'We zijn allemaal gelijk maar sommige zijn meer gelijk dan anderen' is een bekende zinsnede uit het boek 'Animal Farm' van Orwell. Maar in onze wereld gaat die vlieger ook op en onderzoekers hebben nu een notie hoe dat komt. Hersenen van kinderen uit de lagere economische klassen functioneren nu eenmaal 'anders' dan die van kinderen uit de rijkere milieus. Of korter; hersenen van arme kinderen functioneren niet zo goed, aldus onderzoekers van de universiteit van Berkeley.

(Levenstijl als belemmering van ontwikkelen hersenen)

Volgens de onderzoekers zou bij kinderen uit de arme milieus detecteerbare verschillen in hun prefrontale cortex te zien zijn. Verschillen die overeenkomstig zijn met bijvoorbeeld hersenen van volwassenen die schade hebben opgelopen in de frontale kwabben.

Food for thought

Arme kinderen zouden minder (intellectuele) prikkelingen krijgen waardoor de ontwikkeling van de prefrontale cortex achter zou blijven. Naar het schijnt zitten arme kinderen ook in taalarme milieus en horen ze ongeveer 30 miljoen woorden minder dan rijke leeftijdgenootjes bij het bereiken van vierde levensjaar.


(Ciske de Rat zou met waar meer aandacht en stimulans Ciske de Rattus rattus zijn geworden)

Aanpassen levenstijl.

Volgens onderzoekers kan het stimuleren van de prefrontale cortex op eenvoudige wijze. Gewoon converseren, boeken lezen, musea bezoeken, toneel spelen en gewoon lekker interactief bezig zijn.
Zaken waar men in arme milieus niet zo vaak aan toekomt.

eoi: Ben blij dat de toon van deze blog relativeert.
Was met de titel even figuurlijk bang dat het weer een zootje van 'als je geen actualiteitenkennis bezit ben je dom' zou zijn, maar het begon meteen goed.
Op 11-01-2009 18:39:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Een zeer interessant onderwerp waarvan ik hoop dat het in de toekomst nog wat meer achtergrond en verdieping krijgt. GW blijft me verbazen met die constante stroom aan artikelen en onderwerpen met een redelijk constante kwaliteit: Dikke vette chapeau!
ech?
Op 11-01-2009 19:05:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ourobouros: ook puur biologische factoren niet vergeten

bv.: vaak minder gevarieerde, en minder gezonde voeding waardoor men nodige bouwstoffen misloopt in de groei
( sommigen worden grootgebracht op chips en cola )

no food for thought and no toughts for food

niets is iets, niet?
Op 11-01-2009 22:48:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Eva: Niet echt verrassend; dat stimulatie (voorlezen, muziek maken, spelen, praten, zingen) goed is voor de ontwikkeling van kinderhersentjes is de meeste ouders bekend en dat daar in sommige (armere) milieus minder aandacht aan besteed wordt (met alle gevolgen van dien), is ook geen nieuws. Maar goed, nu is het dan daadwerkelijk aangetoond in de prefrontale cortex middels dit onderzoek.
Op 11-01-2009 23:09:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Joris: Wat me opvalt is dat uit het onderzoek duidelijk wordt dat minder prikkelingen (zoals genoemd), minder ontwikkeling tot resultaat heeft. Lijkt me vrij logisch, actie is reactie, als je je hond niet aanhaalt komt ie op enig moment ook niet meer uit zijn mand.

Dan: arme kinderen horen 30 miljoen woorden minder in het dagelijks taalgebruik. Bij mij kriebelt de gedachte 'okay maar 30 miljoen woorden of niet, je moet ze nog wel kunnen gebruiken, mooie bewoordingen zeggen niet veel over inhoud'

Dit alles bij het bereiken van het 4e levensjaar.

Dan stelt de onderzoeker dat het veranderen van levensstijl de prefrontale cortex meer zou kunnen stimuleren. Er volgen een aantal voorbeelden en ik denk: 'converseren van kinderen tot 4 jaar oud lijkt mij te gaan over praten met andere kids en ouders. Toneelspelen houdt dunkt me vooral in het uitspelen van de fantasiewereld van een kind (vaak beter 'in character' dan de gemiddelde soapie). Het lezen en bezoeken van musea...voor kinderen van 4...' ik haal mijn wenkbrauwen op..... en zie dat
dat dan ook alles is voor dit moment.

Ik sluit me van harte aan bij Mosselman in zijn hoop op 'meer over dit onderwerp'. Waarom? Ik heb er mijn ernstige twijfels bij of het intellect geboren wordt in de portemonne van paps en mams.
En dus pleit ik hierbij voor verplichte verregaande stimulering van de prefrontale cortex bij jong en oud, arm en rijk, middels lekker interactief bezig zijn, waarbij een ieder gebruik maakt van de tot de beschikking staande middelen. Totdat deze onderzoekers een oplossing hebben gevonden voor het weergegeven probleem.

Of totdat duidelijk wordt waar dit onderzoek nu daadwerkelijk naar gedaan is voordat iemand het nodig vond deze, met vooroordelen doorspekte, uiterst verkorte versie te publiceren.

Groet, Joris
Op 12-01-2009 4:26:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Ik denk dat het goed is onderscheid te maken tussen geestelijke rijkdom / armoede en financiële rijkdom / armoede.
'Don't forget rule number 6'
Op 12-01-2009 5:29:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
st.gast:
Gerard:

Ik denk dat het goed is onderscheid te maken tussen geestelijke rijkdom / armoede en financiële rijkdom / armoede.


met die financiele rijkdom kan er doorgaans in het westen wel in spirituele worden geinvesteerd,dat de werkelijke kennis simpelweg in het betalen van die ankh-hermes bieb cq spiricursus ligt is een wijsheid die men niet perse in een rijk gezin ontwikkeld,gezien de recente markt successen.
Op 12-01-2009 19:11:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BTtje: rijk of arm is niet de hoofdfactor.
er zijn ook rijke ouders die geen tijd aan hun kinderen besteden.
dus dan leren zo ook niks extra's
Op 13-01-2009 10:16:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden