Samen met supersterren zoals Harrison Ford, Cate Blanchett en Shia LaBeouf, belooft de nieuwste film van Indiana Jones een demonstratie te zijn van één van deCrystal Scull raadselachtigste soorten van artefacten die archeologen hebben mogen ervaren: de kristallen schedels, die voor de eerste maal opdoken in de 19de eeuw en die specialisten aan diverse oude Meso-Amerikaanse culturen toeschreven. In deze blogreeks beschrijven we de avonturen die antropologe Jane MacLaren Walsh beleefde terwijl ze de artefacten - die de makers van 'Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull' (release op 22 mei 2008) inspireerden - analyseerde én haar inspanningen om een mysterieuze 'bezitter van vreemde antiquiteiten' op te sporen, die de sleutel tot het geheim van de oorsprong van deze exotische objecten zou kunnen bezitten.

Indiana Jones and the Kingdom of the Cristal Skull

THE WAARHEID ACHTER INDIANA JONES' AVONTUUR

Zestien jaar geleden werd een zwaar pakket afgeleverd aan het National Museum of American History. Het pakket was gericht aan de curator van het Smithsonian Institute, MezoAmerican Museum, Washindon D.C., en was vergezeld van een niet ondertekende brief met deze inhoud: "Deze Azteekse kristallen schedel, waarvan beweerd wordt dat hij uit de Porfirio Diaz Collectie komt, werd in 1960 in Mexico aangekocht. Ik schenk deze schedel aan het Smithsonian Institute".

De toenmalige curator van de Spaans-Amerikaanse inzamelingen, Richard Ahlborn, riep de hulp in van Jane MacLaren Walsh, een deskundige op het gebied van Mexicaanse archeologie, om de melkwitte schedel - aanzienlijk groter dan een menselijke schedel - te beoordelen.

MacLaren Walsh wist van een levensgrote kristallen schedel, tentoongesteld in het British Museum, en had ooit een kleinere versie gezien die het Smithsonian Institute tentoongesteld had als 'vervalsing'. Na wat heen en weer praten over de bedoeling en de betekenis van dit ongewone artefact vroeg Ahlborn haar of het departement antropologie eventueel geïnteresseerd zou zijn om de schedel op te nemen in de nationale collecties. MacLaren Walsh aarzelde geen ogenblik: als de schedel een echt Precolumbiaans Meso-Amerikaans artefact was, zou een dergelijk zeldzaam voorwerp absoluut deel uit moeten maken van een nationale collectie.

Kristallen schedel

MacLaren Walsh wist op dat ogenblik niet dat deze schenking een totaal nieuwe weg van onderzoek voor haar zou openen. Sinds de dag van de schenking bracht haar research naar de kristallen schedel haar naar Precolumbiaanse musea over de hele wereld en werkte ze samen met internationale wetenschappers en museumcuratoren die ook in aanraking waren gekomen met soortgelijke schedels. Het bestuderen van deze artefacten leidde tot nieuw onderzoek naar de Precolumbiaanse steenbewerkings-methoden, in het bijzonder naar het graveren van harde mineralen zoals jade en kwarts.

De kristallen schedels houden niet alleen antropologen en wetenschappers bezig, ze zijn ook een bron van verbeelding juist omdat ze er zo geheimzinnig uitzien. Theorieën over hun oorsprong zijn er in overvloed. Terwijl sommigen geloven dat de schedels handgemaakte kunstwerken van de Maya's of de Azteken zijn, zijn ze voor anderen het onderwerp van discussie op occulte websites. Daarbij zij er groepen van mensen die geloven dat deze kristallen schedels artefacten zijn van een gezonken continent of uit een ver afgelegen melkwegstelsel. Straks worden deze schedels archeologische supersterren dankzij Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Over de details van de film houd iedereen de lippen stijf, maar geruchten op het Internet - en het vluchtige fragement 'Roswell' in een stukje van onderstaande trailer - laten uitschijnen dat de schedel in de titel van de film een creatie van aliens zou zijn.

Deze exotische sculpturen worden gewoonlijk toegeschreven aan Precolumbiaanse culturen, Modern versus pre-Colombiaansmaar geen enkele kristallen schedel in een museum is afkomstig uit een gedocumenteerde archeologische opgraving. Bovendien vertonen ze weinig stilistische of technische verhoudingen met om het even welke Precolumbiaanse afbeeldingen van schedels (die een belangrijk motief in Meso-Amerikaanse iconografie zijn).

Vandaag zijn deze kristallen schedels begeerde objecten geworden van neo-hippie's en New age toegewijden, maar welke waarheid schuilt achter deze kristallen schedels? Waar komen ze vandaan? Wie heeft ze gemaakt, en waarom?

In de tweede helft van de 19de eeuw begonnen musea rotskristallen schedels te verzamelen. In die tijd werden er nog geen wetenschappelijk-archeologische opgravingen ondernomen en de kennis van - en over - Precolumbiaanse artefacten was schaars. Het was ook de periode waar een industrie groeide die zich specialiseerde in het vervalsen van Precolumbiaanse voorwerpen. Toen archeoloog William Henry Holmes van het Smithsonian Institute in 1884 Mexico-City bezocht, zag hij op iedere hoek van de straat een 'relic shop', gevuld met nagemaakte (keramieken) schepen, fluitjes en figuurtjes. Twee jaar later waarschuwde Holmes voor de aanwezigheid van nagemaakte Precolumbiaanse artefacten in de collecties van musea via een artikel in het vakblad Science met de titel: "Handel in valse Mexicaanse antiquiteiten".

Macabere obsessie

Diablerie

In Europa was de 19de eeuw een periode van betoverende fascinatie voor schedels en skeletten. Tijdens de regeerperiode van Napoleon Bonaparte (1852-1870), creëerden Franse kunstenaars stereoscopische foto's, diableries genoemd. De miniatuur-diorama's portretteerden bijvoorbeeld skeletten in een bibliotheek, conferenties met de duivel, corruptie in Napoleon's rechtszaal en skeletten in een gelagzaal. De diableries illustreren hoe populair de beeldspraak met skeletten werd nadat de eerste kristallen schedels uit het niets waren opgedoken.

In deel 2: Geschiedenis van de 'eerste' en 'tweede generatie' kristallen schedels.
In deel 3: Geschiedenis van de 'derde generatie' schedels en de conclusies van Jane MacLaren Walsh.

bron: http://www.archaeology.org

'Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull' trailer:

 

Edmund: Raiders of the lost ark was pas een goeie film. Ik ben benieuwd naar die nieuwe. Indy is een all time favorite.
Op 24-04-2008 17:18:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Edmund:
hahaha:

de schedels staan symbool voor wat komen gaat....

En dat is?
Op 24-04-2008 22:54:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe: Het kristallen tijdperk!!

Carpe diem homo universalis
Carpe diem homo universalis
Op 25-04-2008 7:13:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
hahaha:

de schedels staan symbool voor wat komen gaat....

De dood! Uiteindelijk eindigen we allemaal met dezelfde glimlach in het rijk van Mictlantecutli, de heerser over het Azteekse dodenrijk.

Tetzmol (is een andere naam voor Mixcoatl)
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 25-04-2008 9:15:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden