Dankzij Erwin van Lun en Arjan Haring konden we op woensdag 19-3-2008 voor 55 euro naar een privé-voorstelling van Wouter Bijdendijk, beter bekend als de magiër Ramana die de tv-wedstrijd 'wie wordt de volgende Uri Geller' won.
Aangezien we reeds eerder over Ramana schreven en de goede man al enkele jaren vanaf een veilige afstand in de smiezen houden leek een afgezant van GW de organisator wel een goed idee. Wij waren het daar helemaal mee eens.

Nu we de duister geschminkte, magische Ramana te pakken hadden namen we van de gelegenheid gebruik om hem een paar vragen te stellen. Zijn levitaties écht vliegen? Kan hij dus de zwaartekracht overwinnen? Hoe verklaart Ramana de foto met Uri Geller uit mei 2006, terwijl Uri Geller in zijn show beweert dat hij de kandidaten nog nooit ontmoet had. En hoe komt het dat hij een show opvoerde die eerder al op de Duitse televisie in hetzelfde programma uit de hoge hoed werd getoverd?

Ramana
( Wouter Bijdendijk, Ramana (c) Foto Yme Bosma. )

Het was een privé-voorstelling. In dit geval verstaan we daar een besloten gezelschap van 20 man onder. Naast een grenswetenschapper waren ook aanwezig: een natuurkundige, twee cultureel antroposofen, een acteurs-trainster, een politica, een corporate investor, één van de mannen achter Hyves.nl, iemand van de NOS, een psycholoog en meer van zulks.
Voor de voorstelling zijn aanvang kende ging de gehele groep samen eten. Indiaas, om in de Ramana-sfeer te blijven. Wouter Bijdendijk kwam iets verlaat bijzitten; file en een overdrukke telefoon sinds zijn overwinning in de volgende Uri Geller als daders.

Na het eten werden de tafels opzij geschoven en nam Ramana plaats vooraan in het midden. Hij gebruikte de badkamer als voorbereidingsplaats. Er stond een klein tafeltje, inclusief tafelkleed en een brandende kaars. Hij deed o.a. de tafel zweven (indrukwekkend), boog een theelepel als iedere andere Banachek (indrukwekkend) en toonde hoe je munten versmelt en onzichtbare kaarten van tevoren kon raden. Van klein tot groot, allemaal indrukwekkend om van dichtbij te aanschouwen. Het maakt meteen duidelijk waarom Ramana straattheater verkiest boven het grote podium. Hij slaagde erin om verwondering te brengen. Al was het ook duidelijk dat het aanwezig publiek méér wou en, mogelijk na het zien van de Uri Geller-show, niet zo snel tevreden is.

Ramana
( Wouter Bijdendijk, Ramana (c) Foto Yme Bosma. )

Helaas zwevende pindakaas, de voorstelling was kort. Voor mij alleszins te weinig, want ik voelde nog het gat van 55 euro in mijn broek branden en daarvoor wil ik zwevende huiskamerkasten, zombie-mensen wiens geest Ramana helemaal open rijt en verticaal mentaal gebogen aanrechtbladen. Het merendeel van de privé-sessie ging naar eten en praten en een grote eter ben ik niet. Een prater ook al niet. Holle vaten klinken het hardst; bewust zwijgen en slechts observeren is mijn vorm van mentalisme.

Niet dat Ramana tegenviel. Hij liet het publiek hoogstens met een te grote honger naar meer achter. Het was sowieso een unieke gelegenheid en wat Ramana deed gebeurde goed. Ik ken aardig wat ins en outs van goocheltruucs (veel filmpjes en oude boeken gedownload via nieuwsgroepen) en voelde me achteraf bekocht. Dat is een goed teken want ik word graag bekocht door een goochelaar; daar gaat het om in hun vak: verwondering, maar ook frustratie brengen. Hij speelt met het waarnemingsvermogen van de toeschouwer.

Vragen, vragen, vragen...

De vragenronde. Wouter Bijdendijk, Ramana, stond als spil centraal en beantwoordde de vragen die hem werden gesteld. Vanzelfsprekend vroegen we hem hoe het eigenlijk precies zit met die foto waarop hij samen met Uri Geller te zien is. De foto werd op 6 mei 2006 genomen, ruim vóór de opnames van De Volgende Uri Geller, en doet sommigen twijfelen aan de echtheid van de hele wedstrijd. Zeker toen bleek dat Ramana de uiteindelijke winnaar werd.
Wouter beaamde het bestaan van de foto en opperde dat deze in een bestek van 3 minuten werd gemaakt. Ze kwamen Uri Geller tegen en een foto leek wel leuk. Verder hoeft daar niets achter gezocht te worden. Aangezien hij tijdens het vertellen geen Jedi mind trick deed geloven we hem. Had hij wél een Jedi mind trick gedaan dan geloofden we hem natuurlijk ook.

Ramana
( Wouter Bijdendijk, Ramana (c) Foto Yme Bosma. )

Op de Duitse televisie liep de show met Uri Geller ook, alleen dan in het Duits en met andere kandidaten. Op een bepaald moment, hier na te lezen, werd een act met stroppen opgevoerd. In de Nederlandse uitzending iets later werd dezelfde act door Ramana
Wouter oogde niet blij toen de vraag hem gesteld werd. Hij was het er namelijk ook niet helemaal mee eens dat die act door zijn Duitse vakgenoot werd overgenomen. Ramana had de gedaan. De paranoïde menigte onder u vroeg zich af hoe koosjer die Uri Geller-show eigenlijk was?act bedacht en uitgewerkt. Eenmaal hij vernam dat zijn collega een soortgelijke performance zou geven wou hij nog wisselen, maar dat liet de productie niet toe. Bleek ook dat Uri Geller slechts komt in- en uitlopen en niet zo heel veel met het programma te maken heeft. Geller stuurt niet en heeft geen invloed op de optredens van de artiesten. De Geller-conspiristen kunnen op beide oren slapen.

Ramana
( Wouter Bijdendijk, Ramana (c) Foto Yme Bosma. )

Tijdens het beantwoorden op de vele vragen die hem werden gesteld werd duidelijk dat Ramana zijn optredens (terecht) als kunst ziet. Hij neemt het magiërschap serieus, een passie. Geheimen verraden doet hij dus niet en als lid van de Gilde van magiërs heeft hij een erecode hoog te houden. Hij doet er niet geheimzinnig over dat sommige trucs zijn aangekocht om verder te worden uitgewerkt. En dat veel acts bijzonder simpel zijn, zó simpel dat je het niet ziet. 'Het zijn trucs,' laat hij enkele keren weten.

Aan de andere kant, net zoals vele goochelaars, heeft RamanaGrenswetenschap.nl ver ook een starre eigenschap. We stonden met 3 man, waaronder 1 vrouw, rond Wouter geschaard. Hij vroeg wie wie was. Bij het horen van trok hij een beetje en viel in het vervolg een sarcastische ondertoon te bespeuren. Hij had gelezen dat er verklaringen van zijn acts op GW stonden en moest ermee lachen. 'Sommige verklaringen van mijn dingen slaan echt nergens op.'

GW-redacteur bij Ramana
( Rechts: Tim de E. gelukkig niet weggetoverd door Ramana )

Van Uri Geller had hij meegekregen dat de skeptici van zich zouden laten horen, maar dat al die woorden uiteindelijk slechts ter promotie dienen.
Niet dat GW onder de skeptici geschaard dient te worden, maar Uri heeft gelijk. Wie de soms kritische blogs omtrent Ramana, Uri Geller, Criss Angel, Derren Brown, Rinke Jacobs of gelijk welke mentalist/modern goochelaar goed heeft gelezen snapt dat wij slechts bijdragen aan het goochelaars/magiërs/mentalisten-vak. Onze entertainende vraagtekens houden de goochelkunst levend en dat is mooi. De performers die hun kunnen goed onder de knie hebben zorgen voor verwondering en dat is tevens het begin van alle (grens)wetenschap. Prachtig die illusionisten spelend met de werkelijkheid.

Jokkebrok?

Máárrrr... Als Ramana een levitatie-act doet, en een toeschouwer vraagt of je écht vliegt, is het correcte antwoord dan 'ja'? Een goochelaar weet sowieso dat hij het geloofssysteem van die persoon overhoop gooit op basis van een schrandere illusie; zijn daar grenzen in? Vernuftigheid en verzwijgen oké, maar liegen hoort toch niet bij het vak?
We legden Ramana het vraagstuk voor: 'Als je een levitatie-act doet, dan is het sterk om te beweren dat het echt vliegen is.'
Hij keek me strak aan. 'Ik vlieg ook écht,' antwoordde hij besloten. We staarden elkaar enkele seconden aan, tot de blikken werden afgewend. 'Wat jij wil,' repliceerde ik glimlachend.
Het zal wel een meningsverschil zijn over de interpretatie van de kunst van het goochelen. Maakt weinig uit, Ramana blijft gewoon zijn ding doen. Wij ook, met het precognitief vermoeden dat we deze Nederlandse topmagiër in de toekomst nog zullen tegenkomen op GW...

 

Dr. Phil: Hijs cool
(bericht gewijzigd op 24-3-2008 1:17:18)
Op 24-03-2008 1:17:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil: Zeik toch es niet zo op die man.
Op 24-03-2008 11:47:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil:
Ramona:

Ik denk dat Ramana toch wel iets echt kan , bijv lepeltjes buigen ?
of TAFELTJE ZWEEF ?,...

Ja, dat laten zweven van die tafel is intrigerend. Met touwtjes zie ik dat zo snel nog niet gebeuren.
(bericht gewijzigd op 24-3-2008 14:29:21)
Op 24-03-2008 14:29:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil:
gast:

En die koord die ze naar boven gooien dan ?Hoe zit dat ?

Er zijn al goeroes betrapt die een heeeel lang touw hadden gespannen. Het touw dat ze omhoog gooien bleef daar dan aan haken. Deze variant kun je herkennen aan het feit dat het bij schemering of nachtelijke hemel gebeurt.

Met het muntje doet hij het met een soort gom (doorzichtig plakkerig spul) en een draadje. Denk ik.
(bericht gewijzigd op 24-3-2008 15:20:41)
Op 24-03-2008 15:20:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil: Wouter heeft ook een eigen YouTube-pagina. Jammer dat er maar 4 filmpies opstaan:

(bericht gewijzigd op 24-3-2008 15:25:47)
Op 24-03-2008 15:25:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil:
Remco:

ik geloof niet dat iemand zo lang zo kan zitten

Dat is net het makkelijkste om te geloven.
(bericht gewijzigd op 24-3-2008 15:42:45)
Op 24-03-2008 15:42:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
RF:
Remco:

ik geloof niet dat iemand zo lang zo kan zitten en tja sceptische mensen hou je er altijd tussen ik weet dat leviteren echt kan dus...
hieronder een link van Ramana in 2005 bij Jensen (ik weet een niet al te betrouwbaar programma maar even googlen en het leverd dit ook op.)


in meditatie kan je uren, sommige mensen zelfs dagen, in dezelfde positie zitten zonder er nadien last van te hebben, zegt dus heel erg weinig vind ik...
daarnaast schijnt onder zware hypnose leviteren of zweven (niet vliegen, dat heeft met thermiek enz te maken) ook te kunnen, een soort vorm van zelfhypnose zou dat dus kunnen doen.
maar in het geval van de bamboestok ernaast? doe hetzelfde trucje nog eens zonder die bamboestok, hebben we het er dan nog eens over
(bericht gewijzigd op 24-3-2008 15:54:22)
blaat het niet dan schaapt het niet
Op 24-03-2008 15:54:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil:
Ramona:

Ik denk dat Ramana toch wel iets echt kan , bijv lepeltjes buigen ?
of TAFELTJE ZWEEF ?,...

Tafeltje zweef is een truc. De pointe zit in het tafeltje zelf: http://www.magicgettogether.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=AM&Product_Code=ET0

Duur in de aanschaf, er zijn verschillende varianten maar de prijs is overal hoog.

bestek buigen wordt natuurlijk ook niet echt met de mind gedaan.
(bericht gewijzigd op 25-3-2008 0:19:22)
Op 25-03-2008 0:19:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil:
Bramsan:

" Tafeltje zweef is een truc. De pointe zit in het tafeltje zelf: http://www.magi...Product_Code=ET0 "

hoe werkt het dan? wordt die poot in het midden wordt op de 1 of andere manier 'onzichtbaar' ?

Misschien.
(bericht gewijzigd op 25-3-2008 11:02:00)
Op 25-03-2008 11:02:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dr. Phil:
Hokus pocus :

Die tafel ziet er mij kinderspeelgoed uit .....bedriegerij van de hoogst graad ,.....

Ik wil vanavond gerust even zoeken naar de plaats waar je de exacte versie die Ramana gebruikt kunt kopen. Maar of dat voor jou voldoende zal zijn zou me verwonderen.
(bericht gewijzigd op 25-3-2008 12:53:29)
Op 25-03-2008 0:53:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden