Men dacht altijd dat het gebruik van olieverf voor kunstschilderingen ontwikkeld was in de Europese renaissancetijd. De broeders Hubert en Jan van Eyck (1390-1441) werden gezien als de eersten die hun verf begon te mengen met olie. Hoewel dit betwijfeld wordt, hadden ze de techniek van het verwerken en bewerken van olieverf tot een grote hoogte gebracht.

Hubert van Eyck was de leermeester van Jan van Eyck en ze behoorden tot de Vlaamse Primitieven. Deze groep schilders werden gezien als een groep die weinig perspectief hadden met hun schilderkunst. Maar ze ware verre van primitief. Het bekendste werk van de gebroeders van Eyck is het altaarstuk “Het lam Gods”. Dit is het enige werk van Hubert dat bekend is. Al het andere werk wordt toegeschreven aan Jan van Eyck. Hij had zich verworven tot hofschilder van de Hertog van Bourgondië.

 

Het werken met olieverf is ook terug te voeren naar de late middeleeuwen, waar men al olieverf gebruikte voor het beschilderen van wapenschilden. Maar we kunnen het nog verder terug voeren. In het Byzantijnse tijdperk wordt ook al vermelding gemaakt van het werken met olieverf. De vroege Egyptenaren en Romeinen gebruikten al droge olie “verf” voor cosmetische doeleinden.

 

Onlangs werd er een verrassende ontdekking gedaan in Bamiyan (Afghanistan). U kent vast nog wel de schokkende beelden van de vernietiging van de grote Boeddha-beelden. Vernietiging van een stuk culturele geschiedenis, uit religieuze en politieke beweegredenen. Alles wat rest is de omtrek van de beelden in grote nissen. Ook al zal men deze beelden willen herstellen. Niets kan, wat met oude handen uit de geschiedenis is gemaakt, herstellen. De gevangen essentie uit de oude tijd kan niet meer gevangen worden. Deze energie is voor altijd verloren gegaan. Vervlogen in de tijd. Maar achter deze vernietiging ging weer een ander vondst schuil. Tijdens de herstelwerkzaamheden vonden onderzoekers in de grotten achter deze Boeddha beelden zeer hoogwaardige boeddhistische muurschilderingen, gemaakt van olieverf. In deze grotten bevinden zich muurschilderingen gemaakt van de 5de tot 9de eeuw. De Boeddha-muurschilderingen vertonen de bekende Boeddha-houdingen. Gekruiste benen omgeven met palmbladeren en omringd met mythische figuren/wezens. Nu blijkt uit nieuwe onderzoeken door o.a. ESRF en wetenschappers van het National Research Institute for Cultural Properties in Tokyo dat deze gemaakt zijn van olieverf. Ze dateren uit ongeveer midden 7de eeuw. Het blijkt dus dat al honderden jaren voor de gebroeders Eyck er al op zeer hoogwaardig niveau met olieverf werd gewerkt.

 

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden