen inzichten gekomen bent..?!


(bericht gewijzigd op 29-1-2008 10:04:16)
Op 29-01-2008 9:24:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld: jalousie op de rijken?

Rijk worden lukt alleen maar door een ander armer te maken.
Die ander kan daar bewust voor gekozen hebben, bijvoorbeeld omdat hij/zij meent een bepaald goed of dienst nodig te hebben maar dat neemt niet weg dat er altijd iemand is die de rekening moet betalen.

Zolang er een mate van balans en redelijkheid is hoeft dat geen probleem te zijn, echter redelijkheid en balans zijn in deze huidige tijden ver te zoeken.

Met name grote bedrijven kijken alleen naar de stijgende lijn op de balans en zijn blind voor de effecten daarvan op gemeenschappen en umwelt.

Buiten geld leveren we ook cultuur, politiek, milieu en soms zelfs ook onze gezondheid in. Ook de 'rijken' als individuen betalen in die zin mee aan de rekeningen. De enige winnaar is de abstracte entiteit die BV of NV heet.

Wat heb je aan een wit glanzend jacht op een vervuilde zee of een villa omringd door zware hekken en camera's om de ellende buiten het gezichtsveld te houden?

Een stapel nullen achter een cijfer op de bankrekening is niet iets om jaloers op te zijn. Veelal leidt het tot (familie)ruzies, paranoide en nog meer problemen (fiscaal, juridisch etc etc)

Geld verschaft een zekere mate van vrijheid en verhoogt de individuele keuzemogelijkheid. En dat is het dan. Maar voor iemand die niet hecht aan de kraaltjes en spiegeltjes van de maatschappelijke illusie die rijkdom heet, is in fiete die vrijheid en keuzemogelijkheid net zo groot. Tis maar waar je tevreden mee bent.

De wereld is als een zandbak vol kleuters.. de een bouwt een groot zandkasteel ten koste van anderen en bullenbakken proberen dat zandkasteel weer te vernietigen. Men scheeuwt, vecht gaat vriend en vijandschappen aan trekken zich terug of duiken er juist in. Als het kind wat ouder wordt ontrekt het zich aan het gekonkel en richt zijn/haar blik buiten de zandbak.

Moraal: ga tekeer en leer, en wordt vooral volwassen.
Op 29-01-2008 11:21:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
celtic: Mooi blog.
Maar word er alleen zo depressief van om te zien hoe verrot de wereld in elkaar steekt. De wereld word er niet beter op.Je weet soms gewoon niet wat je moet doen want we werken er allemaal aan mee bewust en onbewust. Deze wereld kan toch niet op die manier doorgaan er zal toch uitendelijk wat moeten gebeuren. De wereld en mens zijn toch op een gegeven moment helemaal uitgehold.
Condemnation without investigation is the highest form of ignorance
Op 29-01-2008 13:11:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Oz: Ik vind het echt raar, zelfs de overheid en de zogenaamde betrouwbare media voor de gewone volk dwingt mensen om te consumeren. De economie moet groeien. Anders gaat het niet goed. Dit is toch ziek? Waarom moet de foking economie groeien? Mensen kunnen ook prima leven met droog brood en kaas alleen. Bedrijven moeten elk jaar meer winst maken dan het vorige jaar. We moeten producten blijven kopen kopen kopen kopen. "je bent toch niet gek?" haha mediamarkt slogan, eigenlijk willen ze zeggen JE bent foking dom
Al die multinationals en andere bedrijven die zich zo groot hebben verkocht kunnen alleen maar overleven door veel te blijven verkopen. Men moet toch alleen consumeren om in de primaire levensbehoeftes te voorzien? Maar nu worden we gedwongen om te consumeren, al hebben we het niet nodig om grote bedrijven staande te houden... dit is echt zieke shit
Op 29-01-2008 19:45:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Mooi blog en helaas de pijnlijke waarheid voor velen.

Dat de massa er aan meegewerkt heeft wil nog niet zeggen dat het goed is!

Ik ben geen heilig boontje, ik besef ter dege dat ik óók een bijdrage heb geleverd aan dit systeem maar daar waar ik kan koop ik Fair Trade producten. Al was het alleen maar om mijn schijnheilige schuldgevoel af te kopen en een een boer uit Peru een paar dubbeltjes extra te gunnen.

Overigens mag iedereen rijk van mij worden, ik heb zelf die behoefte niet. Ik heb een erg rijke vader als voorbeeld, ik heb niet veel geld nodig om ongelukkig te worden...

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 29-01-2008 22:02:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Eva:
quest:


Eva:

...En die discussie hebben we reeds gevoerd hier, toen ik destijds de multinationals aanhaalde, werd me verweten dat ik een negatieve zwartkijker en een....eeh....'mismatcher' ben.


oh Eva, wat ben je toch heerlijk volhardend..


Nou ja, het vuur is ietwat getemperd tot een waakvlammetje, zeg maar en af en toe laait het weer even op..
Op 30-01-2008 20:22:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps:
paps:

... Ik heb een erg rijke vader als voorbeeld, ik heb niet veel geld nodig om ongelukkig te worden...

Eva:

okay, en daarom noem jij jezelf paps?


Leuk gevonden maar ik noem mezelf al meer dan 10 jaar paps. Dat is ooit begonnen omdat ik samen met mijn zoon Red Alert online speelde en ik een nickname moest verzinnen, dat werd dus papsarmy. In die tijd was online gamen nog vrij zeldzaam....

Ik heb die naam eigenlijk altijd gehouden, als oude lul ben je dan herkenbaar tussen al die gamende pubers en ik zie het eigenlijk als een soort geuzennaam.... Ik heb heel wat pubertjes verslagen en dat gaf me een trots gevoel maar uiteraard is het eigenlijk alleen maar zielig als je als oude man nog zo jong wilt meedoen.... :p

Ik ben te vroeg geboren....

On topic: Ik heb nog de halve dag over deze topic nagedacht.... Het is eigenlijk wel triest dat wij met ons hoog geachte niveau van beschaving nog steeds niet veel verder zijn dan 2000 jaar geleden...

De wereld wordt voor een zeer groot gedeelte bepaald door achtergrond elite en wij laten het allemaal nog gewoon toe ook. De meeste mensen willen inderdaad gewoon relaxed leven en niet te veel nadenken: Baantje, vrouwtje/mannetje & kids, leuke hobby en fijne vrienden en verder gewoon consumeren en voldoen aan het reclame-ideaal zoals je bij de TV reclames voor lenen.nl bijvoorbeeld zo mooi voorgeschoteld krijgt....

"Mooie badkamer, schat..."

De illusie van geluk uit materie in optima forma.


(bericht gewijzigd op 30-1-2008 22:57:05)
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 30-01-2008 22:54:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Eva:
paps:
paps:
Ik heb een erg rijke vader als voorbeeld, ik heb niet veel geld nodig om ongelukkig te worden...
Eva:
okay, en daarom noem jij jezelf paps?


Eeehrrmm, die quote was niet van mij hoor, paps, maar van Quest..
(bericht gewijzigd op 30-1-2008 23:18:35)
Op 30-01-2008 23:15:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps:
Eva:

paps:
paps:
Ik heb een erg rijke vader als voorbeeld, ik heb niet veel geld nodig om ongelukkig te worden...
Eva:
okay, en daarom noem jij jezelf paps?


Eeehrrmm, die quote was niet van mij hoor, paps, maar van Quest..

Je hebt gelijk, ging wat mis met deleten...
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 31-01-2008 11:57:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dilettante Emme: Na ons de zondvloed... We zien waar het ons brengt: daar waar de lemmingen zich op tijd en stond in storten. Al honderden jaren vormen de Paaseilanden een stille getuigenis van de waanzin van de mens. Wie zei ook alweer: "pas als de laatste boom geveld is"?... Nog enkele decennia geduld, alle problemen lossen zichzelf wel op - wanneer de mens zichzelf zal uitgeroeid hebben.

Mooie dromen nog, iedereen. :-)
Op 01-02-2008 6:01:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clark Kendt:
Dilettante Emme:

Na ons de zondvloed... We zien waar het ons brengt: daar waar de lemmingen zich op tijd en stond in storten. Al honderden jaren vormen de Paaseilanden een stille getuigenis van de waanzin van de mens. Wie zei ook alweer: "pas als de laatste boom geveld is"?... Nog enkele decennia geduld, alle problemen lossen zichzelf wel op - wanneer de mens zichzelf zal uitgeroeid hebben.

Mooie dromen nog, iedereen. :-)


paaseilandmythe klopt niet: http://www.grenswetenschap.nl/onbegrensd.asp?id=15

:S
Op 01-02-2008 11:33:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden