Defensie heeft het steeds zwaarder met het werven van kanonnenvoer. De militaire staf heeft momenteel ongeveer 6.000 soldaten te weinig om te koeieneren en dus vond men het tijd voor maatregelen. De centrale vraag is daarbij hoe krijg je verstandige jonge mensen zo gek om zich te laten afzeiken of om zich uit te laten zenden naar kansloze missies in Verwegistan? Gelukkig is er Geenstijl.nl. De website Geenstijl laat haar sterreporter meegaan met de troepen op training in de Surinaamse jungle en naar het nobele 'opbouwwerk' in Afganistan. Kennelijk denkt defensie door dergelijke items te sponsoren de reaguurders massaal in camouflagepakken te krijgen.

rutger

(Geenstijl-reporter Rutger op avontuur, dikke pret)

Geenstijl, en zeker reporter Rutger, lachen zichzelf volgens mij helemaal suf. Een vet budget en lekker vrijblijvend op avontuur in ruil voor een serie spannende maar kritiekloze blogs. Hé, defensie dat wil ik ook wel! Of heb ik nu mijn eigen glazen ingegooid door jullie doorzichtige propaganda nog doorzichtiger te maken?

Ook onze overzeese buren hebben problemen om weldenkende mensen in het groen te krijgen. Zij kozen een andere aanpak en verlaagden de toelatingseisen zodat nu ook dikke mensen en gedetineerden met een helm op ergens een zandbak in gestuurd kunnen worden.

Gelukkig beginnen steeds meer mensen te begrijpen dat het leger geen toekomst biedt en dat het al helemaal niets met landsbelang te maken heeft. Wie wil er nu als speelbal van politiek en 'handjeklap' zijn of haar leven op het spel zetten? Bij gebrek aan échte vijanden doen we mee aan zogenaamde 'vredesmissies'. Vreemd genoeg vinden dergelijk missies meestal plaats op plekken van strategisch, economisch of politiek belang. Geen wonder dat er bijvoorbeeld achteraf steeds meer twijfels zijn over onze deelname in Irak.

In 2008 was het de vertrekkende opperbevelhebber Dick Berlijn die nog eens een lans brak voor de herinvoering van de dienstplicht. De politieke partijen zoals CDA en PvdA lieten zich in de afgelopen jaren al vaker ontvallen om zoiets als 'sociale dienstplicht voor jongeren in te voeren'. Herinvoering van de dienstplicht is voor de regering nog een stap te ver. En dus zijn het de stoere reportages op Geenstijl, de open dagen en een bonus van 1.000 euro voor defensiemedewerkers die iemand weten te ronselen momenteel de manier om de leegloop terug te dringen.

Ik sprak met een hoge marineofficier over het probleem van het personeelstekort. Hij wist me het volgende te vertellen. In Amerika is toetreden tot het defensieapparaat een manier om aan de werkloosheid en slechte sociale omstandigheden te ontsnappen. Anderzijds voelen veel Amerikanen zich aangesproken op hun patriottische gevoelens en willen over het algemeen hun land wel dienen. In de ogen van onze officier hebben veel Amerikaanse soldaten een slechte opleiding genoten en weten ze niets tot heel weinig van de wereld en de politiek. In Nederland ligt dat anders. De gemiddelde Nederlandse soldaat kan wel degelijk een goed doordachte keuze maken en heeft een aardig beeld van de wereld. Nederlanders aanspreken op hun liefde voor het vaderland is niet zo zinvol en dus bieden ze opleidingen en natuurlijk de romantiek van het avontuur. Toch is er voor de lagere rangen niet echt een perspectief. Na hun dertigste worden contracten niet verlengd en wordt men geacht terug te keren naar het burgerleven. Een carrière maken in het leger is slechts voor een enkeling of hogere officieren weggelegd. Voor veel soldaten in spe is dat niet een aantrekkelijke gedachte. Er is in de burgermaatschappij niet veel vraag naar vaardigheden die tijdens de legerperiode worden opgedaan. Aldus de officier.

Defensie probeert dus jongeren aan te spreken met flitsende reclames en stoere Geenstijl-rapportages. En eerlijk is eerlijk, het ziet er gelikt uit met sport, spel en avontuur. Als er niet af en toe een arme drommel door een bermbom om het leven zou komen zou zelfs ik nog in de verleiding komen om te tekenen.


(Gevallen tijdens de inzet voor vrede en veiligheid)

Defensie is mondiaal gezien big business. Marokko verhoogde bijvoorbeeld onlangs haar budget tot om en nabij de 10 miljard euro, China verhoogde haar budget met 17,8 % om de 2,3 miljoen Chinese soldaten te voorzien van datgene wat nodig is. Amerikanen doen niet anders dan budgetten opkrikken (367 miljard euro in 2007) plus extra budgetten voor hightechspeeltjes en extra injecties in de oorlog in Irak. In Nederland wil men defensie jaarlijks 2% van het nationaal bruto product geven (ongeveer 400 miljoen euro). Natuurlijk komen daar weer extra's bij voor vliegtuigjes en andere dure speeltjes.
Kortom, zouden er aandelen defensie bestaan dan zou het een financieel product zijn met een zééééér laag risico.

Het kost wat, maar dan, om met Geenstijl te spreken, heb je ook niets. De internationale 'vredesmachten' konden de genocide in Rwanda niet keren, in Darfour waren ze een druppel op de gloeiende plaat en laat in het voormalige Joegoslavië het woord VN vallen en je hebt geen vrienden. De Amerikanen kregen klop in Somalië waar de warlords nog steeds goede zaken doen. De slecht gemikte Iraakse schoen naar Bush onderstreept hoe een groot deel van die bevolking denkt over de internationale aanwezigheid tot wederopbouw en Afghanen lachen zich een kriek om 'onze jongens' in Camp Holland. En zelfs een internationaal opererende oorlogsvloot voor de kust van Oost Afrika lukt het niet om wat armetierige piraten van hun snode plannen af te houden. Laat je ook niet gek maken door flitsende reclames van de marine die in de west een 'war on drugs' voeren. Want het is dezelfde marine die zonder het te weten kilo's cocaïne smokkelt naar Nederland.

Maar zoals alles heeft ook het fenomeen defensie een keerzijde. Het niet inzetten of hebben van legers zou nieuwbakken despoten wel eens het idee kunnen geven te doen en laten zoals ze goed dunken. Anderzijds kan men zich afvragen waarom randdebielen zoals een Robert Mugabe nog steeds ongestoord hun waanideeën kunnen uitvoeren.

We leven in een complexe wereld en het is nog maar zeer de vraag of defensies daar aan bijdragen of juist aan afdoen? Moeten we wel mensen onder de wapenen houden en uitzenden of juist niet? Kortom bent u [ ] geschikt of [ ] ongeschikt?

aya: [ ] geschikt
[ ] ongeschikt
[x] geschift
Op 07-01-2009 15:05:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Libertarian: Ik ben 100% ongeschikt. Ik heb een hekel aan autoriteit, denk regelmatig na, en heb in de regel nooit groen aan.

Een defensie is een overbodig apparaat in een vrije wereld. Ik zie persoonlijk een groot hulpmiddel in het liberaliseren van wapens. Een bevolking met wapens, zal nooit worden onderdrukt.

Geweldig blog trouwens.
Op 07-01-2009 15:08:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Moeten we ons wel verschuilen achter een moordend apparaat zodat we onze levensstijl kunnen voortzetten ten kosten van het welzijn van andere landen? Ik zeg nee.
Op 07-01-2009 15:19:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Morono:
Libertarian:

Een bevolking met wapens, zal nooit worden onderdrukt.



dat kan misschien wel zo zijn, maar vindt je dat echt de slimste oplossing?
Op 07-01-2009 17:18:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld: Legertje mag wel blijven alleen die idioten de de controle erover hebben moeten weg.

of net zoals vroeger in zwitsreland... gewoon iedere burger een plunjebaal geven, een geweer en een maand training...
Op 07-01-2009 17:22:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BTtje: ik ben zeker [×] geschikt
alleen ik ben zo geschikt dat ik me beter bezig kan houden met nuttige dingen

goed blog btw

dis ook wel interessant filmpje:
how to create an angry america..

Op 07-01-2009 17:38:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Siamon: [x] ongeschikt

Het kost dan wel wat, maar dan heb je ook helemaal niets. Het is een beetje net zoals Orwell beschrijft: "War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength".

Op 07-01-2009 18:43:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Siamon:


Nu we toch bezig zijn met leger verslagen
(bericht gewijzigd op 7-1-2009 18:58:34)
Op 07-01-2009 18:56:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hoff: Een beetje kort door de bocht, dit blog, los van de diverse aannames en feitelijke onjuistheden.
En iedereen die in het leger zit maar als kennelijk dom "kanonnenvoer" te betitelen is, om maar in geenstijl jargon te blijven, ongefundeerd, tendentieus en buitengewoon kwetsend.

Er zijn toch wel een paar dingetjes meer waarvoor het leger ingezet wordt .
Ik noem maar even de rampenbestrijding, (met name nationaal maar ook internationaal) en de Simicgroep die veel en goed werk in den vreemde doet .
En met name de Nederlanders hebben voormalig Joegoslavie veel goed gedaan.
Of Sebrenica ook met een deugdelijk mandaat en fatsoenlijk materiaal gebeurd was zullen we nooit weten, ik als dom kanonnenvoer denk van niet .

En als je het leger allemaal niet ziet zitten, blijf je er toch weg??
Een van de redenen dat je die keuze uberhaupt hebt komt door datzelfde leger.
De mensheid bestaat namelijk niet uit louter verheven denkers/vredesduiven, zoals de schrijver van dit blog.
Sommigen onder ons hebben andere plannen...
Helaas.....

(bericht gewijzigd op 7-1-2009 19:29:45)
Op 07-01-2009 19:26:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld: @ hoff

voor rampenbestrijding heb je toch geen bommen en granaten nodig?

Veel goeds in voormalig Joegoslavië? tsss ken uw historie
http://www.daanspeak.com/Balkan03.html
Veel goeds voor wie? Helmen en baretten zitten altijd strak om zelfstandig denken te voorkomen.

Sebrenica.. deugdelijk mandaat... Nee de soldaat treft geen blaam, die weet immers ook niets.. dat ben ik met je eens. Maar defensie als geheel en als speeltje van de politiek..

Als je het leger niet zit zitten blijjf dan weg... halloooooo wij allemaal betalen defensie... dus ook wij de critici mogen dus een mening hebben. (niet dat iemand luisterd.. maar toch. In feite betaal ook ik mee aan wapen en soldij... of ik wil of niet ik ben aandeelhouder)

Als je de maatschappelijke kritiek niet wil horen kan je altijd solliciteren bij nog zo een 'vredesinstelling' zoals de particuliere Blackwater.

Dat jij andere plannen hebt is prima, iedereen moet zijn of haar pad volgen... ik zei pad.. geen sterren en strepen ;-)
(bericht gewijzigd op 7-1-2009 21:03:53)
Op 07-01-2009 20:52:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Worldcitizin: leuke uitdagende blog.

idd zoals hoff zei.

Niet iedereen is een vredesduif of ruimdenkend persoon.

Het gross in het leger wilt oprecht goed doen.

Geef een militair een opdracht met een GOED hart. en hij zal het uitvoeren.

Geef een militair een opdracht met een slecht hart. Hij zal twijfelen, maar zal het toch moeten uitvoeren. Zo zit het in elkaar.

Het zit hem in de leiding en de opdrachten.
Op 07-01-2009 21:08:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Siamon: @hoff

Neem het stukje niet te persoonlijk op. Zoals Worldcitizin zegt, het gross in het leger wil gewoon goed doen. Net zoals dat een christelijk iemand denkt dat hij het juiste aan het geloven is. Het gaat er om dat de goede wil van mensen wordt gebruikt in dit soort situaties van economische oorlogsvoering en macht. Afghanistan is een zeer mooi voorbeeld: we gaan er naartoe met het idee dat we vrede aan het verspreiden zijn, maar in de tussentijd de zakken vullen van de oliemachthebbers en drugsdealers, met als consequentie miljoenen doden. Daarnaast is Afghanistan inmiddels het grootste heroïne land geworden met ongeveer 80% van de hele wereldproductie.

Een leuk sprookje dat me vroeger werd verteld:
Er waren eens twee muizen in het bos die een stuk kaas vonden. Terwijl ze aan het ruziën waren, merkte ook een raaf op dat ze een stuk kaas hadden. De raaf kwam tussen het conflict en beloofde de muizen het stuk eerlijk te verdelen, maar wanneer hij het stuk verdeelde, was er een veel groter dan de andere. De muizen waren er niet mee eens dat dat eerlijk was, dus de raaf nam een grote hap van het grote stuk kaas, waardoor die kleiner werd dan de andere. Nogmaals waren de muizen het oneens en het ging nog even verder tot er op een gegeven moment niks over bleef van de kaas en de raaf gewoon weg vloog.

Wees geen muis.

The world as it exists looks imperfect only because of our limited perception.
Op 07-01-2009 21:44:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: "I got a letter from the government
The other day
I opened and read it
It said they were suckers
They wanted me for their army or whatever
Picture me giving a damn - I said never
Here is a land that never gave a damn
About a brother like me and myself"


(embedding is uitgeschakeld)


(bericht gewijzigd op 7-1-2009 22:50:06)
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 07-01-2009 22:43:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Animal: Ik denk dat we de wereld beter maken als we allemaal achter onze computer zouden gaan zitten en dit soort blogs zouden maken. Dat zou wat oplossen. Waarom geven we alle Afghanen geen pc? Dat zou een hoop oplossen! Wat een goed idee! Voor ons werkt het toch ook?

Wat zouden de Afghanen allemaal bloggen?

"Vandaag heerlijk relaxed met m'n chick naar de koffiebar geweest. Wat is het toch een lekker wijf. Gelukkig weet ik zeker dat ze niet met iemand anders aan de haal gaat, dankzij die fantastische maatregelen die die fijne Taliban ingesteld hebben. Die lui zijn echte voorbeelden. Sinds die lui hier zijn is het zoveel beter. Vroeger was Kabul een wereldstad maar ik ben blij dat dat voorbij is. Rare westerlingen die westerse meningen opdringen, ik vond het maar niks. Ik hoop dat ze voor altijd blijven. Ook nog een nieuwe Bhurka gekocht voor m'n chick, ik had het idee dat iedereen door de oude heen kon kijken. Niet tof. Zeker niet als die Talibs het gezien hadden.

Wat het leger doet in Afghanistan is niet perfect. Verre van dat. Maar wat de Taliban doen gaat helemaal nergens over. Als er iemand op dit blog een serieus alternatief heeft voor het probleem dat Taliban heet, post het dan!

Militairen afvallen is zo makkelijk. Als militairen vechten in een discotheek staat het land op z'n kop. En als er een groepje studenten vecht, waarom hoor ik daar niemand over?

Ik ben benieuwd.
Op 14-01-2009 21:44:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cool: ik ben neutraal kwa leger,
ik zelf hou niet van de bazen van het leger zogezegd en moet die lui ook niet.
maar in het leger leer je meer(vooral in nederland) dan alleen maar met granaatjes te werken.

je leert tactieken, ik heb zelfs van 1 van de collega s van mijn pa gehoord dat je ook pshychologie krijgt, hoe je met anderen om moet gaan in bepaalde gebieden.
niet alleen dat ook survivalen(standaard) wat heel belangrijk is eigenlijk voor iedereen om te leren.
maar ook hoe je moet handelen als er bijv een nood situatie is in je eigen land dat er mensen hulp nodig hebben.

het leger heb goede en slechte dingen, dat heb alles wel.
maar diegene die gewoon weg moeten zijn de leiders de bazen over het leger(dus de hoogste van de hoogste die met alle smerige plannen komen).

Op 15-01-2009 10:28:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld:
Animal:


Militairen afvallen is zo makkelijk. Als militairen vechten in een discotheek staat het land op z'n kop. En als er een groepje studenten vecht, waarom hoor ik daar niemand over?



Omdat miitairen in dienst zijn en handelen uit naam van de koniging en de staat. Alles wat zij doen reflecteerd op hun baasjes. Soldaatjes wisselen vrijwillig hun burgerschap in en daarmee hun burgerrechten en plichten.

Soldaatjes dragen de wapens maar het zijn de kopstukken die de trekker overhalen. Welk normaal denkend mens zou op een theedoek ergens in het Afghaanse niets schieten louter omdat liegminister en dienstplichtontwijker Middelkoop dat zegt of omdat Hare Uitvreetster en de staat een zogenaamd mandaat hebben gegeven?

Zelf ben ik ook in dienst geweest en heb de staat een dik jaar van mijn leven gegeven door mijzelf te laten voorbereiden op het 'rode gevaar'. Het rode gevaar is geweken en nu bij gebrek aan beter en onder het lekker bekkend ekeurmerk 'voor veiligheid en'vrede' doen we hetzelfde.. spokenjagen zodat we internationale presitge krijgen (denkt JP)
Op 15-01-2009 11:27:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld:
Animal:

Wat het leger doet in Afghanistan is niet perfect. Verre van dat. Maar wat de Taliban doen gaat helemaal nergens over. Als er iemand op dit blog een serieus alternatief heeft voor het probleem dat Taliban heet, post het dan!

Ik ben benieuwd.


draai het om, wat als de taliban (wie zijn dat eigenlijk) soldaten naar nederland sturen om te strijden tegen de gereformeerden omdat die het volk onderdrukken door beperkingen op basis van religie?

De Engelsen en de Russen hebben afghanistan niet kunnen 'schonen' de Amerikanen leiden nog steeds gezichtsverlies omdat ze de 'viet cong' niet konden verslaan. De VN is blij dat ze de drol die Joegoslavie heet onder het tapijt hebben kunnen schuiven en ga zo maar door.

Het idee dat je door veel soldaatjes te sturen eeuwen oude vete's kan oplossen is een droom. Alleen in Japan is het gelukt om in 1 keer een compleet land 'westers' te maken... (BOEM)

Is de taliban uberhaupt ene probleem? Of vinden wij verheven westerlingen de taliban een probleem omdat ze olie en strategische liggen dwarsbomen? Ik denk het laatste.
Op 15-01-2009 11:39:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
angelsenior: Ganzfeld
in je betoog zie ik zowel het antwoord als het probleem die het antwoord onmogelijk maakt; kun je met soldaten te sturen problemen oplossen? ja, je weerhoud terroristen en andere van schade te berokkenen. met dit als basis (meer veiligheid) kan je dan de maatschappij helpen om op te bouwen en de juiste richting in te slaan voor de toekomst. Het echte probleem dat zich stelt, is dat zulks een onderneming verschillende zaken vereist; een leger in voldoende aantal en kwaliteit, een overheidsapparaat gespecialiseerd in opbouwen van het land die naast het leger het betrokken land hiervoor onder handen neemt, een correct voorbereid actieplan en vooral een vooropgesteld doel gebaseerd op achtenswaardige redenen die aanvaardt wordt door de lokale bevolking. in de praktijk zie je het volgende; politiekers die door hun beperkt (en vooral individueel) inlevingsvermogen geen achtenswaardige redenen/doelen kunnen vooropstellen, geen opbouwend overheidsapparaat (of niet concreet genoeg), mening van bevolking wordt niet gevraagd, geen voorbereid actieplan (behalve erin vliegen en vechten). doordat deze elementen ontbreken zal de vijand en/of lokale bevolking geen band ondervinden met deze actie en blijft de strijd duren. Als die band er wel is, de betrokkenheid met het vooropgestelde doel dan zal er samenwerking ontstaan van waaruit effectief een betere maatschappij kan groeien en zullen veel minder mensen geneigd zijn zich hiertegen vijandig op te stellen. het is door de verkeerde opvattingen over wat er moet gebeuren dat er juist meer/nieuwe vijanden gecreerd worden en het conflict blijft aanslepen. er bestaan heel veel verkeerde opvattingen over wat het leger is en op welke manier het moet worden aangewend en er wordt weinig gedaan om misverstanden te vermijden, welnu dit draagt bij tot het aanslepen van conflicten. er wordt teveel "politiek correct" gehandeld waarbij de praktische realiteit helemaal uit het oog wordt verloren. althans zover mijn idealistische mening
Op 15-01-2009 14:51:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
angelsenior: kort samengevat, als er duidelijk gehandeld wordt zonder misverstanden, met duidelijke doelen, op een correcte manier en met voldoende middelen, zonder pamperbeleid qua praktische invulling, met akkoord van de betrokkenen (zowel eigen volk als ter plaatse) krijg je een positief effect op lange termijn en dan kan het leger als een volwaardig onderdeel van de maatschappij gezien worden. het klinkt utopisch maar stappen in deze richting worden tegenwoordig of niet, of maar halfslachtig gezet/aangepakt, dan wordt het inderdaad onmogelijk dit te realiseren.
Op 15-01-2009 15:00:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Animal:
[/quote]

Omdat miitairen in dienst zijn en handelen uit naam van de koniging en de staat. Alles wat zij doen reflecteerd op hun baasjes. Soldaatjes wisselen vrijwillig hun burgerschap in en daarmee hun burgerrechten en plichten.

Soldaatjes dragen de wapens maar het zijn de kopstukken die de trekker overhalen. Welk normaal denkend mens zou op een theedoek ergens in het Afghaanse niets schieten louter omdat liegminister en dienstplichtontwijker Middelkoop dat zegt of omdat Hare Uitvreetster en de staat een zogenaamd mandaat hebben gegeven?

[/quote]

Militairen zijn mensen. In tegenstelling tot wat critici graag zien, zijn het geen wonderen. Ze produceren ook gewoon poep, zijn vaak laaggeschoold en vechten ook. Sommige militairen zijn vroeger probleemjongeren geweest. Gabbers, Alto's, kakkers, alles zit er tussen. Wat militairen doen reflecteert inderdaad op hun leidinggevenden, of 'baasjes' zoals dat blijkbaar heet, en dat is in het bedrijfsleven net zo. Als een postbode brieven opvreet in plaats van bezorgd, kijkt men daar de TPG ook op aan. Toch?

De minister van Defensie is een verschrikkelijk natte krant. Hij is gelovig, wat in beginsel al een fout is voor een landsbestuurder, ongeacht welk geloof. Ik ga zo verder.
Op 16-01-2009 10:19:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Animal: Verder over de Minister. Hij maakt veel fouten de laatste tijd en verliest daardoor zijn geloofwaardigheid. Hij is geen sterke leider en wordt beperkt door zijn geloofsovertuiging. Militairen hebben geen inspraak ( naast stemmen ) op wie hun commandant wordt. Ze worden er wel op afgerekend. Burgers verliezen hun burgerrechten en plichten absoluut niet. Totale onzin. Zou de wet zoals die in NL geldt ook in Afghanistan moeten gelden als daar nederlandse militairen zitten? Want dat is wat het mandaat is. Moeten militairen zich aan de maximum snelheid houden op de openbare weg? Moeten ze de richtingaanwijzer gebruiken? Niet toeteren?

Waarom soldaatjes? Waarom niet gewoon militairen? Praten militairen ook uitsluitend over burgertjes? Toon eens wat respect voor je medemens, die je niet kent en dus ook niet kan beoordelen.

De Taliban hebben het land Afghanistan onderdrukt sinds een jaar of 30. Voor die tijd was Afghanistan ook een islamitisch land, maar niet anders dan bijvoorbeeld Tunesie. Het was geen rijk land, maar groeide gestaag. Toen de Taliban kwamen en populair werden, kwam het keerpunt. Lees je eens in over de geschiedenis van het land voor je een standpunt inneemt; Afghanistan heeft geen olie. Klein detail. Ze hebben wel een hoop drugs, en dat is een mondiaal probleem. Voor een boer is een akker vol met papaver winstgevender dan een akker vol met graan. Groot probleem. Wat is de oplossing? Als jij het weet, mail het dan even door naar de regering. Dan kunnen de militairen er misschien wat aan doen. De Taliban worden gefinancierd door deze opium. Klein detail?

Afghanistan hangt bij elkaar door stammen en bijkomende oorlogen. Gaat het nederlandse leger dat veranderen? Nee, natuurlijk niet. Typisch is dat deze stamhoofden wel bij elkaar komen om van de Taliban af te komen. Eeuwenoude vete's? Bestaat de wereld daar niet uit? Wel makkelijk om daarom maar gewoon niks te doen.

Op 16-01-2009 10:42:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Animal:
[/quote]

De Engelsen en de Russen hebben afghanistan niet kunnen 'schonen' de Amerikanen leiden nog steeds gezichtsverlies omdat ze de 'viet cong' niet konden verslaan. De VN is blij dat ze de drol die Joegoslavie heet onder het tapijt hebben kunnen schuiven en ga zo maar door.

Het idee dat je door veel soldaatjes te sturen eeuwen oude vete's kan oplossen is een droom. Alleen in Japan is het gelukt om in 1 keer een compleet land 'westers' te maken... (BOEM)

[/quote]

Door de Russen, Amerikanen, de VN en Engelsen op een grote hoop te gooien maak je een grote fout. Je hebt het namelijk over de halve wereld. Gooi dan voor het gemak alles maar op 'westerlingen'.

Afgelopen eeuwen zijn er talloze oorlogen uitgevochten door talloze partijen, landen, werelddelen. We gaan er ook gewoon mee door. Over 20 jaar wordt de aarde nog steeds verscheurd door foute machthebbers en dictators. Over 200 jaar ook nog. Onze generatie moet doen wat ze kunnen om dit binnen de perken te houden. Door onze generatie kunnen oorlogen niet stoppen.
Op 16-01-2009 10:46:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Animal: In conclusie:

Met een blog als deze schieten we niks op. Wat wel de oplossing is, weet ik niet. Militairen ook niet. Burgers ook niet. De 'baasjes' ook niet. Maar tot we de oplossing voor alle problemen hebben, proberen we het op deze manier.

Op 16-01-2009 11:46:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld:
Animal:

In conclusie:

Met een blog als deze schieten we niks op. Wat wel de oplossing is, weet ik niet. Militairen ook niet. Burgers ook niet. De 'baasjes' ook niet. Maar tot we de oplossing voor alle problemen hebben, proberen we het op deze manier.



een blog kan de wereld niet veranderen, maar wel mensen aan het denken zetten.. zelfstandig denken en bewuste keuzes maken is een begin. Of men nu wel of niet [X] geschikt is maakt niet uit... als men maar zelf denkt en niet dom volgt.
Op 16-01-2009 11:55:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cootje: Kijk simpelweg naar de afleveringen van undercover in Nederland waarbij de 'veiligheid' van Schiphol onder de loep wordt genomen, als wij echt terroristische dreiging hadden was er allang iets gebeurd...

Dus leger inzetten als het land wordt aangevallen, niet bij aannames etc.

Het leger mag wat mij betreft bestaan en is ook goed te hebben voor situaties buiten oorlog om, petje af voor onze militairen, zeker voor de manier waarop ze in tegenstelling tot andere agressievelingen hun taak zo humaan en sociaal mogelijk hebben gedaan en doen.
...
Op 16-01-2009 14:03:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden