Stel je voor dat je geest in een ander lichaam zit, dat je jezelf de hand kunt zien schudden. Of dat je kunt zien hoe een mes zich in je maag binnendringt. Exact deze illusie hebben Zweedse wetenschappers met behulp van Virtual Reality-brillen gecreëerd. Op deze manier wilden ze onderzoeken hoe snel een individu went aan een ander lichaamsomhulsel.


(VR-brillen + pop = out of body)

In een studie die gisteren pas openbaar werd gemaakt kregen 87 vrijwilligers de kans om van lichaam te ruilen met zowel een mannequinpop als een echte persoon. "We waren geïnteresseerd in de klassieke vraag waar filosofen al eeuwen over discussiëren," aldus projectleider Henrik Ehrsson, "om dit wetenschappelijk te kunnen onderzoeken hebben we de trucs gebruikt, perceptionele illusies".

Zo'n 70 tot 80% van de proefpersonen trapt in de illusie en krijgt de gewaarwording in een ander lichaam te zitten. Het team ziet er nu al de praktische toekomstmogelijkheden van in, en denken aan nieuwe games zoals Second Life, maar dan echter. "Dit kan leiden tot de volgende generatie van virtuele realiteit in games, waar mensen de volledige gewaarwording hebben dat ze hun spelpersonage zijn," legt Ehrsson uit.
BTtje: vet interessant
wil ik ook wel ff probere
alleen lijkt het mij niet zo'n goed idee voor de mensen zelf om het voor games te gebruiken.
dan wordt het apparaat een beetje erg van dit:
(0:55-1:35)
Op 03-12-2008 1:29:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: het werkt ook niet om mee te gamen, zolang alleen je ogen en oren voor de gek gehouden worden, oa het evenwichtsorgaan in ons hoofd houd je niet voor de gek...

wat er gebeurd is dat je vanalles ziet bewegen en heen er weer loopt en noem maar op, terwijl je stil zit en dat is wat voor signaal er naar je hersenen toegestuurd word...

in combinatie met dus bewegende beelden en het gevoel dat je stil zit zorgt dat er heel vaak voor dat je kotsmisselijk word, en mensen met aanleg voor epilepsie kunnen er zelfs toevallen van krijgen...

en hier is dus ook nog geen goede oplossingen voor, op dit moment is de enige manier om dit te omzeilen dat je in een soort robot moet stappen waarin je verder normaal kan bewegen enz. inplaats van het holodeck van startrek als een soort kamer meer als een soort harnas wat je aandoet en je die virtuele wereld laat ervaren...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 03-12-2008 18:17:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: Geen gamers hier bij GW..?
Binnen een paar jaar (mochten we 2012 overleven) is de Game-industrie de nieuwe brood-en-spelen/televisie die ons afstompt tot de gewenste middelmOOt. Probleem is: I love it; you love it; we love it. Het zijn de Romeinse Brood en Spelen in een nieuwe jas. Besef maar dat jijzelf tot de elite behoort en doe er wat aan. Of is het gewoon te lekker..? Ik trek het boetekleed vast aan.
http://www.outerworlds.com/
(bericht gewijzigd op 3-12-2008 23:48:31)
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 03-12-2008 23:42:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Ja Horus:

Geen gamers hier bij GW..?
Binnen een paar jaar (mochten we 2012 overleven) is de Game-industrie de nieuwe brood-en-spelen/televisie die ons afstompt tot de gewenste middelmOOt. Probleem is: I love it; you love it; we love it. Het zijn de Romeinse Brood en Spelen in een nieuwe jas. Besef maar dat jijzelf tot de elite behoort en doe er wat aan. Of is het gewoon te lekker..? Ik trek het boetekleed vast aan.
http://www.outerworlds.com/

de verwachting is dat dit jaar of komend jaar de gamesindustrie voor het eerst de muziekindustrie (zowel winkels als online verkoop) gaat overstijgen, net zoals ze de afgelopen jaren de tv en filmindustrie al voorbij gegaan zijn, zodra dat gebeurt zijn spellen zo ongeveer de grootste markt voor wat voor soort media dan ook...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 04-12-2008 17:08:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BTtje:
Ron B.:

Ja Horus:

Geen gamers hier bij GW..?
Binnen een paar jaar (mochten we 2012 overleven) is de Game-industrie de nieuwe brood-en-spelen/televisie die ons afstompt tot de gewenste middelmOOt. Probleem is: I love it; you love it; we love it. Het zijn de Romeinse Brood en Spelen in een nieuwe jas. Besef maar dat jijzelf tot de elite behoort en doe er wat aan. Of is het gewoon te lekker..? Ik trek het boetekleed vast aan.
http://www.outerworlds.com/

de verwachting is dat dit jaar of komend jaar de gamesindustrie voor het eerst de muziekindustrie (zowel winkels als online verkoop) gaat overstijgen, net zoals ze de afgelopen jaren de tv en filmindustrie al voorbij gegaan zijn, zodra dat gebeurt zijn spellen zo ongeveer de grootste markt voor wat voor soort media dan ook...

is dat niet dan al zo?
muziek worden voornamelijk gedownload. games worden nog wel gekocht om online te kunnen. tv en film om een heel seizoen in 1 keer in bezit te hebben of voor bv standaard goeie ondertiteling. de bleuray's worden laatst veel gekocht en er zijn ook films waarmee je 3d kan kijken met zo'n brilletje voor op je tv
Op 04-12-2008 17:15:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: het gaat in dit geval dan ook om de totale omzet binnen zo'n industrie, wat jaren door traditionele media als radio en tv aangevoerd werd. de kracht is van krant en radio steeds meer verschoven naar tv en internet, maar tegelijkertijd is de muziekindustrie eigenlijk altijd de leider geweest, en vooral sinds de opkomst van cd's en internet, in diezelfde tijd zorgde internet echter ook voor een dip (napster) maar itunes compenseerde dit al snel. (het is onzin dat de muziekmarkt op instorten staat, de vorm waarin het gebracht word veranderd alleen maar)

en dan games, sinds de jaren 90 vorige eeuw was er ineens een geheel nieuwe markt bij, computergames. in de eerste jaren een booming business maar al snel storte het weer in, totdat de thuisPC en de (betaalbare) spelcomputers op de markt kwamen, en in een korte tijd de verkopen omhoog gingen, zo snel dat radio en tv binnen enkele jaren in zware problemen kwamen (vandaar het tegenwoordige interactieve businessmodel) en ingehaald werden, met een paar jaar later ook de filmindustrie, en dit jaar of komend jaar de muziekindustrie

alle doemverhalen dat muziek ineengestort is kloppen niet, juist de kleine labels doen het beter dan ooit, het zijn de grote labels die zitten te zeuren omdat ze geen gouden hummer meer kunnen betalen. in feite is ook de muziekindustrie nog steeds groeiende, alleen niet op commercieel nivo, mensen zijn kieskeuriger geworden door de ruime keus op internet, denk ik

wat er wel aan de hand is is dat de gamesmarkt sneller groeit dan de andere markten, waardoor games dus de leidende positie innemen.

het hele download excuus is btw ook zwaar overdreven, vraag het maar eens aan undergroundlabels en de meesten zullen toegeven dat ze juist gered zijn door het internet, omdat veel meer mensen nu onbekende muziek leren kennen, die je anders nooit op MTV enz tegen zou komen...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 04-12-2008 17:55:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
freddie-v-ierse: Even buiten alle normen, als je door ????? gepijpt wordt weet iedereen meteen of hij in zijn lichaam zit of niet, onzinnige probeersels met te weinig relevante stimulus.
Op 07-12-2008 20:18:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden