Iedereen heeft wel eens van Charles Manson gehoord. In mijn boekje stond hij lang genoteerd als meest verschrikkelijke seriemoordenaar aller tijden. Een cultfiguur. Mister Death himself.
Ik kende de foto's van Charlie Manson met een swastika in zijn voorhoofd gekerfd, zijn diepliggende ogen verdoofd kijkend. Als de naam van Manson viel dacht ik aan gruwel en horror. Totdat ik een hele tijd geleden naar Flabber.nl surfte en een grappig filmpje van Charles Manson zag. Wat was echt? Wat niet? Toen realiseerde ik me dat ik eigenlijk niets over de man wist.
Ik besloot wat onderzoek te doen, gewoon uit interesse, niet dat ik zelf wilde kijken hoeveel bloed er exact aan een bijl kan kleven. Na het bekijken van de Manson-footage op YouTube (en dat is veel!) wist ik na een paar weken Manson-time een beeld te vormen.

Charles Manson
(Charles Milles Manson, Charlie voor de vrienden.)

In tegenstelling tot wat de publieke opinie lijkt te zijn trof ik geen donkere horror bij Charles Manson aan. Er is voor een deel sprake geweest van demoniseren van zijn persoon, waarmee ik niet bedoel dat Manson op vrije voeten moet komen. Verre van...
Akkoord, hij had eens het oor van een vriend afgesneden, maar dat is lang niet voldoende om tot all time serial killer te worden gekroond. Charlie Manson heeft de befaamde Manson-moorden in 1969 bijvoorbeeld niet zelf uitgevoerd, hij was er niet eens bij en pleit al jaren onschuldig. Dit terwijl hij andere misdaden gewoon opbiecht.

Zelfbewuste Charlie

Zoals u zelf in de video's kunt zien is Manson vaak innemend en gebruikt hij bij momenten spirituele wijsheden die overduidelijk helemaal doorvoeld worden. Politiek correct is hij dan weer niet. Wat over zijn lippen komt werkt soms in zijn nadeel en het lijkt erop dat hij dat opzettelijk vuurtjes wil aanwakkeren. "Tuurlijk kan ik een moord plegen, dat kan iedereen," is een typerend voorbeeld van 's mans onhandige uitspraken.
Dat iedereen - als de nood hoog genoeg is - het leven van een medemens kan ontnemen is een waarheid als een koe, maar als je verdacht wordt van en veroordeeld bent voor meerdere moorden, dan pleit je je onschuld best op een andere manier...

Manson leeft in een geheel eigen wereld en is zich daar bijzonder goed van bewust. Zelfs al zat hij het grootste deel van zijn leven in de gevangenis, hij voelt zich vrij. Ook voor de dood is hij niet bang. "Life is what you should be afraid of, not death."
In de gevangenis kwam Manson in aanraking met Scientology, hij las er een boek over. Volgens de Amerikaanse wiki-pagina over Charles Manson zou hij daar veel van zijn denkbeelden vandaan halen. We zien het Tom Cruise anders nog niet doen.

De criminele feiten van Charles Manson

Om te overleven pleegde Manson al op jonge leeftijd diverse diefstallen. In 1951 werd hij voor het eerst tot een gevangenisstraf veroordeeld, hij reed in een gestolen auto. Drie jaar later werd hij vrijgelaten. In zijn dossier valt te lezen dat hij een modelgevangene was. Ongeveer een jaar na zijn vrijlating was het opnieuw prijs. Hij pleegde een autodiefstal en vloog in 1956 de nor in. In 1958 kwam hij na gratie vrij, maar alweer een jaar later werd hij opgepakt voor het uitschrijven van vervalste cheques. Hij kreeg 10 jaar voorwaardelijk.
Na een bezoek aan een prostituee werd Charles Manson in 1960 opgepakt en mocht hij alsnog 10 jaar brommen. Uiteindelijk duurde het 7 jaar voor hij weer op vrije voeten was. Twee jaar later, in 1969, werden door volgelingen van hem de moorden gepleegd waarvoor Charles Manson levenslang kreeg.

Hij zit nog steeds in de cel en alle verzoeken tot gratie worden afgewezen, omdat men gelooft dat Manson een wezenlijk gevaar voor de maatschappij blijft. Al was het maar vanwege de vele volgelingen die de man heeft. Dagelijks ontvangt hij tienduizenden brieven waaruit blijkt dat menigeen hem op handen draagt.

Charles Manson vraagt gratie
(Charles Manson vraagt gratie.)

De Manson-moorden in het kort

In 1967 ontstond de Manson Family, toen Charles verhuisde naar San Francisco. Een jaar later verhuisde de hele groep, Family en Manson, naar Los Angeles. Dat het een hechte groep was is zeker. Aan de andere kant, Manson zegt dat hij meereisde met hen en niet omgekeerd.
Het verhaal gaat dat Manson zowat bezeten was van het Beatlesnummer Helter Skelter. Een nummer over een rit in een achtbaan. Hij had zich de ideologie gevormd dat er een rassenoorlog op komst was. Ook een nucleaire aanval lag in het verschiet, predikte Manson. Ex-Mansonfamilielid Linda Kasabian verklaarde dat Manson geloofde dat The White Album van The Beatles een opkomende grote oorlog voorspelde. Alleen the chosen ones, zijn familie dus, zouden overleven.

Wat rassenoorlogen en kernaanvallen precies te maken hebben met het vermoorden van onschuldige burgers is niet duidelijk, maar The Family interpreteerde Mansons woorden als een moordplan. Getuigenverklaringen achteraf laten weten dat Charles Manson daarmee Helter Skelter, armageddon, wou starten. Zonder de aanwezigheid van meesterbrein Manson drongen volgelingen het huis van actrice Sharon Tate binnen. Tate was acht maanden zwanger van de bekende acteur en filmmaker Roman Polanski. The Family ging meedogenloos te werk. Het was een slachting.

Bij de eerste moordpartij vielen 5 slachtoffers. Steve Parent, een 18-jarige knul die niet eens een bekende was van Sharon Tate, was het eerste slachtoffer. De dader was familylid Charles Tex Watson.
Sharon Tate en haar ongeboren baby werden vermoord door Susan Atkins. Atkins schepte over de moord op tegen een mede-gevangene toen ze in de cel zat voor autodiefstal. Het doorgeslagen familylid noemde ook de namen van de andere schuldige leden.

Door die bekentenis kwam een ander gruweldrama aan het licht. Eén dag na de Tate-moord waren zakenman Leno La Bianca en zijn vrouw Rosemary aan de beurt geweest. Ze werden in hun huis vermoord door de groep van Manson. In totaal zijn er 9 moorden geweest. Volgens de officiële versie volledig ontstaan uit het brein van Charles Manson. Met als doel de apocalyps in te luiden...

Charles Manson is een vliegtuig

Er is niet lang YouTuben nodig om te zien dat Charles Manson een stevige tik van de molen heeft gekregen. Zijn korte leven in de kostschool en op straat, met een moeder die hem niet wou, en zijn lange leven in de gevangenis hebben hun sporen nagelaten. Manson werd tijdens het opgroeien op zichzelf teruggeworpen, als een eenzaat in de mensenjungle. Hij is grotendeels autodidact. Opgevoed op basis van de harde regels van het leven als bum - armoedzaaier -, zoals hij zichzelf wel eens noemde. Het criminele milieu was hem niet vreemd, maar hij bleef naar eigen zeggen een zelfstandig overlevend orgaan. "I listen to nobody and I listen to everybody."

Charles Manson is een vliegtuig
(Toet toet zwiep pwonggg)

Zijn gebrek aan reguliere opvoeding maakt hem allerminst tot een idioot. Charles Manson kan tot de vrijdenkers worden gerekend, maar dan wel eentje die niet-vrijdenkers graag confronteert en amuseert. U weet dat de grens tussen geniaal en krankzinnig soms dun is. Charles Manson toont u misschien wel hoe dun. Hij speelt graag spelletjes, onder andere door zich gekker voor te doen dan hij is. Een collega-gevangene verklaarde dat Manson en hij vaak genoeg normale gesprekken hadden waarin Charlie niet de kuren vertoonde die de camera's van hem kennen.
Manson meent zelf de spiegelende rol te spelen. Hij is zoals mensen hem willen zien. Los daarvan noemt hij zichzelf niets, a nobody. "Als mensen in mij de moordlustige duivel willen zien, dan zullen ze die vinden. Als men een Jezus in me wil zien ook. I'm just me."

Volgelingen of vrienden?

Door zijn persoonlijkheid gingen mensen hem de jaren voor de moorden volgen; hij werd hun goeroe. Althans, dat is de publieke opinie. Manson ziet het zelf meer als een groep goede vrienden, een familie. Hij noemde de meest dichtbije vrienden daarom the family. Charles MansonSektarisch was het volgens hem niet. Vrienden kwamen praten en filosoferen, maar ze beraamden tijdens die bijeenkomsten geen complotten. Toch niet met Manson erbij, zo verklaart hij. "Als ik hen op ideëen bracht, dan is dat onbedoeld geweest en niet mijn verantwoordelijkheid."

Zelf wou Charlie geen leraar of goeroe zijn, geen volgelingen, aldus interview-verklaringen. Dat hij vrienden kent die tot moorden in staat zijn ontkent hij niet. Manson komt uit een lager niet-opgeleid milieu en kende veel foute mensen. Het soort personages die tot diverse vormen van criminaliteit in staat zijn en soms over lijken gaan. Valt Manson te verwijten wat zijn omgeving uitvreet? Hij acht zichzelf niet verantwoordelijk voor de daden van zijn volgelingen, vrienden of family. Net daardoor denken de rechters dat Charles Manson meedogenloos is. Er is geen greintje berouw of spijt te bekennen. In de logica van iemand die écht onschuldig is, is dat natuurlijk redelijk normaal.

Charles Manson onschuldig?

Wat het publiek niet lijkt te (willen) horen is dat de man al jaren beweert onschuldig te zijn. Manson ontkent het brein achter de moordpartijen te zijn. Tijdens interviews en pleidooien mijdt hij geen enkel onderwerp, geen enkele vraag en bekent hij diverse misdaden. Waarom überhaupt ontkennen van iets waar ieder ander verknipt seriemoordenaar trots op zou zijn?
Veel te verliezen heeft Manson niet. Het grootste deel van zijn leven zit hij in de gevangenis. De tralies zijn zijn ramen geworden, de gevangenis zijn thuis. Blijven is voor hem niet eens een straf. Kortom: Charles Manson heeft weinig tot geen belang om te liegen. En toch blijft hij zeggen niets te maken te hebben met de moorden waarvoor hij veroordeeld is.

Free Charles Manson?

Is Manson de gestoorde zondebok waar men na de brute moorden naar zocht? Is hij echt schuldig? Lindsay LohanIk was er niet bij, dus bepaal vooral zelf. De meeste interviews met de man staan op youtube. Houdt u van films en Manson, dan is de 1976-flic Helter Skelter een aanrader. In 2004 kwam een andere prent met dezelfde naam. Volgens IMDB-commentaren een smakeloze commerciële film. Momenteel is er een nieuwe film over Manson in de maak. In de film Manson Girls zal Lindsay 'yumyum' Lohan mogelijk de rol van één van de family-leden vertolken. De kans is klein dat de film een nieuwe blik zal schetsen. Veel Amerikanen zijn nog steeds geneigd Manson eenzijdig neer te zetten als gereincarneerde Satan. "If you want to see a devil, you'll see a devil."

3.14po: Rare gast.
United as one. Divided by zero.
Op 06-11-2008 0:33:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: Het blog says it all. De zoveelste uit wiens naam allerlei atrocities zijn gepleegd. Maar zeker geen Jezus.
Aan de andere kant: wanneer je een individu vraagt wie hem de opdracht tot moord heeft gegeven, zal George Bush vaker genoemd worden dan Charles Manson. Toch zit de een in de bak en is de ander (voorlopig nog) president van de V.S..
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 06-11-2008 0:48:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Goeie blog, heb mij ook even ingelezen/gekeken en moet zeggen dat ik die man aan het briljante vind grenzen.
Op 06-11-2008 1:42:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Missluitenant: En wat jammer is dat zulke briljante mensen vaak niet de kans krijgen of de hulp die ze eigenlijk nodig hebben. Psychische hulp bij een psychiater zou voor hem veels te laag liggen in niveau.

Dus er is nog geen platform voor de briljante gekken, en dat is best een probleem daar de mensen steeds gekker worden en slimmer tegelijkertijd.

Op de koop toe interpreteren zijn hersenen de informatieprikkels die hij binnen gedouwt krijgt gewoon verkeerd, omdat hij in een continuiteit van emotionele overspannenheid moet leven aangezien zijn verleden niet van de poes moet zijn geweest.

Heel duidelijk.
Op 06-11-2008 10:16:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Horatio: Mooie combinatie van ego, agressie en intelligentie(?)

'Insanity is close to following your impulses...'

Mooi blog btw.
(bericht gewijzigd op 6-11-2008 17:14:29)
Op 06-11-2008 17:14:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Vooral zijn uitspraak "sanity is a little box" is geweldig. Die quote prijkt nu in mijn msn signature.
Op 06-11-2008 20:10:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Xavier: Briljant en fascinerend? Kom op mensen, dit is gewoon een zieke geest met gevangenis diepzinnigheid. Niet meer niet minder. Een grote gevaar voor de maatschappij. Onbehandelbaar voor psychiaters doktoren etc.. en hij is zeker toerekeningsvatbaar. Het is geen dombo maar wel een zieke geest die de mensheid verafschuwd. En daar zijn er velen van.
(bericht gewijzigd op 7-11-2008 2:10:19)
Op 07-11-2008 2:08:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
Xavier:

Briljant en fascinerend? Kom op mensen, dit is gewoon een zieke geest met gevangenis diepzinnigheid. Niet meer niet minder. Een grote gevaar voor de maatschappij. Onbehandelbaar voor psychiaters doktoren etc.. en hij is zeker toerekeningsvatbaar. Het is geen dombo maar wel een zieke geest die de mensheid verafschuwd. En daar zijn er velen van.

Hij heeft niemand vermoord en was zelfs niet in de buurt van de moorden. Hij is veroordeeld vanwege zijn gedachten en de invloed daarvan. Geen wonder dat sommigen "Jezus" of "Satan" schreeuwen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thoughtcrime
(bericht gewijzigd op 7-11-2008 2:44:00)
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 07-11-2008 2:39:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: yep, die man is geniaal, al mijn respect waard en ja dat meen ik serieus.
Op 07-11-2008 9:33:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
aya:
Ja Horus:

Xavier:

Briljant en fascinerend? Kom op mensen, dit is gewoon een zieke geest met gevangenis diepzinnigheid. Niet meer niet minder. Een grote gevaar voor de maatschappij. Onbehandelbaar voor psychiaters doktoren etc.. en hij is zeker toerekeningsvatbaar. Het is geen dombo maar wel een zieke geest die de mensheid verafschuwd. En daar zijn er velen van.

Hij heeft niemand vermoord en was zelfs niet in de buurt van de moorden. Hij is veroordeeld vanwege zijn gedachten en de invloed daarvan. Geen wonder dat sommigen "Jezus" of "Satan" schreeuwen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thoughtcrime



Hierin zegt hij zelf dat hij een of andere papa heeft omgelegd en dat degene voor wie hij dat deed bij hem in het krijt staat om zijn vuile klusjes op te knappen. Tja en nu blijft hij vol houden dat de moordenaar niet in opdracht van hem handelde. Ja zo lust ik er ook wel een paar, hij kan mooi praten maar briljant is hij zeker niet.
(bericht gewijzigd op 7-11-2008 19:25:57)
Op 07-11-2008 17:35:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
aya:

Ja Horus:

Xavier:

Briljant en fascinerend? Kom op mensen, dit is gewoon een zieke geest met gevangenis diepzinnigheid. Niet meer niet minder. Een grote gevaar voor de maatschappij. Onbehandelbaar voor psychiaters doktoren etc.. en hij is zeker toerekeningsvatbaar. Het is geen dombo maar wel een zieke geest die de mensheid verafschuwd. En daar zijn er velen van.

Hij heeft niemand vermoord en was zelfs niet in de buurt van de moorden. Hij is veroordeeld vanwege zijn gedachten en de invloed daarvan. Geen wonder dat sommigen "Jezus" of "Satan" schreeuwen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thoughtcrime



Hierin zegt hij zelf dat hij een of andere papa heeft omgelegd en dat degene voor wie hij dat deed bij hem in het krijt staat om zijn vuile klusjes op te knappen. Tja en nu blijft hij vol houden dat de moordenaar niet in opdracht van hem handelde. Ja zo lust ik er ook wel een paar, hij kan mooi praten maar briljant is hij zeker niet.

Maar waarom alles toegeven en niet hetgene waarvoor hij vast zit?
United as one. Divided by zero.
Op 08-11-2008 0:44:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
aya:
3.14po:

aya:

Ja Horus:

Xavier:

Briljant en fascinerend? Kom op mensen, dit is gewoon een zieke geest met gevangenis diepzinnigheid. Niet meer niet minder. Een grote gevaar voor de maatschappij. Onbehandelbaar voor psychiaters doktoren etc.. en hij is zeker toerekeningsvatbaar. Het is geen dombo maar wel een zieke geest die de mensheid verafschuwd. En daar zijn er velen van.

Hij heeft niemand vermoord en was zelfs niet in de buurt van de moorden. Hij is veroordeeld vanwege zijn gedachten en de invloed daarvan. Geen wonder dat sommigen "Jezus" of "Satan" schreeuwen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thoughtcrime



Hierin zegt hij zelf dat hij een of andere papa heeft omgelegd en dat degene voor wie hij dat deed bij hem in het krijt staat om zijn vuile klusjes op te knappen. Tja en nu blijft hij vol houden dat de moordenaar niet in opdracht van hem handelde. Ja zo lust ik er ook wel een paar, hij kan mooi praten maar briljant is hij zeker niet.

Maar waarom alles toegeven en niet hetgene waarvoor hij vast zit?

Omdat hij technisch gezien de massamoorden niet gepleegd heeft! Hij zegt zelf dat hij de emotie van andere spiegelt en daardoor haalt hij al het slechte of al het goede in zijn omgeving naar boven. Hij geeft zijn daden toe maar niet zijn verantwoordelijkheid ten op zichte van zijn invloed op anderen.

Zo redeneert hij. Hij ziet zijn invloed wel maar wat een ander doet is zijn verantwoordelijkheid. Heel eerlijk en logisch maar er zijn maar weinig mensen die zo vrij kunnen leven als hij. De meeste mensen leven in een box van ingehouden emoties en als die ballon lek wordt geprikt dan komt ook alle narigheid eruit.

What you see is what you get!

Hij is niet ziek maar onze samenleving wel en wie dat aanwakkert is een gevaar voor deze zieke samenleving.
Op 08-11-2008 13:11:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
aya:

Hij is niet ziek maar onze samenleving wel en wie dat aanwakkert is een gevaar voor deze zieke samenleving.

Niet mee eens. Verantwoordelijkheid ligt in eigen handen, niet bij een of andere Rasputin. Dat de samenleving ziek is, is ook niet zo. De samenleving is wat hij is, zoals hij moet zijn omdat we het met z'n allen zo maken. Noem dat ziek, noem dat gezond, het is wat het is.
United as one. Divided by zero.
Op 08-11-2008 14:12:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Mooi is dat, proberen diep te zijn maar uiteindelijk gewoon niks zeggen he 3.14po :/
Op 20-03-2009 8:35:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
eoi:

Mooi is dat, proberen diep te zijn maar uiteindelijk gewoon niks zeggen he 3.14po :/

Wat is je probleem, jongen?
Ik probeer niets en ga zelden voor effect. 'k noem geen EOI.
United as one. Divided by zero.
Op 20-03-2009 11:20:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sufi: Hallo! Misbruik maken van de sterke invloed die je op anderen hebt, is niet misdadig?
Kom nou, dan zouden sekteleiders die een groep mensen tot zelfmoord aanzetten, ook niet aansprakelijk zijn?
Een mens wordt gevormd door zijn opvoeders, de straat en zijn vrienden en door wat hij leest/ziet enz.
Zet iemand die tekorten heeft opgelopen w.b. aandacht/vorming naast een charismatisch en ontegenzeggelijk intelligente man als Manson en zie: een moordenaar is geboren.
En Manson zegt: it wasn't me...
Makkelijk.
Op 21-03-2009 2:41:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Dus bovenmaats intelligent zijn is een misdaad?
Op 21-03-2009 8:54:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sufi: natuurlijk niet, maar je moet wel intelligent zijn om mensen te kunnen manipuleren
Op 21-03-2009 0:05:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pulmonaria: Lindsey Lohan als gevaarlijke volgeling?
Aparte carriëre switch, van Disney naar dat.

Geen fan van haar acteerwerk, dus tzal wel weinig worden.

wel een goed artikel
Op 23-03-2009 11:11:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Seeker: Het zou toch eens aardig zijn als mensen eens bij een TBS kliniek achter de schermen konden kijken.
Ik heb er zelf gewerkt met de moordenaars, verkrachters, etc.
Ik denk dat jullie verbaasd zouden staan over hoe "vriendelijk" en "charmant" psychopaten kunnen zijn.
Werkelijk ze kunnen het ver- cq misleiden als geen ander.
En geloof me ze hebben nooit ergens schuld aan, in hun wereld is het heel gewoon wat ze gedaan hebben.
Ze hebben absoluut geen geweten, zo "kende" ik er bv één, die als hij de kans zou hebben je rustig zou vermoorden, over je lijk heen stappen en "vergeten" zijn wat hij had gedaan.
Op 26-09-2009 18:34:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Fumer tue: Die man is erg opvallend, ik heb er eens een documentaire over gezien. Niet zozeer over dat moordverhaal maar het intervieuw met Charles M. opgenomen in de gevangenis. Je zou niet zeggen dat het een gevangene is, die man is geestelijk klaarblijkelijk een vrije vogel. Het is moeilijk uit te leggen, denk dat het enkel duidelijk wordt wanneer je zelf het intervieuw bekijkt;

http://video.google.com/videoplay?docid=8412153717060156160#
Op 04-12-2009 19:29:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Fumer tue: De cover...

<span><a href="
(bericht gewijzigd op 4-12-2009 19:33:32)
Op 04-12-2009 19:32:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bas: Charlie Manson misbruikt de mystieke leer en andere esoterische kennis om anderen afhankelijk te maken. Zijn aangeboren psychologisch inzicht komt hem hierbij goed van pas. Hij manipuleert op een negatieve manier. In sommige interviews weet hij zijn ondervragers op het verkeerde been te zetten maar wie meerdere interviews bekijkt ziet duidelijk dat hij zijn kennis misbruikt om de dingen naar zijn hand te zetten en niet om de boodschap van de mystieke leer of esoterische wijsheid over te brengen. In een van de vele interviews wordt hem gevraagd hoe hij over vrouwen denkt en daar komt de aap uit de mouw. Ze moeten hem namelijk niet domineren. De blik erbij spreekt boekdelen. Wat mij betreft een gevaarlijke man die verwarring zaait en misbruik maakt van goedgelovigen. Ik vertrouw hem niet verder dan ik hem kan gooien.
Op 08-12-2009 15:20:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Man je kent hem nieteens, wat een onzin..
Op 08-12-2009 16:47:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bas:
eoi:

Man je kent hem nieteens, wat een onzin..

Ik geloof dat ieder mens in wezen goed is. Slechte daden zijn m.i. een gevolg van een gekwetst ego. Niet iedereen met een slechte jeugd ontwikkelt echter "crimineel" gedrag. Er zijn genoeg mensen die negatieve ervaringen ten goede aanwenden. Bij Charlie Manson zie ik echter geen zelfreflectie. Hij legt de schuld steeds buiten zichzelf, gebruik makend van esoterische kennis en zijn aangeboren psychologisch inzicht. Zijn soms verbeten gezicht (duidelijk te zien bij de vraag hoe hij over vrouwen dacht) laat zien dat hij, ten tijde van het bewuste interview, nog vol wrok zat. Hij oberserveert (in de interviews die ik gezien heb) zijn ondervragers en probeert d.m.v. psychologische controle de persoon in kwestie in een richting te duwen (ik moet er wel bij vertellen dat ik geen recente interviews van hem heb gezien). Charlie is facinerende man met een bijzondere gave, alleen jammer dat gebrek aan liefde hem heeft aangezet tot het maken van verkeerde keuzes en hij zich liet/laat leiden door zijn instincten en daar mensen de dupe van zijn geworden.
Op 09-12-2009 15:19:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Darius II: De man is een psychopaat. Maar dat wil niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk bij de moorden betrokken is geweest. Deze mensen hebben de capaciteit om andere mensen mentaal sterk te beinvloeden. In dit geval dus, tot het aanzetten van moord. Wat mij ook opvalt gezien de lange lijst van criminele activiteiten, is dat hij nooit eerder veroordeeld is geweest voor geweldsdelicten. Ik denk hij het "brein" achter de moorden is geweest, maar er zelf niet bij is geweest.
Op 09-09-2010 9:32:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wdawn: "aangeboren psychologisch inzicht" staat dat niet gelijk aan zelfkennis?
Ik vind dat deze man veels te veel media aandacht krijgt, en alles wat media aandacht krijg is iets wat zwart gemaakt moet worden of juist de hemel ingeprezen moet worden volgens de autoriteiten . De meeste mensen haten deze man, dus wat is de andere rede waarom deze man zoveel media aandacht krijgt, behalve dan dat hij een psychopaat is?

triest zijn de "machtige", gelukkig zijn de domme.
Op 10-09-2010 14:18:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
luke69: er zijn er, die zijn nog veel gekker,en wie weet welke gekken er nog gaan komen,gelukkig ben ik normaal (zij de gek)
Op --0 0:56:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider:
eoi:

Man je kent hem nieteens, wat een onzin..


hehe...
My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op --0 13:35:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden