In het westen van Schotland ligt vlakbij Dumbarton de historische Overtoun brug. Om de een of andere mysterieuze reden sprongen sinds 1950 minstens 50 honden hun dood vanaf deze brug tegemoet. Waarom? Toeval? Werden de dieren aangetrokken door een bepaalde geur of zijn paranormale omstandigheden de reden? Feit is dat de doorgaans goed ruikende honden (labradors, retrievers en collies) allemaal vanaf dezelfde kant van de brug sprongen.

overtoun

Volgens een lokale legende zou een verwarde man die meende dat zijn baby bezeten was door de duivel de zuigeling van de brug gegooid hebben. Misschien was dat wel het begin waardoor honden (met als hoogtepunt in recente jaren vijf dieren binnen zes maanden) juist op dat punt hun dodensprong maken.

Als men de Overtoun brug oversteekt komt men bij een huis dat dezelfde naam draagt. In de Keltische folklore ligt dat huis op een zogenaamde 'dunne' plek. Men doelt daarbij op het feit dat daar de hemel en aarde heel dicht bij elkaar staan. Hoewel heldervoelenden zoals Mary Armour een gevoel van sereniteit op de brug krijgen lijkt het erop dat honden zich zonder verder drama sterk tot de rechterkant van de brug voelen aangetrokken.


(Overtoun staat op een 'dunne' plek.)

Biologen vermoeden een meer aardse oorzaak. Nertsen leven in de omgeving van de brug en het is bekend dat honden erg opgewonden raken van de muskusachtige geur van deze kleine roofdiertjes. Maar als de geur van de nertsen (die toevalligerwijs pas sinds begin 1950 zich als nieuwkomers in het gebied vestigden) de honden tot springen aanzet, waarom dan juist vanaf deze brug? Het is sowieso niet eenvoudig om van de brug af te springen, de kantelen zijn zeker een halve meter breed en de aanblik van een bijna 150 meter diepe afgrond nodigt niet echt uit.

In 2006 zond channel Five een documentaire uit onder de naam 'The Dog Suicide Bridge' over de brug en de suïcidale honden. In die documentaire ging men er inderdaad vanuit dat nertsen, of liever hun geur, de honden hadden aangetrokken. Maar de 44-jarige Utopias Shinne is het niet eens met deze conclusie.

Volgens Shinne zouden paranormaal onderzoekers aanwijzingen en getuigenissen hebben dat men een spookachtige verschijning van een dame in het wit of grijs zou hebben gezien. Een medium zou op de brug een manifestatie 'gezien' hebben van een boze geest. Iets zegt me dat dit verhaal nog een staartje gaat krijgen en we wachten geduldig af hoe dit mysterie nieuwe vormen krijgt.

Picobyte: Nertsen klinkt wel aannemelijk, zeker als het komen van die beestjes samengaat met de springende honden.
Meestal is de meest aardse oplossing ook de juiste.
Wel interresant zouden die honden soort van dronken worden en zonder nadenken over de reling springen... zeker het onderzoeken wel waard iig.
Stroom moet vloeien.
Op 14-11-2008 0:14:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dilettante Emme: [quote=Picobyte]
[...] ... zouden die honden soort van dronken worden en zonder nadenken over de reling springen... zeker het onderzoeken wel waard iig.
[/quote]

... zoals mannen wel eens plegen te doen als ze een aantrekkelijke vrouw in het vizier krijgen. :-)
Op 14-11-2008 1:34:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tru: Ik denk dat de honden de afgrond nou juist niet kunnen zien door die kantelen. Ze hebben waarschijnlijk geen idee dat ze op een brug lopen.
Op 14-11-2008 1:51:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lampie:
Tru:

Ik denk dat de honden de afgrond nou juist niet kunnen zien door die kantelen. Ze hebben waarschijnlijk geen idee dat ze op een brug lopen.

Goeie opmerking!
Op 14-11-2008 7:51:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
adenis:
Tru:

Ik denk dat de honden de afgrond nou juist niet kunnen zien door die kantelen. Ze hebben waarschijnlijk geen idee dat ze op een brug lopen.


Dit denk ik ook wel. en dit in combinatie met die geur van die nertsen.

Ik had vroeger een hele lieve hond, maar als er schapen in de buurt waren, veranderde deze ook in een slachter. (gelukkig nooit een schaap te pakken gehad) Hij werd gek als hij schapen rook, dus het verhaal van die nertsen is erg aannemelijk.
Op 14-11-2008 8:35:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius: Honden zijn gewoon dom. Ze kunnen niet eens zelfstandig sch***ten...
I might just be saying that to get you mad...
Op 14-11-2008 9:30:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
adenis:
Clavius:

Honden zijn gewoon dom. Ze kunnen niet eens zelfstandig sch***ten...


maar ze zijn wel heel lief en leuk. hoe dommer de hond, hoe leuker hij is.
Op 14-11-2008 11:27:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Eart: Maar wat wel raar blijft is dat ze er allemaal aan de zelfde kant afspringen.. (of komt de wind daar altijd van die kant?)

Waarom worden ze trouwens niet gewaarschuwd dat ze aan de lijn moeten!

documentary:
Op 14-11-2008 0:55:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Eart: Blijkbaar nu toch een bordje geplaatst. (in het filmpje te zien)
Op 14-11-2008 13:24:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Uno:
Clavius:

Honden zijn gewoon dom. Ze kunnen niet eens zelfstandig sch***ten...


Niet zelfstandig schijten?
Je bedoeld dus dat jij de anus van je hond moet openhouden, zodat hij zijn keutel de wijde wereld in kan sturen?

Honden zijn honden.
Ze worden pas "slim" of "dom" zodra wij er een mening over geven.
Is de hond, waarover de mening word geuit dan "dom", of is degene die de mening uit de minder snuggere?

Uno Solo
Op 14-11-2008 15:04:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
Uno:

Honden zijn honden.
Ze worden pas "slim" of "dom" zodra wij er een mening over geven.
Is de hond, waarover de mening word geuit dan "dom", of is degene die de mening uit de minder snuggere?


Mooie opmerking. Maar geldt dat niet voor heel veel dingen?
Iets is ook maar gewoon iets, tot wij er een etiket opplakken of oordeel aan geven.
Op 14-11-2008 18:28:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Clavius:

Honden zijn gewoon dom. Ze kunnen niet eens zelfstandig sch***ten...

Maar ze lijken wel vaak op hun baasje.
United as one. Divided by zero.
Op 14-11-2008 18:38:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BeyondPerceptio: Wie lacht niet, die de mens beziet....
Op 14-11-2008 20:41:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Uno:
C.:

Uno:

Honden zijn honden.
Ze worden pas "slim" of "dom" zodra wij er een mening over geven.
Is de hond, waarover de mening word geuit dan "dom", of is degene die de mening uit de minder snuggere?


Mooie opmerking. Maar geldt dat niet voor heel veel dingen?
Iets is ook maar gewoon iets, tot wij er een etiket opplakken of oordeel aan geven.


C.
Dat geldt inderdaad voor veel dingen,misschien wel alles.
Vandaar dat oordelen beter vermeden kan worden.
Het geeft een vertroebeld beeld van wat is.

Uno Solo
Op 15-11-2008 1:45:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Ik heb de film gezien en die brug is bij lange na geen 150 meter hoog. In de film wordt trouwens duidelijk een hond van de brug gesmeten.

Dus is het de honden-zelfmoordbrug of de hoe-kom-ik-van-mijn-hond-af-zonder-poespas-brug?
Op 15-11-2008 22:44:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
De Hertog: Waar of niet waar, interessant artikel. Kan altijd wel voor dit soort 2-kanten verhalen gaan zitten
Op 17-11-2008 14:29:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
adenis:

Clavius:

Honden zijn gewoon dom. Ze kunnen niet eens zelfstandig sch***ten...


maar ze zijn wel heel lief en leuk. hoe dommer de hond, hoe leuker hij is.


zeer zeker, we hebben een sneeuwwitte labrador, en net als zn baasje zo dom als olie, maar het beste gezelschap wat je je kan wensen
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 17-11-2008 18:22:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Olav:

Ik heb de film gezien en die brug is bij lange na geen 150 meter hoog. In de film wordt trouwens duidelijk een hond van de brug gesmeten.


Shit, ze hebben me door...

Hihihi...
I might just be saying that to get you mad...
Op 18-11-2008 9:14:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe:
Clavius:

Honden zijn gewoon dom. Ze kunnen niet eens zelfstandig sch***ten...


Mensen zijn dom want voelen zich teveel tegenwoordig en willen perse op hun porselijnen potje poepen, terwijl moeder natuur het al zo mooi geregeld heeft, want daar voeden de bomen en plantjes zich mee, maar nee wat doen wij mensen?
Wij lopen met een schepje achter onze hond zn/dr kont aan om dit natuurlijke proces tegen te gaan en inmiddels denken dat we ons westerse deken tot in de natuur door moeten trekken.
Kan er nog steeds om lachen als ik weer een mafkees zie die zn bladeren uit zn tuin op aan het zuigen is, om vervolgens om de 2 jaar compost te KOPEN, die hij zelf elke keer opzuigt!!
Jaja, wij mensen zijn pas de weg kwijt!

(bericht gewijzigd op 18-11-2008 9:33:52)
Carpe diem homo universalis
Op 18-11-2008 9:33:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Lanoe:

Clavius:

Honden zijn gewoon dom. Ze kunnen niet eens zelfstandig sch***ten...


Mensen zijn dom want voelen zich teveel tegenwoordig en willen perse op hun porselijnen potje poepen, terwijl moeder natuur het al zo mooi geregeld heeft, want daar voeden de bomen en plantjes zich mee, maar nee wat doen wij mensen?
Wij lopen met een schepje achter onze hond zn/dr kont aan om dit natuurlijke proces tegen te gaan en inmiddels denken dat we ons westerse deken tot in de natuur door moeten trekken.
Kan er nog steeds om lachen als ik weer een mafkees zie die zn bladeren uit zn tuin op aan het zuigen is, om vervolgens om de 2 jaar compost te KOPEN, die hij zelf elke keer opzuigt!!
Jaja, wij mensen zijn pas de weg kwijt!


Leuk praatje. Jammer dat het niet opgaat. Als je alle Nederlandse menselijke en dierlijke poep in de natuur laat belanden dan blijft er niets meer van die natuur over. Overal waar TE voor staat is niet goed. In dit geval TEveel poep.

En composteren doet zo'n beetje iedereen tegenwoordig. En de rest zal het niks kunnen schelen.
I might just be saying that to get you mad...
Op 18-11-2008 0:13:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe:
Clavius:

Lanoe:

Clavius:

Honden zijn gewoon dom. Ze kunnen niet eens zelfstandig sch***ten...


Mensen zijn dom want voelen zich teveel tegenwoordig en willen perse op hun porselijnen potje poepen, terwijl moeder natuur het al zo mooi geregeld heeft, want daar voeden de bomen en plantjes zich mee, maar nee wat doen wij mensen?
Wij lopen met een schepje achter onze hond zn/dr kont aan om dit natuurlijke proces tegen te gaan en inmiddels denken dat we ons westerse deken tot in de natuur door moeten trekken.
Kan er nog steeds om lachen als ik weer een mafkees zie die zn bladeren uit zn tuin op aan het zuigen is, om vervolgens om de 2 jaar compost te KOPEN, die hij zelf elke keer opzuigt!!
Jaja, wij mensen zijn pas de weg kwijt!


Leuk praatje. Jammer dat het niet opgaat. Als je alle Nederlandse menselijke en dierlijke poep in de natuur laat belanden dan blijft er niets meer van die natuur over. Overal waar TE voor staat is niet goed. In dit geval TEveel poep.

En composteren doet zo'n beetje iedereen tegenwoordig. En de rest zal het niks kunnen schelen.



Raar want de dierenpopulatie wordt nu door ons gereguleerd en vroeger niet, dus meer dieren dus meer stront.
Ik denk dat je in deze doelt op de mensen die een hond hebben aangeschaft maar te lui zijn om het beest fatsoenlijk uit te laten en niet verder komen als het blokje om en daarmee idd steeds op dezelfde plek hun hond hun behoefte laten doen.
Schaf dan geen hond aan.
Een hond moet MINSTENS 1x per dag, rennen, ravotten, frisse lucht, socialiseren met andere honden en dieren, oefeningen doen (zit, volg enz.), terrein verkennen (en dan moet je dus zorgen dat er NIEUW terrein is dat te verkennen is).
Maw een hond moet een hond kunnen zijn en geen verlengstuk van ons ego en je bent niet hun baas, maar enkel hun begeleiding en dan moet je hem/haar dus de ruimte geven om te ontwikkelen ipv denken de controle te hebben over een beest.

(bericht gewijzigd op 18-11-2008 13:23:01)
Carpe diem homo universalis
Op 18-11-2008 0:44:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Lanoe:

Een hond moet MINSTENS 1x per dag, rennen, ravotten, frisse lucht, socialiseren met andere honden en dieren, oefeningen doen (zit, volg enz.), terrein verkennen (en dan moet je dus zorgen dat er NIEUW terrein is dat te verkennen is).


En naast dat alles moet je er ook nog eens bij blijven staan terwijl dat beest aan het bouten is. Inderdaad, daarom zal ik nooit zo'n beest nemen.
I might just be saying that to get you mad...
Op 18-11-2008 13:33:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe:
Clavius:

Lanoe:

Een hond moet MINSTENS 1x per dag, rennen, ravotten, frisse lucht, socialiseren met andere honden en dieren, oefeningen doen (zit, volg enz.), terrein verkennen (en dan moet je dus zorgen dat er NIEUW terrein is dat te verkennen is).


En naast dat alles moet je er ook nog eens bij blijven staan terwijl dat beest aan het bouten is. Inderdaad, daarom zal ik nooit zo'n beest nemen.


Dat is ieder voor zich en moet eenieder zelf weten en dan heb ik liever dat je eerlijk bent zoals jij nu, als iemand die ik eerder aanhaalde en het hondje geen leven heeft.
Carpe diem homo universalis
Op 18-11-2008 16:14:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Uno: Lanoe zei:

Mensen zijn dom want voelen zich teveel tegenwoordig en willen perse op hun porselijnen potje poepen, terwijl moeder natuur het al zo mooi geregeld heeft, want daar voeden de bomen en plantjes zich mee, maar nee wat doen wij mensen?

Quote)
Globaliseer je mensen nu niet net zo als Clavius dat bij honden deed?

70% of meer, van de menselijke populatie doet zijn/haar primaire behoeftes zonder de aanwezigheid van de "porseleinen pot" .

Maakt dat hun dan meer of minder?

Lanoe ik denk dat jou inzicht dieper reikt dan het vooroordeel "dom".

No offence meant btw.
Uno Solo
Op 18-11-2008 19:44:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe:
Uno:

Lanoe zei:

Mensen zijn dom want voelen zich teveel tegenwoordig en willen perse op hun porselijnen potje poepen, terwijl moeder natuur het al zo mooi geregeld heeft, want daar voeden de bomen en plantjes zich mee, maar nee wat doen wij mensen?

Quote)
Globaliseer je mensen nu niet net zo als Clavius dat bij honden deed?

70% of meer, van de menselijke populatie doet zijn/haar primaire behoeftes zonder de aanwezigheid van de "porseleinen pot" .

Maakt dat hun dan meer of minder?

Lanoe ik denk dat jou inzicht dieper reikt dan het vooroordeel "dom".

No offence meant btw.



I know

Een stukje verder kun je lezen wie ik bedoel:

"Wij lopen met een schepje achter onze hond zn/dr kont aan om dit natuurlijke proces tegen te gaan en inmiddels denken dat we ons westerse deken tot in de natuur door moeten trekken."

Maar, idd, dan nog is het een generalisatie want het zal echt niet elke westerling betreffen.
Maar naar mijn mening is het een bevolkingsgroep die heel hard na moet gaan denken over zichzelf en het deken van illusie dat men gecrieeerd heeft dat men het westen noemt
Waarvan het merendeel nog slaapt en ik soms de wekker speel
Tuurlijk maakt dat je niet populair, maar dat is niet mijn streven.
Maar je hebt gelijk, het is een generalisatie.

(bericht gewijzigd op 19-11-2008 7:45:45)
Carpe diem homo universalis
Op 19-11-2008 7:44:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden