Miljoenen mensen rijden, vliegen en varen jaarlijks de gehele wereld over op zoek naar de beloften van de reisgidsen. Bepakt en bezakt laten we ons in lange wachtrijen duwen en met honderden tegelijk delen we strandjes en files. We lopen in het gunstigste geval diarree op en in het slechtste geval een exotische aandoening. We stressen bij vertrek en worden zenuwachtig bij aankomst. We begrijpen niets van wat de lokalen ons toeroepen en hopelijk hebben ze McDonalds. Eenmaal thuis vervelen we onze naasten met de zoveelste foto van een leeuw, kasteeltje of dat leuke restaurantje. Weer twee weken later zijn we de ellende bijna weer vergeten en wat blijft is het gat in de bankrekening en een DVD’tje met beeldmateriaal ter herinnering van hoe leuk het was om weer eens 'helemaal weg' te zijn geweest.

Dat het leuk is om 'helemaal weg' te zijn weten sommige oude culturen al jaren. Alleen hoeven zij daar niet op voor vakantie.


dmt
('Vakantiekiekje' volgens Alex Grey)

Het verschil tussen die volkeren en ons is dat daar waar wij de wereld buiten ons verkennen zij liever de innerlijke wereld bezoeken. Als transportmiddel gebruiken ze planten waar onder andere de werkzame stof DMT in zit. Ayahuasca of 'slingerplant van de ziel' zoals de lokalen het noemen brengt de psychotoerist naar gebieden die met geen pen te beschrijven zijn en met geen camera te fotograferen.

Alex Grey wist wel wat beelden van zijn DMT-reizen na te schilderen waarbij het mooiste vakantiealbum verbleekt. Maar hoewel ze in een spirituele reisgids niet zouden misstaan blijven het toch 'slechts' prenten. Verhalen zijn er wel. Verhalen van sjamanen over hoe je contact met de spirituele wereld en ook jezelf kan maken. Over hoe iemand zijn of haar gidsdier kan vinden en antwoorden op vragen kan ervaren.

Maar wat 'ziet' de psychotoerist die via DMT Airways reist? Eigenlijk kan niemand dat laten zien, maar misschien geeft het onderstaande filmpje toch een beetje een beeld.


DMT Trip from skymonk on Vimeo.
Snadert: DMT is het waard om diepgaand te onderzoeken. Er is iets aan de hand met deze stof. Hoewel het voorkomt in het menselijk lichaam en veel aanwezig is in planten, veroorzaakt het een ervaring die nergens anders mee vergeleken kan worden. Het lijkt erop dat DMT ons bewustzijn op een ander 'kanaal' overschakelt. Dit geeft meteen te denken over waar het bewustzijn dan precies aanwezig is. Lees het diepgaande onderzoek van Rick Strassman: 'DMT', the spirit molecule' over zijn klinische onderzoek naar DMT. Zijn proefpersonen vertellen vrijwel zonder uitzondering hetzelfde verhaal. Ze 'waren' ergens waar ze nog nooit geweest waren, in vaak technisch georienteerde omgevingen, en communiceerden met bizarre wezens, die aangaven te weten dat de betreffende proefpersoon 'eraan' kwam.

Strassman denkt dat DMT de stof is waarmee ons bewustzijn 'geactiveerd' wordt. Blijkbaar 'ontvangen' wij ons bewustzijn en zijn de hersenen niet meer dan die ontvanger, die blijkbaar van onze huidige werkelijkheid naar een andere werkelijkheid 'geschakeld' kan worden. Ondersteunt in belangrijke mate de bevindingen van Van Lommel over non-lokaal bewustzijn. Een diepgravender artikel wordt van harte aanbevolen voor de lezers van GW (wil ik overigens graag aan meewerken).
Op 04-04-2009 10:01:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Henkster: Bovenstaande ervaring komt sterk overeen met de ervaringen die ik heb met paddo's.
Op 04-04-2009 10:24:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer: D'r valt nog heel wat wetenschappelijk onderzoek, 'veldwerk', te doen inside het brein; al dan niet met behulp van psychedelica. Tegelijkertijd moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat wanneer je van buiten af dit soort psycho-actieve stoffen in het brein stopt, je mogelijk allerlei processen overstuurt of anderzins beïnvloedt en je een vertekend beeld krijgt van de werking van je brein.

Dit - interne - onderzoek van het brein is natuurlijk daarom zo interessant omdat alles wat we waarnemen van de buitenwereld geïnterpreteerd wordt door ons brein. Wat daarbij van groot belang is dat dat grotendeels onbewust gebeurt. De 'systemen' vanaf de evolutionaire ontwikkeling van de eerste zenuwcellen en vervolgens de diverse fasen van ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel, zijn grotendeels onbewuste systemen die nog wel steeds werkzaam zijn in het brein.

Gelukkig wordt de officiële wetenschap zich ook steeds bewuster van de rol van het 'onderbewuste' en dus deze oudere systemen, en erkent ze dat waarschijnlijk slechts veel minder dan één procent van het brein bestaat uit bewustzijn.

Er zijn zelfs wetenschappers die denken dat ALLES wat je denkt te beslissen met je bewustzijn in werkelijkheid door je onderbewuste wordt beslist.

(Interessant leesvoer o.a.: Het slimme onbewuste; denken met gevoel. Ap Dijksterhuis.)
(bericht gewijzigd op 4-4-2009 11:16:35)
God... Dat ben je zelluf!
Op 04-04-2009 11:15:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yiha: Geloof vooral niet dat een drug je zal helpen om een hoger bewustzijn aan te maken.
Een reis maak je nuchter. Gedrogeerde ervaringen zijn te gemakkelijke ervaringen.
Op 04-04-2009 11:21:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: Knap gemaakt filmpje - zat tegen een flashback aan te hikken.
Maar met Russian Circles uit de luidsprekers komt het al heel anders (minder onschuldig) over dan met de zang van die indiaanse.
Slangen en spinnen... jottum.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 04-04-2009 11:42:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Snadert: DMT is (imho) geen drug zoals weed/hasj/heroine/LSD maar een neurotransmitter, verwant aan serotonine. Lees ook: Supernatural - Graham Hancock. Zeer interessant, vooral zijn hoofdstukken over DMT (Visiting the Machine-Elves).
Op 04-04-2009 0:02:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer:
Loppe:

Geloof vooral niet dat een drug je zal helpen om een hoger bewustzijn aan te maken.
Een reis maak je nuchter. Gedrogeerde ervaringen zijn te gemakkelijke ervaringen.


Dat is de vraag. Er wordt ook wel 'ns gesteld dat de mens (en ook dieren trouwens) in een soort van symbiose met allerlei natuurlijke drugs bijvoorbeeld zijn intelligentie heeft kunnen ontwikkelen.
Alle levende wezens zijn op vele wijzen verbonden met de buitenwereld. En die buitenwereld heeft die levende wezens mede-geschapen.

De wereld zit soms iets ingewikkelder in elkaar dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Zo is er op het 'science channel' een filmpje te zien van een wetenschapper die stelt dat de door de 'rationalistisch' ingestelden onder ons zo verfoeide, geïnstitutionaliseerde godsdiensten in Darwinistisch oogpunt een functie hebben gehad, namelijk: het mogelijk maken van het samenleven van grote groepen mensen in stedelijk verband (grotere groepen dus dan de veel natuurlijker 'stam-verbanden').
(bericht gewijzigd op 4-4-2009 12:11:54)
God... Dat ben je zelluf!
Op 04-04-2009 0:06:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yiha: Bepaalde drugs kunnen deuren openen waarvan je het bestaan niet eens wist, maar dit is toch algemeen geweten?

Ik snap het nut van dit blog niet.
(bericht gewijzigd op 4-4-2009 12:42:42)
Op 04-04-2009 0:38:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
aya: Veel mensen denken dat ayahuasca iets te maken heeft met gedrogeerd zijn en trippen. Oftwel een ervaring van het onderbewustzijn waarbij je een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgt maar dat is niet het geval. Ayahuasca is geen party drugs. Het verdoofd geen zintuigen en het geeft je niet altijd een gevoel van euforie. Meestal kotst en schijt je jezelf eerst helemaal leeg voordat de ervaring begint. Geen pretje maar wel heilzaam.

Wat je ervaart is geen verdoving maar het omgekeerde. Je zintuigen en bewustzijn worden juist scherper. Je gaat dingen ervaren en zien die normaal gesproken verborgen zijn. En de figuren/symbolen die je te zien krijgt zijn ook nog eens universeel. Je ervaart dus niet alleen je eigen persoonlijke kwesties maar ook een hoger macht die in DMT taal uitleg geeft d.m.v mythische wezens en symbolen. Het gekke is dat iedereen deze wezens en symbolen gaat zien.
Op 04-04-2009 0:39:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sufi: Geef mijn portie maar aan fikkie.
Alle beesten waar ik bang voor ben...brrr.
Ik mediteer liever en ga dan in een trance. Ontspannend, euforisch en je krijgt antwoorden op vragen (soms)
Ik kan er uit wanneer ik dat wil en niet wanneer de troep is uitgewerkt.
Op 04-04-2009 13:09:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wodansman:
Loppe:

Geloof vooral niet dat een drug je zal helpen om een hoger bewustzijn aan te maken.
Een reis maak je nuchter. Gedrogeerde ervaringen zijn te gemakkelijke ervaringen.


ben ik het mee eens, maar ik zie (ondanks dat ik geen ervaring heb met dmt) het toch anders. als je wel is psychedelica heb gebruikt dan zal je het beter begrijpen, het is namelijk een hele andere reis, en is niet te vergelijken met een reis die je nuchter zou maken. vele culturen gebruikten drugs om te reizen. dat drugs een slechte smaak in de mond geeft is te begrijpen, maar ik zie dmt niet als drugs in die hoedanigheid.
Op 04-04-2009 14:09:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince:
sufi:

Geef mijn portie maar aan fikkie.
Alle beesten waar ik bang voor ben...brrr.
Ik mediteer liever en ga dan in een trance. Ontspannend, euforisch en je krijgt antwoorden op vragen (soms)
Ik kan er uit wanneer ik dat wil en niet wanneer de troep is uitgewerkt.


Een DMT trip is toch maar van hele korte duur? Ik dacht iets van 5 minuten ofzo.
Religion, a placebo which causes damage.
Op 04-04-2009 14:12:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Snadert: Een van de belangrijke conclusies van onderzoek naar DMT is dat het innerlijke, mentale heelal blijkbaar even opwindend en immens kan zijn als het externe, fysieke heelal. Als je de boeken van Strassman leest waarin hij, vrij nuchter, zijn ervaringen als klinische onderzoeker weergeeft sta je soms met je oren te klapperen. Blijkbaar bestaat het heelal of de werkelijkheid op verschillende manieren.
Op 04-04-2009 14:55:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yiha:
wodansman:

Loppe:

Geloof vooral niet dat een drug je zal helpen om een hoger bewustzijn aan te maken.
Een reis maak je nuchter. Gedrogeerde ervaringen zijn te gemakkelijke ervaringen.


ben ik het mee eens, maar ik zie (ondanks dat ik geen ervaring heb met dmt) het toch anders. als je wel is psychedelica heb gebruikt dan zal je het beter begrijpen, het is namelijk een hele andere reis, en is niet te vergelijken met een reis die je nuchter zou maken. vele culturen gebruikten drugs om te reizen. dat drugs een slechte smaak in de mond geeft is te begrijpen, maar ik zie dmt niet als drugs in die hoedanigheid.

Je spreekt over dmt als over lsd in de hippiejaren.
Op 04-04-2009 14:55:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Ik wil een keer opiumthee drinken.
Op 04-04-2009 15:53:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: met of zonder drugs, is het verhelderend om de hersenen, en de werelden achter de zgn. realiteit te ontdekken, temeer daar dit nog de enige manier is om tegen de alsmaar grauwere mondiale ontwikkelingen in te gaan. Als je de vrijheid van binnen kent, kan zelfs de aanstaande wereldwijde dictatuur, die van ons mensen een soort zombie-slaven wil maken je niet wezenlijk raken. De eerste beschaving van dit soort in europa, de romijnen hebben niet voor niets de druiden uitgeroeid, en hun opvolgers, de rooms (romijns) katholieke kerk heeft hetzelfde met de heksen gedaan.
Nee, dank u.
Op 04-04-2009 18:49:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lotus: Ik vond het filmpje eigenlijk wel saai en vervelend -.- maar er was wel 1 sec in het filmpje waar ik een dejavu moment had.
Ita est :)
Op 04-04-2009 20:11:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Eerste 2 minuten waren wel leuk, rest meer van hetzelfde? Heb het tot 4 min. gekeken. Vind vooral de traditionele zang mooi. En die prachtig gegroefde koppen d'r bij.
ech?
Op 04-04-2009 20:29:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sax: Zit hier toevallig ook de verklaring in van mensen met een bijna dood ervaring (en de bijkomnde verhalen dus) doordat er op zo´n moment wordt geschakeld naar een ander bewustzijn? Kortom heeft het 1 iets met het ander te maken?
Op 04-04-2009 21:37:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld: Hee Geenstijl heeft jullie blog gekaapt
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/04/zo_ziet_een_dmt_trip_er_uit.html#comments

wat een lutsers!

Op 05-04-2009 20:32:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bramsan: "Maar wat 'ziet' de psychotoerist die via DMT Airways reist? Eigenlijk kan niemand dat laten zien, maar misschien geeft het onderstaande filmpje toch een beetje een beeld."
nou Bert, volgens mij is het een kwestie van tijd voordat jij zelf 'ervaringsdeskundige' wordt, of zit ik er naast?

mooi trippie filmpje iig

in de film "blueberry" ondergaat de hoofdpersoon ook een Ayahuasca trip, (zelfde makers?)


Op 06-04-2009 1:00:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden