Heeft u nog wat tijd over de komende maanden en nog geen vakantieplannen voor de zomer gemaakt? Boek eens en reisje naar Oak Island in Canada. Daar wacht u niet alleen wat Wikipedia erover zegt, maar waarschijnlijk ook nog een volledige verrassing. In de grotten op de bodem van de put aldaar op zo'n 72 meter diepte, zouden zich de resten bevinden van wat eens een hele beroemde maar voor het gros der mensheid onbekende machine was. De OThIQIVMIN ofwel de manna(brood-uit-de-hemel) machine. Vereisten voor uw zoektocht zijn wel stalen zenuwen en een bom duiten. En dat in deze tijd van crisis.

Waar het allemaal mee begon

In 1975 vindt wetenschapper George T. Sassoon in de bibliotheek van zijn overleden moeder een voor hem onbekend boek 'De Kabbalah Ontsluierd' (geschreven in 1887) waar vertalingen uit het boek Zohar staan. De Kabballah is een mystieke stroming in het Jodendom en de Zohar een - even - mystiek commentaar op de Thora, de 5 boeken van Mozes (Genesis t/m Deuteronomium). Hij gaat er in lezen en vindt tot zijn verwondering de beschrijving van een wel heel bijzondere 'godheid'. Deze godheid heeft zowel vrouwelijke als mannelijke kenmerken, wat in andere religies wel vaker voorkomt, maar niet bij die van het Joodse volk.

Bovendien heeft deze een tamelijk merkwaardige eigenschap: je kunt haar/hem uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Niet bepaald een standaard godheid. Dus haalt Sassoon zijn vriend Rodney Dale erbij en gaan ze samen de teksten die o.a. spreken over: schedels (3,5), uit- en ingroeiende baardharen (6), fel inwendig licht, een lange arm (15), twee testikels (19) en een penis (21), maar eens naar technotaal omzetten. Het resultaat zag u boven al in kleur en hieronder in tekening.


(Bron: J. & P. Fiebag - De Eeuwigheidsmachine)

Vergist u zich niet, dit apparaat stond al in het bijbelboek Daniël beschreven (maar dan weer als een soort godheid) en in de Zohar die van ongeveer 1290 dateert. En wel zo nauwkeurig dat Sassoon en Dale tot deze reconstructie over konden gaan. Zowel in het boek Daniël als de Zohar werd deze machine 'Oude van Dagen' genoemd of in het Hebreeuws OThIQIVMIM (uitspraak : attik jomim) maar kan ook vertaald worden als: 'Transporteerbare met reservoirs'. Klinkt wat minder romantisch maar zit wel dicht bij de vermoedelijke waarheid. 

Wat kon dat ding dan zoal?

Nou eigenlijk niet veel, maar het was wel levensreddend. Het moet gedurende 40 jaar een eetbare substantie hebben geproduceerd (manna), waar zo'n 600 families in de woestijn - u raadt het al, die uit Exodus - van moesten leven. In de Bijbel wordt gesproken over 600.000 zielen, maar dat moet volgens een Israëlische demograaf met een flink aantal korrels zout worden genomen. Maar dat manna, kwam toch uit de 'hemel'?

Hier heeft u optie nr. 1:

Manna betekent letterlijk: 'wat is dit?'. De Bijbel vergelijkt manna met het glinsterende korianderzaad. Men weet niet zeker wat het geweest kan zijn. De meest gebruikelijke verklaring is dat manna wordt afgescheiden door insecten die leven in de tamarisk (een boomsoort).

Prima, maar daar voed je geen 600 families gedurende 40 jaar mee, want dat spul is er niet in overvloed en het is ook nog eens seizoen gebonden.

Dan naar optie nr. 2: de manna-machine. Die moet een andere grondstof als basis hebben gehad.

De grondstof voor de aanmaak van manna zou wel eens een speciale soort van chlorella-alg geweest kunnen zijn, waarvan de aandelen eiwitten, koolhydraten en vetten door verstelbare parameters bij de groei van de cultuur gevarieerd kon worden. De algencultuur vereiste in het bijzonder een krachtige lichtbron, vermoedelijk een laser.

Dat apparaat moet - nog steeds volgens Sassoon en Dale - ongeveer zo gewerkt hebben:

Bovenop was een dauw- of beter luchtvochtigheids-destilleerapparaat geïnstalleerd, dat een gebogen en gekoeld oppervlak had. Langs dat oppervlak bewoog zich de lucht, waaruit water condenseerde. Dat water was een grondstof voor het reservoir in het middendeel, dat de al eerder genoemde sterke lichtbron alsmede de algencultuur zelf bevatte. De cultuur circuleerde door diverse buizen, die een uitwisseling van zuurstof en kooldioxide met de atmosfeer mogelijk maakten en ook warmte uitstraalden. De dunne chlorella-brij die daarbij ontstond werd naar een volgend reservoir geleid. Daar konden de in het proces ontstane zetmelen deels tot moutachtige stoffen gehydroliseerd worden, die vervolgens, licht gebrand, voor de honing- en broodsmaak zorgden. Het gedroogde materiaal leverde tenslotte een substantie voor twee opslagtanks. De ene werd iedere dag gevuld, om in de dagelijkse voedselbehoefte te voorzien. De andere vulde zich langzaam in de loop van de week, zodat hij bij de nadering van de sabbat een voorraad van twee dagen bevatte. Die procedure was noodzakelijk opdat de machine regelmatig stilgezet, uit elkaar genomen, schoongemaakt en weer gestart kon worden. (Bron: J. & P. Fiebag - De Eeuwigheidsmachine)

Twee wetenschappelijke koppels hebben zich over dit wonderlijke apparaat gebogen en er een boek over geschreven. Sassoon en Dale met het boek: de Mannamachine en de broers Johannes en Peter Fiebag (zie voor Johannes hier) met het boek: de Eeuwigheidsmachine. In het volgende deel ga ik nader in op hun bevindingen en vooral waar deze machine - zo hij/zij bestaan heeft - vandaan zou zijn gekomen en waar die gebleven is.

Ivoryke^: Onvoorstelbaar toch.
Moeten is een keuze...
Op 20-04-2009 0:29:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: mischien bedoelden ze met het brood wel goud.
Op 20-04-2009 0:36:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
JaccoV: Ze hebben in die periode in de woestijn blijkbaar wel de manschappen gehad om metalen te delven om de machine te maken. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Homo sapiens non urinat in ventum
Op 20-04-2009 13:44:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: Maar gaan ze nou die put in om op de bodem te kijken? Of komt dit nog in de volgende delen?
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 20-04-2009 13:50:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje: hoezo 600.000 zielen volgens de bijbel?
in numeri lees ik:
1 vers 18:
En zij verzamelden de gehele vergadering, op den eersten dag der tweede maand; en die verklaarden hun afkomst, naar hun geslachten, naar het huis hunner vaderen, in het getal der namen, van die twintig jaren oud was en daarboven, hoofd voor hoofd.
(..)
1 vers 46:
Al de getelden dan waren zeshonderd drie duizend vijfhonderd en vijftig.

als je dan aanneemd dat 75% een vrouw heeft, en dat drie kinderen per gezin in die tijd ABSOLUUT niet veel was, mag je er toch wel iets meer van maken.

mischien moeten Sassoon en Dale toch iets meer onderzoek doen.
(bericht gewijzigd op 20-4-2009 14:08:09)
iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 20-04-2009 14:06:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cappuccino: @ studentje:
of de schrijver van dit stuk

Anyway: apart verhaal! Ik had wel eens over zoiets gelezen op ATS.com, maar ben het uit het oog verloren. Ik ga dit maar eens volgen. Ik heb toch nog geen vakantie geboekt.
Op 20-04-2009 14:44:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Bewijs graag: werkende mannamachine. Lijkt heel erg broodje aap dit.
ech?
Op 20-04-2009 18:59:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
studentje:

hoezo 600.000 zielen volgens de bijbel?
in numeri lees ik:
1 vers 18:
En zij verzamelden de gehele vergadering, op den eersten dag der tweede maand; en die verklaarden hun afkomst, naar hun geslachten, naar het huis hunner vaderen, in het getal der namen, van die twintig jaren oud was en daarboven, hoofd voor hoofd.
(..)
1 vers 46:
Al de getelden dan waren zeshonderd drie duizend vijfhonderd en vijftig.

als je dan aanneemd dat 75% een vrouw heeft, en dat drie kinderen per gezin in die tijd ABSOLUUT niet veel was, mag je er toch wel iets meer van maken.

mischien moeten Sassoon en Dale toch iets meer onderzoek doen.

ik heb andere verklaringen gezien die niet verder dan 40.000 a 50.000 komen, en er zijn ook wel wat aanwijzingen dat het niet meer dan 100.000 geweest kunnen zijn, kijk naar hoeveelheden resten die gevonden zijn (of juist niet) een volk van een half miljoen mensen of meer had zeer zeker meer sporen achtergelaten dan er gevonden zijn...

maar verder doet dat er in dit verhaal ook niet echt toe, sterker nog, hoe minder mensen hoe realistischer deze theorie...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 20-04-2009 19:03:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje:
Ron B.:

studentje:

hoezo 600.000 zielen volgens de bijbel?
in numeri lees ik:
1 vers 18:
En zij verzamelden de gehele vergadering, op den eersten dag der tweede maand; en die verklaarden hun afkomst, naar hun geslachten, naar het huis hunner vaderen, in het getal der namen, van die twintig jaren oud was en daarboven, hoofd voor hoofd.
(..)
1 vers 46:
Al de getelden dan waren zeshonderd drie duizend vijfhonderd en vijftig.

als je dan aanneemd dat 75% een vrouw heeft, en dat drie kinderen per gezin in die tijd ABSOLUUT niet veel was, mag je er toch wel iets meer van maken.

mischien moeten Sassoon en Dale toch iets meer onderzoek doen.

ik heb andere verklaringen gezien die niet verder dan 40.000 a 50.000 komen, en er zijn ook wel wat aanwijzingen dat het niet meer dan 100.000 geweest kunnen zijn, kijk naar hoeveelheden resten die gevonden zijn (of juist niet) een volk van een half miljoen mensen of meer had zeer zeker meer sporen achtergelaten dan er gevonden zijn...

maar verder doet dat er in dit verhaal ook niet echt toe, sterker nog, hoe minder mensen hoe realistischer deze theorie...

wat voor verklaringen bedoel je precies? het gaat nu over 'volgens de bijbel toch?'

trouwens het is heel logisch dat er weinig is achtergebleven, ten eerste haden ze het arm (weinig bezit), dus gooiden nog minder weg.
ten tweede veranderd het landschap in de woestein voordurend.
de woestijnen worden trouwens al duizenden jaren doorkruist door normaden, daar is ook weinig van te zien.
iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 20-04-2009 19:52:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lemetje: Ik dacht dat Manna het alchemistische product was van de Steen der Wijzen?
Blijkt het een soort van popcornmachine te zijn...
Op 20-04-2009 20:11:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hano: Apparaat lijkt logische verklaring voor het onverklaarbare Manna uit de bijbel. Mozes was een ingewijde bij de Egyptenaren. Wie de bijbel en de Dode Zeerollen metaforisch kan lezen begrijpt dit wel.
Het is een apparaat wat is achtergelaten door de Annunaki.
Een echt gek verhaal is dit niet.
Op 21-04-2009 7:59:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
willie: Even op m'n kop krabben, eh eh die machine staat in grotten in een put van 72 meter diep en dat in Oak Island in Canada. Zover is men tijdens de exodus toch niet gekomen? Of toch wel, of toch niet? Hm?
Of heb ik hier geen "manna" van gegeten? 'K zit hier nou toch maar mee. Waren er misschien meer van die apparaten en dan zoals Nano zegt: achtergelaten door de Annunaki.
Op 21-04-2009 11:46:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bontevogel: Als er zulke tekeningen bestaan, waarom is er niet 1 gebouwd?

Op 21-04-2009 16:38:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
willie:

Even op m'n kop krabben, eh eh die machine staat in grotten in een put van 72 meter diep en dat in Oak Island in Canada. Zover is men tijdens de exodus toch niet gekomen? Of toch wel, of toch niet? Hm?
Of heb ik hier geen "manna" van gegeten? 'K zit hier nou toch maar mee. Waren er misschien meer van die apparaten en dan zoals Nano zegt: achtergelaten door de Annunaki.


Volgens mij lees ik uit het artikel toch echt dat het apparaat nagebouwd is vanuit de omschrijvingen in het oude testament.
I might just be saying that to get you mad...
Op 21-04-2009 16:46:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje:
Clavius:

Volgens mij lees ik uit het artikel toch echt dat het apparaat nagebouwd is vanuit de omschrijvingen in het oude testament.


geen omschrijving uit het oude testament, een omschrijving uit de zohar, een commataar op een deel van het oude testament.
iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 21-04-2009 17:02:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
studentje:

Ron B.:

studentje:




maar verder doet dat er in dit verhaal ook niet echt toe, sterker nog, hoe minder mensen hoe realistischer deze theorie...

wat voor verklaringen bedoel je precies? het gaat nu over 'volgens de bijbel toch?'

trouwens het is heel logisch dat er weinig is achtergebleven, ten eerste haden ze het arm (weinig bezit), dus gooiden nog minder weg.
ten tweede veranderd het landschap in de woestein voordurend.
de woestijnen worden trouwens al duizenden jaren doorkruist door normaden, daar is ook weinig van te zien.


er is zoiets als wat men wetenschap noemt, en met die wetenschap kan je redelijk precieze berekeningen maken over de meest uiteenlopende zaken, en de wetenschap zegt dus dat het toenmalige volk zeer waarschijnlijk niet groter was dan een 50.000 personen...

national geographic heeft een programma over gemaakt waar dit oa ook ter sprake komt:
http://channel.nationalgeographic.com/episode/exodus-revealed-2566/Overview#tab-Videos/02109_00
dit is daar een fractie van, wacht wel even tot de laatste 10 seconden van dit korte videootje...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 21-04-2009 20:21:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje:
Ron B.:

er is zoiets als wat men wetenschap noemt, en met die wetenschap kan je redelijk precieze berekeningen maken over de meest uiteenlopende zaken, en de wetenschap zegt dus dat het toenmalige volk zeer waarschijnlijk niet groter was dan een 50.000 personen...

national geographic heeft een programma over gemaakt waar dit oa ook ter sprake komt:
http://channel.nationalgeographic.com/episode/exodus-revealed-2566/Overview#tab-Videos/02109_00
dit is daar een fractie van, wacht wel even tot de laatste 10 seconden van dit korte videootje...

het eerste wat mij opvalt is dat er gesproken word over een ''escape''
de bijbel zegt hier duidelijk iets anders over. bovendien zou het onmogelijk zijn om een ontsnapping voor 2,5 miljoen mensen (waaronder kinderen,vrouwen & bejaarden) onopgemerkt te organiseeren. bovendien zou de faro er alles aan doen om zijn 2,5 miljoen slaven terug te krijgen. zoveel slaven is natuurlijk niet niks.

over stoffelijk overschot is het eigenlijk heel duidelijk.
het was de wens van de joden om in het nieuwe land ter aarde te worden gesteld. er staat zelfs in de bijbel dat men de benderen van overleden ouders uit egypte meenam naar palastina. (jacob o.a.)

ook staat er voor de oplettende lezer nog iets in de bijbel:
deutoronomium 8:4 Uw kleding is aan u niet verouderd, en uw voet is niet gezwollen, deze veertig jaren.

als niets verouderd hoef je ook niets weg te gooien

iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 21-04-2009 22:06:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
iemand:
eoi:

mischien bedoelden ze met het brood wel goud.

ja aan goud hebben ze wat aan in een droge dorre woestijn.
Op 21-04-2009 22:22:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
iemand:
studentje:

ook staat er voor de oplettende lezer nog iets in de bijbel:
deutoronomium 8:4 Uw kleding is aan u niet verouderd, en uw voet is niet gezwollen, deze veertig jaren.

als niets verouderd hoef je ook niets weg te gooien

waar moest dat afval dan vandaan komen?
Misschien een paar botjes van een paar kwakkels die ze gevangen hadden.?

(bericht gewijzigd op 21-4-2009 22:30:36)
Op 21-04-2009 22:29:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
willie: @Clavius:
Oeps niet helemaal en te haastig gelezen. Excuus
Op 22-04-2009 10:29:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: De beschrijving klinkt wel goed alleen is de vraag wat voor energie bron gebruikte dat ding voor de koeling en pomp en welke algen zijn in staat een goed genoeg voedsel te leveren om een mens iig zo lang in leven te houden.
Om woestijn lucht zo koud te maken dat er water condenseert heb je wel wat energie nodig en het pompen en persen van de uiteindelijke algen koek kost ook kracht.
Als die machine zoals geschetst met zijn buizen in de zon staat en ook werkelijk werkte dan moeten ook de zonne cellen en het koel systeem een zeer hoog rendement hebben.
Stroom moet vloeien.
Op 22-04-2009 21:11:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Snadert: Woestijnlucht is 's nachts ijskoud... daarnaast is het koelen in de zon een bekend verschijnsel.. door iets nat te maken koelt de binnenkant, verdamping onttrekt warmte.. een bekend koelprocedé dat overal wordt toegepast.
Op 23-04-2009 0:06:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje:
Snadert:

Woestijnlucht is 's nachts ijskoud... daarnaast is het koelen in de zon een bekend verschijnsel.. door iets nat te maken koelt de binnenkant, verdamping onttrekt warmte.. een bekend koelprocedé dat overal wordt toegepast.


heb je bronnen voor mij?
volgens mij is er heel veel verdamping nodig, voordat het echt effect heeft. en heel veel verdamping (lees:heel veel water) is net een beetje het probleem in de woestijn
iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 23-04-2009 18:14:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
studentje:

het eerste wat mij opvalt is dat er gesproken word over een ''escape''
de bijbel zegt hier duidelijk iets anders over. bovendien zou het onmogelijk zijn om een ontsnapping voor 2,5 miljoen mensen (waaronder kinderen,vrouwen & bejaarden) onopgemerkt te organiseeren. bovendien zou de faro er alles aan doen om zijn 2,5 miljoen slaven terug te krijgen. zoveel slaven is natuurlijk niet niks.

over stoffelijk overschot is het eigenlijk heel duidelijk.
het was de wens van de joden om in het nieuwe land ter aarde te worden gesteld. er staat zelfs in de bijbel dat men de benderen van overleden ouders uit egypte meenam naar palastina. (jacob o.a.)

ook staat er voor de oplettende lezer nog iets in de bijbel:
deutoronomium 8:4 Uw kleding is aan u niet verouderd, en uw voet is niet gezwollen, deze veertig jaren.

als niets verouderd hoef je ook niets weg te gooien

sorry hoor, maar jij leest wat jij wilt lezen, je gaat totaal niet in op door mij aangedragen materie, en praat alleen verder over hoe jij het ziet...

wat er verder in dat zeer korte fragment gezegd word doet niet ter zake, het ging over het punt dat het zeer aannemelijk te maken is dat het zeer zeker geen 600.000 man was, maar eerder een 40.000 a 50.000 mannen en vrouwen bij elkaar...

ik vind het jammer dat ik dit moet zeggen, want ik vind dit soort materie zeer interessant, maar helaas is er geen discussie mogelijk zolang jij alleen de bijbel maar als ultieme bron wil accepteren, en elke afwijking simpel goedpraat door ze toe te schrijven aan wonderen die nog minder controleerbaar zijn dan de werkelijke verhalen...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 24-04-2009 20:26:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Picobyte:

De beschrijving klinkt wel goed alleen is de vraag wat voor energie bron gebruikte dat ding voor de koeling en pomp en welke algen zijn in staat een goed genoeg voedsel te leveren om een mens iig zo lang in leven te houden.
Om woestijn lucht zo koud te maken dat er water condenseert heb je wel wat energie nodig en het pompen en persen van de uiteindelijke algen koek kost ook kracht.
Als die machine zoals geschetst met zijn buizen in de zon staat en ook werkelijk werkte dan moeten ook de zonne cellen en het koel systeem een zeer hoog rendement hebben.

door onderdruk/overdruk kan je ook extreme afkoeling krijgen voor zover ik weet, dat is wat een koelkast ook doet...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 24-04-2009 20:29:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje:
Ron B.:

sorry hoor, maar jij leest wat jij wilt lezen, je gaat totaal niet in op door mij aangedragen materie, en praat alleen verder over hoe jij het ziet...

wat er verder in dat zeer korte fragment gezegd word doet niet ter zake, het ging over het punt dat het zeer aannemelijk te maken is dat het zeer zeker geen 600.000 man was, maar eerder een 40.000 a 50.000 mannen en vrouwen bij elkaar...

ik vind het jammer dat ik dit moet zeggen, want ik vind dit soort materie zeer interessant, maar helaas is er geen discussie mogelijk zolang jij alleen de bijbel maar als ultieme bron wil accepteren, en elke afwijking simpel goedpraat door ze toe te schrijven aan wonderen die nog minder controleerbaar zijn dan de werkelijke verhalen...


en hoe hebben ze met die 40.000 man palastina veroverd?
heb je daar ook bronnen over?
maar je hebt gelijk wat wonderen betreft, ze zijn moeilijk controleerbaar. wonderen zijn dan ook niet zomaar iets..

iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 24-04-2009 20:36:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
studentje:

Ron B.:

sorry hoor, maar jij leest wat jij wilt lezen, je gaat totaal niet in op door mij aangedragen materie, en praat alleen verder over hoe jij het ziet...

wat er verder in dat zeer korte fragment gezegd word doet niet ter zake, het ging over het punt dat het zeer aannemelijk te maken is dat het zeer zeker geen 600.000 man was, maar eerder een 40.000 a 50.000 mannen en vrouwen bij elkaar...

ik vind het jammer dat ik dit moet zeggen, want ik vind dit soort materie zeer interessant, maar helaas is er geen discussie mogelijk zolang jij alleen de bijbel maar als ultieme bron wil accepteren, en elke afwijking simpel goedpraat door ze toe te schrijven aan wonderen die nog minder controleerbaar zijn dan de werkelijke verhalen...


en hoe hebben ze met die 40.000 man palastina veroverd?
heb je daar ook bronnen over?
maar je hebt gelijk wat wonderen betreft, ze zijn moeilijk controleerbaar. wonderen zijn dan ook niet zomaar iets..

ze trokken met ca. 40.000 man de woestijn in (volgens het verhaal) er staat niet bij hoeveel er 40 jaar later weer de woestijn verlieten
maar natuurlijk kan je eindeloos discusseren over dit soort zaken, ook over wonderen, ikzelf ben echter geneigd wonderen in oude teksten te zien als iets wat toendertijd voor hen onbegrijpelijk was, en niet dat het nu nog steeds onbegrijpelijk (en onverklaarbaar) moet zijn...

en over het aantal Palestijnen kan je hetzelfde zeggen, een grote stad tegenwoordig heeft een miljoen inwoners, maar in die tijd was een stad met 10.000 inwoners al groot, en als je die verhouding aanhoud dan kan je met 40.000 man waarschijnlijk wel een stad van 10.000 inwoners innemen en zolang je stad voor stad inneemt dan zal dat zeker prima lukken verwacht ik...

en om even een grote fout uit je reactie te halen, ze hebben kanaän veroverd, niet palestina...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 24-04-2009 22:20:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje:
Ron B.:


en hoe hebben ze met die 40.000 man palastina veroverd?
heb je daar ook bronnen over?
maar je hebt gelijk wat wonderen betreft, ze zijn moeilijk controleerbaar. wonderen zijn dan ook niet zomaar iets..
[/quote]
ze trokken met ca. 40.000 man de woestijn in (volgens het verhaal) er staat niet bij hoeveel er 40 jaar later weer de woestijn verlieten
maar natuurlijk kan je eindeloos discusseren over dit soort zaken, ook over wonderen, ikzelf ben echter geneigd wonderen in oude teksten te zien als iets wat toendertijd voor hen onbegrijpelijk was, en niet dat het nu nog steeds onbegrijpelijk (en onverklaarbaar) moet zijn...

en over het aantal Palestijnen kan je hetzelfde zeggen, een grote stad tegenwoordig heeft een miljoen inwoners, maar in die tijd was een stad met 10.000 inwoners al groot, en als je die verhouding aanhoud dan kan je met 40.000 man waarschijnlijk wel een stad van 10.000 inwoners innemen en zolang je stad voor stad inneemt dan zal dat zeker prima lukken verwacht ik...

en om even een grote fout uit je reactie te halen, ze hebben kanaän veroverd, niet palestina...
[/quote]

de hoeveelheid mensen zal niet echt toegenomen zijn, van alle mensen die uit egypte, is er niet een in kanaän aangekomen,ddus van echte toename zal geen sprake zijn geweest.
jou stadje-voor-stadje idee klinkt leuk, maar bevat wel wat foutjes.
bij ieder stadje vallen doden, dus na een stad 0f 5 heb je al niet veel leger nodig. bovendien waren de steden in die tijd in kanaän een heel eind ontwikkeld, muren van 4 meter dik waren eerder regelmat dan uitzondering, zoo'n beleg kon soms wel jaren duren.

maar stel nou dat er morgen een volkje mastricht aanvalt, en zo stadje voor stadje door wil fietsen naar groningen, blijven we dan ook in onze stadjes zitten wachten? de kanaänieten waren ook niet gek hoor.
in het boek jozua staat de verovering van kanaän trouwens heel gedetaileerd beschreven
iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 27-04-2009 10:21:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden