Waar radioprogramma’s allemaal niet toe kunnen leiden. De Engelse tegenhanger van het onder Nederlandse natuurminnende lieden populaire radioprogramma “Vroege Vogels” heet “Scotland Out of Doors”. Beide zijn lieflijke radioshows waarin men alles wat groeit en bloeit bejubelt en omlijst met melodieuze muziek. Leuk voor de één en misschien ‘gaap’ voor een ander. Daar kwam onlangs verandering toen een Engelse luisteraar bekend maakte een vreemd soort gelei in de anders zo groene Britse velden had gevonden. Een mysterie was geboren en andere luisteraars begonnen ook foto’s in te sturen, overal blijkt het mysterieuze gelei gevonden te worden. Maar wat is het?

gelei

”Wat is het", dat is momenteel de centrale vraag waar de makers van “Scotland Out of Doors” een antwoord op zoeken. Op hun website kwamen de meeste uiteenlopende verklaringen binnen. We zullen een paar voor u hier kort opsommen:

”Het zou een soort geleiachtige zwammen zijn”

”Het zouden slijmerige schimmels zijn”

”Het zouden secreten van padden en kikkers zijn”

”Het zou afkomstig zijn van meteorieten”

”Het zou Didymosphenia geminata (rotssnot) zijn”

”Het zou chemisch afval zijn”

”Slakken zouden het gelei achterlaten”

”Chemische spul uit vliegtuigen”

”Sperma van herten”

”Spul om het weer te manipuleren”

En ga zo maar door. Wie de opgegeven verklaringen tegen elkaar wegstreept krijgt in ieder geval wat overzicht. Zo valt bijvoorbeeld hertensperma valt af want het spul werd ook gevonden op plekken waar geen herten leven.

ruimtesnot
(Rara, waar komen de brokjes gelei vandaan?)

Hans Sluiman, algenexpert verbonden aan het ‘Royal Botanic Garden Edinburg’, is er van overtuigd dat het gelei, plant noch dier is. Wat het wel is weet ook hij kennelijk niet want de BBC laat hem niet verder aan het woord. Dr. Andy Taylor van het Macaulay Institute zegt dat er weliswaar zwammetjes in het door hem onderzochte gelei zaten maar dat ze daar gewoon groeiden en niet het gelei produceerden.

DNA-onderzoek kan een oplossing voor het raadsel geven. Andy Taylor heeft wat monsters van het gelei genomen en het lijkt erop dat het gelei voornamelijk bestaat uit het DNA van één enkel organisme. Maar welk organisme is dat dan?

Mogelijk geeft Dr. Andy Taylor aanstaande zaterdag 22 november het antwoord in de radioshow. Als u wil weten wat het gelei nou precies is rest u maar één optie; ‘tune in’.

Wie alvast wat inspiratie wil opdoen kan natuurlijk ook nog van ons eerder blogje lezen over de mysterieuze ‘rode regen’.

Gerard: God weer verkouden.
'Don't forget rule number 6'
Op 20-11-2008 6:51:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Berbervrouw:
Gerard:

God weer verkouden.


en bij rode regen denk ik dan aan een blaasontsteking....
Op 20-11-2008 10:11:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
jantjeuitnl: Je vraagt je af hoe men vroeger, voor het DNA onderzoek specimen onderzocht.
Op 20-11-2008 11:18:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BTtje: het ziet er uit als de koelgel dat in zakjes zitten om spullen tijdens het vracht vervoer gekoeld te houden..
Op 20-11-2008 14:29:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
De Hertog: 'T is gewoon isolatiemateriaal voor huizen
Op 20-11-2008 14:45:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
HP:
BTtje:

het ziet er uit als de koelgel dat in zakjes zitten om spullen tijdens het vracht vervoer gekoeld te houden..


Zou zomaar kunnen, misschien was het wel een kampeer stek en hebben ze dit achter gelaten nadat een paar pakjes kapot waren gegaan..



Ze worden alleen wel over heel Schotland gevonden volgens het bericht, dus dat is dan weer vreemd.
Op 20-11-2008 14:56:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Duin: Analysis, Mr. Spock.
It's life, Jim, but not as we know it, not as we know it, not as we know it;
Op 20-11-2008 15:03:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bramsan: "Een mysterie was geboren en andere luisteraars begonnen ook foto’s in te sturen"


Op 20-11-2008 15:07:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
HP:
Duin:

Analysis, Mr. Spock.
It's life, Jim, but not as we know it, not as we know it, not as we know it;


of dit.

Op 20-11-2008 15:08:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Whyme:
Berbervrouw:

Gerard:

God weer verkouden.


en bij rode regen denk ik dan aan een blaasontsteking....

Of God is een vrouw
pluk de nacht, slapen kan altijd nog.
Op 20-11-2008 15:13:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
Berbervrouw:

Gerard:

God weer verkouden.


en bij rode regen denk ik dan aan een blaasontsteking....

Af en toe heeft hij ook een paar huisdieren te veel (Raining cats and dogs)
'Don't forget rule number 6'
Op 20-11-2008 15:32:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
Whyme:

Berbervrouw:

Gerard:

God weer verkouden.


en bij rode regen denk ik dan aan een blaasontsteking....

Of God is een vrouw

Volgens je zus is het een man (vader).
Maar maakt het uit? Echte emancipatie houdt m.i. in dat het geslacht in niet ter zake doende omstandigheden buiten beschouwing gelaten wordt.
'Don't forget rule number 6'
Op 20-11-2008 15:34:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
weerman: Eerste waar ik aan denk als ik die foto zie:

Stijfselzwam.

Google er maar even op, dit ziet er NET zo uit. Niet zo erg zeldzaam, zie het hier wel vaker in de bossen liggen.
Op 20-11-2008 16:50:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Salomé:
weerman:

Eerste waar ik aan denk als ik die foto zie:

Stijfselzwam.

Google er maar even op, dit ziet er NET zo uit. Niet zo erg zeldzaam, zie het hier wel vaker in de bossen liggen.

Je hebt gelijk.

Het mysterie is opgelost.
Op 20-11-2008 18:33:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Salomé:

weerman:

Eerste waar ik aan denk als ik die foto zie:

Stijfselzwam.

Google er maar even op, dit ziet er NET zo uit. Niet zo erg zeldzaam, zie het hier wel vaker in de bossen liggen.

Je hebt gelijk.

Het mysterie is opgelost.


voor de luie mensen onder ons

http://images.google.nl/images?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hl=nl&q=Stijfselzwam&btnG=Afbeeldingen+zoeken&gbv=2
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 20-11-2008 20:36:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
Gerard:

God weer verkouden.


Neen man, hij was gewoon in de badkamer met kitwerkzaamheden bezig en er vielen gewoon een paar klodders transparante siliconen kit op de grond
(bericht gewijzigd op 20-11-2008 21:59:22)
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 20-11-2008 21:58:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Berbervrouw:
Gerard:

Berbervrouw:

Gerard:

God weer verkouden.


en bij rode regen denk ik dan aan een blaasontsteking....

Af en toe heeft hij ook een paar huisdieren te veel (Raining cats and dogs)


Zou hij/zij/het een kettingroker zijn als het weer eens pijpestelen regent?
Op 21-11-2008 8:52:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BTtje:
HP:

BTtje:

het ziet er uit als de koelgel dat in zakjes zitten om spullen tijdens het vracht vervoer gekoeld te houden..


Zou zomaar kunnen, misschien was het wel een kampeer stek en hebben ze dit achter gelaten nadat een paar pakjes kapot waren gegaan..



Ze worden alleen wel over heel Schotland gevonden volgens het bericht, dus dat is dan weer vreemd.

misschien was er een vliegtuig ontploft vol met die zakjes en kwam de hitte van de explosie niet snel genoeg bij de gel om het volledig te laten verdampen en was het mee gewaaid in een harde wind die het over heel Schotland heeft uitgespreid
het was misschien ook net op een koude dag dat het meer aan elkaar heeft laten kleven waardoor het niet helemaal plat op de grond ligt of er was een tegendruk.

of de kampeerders op die kampeer stekkies geven de herten de schult terwijl ze het zelf waren
mss is de DNA die ze vonden van het mysterieuze organisme wel identiek aan die groep kampeerders
(bericht gewijzigd op 21-11-2008 10:46:42)
Op 21-11-2008 10:38:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BTtje:
Ron B.:

Salomé:

weerman:

Eerste waar ik aan denk als ik die foto zie:

Stijfselzwam.

Google er maar even op, dit ziet er NET zo uit. Niet zo erg zeldzaam, zie het hier wel vaker in de bossen liggen.

Je hebt gelijk.

Het mysterie is opgelost.


voor de luie mensen onder ons

http://images.google.nl/images?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hl=nl&q=Stijfselzwam&btnG=Afbeeldingen+zoeken&gbv=2

dit ziet er toch nog net wat klonteriger en transparanter uit.
mss is het een nieuwe vorm van die stijfsel zwam
(bericht gewijzigd op 21-11-2008 10:43:20)
Op 21-11-2008 10:43:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
weerman:
BTtje:

Ron B.:

Salomé:

weerman:

Eerste waar ik aan denk als ik die foto zie:

Stijfselzwam.

Google er maar even op, dit ziet er NET zo uit. Niet zo erg zeldzaam, zie het hier wel vaker in de bossen liggen.

Je hebt gelijk.

Het mysterie is opgelost.


voor de luie mensen onder ons

http://images.google.nl/images?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hl=nl&q=Stijfselzwam&btnG=Afbeeldingen+zoeken&gbv=2

dit ziet er toch nog net wat klonteriger en transparanter uit.
mss is het een nieuwe vorm van die stijfsel zwam


Veel zwammen wijken per plek en tijdsperiode vaak iets af van het ideale plaatje. Komt door grondsoort, vochtigheid, begroeiing, enz. Zeker de vochtminnende soorten als bv stijfselzwam, maar ook gele trilzwam, hebben al snel een ander uiterlijk bij wat droger weer door vochtverlies/uitdroging. Denk ook aan de verschijningsvormen van geweizwam en koraalzwam. De koraalzwam is gedrongen en wordt oranje als hij een week geen vocht heeft gehad, een bui regen en de kleur wordt weer helder geel.

Dit zal net zoiets zijn, maar dat is moeilijk te beoordelen adv deze foto. Voor MIJ is de meest logische conclusie: stijfselzwam. Scheermes van Okham wil wel helpen, in deze...
Op 21-11-2008 11:22:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe: He, verdorie, ik was verkouden, oké?
Kzal het de volgende keer opruimen
Carpe diem homo universalis
Op 21-11-2008 11:52:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BTtje:
weerman:

Veel zwammen wijken per plek en tijdsperiode vaak iets af van het ideale plaatje. Komt door grondsoort, vochtigheid, begroeiing, enz. Zeker de vochtminnende soorten als bv stijfselzwam, maar ook gele trilzwam, hebben al snel een ander uiterlijk bij wat droger weer door vochtverlies/uitdroging. Denk ook aan de verschijningsvormen van geweizwam en koraalzwam. De koraalzwam is gedrongen en wordt oranje als hij een week geen vocht heeft gehad, een bui regen en de kleur wordt weer helder geel.

Dit zal net zoiets zijn, maar dat is moeilijk te beoordelen adv deze foto. Voor MIJ is de meest logische conclusie: stijfselzwam. Scheermes van Okham wil wel helpen, in deze...

Bedankt voor de informatie
Op 21-11-2008 14:26:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Nico: Hallo,

"Het zou sterrenschot kunnen zijn."
Op 22-11-2008 16:31:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wiborga:
Nico:

Hallo,

"Het zou sterrenschot kunnen zijn."

wat is sterrenschot? of bedoelde je sterrensnot,en zo ja wat is dat dan ?
Mischien zijn de leprechons massaal verkouden of wonen die alleen in ierland,
I am visiting houses in motion.
Op 24-11-2008 6:23:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Supermagna R.:
weerman:
BTtje:

Ron B.:

Salomé:

weerman:

Eerste waar ik aan denk als ik die foto zie:

Stijfselzwam.

Google er maar even op, dit ziet er NET zo uit. Niet zo erg zeldzaam, zie het hier wel vaker in de bossen liggen.

Je hebt gelijk.

Het mysterie is opgelost.


voor de luie mensen onder ons

http://images.google.nl/images?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hl=nl&q=Stijfselzwam&btnG=Afbeeldingen+zoeken&gbv=2

dit ziet er toch nog net wat klonteriger en transparanter uit.
mss is het een nieuwe vorm van die stijfsel zwam


Veel zwammen wijken per plek en tijdsperiode vaak iets af van het ideale plaatje. Komt door grondsoort, vochtigheid, begroeiing, enz. Zeker de vochtminnende soorten als bv stijfselzwam, maar ook gele trilzwam, hebben al snel een ander uiterlijk bij wat droger weer door vochtverlies/uitdroging. Denk ook aan de verschijningsvormen van geweizwam en koraalzwam. De koraalzwam is gedrongen en wordt oranje als hij een week geen vocht heeft gehad, een bui regen en de kleur wordt weer helder geel.

Dit zal net zoiets zijn, maar dat is moeilijk te beoordelen adv deze foto. Voor MIJ is de meest logische conclusie: stijfselzwam. Scheermes van Okham wil wel helpen, in deze...

Lijkt wel op een stijfselzwam ware het niet dat de structuur niet helemaal klopt. Stijfselzwam groeit meestel op hout of iets wat rot. Naar mijn mening is dit heksensnot. Heksensnot is de restanten van onverteerbare kikkereierstokken die door roofvogels weer wordt uitgekotst. zie http://aargh.weblog.nl/geen-categorie/eierstok-reigerkots/ en/of http://bergenziel.nl/anneke/wp-content/ftp-uploads/Heksensnot%20is%20reigerkots%20-%20Trouw.htm .In tegenstelling tot wat vaker vermeld wordt, dat dit alleen in het voorjaar te vinden is, kwam ik het afgelopen week zelf nog tegen in de Amsterdamse waterleidingduinen.
Op 06-12-2012 10:54:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden