In lang vervlogen tijden zou in ons zonnestelsel een andere planeet geweest zijn. De planeet met de naam Theia zou zelfs aan de basis liggen voor het ontstaan van de maan en zou vernietigd geweest zijn toen ons zonnestelsel nog jong was. Op dit ogenblik zijn twee ruimtesondes van NASA op zoek naar de restanten van Theia. Michael L. Kaiser, wetenschapper bij het NASA Goddard Space Flight Center in Maryland, geeft toe dat het een hypothetische wereld is, vooral omdat we de planeet nooit hebben gezien.

Sommige onderzoekers geloven dat Theia 4,5 miljard jaar geleden in botsing kwam met de aarde, waardoor de maan ontstond. Theia zou ongeveer zo groot als Mars geweest zijn. Als de planeet Theia miljarden jaren geleden op de aarde botste, dan kan het puin samengeklit zijn om zo de maan gestalte te geven. Edward Belbruno en J. Richard Gott, twee wetenschappers bij de Princeton-universiteit, waren de eersten om dit hypothetisch scenario te lanceren.

Ondertussen zijn er een heleboel wetenschappers die het er mee eens zijn dat lang geleden een gigantisch object tegen de aarde knalde, maar het blijft gissen of dat een planeet, asteroïde of komeet was. Het puin dat na de botsing van het object tegen de aarde de ruimte in gekatapulteerd werd, zou zich samengeklit hebben en alvast sommige aspecten van de geologie op de maan kunnen verklaren. Vooral dan de grootte van de maankern en de samenstelling en dichtheid van de maanstenen.

Wetenschappers hopen dat de op 26 oktober 2006 gelanceerde STEREO (Solar TErrestrial RElations Observatory) tweelingsondes van NASA puinsporen van Theia zullen ontdekken. In dat geval zou de gesprokkelde informatie nieuw licht kunnen werpen op de geboorte van onze maan. Informatie die tot dusver verborgen gebleven is voor de telescopen op aarde.

 
(STEREO ruimtesonde)

De STEREO ruimtesondes bezoeken de Lagrangepunten L4 en L5, waar - door combinatie van de aantrekkingskracht van de zon en van de aarde - zich puin van het zonnestelsel heeft verzameld. Volgens Kaiser is dit de beste plaats om naar overgebleven puin en brokstukken van Theia te zoeken.

De STEREO ruimtesondes van NASA zijn in eerste instantie gebouwd als een zonnewaarnemingscentrum. Zo wil NASA onder andere nauwkeurig kunnen voorspellen hoe en wanneer de zogenaamde zonne-tsunami's een verwoesting op onze planeet kunnen veroorzaken (bron CNN).


(Verschillende Lagrangepunten in de ruimte)

Het feit dat de STEREO sondes de Lagrangepunten in september en oktober 2009 het dichtst zullen benaderen is een zuivere bonus voor de wetenschappers bij NASA. Volgens Kaiser loopt de vluchtroute van de sondes immers 'per ongeluk' door de Lagrangepunten L4 en L5.

Marsepars: De NASA is op zoek naar een planeet.
Het object is groot en rond en luistert naar de naam Theia.
Theia is zo'n 4,5 miljard jaar geleden voor het laatst gezien in de buurt van de maan.
Daarna is zij spoorloos verdwenen.
Heeft u haar gezien of mocht u enige informatie over haar hebben, neem dan zo spoedig contact met de NASA op of ga naar het dichtbijzijnde ruimtevaartagentschap.
Bij voorbaat dank voor uw samenwerking.
Cannot kill the Battery!!!
Op 28-05-2009 8:53:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
The Boognish: Oud nieuws, lees worlds in collision van I Velikovsky of aan Genesis voorbij van Sitchin. Het wordt pas nieuws als er daadwerkelijk een spoor wordt gevonden.
Op 28-05-2009 9:32:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Maan: Inderdaad, dit komt ook voor in Sitchin's interpretatie van de Enuma Elish, het Babylonische scheppingsverhaal. Interessant.

http://www.eridu.co.uk/Author/human_origins/AAS_Intro2/Sitchin_Message/enuma.html
(bericht gewijzigd op 29-5-2009 17:32:13)
The Lost History of Man: http://www.talc.site88.net
Op 28-05-2009 15:39:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
Maan:

Inderdaad, dit komt ook voor in Sitchin's interpretatie van de Enuma Elish, het Babylonische scheppingsverhaal. Interessant.

(http://www.eridu.co.uk/Author/human_origins/AAS_Intro2/Sitchin_Message/enuma.html)

Als je het tweede haakje, ), even weghaalt, doet je link het...
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 28-05-2009 17:39:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: Kan iemand misschien uitleggen hoe dit dan ongeveer gegaan zou kunnen zijn? Als ik me voorstel dat twee van zulke grote objecten botsen dat het zeg maar een deuk in één of beide objecten achter moet laten. Tevens lijkt het me dat de baan die beide object volgde verandert moet zijn.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 28-05-2009 18:11:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: De deuk heet nu stille oceaan, en het object heet ook wel Thiamat. Het puin zou de maan en de Kuipergordel zijn geworden, maar er zijn ook astronomen die beweren dat dit w.b. de maan gezien kansberekening onmogelijk is. Wat de baan betreft spreekt men eerder van schampen, dan botsen.
(bericht gewijzigd op 28-5-2009 18:45:49)
Nee, dank u.
Op 28-05-2009 18:43:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lemetje: Hoe zit het dan met die planeet grotendeels vol met water die met de Aarde 'samengesmolten' zou zijn? Mardoek?
Op 28-05-2009 20:47:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Volgens Marcel Messing is het allemaal nog gekker. De oude Babyloniers zouden hebben gesproken van een planeet (-rest) "Niburu" die zich niet orbitaal maar in een ellips rond de zon beweegt en elke pakweg 5500 jaar de aardbaan kruist. Hij verklaart hiermee de ondergang van Atlantis, de opkomst van de "moderne" geschreven geschiedenis, de legenden van het ontstaan van de mensheid als kruising tussen hogere diersoorten en "goden" ofwel buitenaardsen. Von Däniken zou het hiermee eens zijn, en ook Sitchin speculeert in die richting.

En zeg maar eens dat het onzin is! Het kan heel goed zijn, zelfs. Tenslotte is de mens op aarde niet bepaald deel van een natuurlijk evenwicht, en aanbidden nog steeds veel mensen de "goden" in de "hemel" die "op aarde neerdaalden" en "bodschappen sturen"etc.

De toename van de zonne-activiteit geeft volgens Messing aan, dat er weer iets staat te gebeuren en wel in het jaar 2012.

Ik ben benieuwd.

Op 28-05-2009 21:24:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Voorlopig is de zon nog inactief
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 29-05-2009 2:07:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Maan:
Ja Horus:

Maan:

Inderdaad, dit komt ook voor in Sitchin's interpretatie van de Enuma Elish, het Babylonische scheppingsverhaal. Interessant.

(http://www.eridu.co.uk/Author/human_origins/AAS_Intro2/Sitchin_Message/enuma.html)

Als je het tweede haakje, ), even weghaalt, doet je link het...


Dankie!
The Lost History of Man: http://www.talc.site88.net
Op 29-05-2009 17:32:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Maan:
Olav:

Volgens Marcel Messing is het allemaal nog gekker. De oude Babyloniers zouden hebben gesproken van een planeet (-rest) "Niburu" die zich niet orbitaal maar in een ellips rond de zon beweegt en elke pakweg 5500 jaar de aardbaan kruist. Hij verklaart hiermee de ondergang van Atlantis, de opkomst van de "moderne" geschreven geschiedenis, de legenden van het ontstaan van de mensheid als kruising tussen hogere diersoorten en "goden" ofwel buitenaardsen. Von Däniken zou het hiermee eens zijn, en ook Sitchin speculeert in die richting.

En zeg maar eens dat het onzin is! Het kan heel goed zijn, zelfs. Tenslotte is de mens op aarde niet bepaald deel van een natuurlijk evenwicht, en aanbidden nog steeds veel mensen de "goden" in de "hemel" die "op aarde neerdaalden" en "bodschappen sturen"etc.

De toename van de zonne-activiteit geeft volgens Messing aan, dat er weer iets staat te gebeuren en wel in het jaar 2012.

Ik ben benieuwd.




Dat heeft Messing van Sitchin.
Naar mijn mening haalt Marcel Messing gewoon een aantal onderwerpen aan die hij, denk ik, vooral op internet gelezen heeft, dus zonder echt diepgaand onderzoek, maar wel toegankelijker en in het Nederlands beschreven voor het grote publiek.

Sitchin houd zich echter weinig bezig met Atlantis maar heeft wel onderzoek gedaan in Amerika en daar vanuit concluderend acht hij het wel mogelijk dat Atlantis bestaan kan hebben.
(bericht gewijzigd op 29-5-2009 17:40:49)
The Lost History of Man: http://www.talc.site88.net
Op 29-05-2009 17:37:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden