Na de zoveelste klaagzang te hebben aangehoord van mijn lief (bij u beter bekend als redacteur Atmosfeertje) vond ik het tijd worden om dit fenomeen eens nader te onderzoeken en u op de hoogte te brengen van mijn bevindingen.

Zowel mijn lief als de mannen in mijn omgeving hebben het klagen tot een ware kunst verheven. Heeft hij een licht zeurende pijn in zijn hoofd, dan wordt het omschreven als één van de ergste vormen van een migraine.

 

....voelt hij een steek in zijn knie, dan kan hij beter niet meer sporten, want stel je voor dat zijn knie overbelast wordt. Een beetje griep? Dan ligt hij steunend en kreunend in bed en verwacht om de vijf minuten verse jus d'orange, een beschuitje en een opgeschud kussen. Laat staan als hij darmklachten heeft; elk onsmakelijk detail wordt in geuren en kleuren beschreven.

Na 40 jaar in de nabijheid te hebben verkeerd van allerlei mannen, kan ik alleen maar concluderen: mannen klagen graag en vaak. Vooral als het om lichamelijk ongemak gaat.
De wereld vergaat als de man "iets" heeft en de hele wereld mag (moet) er van meegenieten.

Onderzoek

De verschillen tussen klagende mannen en vrouwen hebben hun oorsprong in de evolutie.
Het voert te ver om hier diep op deze theorie in te gaan, maar u kunt meer lezen over de evolutietheorie van Darwin.

Er is veel informatie te vinden op het internet over de verschillende manieren van klagen en communiceren tussen mannen en vrouwen.

Tot mijn grote verbazing lees ik vooral dat de kunst van het klagen is voorbehouden aan het vrouwelijke ras. Dit is zo in strijd met mijn eigen bevindingen, dat ik me zelf "verlaag" tot het klaagniveau van mijn lief en zijn soortgenoten en een oriënterend belrondje houd onder mijn vriendinnen.
Gelukkig voor mij herkennen mijn vriendinnen niets in de theorieën van het internet. Ook hun mannen klagen steen en been bij de minste of geringste pijntjes of ziekteverschijnseltjes.

Tijd om het communicatiepatroon van de beide seksen eens onder de loep te nemen. Op deze site lees ik het volgende over de communicatie tussen mannen en vrouwen:
Er blijkt een groot verschil te bestaan in de wijze waarop vrouwen en mannen communiceren. Door honderdduizenden  generaties is er in de evolutie van de mens een grote specialisatie in de hersenen van mannen en vrouwen ontstaan die nog steeds in onze genen aanwezig is.

Tijdens de jacht moesten mannen snel en efficiënt communiceren. Ook was de communicatie heel erg gericht op het ondernemen van actie en moest de man zich niet laten afleiden door andere signalen uit zijn omgeving. Vrouwen gebruikten de communicatie vooral in de groep vanuit een sociaal oogpunt. Door taal en lichaamstaal waren vrouwen in staat  om de gemoedstoestand van de andere groepsleden in de gaten te houden.
Mannen gebruiken als ze praten slechts 1 hersenhelft, bij vrouwen werken de twee hersenhelften samen en zijn er veel meer gebieden bij de communicatie betrokken. Mannen zijn nog steeds erg op actie en oplossen van problemen gericht terwijl vrouwen meer communiceren vanuit een sociaal oogpunt. Mannen communiceren vrij direct en gebruiken weinig woorden, vrouwen communiceren vaak indirect en gebruiken veel meer woorden.
Als twee vrouwen een probleem hebben zullen ze er uitgebreid met elkaar over gaan praten, ze zullen zich inleven in het gevoel van de ander en na het gesprek zullen ze zich waarschijnlijk beter voelen en misschien een oplossing hebben gevonden.
Als twee mannen een probleem bespreken wisselen ze enkele zinnen en gaan dan bijna onmiddellijk over op actie om het probleem snel op te lossen.

Mannen kunnen maar één ding tegelijk doen omdat hun hersenen gespecialiseerd zijn in de uitvoering van slechts één taak. Als je een man iets vraagt terwijl hij iets aan het doen is dat bijvoorbeeld slechts routine is, zal hij zeggen dat hij nu even bezig is en niet kan praten. Vaak hoort een man ook daadwerkelijk niet wat er gezegd wordt omdat zijn brein hem dwingt tot opperste concentratie voor die ene taak. Dit komt dan op een vrouw over alsof hij niet luistert.

Omgekeerd zal een vrouw worden gezien als een zeur als ze doorgaat met zijn aandacht te vragen terwijl zijn hersenen iets anders aan het doen zijn. Een vrouw kan doorgaans wel meerdere dingen tegelijk doen, vooral praten en handelingen tegelijk.

Zo langzamerhand word ik moedeloos. Mijn hele zelfbedachte theorie blijkt niet op te gaan. Vrouwen zijn juist degene die zeuren en klagen..???
Het strookt totaal niet met mijn eigen ervaring en met de ervaring van de andere vrouwen in mijn leven. Maar wie ben ik om wetenschappelijke verklaringen onderuit te halen.....?

 

De volgende keer als mijn lief weer klaagt omdat hij pijn in zijn rug heeft, zal ik hem liefdevol masseren en begripvol naar hem luisteren.


Maar toch is er dan een klein stemmetje in me die fluistert: “Al die wetenschappelijke theorieën zijn vast door mannen bedacht….”

De vrouw van Atmosfeertje.

3.14po: Atmosfeertje moet zijn vrouw wat korter houden.
(bericht gewijzigd op 30-10-2008 0:21:03)
United as one. Divided by zero.
Op 30-10-2008 0:21:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Xavier: Leuk stukje:-)

Mannen klagen en vrouwen zeuren. Twee verschillende dingen.
Op 30-10-2008 0:32:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Libertarian: Leuk stukje.

Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat je een UFO website runt, en tegelijkertijd in de theorie van Darwin gelooft
Op 30-10-2008 6:11:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Mannen zijn gewoon veel gevoeliger.
'Don't forget rule number 6'
Op 30-10-2008 7:00:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius: Vrouwen denken door hun egoisme vaak dat mannen meer klagen dan henzelf, omdat ze hun eigen klaagzangen niet meer horen. Ze kunnen uren mauwen over allerlei pietluttige kwaaltjes. Maar als je dan als man voor de eerste keer meld dat je je nagel (letterlijk) eraf geslagen hebt met een hamer, dan is "Nu even niet meer zeuren hoor"

Ben blij dat ik haar destijds gedumpt heb zeg.
I might just be saying that to get you mad...
Op 30-10-2008 9:56:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince:
Libertarian:

Leuk stukje.

Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat je een UFO website runt, en tegelijkertijd in de theorie van Darwin gelooft


Heeft de vrouw van Atmosfeertje een eigen UFO website? want dit is namelijk geen ufo website.
Religion, a placebo which causes damage.
Op 30-10-2008 0:15:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Obnoxious: Het feit dat vrouwen meer dingen tegelijk kunnen doen is niet bewezen. Ik geloof zelfs dat het eerder andersom is. Als horecaondernemer heb ik zowel dames als heren in dienst. Zogauw het echt druk wordt tijdens de etenstijden stressen de dames veel eerder dan de heren. De heren zijn op dat moment veel beter in staat om alles op een rijtje te houden, te communiceren tijdens de werkzaamheden en zelfs taken van een ander onder elkaar over te nemen zonder dat het misgaat. De dames reageren juist veel minder op de communicatie terwijl het druk is en zijn eerder geirriteerd wanneer ze aangesproken worden terwijl ze bijvoorbeeld met de kassa bezig zijn. En juist door het geklets onderling van de dames terwijl ze een bestelling aan het bereiden zijn, gaan er dingen mis of worden er dingen vergeten.
Maar goed, dit is mijn specifieke ervaring. Wellicht dat in een andere branche bovengenoemde punten niet opgaan.
A fairytale called 'life'.
Op 30-10-2008 0:30:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Obnoxious:

Het feit dat vrouwen meer dingen tegelijk kunnen doen is niet bewezen.

Klopt, voor ieder onderzoek daarover is er een tegenonderzoek. Doorgaans zijn het ook vrouwen die het meest over hun multitaskgave praten.
United as one. Divided by zero.
Op 30-10-2008 13:03:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.: Ik snap de link niet precies tussen mannen, die klagen over hun kwaaltjes, en het verschil in manier van uiten/communiceren van mannen en vrouwen.

Het verschil in communiceren wordt uit de doeken gedaan d.m.v. een oude theorie over genen. Dat van oudsher mannen en vrouwen een andere vorm van communiceren en zich uiten hebben. Ergens haal ik eruit dat door deze andere vorm van communiceren mannen vrouwen juist zien als de klagende sekse. Maar dat zegt nog niets over waarom mannen zo klagen of overdrijven over hun kwaaltjes.

Mannen klagen misschien meer, omdat ze als ze ziek zijn, toe moeten geven aan hun zwakheden: vanuit macho oogpunt gezien not done. Dus zoeken ze een reden om zich zwak te mogen voelen en dan zijn ze dus niet een beetje ziek. Nee, dan zijn ze ernstig ziek...!
En dan zijn het net kleine kinderen, die extra aandacht, verzorging en vertroeteling nodig hebben. Daarmee spreken ze de verzorgende kant van een ander aan: verzorging die van oudsher gezien wordt als terrein van de vrouw. Een beetje zwart wit....Niet elke man reageert zo, en niet elke vrouw reageert zo.

Blog met meerdere onderwerpen én met een heel vette knipoog: mag ik aannemen?
(bericht gewijzigd op 30-10-2008 13:44:33)
Op 30-10-2008 13:43:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
Vrouw van Atmosfeertje:
Tot mijn grote verbazing lees ik vooral dat de kunst van het klagen is voorbehouden aan het vrouwelijke ras. Dit is zo in strijd met mijn eigen bevindingen...

Je hele artikel is feitelijk één lange klacht.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 30-10-2008 14:25:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
Ja Horus:

Je hele artikel is feitelijk één lange klacht.


Hahaha...je hebt nog gelijk ook....
Op 30-10-2008 14:31:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lemetje: Redactie zei:
'Na de zoveelste klaagzang te hebben aangehoord van mijn lief (bij u beter bekend als redacteur Atmosfeertje) ......................................

De volgende keer als mijn lief weer klaagt omdat hij pijn in zijn rug heeft, zal ik hem liefdevol masseren en begripvol naar hem luisteren.

Maar toch is er dan een klein stemmetje in me die fluistert: “Al die wetenschappelijke theorieën zijn vast door mannen bedacht….”

De vrouw van Atmosfeertje.'
Wie heeft het stukje nu eigenlijk geschreven; de man van Atmosfeertje of Atmosfeertje zelf?

Maar het klopt wel; als mannen iets mankeren zijn ze heeeeel errrrug ziek.
Het valt ook niet mee als je maar 1 hersencel tegelijk kunt gebruiken.

Op 30-10-2008 16:12:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Xavier: @Obnoxious
Je hebt helemaal gelijk.
Op 30-10-2008 23:29:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.: En trouwens: klagende mensen (man of vrouw) zijn helemaal geen plezierig gezelschap...Ik hou het maar even bij dat soort mensen uit, dan heb ik snel weer wat anders te doen...
Op 31-10-2008 0:11:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
C.:

En trouwens: klagende mensen (man of vrouw) zijn helemaal geen plezierig gezelschap...Ik hou het maar even bij dat soort mensen uit, dan heb ik snel weer wat anders te doen...

Dat ik hier nog eens ben wezen lezen zeg...
Helemaal mee eens. Het fenomeen 'psychische vampieren' verdient meer aandacht.
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1851
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 31-10-2008 0:38:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lodewijck: Vrouwen willen gewoon sterke mannen
Vrouwen vinden mannen met een passie aantrekkelijk. Onvermoeibaar verleidt ze hem om zijn passie op te geven en hoe moeilijker dat is, des te aantrekkelijker hij voor haar wordt. Een man kan dus lekker blijven doen wat hij graag doet: werk, voetbal, motoren, zeilen, wijn. Als de man door haar toedoen zijn passie opgeeft, is hij zwak en is hij niet meer aantrekkelijk. Ze zoekt verder en trouwt uiteindelijk met een sterke man. Maja Storch beschreef het in haar mooie boek "Waarom sterke vrouwen verlangen naar een sterke man".
Wat moet het toch een drama zijn voor die vrouw als haar man ziek wordt! Hij gedraagt zich anders, hij denkt niet meer aan zijn passie, hij voelt zich miserabel, klaagt, mort, hoest en heeft aandacht nodig. Precies díe aandacht die ze hem altijd geeft om hem te verleiden. Nu hij er om vraagt is hij een zwakkeling en is hij afstotelijk.
Mannen hebben juist een enorm incasseringsvermogen. Vrouwen tonen doorlopend hun emoties en haar gezeur valt ons niet eens meer op. Ze veranderen een week per maand van karakter en wij weerstaan de neiging om haar daarmee te confronteren, laat staan dat we er over klágen!
Lieve vrouwen, behandel een zieke man gewoon met dezelfde liefde en zorg en hij is zó weer op de been!
....(dit stuk heeft het NRC van afgelopen week niet gehaald.....snik)
Don't grow up, it's a trap
Op 31-10-2008 1:49:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Lodewijck:

Vrouwen willen gewoon sterke mannen
Vrouwen vinden mannen met een passie aantrekkelijk. Onvermoeibaar verleidt ze hem om zijn passie op te geven en hoe moeilijker dat is, des te aantrekkelijker hij voor haar wordt. Een man kan dus lekker blijven doen wat hij graag doet: werk, voetbal, motoren, zeilen, wijn. Als de man door haar toedoen zijn passie opgeeft, is hij zwak en is hij niet meer aantrekkelijk. Ze zoekt verder en trouwt uiteindelijk met een sterke man. Maja Storch beschreef het in haar mooie boek "Waarom sterke vrouwen verlangen naar een sterke man".
Wat moet het toch een drama zijn voor die vrouw als haar man ziek wordt! Hij gedraagt zich anders, hij denkt niet meer aan zijn passie, hij voelt zich miserabel, klaagt, mort, hoest en heeft aandacht nodig. Precies díe aandacht die ze hem altijd geeft om hem te verleiden. Nu hij er om vraagt is hij een zwakkeling en is hij afstotelijk.
Mannen hebben juist een enorm incasseringsvermogen. Vrouwen tonen doorlopend hun emoties en haar gezeur valt ons niet eens meer op. Ze veranderen een week per maand van karakter en wij weerstaan de neiging om haar daarmee te confronteren, laat staan dat we er over klágen!
Lieve vrouwen, behandel een zieke man gewoon met dezelfde liefde en zorg en hij is zó weer op de been!

....(dit stuk heeft het NRC van afgelopen week niet gehaald.....snik)


Een vrouw die alleen maar een sterke man wil hoef ik niet. Uiteindelijk, worden we namelijk ALLEMAAL zwak. (ouderdom) En dan? Gaat ze op de loop voor een jonger sterker exemplaar?

Nee, als ik, die ene keer dat ik als man ziek bent, geen support van mijn vrouw krijg, dan zou ik eigenlijk al serieus gaan twijfelen aan de relatie. Een mooie manier om je relatie te pijlen wellicht?

Gelukkig is voor mij al gebleken dat mijn vrouw achter mij staat, in mijn sterke én zeker ook mijn zwakke momenten.
I might just be saying that to get you mad...
Op 31-10-2008 10:58:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
Clavius:

Een vrouw die alleen maar een sterke man wil hoef ik niet. Uiteindelijk, worden we namelijk ALLEMAAL zwak. (ouderdom) En dan? Gaat ze op de loop voor een jonger sterker exemplaar?

Nee, als ik, die ene keer dat ik als man ziek bent, geen support van mijn vrouw krijg, dan zou ik eigenlijk al serieus gaan twijfelen aan de relatie. Een mooie manier om je relatie te pijlen wellicht?

Gelukkig is voor mij al gebleken dat mijn vrouw achter mij staat, in mijn sterke én zeker ook mijn zwakke momenten.


Dat is heel mooi, Clavius. En zo zou het ook "moeten" zijn van weerskanten: elkaar support en begrip geven in goede en in slechte tijden. Een van de belangrijke basisbegrippen in élke vorm van relatie.
Op 31-10-2008 11:09:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BTtje: de man kan maar 1 ding tegelijk,
dus als hij een pijntje opmerkt kan hij alleen maar daar op letten en gaat er dan over zeiken
Op 31-10-2008 16:03:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
BTtje:

de man kan maar 1 ding tegelijk,
dus als hij een pijntje opmerkt kan hij alleen maar daar op letten en gaat er dan over zeiken

Dat schijnt voor wratten ook te helpen.
'Don't forget rule number 6'
Op 31-10-2008 17:06:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Twinkeltje: Het valt me op dat vooral mannen reageren op dit blog en die zullen natuurlijk nooit toegeven dat zij ook klagen als ze een pijntje hebben.
Maar wij vrouwen weten wel beter.....
Op 31-10-2008 19:41:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Twinkeltje:

Het valt me op dat vooral mannen reageren op dit blog en die zullen natuurlijk nooit toegeven dat zij ook klagen als ze een pijntje hebben.
Maar wij vrouwen weten wel beter.....

tuurlijk, vrouwen weten het altijd beter, daarom moet je als man daar ook nooit tegenin gaan, want als je dat wel doet nou dan mag je dat nog weken aanhoren

en als ik zeg "ik heb koppijn" waarom is dat dan klagen? het is evenzogoed een constatering en een mededeling, dat vrouwen zoiets opvatten als zeuren zegt misschien nog wel meer over de vrouw dan over de man
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 31-10-2008 19:52:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Twinkeltje:
Ron B.:


en als ik zeg "ik heb koppijn" waarom is dat dan klagen?


omdat het bij mannen nooit tot 1 enkele mededeling beperkt blijft, maar het vaak een startsein is tot oeverloos geklaag
Op 31-10-2008 21:18:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
Twinkeltje:

Het valt me op dat vooral mannen reageren op dit blog en die zullen natuurlijk nooit toegeven dat zij ook klagen als ze een pijntje hebben.
Maar wij vrouwen weten wel beter.....


Nee hoor, ik ben ook vrouw. En inderdaad is het zo dat veel mannen, als ze niet lekker zijn, behoorlijk kunnen klagen. Ik ben alleen een vrouw met soms wat typische zgn. "mannentrekjes". Ik hou niet van ziek zijn, en als ik ziek ben ben ik ook écht ziek. En ben dan ook geen gemakkelijke patient, want dat is één van de weinige momenten dat ik ook om aandacht vraag.

Dus eerlijk gezegd snap ik dat trekje van mannen wel. Klagen is natuurlijk niet anders dan aandacht vragen. Als het klagen beperkt blijft tot die paar keer dat een man niet lekker is, dan is het toch geen punt. Dan verzorg ik hem lekker en verwacht dan ook dat hij dat doet, als ik ziek ben...

Helaas moet ik toegeven dat de grootste klagers en zeurders die ik ken tóch vrouwen zijn...(of het zijn "verzuurde" mannen) en dan niet alleen bij ziekte of een kwaaltje.
(bericht gewijzigd op 31-10-2008 21:52:58)
Op 31-10-2008 21:43:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BTtje: [quote=C.]
Twinkeltje:

Helaas moet ik toegeven dat de grootste klagers en zeurders die ik ken tóch vrouwen zijn...(of het zijn "verzuurde" mannen) en dan niet alleen bij ziekte of een kwaaltje.


Super Sweet 16 op MTV bijv.
Op 31-10-2008 22:13:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Twinkeltje:

Ron B.:


en als ik zeg "ik heb koppijn" waarom is dat dan klagen?


omdat het bij mannen nooit tot 1 enkele mededeling beperkt blijft, maar het vaak een startsein is tot oeverloos geklaag

heb je enig idee hoeveel je daarmee mijn stelling bevestigd?
lees nog eens:
Ron B.:

tuurlijk, vrouwen weten het altijd beter, daarom moet je als man daar ook nooit tegenin gaan, want als je dat wel doet nou dan mag je dat nog weken aanhoren


hierbij geef ik je dus volledig gelijk
(cursus "omgaan met vrouwen" - deel 1)
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 01-11-2008 13:51:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.: Eerlijk gezegd vind ik de discussie tussen de verschillen in man en vrouw wat achterhaald. Ik zie zo vaak dat welles-nietes spelletje bij relaties om me heen, en een -al dan niet vriendelijk bedoelde- machtsstrijd tussen de seksen. Ik zie dit veel en herhaaldelijk gebeuren, en met een eventueel nieuwe partner voeren ze tot mijn verbazing gewoon weer dezelfde strijd. Heb je dan niets geleerd, denk ik dan? Waar gaat het over?

Come on, vandaag de dag zijn we toch wijs genoeg om te weten dát man en vrouw nu eenmaal verschillend zijn, net zoals de ene mens verschilt van de ander. Bevestiging bij "soortgenoten" zoeken vind ik al helemaal typisch, zo van "zie je wel, zij hebben het ook...". Wat bereik je daar nu mee in je eigen relatie? Niets....je benadrukt alleen maar het verschil en daar wordt een relatie niet beter van.

En als ik dat soort gekibbel en machtsstrijd tussen de seksen aanschouw en het dan ook zover voert dat écht 1 van de 2 doordramt om zijn/haar gelijk te krijgen, dan denk ik weer: "vrijgezel zijn heeft toch ook mooie kanten"
(bericht gewijzigd op 1-11-2008 14:47:45)
Op 01-11-2008 14:40:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
C.:

Eerlijk gezegd vind ik de discussie tussen de verschillen in man en vrouw wat achterhaald. Ik zie zo vaak dat welles-nietes spelletje bij relaties om me heen, en een -al dan niet vriendelijk bedoelde- machtsstrijd tussen de seksen. Ik zie dit veel en herhaaldelijk gebeuren, en met een eventueel nieuwe partner voeren ze tot mijn verbazing gewoon weer dezelfde strijd. Heb je dan niets geleerd, denk ik dan? Waar gaat het over?

Come on, vandaag de dag zijn we toch wijs genoeg om te weten dát man en vrouw nu eenmaal verschillend zijn, net zoals de ene mens verschilt van de ander. Bevestiging bij "soortgenoten" zoeken vind ik al helemaal typisch, zo van "zie je wel, zij hebben het ook...". Wat bereik je daar nu mee in je eigen relatie? Niets....je benadrukt alleen maar het verschil en daar wordt een relatie niet beter van.

En als ik dat soort gekibbel en machtsstrijd tussen de seksen aanschouw en het dan ook zover voert dat écht 1 van de 2 doordramt om zijn/haar gelijk te krijgen, dan denk ik weer: "vrijgezel zijn heeft toch ook mooie kanten"

Niet trouwen heeft ook z'n goede kanten. Maakt het een stuk levendiger dan iets vastgelegd te hebben.
'Don't forget rule number 6'
Op 01-11-2008 16:12:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
C.:

Eerlijk gezegd vind ik de discussie tussen de verschillen in man en vrouw wat achterhaald. Ik zie zo vaak dat welles-nietes spelletje bij relaties om me heen, en een -al dan niet vriendelijk bedoelde- machtsstrijd tussen de seksen. Ik zie dit veel en herhaaldelijk gebeuren, en met een eventueel nieuwe partner voeren ze tot mijn verbazing gewoon weer dezelfde strijd. Heb je dan niets geleerd, denk ik dan? Waar gaat het over?

Come on, vandaag de dag zijn we toch wijs genoeg om te weten dát man en vrouw nu eenmaal verschillend zijn, net zoals de ene mens verschilt van de ander. Bevestiging bij "soortgenoten" zoeken vind ik al helemaal typisch, zo van "zie je wel, zij hebben het ook...". Wat bereik je daar nu mee in je eigen relatie? Niets....je benadrukt alleen maar het verschil en daar wordt een relatie niet beter van.

En als ik dat soort gekibbel en machtsstrijd tussen de seksen aanschouw en het dan ook zover voert dat écht 1 van de 2 doordramt om zijn/haar gelijk te krijgen, dan denk ik weer: "vrijgezel zijn heeft toch ook mooie kanten"

ik zat ook alleen maar wat te plagen, en er zijn nog genoeg die zich aangesproken voelen, helaas kan ik jou nog niet verleiden tot een wellus nietus

ik ken zat mensen die niet aan het geschetste beeld voldoen, en zelfs al zou 99% hier wel aan voldoen dan nog is het geen vaststaande wetenschap. ik denk zelfs nog eerder dat de selffullfilling prophecy evenveel invloed heeft als deze zogenaamde feitjes...

trouwen en het hele geouwehoer heb ik allang afgedaan, als dat op het lijstje van wensen staan kan je er bij mij beter meteen maar een punt achter zetten, een relatie is zeker een mooi iets net als echte liefde, maar al die clichè's waar ik aan moet voldoen mogen ze houden
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 01-11-2008 17:09:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Ik leef als een solo momenteel, ofwel als vrijgezel.

Ook mij hoor je vaak klagen over pijntjes enzo, echter is dit wel terecht gezien ik ook daadwerkelijk vaak mezelf stoot, openhaald enzo.
Ik ben zelf op de werkvloer een beetje stresserig persoon en alles moet zo snel als mogelijk is gereed, iets wat er in de loop der jaren is ingeslopen(en onbewust, dus zonder woorden wordt dat ook verëist). Door al dat gehaast, gebeuren er ook vaak kleine ongelukjes, dus wel terecht dat ik klaag over het feit dat ik af en toe eens pijn heb.

Toch klaag ik ook over dingen terwijl er eigenlijk totaal geen reden is om te klagen, ook dat is er in geslopen.
Zo voel ik me zwaar schuldig als ik bijvoorbeeld een patatje eet, sterker nog, als ik s'avonds eens trek krijg, hetgeen waar ik s'avonds vaak last van heb, voel ik me schuldig als ik eens een tussendoortje neemt.
Ik ervaar dit gevoel alsof ik gelijk weer dik wordt na het nemen van een extra'tje of door het eten van iets ongezonds. Ik weeg nu iets van 73 bij een lengte van 1m83.
Zou ik dan toch anorexxia hebben??? Ware het niet dat ik een hekel heb om over te geven en er geen haar op mijn hoofd is die er aan denkt om mijn vingers in mijn strot te stoppen, zou ik zelf nooit doen, hoe schuldig ik me ook voel.

(bericht gewijzigd op 1-11-2008 18:09:04)
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 01-11-2008 18:06:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden