Op 9 december 1965 waren honderden, zo niet duizenden, mensen in Michigan, Ohio en Pennsylvania getuige van een UFO-crash. Het object werd in 6 Staten en zelfs tot in Ontario, Canada, gezien. Wat eerst niets meer was dan een spectaculaire meteoriet is na meer dan 40 jaar nog steeds een bron van controverse onder UFO-onderzoekers.

De officiële verklaring hield het bij een meteoriet van gemiddelde grootte, maar de speculaties over wat in Kecksburg 'gecrasht' was gaan van een UFO tot de resten van een onbemande Sovjet Venera 4 satelliet, ook bekend als de Kosmos-96, die origineel ontworpen was voor Venus. Het Kecksburg UFO Incident vertoont zoveel gelijkenissen met het Roswell UFO Incident dat deze UFO-crash ook wel bekend is als 'Pennsylvania's Roswell'.

Het Kecksburg UFO Incident

In maart 1966 onderzocht Ivan Sanderson als eerste de getuigenissen van ooggetuigen en realiseerde zich al snel dat het verhaal over een simpele meteoriet van geen kant klopte. Zijn bevindingen maakten duidelijk dat het object een duidelijk traject volgde waarbij het zich van het noordwesten naar het zuidoosten verplaatste. De zichtbare waarneming duurde 6 minuten, wat op een snelheid wijst die veel te langzaam is voor een meteoriet. Sanderson berekende de snelheid van het tuig op circa 1500 km/uur.

Op het moment van de waarneming waren er ook commerciële vliegtuigen in de lucht waarvan de piloten meldden dat ze last hadden van schokgolven toen het object hen zijdelings voorbijsnelde. Dit zijn vreemde getuigenissen omdat meteorieten normaal gezien kilometers boven de meeste toestellen worden waargenomen.

Sommige ooggetuigen op de grond maakten ook melding van schokgolven en zelfs supersonische knallen. De 'chemtrail' die het object achterliet was zo intens dat hij 20 minuten zichtbaar bleef. Verschillende mensen hadden genoeg tijd om de chemtrail te fotograferen.

In Lapeer, Michigan, werden verschillende stukjes zilverachtig puin gevonden waarvan verondersteld werd dat ze afkomstig waren van het object. Recente analyse van dit materiaal wees uit dat het chaff (antiradarsneeuw) was, stukjes aluminiumfolie die militaire vliegtuigen gebruiken om radar te misleiden (bij de Britten bekend als 'window' en bij de Duitsers als 'düppel').

Het meest overtuigende bewijs om de waarneming van een meteoriet uit te sluiten was dat het object klaarblijkelijk van richting veranderde en zich verder verplaatste in oostelijke richting.

Het object kwam uiteindelijk terecht in de bosrijke omgeving van Kecksburg. Het tuig werd er aanvankelijk door twee kinderen opgemerkt die getuigden dat "een ster die in brand is gevolgen is neergestort in het bos". De moeder dacht dat haar kinderen ooggetuigen waren geweest van een vliegtuigcrash en belde de federale politie en de brandweer.

Direct na haar telefoontjes ging ze ook een kijkje nemen in het bos en ze was verbaasd dat een militaire eenheid haar al voor was. Deze eenheid eiste de locatie op en beval dat alle burgers, politieagenten en brandweermannen het gebied onmiddellijk moesten verlaten. Later vertelde de militaire eenheid aan de politie dat ze niets gevonden hadden, waarop ze vertrokken. Het bleef 15 jaar stil rond de hele affaire tot UFO-onderzoekers de zaak 'heropenden'.

Nieuw onderzoek

Na enig onderzoek kwamen de onderzoekers te weten dat de brandweermannen tot op 5 meter van het object waren genaderd toen ze door de militairen werden tegengehouden. Het voltallige brandweerkorps, bestaande uit vrijwilligers, getuigde dat zij blauwe knipperende lichten zagen en dat verschillende bomen in de omgeving afgeknapte toppen hadden, alsof een groot voorwerp zich er met grote snelheid een weg door gebaand had.

De UFO-onderzoekers vonden ook nog getuigen die zagen hoe een grote opleggervrachtwagen met daarop een groot ovaal voorwerp, afgedekt met een zeil, de bossen van Kecksburg verliet. Een andere getuige vertelde dat hij gezien had hoe militairen een grote eivormige constructie op een vrachtwagen laadden. Hij beschreef het tuig als een grote eikel met bumpers aan de basis, ter grootte van een Volkswagen Kever. Hij claimde ook dat hij vreemde hiërogliefen op de buitenkant van het tuig had waargenomen.

De zaak kwam in de files van het Blue Book Project terecht waar te lezen stond: "Een driekoppig team is uitgestuurd om een voorwerp te onderzoeken en mee te nemen, dat een brand veroorzaakte". Dit team maakte deel uit van het toenmalige top secret 'Project Moon Dust'. Het officiële rapport meldde dat de zogezegde UFO een meteoriet was geweest.

In 1990 kwam een nieuwe getuige tevoorschijn die claimde deel uit gemaakt te hebben van het militaire team dat het object moest bergen. Hij beweerde verder dat hij de orders kreeg om iedereen neer te schieten die te dicht bij het object kwam. Hij gaf ook toe dat het tuig naar de Wright-Patterson Air Force Base (beroemd én berucht door de aanwezigheid van Hangar 18) werd overgebracht.

Een andere belangrijke getuigenis komt van een arbeider die op de Wright-Patterson basis werkte. Hij claimt dat op 16 december, een week na de crash in Kecksburg, een vreemd eivormig voorwerp op de basis werd afgeleverd. Zijn beschrijving van het tuig was zo goed als identiek aan die van andere getuigen. Toen hij op de luchtmachtbasis het vreemde voorwerp aan het bekijken was zou één van de bewakende militairen hem gezegd hebben: 'Wat u nu ziet zal binnen 20 jaar heel gewoon zijn'.

Toerisme

In tegenstelling tot Roswell heeft Kecksburg zijn UFO-crash niet geëxploiteerd. Het enige dat herinnert aan het incident is een groot metalen monument in de vorm van een klok dat door Unsolved Mysteries werd gemaakt en als model gebruikt werd in een documentaire over het Kecksburg Incident. Nadat de documentaire op het scherm verscheen schonk Unsolved Mysteries het model aan de stad. Het is nu nog altijd te bewonderen aan de lokale brandweerkazerne.

Controverse nog steeds actueel

In opdracht van de rechtbank moest de ruimteorganisatie NASA in oktober 2007 alle Kecksburg-files vrijgeven. Tijdens de hoorzitting op 26 oktober gaf Steve McConnell van de NASA toe dat er twee kisten met dossiermappen spoorloos waren. Stan Gordon, sinds decennia hoofdonderzoeker van het Kecksburg Incident, antwoordde daarop: "Ik ben er zeker van dat de regering veel meer weet over dit voorval dan vrijgegeven aan het publiek".

SR: Video's doen het niet vanwege schending gebruiksvoorwaarden
YouTube:
This video has been removed due to terms of use violation.
Op 01-08-2008 0:15:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol: The "eikels" have landed!
Het lijkt op een eikel, zouden er eekhoorns ingezeten hebben?

Tetzmol.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 02-08-2008 22:25:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: Ach, wanneer je 'Tony' omdraait staat er

Y NOT.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 01-09-2008 10:26:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden