Een team van wetenschappers bij de universiteit van Portsmouth denkt dat zij een oud mediterraan geheim hebben opgelost. Het raadsel van hoe de tot meer dan een halve meter diepe sporen in de rotsbodem van Malta gevormd werden is al jarenlang een raadsel (gebleven). Prof. Derek Mottershead (afdeling geografie van de universiteit) heeft een paar generaties van geleerden gevolgd en denkt nu het mysterie van de karrensporen op Malta te hebben ontrafeld.

De sporen, groeven of geulen werden volgens Prof. Mottershead wel degelijk door karren gemaakt. De rotsen blijken immers niet sterk genoeg te zijn om de houten wielen van geladen karren te weerstaan. Sommige sporen zijn tot 60 centimeter diep en in paren doorkruisen ze het eiland Malta over een afstand van meer dan 30 kilometer.

Mottershead en zijn team maakte een ontwerp van een kar op basis van geladen gewicht, wielspanning, -druk en -wrijving die paste in het aanwezige landschap van uitgeholde sporen. Het team ontdekte dat de rotsbodem op sommige plaatsen zo zacht was dat ná zware regenval één doortocht van een kar voldoende was om de rotsbodem te eroderen.

Prof. Mottershead: "Over de groeven van Malta wordt al eeuwen gepraat. Hoewel het vrij duidelijk is dat de groeven wel degelijk karrensporen zijn, begreep niemand hoe en wanneer ze werden gemaakt. Malta heeft een zwakke rotsbodem en wanneer deze nat is verliest deze tot 80 percent van zijn sterkte. Malta is uniek in de grote hoeveelheid karrensporen die paarsgewijs aanwezig zijn over een grote oppervlakte."

Jarenlang hebben de karrensporen van Malta de aandacht gekregen van archeologen, maar een overtuigende verklaring voor het ontstaan van de sporen bleef uit. Mottershead is ervan overtuigd dat ze genoeg bewijs geleverd hebben over hoe de sporen gevormd werden. Over de ouderdom van de sporen blijft men nog steeds in het ongewisse.

Dr. Alastair Pearson en Martin Schaefer, ook wetenschappers bij de universiteit van Portsmouth, die deel uit maakten van het team publiceerden het onderzoek in het vakblad Antiquity.

Ganzfeld: dat zou betekenen dat men al met karren op Malta rondreed zo een 12.500 2 14.000 jar geleden omdat toen de zeespiegel daar steeg en er zijn heden ten dage nog karresporen te zien die vanaf land hup zo diep de zee inlopen.

dat schept een nieuw probleem want de mensheid wordt geacht het wiel pas 5500 jaar gelden ontdekt te hebben...

Kortom.. iemand heeft het niet bij het juiste eind.

Op 05-05-2009 9:27:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Radiation: Lijkt mij correcte verklaring. Gelijkaardige sporen kan men vinden aan middeleeuwse kastelen die op een rotsheuvel gebouwd zijn. Wanneer er zich rotsen bevinden op de hoofdweg naar het kasteel, en zelfs in het domein van het kasteel, kan je deze groeven ook ontdekken.
Ge kunt er uw haar mee kammen!
Op 05-05-2009 9:29:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: Professor Motörhead, is toch wel een autoriteit...
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 05-05-2009 13:13:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: [quote=Ja Horus]
Professor Motörhead, is toch wel een autoriteit...
[/quote]
ik was dus niet de enige die dat dacht
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 05-05-2009 18:47:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden