Zo nu en dan duiken er mensen op die hun verregaande visies weten te koppelen aan een ongelofelijk technisch vernuft. Leonardo da Vinci was bijvoorbeeld zo iemand en natuurlijk Nikola Tesla. Zomaar twee namen die niet zouden misstaan in de galerij der grote grenswetenschappers. Natuurlijk waren er ook anderen, maar om de één of andere reden zijn de meesten toch een beetje in de vergetelheid geraakt. Neem bijvoorbeeld Harry Grindell Matthews, een opmerkelijke Brit die zijn tijd ver vooruit was en ons al zo'n honderd jaar geleden dankzij zijn bizarre uitvindingen een blik in de toekomst gaf.

ray
(Harry met zijn ray die publiekelijk werd getest)

Harry Grindell Matthews werd geboren in 1880 en overleed in 1941. In de tussenliggende 61 jaar laat zijn leven zich lezen als een spannend boek. Hij vocht in de Zuid-Afrikaanse Boerenoorlog en kwam al in 1911 met een zogenaamde 'Aerophone device' op de proppen waarmee boodschappen tussen vliegtuigen en de grond konden worden verzonden. Eigenzinnig als hij was dwarsboomde hij een demonstratie en het apparaat dat feitelijk de eerste mobiele telefoon was kwam niet in productie.

In 1914 kreeg hij van de overheid 25.000 Engelse ponden voor een boot die bestuurd kon worden met een lichtstraal. Een opmerkelijke uitvinding voor die tijd die helaas door de tussenkomst van de Eerste Wereldoorlog niet verder ontwikkeld en gebruikt werd.

In 1923 beweerde Grindell Matthews een 'electric ray' te hebben uitgevonden. Met dit apparaat kon hij een motor op afstand tot stilstand brengen, kruit tot ontploffing brengen en zelfs, als hij genoeg kracht op het apparaat zou zetten, de motoren van vliegtuigen in de lucht stilleggen. Wederom weigerde Grindell Matthews volledige openheid te geven en hoewel hij het leger toonde hoe het apparaat inderdaad een motor kon doen stilvallen en elektrisch licht kon ontsteken vertrouwde men hem en zijn uitvinding niet. Het is wel vaker een probleem dat vrije geesten tegen de muren van sceptici oplopen en geridiculiseerd worden.

New York Times, 21 mei 1923: "Als het vertrouwen van Grindell Matthews, uitvinder van de zogenaamde 'diabolische straal', in zijn uitvinding gerechtvaardigd is, kan het mogelijk worden een heel leger inactief te maken, iedere aanval van vliegtuigen op een stad te vernietigen of een gehele vloot te verlammen die op een bepaalde afstand van de kust ligt door onzichtbare stralen." Bron

Tien jaar later zou Tesla met zijn versie van de 'Death Ray' op de proppen komen zoals we kunnen lezen in een uitgave van de New York Times van 11 juli 1934 met de kop "Tesla op 78-jarige leeftijd heeft dodende straal. Uitvinding sterk genoeg om 10.000 vliegtuigen 375 kilometer ver weg te vernietigen".

De 'electric ray' werkte door via een ultraviolette straal elektriciteit te richten op motoren van bijvoorbeeld vliegtuigen waarna de werking verstoord werd en uitvielen. Naar verluidt was tijdens demonstraties voor de pers te zien hoe met de 'electric ray' een motorfiets op 15 meter afstand tot stilstand kon worden gebracht en zelfs op twintig passen afstand muizen kon doden. Om te etteren schiep Grindell Matthews er ook lol in om auto's die zijn huis passeerde door middel van zijn straal stil te leggen. Om daadwerkelijk vliegtuigmotoren in volle vlucht stil te leggen had het apparaat zoveel energie nodig dat men het niet waard vond om het aan te schaffen of het verder te ontwikkelen (bron).

Hoewel Grindell Matthews met meer opmerkelijke apparaten op de proppen kwam, zoals een machine waarmee hij afbeeldingen op wolken kon projecteren, werd geen van allen een commercieel succes. In 1934 ging hij bankroet waarna hij langzaam uit beeld verdween.

Whyme: Ikl ben blij dat die wolkenprojector een mislukking is geworden.. anders worden zelfs de wolken vervuild met reclame, argh
(bericht gewijzigd op 5-4-2009 15:34:34)
pluk de nacht, slapen kan altijd nog.
Op 05-04-2009 15:34:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Doet je weer denken he, met al die verdachte privevliegtuig ongelukjes.
Op 05-04-2009 18:18:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld: wat een rare snuitert...
Op 05-04-2009 21:05:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden