Is het mogelijk om andermans piemel te stelen of te doen verschrompelen? Er zijn mensen die denken van wel. Maar kan je ook grotere groepen ervan overtuigen dat het stelen of verschrompelen van piemels mogelijk is? Ja, kennelijk kan dat ook. Een paar maanden geleden bereikte berichten over gestolen of gekrompen tampeloerussen onze media vanuit Afrika. Menig krantenlezer zal bij het lezen van die berichten minzaam geglimlacht hebben over die bijgelovige Afrikaantjes. Voordat we verder gaan eerst nog even het geheugen opfrissen met het originele bericht.

pik kwijt

Penissen gestolen in Kinshasa.

De politie in Congo heeft dertien verdachten opgepakt op verdenking van diefstal van penissen. De verdachten hebben zwarte magie gebruikt om de penissen "te stelen" of te doen krimpen. Berichten over het stelen van penissen zijn niet ongewoon in West-Afrika, waar het geloof in magie, tradities en heksen nog groot is, meldt Reuters.

De "diefstallen" begonnen vorige week in Kinshasa en de geruchten over de diefstallenplaag domineerden al snel de media. Veertien slachtoffers stapten naar de politie en verklaarden dat de dieven hen aanraakten waardoor hun penis verschrompelde of verdween waarna ze geld vroegen voor genezing. "We hebben melding gekregen van mannen die gelyncht werden en geslagen", zegt politiebaas Jean-Dieudonne Oleko.

De politie hield niet alleen de daders maar ook de slachtoffers aan om een bloedbad te voorkomen. Het drama in Ghana ligt nog vers in het geheugen waar twaalf penisdieven op hun beurt gelyncht werden door slachtoffers. "Eigenlijk gaat het om een grap maar als je de slachtoffers vertelt dat ze hun penis nog hebben dan geloven ze je niet. Ze zeggen dan dat hun penis klein geworden is en ze onvruchtbaar geworden zijn. Ik geef hen dan altijd de raad om naar huis te gaan en het tegendeel te bewijzen", relativeert Oleko. 24/04/08 bron: HLN



( waar het hart vol van is ... )

De Pikkenpakkers van 1990.

Nigeria werd in 1990 ook geteisterd door 'Pikkenpakkers' die de natie in hun ban hielden. Sunny Ilechukwu (Nigeriaans psychiater) deed onderzoek naar het fenomeen en bracht in 1992 zijn bevindingen in een rapport naar buiten. Over het stelen van piemels schreef Ilechukwu onder anderen het volgende:

"Beschuldigingen van piemeldiefstal volgden meestal na onopzettelijk en onschuldig lichaamscontact met een onbekende in een openbare plaats. Hierbij ervoer het 'slachtoffer' vreemde sensaties in de scrotum. Het slachtoffer zou dan onmiddellijk naar de edele delen gegrepen hebben om vast te stellen of de zaak nog aanwezig zou zijn. In paniek zou het 'slachtoffer' vervolgens de vreemdeling op luide toon beschuldigen van piemeldiefstal. Om de beschuldigingen kracht bij te zetten lieten de 'slachtoffers' meestal ten overstaan van het geschrokken publiek hun broek zakken. Als de piemel nog op de juiste plek bleek te zitten dan hielden de 'slachtoffers' vol dat hun pik was gekrompen of dat het de 'verkeerde piemelmoos was. In sommige gevallen hielden 'slachtoffers' vol dat het niet een echte piemel was maar een 'geest' daarvan.

Hoe dan ook, het publiek koos in alle gevallen de kant van het 'slachtoffer' en de wat meestal volgde was dat de beschuldigde partij net zo lang werd geslagen tot de 'gestolen of geschrompelde piemel' weer op de juiste plek zat of weer zich in de juiste verhouding manifesteerde. In sommige gevallen werd de boosdoener dood geslagen door de menigte".

Ilechukwu beschreef ook het straatbeeld in Lagos nadat de angst voor 'snikkelrovers' er goed in zat. Mannen zouden of openlijk hun zaakje vasthouden of wat discreter door middel van hun handen in hun zakken. Vrouwen werden gezien die hun borsten direct of discreet met de armen of handen beschermden. Alertheid en preventie werd als heilzaam middel tegen de 'penisontvreemders' gezien.

Ilechukwu schets ook een sociaal culturele achtergrond van de verschillende etnische groeperingen als context waarin we penisroverij moeten zien. De penis is belangrijk magisch object binnen verschillende rituelen. Het symboliseert niet alleen vruchtbaarheid en voorspoed maar onderstreept ook de mannelijkheid en vormt een wezenlijk onderdeel van de identiteit. Het geloof in het plotseling verdwijnen van genitaliën werd zeer geloofwaardig geacht en zelfs geïnstitutionaliseerd. Veel invloedrijke Nigerianen spraken er schande van toen vermeende piemel dieven door de politie weer werden vrijgelaten. Er was zelfs een priester die naar een passage in de bijbel verwees waarin Jezus vroeg; "Wie raakte mij aan?" omdat "de kracht uit hem was gegaan".

Tussen Congo en Nigeria zitten een dikke 2000 kilometer en tussen de beide golven van piemeldiefstallen zit 18 jaar. Het raport van Ilechukwu bevat geen harde conclusies maar masseert de lezer zachtjes richting van wat men in de volksmond massahysterie noemt. Zijn die Afrikanen slachtoffer van wanen en bijgeloof? Voordat u met ja antwoord lees dan nog eerst even het vorige blog over de 'Fantoom Clowns'.

Gerard: Wat zij mijn oma ook weer? Oh ja: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg!
'Don't forget rule number 6'
Op 17-05-2008 8:40:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cappuccino:
Frank:

Mensen kunnen niets neuws verzinnen.
(probeer maar eens iets compleets nieuws te verzinnen dat geen innovatie op iets anders is)


Even off topic: wat dacht je bijvoorbeeld van Einstein of Arthur C Clarke en de communicatiesatelliet?

Ik schaar dit lullige verhaal onder massahysterie. Next please!
Op 20-05-2008 14:14:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden