Vooral wie soms eens meedoet aan een internetenquête wordt al snel overvallen door telemarketeers. Het achterlaten van uw gegevens is een genot voor verkopers velerlei. Meestal zijn de bellers van het 'vlotte' type dat een script voor de neus heeft en zo veel en zo snel mogelijk producten aan u wil verslijten. Hun aanbod is legio, van loterijen tot verzekeringen en grote energiekortingen. Meestal bellen ze ongepast. Meestal blijven ze terugbellen. Dat is binnenkort voorbij...

Moe heeft er ook last van...
(Phone call for Al...Al Coholic...is there an Al Coholic here?)

Vanaf 1 oktober overtreedt iedere telemarketeer die niet eerst uw nummer in een centrale database controleert de wet. Goed om te weten dus! Het centrale orgaan is het bel-me-nietregister dat door staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) als wettelijk uitgangspunt werd bestempeld.

Wachten tot 1 oktober is niet nodig, u kan zich nu reeds inschrijven en opgeven op welke nummers u niet meer gebeld wenst te worden. Sommige telemarketeers maken nu reeds gebruik van de blokkeerlijst dus u verliest er weinig mee. *klik*
3.14po: Goede tip! Bedankt!
(bericht gewijzigd op 29-4-2009 15:00:38)
United as one. Divided by zero.
Op 29-04-2009 15:00:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Je telefoon wegdoen werkt ook tegen die telemarketers, ik heb er totaal geen last meer van. Behalve op straat met hun leesmappen en aspartaam blikjes max.
Op 29-04-2009 15:12:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: de bij deze dienst ingevulde gegevens worden echter ook weer voor marketing gebruikt, en worden gerund door dezelfde bedrijven die u ook op elk ongelegen moment bellen...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 29-04-2009 20:17:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Beeblebrox:
Ron B.:

de bij deze dienst ingevulde gegevens worden echter ook weer voor marketing gebruikt, en worden gerund door dezelfde bedrijven die u ook op elk ongelegen moment bellen...


Precies, en niet alle bedrijven zijn aangesloten dus dat gaat niet eens helpen. Aan het eind van een gesprek behoort de beller te vragen of ze je in de toekomst ooit nog eens mogen bellen, de actie behoort bij het callcenter te liggen en niet bij de consument. Als je je aanmeldt bij het infofilter komt je nummer na 3 jaar weer vrij voor ieder callcenter en kunnen ze je weer lekker gaan lastigvallen. Je hebt je per slot van rekening zelf aangemeld.

Heb je trouwens het postbus nummer van de stichting gezien?
Stichting Infofilter
Postbus 666
1000 AR AMSTERDAM
Op 30-04-2009 0:56:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Beeblebrox:

Ron B.:

de bij deze dienst ingevulde gegevens worden echter ook weer voor marketing gebruikt, en worden gerund door dezelfde bedrijven die u ook op elk ongelegen moment bellen...


Precies, en niet alle bedrijven zijn aangesloten dus dat gaat niet eens helpen. Aan het eind van een gesprek behoort de beller te vragen of ze je in de toekomst ooit nog eens mogen bellen, de actie behoort bij het callcenter te liggen en niet bij de consument. Als je je aanmeldt bij het infofilter komt je nummer na 3 jaar weer vrij voor ieder callcenter en kunnen ze je weer lekker gaan lastigvallen. Je hebt je per slot van rekening zelf aangemeld.

Heb je trouwens het postbus nummer van de stichting gezien?
Stichting Infofilter
Postbus 666
1000 AR AMSTERDAM


brrr, opvallend postbusnummer op zn minst...

mijn mening is het btw de taak van de telecomaanbieders om tegen dit soort praktijken actie te ondernemen, en dan niet alleen ongewenste telemarketing, maar ook zaken als het moeten betalen voor het ontvangen van Sms'jes, en de daaraan verbonden SMS-diensten...

en daar zit m de kneep, want voor wie even wat dieper graaft komt er achter dat de telecomaanbieders grof verdienen aan deze praktijken, sterker nog, als je je telefoonrekening niet betaald omdat je niet van een bepaalde sms-dienst af kan komen, dan word je door je telefoonaanbieder aangeklaagd ipv door het bedrijf waar je dat sms-abonnement bij had, bedrijven als tmobile en kpn voeren rechtszaken tegen hun klanten ipv tegen deze dubieuze aanbieders en aanverwante bedrijven...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 30-04-2009 18:28:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Beeblebrox:
Ron B.:

mijn mening is het btw de taak van de telecomaanbieders om tegen dit soort praktijken actie te ondernemen, en dan niet alleen ongewenste telemarketing, maar ook zaken als het moeten betalen voor het ontvangen van Sms'jes, en de daaraan verbonden SMS-diensten...

en daar zit m de kneep, want voor wie even wat dieper graaft komt er achter dat de telecomaanbieders grof verdienen aan deze praktijken, sterker nog, als je je telefoonrekening niet betaald omdat je niet van een bepaalde sms-dienst af kan komen, dan word je door je telefoonaanbieder aangeklaagd ipv door het bedrijf waar je dat sms-abonnement bij had, bedrijven als tmobile en kpn voeren rechtszaken tegen hun klanten ipv tegen deze dubieuze aanbieders en aanverwante bedrijven...


Het grootste gedeelte van een premium SMSje (betaald door de ontvanger) blijft bij de telecom operator hangen. De telecom operator neemt het totale bedrag in ontvangst en die betaalt het (soms schamele) restant aan de SMS 'dienstverlener'. Vandaar dat de telecomprovider de rekening betaald wil zien en niet de 'dienstverlener'.
Het is echter ook zo dat er zeer strenge regels zijn voor dit soort SMS diensten (bekend uit eigen ervaring) opgelegd door de OPTA en de operators zijn er wel degelijk alert op dat er niets 'vervelends' gebeurt.
Het probleem ligt bij een kleine groep bedrijven die op het randje zitten (of erover heen gaan) en toch slachtoffers maken. Operators zijn er wel degelijk op gebrand dit soort praktijken uit te bannen, ondanks dat het vooral voor die operators veel geld oplevert.
(Ik werk niet bij of voor de operators :-).

Op 02-05-2009 13:36:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Beeblebrox:

Het grootste gedeelte van een premium SMSje (betaald door de ontvanger) blijft bij de telecom operator hangen. De telecom operator neemt het totale bedrag in ontvangst en die betaalt het (soms schamele) restant aan de SMS 'dienstverlener'. Vandaar dat de telecomprovider de rekening betaald wil zien en niet de 'dienstverlener'.
Het is echter ook zo dat er zeer strenge regels zijn voor dit soort SMS diensten (bekend uit eigen ervaring) opgelegd door de OPTA en de operators zijn er wel degelijk alert op dat er niets 'vervelends' gebeurt.
Het probleem ligt bij een kleine groep bedrijven die op het randje zitten (of erover heen gaan) en toch slachtoffers maken. Operators zijn er wel degelijk op gebrand dit soort praktijken uit te bannen, ondanks dat het vooral voor die operators veel geld oplevert.
(Ik werk niet bij of voor de operators :-).

tsja, ik werk in een winkel waarbij dit soort vragen regelmatig voorbij komen, en ik kan niet anders zeggen dat zaken als 60 smsjes in een week ontvangen a 1,50 per stuk op geen enkele manier goed te praten is, en al helemaal als die prijzen per smsje oplopen naar €7,50, ja dat hoor je goed, zeven en een halve euro per ontvangen bericht, en in dat geval durf ik ook nog eens met redelijke zekerheid te zeggen dat die klant geen idee had hoe hij aan dat abonnement kwam, en het gebeurt veel vaker dat je ineens bij zo'n dienst aangemeld blijkt te zijn...

ik begrijp het businessmodel prima, maar ik ben ook van mening dat een telecomaanbieder in dit soort gevallen gewoon moet zeggen "hier doen wij niet aan mee", want de smsdiensten blijven buiten schot en de telecomaanbieder klaagt zijn eigen klanten aan ten koste van hun eigen goede naam...

ik wil iig niets te maken hebben met telecomaanbieders die opkomen voor dat soort oplichters
hoe moeilijk is het bijvoorbeeld om een waarschuwing te krijgen, of om een maximaal acceptabel bedrag in te stellen wat zo'n sms mag kosten, ik noem maar wat...
(bericht gewijzigd op 2-5-2009 13:48:37)
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 02-05-2009 13:47:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Beeblebrox:
RonB:

tsja, ik werk in een winkel waarbij dit soort vragen regelmatig voorbij komen, en ik kan niet anders zeggen dat zaken als 60 smsjes in een week ontvangen a 1,50 per stuk op geen enkele manier goed te praten is, en al helemaal als die prijzen per smsje oplopen naar €7,50, ja dat hoor je goed, zeven en een halve euro per ontvangen bericht, en in dat geval durf ik ook nog eens met redelijke zekerheid te zeggen dat die klant geen idee had hoe hij aan dat abonnement kwam, en het gebeurt veel vaker dat je ineens bij zo'n dienst aangemeld blijkt te zijn...

ik begrijp het businessmodel prima, maar ik ben ook van mening dat een telecomaanbieder in dit soort gevallen gewoon moet zeggen "hier doen wij niet aan mee", want de smsdiensten blijven buiten schot en de telecomaanbieder klaagt zijn eigen klanten aan ten koste van hun eigen goede naam...

ik wil iig niets te maken hebben met telecomaanbieders die opkomen voor dat soort oplichters
hoe moeilijk is het bijvoorbeeld om een waarschuwing te krijgen, of om een maximaal acceptabel bedrag in te stellen wat zo'n sms mag kosten, ik noem maar wat...


Als er geld verdiend kan worden......
Dat soort uitwassen is uiteraard niet goed te praten en SMSjes van Euro 7,50 vallen niet eens binnen wat wettelijk toegestaan is en wat je bij een operator geregeld kunt krijgen (max Euro 1,50 per SMS) dus dat verbaast mij dan weer (of sturen ze er gewoon 5 achter elkaar?).

Gezien het aantal SMS diensten zullen er altijd wel een aantal doorheen glippen die zich niet aan de regels houden. In de praktijk blijven die echter niet lang bestaan (zolang er maar genoeg klachten komen, bv smsdienstenregister.nl).
Misschien moeten de operators hun proces eens aanpassen als er geklaagd wordt, eerst het voordeel van de twijfel richting de betaler.

Net als voor de telemarketeers is er trouwens ook een SMS diensten filter :-) Weer terug bij het oorspronkelijke onderwerp.
Op 02-05-2009 14:49:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden