Onlangs moest een Boeing 747-400 van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas een noodlanding maken toen plotseling op een hoogte van 29.000 voet een gat in de romp van het toestel ontstond. De noodlanding die volgde was succesvol en alle 346 passagiers en 19 crewleden kwamen er met de schrik vanaf.
Het gat zou volgens de eerste nieuwsberichten ontstaan zijn door 'corrosie' maar als snel volgde een tweede versie. Er zou een zuurstoffles ontploft zijn. Eind goed al goed? Niet echt. Het ontploffen van zuurstofflessen is "zeer, zeer ongewoon" aldus een zegsman.  En terwijl het incident weer wegzakt in vergetelheid wil ik er toch nog even fijntjes op wijzen dat sinds de menschheid haar eerste capriolen in de lucht uithaalde piloten vertellen over hoe vreemde creaturen soms hun vliegtuigen in 'mid-air' slopen.

twilight zone

( Twilight Zone, vreemd wezen buiten vliegtuig)

Tijdens de Eerste Wereldoorlog begon de mens pas goed door te dringen tot het luchtruim. In brakke vliegmachines werden de eerste piloten de lucht in gejaagd om boven de loopgraven een zekere dood tegemoet te gaan. Hoewel het fenomeen parachute wel bekend was weigerde de legerleiding aanvankelijk piloten met een dergelijk valscherm uit te rusten omdat ze bang waren dat piloten vroegtijdig aan het gevecht zouden ontsnappen. Piloten die wel weer veilig hun kist op de grond wisten te krijgen vertelde soms verhalen over hoe 'creaturen' gedurende hun vlucht hun vliegtuigen probeerden te slopen. Het waren rare en vooral verwarrende tijden en de verhalen van de veelal flink aangeschoten piloten werden naar het rijk der fabelen verwezen zoals zoveel vreemde verhalen uit die roemruchte tijd.

In het boek "Charles Berlitz's World of Strange Phenomena" van de gelijknamige auteur vinden we op pagina 209 een kort verslag onder de veelzeggende naam  “A Massacre in Flight”. Het verhaal speelt zich af in 1939 toen een toestel met 13 crewmembers vertrok van  Marine naval Air Force Base in San Diego (VS) voor een routinevlucht. Drie uur later ontving de basis een noodsignaal van het toestel waarna het radiocontact verbrak.

Later keerde het toestel terug naar de basis en maakte een noodlanding. Het grondpersoneel, dat gelijk te hulp schoot, konden hun ogen niet geloven toen ze het toestel betraden. Van de 13 bemanningsleden had alleen de copiloot, hoewel zwaar gewond, de vlucht overleeft. Hij overleed alsnog een korte tijd later. De andere bemanningsleden waren aan grote gapende wonden bezweken. Zowel de piloot als copiloot hadden hun .45 pistolen op 'iets' leeggeschoten. In het toestel hing een zware 'zwavelachtige geur' en het hele toestel was gehavend alsof het door "voorwerpen" was getroffen.  Het hele voorval werd in de doofpot gestopt en kwam pas vijftien jaar later aan het licht dankzij onderzoeker Robert Coe Gardner.


( Zuurstoffles of Gremlins? )

In de Tweede Wereldoorlog doken er meer verhalen op over 'vreemde wezens' die tijdens luchtaanvallen boven Duitsland er lol in hadden om tot grote vrees van de bemanning vliegtuigen te slopen. Een van de eerste rapporten hierover verscheen op 18 april 1942 in de 13de editie van de 'The Royal Air Force Journal' (zie bijvoorbeeld hier). Het is in die periode dat de 'wezens' hun naam krijgen. 'Gremlins' werden ze genoemd verwijzend naar creaturen uit een boek van Roald Dahl. Al snel gingen er geruchten dat de Duitsers dergelijke destructieve wezens hadden gekweekt om de geallieerden een slag toe te brengen. Ook op het land begonnen geallieerden plotselinge defecten aan auto’s of radio’s toe te schrijven aan kwaadaardige Gremlins waarmee de verhalen over deze van oorsprong 'luchtwezens' groteske vormen aannam.

Na de Tweede Wereldoorlog verdwenen de verhalen over 'Gremlins' uit beeld om later tijdens de oorlog in Korea weer aan populariteit toe te nemen. In 1972 verscheen een verhaal van John W. Hazen in een editie van 1972 van "Funk and Wagnalls Standard Dictionary of Folklore, Mythology and Legend". Hierin doet Hazen een persoonlijk verslag hoe hij getuige was van een inspectie van een defect vliegtuig. Hij zou gezien hebben hoe een belangrijke kabel op één van de meest ontoegankelijke plekken van het toestel was doorgebeten en duidelijk sporen van tandafdrukken had.

Twilight Zone.

In 1963 verscheen er een aflevering van de Twilight Zone op de televisie onder de titel “Nightmare at 20.000 feet”. Het verhaal ging over een man die, als enige, tijdens een vlucht ziet hoe Gremlins het toestel beschadigen en uit zijn dak gaat. Hieronder kunt u dat bewuste verontrustende deel van een remake nog even bekijken. Het geeft een compleet ander beeld op de 'corrosie' of 'knallende zuurstoffles' theorie van het Qantas vliegtuig.

Toen en nu.

Tegenwoordig hoort men nagenoeg niets meer over 'Gremlins' of andere destructieve luchtwezens. Natuurlijk lopen vliegtuigen nog steeds om onduidelijke redenen schade op, neem bijvoorbeeld de Bijlmerramp waarbij een El Al Boeing haar motoren verloor. Er zijn veel mooie rapporten verschenen en 'metaalmoeheid' werd als grote boosdoener genoemd voor het verlies van motor 3 en 4. Wie van een goede nachtrust houdt kan ik aanbevelen in de officiële versie te geloven.

Collega Forteaans onderzoeker Pastor Swope beschreef hoe een mysterieuze vliegtuigcrash waarbij in 2002 senator Paul Wellstone om het leven kwam een nieuwe dimensie kreeg. Op de wrakstukken van het toestel zouden vreemde 'klauwachtige' afdrukken te zien zijn geweest. Feiten heb ik niet en het blijft bij verhalen. En verhalen zijn er nog steeds. Ook Amerikaanse veteranen uit Golfoorlog zouden 'creaturen' gezien hebben die het voorzien hadden op hun vliegtuigen. Swope herhaalt een verhaal van een voormalig Marine officier die getuige zou zijn geweest hoe een klein wezen een gat in de romp van een vliegtuig trok. Een maat van deze ex-officier zou gezien hebben hoe een ander klein wezen probeerde een flap van zijn F/A 18 Hornet te trekken. Broodje aap verhalen? U mag het zeggen.

Edmund: Ik heb die twilight zone-aflevering als kind gezien. Ik poepte bijna in mijn broek.
I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel
Op 28-07-2008 0:43:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Nitro71: De mens kan niets nieuws verzinnen? Dat is natuurlijk onzin. Het klopt wel dat je bijvoorbeeld niet zomaar een nieuwe techniek kunt bedenken maar je kunt ze wel uitvinden. Daarnaast is er ook nog onze fantasie waarmee je juist heel eenvoudig onbestaande dingen kunt bedenken. En laat dat nou juist de bron van veel mythes zijn.
Op 29-07-2008 0:06:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld:
Nitro71:

De mens kan niets nieuws verzinnen? Dat is natuurlijk onzin. Het klopt wel dat je bijvoorbeeld niet zomaar een nieuwe techniek kunt bedenken maar je kunt ze wel uitvinden. Daarnaast is er ook nog onze fantasie waarmee je juist heel eenvoudig onbestaande dingen kunt bedenken. En laat dat nou juist de bron van veel mythes zijn.


Ondertussen heb je de stelling niet ontkracht alleen als onzin afgedaan. jammer
Op 29-07-2008 13:05:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince:
earth:

Leuk om te lezen maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk want dan zouden ze ook op de vliegvelden aanwezig moeten zijn en dingen vernielen.. En ook buiten de vliegvelden.. Beetje raar als ze alleen in vliegtuigen zitten. Dan zouden ze bewust een vliegtuig uitkiezen om erin te gaan zitten en dingen te vernielen wat dus eigenlijk ook hun dood tot gevolg heeft..

Doe mij maar een broodje aap xD


Misschien dat ze zelf kunnen vliegen?
Religion, a placebo which causes damage.
Op 29-07-2008 19:01:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gayatri: Als je gelooft/denkt/waarneemt, dat 'iets' door 'iemand' wordt vernietigd, dan heb je die schijn-werkelijkheid zelf met je mind geschapen. Dat geldt voor elke zogenaamde waarneming. Waarneming en waarnemer zijn een.

Er is NIETS........dan wat de mind verzint.
Op 29-07-2008 20:59:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gebakken Plasse: Zeg eens Bert Vanslagmulders, pleeg jij hier niet een klein beetje plagiaat? Het lijkt er wel op gelet op:

http://theparanormalpastor.blogspot.com

heb je nu geen copyrightprobleempje?
Op 29-07-2008 21:48:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Edmund:
Gebakken Plasse:

Zeg eens Bert Vanslagmulders, pleeg jij hier niet een klein beetje plagiaat? Het lijkt er wel op gelet op:

http://theparanormalpastor.blogspot.com

heb je nu geen copyrightprobleempje?

Net het stukje gelezen, ik zie geen plagiaat. Welke zinnen precies?
I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel
Op 29-07-2008 23:26:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gebakken Plasse: Oh, nou, gelukkig maar dan... *kuch*
(bericht gewijzigd op 30-7-2008 21:49:18)
Op 30-07-2008 21:47:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
KC: Hier een close-up foto van het gat in de 747-400:



Bron: http://data4science.net/essays.php?EssayID=817
(bericht gewijzigd op 2-8-2008 10:25:49)
Ik ben omdat 'ik' is. 'Ik' heeft nooit niks en is voor altijd.
Op 02-08-2008 10:05:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden