't Gaat slecht met de economie. Recentelijk kwam in het nieuws dat de minister voor jeugd en gezin André Rouvoet 100.000 euro schenkt aan Jantje Beton, de organisatie die zich al 40 jaar inzet voor het recht van kinderen om te spelen. Het mag lijken alsof Dré Rouvoet dat uit eigen zak betaalt, maar natuurlijk is dat niet zo. Wij, het niet-geraadpleegd maar gul geachte volk, doneerden het geldbedrag. Op zich niets mis mee, moest het goed worden gebruikt, maar als we weten dat de schenking nog niet eens voldoende is om het jaarsalaris van de directeur van Jantje Beton te betalen, dan liggen de kaarten anders.

André Rouvoet
André Rouvoet
(André Rouvoet doet gulle schenkingen namens u)

Eventjes snuffelen op internet bracht ons snel bij de jaarverslagen van Jantje Beton en het is verre van een Leger des Heils. Bleek dat het (top)salaris van meneer de directeur Henk Kasbergen in 2004 reeds 111.000 euro bedroeg. Natuurlijk moet de man zelf ook eten, maar dan nog zouden er van wat overblijft héél veel kindertjes geholpen kunnen worden.

Henk KasbergenIn 2007 liet Henk Kasbergen in een goede doelen-rapport optekenen: "Wij houden ons niet bezig met kinderen en jongeren in de jeugdzorg en justitiële instellingen, daar zijn andere organisaties voor. Wij richten ons op die enorme groep van meer dan een half miljoen kinderen die te weinig toekomen. Dat is investeren in de toekomst van elk kind, maar ook in de hele maatschappij: samen spelen is leren samenleven."

In hetzelfde document waagt Kasbergen het nog om zich te beklagen om de bezuinigingen: "Welzijn is langzamerhand koopwaar geworden: 'welstand'. En dat is toch echt iets anders. Alles is te koop, dat is een houding die je in de hele maatschappij tegenkomt. Buurt- en clubhuiswerk zijn wegbezuinigd en daar heeft de complete samenleving last van."

Voor de duidelijkheid; Jantje Beton werkt met om en nabij 50.000 vrijwilligers en 45.000 collectanten die bij u en mij aan de deur komen om geld op te halen. Zogezegd voor de speelarme kindjes, maar het is inmiddels duidelijk dat er teveel onderweg blijft plakken zodat het salaris van Kasbergen betaald kan worden. Een netjes getrimde snor en maatpak ontstaan niet zomaar, weet u wel. Daarnaast werkt het bestuur gratis en voor niets, alleen hun reiskosten worden vergoed.

Waarom Rouvoet het bedrag doneerde is ook al niet helemaal duidelijk. Volgens het jaarverslag van 2007 heeft de organisatie enkele miljoenen euro's in kas. In 2007 was het jaarinkomen van de directie 107.688 euro en dat is nog 7.000 meer dan ervoor begroot werd.

U leest het, bij Jantje Beton vergeten ze het kind in zichzelf niet. Iets dat André Rouvoet blijkbaar kan waarderen. Ook met uw steun?
C.: Dat moet toch niet kunnen....

Begrijp me goed, ik ben de eerste die (veel) goede doelen steunt zowel in financieel opzicht als als vrijwilliger, maar het moet toch niet zo zijn dat de politiek zo'n grote schenking doet? Het is toch geen commercieel bedrijf die vanuit zijn eigen winst kan bepalen naar wie de gelden toegaat? Of zie ik het nou zo verkeerd?
Op 04-10-2008 14:16:05 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Als deze kerel echt zo begaan is dan staat hij naar mijn mening een deel van zijn salaris af. Dit soort s**t is gewoon schering en inslag in goede doelen-land. Corrupte graaiers met boterbergen op hun hoofd. Schandalig! Geen andere woorden voor.
ech?
Op 04-10-2008 14:50:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Ik steun geen enkel goed doel meer sinds ik erachter kwam dat dit soort praktijken aan de orde van de dag is. Ik zou ook iedereen adviseren direct op te houden met goede doelen, totdat het woord goede weer gerechtvaardigd is.
'Don't forget rule number 6'
Op 04-10-2008 15:59:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BV: Ik ken die hele Henk niet maar bij dergelijke mensen kan ik mij bedenken dat zij pioniers zijn. Creatief mensen die tot meer instaat zijn dan de gemiddelde mens, neem als voorbeeld de initiatiefnemers van deze website Dergelijke mensen zijn zeldzaam en hard nodig op posities die er toe doen. Soms kosten dergelijke mensen geld, dat is nou eenmaal zo, maar zij steken hun handen, naar ik hoop, dan ook iets meer hun mouwen uit. Laat de media ons maar bespelen en nieuws naar buiten brengen die wij zo ontzettend graag willen horen (soms wekt het de indruk dat de mens vooral tegen elkaar opgezet wordt)... En... laat Henk de media maar bespelen...

Mijn vraag is vooral wat wijzelf doen om te zorgen dat de mens op een zichzelf respecterend platform mag komen te staan.

Laat Henkie maar Henkie zijn. Vermoedelijk zijn er meer mensen gebaat geweest bij zijn bijdrage aan de maatschappij dan die van mij, en helaas geld dat dus voor velen... Zoals ik al zei, er zijn maar weinig pioniers maar velen die ze beoordelen :p
Op 04-10-2008 16:40:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Horatio:
BV:

Ik ken die hele Henk niet maar bij dergelijke mensen kan ik mij bedenken dat zij pioniers zijn. Creatief mensen die tot meer instaat zijn dan de gemiddelde mens, neem als voorbeeld de initiatiefnemers van deze website Dergelijke mensen zijn zeldzaam en hard nodig op posities die er toe doen. Soms kosten dergelijke mensen geld, dat is nou eenmaal zo, maar zij steken hun handen, naar ik hoop, dan ook iets meer hun mouwen uit. Laat de media ons maar bespelen en nieuws naar buiten brengen die wij zo ontzettend graag willen horen (soms wekt het de indruk dat de mens vooral tegen elkaar opgezet wordt)... En... laat Henk de media maar bespelen...

Mijn vraag is vooral wat wijzelf doen om te zorgen dat de mens op een zichzelf respecterend platform mag komen te staan.

Laat Henkie maar Henkie zijn. Vermoedelijk zijn er meer mensen gebaat geweest bij zijn bijdrage aan de maatschappij dan die van mij, en helaas geld dat dus voor velen... Zoals ik al zei, er zijn maar weinig pioniers maar velen die ze beoordelen :p


HELEMAAL MEE EENS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op 04-10-2008 16:44:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Er is niets mis met het initiatief op zich. Maar de kromme verhouding van een leger vrijwilligers en een absurd hoog loon voor een directeur van een dergelijke instelling wekt bij mij afschuw en afkeer. Zeker niet het 'laat Henk maar Henkie zijn-gevoel'. Om hem onder 'de pioniers' te scharen vind ik totale kolder.
ech?
Op 04-10-2008 17:49:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
Mosselman:

Er is niets mis met het initiatief op zich. Maar de kromme verhouding van een leger vrijwilligers en een absurd hoog loon voor een directeur van een dergelijke instelling wekt bij mij afschuw en afkeer. Zeker niet het 'laat Henk maar Henkie zijn-gevoel'. Om hem onder 'de pioniers' te scharen vind ik totale kolder.

HELEMAAL MEE EENS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;-)
'Don't forget rule number 6'
Op 04-10-2008 18:03:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Mosselman:

Er is niets mis met het initiatief op zich. Maar de kromme verhouding van een leger vrijwilligers en een absurd hoog loon voor een directeur van een dergelijke instelling wekt bij mij afschuw en afkeer. Zeker niet het 'laat Henk maar Henkie zijn-gevoel'. Om hem onder 'de pioniers' te scharen vind ik totale kolder.

Hear hear!
United as one. Divided by zero.
Op 04-10-2008 19:44:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Castilio: Het idee om geld in te zamelen voor minder bedeelden is prachtig. Helaas is het al jaren aan de gang dat het collecte geld wat wordt opgehaald steeds minder naar de doelgroep gaat en steeds meer gebruikt wordt om de zakken van de bestuurders van dat soort clubs te vullen. De verhalen zijn legio en hebben mij doen besluiten mijzelf maar als goed doel in te stellen en mijn geld in mijn zak te houden, of het direct aan de doelgroep te besteden, maar dit zeker niet via een stichting of z.g. goed doel.
Het lijkt wel dat tegenwoordig de manier is om een goed doel te formuleren en op die manier je zakken te vullen. Gelukkig geloof ik in Karma en dat maakt dat ik ook geloof dat deze dames (ja zij ook) of heren vroeg of laat de rekening krijgen, wat mij betreft mag het ook een akelige ziekte zijn. Het lijkt wel of er geen moraal meer is in deze wereld
Op 04-10-2008 21:13:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld:
Wat dachtj e van de drie directeuren van Sanquin (Bloedbank) die graaien jaarlijks 800.000 euro salaris bij elkaar.
De vrijwillige donoren die letterlijk voor deze club bloedden zagen hun schamele reiskostenvergoeding wegens te duur in rook opgaan.
http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/sociologie/houding_top_1_vertrouwen_sanquin_bronnen.htm

De betonnen Jan in het verhaal houdt de mythe van de arme stadse bleekneusjes uit de jaren 30 van de vorige eeuw in stand. Heeft iemand wel eens iets tastbaars van deze club gezien?
Op 05-10-2008 10:17:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
Ganzfeld:


Wat dachtj e van de drie directeuren van Sanquin (Bloedbank) die graaien jaarlijks 800.000 euro salaris bij elkaar.
De vrijwillige donoren die letterlijk voor deze club bloedden zagen hun schamele reiskostenvergoeding wegens te duur in rook opgaan.
http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/sociologie/houding_top_1_vertrouwen_sanquin_bronnen.htm

De betonnen Jan in het verhaal houdt de mythe van de arme stadse bleekneusjes uit de jaren 30 van de vorige eeuw in stand. Heeft iemand wel eens iets tastbaars van deze club gezien?


Oh ja, regelmatig, alleen heten de meest nu Achmed (dat is ook een soort van jan). Beton slaat vooral op de plaat die sommige lieden voor hun kop hebben.
'Don't forget rule number 6'
Op 05-10-2008 14:26:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.: Ga nu niet alle goede doelen afkraken en op 1 hoop gooien. Jantje Beton heeft goede projecten afgeleverd, en niet alleen voor de allochtone jeugd.

Dit soort berichten gaat echt ten nadele van alle andere goede doelen, het is wat kortzichtig om nu te zeggen dat alles of heel veel niet deugt. Jammer, dan zouden de vrijwilligers pas echt voor niets aan het werk zijn.

De discussie dat Rouvoet die schenking namens het volk doet, daar hoor ik weinig commentaar op. Het is trouwens een tegoedbon; als ze met een goed plan komen word het omgezet in geld (las ik).

Het gaat nu meer over het salaris van de directeur en eerlijk gezegd boeit me dat niet zoveel. De gegevens zijn openbaar en het bedrag is hem toegekend door het bestuur, neem ik aan. De direct betrokkenen zijn de vrijwilligers; vinden die het niet correct, dan is het aan hen om daartegen te protesteren.
Op 05-10-2008 14:46:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
United as one. Divided by zero.
Op 30-12-2008 14:27:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
celtic:
Ganzfeld:


Wat dachtj e van de drie directeuren van Sanquin (Bloedbank) die graaien jaarlijks 800.000 euro salaris bij elkaar.
De vrijwillige donoren die letterlijk voor deze club bloedden zagen hun schamele reiskostenvergoeding wegens te duur in rook opgaan.
http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/sociologie/houding_top_1_vertrouwen_sanquin_bronnen.htm

De betonnen Jan in het verhaal houdt de mythe van de arme stadse bleekneusjes uit de jaren 30 van de vorige eeuw in stand. Heeft iemand wel eens iets tastbaars van deze club gezien?



Ja, dat in duurdere wijken duurdere speeltoestellen staan. En in de volkswijken, de kinderen blij zijn met uitgroeiende boomwortels en losse straatstenen.
Condemnation without investigation is the highest form of ignorance
Op 30-12-2008 14:51:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: Lol die vergelijking met het leger des heils.
Moet ik nu denken dat jantje beton juist een grotere of kleinere graaier is dan leger des heils??
Feit is dat in het leger des heils ook een paar van die dikke graaiers zitten.
Mijn motto is "geef niets!" geen ene rooie cent krijgen collectanten van mij want doorgaans is het weg gegooid geld,je geweten afkopen.
Stroom moet vloeien.
Op 30-12-2008 22:10:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
Picobyte:

Lol die vergelijking met het leger des heils.
Moet ik nu denken dat jantje beton juist een grotere of kleinere graaier is dan leger des heils??
Feit is dat in het leger des heils ook een paar van die dikke graaiers zitten.
Mijn motto is "geef niets!" geen ene rooie cent krijgen collectanten van mij want doorgaans is het weg gegooid geld,je geweten afkopen.


Al gaat er maar 10 cent van je euro naar een goed doel, er worden in ieder geval MENSEN geholpen!!

Wanneer je zelf ooit hulp nodig zal hebben, zal je maar wat blij zijn dat er nog wel mensen zijn die om anderen geven.....

En over het afkopen van je geweten....
Is dat zo slecht dan?
Onderschriften zeggen niets
Op 30-12-2008 23:13:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Mensen denken dat je met geld mensen helpt =
Op 30-12-2008 23:23:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
eoi:

Mensen denken dat je met geld mensen helpt =

Nou ja, eten en kleren kopen gaat niet zonder geld....
Onderschriften zeggen niets
Op 31-12-2008 8:30:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
Feng Shui:

eoi:

Mensen denken dat je met geld mensen helpt =

Nou ja, eten en kleren kopen gaat niet zonder geld....

Maar je kunt ze wel meteen eten en kleren geven!
"We're all mad here."
Op 31-12-2008 20:34:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
Cheshire Cat:

Feng Shui:

eoi:

Mensen denken dat je met geld mensen helpt =

Nou ja, eten en kleren kopen gaat niet zonder geld....

Maar je kunt ze wel meteen eten en kleren geven!

Oh ja, wat wij beschouwen als afval is goed genoeg toch?
Onderschriften zeggen niets
Op 01-01-2009 15:01:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte:
Feng Shui:

Picobyte:

Lol die vergelijking met het leger des heils.
Moet ik nu denken dat jantje beton juist een grotere of kleinere graaier is dan leger des heils??
Feit is dat in het leger des heils ook een paar van die dikke graaiers zitten.
Mijn motto is "geef niets!" geen ene rooie cent krijgen collectanten van mij want doorgaans is het weg gegooid geld,je geweten afkopen.


Al gaat er maar 10 cent van je euro naar een goed doel, er worden in ieder geval MENSEN geholpen!!

Wanneer je zelf ooit hulp nodig zal hebben, zal je maar wat blij zijn dat er nog wel mensen zijn die om anderen geven.....

En over het afkopen van je geweten....
Is dat zo slecht dan?

Als jij je geweten wil afkopen moet je dat lekker zelf weten.
Maar geld is daarvoor toch echt niet de juiste manier.
En heeft niet iedereen elkaar nodig op deze planeet als je het over hulp hebt.
Of kan jij zelf van een klont koper en wat zand een computer knutselen... knappe jongen als dat je lukt.
Stroom moet vloeien.
Op 01-01-2009 20:45:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
Picobyte:

Feng Shui:

Picobyte:

Lol die vergelijking met het leger des heils.
Moet ik nu denken dat jantje beton juist een grotere of kleinere graaier is dan leger des heils??
Feit is dat in het leger des heils ook een paar van die dikke graaiers zitten.
Mijn motto is "geef niets!" geen ene rooie cent krijgen collectanten van mij want doorgaans is het weg gegooid geld,je geweten afkopen.


Al gaat er maar 10 cent van je euro naar een goed doel, er worden in ieder geval MENSEN geholpen!!

Wanneer je zelf ooit hulp nodig zal hebben, zal je maar wat blij zijn dat er nog wel mensen zijn die om anderen geven.....

En over het afkopen van je geweten....
Is dat zo slecht dan?

Als jij je geweten wil afkopen moet je dat lekker zelf weten.
Maar geld is daarvoor toch echt niet de juiste manier.
En heeft niet iedereen elkaar nodig op deze planeet als je het over hulp hebt.
Of kan jij zelf van een klont koper en wat zand een computer knutselen... knappe jongen als dat je lukt.

Uit je reactie blijkt dat je mijn reactie niet begrepen hebt....jij had het over het afkopen van je geweten en mijn vraag was eigenlijk of je geweten dan zo slecht was......
Onderschriften zeggen niets
Op 01-01-2009 20:56:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: Nee dat is niet slecht daarom hoef ik het ook niet af te kopen.
Stroom moet vloeien.
Op 01-01-2009 21:33:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
Feng Shui:

Cheshire Cat:

Feng Shui:

eoi:

Mensen denken dat je met geld mensen helpt =

Nou ja, eten en kleren kopen gaat niet zonder geld....

Maar je kunt ze wel meteen eten en kleren geven!

Oh ja, wat wij beschouwen als afval is goed genoeg toch?

Nou als U het zo ziet , dan gooit U het toch gewoon in de vuilnisbak.
"We're all mad here."
Op 01-01-2009 23:30:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
Cheshire Cat:

Feng Shui:

Cheshire Cat:

Feng Shui:

eoi:

Mensen denken dat je met geld mensen helpt =

Nou ja, eten en kleren kopen gaat niet zonder geld....

Maar je kunt ze wel meteen eten en kleren geven!

Oh ja, wat wij beschouwen als afval is goed genoeg toch?

Nou als U het zo ziet , dan gooit U het toch gewoon in de vuilnisbak.

Ja afval in de vuilnisbak en geef gewoon wat geld zodat die mensen ook mooie spulletjes kunnen kopen!
Onderschriften zeggen niets
Op 02-01-2009 15:40:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
Feng Shui:

Cheshire Cat:

Feng Shui:

Cheshire Cat:

Feng Shui:

eoi:

Mensen denken dat je met geld mensen helpt =

Nou ja, eten en kleren kopen gaat niet zonder geld....

Maar je kunt ze wel meteen eten en kleren geven!

Oh ja, wat wij beschouwen als afval is goed genoeg toch?

Nou als U het zo ziet , dan gooit U het toch gewoon in de vuilnisbak.

Ja afval in de vuilnisbak en geef gewoon wat geld zodat die mensen ook mooie spulletjes kunnen kopen!

Geen geweten m.b.t. de natuur? En wat U met U geld doet is aan U, en wat ik met mijn geld doe is aan mijn.
(bericht gewijzigd op 3-1-2009 2:31:44)
"We're all mad here."
Op 03-01-2009 0:11:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
Cheshire Cat:

Feng Shui:

Cheshire Cat:

Feng Shui:

Cheshire Cat:

Feng Shui:

eoi:

Mensen denken dat je met geld mensen helpt =

Nou ja, eten en kleren kopen gaat niet zonder geld....

Maar je kunt ze wel meteen eten en kleren geven!

Oh ja, wat wij beschouwen als afval is goed genoeg toch?

Nou als U het zo ziet , dan gooit U het toch gewoon in de vuilnisbak.

Ja afval in de vuilnisbak en geef gewoon wat geld zodat die mensen ook mooie spulletjes kunnen kopen!

Geen geweten m.b.t. de natuur? En wat U met U geld doet is aan U, en wat ik met mijn geld doe is aan mijn.

Tuurlijk! Vooral lekker houden en zelf opmaken!
Onderschriften zeggen niets
Op 03-01-2009 10:12:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden