Wat hebben de carrièrevrouw Carrie (Sarah Jessica Parker) uit de TV-serie 'Sex and the City' en de TV-advocate Ally McBeal uit de gelijknamige reeks met elkaar gemeen? Inderdaad, bij beide ontbreken de voor vrouwen doorgaans kenmerkende ronde vormen die horen bij de zo begeerde 'zandlopervorm' van bijvoorbeeld Playmates. Dat beide dames een rol als carrièrevrouw spelen en beiden de fysieke uitstraling van een 'tante Sidonia' hebben is misschien geen toeval. Tenminste volgens de antropologe Cashdan van de universiteit van Utah. Cashdan deed onderzoek naar de waist-hipratio (de verhouding tussen de omtrek van de middel ten opzichte van de heupen) bij vrouwen en kwam tot een opmerkelijke conclusie.


heupen
(Carrie vs Mansfield en Ally vs playmate: let op waist-hipratio)

Volgens Cashdan vallen mannen het meest voor vrouwen met een waist-hipratio van 0,7, oftewel het zandlopermodel. Een dergelijke morfologie zou garant staan voor een hogere vruchtbaarheid en minder kans op chronische ziekten. Aangezien modellen uit de Playboy een gemiddelde waist-hipratio van 0.68 hebben zou je ook kunnen zeggen dat mannen dat het geilst vinden. Enfin, wat blijkt:

"Zakenvrouwen hebben minder vaak een zandloperfiguur door een hoger niveau van het hormoon testosteron in hun bloed. Dat hormoon helpt vrouwen in stresserende jobs om de druk beter aan te kunnen en fysiek sterker te zijn. Een nevenwerking is dat de typisch vrouwelijke rondingen 'afgevlakt' worden. De vetophoping vindt dan eerder plaats op de buik in plaats van op de heupen. Op die manier is het sexy figuur slachtoffer van een sociale trend. Het bekende zandloperfiguur verdwijnt, en dat is de schuld van... de werkende vrouw". Aldus de antropologe Elizabeth Cashdan.

 

Is de taille groter dan de heupen of vice versa, dan hebben deze dames meestal een hoger niveau van testosteron. Deze stimuleert vet te deponeren op de taille, terwijl oestrogeen maakt dat vet op de heupen blijft kleven.

Op zich een interessante redenatie maar het zou natuurlijk net zo makkelijk andersom kunnen. Hoekige vrouwen produceren meer testosteron en de door testosteron gedreven vrouw maakt doorgaans meer carrière dan hun wat rondere zusters. Hoe dan ook de waist-hipratio blijkt een dankbaar onderwerp voor onderzoekers zo blijkt ook uit het volgende.

Autisme en waist-hipratio

Onderzoekers toonden aan 100 mannen met autistische kinderen foto's van rondere dames, dames met een atletische bouw en meer 'gezette' dames. Niemand had echt een voorkeur voor een bepaald type. Vaders van niet autistische kinderen hebben doorgaans wel een voorkeur, zij gaan voor de rondere heupen. "Genetische invloeden en hoge testosteron zijn belangrijk in het ontstaan van een autistisch kind, nu willen we enkel duidelijker weten of er bepaalde voorkeuren tot een bepaald lichaamstype meespelen", aldus de onderzoekers.

In de ogen van bovenstaande onderzoekers zouden carrièrevrouwen zoals de stereotiepe Ally McBeal dus meer kans maken om een autistisch kind te baren. Maar ook dat kan andersom. Je zou net zo makkelijk kunnen zeggen dat mannen die vallen voor de tantes Sidonia's van deze wereld in de genetische overdracht meer kans op een autistisch kind maken.

Causale verbanden

Het 'als dan' denken is een zeer menselijke eigenschap om de wereld overzichtelijk en begrijpelijk te houden. Het klinkt natuurlijk heel verleidelijk om 'als hoekige vormen dan hogere kans op autistisch kind' serieus te nemen. Maar zoals alles in deze wereld zijn zaken maar al te vaak multicausaal. Zo zag ontwikkelingspsychologe Annemie Ploeger op basis van literatuurstudie dat als er wat mis gaat tijdens de zwangerschap tussen de eerste twintig tot veertig dagen met één bepaald lichaamsdeel van de nog ongeborene, zoiets invloed heeft op de rest. Vergelijkbare lichamelijke afwijkingen gevormd tijdens de eerste maand zouden wel eens de bron (of uiting) kunnen zijn van zowel schizofrenie als autisme. Zo hebben zowel autisten als schizofrene personen soms flaporen en vreemde tenen. Er zijn ook onderlinge verschillen, stelde Ploeger vast. Een groot hoofd en darmproblemen zijn bijvoorbeeld erg typerend voor autistische mensen. Ploeger rept in het bewuste artikel verder niet over hoekige of ronde vrouwen.

Dat autisten vaak subtiele lichamelijke afwijkingen zonder medische betekenis hebben lijkt volgens een ander onderzoek eerder regel dan uitzondering. Een niet helemaal rechte pink, tenen die iets te ver uit elkaar staan of vergroeide oorlobjes zouden indicatief zijn voor autisme. Autisme is een ernstige ontwikkelingsstoornis. Patiënten hebben problemen met sociale contacten en zijn slecht in verbale en non-verbale communicatie. Zij kunnen zich moeilijk verplaatsen in de belevingswereld van anderen. Ongeveer een op 150 mensen lijdt aan deze psychiatrische aandoening.

Gelukshormoon

Eenmaal autistisch kind gekregen hoeft kennelijk niet het einde van je wereld te betekenen.

Wetenschappers ontdekten dat het gelukshormoon oxytocine kan dienen als medicijn tegen autisme en extreme verlegenheid. Het is een natuurlijk hormoon dat door de hersenen wordt aangemaakt tijdens seks. Dokters gebruiken het hormoon al om bevallingen in te zetten en de melkproductie te stimuleren bij nieuwe moeders. Nu hebben wetenschappers ontdekt dat het mensen socialer maakt en zo verschillende persoonlijkheidsstoornissen kan behandelen.

Een eerder onderzoek toonde aan dat autistische kinderen lagere niveaus oxytocine hadden. Door toedienen van het hormoon traden verbeteringen op die tot twee weken aanhielden. Oxytocine wordt aangemaakt door de hersenen tijdens sociale interacties, het bevordert romantische gevoelens, helpt moeders een band op te bouwen met hun baby en maakt mensen socialer.

Carrièrevrouwen ongelukkig?

Met deze rondgang door fragmentarische onderzoekjes zou men ook kunnen denken dat carrièrevrouwen door stress meer testosteron produceren wat hun lichaamskenmerken verandert. Zowel hun uiterlijk als carrière stemmen niet echt gelukkig zodat ze minder oxytocine doorgeven aan de kinderen en dus bestaat de kans een autist te krijgen, dat al in vroeg stadium te herkennen is aan kleine afwijkingen aan tenen, hoofd of vingers. Was het maar zo simpel.

Computer bron van het kwaad?

De Britse wetenschapper Gary Small heeft het antwoord. Computeren zorgt ervoor dat onze hersenen anders beginnen te werken. We kunnen dankzij computeren snellere beslissingen nemen en makkelijker een grote hoeveelheid informatie filteren. Nadeel is wel dat het hersendeel, gelinkt aan abstract redeneren en empathie, weinig of niet geactiveerd worden. Gevolg: kinderen die opgroeien in deze hoog technologische wereld, zullen zich moeten aanpassen aan de computer. "Mensen met meer emotionele hersenen of zij die abstracter denken, vallen uit de boot", beweert de wetenschapper. "De wereld zal op die manier meer en meer bevolkt raken door autistische mensen".

En dan durft de reguliere wetenschap ons als grenswetenschap een pseudowetenschap te noemen.

Der Roelof: Jammer dat het dan gaat over psychiatrische/psychologische aandoeningen nav.
Goed gevuld is gewoon lekker en lekker is goed voor de geest en goed voor de geest is gezond.

Meer heupen is gezond, voor zowel man als vrouw. En uiteindelijk voor het nageslacht.
Op 20-01-2009 15:17:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis:
Der Roelof:
Goed gevuld is gewoon lekker en lekker is goed voor de geest en goed voor de geest is gezond.

Meer heupen is gezond, voor zowel man als vrouw. En uiteindelijk voor het nageslacht.


Een persoon van 150kg is ook goedgevuld, maar nou niet echt het toonbeeld van een blakende gezondheid zou je zeggen.. Volgens mij ging die hypothese (hetzij afgezwakt) een paar duizend jaar geleden nog wel op, maar tegenwoordig toch echt niet meer.
Op 20-01-2009 15:58:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Der Roelof: ja, da's goed gevuld.
Ik noem het dan baggervet.
Loop ik voorbij.
Op 20-01-2009 16:09:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Maan: Multicasuaal inderdaad. De huidige wetenschap plakt het liefste op alles en iedereen een plakker. Maar zo simpel ligt het meestal niet.

Ik zou de oorzaak eerder bij de maatschappij zoeken, en de sterk toegenomen individualisering.
The Lost History of Man: http://www.talc.site88.net
Op 20-01-2009 17:21:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lotus: Ik denk dat het dan wel aan de vrouw ligt hoor als ze een autistisch kindje maakt. mannen worden niet voor niets instinctief aangetrokken door vrouwen met bredere heupen.
(bericht gewijzigd op 20-1-2009 17:28:19)
Ita est :)
Op 20-01-2009 17:27:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
Autisme is geen 'ernstige aandoening' mischien is dat voor de maatschappelijke mens met al hun neppe uitdrukkingen om zich te 'presenteren' zo, maar wat autisme genoemd wordt is gewoon een ander soort mens, net als een grizzly en een ijsbeer elkaar ook niet een ernstige aandoening zouden toewijzen.
Op 20-01-2009 17:43:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
christal: interessant blog, zeker nu ik er achter ben gekomen dat ik wel degelijk de carrierevrouw ben geworden.!!Ik heb immers weinig vlees op de heup maar des te meer op de buik...Maar autisme mogelijk door de organische bouw van de moeder? Dat gaat er bij mij toch niet in..Ben zelf werkzaam in de zorgsector en ken diverse gezinnen met autistische kinderen.De moeders zijn geenszins enkel "sidonia's" of dragen net als ik iets meer "on the front" dan "in the trunk". Het zijn diverse moeders, dik,dun,meer van boven,meer van onder...van alles wat.
Een echte "oorzaak" van autisme is er ook niet maar is voor mij ook niet zo belangrijk...

x christal
Op 20-01-2009 19:01:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
bio-flipje: Autisten zijn prachtig.Waarder ze net als alles in de natuur.
Met liefde is alles mogelijk.De maatschappelijk norm is kunstmatig.
peace en love en pleasure
Op 20-01-2009 20:22:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ourobouros:
bio-flipje:

Autisten zijn prachtig.Waarder ze net als alles in de natuur.
Met liefde is alles mogelijk.De maatschappelijk norm is kunstmatig.
peace en love en pleasure



mee eens,
let maar eens op die zogenaamde "savants"

http://en.wikipedia.org/wiki/Savant_syndrome

zelf ben ik hoofdzakelijk fan van licht prachtig autistische vrouwen MET van die lekkere rondingen
(bericht gewijzigd op 20-1-2009 23:33:11)
niets is iets, niet?
Op 20-01-2009 23:27:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Libertarian: "Onderzoekers toonden aan 100 mannen met autistische kinderen foto's van rondere dames, dames met een atletische bouw en meer 'gezette' dames. Niemand had echt een voorkeur voor een bepaald type. Vaders van niet autistische kinderen hebben doorgaans wel een voorkeur, zij gaan voor de rondere heupen. "Genetische invloeden en hoge testosteron zijn belangrijk in het ontstaan van een autistisch kind, nu willen we enkel duidelijker weten of er bepaalde voorkeuren tot een bepaald lichaamstype meespelen", aldus de onderzoekers."

Misschien hebben vaders van autistische kinderen wel iets anders aan hun hoofd als de waist-hip ratio van een vrouw op een foto. Beauty is sowieso within !

Ik vind trouwens de theorie omtrent het injecteren van kinderen met kwik door middel van vaccins een veel waarschijnlijkere theorie voor de explosieve groei van autisme dan een causaal verband te leggen tussen sociale stigma's en autisme. Autisme is iets wat vroeger nauwelijks voorkwam en heden ten dagen bij zeer conservatieve schattingen bij een op de 500 kinderen te vinden is. En de verhalen die ik ken van kinderen die pas autistische symptomen kregen na een vaccinatie zijn echt schokkend.

"En dan durft de reguliere wetenschap ons als grenswetenschap een pseudowetenschap te noemen."

hear hear.
(bericht gewijzigd op 21-1-2009 3:32:42)
Op 21-01-2009 3:25:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
adenis:
Maan:

Multicasuaal inderdaad. De huidige wetenschap plakt het liefste op alles en iedereen een plakker. Maar zo simpel ligt het meestal niet.

Ik zou de oorzaak eerder bij de maatschappij zoeken, en de sterk toegenomen individualisering.


En iedereen krijgt een andere plakker, waardoor we allemaal weer anders zijn.

ik denk dat er tegenwoordig veel sneller gekeken word naar autisme. Mijn vriendin geeft les aan groep 5 en wat zij allemaal mee maakt. Als een kind niet goed presteert, ligt dat niet aan het kind, maar word er meteen gekeken of het adhd of autisme heeft. En als ze eenmaal die plakker hebben, dan hoeven ze ook hun best niet meer te doen van hun ouders. :S

Ik vind zelf dat we adhd en autisme niet moeten zien als een handicap. ik denk zelf dat de mensen met adhd zich juist moeten specialiseren in een bepaald vak. ze kunnen zich namelijk heel goed focussen op 1 onderwerp. Als er bijvoorbeeld 1 adhd'er zich richt op de qantumfysica, dan zal diegene de nieuwe einstein worden.
Op 21-01-2009 8:13:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Rowynn: Volgens mij zijn Ally mcBeal en Carrie gewoon extreem mager op alle plaatsen. Als ze meer eten kun je pas zien of het aanzet op de heupen of op de taille.
Op 21-01-2009 10:22:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
eoi:


Autisme is geen 'ernstige aandoening' mischien is dat voor de maatschappelijke mens met al hun neppe uitdrukkingen om zich te 'presenteren' zo, maar wat autisme genoemd wordt is gewoon een ander soort mens, net als een grizzly en een ijsbeer elkaar ook niet een ernstige aandoening zouden toewijzen.


Waar komt jouw "autoriteit" op dit vlak vandaan?
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 21-01-2009 13:06:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Dat gaat jou niks aan.
Op 21-01-2009 13:19:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Voetnoot:
eoi:

Dat gaat jou niks aan.

Gezellig
(bericht gewijzigd op 21-1-2009 13:37:53)
Op 21-01-2009 13:37:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Der Roelof:
Luk:

eoi:


Autisme is geen 'ernstige aandoening' mischien is dat voor de maatschappelijke mens met al hun neppe uitdrukkingen om zich te 'presenteren' zo, maar wat autisme genoemd wordt is gewoon een ander soort mens, net als een grizzly en een ijsbeer elkaar ook niet een ernstige aandoening zouden toewijzen.


Waar komt jouw "autoriteit" op dit vlak vandaan?

Alleen zijn vergelijking is behoorlijk krom.
Op 21-01-2009 14:31:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
Der Roelof:


Alleen zijn vergelijking is behoorlijk krom.


Oh werkelijk? Waarom is mijn vergelijking krom?

(bericht gewijzigd op 21-1-2009 17:27:57)
Op 21-01-2009 17:27:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Touchwood:
eoi:

Der Roelof:


Alleen zijn vergelijking is behoorlijk krom.


Oh werkelijk? Waarom is mijn vergelijking krom?


Dat gaat jou niks aan?

Salmay... Dalmay... Adonay.................................... Nothing works!!!
Op 21-01-2009 20:19:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Touchwood:

eoi:

Der Roelof:


Alleen zijn vergelijking is behoorlijk krom.


Oh werkelijk? Waarom is mijn vergelijking krom?


Dat gaat jou niks aan?



United as one. Divided by zero.
Op 21-01-2009 21:30:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
eoi:

Dat gaat jou niks aan.


Mag ik dan iets stellen als "alle joden zijn hooghartig" ?
Zonder me te 'moeten' (als ernaar gevraagd zou worden) verduidelijken of aan 'bronvermelding' te doen?

Ben je psycholoog? Psychiater? Autisme in de famillie?
Of is "autisme is geen ernstige aandoening" gewoon jouw mening en niet meer dan dat?
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 21-01-2009 21:44:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Stik er maar in, ik ga me niet verduidelijken met zo'n sfeertje hier.
Op 22-01-2009 0:37:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
eoi:

Stik er maar in, ik ga me niet verduidelijken met zo'n sfeertje hier.


Spijtig.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 22-01-2009 7:40:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Touchwood:
eoi:

Stik er maar in, ik ga me niet verduidelijken met zo'n sfeertje hier.

Je begint zelf met je "dat gaat je niks aan"..

Doe es effe volwassen.


(bericht gewijzigd op 22-1-2009 7:53:49)
Salmay... Dalmay... Adonay.................................... Nothing works!!!
Op 22-01-2009 7:53:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Ik moet 'volwassen' doen? En jullie gooien met smilies zodat het niet serieus is hier. Wat is volwassen uberhaupt, defineer dat eens even voor mij.
Op 22-01-2009 0:17:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Touchwood:
eoi:

Ik moet 'volwassen' doen? En jullie gooien met smilies zodat het niet serieus is hier. Wat is volwassen uberhaupt, defineer dat eens even voor mij.

Van Dale zegt:

vol·was·sen bn, bw niet meer groeiend; volgroeid.
Wat ik bedoel is dat je niet eerst moet gaan schoppen en dan slachtoffertje spelen. Dat komt heel on-volwassen over.
Er werd je een hele normale vraag gesteld.




(bericht gewijzigd op 22-1-2009 12:23:05)
Salmay... Dalmay... Adonay.................................... Nothing works!!!
Op 22-01-2009 0:22:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Ik speel niet slachtoffertje, ik wordt hier niet serieus genomen.
Waarom moet ik mij dan verantwoorden, moet ik een phd in psychiatrie hebben om mij uit te mogen spreken? (dat zou ook nog dom zijn ook aangezien de psychiatrie een nogal louche onderneming is als verlengstuk van de medicijnenmarkt)
Ik ben ervaringsdeskundig op dit gebied, is dat niet genoeg? Verder behoeft dat geen uitleg, al helemaal niet tegenover zich kinderachtig gedragende figuren als jullie. En dat noemt mij niet volwassen.
Wat is volgroeid? Een persona hebbend? Dan blijf ik eeuwig jong.

Op 22-01-2009 0:49:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis: Volgens mij werd je wel degelijk serieus genomen, omdat er immers anders niet naar je redenatie gevraagd zou worden.
Op 22-01-2009 13:10:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Touchwood:
eoi:

Ik speel niet slachtoffertje, ik wordt hier niet serieus genomen.
Waarom moet ik mij dan verantwoorden, moet ik een phd in psychiatrie hebben om mij uit te mogen spreken? (dat zou ook nog dom zijn ook aangezien de psychiatrie een nogal louche onderneming is als verlengstuk van de medicijnenmarkt)
Ik ben ervaringsdeskundig op dit gebied, is dat niet genoeg? Verder behoeft dat geen uitleg, al helemaal niet tegenover zich kinderachtig gedragende figuren als jullie. En dat noemt mij niet volwassen.
Wat is volgroeid? Een persona hebbend? Dan blijf ik eeuwig jong.

Begin eens een ander serieus te nemen, misschien word jij dan ook serieus genomen.
Je antwoord op een gewone vraag was bot.
(bericht gewijzigd op 22-1-2009 13:31:17)
Salmay... Dalmay... Adonay.................................... Nothing works!!!
Op 22-01-2009 13:31:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
artofnemesis:

Volgens mij werd je wel degelijk serieus genomen, omdat er immers anders niet naar je redenatie gevraagd zou worden.

Nou sorry dan... als iemand er een lachsmilie bij zet dan denk ik dat het niet serieus is. En het klinkte nogal kleinerend, alsof ik niet mag praten als ik geen 'authoriteit' ben want zo werd het ook gezegd; 'wat mij tot authoriteit op het gebied maakt' Wat is dat nou voor uitspraak..
Dat zie ik ook niemand zeggen als iemand een politieke mening heeft bijv, moet je dan eerst lid van de 2e kamer zijn? Kom op nou zeg..
Op 22-01-2009 13:33:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis:
eoi:

En het klinkte klonk nogal kleinerend, alsof ik niet mag praten als ik geen 'authoriteit' ben want zo werd het ook gezegd; 'wat mij tot authoriteit op het gebied maakt' Wat is dat nou voor uitspraak..
Dat zie ik ook niemand zeggen als iemand een politieke mening heeft bijv, moet je dan eerst lid van de 2e kamer zijn? Kom op nou zeg..

Helemaal mee eens. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je reactie wel een beetje overtrokken was..

Op 22-01-2009 15:24:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
eoi:

Der Roelof:


Alleen zijn vergelijking is behoorlijk krom.


Oh werkelijk? Waarom is mijn vergelijking krom?



Omdat een grizzly tussen de ijsberen (ook) niet zou overleven.
De grizzly zal érg blij zijn jou te horen zeggen dat dat verschil echt geen "ernstige aandoening" is.

Ik lees ook dat je ervaringsdeskundige bent wat autisme betreft. Dàt is gewoon waar ik naar vroeg.
Omdat ik dacht dat iemand die het geen 'ernstige aandoening' vindt, én de rare vergelijking met de beren maakt, misschien iemand was die helemaal niets begrepen had van deze 'ziekte'.
Ik denk echter dat er vele 'gradaties' in zijn.
En ik ben het dus niet eens met jou observatie dat het geen 'ernstige aandoening' zou zijn.

En ik gebruikte nog nergens smileys in deze thread, ik ben dus écht wel serieus en nam jou ook serieus.

De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 22-01-2009 17:02:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rob: Hey

Ik heb zelf autisme en kan me behoorlijk storen aan sommige reacties hier. Er is een groot verschil tussen autisme, er zijn mensen zwaar autistisch en licht autistisch. Ik ben zelf licht autistisch.

Ook is er een groot verschil tussen mensen met autisme wat ze wel en wat ze niet goed kunnen. Ik heb autisme, omdat ik sociaal heel slecht ben. Terwijl er ook autisten zijn die die sociaal erg goed zijn en weer in andere dingen slecht zijn.

Autisme heeft niet alleen nadelen, zoals hier word gesuggereerd.
Een voordeel van autisme is dat mensen met autisme vaak heel veel van een bepaald onderwerp weten. Ik wil nu niet egoistisch doen, maar van geschiedenis weet ik zelf heel veel af. Doordat mensen met autisme vaak van een bepaald onderwerp veel afweten zijn ook veel beroemde mensen autistisch. Om zomaar een paar voorbeelden te noemen: de componisten Beethoven en Mozart, de sprookjesschrijver Hans Christian Andersen, de kunstenaars Vincent van Gogh en Andy Warhol en Albert Einstein. Die personen hebben allemaal belangrijke dingen voor de wereld gedaan, maar waren toch autistisch.

Ik wil niet zeggen dat autisme niet erg is, ik heb het zelf en ik vind het natuurlijk wel erg. Maar ik heb er zelf ook niets aan als ik alleen maar loop te zeggen dat het erg is, ik vind het belangrijk om ook naar de positieve aspecten van autisme te kijken.

Groeten Rob (een persoon met autisme)
Op 22-01-2009 19:18:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
rob:

Hey

Ik heb zelf autisme en kan me behoorlijk storen aan sommige reacties hier. Er is een groot verschil tussen autisme, er zijn mensen zwaar autistisch en licht autistisch. Ik ben zelf licht autistisch.

Ook is er een groot verschil tussen mensen met autisme wat ze wel en wat ze niet goed kunnen. Ik heb autisme, omdat ik sociaal heel slecht ben. Terwijl er ook autisten zijn die die sociaal erg goed zijn en weer in andere dingen slecht zijn.

Autisme heeft niet alleen nadelen, zoals hier word gesuggereerd.
Een voordeel van autisme is dat mensen met autisme vaak heel veel van een bepaald onderwerp weten. Ik wil nu niet egoistisch doen, maar van geschiedenis weet ik zelf heel veel af. Doordat mensen met autisme vaak van een bepaald onderwerp veel afweten zijn ook veel beroemde mensen autistisch. Om zomaar een paar voorbeelden te noemen: de componisten Beethoven en Mozart, de sprookjesschrijver Hans Christian Andersen, de kunstenaars Vincent van Gogh en Andy Warhol en Albert Einstein. Die personen hebben allemaal belangrijke dingen voor de wereld gedaan, maar waren toch autistisch.

Ik wil niet zeggen dat autisme niet erg is, ik heb het zelf en ik vind het natuurlijk wel erg. Maar ik heb er zelf ook niets aan als ik alleen maar loop te zeggen dat het erg is, ik vind het belangrijk om ook naar de positieve aspecten van autisme te kijken.

Groeten Rob (een persoon met autisme)


Respect Rob!
En inderdaad, voor alles geldt: als je een situatie niet kunt veranderen, accepteer het dan en kijk naar de positieve kanten ervan.
Op 22-01-2009 20:56:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogfunctionerend_autisme

Vooruit, en ik wil hier geen domme grappen over terugzien in andere discussies als iemand het met mij oneens is ergens over, want dan ben ik echt weg hier. Ik heb bovenstaand, ik ben ervaringsdeskundige omdat ik zelf een vorm van autisme heb, en ik heb ook een goede kennis die weer een andere vorm van autisme heeft. Dit is in geen wijze een ernstige handicap, ik ben niet gehandicapped ik zit simpelweg anders in elkaar dan de maatschappij van mensen verwacht. Punt.
Op 22-01-2009 23:29:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
eoi:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogfunctionerend_autisme

Vooruit, en ik wil hier geen domme grappen over terugzien in andere discussies als iemand het met mij oneens is ergens over, want dan ben ik echt weg hier... Punt.

Wat communiceer jij toch bijzonder vriendelijk en uitnodigend...
United as one. Divided by zero.
Op 23-01-2009 0:57:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Dat is uit ervaring.
Op 23-01-2009 13:20:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Touchwood:
eoi:

Dat is uit ervaring.

En daarmee genereer je je eigen negatieve ervaringen?

Salmay... Dalmay... Adonay.................................... Nothing works!!!
Op 23-01-2009 13:58:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Moet ik nu overal bij gaan zetten wat ik ermee bedoel weer?
Ik heb het over GW, ik ben hier eerder weggegaan omdat mensen persoonlijk werden, maw ik heb er ervaring mee hier.
Op 23-01-2009 14:03:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Touchwood:
eoi:

Moet ik nu overal bij gaan zetten wat ik ermee bedoel weer?
Ik heb het over GW, ik ben hier eerder weggegaan omdat mensen persoonlijk werden, maw ik heb er ervaring mee hier.

De toon in je berichten komt soms nogal lullig over, vind je het dan echt gek dat mensen daarop reageren?
Het gaat (mij) niet om wàt je zegt, ik hoop dat je dat begrijpt.
(bericht gewijzigd op 23-1-2009 14:07:50)
Salmay... Dalmay... Adonay.................................... Nothing works!!!
Op 23-01-2009 14:07:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
Touchwood:

eoi:

Moet ik nu overal bij gaan zetten wat ik ermee bedoel weer?
Ik heb het over GW, ik ben hier eerder weggegaan omdat mensen persoonlijk werden, maw ik heb er ervaring mee hier.

De toon in je berichten komt soms nogal lullig over, vind je het dan echt gek dat mensen daarop reageren?
Het gaat (mij) niet om wàt je zegt, ik hoop dat je dat begrijpt.

Je draait het om, ik reageer juist zo omdat. Ik ga niet een masker met een glimlach opzetten wanneer mensen mij ridiculiseren, en verder ga ik er niet meer over praten.
Op 23-01-2009 15:31:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Touchwood: Luk zei:

Waar komt jouw "autoriteit" op dit vlak vandaan?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

eoi zei:

Dat gaat jou niks aan.
--------------------------------------

Hier begon het....
Als je nu gewoon geantwoord had, was deze hele non-discussie niet nodig geweest.
(bericht gewijzigd op 23-1-2009 15:43:14)
Salmay... Dalmay... Adonay.................................... Nothing works!!!
Op 23-01-2009 15:42:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
gast:

Luk zei:

Waar komt jouw "autoriteit" op dit vlak vandaan?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

eoi zei:

Dat gaat jou niks aan.
--------------------------------------

Hier begon het....
Als je nu gewoon geantwoord had, was deze hele non-discussie niet nodig geweest.

Wat is godverdomme een authoriteit op dit vlak dan? Die hele toon is al negatief, wat moet ik dan.. vrolijk er op antwoorden? als de vraag was "Eoi, waarom kom jij tot die conclusie" was het een heel ander verhaal geweest.
Op 23-01-2009 15:50:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Der Roelof: Beste eoi,

ik zou het bijzonder waarderen als je gewoon onderdeel blijft uitmaken van Grenswetenschap.

Laat je gewoon niet gek maken. Je hoeft eigenlijk zowiezo nooit te reageren op reacties die komen na een antwoord/reactie van jou. Niemand, niemand, echt helemaal niemand moet zich verantwoorden voor wat jij bijvoorbeeld hebt geschreven.

Niemand hier heeft een contract getekent, wat hem/haar verplicht tot wat dan ook.

Nogmaals, heb je een mening? gewoon schrijven. Komt er een vervelende reactie op wat jij schrijft? Lekker laten, je HOEFT echt niks.
Je hebt het recht om je hier te uiten (binnen de grenzen van goede smaak/racisme/discriminatie)
Op 23-01-2009 16:08:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
eoi:

gast:

Luk zei:

Waar komt jouw "autoriteit" op dit vlak vandaan?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

eoi zei:

Dat gaat jou niks aan.
--------------------------------------

Hier begon het....
Als je nu gewoon geantwoord had, was deze hele non-discussie niet nodig geweest.

Wat is godverdomme een authoriteit op dit vlak dan? Die hele toon is al negatief, wat moet ik dan.. vrolijk er op antwoorden? als de vraag was "Eoi, waarom kom jij tot die conclusie" was het een heel ander verhaal geweest.


Beste EOI: jij stelde in je reaktie op dit artikel:

"Autisme is geen 'ernstige aandoening'...."

Als je gezet had 'VOLGENS MIJ is....' dan had het helemaal anders geweest.

Door te zeggen "zo IS het" kom je over als iemand die weet waarover hij praat, en dus een zekere autoriteit heeft op dit vlak.

Vind je het dan raar dat ik gewoon uit interesse vraag vanwaar die 'autoriteit' komt?

Net zoals ik (ook ervaringsdeskundige) heb je blijkbaar toch heel wat last met 'communicatie' hier.

Leer te observeren, probeer niet te interpreteren. Lees wat er staat, niet wat je denkt dat er staat. En sommige reeksen woorden (een zin) kunnen inderdaad verschillend 'gelezen' worden. Da's nu eenmaal een nadeel aan dit soort geschreven boodschappen.

Ik denk dat mijn gebruik van het woordje 'autoriteit' je op het verkeerde been en op stang gejaagd heeft.

En als je al veel negatieve ervaring opgedaan hebt omdat 'men je niet of verkeerd begrijpt'... Zou dat geen 'part of it' zijn?
IK vind dat wél een belangrijke 'beperking'.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 23-01-2009 16:26:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: OK... sorry..
Op 23-01-2009 16:52:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
christal:

interessant blog, zeker nu ik er achter ben gekomen dat ik wel degelijk de carrierevrouw ben geworden.!!Ik heb immers weinig vlees op de heup maar des te meer op de buik...Maar autisme mogelijk door de organische bouw van de moeder? Dat gaat er bij mij toch niet in..Ben zelf werkzaam in de zorgsector en ken diverse gezinnen met autistische kinderen.De moeders zijn geenszins enkel "sidonia's" of dragen net als ik iets meer "on the front" dan "in the trunk". Het zijn diverse moeders, dik,dun,meer van boven,meer van onder...van alles wat.
Een echte "oorzaak" van autisme is er ook niet maar is voor mij ook niet zo belangrijk...

x christal

niet dat ik er verstand van heb, maar zou het niet gaan over hoe die moeders er aan toe waren tijdens de zwangerschap?
dat lijkt mij voor het grootste gedeelte verantwoordelijk te zijn voor de ontwikkeling, hoe ze er nu uitzien heeft denk ik veel minder invloed...
als je hier in dat geval echt wat over wilt zeggen dan moet je dus weten hoe ze tijdens en voor de zwangerschap er aan toe waren, en het is niet ondenkelijk dat die moeders toen nog ambities als carrierevrouw hadden, bijvoorbeeld...

mijn moeder voldoet wel redelijk aan het sidonia-type, en ik ben volgens het labeltje ook een "aan autisme verwante enz enz", maar niet dat dit meteen de gehele stelling bevestigd natuurlijk...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 29-01-2009 20:57:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden