Eén van de meest intrigerende aspecten op deze aarde vind ik het gedrag van andere mensen. Dat is ongetwijfeld de reden dat ik ruim 20 jaar geleden binnen de geestelijke gezondheidszorg ben gaan werken en het nog steeds erg boeiend vind om te analyseren waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen. U zult verwachten dat iemand zoals ik, die alle facetten van menselijk gedragingen wel eens voorbij heeft zien komen tijdens mijn professionele leven, ook in staat is om hier op het persoonlijke vlak mee uit de voeten te kunnen. Helaas, niets is minder waar. Ik zal u het treurige verhaal vertellen van mijn vorige geliefde en vooral van zijn gedrag en persoonlijkheid, waar ik met open ogen ben ingetuind.

Een aantal jaar geleden viel ik voor zijn zelfverzekerde uitstraling, zijn eindeloze stroom complimenten aan mijn adres (welke vrouw is daar nu niet gevoelig voor) en zijn maatschappelijke status. Het leek in eerste instantie net een sprookje met een happy end. Tot de dag aanbrak dat ik het even niet met zijn mening eens was. Alle registers werden open getrokken om mij mijn domheid in te laten zien. Let wel: dat gebeurde op een beschaafde conversatietoon, maar de inhoud was duidelijk. Er viel niet te tornen aan zijn genialiteit.

De eerste barsten ontstonden in deze relatie. Al gauw ontdekte ik een patroon. Iedereen die het waagde om een andere mening te hebben, hem op wat voor manier dan ook voor de voeten te lopen, werd op een zijspoor gerangeerd. Hij was degene die altijd gelijk had, die geweldig was. Hij was het middelpunt van zijn eigen wereld. Daar viel niets tegenin te brengen. Als hij op de verkeerde weghelft zou rijden, dan zouden de anderen spookrijders zijn, als het meisje achter de kassa van AH hem ‘nog een plezierige dag’ toewenste, dan was ze gevallen voor zijn charme, als zijn collega een grote order binnen haalde, was het natuurlijk alleen maar zijn verdienste. Kortom een zeer narcistische man. Eentje die voor de spiegel kon verzuchten hoe mooi hij wel niet was, die mij vaak en graag liet weten dat ik het toch wel erg getroffen had om een relatie met zo'n grootse man te mogen hebben.

Het vermogen van iemand om zichzelf als zo ontzettend bijzonder en groots te zien, het vermogen om zich totaal niets aan te trekken van de buitenwereld, geen inlevingsvermogen te hebben. Sterker nog: altijd overtuigd te zijn van je eigen gelijk en kracht, vind ik een ontzettend boeiend fenomeen.

Tijd voor nader onderzoek

Volgens Wikipedia is de narcistische persoonlijkheidsstoornis een persoonlijkheidsstoornis die wordt gekenmerkt door een overdreven gevoel van eigenwaarde, een sterke behoefte aan bewondering en een laag inlevingsvermogen. NPS-lijders kunnen in eerste instantie overkomen als charmant en interessant, maar als relaties langer duren blijkt hun egocentrisme vaak een ernstig obstakel. Niet zelden eisen ze een voorkeursbehandeling. Als dit niet gebeurt, voelen ze zich snel gekrenkt of ondergewaardeerd en zijn hierdoor vatbaar voor depressieve verschijnselen. Anderzijds kan hun kwetsbaarheid ook tot woedeaanvallen leiden.

Het leven van iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis is meestal zwaar, het heeft een diepe impact op de omstanders. Zoals een junk heroïne nodig heeft, is iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis altijd op zoek naar aandacht. Die aandacht houdt zijn broze zelfbeeld in stand en is van levensbelang voor de persoon. Om die aandacht te krijgen gebruikt de persoon de mensen die het dichtst bij hem staan zoals de partner en kinderen.

De term Narcisme stamt uit de Griekse mythologie:
Narcissus was een mooie jongeman die leefde voor de jacht. Hij had al heel wat harten sneller doen kloppen (van vrouwen én van mannen, want homoseksualiteit was niet ongewoon bij de oude Grieken). Narcissus wilde echter niets van liefde weten en wees iedereen af. Enkel de jacht interesseerde hem.

Op een dag zag hij zijn spiegelbeeld in een vijver. Zo bleef hij daar zitten, in bewondering starend naar de heldere ogen, het krullend haar, de ronde kaken, de ivoren hals, licht gescheiden lippen, en de blakende gezondheid en conditie in het algemeen van deze verschijning. Hij werd verliefd op zichzelf.

Hij bracht zijn lippen naar het water in een poging om de verschijning te kussen, hij stak zijn armen uit om het beeld te omhelzen. Zijn geliefde vluchtte weg maar kwam terug toen het water weer kalm was en trok opnieuw zijn aandacht. Hij kon zichzelf er niet meer toe brengen om van het water weg te kijken, hij dacht niet meer aan eten en drinken, of aan rust, enkel aan de verschijning in het water. Hij probeerde ermee te spreken, maar kreeg geen antwoord. Zo ging het een hele tijd verder, en Narcissus takelde af. Hij verloor zijn kleur, zijn levenskracht en zijn schoonheid die eens zo betoverend was. Uiteindelijk kwijnde Narcissus helemaal weg en stierf. Het enige wat van hem overbleef was een bloem, de Narcis.

Het zal voor u vast geen verrassing zijn dat mijn relatie geen stand heeft gehouden. Helaas voor hem heb ik hem in zijn narcistische trots gekwetst door er een punt achter te zetten. Helaas voor mij heb ik dat moeten ontgelden door ellenlange mailtjes vol haat, wrok, bedreigingen en lasterpraatjes. Gelukkig kwam toen eindelijk mijn professionele kennis en gezond verstand weer om de hoek kijken en wist ik wat me te doen stond: negeren, negeren, en nog eens negeren totdat hij een nieuw slachtoffer had gevonden.

Het enige wat mij nu nog rest is de narcissen in mijn tuin te bewonderen. Want laten we wel wezen: zodra die hun kopjes boven de grond steken, is de lente in aantocht. Het seizoen van de liefde.

hano: Sorry, slecht stukje. Past meer in de Margriet of Mijn Geheim of zo.
Lijkt ook meer een persoonlijke wraak.
Wie wat meer van het Narcisme wil weten zou de werken van Erich Fromm gelezen moeten hebben, die overigens weer actueel zijn gezien het groepsnarcisme waar we momenteel erg last van hebben.
Op 02-03-2009 8:00:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
marcus-antonius: Yep, ben het met Hano eens.Bovendien: waarom is Narcisme een stoornis? indien zo dan is dit een beroerd stukje voor Balkenende cum suis. ( of was JPB die ex?) .Psychiatrie/ psychologie zijn bovendien pseudo-wetenschappen die meer in dienst staan van de Farma-industrie dan van de mens.Trouwens: Hoe narcistisch moet je zijn om zo'n stukje te schrijven?
(bericht gewijzigd op 2-3-2009 9:08:27)
Op 02-03-2009 9:07:01 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sun: Ik heb er wel wat aan gehad! Misschien toch niet echt de goede site voor zoiets, dat wel.
Op 02-03-2009 9:39:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Misschien niet grenswetenschappelijk maar wel leuk. Sociale wetenschap heeft ook grenzen...



@Marcus Antonius:
Pseudo-wetenschap die in dienst van de farmaceutische industrie staat..?? Wat voor werk doe jij..?
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 02-03-2009 9:46:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld: De eerste zin "Eén van de meest intrigerende aspecten op deze aarde vind ik het gedrag van andere mensen" heb ik ook.. en daarom dank voor het inkijkje in de ex relatie.

Blijft de vraag hoe heeft het heerschap je zo een rad voor ogen kunnen draaien... immers wat te mooi is om waar te zijn is doorgaans niet waar.
Op 02-03-2009 9:50:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
marcus-antonius:
paps:

Misschien niet grenswetenschappelijk maar wel leuk. Sociale wetenschap heeft ook grenzen...



@Marcus Antonius:
Pseudo-wetenschap die in dienst van de farmaceutische industrie staat..?? Wat voor werk doe jij..?


@Paps

Wat denk je? En is het relevant?
Op 02-03-2009 9:54:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Ik vraag me af hoe je aan zo'n oordeel komt. Je doet het klinken alsof je er jaren in werkzaam geweest bent en teleurgesteld bent afgedropen.

Ik schat de sociale wetenschappen heel wat hoger in dan pseudo-wetenschap, mijn vraag ik dus eigenlijk hoe je aan je oordeel komt.
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 02-03-2009 9:58:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
marcus-antonius:
paps:

Ik vraag me af hoe je aan zo'n oordeel komt. Je doet het klinken alsof je er jaren in werkzaam geweest bent en teleurgesteld bent afgedropen.

Ik schat de sociale wetenschappen heel wat hoger in dan pseudo-wetenschap, mijn vraag ik dus eigenlijk hoe je aan je oordeel komt.

@paps

Door schade en schande wijs geworden.Of kun je mij vertellen hoeveel mensen de psychiatrie heeft "genezen"?En dan het volgende: Een farmaceutisch bedrijf ontdekt een lustopwekkend middel voor vrouwen ( zeg maar een soort viagra voor vrouwen)doch in het psychiatrisch handboek word deze "stoornis"niet als ziektebeeld aangeduid.Onder druk van de farma verzinnen psychiaters een stoornis zodat de farma het "medicijn"op de markt kan brengen.Gaarne verwijs ik je ook naar de bevindingen en artikelen van Professor Dehue:www.rug.nl/staff/g.c.g.dehue
Op 02-03-2009 10:13:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Ja, zodra mannen het gedrag van vrouwen gaan overnemen krijg je problemen;-)
'Don't forget rule number 6'
Op 02-03-2009 10:28:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Isis:
hano:

Sorry, slecht stukje. Past meer in de Margriet of Mijn Geheim of zo.
Lijkt ook meer een persoonlijke wraak.
Wie wat meer van het Narcisme wil weten zou de werken van Erich Fromm gelezen moeten hebben, die overigens weer actueel zijn gezien het groepsnarcisme waar we momenteel erg last van hebben.


Past prima hier en is een persoonlijk stukje..........
( anders moeten we veel andere stukken op GW naar de playboy verwijzen of naar de Privé enz enz)
Op 02-03-2009 10:58:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pulmonaria: Leuk, maar niet echt een stukje voor grenswetenschap.
Op 02-03-2009 11:27:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Eva:
marcus-antonius:

.Psychiatrie/ psychologie zijn bovendien pseudo-wetenschappen die meer in dienst staan van de Farma-industrie dan van de mens.


De psychiatrische patienten maar weer aan hun lot overlaten en ervanuit gaan dat ze zichzelf 'genezen'..?!
Op 02-03-2009 0:50:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
marcus-antonius:
Eva:

marcus-antonius:

.Psychiatrie/ psychologie zijn bovendien pseudo-wetenschappen die meer in dienst staan van de Farma-industrie dan van de mens.


De psychiatrische patienten maar weer aan hun lot overlaten en ervanuit gaan dat ze zichzelf 'genezen'..?!


@Eva

Niemand geneest in de psychiatrie maar wordt "behandeld".
Op 02-03-2009 13:34:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Ben ik niet met je eens.

Sommige stoornissen laten zich niet of heel slecht behandelen (zoals narcisme bv) maar ik ben zelf behandeld voor PTSS (na een gijzelingssituatie) door een goede psychiater en ben er ook van genezen.

Dus zeg niet "niemand" want ik ben iemand.

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 02-03-2009 14:21:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
marcus-antonius:
paps:

Ben ik niet met je eens.

Sommige stoornissen laten zich niet of heel slecht behandelen (zoals narcisme bv) maar ik ben zelf behandeld voor PTSS (na een gijzelingssituatie) door een goede psychiater en ben er ook van genezen.

Dus zeg niet "niemand" want ik ben iemand.

Paps
Dat beweer ik ook niet en ik ben oprecht blij dat het je goed heeft gedaan .Ik had (heb) ook PTTS door mijn tijd in Libanon,Angola,Joegoslavie en Afghanistan.Maar ik ben echt pissig weggelopen.Wat een geneuzel.

Op 02-03-2009 14:28:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wodansman: Narcisme wordt genoemd als een stoornis, maar ik denk niet
dat het een stoornis is die behandelt zal worden.. voornamelijk omdat de narcist zelf dat nooit in zult zien.

Daarnaast, hoe behandel je zoiets?

Het heeft nou eenmaal die naam.
Op 02-03-2009 14:47:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: [quote=marcus-antonius]
paps:

Ben ik niet met je eens.

Sommige stoornissen laten zich niet of heel slecht behandelen (zoals narcisme bv) maar ik ben zelf behandeld voor PTSS (na een gijzelingssituatie) door een goede psychiater en ben er ook van genezen.

Dus zeg niet "niemand" want ik ben iemand.

Paps
Dat beweer ik ook niet en ik ben oprecht blij dat het je goed heeft gedaan .Ik had (heb) ook PTTS door mijn tijd in Libanon,Angola,Joegoslavie en Afghanistan.Maar ik ben echt pissig weggelopen.Wat een geneuzel.



Dan had je een verkeerde. Net zoals er slechte en goede aannemers, dokters en boekhouders zijn.

Ik ben ook iemand die niet van geneuzel houdt. Ik ben dus op zoek gegaan naar iemand die me kon helpen zonder neuzelen en dat werd EMDR (Eye Movement Desensitisation Response). Niemand weet precies hoe het werkt maar het heeft me geweldig geholpen.

Geen geneuzel dus maar genezing.

Ik vind sociale wetenschap een heel intrigerend gebied, we weten nog maar heel weinig van vreemde gedragingen, van de werking van de hersens en van stoornissen. Er valt nog genoeg te ontdekken, in die zin past dit hier prima.
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 02-03-2009 15:00:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Overigens neem ik bij deze aan dat je bij Defensie werkt..... dan kun je inderdaad hele schokkende dingen voor je kiezen krijgen, zeker in de landen die je opnoemde.....

Ik benijd je niet.
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 02-03-2009 15:06:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
marcus-antonius: [quote=paps]
marcus-antonius:

paps:

Ben ik niet met je eens.

Sommige stoornissen laten zich niet of heel slecht behandelen (zoals narcisme bv) maar ik ben zelf behandeld voor PTSS (na een gijzelingssituatie) door een goede psychiater en ben er ook van genezen.

Dus zeg niet "niemand" want ik ben iemand.

Paps
Dat beweer ik ook niet en ik ben oprecht blij dat het je goed heeft gedaan .Ik had (heb) ook PTTS door mijn tijd in Libanon,Angola,Joegoslavie en Afghanistan.Maar ik ben echt pissig weggelopen.Wat een geneuzel.



Dan had je een verkeerde. Net zoals er slechte en goede aannemers, dokters en boekhouders zijn.

Ik ben ook iemand die niet van geneuzel houdt. Ik ben dus op zoek gegaan naar iemand die me kon helpen zonder neuzelen en dat werd EMDR (Eye Movement Desensitisation Response). Niemand weet precies hoe het werkt maar het heeft me geweldig geholpen.

Geen geneuzel dus maar genezing.

Ik vind sociale wetenschap een heel intrigerend gebied, we weten nog maar heel weinig van vreemde gedragingen, van de werking van de hersens en van stoornissen. Er valt nog genoeg te ontdekken, in die zin past dit hier prima.

@Paps

Ben blij dat het bij jou geholpen heeft.En ja, er is nog veel te ontdekken, we staan pas aan het begin.
Op 02-03-2009 15:47:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lemetje: 't is moeilijk bescheiden te blijven....
Op 02-03-2009 16:25:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
marcus-antonius:
lemetje:

't is moeilijk bescheiden te blijven....


@Lemmetje,

Ik zou zeggen doe je best. Wij helpen je wel.
Op 02-03-2009 16:32:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lemetje:
marcus-antonius:

lemetje:

't is moeilijk bescheiden te blijven....


@Lemmetje,

Ik zou zeggen doe je best. Wij helpen je wel.


Da's een liedje ergens uit de jaren tachtig, geloof ik.

btw; een lemmetje is iets anders.
Op 02-03-2009 16:38:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
hano:

Sorry, slecht stukje. Past meer in de Margriet of Mijn Geheim of zo.
Lijkt ook meer een persoonlijke wraak.
Wie wat meer van het Narcisme wil weten zou de werken van Erich Fromm gelezen moeten hebben, die overigens weer actueel zijn gezien het groepsnarcisme waar we momenteel erg last van hebben.



Ja, toch min of meer mee eens. Ik vind het niet echt slecht geschreven maar GW lijkt me geen platform voor persoonlijke issues, tenminste niet om daar een blog over te schrijven.

Ik vind er iets van een slachtofferrol in terug, en bovendien denk ik dat elke relatie je ook iets over jezelf leert. Als je naar iemand wijst, wijzen er drie vingers naar jezelf. Ik mis het stukje zelfinzicht. Er zijn tenslotte 2 mensen in een relatie.

Ik vind het ook wat sneu voor degene met een "stoornis", dat die nu hier en plein public zo zwart wordt afgeschilderd. Meer een blog voor op hyves, waar bijvoorbeeld alleen een besloten groep mee kan lezen.

Als het begrip "narcisme" nu op een andere manier was uitgediept had het hier beter gepast, vind ik.


(bericht gewijzigd op 2-3-2009 19:16:08)
Op 02-03-2009 19:14:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Nou ja, niet iets voor GW omdat het een erg persoonlijk relaas betreft. Toch raakt het ook het thema. En aan de hand van een persoonlijk relaas is dat ook goed te doen. Ik vind het jammer dat die vrouw daar is ingetrapt. Maar ja, er zijn maar weinig vrouwen die niet vallen voor(citaat):
Een aantal jaar geleden viel ik voor zijn zelfverzekerde uitstraling, zijn eindeloze stroom complimenten aan mijn adres (welke vrouw is daar nu niet gevoelig voor) en zijn maatschappelijke status.
Ssssjah....
ech?
Op 02-03-2009 19:46:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Isis:
C.:

hano:

Sorry, slecht stukje. Past meer in de Margriet of Mijn Geheim of zo.
Lijkt ook meer een persoonlijke wraak.
Wie wat meer van het Narcisme wil weten zou de werken van Erich Fromm gelezen moeten hebben, die overigens weer actueel zijn gezien het groepsnarcisme waar we momenteel erg last van hebben.



Ja, toch min of meer mee eens. Ik vind het niet echt slecht geschreven maar GW lijkt me geen platform voor persoonlijke issues, tenminste niet om daar een blog over te schrijven.

Ik vind er iets van een slachtofferrol in terug, en bovendien denk ik dat elke relatie je ook iets over jezelf leert. Als je naar iemand wijst, wijzen er drie vingers naar jezelf. Ik mis het stukje zelfinzicht. Er zijn tenslotte 2 mensen in een relatie.

Ik vind het ook wat sneu voor degene met een "stoornis", dat die nu hier en plein public zo zwart wordt afgeschilderd. Meer een blog voor op hyves, waar bijvoorbeeld alleen een besloten groep mee kan lezen.

Als het begrip "narcisme" nu op een andere manier was uitgediept had het hier beter gepast, vind ik.

Ik ben het deels ermee eens:
Het blog is wel goed
Het is een persoonlijk verhaal
Dat maakt het juist echt ( ik kan het weten door ervaring)
Het is inderdaad geen objectieve benadering
( Maarja dat zijn de reacties in welk blog hier ook : NOOIT!)

Maar dan nu: Ik heb een zoon met ADD.. is waar. Ik hou helemaal niet van etiketten en aan de psychiatrie had /heb ik altijd al een broertje dood gehad..........
Geen medicatie enz.
Wél begin ik nu steeds meer te beseffen dat er wel degelijk iets niet kan kloppen..Geloof me... ik zit er middenin
Ik ben een tegenstander van pillen. Maar wel een voorstander van : het onder ogen zien van problemen. Vaak kunnen de mensen die een probleem hebben het NIET ONDER OGEN ZIEN.
Dát is vaak een groot probleem.
De mensen die eronder lijden de schuld geven is niet de oplossing.
Op 02-03-2009 20:04:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Het blog is deels persoonlijk en deels objectief. De informatie over Narcissus is feitelijk, het verhaal over haar ervaringen is uiteraard subjectief maar ook wel introspectief. Ze geeft duidelijk aan dat ze, ondanks de theoretische kennis die ze bezit om dergelijk gedrag te herkennen, toch is meegesleept door haar emoties en dat maakt het herkenbaar.

Ze verwijt zichzelf min of meer dat ze zich heeft laten bedotten ondanks de aanwezige kennis.

Dat is voor mij het intrigerende deel van dit bogje.

Net alsof een automonteur een slechte auto koopt en zich later afvraagt waarom hij toch die auto kocht van die louche handelaar....
Of iemand die aan de deur toch die messen afgeeft om te laten slijpen en later een dikke rekening moet betalen....

De moraal van het verhaal is me duidelijk. Als iemand erg overtuigend overkomt wil dat niet zeggen dat het ook allemaal koosjer is. De juiste inschatting kan achteraf pas komen.

En dan mag ik schaamtevol bekennen dat ik óók wel in het verleden in een aantal gevallen mezelf heb moeten betrappen op naief gedrag.

En dan vraag ik me later óók af:

Hoe kon me dit in godsnaam overkomen...???

Over de grens, je eigen grens, je hebben laten beetnemen.

Misschien niet direct grenswetenschappelijk maar wel degelijk over grenzen van sociale wetenschap. Van je eigen gezonde verstand of zo..?

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 02-03-2009 22:57:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
KwukDuck: Psychologie is zeker geen pseudo-wetenschap, tenzij je de definitie van wetenschap de nek om wilt draaien...

Psychiatrie daarentegen, is heel wat om te doen, en hier zal ook flink munt uit geslagen worden... Hier worden psychologische verschijnselen nog wel eens verkeerd aangewezen of uitgelegd met alle gevolgen van dien. Ik denk dat lang niet alle 'gestoorde' mensen gestoord waren geweest als ze gewoon een paar goede vrienden om zich heen hadden gehad in plaats va een psychiater.

Zelf heb ik de stempel NPS jaren terug gekregen, terwijl ik absoluut niet netjes aan het profiel voldoe. (jup en dat je dit denkt is voor een psychiater een bevestiging dat je wel NPS hebt leuk vak)
Op 04-03-2009 22:31:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hano: Dit is al weer een oud blog, maar ik kwam een interessant stukje tegen. De pot verwijt de ketel ....

http://vrouw.blog.nl/algemeen/2009/09/14/hedendaagse-vrouw-egocentrisch-en-narcistisch

tsjaaa.. you are worth it.... vraag is of topicstarter zelf eigenlijk wel zo leuk is....
Op 23-10-2009 7:06:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden