Een hele tijd geleden hadden we de film Zeitgeist voor u in de aanbieding. De makers hebben in tussentijd niet stil gezeten en nu is er Zeitgeist 2, the revenge. Hoewel, het is geen Rambo dus men hield het bij Zeitgeist 2, Addendum.

De inhoud was soms discutabel maar deel 1 bleek een aanrader van een film/documentaire. Het nieuwe deel zit strakker in elkaar. U maakt opnieuw kennis met niet-kloppende dogma's en andere aspecten die uw denkraam iets wijder kunnen zetten. Vooral als u wil weten waaróm het economisch systeem tegenwoordig behoorlijk aan het kraken is moet u de docu bekijken. Genoeg geluld, gewoon achterover leunen en kijken naar Zeitgeist 2:


spooky: Voor de mensen die de film willen downloaden als dvd http://www.binsearch.net/?q=zeitgeistaddendum&max=100&adv_age=28#r

En hier ook nog een linkje naar het eerste deel
http://www.newzleech.com/usenet/?p=6929938

Het gaat hiet om downloaden via nieuwsgroepen, dus via newsleecher of een vergelijkbaar programma te downloaden..

(bericht gewijzigd op 6-10-2008 9:25:33)
Op 06-10-2008 9:22:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
KC: Vooral deel 2 van Addendum, waar oplossingen worden aangeboden, spreekt erg aan.

De Zietgeistmovement.com gaat vanaf 10 okt van start.
(bericht gewijzigd op 6-10-2008 13:26:59)
Ik ben omdat 'ik' is. 'Ik' heeft nooit niks en is voor altijd.
Op 06-10-2008 13:21:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo: Tja, vond de addendum toch beetje tegenvallen. Wellicht omdat ik niet helemaal geloof in de oplossing die wordt aangedragen. Ik vrees dat technologie op zich niet het antwoord is op onze problemen. Klinkt allemaal mooi en utopisch, maar de kans is groot dat een wereld georganiseerd volgens de principes die het Venus project voorstaat uiteindelijk ook weer leidt tot een totalitair georganiseerde maatschappij. Zelfs nog meer dan nu zou de mens daar immers een absolute afhankelijkheidsrelatie hebben tot het technologisch corpum dat hem omvat.
Op 06-10-2008 16:33:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
aya:
Samblo:

Tja, vond de addendum toch beetje tegenvallen. Wellicht omdat ik niet helemaal geloof in de oplossing die wordt aangedragen. Ik vrees dat technologie op zich niet het antwoord is op onze problemen. Klinkt allemaal mooi en utopisch, maar de kans is groot dat een wereld georganiseerd volgens de principes die het Venus project voorstaat uiteindelijk ook weer leidt tot een totalitair georganiseerde maatschappij. Zelfs nog meer dan nu zou de mens daar immers een absolute afhankelijkheidsrelatie hebben tot het technologisch corpum dat hem omvat.

Helemaal mee eens!! Technologie als oplossing klinkt heel mooi maar ik geloof er ook niet in.
Op 06-10-2008 23:42:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Siamon: Ik denk dat je het woord 'technologie' hier beter kan interpreteren als 'informaite' of 'ingenieusiteit', immers het is niet technologie zelf dat ons vooruit brengt, maar ons gebruik ervan.

Zelf vind ik het ook een beetje een raar gekozen woord, maar wat de betekenis voor mij is, is meer de vraag of wij de ballen er voor hebben om onze ingenieusiteit in elkaar te steken ipv de plundering van mens en natuur voor de belangen van een heel select groepje mensen.
De stap naar de "informatie-technologie" was zoals Pim Fortuyn het noemde en het is niet meer een questie van of het gaat komen, maar wanneer en voor welk belang.

Laat het systeem maar in elkaar storten als een kaartenhuis, de natuur zal zich toch uiteindelijk stabiliseren. Het is óf de mens roeit zichzelf uit óf de mens vindt zijn eenheid met natuur. Daarbij moet hij zichzelf 'ingenieus' in het ecosysteem, the circle of life, etc. plaatsen. The Venus project is daarin maar een voorbeeld van een hele logische uitwerking op grondstoffen en elimineren van schaarste van primaire behoeften.

Daarom vind ik het raar om te zeggen: ik geloof niet in die oplossing
Op 07-10-2008 6:25:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
aya:
Siamon:

Het is óf de mens roeit zichzelf uit óf de mens vindt zijn eenheid met natuur. Daarbij moet hij zichzelf 'ingenieus' in het ecosysteem, the circle of life, etc. plaatsen. The Venus project is daarin maar een voorbeeld van een hele logische uitwerking op grondstoffen en elimineren van schaarste van primaire behoeften.

Daarom vind ik het raar om te zeggen: ik geloof niet in die oplossing

Okay jij brengt het anders dan in de film maar ook ingenieuze oplossingen zorgen voor afhankelijkheid en ellende. We zouden beter af zijn als we weer in onze blote kont zonder verkouden te worden een eenheid met de natuur kunnen vormen.

Jezelf in de circle of life plaatsen klinkt nogal kunstmatig. Dat is dus niet 1 met de natuur zijn maar nog steeds vechten tegen de natuur om te overleven. En hoe gaan we die strijd winnen??? Met weer een nieuwe geloof?? Het geloof dat technologie een oplossing kan bieden voor al onze problemen?
Op 07-10-2008 9:58:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bramsan: Technologie heeft ons veel comfort gebracht, dus dat willen we niet meer?

Ik denk dat nieuwe technologische ontwikkelingen wél samen kan gaan in een duurzame wereld én (gedeeltelijk) een oplossing kan bieden in de toekomst, denk b.v. alleen al aan zon-energie; = schone energie,
wat is daar nu mis mee? (of is de vervaardiging van zonnepanelen heel milieuverontreinigend?)

(dit is iig mijn niet al te doordachte eerste indruk)
Op 07-10-2008 10:50:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
aya: Religie heeft ons veel hoop gebracht, wetenschap heeft ons veel comfort gebracht en de economie heeft ons veel voordeel gebracht maar ook heel veel ellende voor de in de derde wereld levende meerderheid van de bevolking.

En dat is mijn doordachte eerste indruk
Op 07-10-2008 13:12:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
aya:

Religie heeft ons veel hoop gebracht
....

Kan je dat uitleggen, want dat snap ik totaal niet.

Eerder veel WANhoop in mijn ogen.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 07-10-2008 16:31:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Uno: In mijn opinie:

Brilliante film!

Uno Solo
Op 07-10-2008 18:50:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo: Veel mensen maken de fout het kind met het badwater weg te gooien door de religieuze ervaring op een lijn te stellen met de religieuze instituties. De religieuze ervaring heeft inderdaad heel veel mensen steun gebracht. Ik denk dat iedereen wel het verschil proeft tussen Ghandi of de paus of tussen Marten Luther King en Andries Knevel. Natuurlijk hoop ik enerzijds dat de oplossingen aangedragen in Zeitgeist toegepast worden, is echt wel een verbetering. Maar wat mij stoort is dat technologie welhaast ingezet wordt als de verlossing als een soort nieuwe religie. De hedendaagse problemen zijn voor een groot deel ook veroorzaakt door een technologische wereld waarin de mens haar menselijkheid meer en meer moet in leveren om te voldoen aan de eisen die gesteld worden door machines en technologische contstructen die machtiger zijn dan het individu zelf.
Helaas heb ik een negatief gevoel bij de nieuwe geloofsbelijdenis die deze Zeitgeist ons aandraagt.
(bericht gewijzigd op 7-10-2008 22:57:19)
Op 07-10-2008 22:56:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Uno: Samblo zei:

Veel mensen maken de fout het kind met het badwater weg te gooien door de religieuze ervaring op een lijn te stellen met de religieuze instituties. De religieuze ervaring heeft inderdaad heel veel mensen steun gebracht. Ik denk dat iedereen wel het verschil proeft tussen Ghandi of de paus of tussen Marten Luther King en Andries Knevel. Natuurlijk hoop ik enerzijds dat de oplossingen aangedragen in Zeitgeist toegepast worden, is echt wel een verbetering. Maar wat mij stoort is dat technologie welhaast ingezet wordt als de verlossing als een soort nieuwe religie. De hedendaagse problemen zijn voor een groot deel ook veroorzaakt door een technologische wereld waarin de mens haar menselijkheid meer en meer moet in leveren om te voldoen aan de eisen die gesteld worden door machines en technologische contstructen die machtiger zijn dan het individu zelf.
Helaas heb ik een negatief gevoel bij de nieuwe geloofsbelijdenis die deze Zeitgeist ons aandraagt

Quote)

Heb je het over Zeitgeist of Zeitgeist Addendum?
Het is namelijk belangrijk om mee te nemen dat Addendum een aanvulling en verbetering is van het eerste deel.
En als je deel 2 van Zeitgeist goed bestudeerd dan is 1 van de conclusie's dat in het huidige systeem, technologie de mens kan tegenwerken en dat het een gevaar kan zijn, maar zodra het systeem word vervangen, Technologie zijn plaats weer inneemt als zuiver verlengstuk van menselijk potentieel.

IK denk dat de belangrijke boodschap van de film is dat iedereen op de hoogte moet zijn van het feit dat het huidige geld systeem, fundamenteel corrupt is.
Bovendien word een realiseerbare oplossing geboden via het Venus project, en er word een lichte vleugje van 1-heid en onvoorwaardelijke liefde in het geheel vermengd.

Misschien ben ik hier de grote optimist, maar ik denk dat het middel dat de film gebruikt "schokeren" is, en het uiteindelijke doel bewustwording en Verandering.
Uno Solo
Op 08-10-2008 0:25:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Siamon: Helemaal mee eens Uno en ik denk dat doordat de markt gaat vallen de mens van dit feit bewust wordt.

Het is maar een questie van tijd:-D
Op 08-10-2008 15:09:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk: Ik lees ergens in de reakties hier dat iemand schrijft dat 'het huidige geld-systeem fundamenteel corrupt is".

Aan de (indien aanwezig....) katholiek gelovigen (of iets in die richting): mij werd vroeger op school de parabel geleerd waarin een baas een gast inhuurt voor (om maar iets te noemen) 2 talenten per dag (talent was dan goudstuk) om een bepaalde job te doen.
Omdat het werk niet tijdig klaar geraakte nam de baas nog extra gasten aan om hetzelfde werk te doen, maar die betaalde hij 4 talenten (om maar iets te zeggen, méér dus).

De eerste gast was niet tevreden en eiste hetzelfde loon voor hetzelfde werk. En de moraal van deze parabel was dan dat die eerste gast geen recht van spreken had, hij had de job aangenomen voor 2 talenten/dag en moest nu niet komen zeuren dat die anderen méér verdienden.

Volgens mij wordt in deze parabel al gepredikt dat er met geld zal en moet gefoefeld worden en dat zij die er het minste van krijgen vooral moeten zwijgen.

Wat alle poorten openzet voor misbruik, uitbuiting en corruptie (alles bedekt met de mantel van het geloof, natuurlijk, haleluja.)
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 08-10-2008 16:38:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo: Mijn verhaaltje over badwater en religie was bestemd voor Luk hierboven. De rest van mijn comments gaan over de addendum. Natuurlijk ben ik het eens met de punten gemaakt over het economisch systeem, dat roep ik al heel mijn leven, wat dat betreft was het oude koek, zeker niets wereldschokkends. Dat er oplossingen worden aangedragen is natuurlijk geweldig, maar ik heb veel te veel jaren techniekfilosofie gestudeerd om dit verhaaltje zonder alarmbellen aan te horen. Ik had hun oplossing een stuk realistischer gevonden als ze rekening hadden gehouden met de abstraherende tendens die in het wezen van de moderne technologie zelf verborgen ligt. Ook klinkt een wereld zonder staten ideaal, maar wanneer je over een aarde praat waarin je in een paar uurtjes van LA naar Peking kan treinen dan lijkt het me stug dat dat kan zonder een soort van overheid. Een one world goverment dus. En als er iets eerder een nachtmerrie dan een mooie droom is dan is dat een technocratische wereld onder de hoede van 1 wereldregering.
Ik wil niemands mooie droom vestoren hoor. Ik denk alleen dat het verstandig is rekening te houden met de addertjes onder het gras.
Op 08-10-2008 16:54:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
Samblo:

Mijn verhaaltje over badwater en religie was bestemd voor Luk hierboven.
....

(Off topic, I know.)

Dan ben je helderziend (of meer vóórziend, visionair) ?

Want jij schreef je 'kind en badwater'-story speciaal voor mij en dat al een dag voor mijn reaktie?

Haleluja!

De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 08-10-2008 17:11:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo: Haha, nee, het ging over jouw reactie op Aya. Toen ik begon met typen was jouw vorige reactie nog niet geplaatst. Je vroeg of ze uit wou leggen hoe religie mens hoop kon brengen terwijl het volgens jou alleen wanhoop bracht. Nu is deze zeitgeist een mooi voorbeeld: juist de religieuze aspecten van deze film geven veel mensen hier hoop.

Op 08-10-2008 17:30:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
aya: Haha Samblo grappig dat ik vrouwelijk overkom! Of ligt het aan mijn nickname? Maar iig bedankt voor de heldere uitleg aan Luk!

Ramblo zou reizen niet een stuk aangenamer zijn als we geen technologische vooruitgang hadden? Als je nu gaat reizen kom je overal hetzelfde tegen. De diversiteit is door de globalisering bijna verdwenen. Vroeger was de wereld vele malen groter.

Dus ja die hele one world goverment zie ik ook niet zitten maar ik zie ook geen mogelijkheid om daar weerstand aan te bieden. Vandaag de dag zie je dat we door de kredietcrisis nog dichter bij die werkelijkheid zijn aanbeland maar misschien zie ik het allemaal veel te somber in.
Op 08-10-2008 23:37:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe: Wat ik niet begrijp is dat bv het stukje van die man die die rechtzaak won niet eruit wordt gehaald en als kort filmpje all over amerika word verspreid zodat mensen een gereedschap hebben en de banken mooi in hun (onder)broekkie zetten.
Ditzelfde vroeg ik me indertijd ook al af bij de film van die Aaron Russo en de illegale income tax.

Maar, ja, misschien ben ik niet slimmer

Zo vind ik het initiatief van Jan Pronk om met jeugdige aan de slag te gaan voor vrede en hun bewust te maken van de vreedzame gereedschappen waarvan zij gebruik kunnen maken (boycots, publieke opinie enz).
Bewapen de burger met vreedzame initiatieven.
Dat is de enige manier om onze leiders te dwingen om hun inmiddels achterhaalde systeem toch eens grondig te herzien, want wat men nu ook doet de (rente cq inflatie) bubbel is er en kan alleen nog maar groter worden naarmate we meer en meer geld maken en dus ook lenen.

Carpe diem homo universalis
(bericht gewijzigd op 10-10-2008 9:11:57)
Carpe diem homo universalis
Op 10-10-2008 9:10:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
redneck: Ondanks alle huidige discussies omtrend etische kwesties, tecniek, beleid en multinationals blijft de mens van oorsprong een jager/verzamelaar en komen we voort uit een ecosysteem (deze bestond al langer dan "ons bekende" leefklimaat).

Vroeg of laat komen we toch weer terug bij dit ecosysteem, zo niet, dan gaat het ecosysteem ook wel verder zonder de mens, dit is immers eerder gebeurd met andere soorten.

Laat je niet gek maken en hou het gezellig!
Op 01-11-2008 0:32:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Invasion: redneck zei: hou het gezellig!

Op 01-11-2008 0:47:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden