Uw GW-man live in Thailand. Velen associëren het land met lekker eten, mooie natuur of jonge gewillige meiden. Of er naast dát stukje omgeving ook iets grenswetenschappelijks te beleven is, is weer een ander verhaal. Ik ging voor u op zoek...

Verkeer zonder regels en geestenverschijningen

Verkeer zonder regels 1

Verkeer zonder regels 

De wegeninfrastructuur in Thailand is vrij goed, het gebruik ervan minder. Het overgrote gedeelte van de wegen is uitgerust met wegmarkeringen, maar omdat niemand er echt op let is het een verspilling van verf. Zo kon ik maar met zekerheid vaststellen dat Thai links rijden, enkel doordat het stuur in de wagen rechts staat (rechts is daar waar je duim links staat).

De algemene snelheidsbeperking is 90 km/uur, ook voor bromfietsers en andere vehikels, maar die snelheid kun je wegens het drukke verkeer zelden halen. Er zijn geen 'city limits', enkel verkeersborden die in het Engels en het Thais de melding meegeven: snelheid minderen. Ook weer nutteloze investeringen wat geen enkele Thai lijkt de borden te kunnen lezen.

Verkeer zonder regels 2

Voor bromfietsers (moto's zie je hier niet) gelden een paar bijkomende regels: helm is, op papier wel te verstaan, verplicht, en men mag maximaal 2 personen vervoeren of een maximaal gewicht van 50 kilogram. Vele Thai denken echter dat ze de 50 kilogram mogen verdelen over hun voltallige kroost en sommigen berekenen een maximum van 50 kilogram per artikel dat ze meenemen in wat moet doorgaan voor een ‘sidecar’.

Wie betrapt wordt op rijden zonder helm (en dat is onmogelijk op het eiland Phuket omdat er géén verkeerscontrole is) staat een boete te wachten van 300 Bath (circa 6,25 euro), buitenlanders worden gelijk behandeld en betalen 500 Bath (10,40 euro). Grappige noot: gooi in geval van overtreding uw betalingsbewijs niet weg. U kan maar één keer beboet worden voor rijden zonder helm, zodat je nu 24 uur zonder helm verder kan snorren.

Maar de toepassing van een aftelsysteem aan verkeerslichten is dan weer iets wat wij ook wel zouden kunnen lusten: met grote cijfers, en in de kleur van het actieve licht, merkt u van meer dan honderd meter afstand al hoe lang of hoe kort het nog duurt voor het verkeerslicht verandert naar de volgende kleur.

Aftelsysteem

Geestenverschijningen

De voorbije dagen heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en, gewapend met de foto's van de geesten, alles bij elkaar een volledige dag in het naburige vissersdorpje doorgebracht. Ik had gesprekken met verschillende mensen die op de proppen kwamen met evenveel verklaringen.

Hun uitleg ging van ‘bullshit’ tot oude houten standbeelden van overleden vissers op de zeebodem, over ‘mensenfiguren' om de geesten van het eiland weg te houden, tot zelfs wegvluchtende mensen net of ze echte geesten gezien hadden op mijn foto’s.

Zonsondergang zonder geesten 1

De meest overtuigende verklaring kwam van een oude man en stokoude vrouw (waarom moeten het in zo’n gevallen altijd oudjes zijn die met een plausibele verklaring komen?): het zijn palen in de vorm van een mensenlichaam die bij laag tij boven water komen om de overledenen van het dorp de weg naar Nirwana te wijzen.

Maar geen enkele verklaring heeft mij kunnen overtuigen. Wat er ook te vertellen was over palen en mensenfiguren: ik heb nog nooit in mijn leven palen zien wandelen, veranderen van uiterlijk of boven de zeespiegel zien zweven (de laatste twee opmerkingen gelden trouwens ook voor mensenfiguren).

Zonsondergang zonder geesten 2

Het is nu al dagen geleden dat ik de geesten nog kon vastleggen met mijn digitale camera. Over het waarom heb ik geen enkel idee. Misschien hebben ze hun bestemming bereikt?

aya: Haha ja let niet op Thomas, hij ziet ze vliegen! Kijk maar is naar de foto in deel 2. Aan de linkerkant zie je gewoon midden op zee een rif liggen, daarna zoomt hij in op de vissers rechts daarvan.

Eerst dacht ik hij neemt de boel in maling maar hij leeft in zijn eigen fantasie wereld... !

Thomas geniet lekker van je vakantie maar ga niet meer zo veel in de zon zitten daar ga je rare dingen van zien!
Op 03-07-2008 0:28:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden