Als ik u vraag een moderne windmolen voor te stellen dan is de kans groot dat u een windturbine voor de geest haalt die u ergens in de buurt kunt aantreffen. U kent hem wel, het lange witte model met 3 of soms 2 wieken. Hoewel bijna altijd voor gekozen zijn dit niet de meest rendabele modellen.
We tonen u vandaag de grote en oudere broer van de windmolen: de Darrieus, ook wel als Darreius geschreven.

darreius windmolen
darreius windmolen
( Darrieus, mooi staaltje windmolen )

De meer bekende windturbines hebben als nadeel dat ze in de goede windrichting moeten staan. De Darrieusturbine vangt dit probleem op door zijn verticale opstelling. Een ander voordeel van de Darreius is dat het systeem om wind naar energie om te zetten onderaan de basis kan. Bij de gewone windmolen bevindt dat zich bovenaan wat ervoor zorgt dat de rotors meer belast worden. Aangezien de Darreius hier geen last van heeft wordt het rendement hoger.

Dat we dit soort windmolens niet vaker zien heeft natuurlijk een reden. Er kleven nadelen aan het gebruik van de Darrieus windturbine. In tegenstelling tot het ander type heeft de Darrieus een duwtje door een elektromotor nodig als hij bij gebrek aan wind stil valt. De verticale windmolen is ook nog eens duurder om te maken, wat ervoor zorgt dat hij niet vaak te zien is. Tenzij op GW dan...

Callan: Een ander nadeel is misschien ook dat je er niet vlak langs moet lopen... (...BOING!...) ;-)
Op 12-02-2008 10:54:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil:
F.Floor (61):

Dat de rotor niet zelfaanlopend is klopt. Echter, er bestaat een aanvullend patent om dat wel te doen namelijk de bladen ex-centrisch bevestigen ongeveer zoals ook vliegtuigpropellers en dito de hefbladen van helicopters van hoekstand worden gewijzigd.
Enig probleem is dat beide patenteigenaren vierkant weigeren om elkaars patenten te willen toepassen want dat kost licentierechten.
Dat een elektromotor moet worden gebruikt lijkt me technische onzin want elke generator wordt eerst gewoon als motor zacht aan het net aangekoppeld, dan opgestart en pas daarna hard gekoppeld waarna de electronica de rotorregeling middels rf-radioontvangst uit Frankrijk de zaak synchroon op 50Hz laten lopen.
Voorlopig hou ik het op ordinaire patentenruzie.

Mag ik de nummers van die patenten?
Op 17-02-2008 19:31:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden