Als je wat aan de man wil brengen dan moet je de waar onder de aandacht brengen. Reclame noemen we dat. Dagelijks staan we bloot aan een eindeloze stroom uitingen die u en mij moet overtuigen om vooral te kopen. Er is geen ontsnappen aan. Via radio, TV, Internet, uw brievenbus tot billboards langs de openbare wegen proberen producenten hun producten in onze hoofden te brandmerken. Vaak stompt dat af maar soms leveren al die reclame-uitingen onbedoelde maar aparte of lachwekkende situaties op. Lachen om reclames? Ja het kan.

( Beetje wrang maar wel leuk )

Met de komst van Internet zagen ook de reclamemakers nieuwe mogelijkheden. Was het vroeger nog gewoon een banner die geplaatst werd tegenwoordig zijn semi-intelligente programma's actief die relevante reclames bij de teksten plaatsen. Dat kan tot rare situaties leiden.


( Zwarte humor... )

Maar ook in de gedrukte pers gaat het nog wel eens mis. Je vraagt je af waar de redactie van onderstaande krant met hun gedachten zaten toen ze de advertentie van gasleverancier E-on plaatste.


( Au.... )

Enkele tientallen jaren geleden nog voordat met de term 'politiek correct' was uitgevonden en bedrijven geen donder gaven om wat minderheidsgroeperingen over hun imago dachten konden reclamemakers zich helemaal laten gaan. Dat gaf natuurlijk uitingen die tegenwoordig absoluut 'not done' zijn.


( Uit de tijd dat de man nog heer en meester was )

Omdat er zoveel reclames verschijnen kan het natuurlijk niet uitblijven dat er tegenstrijdige boodschappen naast elkaar worden geplaatst. Ook dat geeft weer 'food for thought'.


( Paradox )

En dan zijn er natuurlijk reclamemakers zelf die bewust of onbewust te werk gaan. Onderstaande advertentie lijkt nietzeggend maar als je het plaatje omdraaid en hoofd en hand wegdenkt blijkt er opeens een hele andere boodschap te staan.



( Onbewust of bewust ? )

Branding is een belangrijk concept binnen de reclamewereld. Zeker in de automobielindustrie moet alleen het merk maar vooral ook het model duidelijk naar voren komen. Dat gaat wel eens mis. Toen Mazda het model 'La puta' op de markt brachten hadden ze niet in de gaten dat 'la puta' in het Spaans 'hoer' betekent.



( Mazda Hoer )

Honda maakte diezelfde fout met model 'Fitta' dat in Scandinavische landen als 'kut' wordt gelezen.

( Honda Kut )

Het misbegrijpen van goed bedoelde uitingen kan voor vervelende situaties leiden. Hieronder een Afrikaans billboard dat oproept om vooral je vrouw lief te hebben en zeker niet te mishandelen. Maar welke boodschap zou de analfabetische deel van de bevolking uit die boodschap oppikken?


( Vergeet de tekst, plaatjes spreken luider dan woorden )

Als je gewicht aan een reclameboodschap wil geven dan zorg je voor een arts die het product onderstreept. Tegenwoordig zijn het vooral tandartsen die ons allerlei tandpasta's proberen aan te smeren. Vroeger waren het artsen die ons aan het roken brachten. Toegepaste wetenschap noemen we dat.



Er zijn twee zaken die onmetelijk zijn; de domheid van de mensch en de fantasie van de reclamemakers. De jongens van het chipsmerk Dorito bedachten onlangs een nieuwe stunt. Zij gaan als eerste hun commercial ook uitzenden in deep space.
Dankzij het EISCAT Space Centre in Noorwegen zullen zij hun reclame boodschap afvuren op het 42 lichtjaar van ons verwijderde sterrenstelsel Ursa Major (Grote Beer).


( In het verleden vervuilde Dorito al eens per ongeluk stranden en binnenkort expres ook de intergalactische rust. )

Reclame, we ontkomen er niet aan. Van de wieg tot het graf worden we blootgesteld aan de verleidingen die de marketingboys ons voorschotelen. We zijn geworden tot potentiële koopmachines en dat zullen we weten ook.



Update 18-3-2008

Ook op GW zelf plaatste een semi intelligent programma een reclame bij een blog. Vrijgezelle Moslima's op zoek naar een passende echtgenoot.... apart stel zo samen.

Dr. Phil: Leuk
Op 13-03-2008 0:21:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ivoryke^: Vooral die oudere reclame's zijn echt ziekelijk als je bedenkt wat er nu over de werking van de producten "bewezen" zijn.
Moeten is een keuze...
Op 13-03-2008 9:01:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince: Ik heb er ook geen behoefte en/of interesse in reclames, maar je ontkomt er nu éénmaal niet aan, tenzij je natuurlijk in een grot woont en werkt.
Religion, a placebo which causes damage.
Op 13-03-2008 13:05:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
celtic: Leuk gezellig blog.
Mensen ontspan u eens,dan hebben uw billen ook eens rust.
Condemnation without investigation is the highest form of ignorance
Op 13-03-2008 19:12:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil: hahaha, die combinaties! Goed gevonden hoor!
(bericht gewijzigd op 14-3-2008 1:15:49)
Op 14-03-2008 1:15:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince:
Ja Hoor:

DaVince:

tenzij je natuurlijk in een grot woont en werkt.


Ben je echt zo dom? Of moet ik serieus gaan uitleggen waarom je domme dingen schrijft? Ok... maar doen dan?
Hoezo ontkom je er niet aan? Ik werk en woon niet in een grot. Als ik op TV reclame 'zie', dan kijk ik er niet naar. Daar KIES je voor. Je kan ook bij reclames net zo lang zappen tot de reclame is afgelopen. Ook met krantjes en andere bladen is er niemand die een pistool tegen je kop houdt en je dwingt om er naar te kijken. Dus denk voortaan even na, je ontkomt er met gemak aan, als je ervoor kiest.


Ja ik ben zo dom.
Religion, a placebo which causes damage.
Op 14-03-2008 0:49:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: Ik kijk graag naar (sommige) reclame. Er zitten juweeltjes van menselijke fantasie bij...

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 14-03-2008 16:02:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Manisch Creatie: Ik heb geen televisie
geen radio
op de GW site een paar subtiele banners..
Mn mailboxen... ( totaal 300 ? per dag..)gaan vanzelf in de bak..
Buiten kijk ik alleen naar wat ik mooi vind ( probeer eens.. is niet makkelijk.)

Maar reclames geven wel mooie tijdsgeestplaatjes
( Snap nu waarom amerikanen zo 'too soon too big' zijn..

Lady is bewust
Op 15-03-2008 18:25:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Manisch Creatie:
Ja Horus:

Ik kijk graag naar (sommige) reclame. Er zitten juweeltjes van menselijke fantasie bij...



inderdaad een hele mooie!
Op 15-03-2008 18:29:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: ufo aanschaffen?
Regel de financiering bij dé voor delige specialist in bootleningen!
www.dsbbank.nl/lenen


Op deze site...:p

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 17-03-2008 9:30:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: En bij Nuburu.nl:

http://www.niburu.nl/showarticle.php?articleID=17420

De Financiele Crisis; Laatste Waarschuwing
Geplaatst op 21.03.2008 om 11:50:52 uur | 1706 bekeken | Filosofie

Lening.fm
[In 4 stappen je lening in huis]
1. Lening nodig?
Dat kan! Alleen maak wel de juiste keuze. Lening.fm geeft u de mogelijkheid om van diverse top aanbieders de lening te kiezen die het beste bij u past

We staan aan de vooravond van de ineenstorting van het hele financiele systeem in de wereld. Een lange periode van ongebreidelde hebzucht, leugens, diefstal, graaien en exorbitante verrijking komt ten einde. Zeer spoedig zullen zeer grote banken hun deuren moeten sluiten. Een enorme schokgolf zal door de wereld razen. Zeer veel enorm rijke lieden zullen honderden miljoenen verliezen. Jullie zullen getuige zijn van een crisis die nog nimmer in de geschiedenis is voorgekomen.

lol
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 23-03-2008 18:35:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps:
paps:

ufo aanschaffen?
Regel de financiering bij dé voor delige specialist in bootleningen!
www.dsbbank.nl/lenen
Op deze site...:p

Okee,okee,okee..... een UFO is óók een boot.....

http://www.2dehands.nl/ufo-27-kajuitzeiljacht-in-topconditie-15386228.html?qq=kajuitzeiljacht
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 23-03-2008 18:38:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden