Mijn broer houdt van Feyenoord en mijn lief van Ajax. Nu zie ik daar zelf niet zo'n probleem in – ze spelen beide tenslotte in rood-wit - maar het schijnt toch echt wel een netelige kwestie te zijn onder deze heren.

Mijn broer is uitermate fanatiek. Hij heeft een seizoenskaart, is niet aanspreekbaar tijdens een wedstrijd, en mijn voor de grap gekochte Ajax-slabbetje voor mijn kleine neefje werd meteen in de vuilnisbak gegooid.

Hetzelfde neefje dat trouwens al sinds hij het brabbelstadium is ontgroeid het Feyenoordclublied woord voor woord kan zingen. Ik bedoel maar...

Mijn lief is gelukkig iets minder fanatiek. Hij heeft god zij dank nog altijd meer oog voor mij dan voor de bal. Zelfs onder Studio Sport.

Maar het blijft een vreemd fenomeen: in de ogen van de meeste vrouwen is voetbal gewoon voetbal. Het gaat om het spel. In de ogen van de meeste mannen is voetbal vertegenwoordigd in de club waarvan ze supporter zijn. Het gaat hen voor een groot deel om de club en niet alleen om het spel. Als een voetbalspeler eerst bij Ajax voetbalt en daarna naar Feyenoord gaat, is het opeens een waardeloze speler in de ogen van de Ajax-supporters. En vice versa.

Onbegrijpelijke mannenlogica...

De hetze tussen de verschillende voetbalclubs lijkt op een stammenstrijd zoals die al vanaf de oertijd gevoerd wordt en die nog steeds actueel is. De oermannen beschilderden zich in oorlogskleuren, roofden elkaars vrouwen en namen elkaars grotten in bezit. De hedendaagse voetbalsupporters beschilderen zich in hun clubkleuren en storten zich in de strijd onder het galmen van vreemde leuzen en liederen. Dat hun stam moge winnen.

De term supporter komt van het Engelse werkwoord to support. Dus een supporter is iemand die zijn club 'steunt'. Niets mis mee, lijkt me. Een stap verder zijn de fanatieke supporters. Dat zijn fans die bereid zijn ver te gaan voor een club: ze steken er veel tijd in, bezoeken veel wedstrijden – ook uitwedstrijden -, ze weten veel van hun club en uiten soms felle verbale kritiek erop. Geweld keuren ze echter af.

Dan heb je nog de hooligans. Dat is een kleine kern voetbalsupporters die naar mijn idee niet eens van voetbal houdt, maar meer van het vechten en oproer veroorzaken. Maar daarover meer in een volgend blog.

Even terug naar de kleine 'clubstrijd' tussen mijn lief en mijn broer. Ze noemen elkaar spottend 'kakkerlak' en 'neus' en kunnen het niet nalaten om elk verliespunt van de tegenpartij jubelend per sms naar elkaar te versturen.

Ik vind het iets kinderlijks hebben. Dat gedweep van mannen met hun club. Hetzelfde doet mijn dochter van zeven met K3 en mijn neefje met Bob de Bouwer.

De 'vete' tussen mijn lief en mijn broer was op zijn hevigst toen Feyenoord onlangs van Ajax verloor. Mijn broer had namelijk ooit voor de grap laten weten dat een eventueel huwelijksaanzoek aan mijn adres alleen maar tot stand mocht komen met zijn uitdrukkelijke toestemming. Op die bewuste dag kon mijn lief het niet laten om hem te sms'en: dit is zeker niet het goede moment?

Zoals verwacht bleef een antwoord uit. Hij reageerde niet eens. Door die debiele stammenstrijd dreig ik mijn leven te slijten als ongetrouwde Ajax-vrouw met een Feyenoord-broer. Leuk zo'n familie...

Horatio: 'Op die bewuste dag kon mijn lief het niet laten om hem te sms'en: dit is zeker niet het goede moment?'
HUMOR!
Op 23-05-2009 0:35:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
barosman: nouja, stadium is toch al ietsje beter dan een colosseum.
dus we gaan al iets vooruit.
dualiteit is gewoon een onderdeel van mensen.
sommigen zijn het ontgroeit maar vele kunnen nog niet zonder.
nu wordt die strijd wat minder bloederig gevoerd.
maar we kunnen ook wel een keer een andere dualiteitshype zoeken vindt ik.
want ik heb mannetjes die balletje trappen wel gezien onderhand.
(bericht gewijzigd op 23-5-2009 13:45:33)
Op 23-05-2009 13:44:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: Gaat nergens over:
in de Arena hebben ze ook kuipstoeltjes.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 23-05-2009 13:46:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
barosman: wouter bos zou eigenlijk een paar miljard euro steun moeten geven aan voetbal.
want het is heel belangrijk en de mensen moeten wel miljoenen vedienen.
vindt voetbal net zo belangrijk als de ing en andere grote bedrijven.
dus late we gauw al het belastingsgeld er naartoe brengen.
daar wil ik me wel kapot voor werken.
Op 23-05-2009 14:11:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh: Het getuigt niet van veel intelligentie als je het grootste deel van je identiteit ontleent aan iets externs.

Het is absoluut de bedoeling dat we ooit dmv groepsdenken weer tot een unie versmelten, maar dan moeten alle lagere gedachten er eerst zijn uitgewerkt door de onafhankelijke ego's.

Dergelijke clanvorming op basis van duale strijd-emoties, gevoed door bier en monotoom gezang vertraagd de evolutie van de geest.

Of gebruik ik nou een tè spirituele redenering om aan te geven dat ik niet van voetbal houd?
(bericht gewijzigd op 23-5-2009 15:56:22)
ALLES IS WAAR
Op 23-05-2009 15:54:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
ThoTh:

Het getuigt niet van veel intelligentie als je het grootste deel van je identiteit ontleent aan iets externs.

Het is absoluut de bedoeling dat we ooit dmv groepsdenken weer tot een unie versmelten, maar dan moeten alle lagere gedachten er eerst zijn uitgewerkt door de onafhankelijke ego's.

Dergelijke clanvorming op basis van duale strijd-emoties, gevoed door bier en monotoom gezang vertraagd de evolutie van de geest.

Of gebruik ik nou een tè spirituele redenering om aan te geven dat ik niet van voetbal houd?

Spijker op de kop.
United as one. Divided by zero.
Op 23-05-2009 16:36:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince:
ThoTh:

Het getuigt niet van veel intelligentie als je het grootste deel van je identiteit ontleent aan iets externs.

Het is absoluut de bedoeling dat we ooit dmv groepsdenken weer tot een unie versmelten, maar dan moeten alle lagere gedachten er eerst zijn uitgewerkt door de onafhankelijke ego's.

Dergelijke clanvorming op basis van duale strijd-emoties, gevoed door bier en monotoom gezang vertraagd de evolutie van de geest.

Of gebruik ik nou een tè spirituele redenering om aan te geven dat ik niet van voetbal houd?


Inderdaad voetbal is voor meelopers.
Religion, a placebo which causes damage.
Op 23-05-2009 20:09:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sun: Is voetbal niet voortgekomen uit de barbaarse gewoonte om de schedels van de overwonnen vijanden tromfantelijk rond te schoppen na de strijd.
Op 23-05-2009 21:01:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh: Er is in mijn optiek weinig mis met het spel zelf.
Sportieve bezigheden kunnen door een competitief karakter tot zeer leuk tijdverdrijf leiden.

Waar het vervolgens misgaat is (maar dat zien we al bij kleine kinderen, dus zit in de genen) als het plezier wordt verward of verstrengeld met de wil om te winnen.

Maar echt stompzinnig wordt het als mensen die zelf geeneens meedoen (en soms zelfs geen bal aanraken in hun leven) zich ook nog eens achter een partij gaan scharen. Vervolgens hebben ze daar allerlei emoties en gedachten over..en...klik.. voor je het weet heb je een beter gesprek dan praten over het weer en gaat het helemaal nergens anders meer over.
Dan rest alleen nog het vakkundig opbouwen van de commercie en de media-aandacht eromheen en tadaaaaa.... onzinnige gesprekken over miljoenen voor transfers, competities, promoties, winst, verlies, de scheidsrechter, kleuren van een kaart, wel of geen penalty, de maat van de bal, en ga zo maar door....

Wellicht is het arrogant om te denken dat ik mijn tijd beter besteed, maar ik blijf het stom gedoe vinden
(bericht gewijzigd op 23-5-2009 22:39:18)
ALLES IS WAAR
Op 23-05-2009 22:38:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antoine: Stammengedrag bepaald datgene wat we doen vele keren diepgaander dan we wel vermoeden. Het heeft ons ook eeuwenlang helpen overleven. Of we dat nu graag hebben of niet, het zit dus veel meer in de vorm van allerlei conditioneringen in onze genen dan we vermoeden. Ik vind het alleen jammer dat GWS dit issue enkel in het kader van voetbal aanhaalt. Als je je even in deze problematiek verdiept, dan kan je tot nog veel diepgaander inzichten komen. Vooral omdat de basis van heel veel conflicten vormt. (Hoe zijn gemeenschappen, regio's en landen tot stand gekomen? Wat is de achtergrond van nationalisme? Waarom voeren we oorlogen?...) Wat mij betreft een gemiste kans.
Op 23-05-2009 23:10:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
Antoine:

Ik vind het alleen jammer dat GWS dit issue enkel in het kader van voetbal aanhaalt. Als je je even in deze problematiek verdiept, dan kan je tot nog veel diepgaander inzichten komen. Vooral omdat de basis van heel veel conflicten vormt. (Hoe zijn gemeenschappen, regio's en landen tot stand gekomen? Wat is de achtergrond van nationalisme? Waarom voeren we oorlogen?...) Wat mij betreft een gemiste kans.


Ik heb soms het idee dat de redactie geen eisen of voorwaarden stelt aan geschreven blogs.....Op zich is dat best oké, maar sommige blogs of blogschrijvers voegen heel weinig toe aan de kwaliteit van GW. En dan druk ik me voorzichtig uit.

Bepaalde blogs gaan nergens over, en zijn m.i. alleen een soort dagboek van iemands persoonlijke belevenissen. En dan wordt er ook nog eens vooral over gedragingen van anderen (!) gepraat.

Zijdelings wordt dan nog een enigszins wetenschappelijke of verklarende uitleg aan verbonden in de vorm van een ergens opgeduikeld onderzoek (vaak niet eens actueel) of een term uit Wikipedia.

Zet hem onder het kopje "Sociale Wetenschap " et voila, weer klaar....Vorm van aandacht vragen of exhibitionisme? Ik heb geen idee, vind het wel erg jammer....
(bericht gewijzigd op 24-5-2009 0:30:08)
Op 24-05-2009 0:27:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
C.:

Ik heb soms het idee dat de redactie geen eisen of voorwaarden stelt aan geschreven blogs.....

Ik zou dat een aanname of vooroordeel noemen i.p.v. een idee.
United as one. Divided by zero.
Op 24-05-2009 0:42:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hoff: Als je helemaal niks hebt om trots op te zijn kun je het nog altijd op je voetbalclub zijn (of op je land).
ik heb een paar van die figuren op mijn werk.
Ze hebben het zelfs over "wij" als er weer gespeeld moet worden.
Mijn vraag is dan als altijd: informeren of ze deze keer WEL opgesteld worden.:-s
(bericht gewijzigd op 24-5-2009 10:32:18)
Op 24-05-2009 10:31:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer:
C.:

...
Ik heb soms het idee dat de redactie geen eisen of voorwaarden stelt aan geschreven blogs.....Op zich is dat best oké, maar sommige blogs of blogschrijvers voegen heel weinig toe aan de kwaliteit van GW. En dan druk ik me voorzichtig uit.

Bepaalde blogs gaan nergens over, en zijn m.i. alleen een soort dagboek van iemands persoonlijke belevenissen. En dan wordt er ook nog eens vooral over gedragingen van anderen (!) gepraat.

Zijdelings wordt dan nog een enigszins wetenschappelijke of verklarende uitleg aan verbonden in de vorm van een ergens opgeduikeld onderzoek (vaak niet eens actueel) of een term uit Wikipedia.

Zet hem onder het kopje "Sociale Wetenschap " et voila, weer klaar....Vorm van aandacht vragen of exhibitionisme? Ik heb geen idee, vind het wel erg jammer....


Het is vaak niet eenvoudig voor mannen om door vrouwenogen naar de wereld te kijken. Maar die keren dat het je wel lukt kan het - warempel - nog iets toevoegen aan je eigen kennis, en kan het zelfs nog iets voor je betekenen... Maar toegegeven: het vereist enkele vertaal-slagen.
(bericht gewijzigd op 24-5-2009 10:59:41)
God... Dat ben je zelluf!
Op 24-05-2009 10:58:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Abada: Ik ben zelf ook redelijk fanatiek supporter van PSV. Maar ik denk dat het niet echt schadelijk of slecht is. Wat betreft die stammenstrijd of hoe je dat ook wilt noemen, dat is zwaar overdreven. Alle clubs hebben een bepaalde filosofie hoe zij voetballen, maar ook hoe zij zich als club presenteren naar de buitenwereld. Elke club heeft dus een eigen cultuur en die dragen de supporters uit. Niks mis mee lijkt me, want op een handvol hooligans na gedragen de meeste mensen zich prima in en om de stadions.

Op 24-05-2009 15:20:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
barosman:

nouja, stadium is toch al ietsje beter dan een colosseum.
dus we gaan al iets vooruit.
dualiteit is gewoon een onderdeel van mensen.
sommigen zijn het ontgroeit maar vele kunnen nog niet zonder.
nu wordt die strijd wat minder bloederig gevoerd.
maar we kunnen ook wel een keer een andere dualiteitshype zoeken vindt ik.
want ik heb mannetjes die balletje trappen wel gezien onderhand.

colosseum was vermaak voor ieder en niet in club-verband. Hiervoor waren de wagenrennen, met de groenen, roden, blauwen enz. Die elkaar ook al stevig hooliganiseerden. Als je de armsten in bedwang wilt houden, moet je ze hun ongenoegens bij tijd en wijle van zich af laten slaan, dus je verdeeld ze in groepen, omdat ze zich anders weleens massaal op de uitbuiters zouden kunnen afreageren.
Nee, dank u.
Op 24-05-2009 17:10:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
ThoTh:

Het getuigt niet van veel intelligentie als je het grootste deel van je identiteit ontleent aan iets externs.

Het is absoluut de bedoeling dat we ooit dmv groepsdenken weer tot een unie versmelten, maar dan moeten alle lagere gedachten er eerst zijn uitgewerkt door de onafhankelijke ego's.

Dergelijke clanvorming op basis van duale strijd-emoties, gevoed door bier en monotoom gezang vertraagd de evolutie van de geest.

Of gebruik ik nou een tè spirituele redenering om aan te geven dat ik niet van voetbal houd?

Toch wel moeilijk om jezelf niet als mens te zien, want ook je lichaam is extern. (een zootje atomen die zeer tijdelijk om je heen hangen). het voelt ook wel een beetje eenzaam, vandaar die groepsdrang.
Nee, dank u.
Op 24-05-2009 17:26:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
ThoTh:

Het getuigt niet van veel intelligentie als je het grootste deel van je identiteit ontleent aan iets externs.

Het is absoluut de bedoeling dat we ooit dmv groepsdenken weer tot een unie versmelten, maar dan moeten alle lagere gedachten er eerst zijn uitgewerkt door de onafhankelijke ego's.

Dergelijke clanvorming op basis van duale strijd-emoties, gevoed door bier en monotoom gezang vertraagd de evolutie van de geest.

Of gebruik ik nou een tè spirituele redenering om aan te geven dat ik niet van voetbal houd?

Toch wel moeilijk om jezelf niet als mens te zien, want ook je lichaam is extern. (een zootje atomen die zeer tijdelijk om je heen hangen). het voelt ook wel een beetje eenzaam, vandaar die groepsdrang.
Nee, dank u.
Op 24-05-2009 17:27:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh: Ik zei het grootste deel...

Los daarvan ben ik ook niet mijn auto, ook die brengt me van A naar B en baal ik als ie kapot is.

Had je nog een punt over voetbal?
ALLES IS WAAR
Op 24-05-2009 17:40:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: ja, schaken is n.l. ook hersenloze dualiteit, misschien zijn we wel zoo bang voor onszelf dat we daarom in godsnaam maar een andere tegenstander zoeken.
Nee, dank u.
Op 24-05-2009 18:00:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Slow: Even de feiten: Het scoreboard geeft 2-4 aan in de kuip. Dat was in 2006 en toen kende de boer manlief nog niet. Of werd er toen vreemd gegaan door zuslief? Hoe dan ook, het plaatje klopt niet bij het verhaaltje. Slordig hoor.

En verder: Check onderstaand nummer eens en misschien dat vrouwen dan voetbal snappen want... Dit is geen goal meer dit is een orgasme!!!

http://www.slow-down.eu/mp3-80kbps22050hz/Slow-+-Mijn-Feyenoord.mp3

Gr., Slow
(bericht gewijzigd op 1-8-2009 17:12:37)
Op 01-08-2009 17:12:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Hahahahaha, ik word impotent van zulke prut....

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 02-08-2009 0:55:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Slow: Word je dat of was je dat niet al?
Op 03-08-2009 0:06:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
Slow:

Even de feiten: Het scoreboard geeft 2-4 aan in de kuip. Dat was in 2006 en toen kende de boer manlief nog niet. Of werd er toen vreemd gegaan door zuslief? Hoe dan ook, het plaatje klopt niet bij het verhaaltje. Slordig hoor.

En verder: Check onderstaand nummer eens en misschien dat vrouwen dan voetbal snappen want... Dit is geen goal meer dit is een orgasme!!!

http://www.slow-down.eu/mp3-80kbps22050hz/Slow-+-Mijn-Feyenoord.mp3

Gr., Slow

Gelukkig doet ie het niet.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 19-01-2010 22:57:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
ThoTh:

Er is in mijn optiek weinig mis met het spel zelf.
Sportieve bezigheden kunnen door een competitief karakter tot zeer leuk tijdverdrijf leiden.

Waar het vervolgens misgaat is (maar dat zien we al bij kleine kinderen, dus zit in de genen) als het plezier wordt verward of verstrengeld met de wil om te winnen.

Maar echt stompzinnig wordt het als mensen die zelf geeneens meedoen (en soms zelfs geen bal aanraken in hun leven) zich ook nog eens achter een partij gaan scharen. Vervolgens hebben ze daar allerlei emoties en gedachten over..en...klik.. voor je het weet heb je een beter gesprek dan praten over het weer en gaat het helemaal nergens anders meer over.
Dan rest alleen nog het vakkundig opbouwen van de commercie en de media-aandacht eromheen en tadaaaaa..........
Wellicht is het arrogant om te denken dat ik mijn tijd beter besteed, maar ik blijf het stom gedoe vinden


Het is meer dan tegen een balletje aantrappen en een drang om te willen winnen van het andere team. Het gaat om je eigen kwaliteiten die heel divers uiteen kunnen lopen, toe te passen ter verbetering van een team. Ook het kwalificeren van de kwaliteiten van je medespelers waarnemen en daar zo rendementvol gebruik van te maken. Ook veranderingen in het team en verandering van het andere team hebben invloed op de kwaliteit van het spel. Het is een tactisch spel dat samen met psychologie samengaat. Hoe motiveert een trainer de spelers. Doet hij dit door boos te worden, door duidelijk taalgebruik, door te zeggen dat ze het zelf uit moeten zoeken en in de kleedkamer blijft. Ook het financiele deel zorgt voor beperkingen of verbeteringen, waarom doet de ene speler het wel goed bij de een en niet bij de ander. Dit tesamen maakt het meer. Verder is het iets om sociaal met anderen te zijn onder het genot van een biertje, zonder geweld of misbruik, om alle complexe vraagstukken des levens te relativeren en onze hersentjes een beetje rust te geven.
(bericht gewijzigd op 19-1-2010 23:11:11)
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 19-01-2010 23:09:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden