Je hebt minder energie en alles valt zwaarder. Je hebt de tijd en het geld niet om een ontslakkingskuur te volgen. OntgiftenToch beslis je om je lichaam eens te zuiveren van afval- en gifstoffen. Is er iets dat je zelf kan doen? Natuurlijk, anders zouden we dit onderwerp niet aansnijden.

Sonja Kimpen, een Belgische wellness-specialiste, onder andere bekend van de tv-serie "Je bent wat je eet", geeft in het weekblad Nina van 1 maart 2008 enkele heel eenvoudige - en gratis - strategieën mee.

Sonja Kimpen: "Inwendig zuiveren helpt het lichaam potentieel schadelijke stoffen af te voeren en stimuleert de functie van belangrijke uitscheidingsorganen, zoals de lever, de nieren, het darmkanaal en de huid. Zonder afbreuk te willen doen aan het heilzame effect van ontslakkingskuren (steeds onder dokterstoezicht), zou je lichaam zuiveren eigenlijk een manier van leven moeten zijn in plaats van een tijdelijke kuur om gezonder te worden."

De strategieën

Om te beginnen moet je een ritueel aanhouden, zowel bij het opstaan als het slapen gaan. Opstaan en gaan slapen zijn twee momenten van de dag die je helemaal met jezelf in harmonie kunnen brengen. DauwtrappenHet ritueel bij het opstaan dient om je dag vol energie te starten, en het slaapritueel is er om je voor te bereiden op een helende en rustgevende slaap. Start je dag bijvoorbeeld met het reinigen van je tong en zeg je lichaam goedemorgen. Doe even aan dauwtrappen in het frisse gras in combinatie met ademhalingsoefeningen, en geniet van het zalige energetische ochtendlicht.

's Avonds dim je de lichten en zorg je ervoor jezelf niet erg meer te prikkelen met vermoeiende gesprekken of een film. Zorg ervoor dat je per dag minstens 10 minuten kan gaan wandelen in zo zuiver mogelijke buitenlucht. Adem bewust diep in en uit. Kijk naar de bomen. Geniet van de natuur, die je steeds in contact brengt met de begrippen groei en vernieuwing. De natuur is de meest helende inspiratiebron die er bestaat. Ze is helender dan veel medicijnen en anti-depressiva, gewoon omdat ze zo'n eenvoudige grootsheid bezit. Vind je geen stukje natuur elke dag, sta dan minstens eenmaal per dag stil bij de wonderen in de lucht. Kijk naar het eerste zonlicht, naar de prachtige wolkenformaties en zet je fantasie aan het werk: welke beelden zie jij erin?

Tijdens het eten vul je je maag tot maximaal 70%, zodat je lichaam het eten binnen de drie à vier uur kan verteren. De vertering is het meest energierovende proces van je lichaam. Je lichaam 10 tot 14 uur smaak- en maagrust gunnen na de laatste maaltijd is een boost voor je energie. Zo krijgt het lichaam eindelijk de tijd zijn werk goed te doen.

FruitOntdoe je dagelijks van vrije radicalen door antioxidanten heel eenvoudig op te nemen via groenten en fruit. Minstens twee maal per dag een half bord groenten eten en veel fruit (vrouwen en kinderen twee stuks en mannen drie tot vijf stuks) brengt je heel hoog op de energieladder. Vermijd 8 weken alcohol, koffie, thee en geraffineerde suiker. Die stimuleren de insulinesecretie. Insuline is het belangrijkste stimulerend hormoon voor de vorming van vet. Ze maken het lichaam ook moe.

Versnel minimaal driemaal per week gedurende 20 minuten je hartslag, zodat je de stockage-plaatsen van koolhydraten kan leegmaken. Bekijk dit als een stofwisselingsboost. Al je 'fabrieken' worden gestimuleerd om hun werk op de beste manier te doen. Het afvoeren van de dagelijkse stresshormonen brengt voelbaar je lichaam en geest tot rust. Tegelijk worden endorfines (de zogenaamde gelukshormonen) afgescheiden: ze geven je al na 20 minuten zin en energie om lekker en doelgericht in het leven te staan.

Ga naar een orthomoleculaire arts voor een bloedonderzoek als je 40 jaar of ouder bent. In de orthomolucaire geneeskunde streeft men naar 'de juiste stof op de juiste plek'. Een orthomoleculair therapeut werkt met stoffen die het lichaam van nature al kent en nodig heeft voor een optimale gezondheid. Dankzij een bloedonderzoek komen tekorten aan het licht en kun je gepaste acties ondernemen. Beschouw het als een geschenk dat je preventief dingen kan opsporen.

En ten slotte: maak het minimaal 5 minuten per dag stil voor jezelf en wees alleen met jezelf. Dit zal je stressniveau en het hormoon cortisol doen dalen, wat ook gunstig is om te zuiveren en af te slakken.

 

Lanoe: en dan heb je weer de stress dat je dat allemaal moet onthouden, bijhouden en in moet passen in je drukke schema

Carpe diem homo universalis
Carpe diem homo universalis
Op 29-03-2008 9:02:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
Lanoe:

en dan heb je weer de stress dat je dat allemaal moet onthouden, bijhouden en in moet passen in je drukke schema

Carpe diem homo universalis

Precies. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg;-)
Onthaasten, dan komt de rest vanzelf.
'Don't forget rule number 6'
Op 29-03-2008 9:25:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden