Ze hebben m'n auto gestolen! Op klaarlichte dag zo bij me weggehaald, zonder enige sluitende verklaring. Niet eens vanaf een parkeerterrein, nee zo van mijn eigen oprijlaan af. En niemand die mij kan vertellen waarom en waar ze met mijn auto heen gaan. Het is één heel groot mysterie, of beter, het was een groot mysterie waar “mijn” auto gebleven was. Sinds kort heb ik een idee waar mijn auto waarschijnlijk gebleven is, en nog beter, wie dat op zijn geweten heeft.

Niet lang geleden kwam ik op het spoor en nu heb ik het idee dat ik het mysterie opgelost heb. Nee, ik heb 'm niet teruggevonden op een van de vele tweedehands verkoopsites op het web. Ik heb 'm teruggevonden in een documentaire die voor mij heel veel dingen een stuk helderder maakte. In 2006 werd door Sony Pictures Home Entertainment de documentaire “Who killed the electric car” geproduceerd, die hetzelfde jaar ook nog op DVD uitkwam.

1 van de eerste GM EV-1 electrische auto's
( de EV-1 van General Motors )

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar bovenstaande is wat er bij honderden mensen echt gebeurd is. Op klaarlichte dag zijn de auto's opgehaald door de leasemaatschappij om daarna spoorloos te verdwijnen. Dit gebeurde niet alleen bij gemiddelde burgers, maar ook heel veel artiesten en andere beroemdheden hadden zo'n auto. Één van die mensen wie zijn auto ook meegenomen werd is Mel Gibson, die in de docu ook meermalen zijn mening daarover geeft. En het is overduidelijk dat hij het er niet mee eens is.

Een andere groep eigenaren had de handen al ineen geslagen, maar ook dat mocht niet baten. Eerst werden de auto's afgevoerd naar afgelegen parkeerterreinen, om van daar weer verder verscheept te worden. Toen de voormalige eigenaren dit tegen wilden houden werden de dieven beschermd door de politie die na een paar keer vriendelijk vragen de wapenstok erbij pakten. Arrestaties werden verricht en de gevaarlijke automobilisten werden in de boeien geslagen en afgevoerd.

Maar waarom? Ik denk dat ik het inmiddels wel weet waarom, omdat m'n auto niet op benzine reed. De General Motors EV-1 was één van de eerste echte elektrische auto's op de markt, en was eind jaren 90 van de vorige eeuw een klein groot succes in Californië, USA. Samen met nog een paar andere vergelijkbare elektrische voormalige benzineslurpers leek er een nieuw tijdperk aangebroken te zijn voor de weggebruiker. Maar even snel als deze auto's verschenen verdwenen ze ook weer.

10-tallen bijna nieuwe EV-1's klaar voor vernietiging
( EV-1's klaar voor vernietiging )

Een stortvloed van vreemde regeltjes, verdraaide feiten en dubieuze omruilakties deden de EV-1 in enkele jaren weer verdwijnen. Er zijn nog enkele modellen in musea te vinden en dat is het wel. Waar de rest is? Die zijn “gerecycled” tot oud ijzer, splinternieuwe auto's met amper een paar duizend kilometer op de teller. Honderden prima werkende auto's onder verdachte omstandigheden vernietigd, het betrokken personeel wist niet beter dan dat het testmodellen betrof.

Het lijkt erop dat er enkele groepen zijn die helemaal niets op hebben met verandering, dat er op hoger niveau besloten wordt wat wij wel en niet mogen doen. De echte elektrische auto is inmiddels alweer een herinnering voor velen, nog voordat er gebruik van gemaakt kon worden. Want zeg nou zelf, wat moet de mensheid met een oplossing die voor bijna iedereen haalbaar is?

U hoort het goed, het gebruikte excuus is dat er geen markt voor deze auto's zou zijn, want wie heeft er tegenwoordig nog genoeg aan 300 kilometer per acculading? Nederlandse automobilisten rijden gemiddeld 16.000 kilometer per jaar, dat is ongeveer 300 per week, puur van de actieradius uitgaande kom je dan eigenlijk pas in de problemen bij meer dan 100.000 kilometer per jaar.

Hopelijk kunt u mijn sarcasme een beetje proeven, anders bij deze. Het spreekt bij mij voor zichzelf dat er heel veel mensen zijn die zich prima kunnen redden met 300 kilometer per dag. En het spreekt voor mij ook voor zich dat in Nederland er ruim voldoende markt is voor zo'n auto. En stel dat er toen echt geen vraag naar deze auto's was, zou men daar met de huidige benzineprijzen nog steeds hetzelfde over denken? Wat betaalt u liever per (omgerekende) liter, 22 cent of €1,65?

missie volbracht, de EV-1 is niet meer
( prima werkende auto's zonder reden vernietigd )

Ik begrijp nu in ieder geval een stuk beter waarom ik geen auto heb. Oké, eerlijk is eerlijk, ik ben autoloos, en ga altijd op de fiets naar mijn werk. En ik denk dat ik ook nog een hele tijd autoloos zal blijven, in ieder geval tot er iemand opstaat die het op gaat nemen voor echte alternatieven. En dan bedoel ik niet de mooie hybride of koolzaadolie auto's, maar dan bedoel ik echte alternatieven. Er zijn al zo lang echte alternatieven, de eerste auto's die van de lopende band afkwamen waren bijna alternatiever dan wat er nu verkocht word...

Graag wil ik u aanraden de documentaire “Who killed the electric car” eens aandachtig te bekijken. Een grote kans dat er bij u ook een belletje gaat rinkelen. Want men heeft niet alleen “mijn” auto gestolen, maar ook heel veel geld van onwetende burgers die nog steeds veel te hoge benzineprijzen betalen. En van de natuur, die nog steeds uitgemolken wordt om de benodigde olie op te boren. Misschien, heel misschien wordt het zelfs tijd om kamervragen te gaan stellen waarom ik nog steeds alleen kan kiezen voor Esso, Mobil, Shell en consorten...

Helemaal onderaan nog even de trailer van deze documentaire die tegenwoordig ook voor een prikkie te koop is, vaak zelfs al voor onder de 10 euro. Voor wie genoegen neemt met lage kwaliteit Youtube-video's kan hieronder ook terecht, waar ook linkjes staan naar de Youtube-versie (voor zolang dat mag duren).

Who Killed the Electric Car? (Part 1 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Part 2 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Part 3 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Part 4 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Part 5 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Part 6 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Part 7 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Part 8 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Part 9 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Part 10 of 11)

Who Killed the Electric Car? (Final Part 11 of 11)
aya:
rob:

Maar is de elektrische auto echt beter qua millieu...
Er wordt veel meer elektriciteit gebruikt, en dat komt weer van kolen-en kerncentrales.


Zelfs als dat speculatieve leugentje waar was dan blijft het vreemd dat ze nu wel hybride auto's op de markt brengen.

Alles is gebaseerd op controle en macht. De hele infra structuur is opgebouwd op olie en met hydro willen de machthebbers achter de huidige olie leveranciers die controle behouden.

Met een volledige electrische auto zouden ze veel geld verliezen want stroom kan opgewekt worden op verschillende manieren. Als het alleen door kernenergie of kolen opgewekt kan worden dan reden we allang in deze wagentjes. ;-)
Op 08-06-2008 10:34:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Edmund: daar zijn geen stofjes voor nodig.
I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel
Op 08-06-2008 20:00:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Nog meer over het om zeep helpen van goede ideeën:
http://www.zakenmenu.nl/vrije-energie.html
'Don't forget rule number 6'
Op 09-06-2008 6:35:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ivoryke^: Ik word er gwn misselijk van...
Moeten is een keuze...
Op 09-06-2008 11:44:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal:
Ringding:

Sinds 6 maanden rijdt mijn golfje voor de volle 100% op slaolie van de aldi. Ik heb er, samen met een vriend van mij, een andere brandstofpomp en filter ingezet, zodat het niet meer aangelengd hoeft te worden met minerale olie. ('echte' Diesel)

Dat de prijs van diesel nu €1,38 is en die van slaolie van de aldi maar €0,55 gaf de doorslag. Weliswaar in verpakkingen van 5 liter, dus het 'tanken' duurt nu wel wat langer. Maar dat is echt wel de moeite.

Dat mijn auto nu eigenlijk voedsel verstookt zal me trouwens ook een worst wezen. Het scheelt letterlijk duizenden euro's op een jaar als je, zoals ik 65.000km per jaar verrijdt.

Schijnbaar is het nog 'CO2' neutraal ook nog, en beter voor het milieu, maar nogmaals, dat zijn niet mijn beweegredenen.

Wat maakt het ook uit dat mede daardoor de voedselprijzen stijgen?
drinken we toch gewoon een pilsje mindervoor onze breedbeeld vanavond...
Hoeveel mensen zijn er al (in)direct omgekomen sinds de enorme stijging van de voedselprijzen?
Rij lekker verder joh......
Ikke ikke....

Ward.
(bericht gewijzigd op 9-6-2008 15:20:32)
Op 09-06-2008 15:19:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal:
Ringding:

Ward Aal:

Ringding:

Sinds 6 maanden rijdt mijn golfje voor de volle 100% op slaolie van de aldi. Ik heb er, samen met een vriend van mij, een andere brandstofpomp en filter ingezet, zodat het niet meer aangelengd hoeft te worden met minerale olie. ('echte' Diesel)

Dat de prijs van diesel nu €1,38 is en die van slaolie van de aldi maar €0,55 gaf de doorslag. Weliswaar in verpakkingen van 5 liter, dus het 'tanken' duurt nu wel wat langer. Maar dat is echt wel de moeite.

Dat mijn auto nu eigenlijk voedsel verstookt zal me trouwens ook een worst wezen. Het scheelt letterlijk duizenden euro's op een jaar als je, zoals ik 65.000km per jaar verrijdt.

Schijnbaar is het nog 'CO2' neutraal ook nog, en beter voor het milieu, maar nogmaals, dat zijn niet mijn beweegredenen.

Wat maakt het ook uit dat mede daardoor de voedselprijzen stijgen?
drinken we toch gewoon een pilsje mindervoor onze breedbeeld vanavond...
Hoeveel mensen zijn er al (in)direct omgekomen sinds de enorme stijging van de voedselprijzen?
Rij lekker verder joh......
Ikke ikke....

Ward.


Dat is de gang van de natuur. Alleen de sterkste van de sterkten overleven. Natuurlijk was toch beter?? Bovendien helpt het ook een beetje dat hele overbevolkingsprobleem de deur uit. Wederom meerdere vliegen in 1 klap.

En het leukste is nog dat Bos zijn accijnzen misloopt op deze manier.

Ah, het ligt dus aan de natuur, niet aan speculatie, verkeerd voedselgebruik, handelsbarrières, en van die dingen.
Bedankt voor de opheldering.

Ward
Op 09-06-2008 15:30:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ward Aal:
Ringding:


Doe niet zo wereldverbeterig/hypocriet. Alsof jij wél 100% politiek correct handelt. "Zei die zonder zonden zijn werpen de eerste steen." Ik kom er tenminste openlijk voor uit.

Het stinkt wél hoor. Er komt een blauwzwarte pluim uit de uitlaat, en die ruikt naar een frietkraam die in geen half jaar schoongemaakt is. Ramen dicht dus, en aircootje aan.

Als je geweten maar schoon is....
;-)

Ward

(ps: ik probeer correct te handelen, dat doet de politiek per definitie niet)
(bericht gewijzigd op 9-6-2008 16:34:42)
Op 09-06-2008 16:33:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
harm: Who killed the electric car zit wel bomvol met feitelijke fouten, indien gewenst zal ik hier op in gaan.
Benzineprijzen kunt u overigens eenvoudig vergelijken op
http://www.brandstofprijs.com/
Op 25-08-2011 14:16:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sweety020: Besparen op uw Benzinekosten?

Een overzicht vol handige tips om te besparen op uw brandstofgebruik

http://www.benzinekosten.com
(bericht gewijzigd op 3/13/2012 5:21:46 AM)
Op 13-03-2012 5:21:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden