Bij jonge mannen is de zin in seks zó sterk dat het bij de afwezigheid van de mogelijkheid tot seks andere genotprikkels verhoogt. Samen met zijn collega's kwam Bram Van den Bergh (Onderzoekseenheid marketing en organisatie van de Koninklijke Universiteit Leuven) tot deze conclusie na ongetwijfeld aangenaam en prikkelend studiewerk.

De rode draad (de uitdagend kleine kledingstukken) die doorheen de evaluatie dartelt, zegt dat seksuele prikkels een algemeen genotsdomein in de hersenen activeert.

Bikini

Het team van Van den Bergh beschrijft in het Jounal of Consumer Research hoe ze jonge mannen evalueerden nadat ze een vrouw in bikini te zien kregen of een beha toegestopt kregen. Nadien was het tijd voor een aantal kleine testen.

De resultaten werden vergeleken met een andere groep mannen die het met een T-shirt of foto's van landschappen en geklede mannen moesten doen.

In hun studie ontdekten ze dat jonge mannen, die net seksueel geprikkeld zijn, liever onmiddellijk een kleine som geld in handen krijgen dan een tijd te moeten wachten op een grotere som geld. Dit heeft niets vandoen met het feit dat hun beoordelingsvermogen verminderd zou zijn, want ze halen hogere scores op taaltesten dan de onfortuinlijke controlegroep. Ze zijn trouwens ook beter gehumeurd dan hun collega's die landschappen en geklede mannen te zien kregen.

Bikini

Wat de resultaten wel suggereren is dat de seksuele prikkels het algemene genotsdomein van de hersenen activeren, en niet een specifiek domein. De evaluatie wijst uit dat het gebruik van schaars geklede dames in reclame soms contraproductief kan zijn. In de zin dat (jonge) mannen sneller geneigd zullen zijn iets goedkopers te kopen dan te sparen voor een exclusief of duurder product.

Reclamemakers zijn bij dezen gewaarschuwd: vanaf nu moet oma de reclameberichten aantrekkelijk maken. Wij deden alvast beroep op bomma in een poging een damesstring te promoten. Bent u er klaar voor?

Sexy grandma

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden