U vraagt zich af waarom er zich op de Nederlandse traagwegen snelwegen meer files voordoen dan op de Belgische en Duitse? Kijk eens langs de snelweg, naar de flitspalen of mobiele flitseenheden. Toen ik laatst met vriend Vincent naar Duitsland aan het rijden was, flitste de oplossing voor deze ellende aan 150 km/u langs me heen. Het is behoorlijk simpel: zorg ervoor dat mensen op de snelwegen hun eigen tempo kunnen rijden. Zorg dat het gevoel dat er iemand over de schouder meekijkt verdwijnt! Ontspannen cruisen, het is een verademing!

Autobahn
(Autobahn)

Wie goedkoop door Nederland wil rijden moet letten op kleine bordjes op de vangrails die aangeven dat je slechts 100 mag rijden. Vooral op die plaatsen voert de hermandad controles uit. Attent zijn op de vele flitscamera's of de politie die met een laser- of andere ik-ga-je-pakken-gun wordt dus aangeraden om de munten in eigen zak te houden. Alle activiteit langs de weg zorgt ervoor dat niemand kan doorrijden en er voortdurend geremd en gegast moet worden. Met andere woorden: in Nederland loopt rijdt de vlotte automobilist op eieren. Puur en alleen door de controles en het gegraai van de politiediensten. Uw frustratie vult de schatkist en de snelwegen. Iedere automobilist wist het al en nu wijst ook onderzoek die richting uit.

Pliesie

Snelheidsbeperkingen en camera's die overtredingen moeten opsporen zorgen net voor méér opstoppingen. Een gevalletje van 'de waarnemer bepaalt de waarneming'. In Duitsland, waar je vlot kunt doorrijden en niemand opkijkt als je 150 rijdt, zijn verhoudingsgewijs veel minder files. Ook in België, waar er minder camera's en minder gezagsgetrouwe burgers zijn, valt het reuze mee vergeleken met Nederland. De ring rond Brussel en Antwerpen uitgezonderd, en laten dat net dé plaatsen zijn waar de Belgische polies het vaakst grootschalige controles uitoefent.

Tijd om de wetgeving in regeltjesland Nederland te versoepelen?
Akkoord, er zullen we wat meer ongelukken en verkeersdoden zijn, maar ach, mensen zat. Er bestaat nu eenmaal zoiets als eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. Als je boven de 120 km/u bijvoorbeeld niet meer verzekerd bent, dan heeft iedereen een keuze tijdens het drukken op de rem. Elkeen kan zelf de situatie inschatten om te bepalen wat het beste rijgedrag is. Zoals momenteel, iedereen de dupe maken opdat één iemand zich zou kunnen misdragen is een vorm van onderdrukkend beleid. Het ontneemt mensen de mogelijkheid om zelf te denken. Een ander voorbeeld hiervan: je staat 's nachts op een kruispunt met volledig overzicht. De stoplichten staan op rood. Gaat u wetsgetrouw wachten of doorrijden? De zinloze maar correcte houding is wachten. Wie denkt zoals ikzelf rijdt door. F*ck de authoriteit die wil denken in mijn plaats en daardoor eerder blijk geeft dat er niet goed is nagedacht! Een wetgeving waarin iedere situatie op één grote hoop wordt gegooid is geen goeie basis. 't Is niet 'humaan' alleszins.

flitspaal

Een mooi voorbeeld van 'we pakken waar het kan' is het handsfree bellen. Simpele logica doet vermoeden dat handsfree bellen veiliger is dan met een mobiel in de hand. Iets minder simpel wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het voor de hersenen niet uitmaakt of je tijdens het bellen de mobiel vasthoudt of niet. Een gesprek met een passagier heeft ook al deze verstrooiingsfactor. Met andere woorden: het slaat nergens op om niet-handsfree bellen te beboeten. Het levert natuurlijk wel goed op. Met het rookverbod dat aan de oppervlakte blijft, is het wachten op een verbod op roken tijdens het rijden. Zinloos, maar ka-tjing.

Time for change. Stop de asociale wetvolgende graaierigheid van de politie! Sloop die flitscamera's op ellenlange rechte stukken weg! Stop de herhaaldelijke aanval op de portemonnee van de kleine burger! Al dat geklaag over een tekort aan mankracht. Het gaat niet om de lengte, maar om wat je ermee doet. Blauwe mannen genoeg, ze staan gewoon op verkeerde plaatsen hun ding te doen. Start met oppakken van zware criminelen die misschien hun boetes niet zullen betalen, maar wel het échte probleem van de samenleving vormen. Kortom, politie ga eens je werk doen! Big Brother spelen is zóóó 1984.
Touchwood: Hardrijden is leuk, maar daarvoor zijn er in Nederland té veel auto's op de weg. In die zin lijkt me de vergelijking van Nederland en België of Duitsland niet terecht. Nederland is véél dichter bevolkt en heeft véél meer auto's op de weg.
Daarnaast hebben Nederlanders de onhebbelijke gewoonte continu op de linkerbaan te blijven rijden, en het liefst met 118 km/u.
Soms is de rechterbaan zo goed als leeg, terwijl je links in de file rijdt.
(bericht gewijzigd op 10-3-2009 14:03:04)
Salmay... Dalmay... Adonay.................................... Nothing works!!!
Op 10-03-2009 14:03:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
mika2002: Lijkt me heerlijk...m'n mustang en triumph tr8 staan al te trappelen van ongeduld!
Op 10-03-2009 14:06:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis: Is dit toevallig n.a.v. het nieuwsberichtje* op RTL gisterenavond over file veroorzaakt door flitspalen?

* http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/03_maart/09/binnenland/0309_1930_flitsers_en_files.xml
Op 10-03-2009 14:15:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Mike Honcho: 100 km\h is gewoon een buttsnelheid die zeker weten files in de hand werkt.
Volgens de Johan Cruijf logica is het zo dat als je sneller op je plek van bestemming bent(harder rijd). Je minder tijd en dus plek op de snelweg in beslag neemt, waardoor files verminderen. Ik ben het helemaal met hem eens.
Kijk naar der 80 km zones... files files files en het rijdt niet relax!
Ze zouden op alle snelwegen de maximum snelheid met 20 km/h moeten verhogen. Dus 120 waar je 100 mag en 140 waar je nu 120 mag. Onnodig links rijden moet dan wel beloond worden met een boete van minimaal 250 euro. Dit voor de verkeersveiligheid.
Rechts inhalen doe je immers alleen als je een linksrijder voor je hebt. Wie is er in dit geval nou gevaarlijker? Ik weet wel wie ik meer asociaal vind. De linksrijder.
Op 10-03-2009 14:23:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
NEO: Een heel mooi stuk.
De burgers van Nederland worden gewoon als melk koeien gebruikt en de politie moet ook resultaat behalen (x aantal aan boete gelden binnen halen).
De politie is een overheidsinstantie sinds wanneer dient een overheidsapparaat winst te maken. Het is toch geen (bedrijf met aandeelhouders)?
Op 10-03-2009 15:25:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
Mike Honcho:

100 km\h is gewoon een buttsnelheid die zeker weten files in de hand werkt.
Volgens de Johan Cruijf logica is het zo dat als je sneller op je plek van bestemming bent(harder rijd). Je minder tijd en dus plek op de snelweg in beslag neemt, waardoor files verminderen. Ik ben het helemaal met hem eens.
Kijk naar der 80 km zones... files files files en het rijdt niet relax!
Ze zouden op alle snelwegen de maximum snelheid met 20 km/h moeten verhogen. Dus 120 waar je 100 mag en 140 waar je nu 120 mag. Onnodig links rijden moet dan wel beloond worden met een boete van minimaal 250 euro. Dit voor de verkeersveiligheid.
Rechts inhalen doe je immers alleen als je een linksrijder voor je hebt. Wie is er in dit geval nou gevaarlijker? Ik weet wel wie ik meer asociaal vind. De linksrijder.


Ik rijd vrij veel op de (snel)wegen in ons landje. Ik beland geregeld op de linkerrijstrook om in te halen en inderdaad, soms snap ik niet dat we daar onder de 120 rijden...Vooral niet als er ruimte is voor een (normale) snelheid en er geen bijzonderheden zijn.

Dat stagneert zo enorm, hoezo inhalen? Blijf dan lekker rechts rijden, denk ik dan. Rijd wijs, denk na....
Op 10-03-2009 15:30:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eversteegt: Pffff... lekker kort door de bocht artikel, weer. Maar goed, dat mag :-). Feit blijft wel dat als je wil voorkomen dat de politie "graait" en "snaait", je je gewoon aan de snelheid hebt te houden. Maar goed, ik ben lekker dankbaar voor al die mensen die vrijwillig de schatkist extra "spekken" hoor . Kunnen ze weer mooi spoor van aanleggen. .

Nee, nou even alle gekheid op een stokje. Dit is echt kortzichtig appels met peren te vergelijken. Ik kan me voorstellen dat in een land als Duitsland, dat groter is en uitgestrekter, snelwegen liggen met meer banen en met minder op- en afritten kort naar elkaar.

Er zijn in Nederland best wel lapjes snelweg aan te wijzen waar je met gemak de maximum snelheid op de linker rijbaan zou kunnen oprekken tot, zeg, 140 of zelfs hoger. Maar dan moeten de op- en afritten en snelwegen daar wel op ingericht worden! Je kan niet verwachten dat iedereen zich comfortabel voelt bij 130 of harder rijden op de rechter baan, laatstaan om met die snelheid in te moeten voegen of wanneer je ineens met z'n allen op de remmen moet als iemand de linker baan gebruikt om met een stuk lagere snelheid dan jij iemand in te halen die 120 rijdt.

Nee... feit blijft dat er in Duitsland gewoon meer ruimte is voor harder rijden op sommige plekken.
Op 10-03-2009 16:40:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
phx: B.S.! In belgie zijn er meer auto's per hoofd van de bevolking dan in NL. Ik vind ol dat rechts inhalen moet mogen, geen enkel probleem ik kijk toch altijd naar rechts als ik terug ga. En ik vind een vrij snelheid een hele mooi iets. Liberaal boven de NL dictatuur!
En zet dan ook alleen bordjes neer met 100 als het echt voor het gevaar gaat en controleer het dan ook net als in Duitsland.

N. van Gisteren:

Hardrijden is leuk, maar daarvoor zijn er in Nederland té veel auto's op de weg. In die zin lijkt me de vergelijking van Nederland en België of Duitsland niet terecht. Nederland is véél dichter bevolkt en heeft véél meer auto's op de weg.
Daarnaast hebben Nederlanders de onhebbelijke gewoonte continu op de linkerbaan te blijven rijden, en het liefst met 118 km/u.
Soms is de rechterbaan zo goed als leeg, terwijl je links in de file rijdt.

Op 10-03-2009 16:50:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
phx: En hoe verklaar je Belgie dan? Met 11 miljoen inwoners en 0.81 auto's per hoofd van de bevolking dat t.o.v. 0.67 in NL!?
Ik vind dat politie ALLEEN mag bekeuren als het om de veiligehid gaat.
We zijn verdomme met zijn allen TERUG gegaan in de tijd!
Vroeger mochten we 120 op het meer en deel van de snelwegen toen waren autos verschrikkelijk onveilig. En de maximum snelheid van een auto was 140. Nu hebben we autos die 220 kunnen en veiliger zijn dan de blikken van 20-30 jaar geleden. En nu ogen we 80-100 ik haat dit graai en snaai land. Tijd voor een nieuw regime! LIBERALISME!

eversteegt:

Pffff... lekker kort door de bocht artikel, weer. Maar goed, dat mag :-). Feit blijft wel dat als je wil voorkomen dat de politie "graait" en "snaait", je je gewoon aan de snelheid hebt te houden. Maar goed, ik ben lekker dankbaar voor al die mensen die vrijwillig de schatkist extra "spekken" hoor . Kunnen ze weer mooi spoor van aanleggen. .

Nee, nou even alle gekheid op een stokje. Dit is echt kortzichtig appels met peren te vergelijken. Ik kan me voorstellen dat in een land als Duitsland, dat groter is en uitgestrekter, snelwegen liggen met meer banen en met minder op- en afritten kort naar elkaar.

Er zijn in Nederland best wel lapjes snelweg aan te wijzen waar je met gemak de maximum snelheid op de linker rijbaan zou kunnen oprekken tot, zeg, 140 of zelfs hoger. Maar dan moeten de op- en afritten en snelwegen daar wel op ingericht worden! Je kan niet verwachten dat iedereen zich comfortabel voelt bij 130 of harder rijden op de rechter baan, laatstaan om met die snelheid in te moeten voegen of wanneer je ineens met z'n allen op de remmen moet als iemand de linker baan gebruikt om met een stuk lagere snelheid dan jij iemand in te halen die 120 rijdt.

Nee... feit blijft dat er in Duitsland gewoon meer ruimte is voor harder rijden op sommige plekken.

Op 10-03-2009 16:54:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
phx: Jurgen ik ben het met je eens. Maar ja Belgen zijn zowieso niet zo volg zaam als die lompe Nederlanders (waar ik er een van ben). Wij zijn van die trouwe fantsoens ridders. Trek je bek open! Betaal die rekening van de overheid collectief eens niet! Wees wat meer Belg! En geen volgzame SSer.
F**K onze gierige, graaierige, oplichtende, smerige, hypocrite, hufterige, naaidende, incompetente, debiele, visie loze, micro regenten die zich "overheid" mogen noemen.
En wat is er met al dat geld gedaan? We betalen bijna 2 keer zoveel aan belasting sinds 1990 en NIETS IS BETER GEWORDEN! Meer files, meer wacht tijden in gezondheidszorg, slechtere gezondheidszorg, duurder levensonderhoud, nog meer regeltjes, nog meer ambtenaartjes.

TIJD VOOR REVOLUTIE MET 220KM/U NAAR DAT POKKE DORP DEN HAAG!
Op 10-03-2009 17:00:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eversteegt: Ik heb dan ook ooit eens een 1 vandaag reportage gezien over hoeveel verkeersdoden er in Belgie meer zijn door de gevaarlijke situaties daar en het nog gevaarlijker rijgedrag waar bijna iedereen daar gewoon mee weg komt.

Maar goed, voor de mensen die dat dan zo graag willen: Ga in Belgie wonen!
Op 10-03-2009 17:07:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ivoryke^: Sjugt, begint da gezever weer? Ik ben blij dat ik nooit geen auto zal bezitten, geen rijbewijs heb, en dat ook niet zal gaan halen. De ideale manier om te zorgen dat de staat niet aan jou verdient op dat vlak.

En ik mis nog een reden waarom bepaalde delen snelweg hier 80 of 100 zijn. Namelijk minder geluids-en mileuvervuilings-overlast.

P.S. Owja en mensen die standaard te hard rijden, vooral in woonwijken, mensen die rijden met drank op, EN mensen die het plezant vinden om 5 kilometer minder te rijden dan de rest mogen van mij aan het spreekwoordelijke gas.
Moeten is een keuze...
Op 10-03-2009 18:22:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Frank Bomans:
eversteegt:

Maar goed, voor de mensen die dat dan zo graag willen: Ga in Belgie wonen!

Heeft er niets mee te maken. Zeker niet in tijden waar het allemaal Europa is dat de klok slaat.
Zijde weer bezig, Madam Toerkes?
Op 10-03-2009 20:57:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
janh: " Het is behoorlijk simpel: zorg ervoor dat mensen op de snelwegen hun eigen tempo kunnen rijden."

kunstenaar john körmeling heeft ooit al een ontwerp gemaakt voor een tig-baansweg, met een baan voor 10 km/u, 20 km/u, 30 km/u etc. de buitenkant was voor de fietsers en voetgangers, het andere uiteinde voor de racers.
Op 10-03-2009 21:41:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Frank Bomans:
janh:

" Het is behoorlijk simpel: zorg ervoor dat mensen op de snelwegen hun eigen tempo kunnen rijden."

kunstenaar john körmeling heeft ooit al een ontwerp gemaakt voor een tig-baansweg, met een baan voor 10 km/u, 20 km/u, 30 km/u etc. de buitenkant was voor de fietsers en voetgangers, het andere uiteinde voor de racers.

weer regeltjes
Zijde weer bezig, Madam Toerkes?
Op 10-03-2009 22:17:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: PHX: "Vroeger mochten we 120 op het meer en deel van de snelwegen toen waren autos verschrikkelijk onveilig".

Nee. Van 1973 tot eind jaren '80 mocht je in Nederland nergens harder dan 100. En omdat de meeste auto's trager waren en een minder goede wegligging hadden, werd er meestal minder gejakkerd dan nu.

Maar alle gekheid, ik kom de laatste tijd geregeld borden tegen (op de A17, de A27 en de A5 "einde 90". Terwijl er nergens een "90" bord te zien was. Flitsen maar!

En een van de andere oorzaken van de files is denk ik de manier waarop onze snelwegen gebouwd zijn. Het barst van de afslagen, rare bochten en wegversmallingen.

Neem de drukste wegen: de A4, de A27, de A16. Ze wisselen van aantal rijstroken als Paris Hilton van partner.

Neem de A58 knooppunt Zoomland: ineens een haakse bocht in de snelweg, wie verzint zoiets? Op de A59 knal je bij knooppunt Hooipolder ineens op een serie stoplichten. File dus.

En dan die idiote gewoonte om invoeg- en uitvoegstroken die 200 meter van elkaar afliggen niet door te trekken, zodat iedereen voor een wissewasje van baan moet wisselen.

En dan onze bewegwijzering, die geen 2 kilometer (zoals de rest van de wereld) maar 1200 meter vooraf waarschuwt dat je eraf moet.

En dan de overdaad aan benzinepompen, vreetpaleizen, parkeerplaatsen en andere onzin. Nederland moet per kilometer snelweg absoluut de meeste voorzieningen hebben. In België en Duitsland liggen de pompen gewoon 50 kilometer uit elkaar, dat haal je gemakkelijk als je lampje gaat branden.

En ja inderdaad, de idiote gele 100-km-bordjes (om de 10 meter op de vangrail) en de trajectcontroles, flitspoorten, weegpunten, knipperende snelheidsborden, busbanen, verouderde tunnels en bruggen zonder vluchtstrook, en dan de Politie die voor iedere blikschade de weg minstens 2 uur helemaal blokkeert en Rijkswaterstaat die middenin de spits altijd twee kerels met een hoogwerker op pad stuurt om een lampje te vervangen en die daarvoor 5 kilometer rijstrook afzetten. Tja.
Op 10-03-2009 22:23:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
todo:
C.:

Ik rijd vrij veel op de (snel)wegen in ons landje. Ik beland geregeld op de linkerrijstrook om in te halen en inderdaad, soms snap ik niet dat we daar onder de 120 rijden...Vooral niet als er ruimte is voor een (normale) snelheid en er geen bijzonderheden zijn.

Dat stagneert zo enorm, hoezo inhalen? Blijf dan lekker rechts rijden, denk ik dan. Rijd wijs, denk na....


En dit wil ik graag nog een keer herhalen voor die vrachtwagens die met 0,05 km/h snelheidsverschil hun voorganger denken in te moeten halen... pfffft dààr word ik nou flauw van!
Op 10-03-2009 22:43:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: De uitbreiding van de snelwegen loopt tientallen jaren achter op het verkeersaanbod. Uitbreiding is opzettelijk tegengehouden om reizigers middels frustratie in het openbaar vervoer te krijgen, vooral vanwege het milieu. Het resultaat: al tientallen jaren gaan er door de files 400.000.000 liters brandstof extra de lucht in! Verkeerde keuzes van onze overheid.
Als we 4 baans wegen hebben, gaat het allemaal veel makkelijker, vooral als de 4 banen elk hun eigen snelheidsmarge krijgen: baan 1: tussen 80 en 90, baan 2 tussen 90 en 100, baan 3 tussen 100 en 120, baan 4 tussen 120 en 140. Vrachtwagens mogen niet verder dan baan 2, maar kunnen wel inhalen, huidige op en afritten zijn lang genoeg voor 90.

Verder graag alle verkeersdrempels en versmallingen weg. In plaats daarvan mag wat mij betreft op die plaatsen, binnen de bebouwde kom dus, wel een streng bekeuringsbeleid worden gevoerd.
'Don't forget rule number 6'
Op 11-03-2009 6:14:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eversteegt:
Frank Bomans:


weer regeltjes


Maar natuurlijk!!! Regeltjes zijn ook zooooo erg. Ik ben tegen betutteling en dergelijke, maar ben OOK wel zo realistisch om te bedenken dat in deze wereld en met name dit land waar iedereen dicht op elkaar leeft, die regeltjes hard nodig zijn! Omdat helaas nog niet iedere Nederlander het vermogen heeft om rekening te houden met anderen...

Nee, misschien moet je ergens maar een eigen staatje op gaan richten voor jouw droomwereldje, Ik zie het al helemaal voor me op onze snelwegen: Mensen die 160 willen rijden die bovenop iemand knallen die net aan het invoegen is..... DUHHHH!.

Begrijp me verder niet verkeerd: Ik houd ook wel van doorrijden (dwz, als m'n vriendin dat doet, heb zelf geen rijbewijs ), maar het moet wel kunnen. Ik ben het eens met voorgangers dat ons snelwegenstelsel gewoon niet handig in elkaar zit met al die op- en afritten die veel te kort zijn en slechts op een paar plekken 3- of meerbaans. Op deze laatste categorie zou een maximum snelheid van 160 best gerechtvaardigd zijn op de linker rijbaan.

En nogmaals, de toon van al die mensen die tegen het flitsen en de snelheidscontroles in gaan bevalt me gewoon niet .Je kan op geen enkele logische manier uitleggen waarom flitskasten onveilig zouden zijn voor het verkeer! Argumenten als "iedereen gaat ervoor in de remmen" zijn drogredenen.. je had je immers ook gewoon aan de snelheid kunnen houden, ook ZONDER dat er eentje zou staan.

Zolang de maximum snelheden nog op deze belachelijke niveuas zitten moet je je daar maar gewoon in schikken, klaar. En ga anders een landje uitkiezen waar volgens jou geen belachelijke snelheden gelden.
Op 11-03-2009 9:18:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
JHWH: Bij gebrek aan ervaring met het rijden op Nederlandse en/of Duitse wegen, ga ik mij niet mengen in deze discussie. Ik wou echter wel even opmerken dat er volgens mij toch een wezenlijk verschil bestaat tussen de Belgische en Nederlandse autosnelwegen en de Duitse Autobahn (of tenminste de stukken waar je snelheid ongelimiteerd is, het is een fabeltje dat je in Deutschland op elke snelweg zo hard kan gaan als je zelf wil of je karretje bereid is te willen doen).

Heb hier ooit interessante docu over gezien op Nat Geo;
(4 delen)

1.

2.

3.

4.


Op 11-03-2009 11:06:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ioannes: De schatkist heeft er belang bij dat de huidige situatie in stand wordt gehouden, ergo dream on
Op 11-03-2009 0:35:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Theo: Het valt mij altijd weer op als ik uit Duitsland terug in Nederland kom; direct na de grens wordt de weg stukken beter van kwaliteit.

En toch moet ik direct afremmen (van 150 of harder in Duitsland naar 100 direct over de grens).

Op 13-03-2009 23:07:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
phx: De grap is dat ik in de remmen ga zodra ik zo'n kast zie ook al rijdt ik niet te hard. Het is eerst remmen en dan kijken op je meter.

Het is dus wel degelijk gevaarlijk want iemand die te hard rijdt en op zijn rem trapt (of ik wanneer ik niet te hard rijdt) vormt een gevaar voor de rest. En dan kun je wel zeggen als hij niet te hard had gereden had hij dat niet gedaan. Het feit is doordat hij te hard en op zijn rem trapt wordt er een gevaarlijkere situatie gecreerd dan wanneer de persoon met die 10-20km/u te hard had doorgereden.

Ik geloof ook niet dat flisten helpt. De cognitieve factor om door de politie zelf aan de kant te worden gezet is veel beter dan een unanieme bon. Het brengt veel meer als je in de politie-auto moet zitten *de walk of shame* om daar eens even precies te horen waarom die 10KM/u te hard gevaarlijk zijn.

Ik werd afgelopen Augustus in America bekeurd. Ik reed 82MPH waar je 70 mocht. Ik had de hele heen weg al 80 gereden dus de terug weg ook. Ik zag de state trooper ander aan de brug staan maar ik had mijn auto op 80MPH cruise staan. Uiteindelijk aan de kant gezet (dat doet wat met je!!! veel meer dan een bon!).

Hij stapt uit en zegt: I clocked you doing 82. Dus ik zeg dat het zomaar zou kunnen de cruise stond op 80 van de brug af zou dat zomaar kunnen. Dus ik met hem mee in zijn auto en die man was zo eerlijk en zei: "I only start fining with 11MPH too fast, well you did 12 too fast". Dus ik grapte dat hij heel strategisch stond. Hij grapte terug: "I also need to earn a living". Dus ik zeg dat hij in ieder geval niet zo hypocrite is als de politie bij ons die zeggen dat het om de veiligheid gaat. Die man kijkt me aan en zegt: "What would you hit out here in Alabama a straigh aligator perhaps but that's it. So it has nothing todo with safety in this case. BUt if it would rain these roads are like oil slicks!".

Dat was veel effectiever dan alleen die bon in mijn bus.
Op 14-03-2009 10:31:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden