Lezen en woorden begrijpen is voor de meeste mensen een normale zaak. Lezen is in ons leven één van de belangrijkste manieren om kennis te verzamelen. Er zijn ook een heleboel mensen waarbij woorden een probleem vormen. het breinMensen die moeite hebben om gelezen of gesproken woorden te herkennen. Mensen die een probleem hebben in het geheugengebied in de hersenen voor auditieve en visuele woordvorming.

Hoe ons brein woorden kan omvormen tot iets begrijpelijks is een mysterie. Voor onderzoekers zoals Maximilian Riesenhuber, een neurologische wetenschapper aan de Georgetown Universiteit in Washington, en Kalanit Grill-Spector, een neurologische wetenschapper aan Stanford Universiteit, is dit ook een groot raadsel. Daarom verrichten zij onderzoek naar dit mysterie, zodat ze wat licht op dit duistere gebied kunnen werpen.

 

Eén van de studies van Maximilian Riesenhuber stelt dat het visuele verwerkingsgebied in het brein gemeenschappelijke woorden herkent als een hele eenheid. Een andere studie openbaart dat het brein twee snelle parallelle systemen voor het lezen gebruikt die een link legt met visuele erkenning van gesproken woorden.

Riesenhuber wilde weten of het brein de woorden letter voor letter leest of de woorden herkent als één geheel. Vrijwilligers die onder een MRI-scan lagen, kregen verschillende woorden toegeschoven. Het waren zowel echte woorden als onzinwoorden. Sommige woorden scheelden maar een letter, andere woorden waren compleet anders. De onderzoekers waren bijzonder geïnteresseerd in het gebied waarin het visuele woordvormingproces plaatsvindt, in het Engels de Visual Word Form Area (VWFA). Dit gedeelte, dat betrokken is in het proces van het herkennen van woorden, zit aan de linkerkant van het brein, vlak achter het oor.

Het brein

Riesenhuber en zijn collega's zagen dat neuronen in de VWFA hevig reageerden op veranderingen in echte woorden. Bij woorden waarbij één letter was veranderd, zodat het bestaande woord veranderde in een onzinwoord, reageerde het gebied in een stijgende lijn. De gegevens stellen dat lezers echte woorden begrijpen als een geheel, in plaats van het concentreren op de combinatie van de letters apart.

Hoe meer men werd blootgesteld aan een woord, hoe sneller het brein de vorm van het woord herkende. Eerst wordt de herkenning van het woord vastgesteld, dan pas wordt er een betekenis aan gegeven. De onderzoekers kunnen nog niet vaststellen hoe lang het duurt voor een bekend woord wordt herkend en of het mogelijk is om het brein te trainen op herkenning van onzinwoorden.

Kalanit Grill-Spector vindt dat er wel voorzichtig moet worden omgegaan met deze resultaten en vindt enige waarschuwing wel op zijn plaats. Het onderzoek verklaart nog niet hoe bijvoorbeeld kleine woorden, die uit twee of drie letters bestaan, worden herkend.

Piers Cornelissen, een cognitieve neuroloog aan de Universiteit van York in Engeland, en zijn collega's wilden begrijpen wat er in het brein gebeurt tijdens het lezen. Hiervoor gebruikte ze een techniek genaamd magneto-encephalography. Hiermee meet men de magnetische velden die door de elektrische activiteit in neuronen worden gecreëerd. Zo konden de onderzoekers de delen lokaliseren die tijdens het lezen actief zijn.

het brein

Men heeft altijd gedacht dat het brein de geschreven woorden langzaam in een complexe hiërarchie verwerkte. Maar zijn resultaten van de studie wierpen een ander licht op het proces. De onderzoekers concludeerden dat woorden snel werden verwerkt en rechtstreeks aansluitingen tussen het visuele en spraakverwerkingsystemen maakten. Een gebied aan de achterkant van het brein dat tekst herkende, reageerde als eerst, maar snel daarna werden twee andere gebieden actief. Het visuele woordvorminggebied en het gebied dat bekend is als Broca. Broca is betrokken in het spraakproces.

Toen de deelnemers woorden kregen te zien, werd het gebied van tekstherkenning actief binnen 15 milliseconden. Deze gebieden werden niet geactiveerd toen de deelnemers afbeeldingen van gezichten bekeken. En deze gebieden reageerden ook niet toen men een reeks van medeklinkers kreeg te zien. Cornelissen denkt dat de resultaten bewijzen dat het brein twee snelle leeswegen heeft.

De lexicale route vertaalt visuele herkenning van vertrouwde woorden via de VWFA rechtstreeks in een betekenis. De sublexicale route geeft informatie door via het gebied van Broca naar de motorische gebieden die de geluidsproductie beheren.

Sublexicale woordherkenning steunt op de herkenning van delen van het woord: letters en letterreeksen. Deze vaardigheid kan ingezet worden om nieuwe woorden te ontsleutelen. Sublexicale woordherkenning betekent niet noodzakelijk traag en spellend lezen. Een razendsnelle sublexicale woordherkenning zou volgens recente wetenschappelijke inzichten zelfs een wezenlijk kenmerk van de vaardige lezer zijn.

Het tweede systeem zou ervoor zorgen dat een persoon onbekende of onzinwoorden zou herkennen door hoe ze in zijn of haar hoofd zouden klinken. De snelheid waarmee de VWFA actief wordt, ondersteunt het idee dat het gebied hele woorden herkent, volgens Riesenhuber. Verdere onderzoeken moeten nog meer uitwijzen.

lotus: Het is denk ik wel langer bekend dat de hersenen het woord niet letter voor letter lezen, dus de volgorde van de letters in een woord maakt niet echt uit omdat die het woord wel herkent. Ik heb welis bij grieks of Latijn dat ik de woorden herken, maar dan weet ik de betekenis niet. Heel vervelend op een toets.
Ita est :)
Op 14-05-2009 15:44:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Morono: ach joh, je kan gewoon je Gymnasium halen met een 4 op je eindlijst voor latijn en grieks had ik al in 5e niet meer.
Op 14-05-2009 18:02:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
uit artikel:

Riesenhuber wilde weten of het brein de woorden letter voor letter leest of de woorden herkent als één geheel. Vrijwilligers die onder een MRI-scan lagen, kregen verschillende woorden toegeschoven. Het waren zowel echte woorden als onzinwoorden. Sommige woorden scheelden maar een letter, andere woorden waren compleet anders.

Ik kan me herinneren uit en ander onderzoek dat we eigenlijk alleen maar de eerst en laatste letter nodig hebben om woorden te herkennen. De rest van de letter mogen door elkaar staan of er mogen er zelfs een paar ontbreken.
Grappig is dat mensen met uitzonderlijke hersengaven delen gebruiken die soms normaal voor iets anders bedoelt zijn. Ik kan me herinneren dat er een vrouw was welke al op vroege leeftijd begon met schaken. Zij studeerde al van jongs af aan op het herkennen van stukken en wat daarbij de beste tegenzetten waren. Ze hoefde maar iets van 5 stukken in een bepaalde positie te zien om te weten wat ze moest doen. Deze mevrouw is ook onder de scanner gegaan en kreeg daarbij combinaties van 5 stukken te zien. Het bleek dat het hersendeel wat normaal gebruikt wordt voor het herkennen van gezichten hevig werd gebruikt voor het herkennen van de combinaties. Dit gedeelte van de hersenen, het herkennen van gezichten, was veel meer ontwikkeld en in staat tot complexere dingen, hierdoor was de vrouw ook goed in schaken. (Ze was ook wereldkamioen enzo, jong schaakwonder).
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 14-05-2009 18:29:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker:
rudiev:

uit artikel:

Riesenhuber wilde weten of het brein de woorden letter voor letter leest of de woorden herkent als één geheel. Vrijwilligers die onder een MRI-scan lagen, kregen verschillende woorden toegeschoven. Het waren zowel echte woorden als onzinwoorden. Sommige woorden scheelden maar een letter, andere woorden waren compleet anders.

Ik kan me herinneren uit en ander onderzoek dat we eigenlijk alleen maar de eerst en laatste letter nodig hebben om woorden te herkennen. De rest van de letter mogen door elkaar staan of er mogen er zelfs een paar ontbreken.


Yep:

Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 15-05-2009 1:39:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden