Wat is de zin van het leven? In dit blog onthullen wij het antwoord op de meest prangende vraag die denkers, luchtfietsers en betweters al eeuwen in de ban houdt. Iedereen die op een mooie zomeravond wel eens de sterren bekeken heeft, zal vroeg of laat overvallen worden door grote vragen waarvan 'de zin van het leven' misschien wel de grootste is. Meestal blijven deze vragen onbeantwoordt, maar er zijn er bij die hele verhandelingen schrijven en zich in bochten wringen om, de vaak achteraf teleurstellende, antwoorden te formuleren. Een antwoord op de vraag wat de zin van het leven is kan van essentieel belang zijn, al was het maar omdat leven doelloos lijkt als je de zin ervan niet doorgrondt. Enfin, het antwoord op de grote vraag is eigenlijk heel simpel en wat belangrijker is: duidelijk aantoonbaar. Hoewel het antwoord in paar woorden gegeven kan worden vereist de uitleg een paar regels meer, maar dan heb je ook wat.

(Het ontstaan en de groei van steeds meer nieuwe (sub)culturen, de diversiteit kent geen grenzen)

Als we uitgaan van een 'Big Bang' theorie of een hogere macht die 'poef' uit niets iets wist te maken, dan ging het ontstaan van het universum als volgt: Allereerst vlogen er piepkleine deeltjes in de vorm van quarks in de rondte. En dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, geldt ook voor deeltjes en al snel vormde die kwantumdeeltjes zich tot verschillende sub-atomaire deeltjes. Als we de wetenschap mogen geloven bestonden de allereerst gevormde elementen uit waterstof en helium. Na verloop van tijd wisten deze twee elementen zich te binden tot nevels die op hun beurt het kraambed vormden van de zo helder schijnende sterren.

Dankzij de enorme energie van de sterren ontstonden er meer en zwaardere elementen en zo nu en dan explodeerde zo'n ster waarbij de vrijgekomen energie en deeltjes voor kettingreacties zorgden, waarbij neutronen zich bonden aan zware deeltjes zodat er uiteindelijk een honderdtal verschillende stabiele deeltjes ontstonden. Met deze basisbouwstenen kon het feest pas goed beginnen en het universum begon zich steeds meer en meer te vullen met verschillende soorten hemellichamen. Sommige van die planeten kregen een vaste vorm en dankzij tektonische krachten ontstonden er mineralen. De geologische krachten brachten verschillende steensoorten en nieuw gevormde kristallen voort. Naarmate tijd verstreek ontstonden er zo op aarde steeds meer nieuwe gekristalliseerde mineralen.


(Twee verschillende studies (1982 en 1992) tonen de voorschrijdende diversiteit aan in de evolutie van het leven op aarde)

Dankzij de basisbouwstenen en allerhande processen nam op aarde de diversiteit toe en ongeveer 3.8 miljard jaar geleden ontstonden ook de eerste primitieve levensvormen. Het was een proces van vallen en opstaan waarbij telkens weer nieuwe of aangepaste levensvormen ontstonden. En zoals ieder kind dat met Lego speelt weet, kan je met meer verschillende steentjes nog veel meer verschillende dingen maken. Uiteindelijk begon zo het tijdperk van de dinosauriërs, wat gezien kan worden als de kick-off van nog meer diversiteit. Sinds de dino's zo'n tweehonderd miljoen jaar geleden verschenen, heeft de diversiteit zich ongeveer verdubbeld. Er ontstonden steeds meer soorten gewervelden, ongewervelden en planten; een verscheidenheid die exponentieel toenam.


(Exponentiële groei van (A) planten (B) gewervelden en (C) insecten)

Het plaatje wordt langzaam zichtbaar. Zowel op kosmische, geologische en biologische schaal zien we hetzelfde patroon. Het begint met een paar ingrediënten en al rap ontstaan daar telkens nieuwe dingen uit. Alles in het universum is erop gericht om diversiteit te vormen en dankzij die diversiteit gaat de deur open naar - inderdaad - nog meer diversiteit. Wij, de mens, zijn ook ontstaan uit de kosmische wet om diversiteit te vormen en dus kunnen wij op onze beurt niets anders dan voor nog meer diversiteit zorgen.


(Exponentiële groei in het aantal Amerikaanse patenten)

"Zo boven, zo beneden" zeiden de wijzen al en de mens werkt continu aan het uitbreiden van de diversiteit. Een Amerikaanse Gamma-variant verkoopt bijvoorbeeld grofweg 480.000 producten. Alleen al aan houtschroeven verkopen ze 2.432 verschillende soorten. Via Amazon.com kunt u kiezen uit 85.000 mobiele telefoons en bijbehorende zaken en heeft de mensheid al meer dan 500.000 films gemaakt. U kunt uw Ipod vullen met meer dan 10 miljoen verschillende liedjes. Mondiaal kunt u tijdens het shoppen een keuze maken uit meer dan 100 miljoen verschillende producten. En nog steeds komen daar dagelijks steeds meer en meer verschillende producten bij.

De mens doet wat het universum al deed en dat is zorgen voor diversiteit. Of het nu gaat om inzichten, levensstijlen, gerechten of producten: telkens ontstaan er varianten en varianten op die varianten. Men schat dat er omstreeks 2060 meer dan een miljard verschillende liedjes te horen zullen zijn en 12 miljard verschillende producten in de schappen liggen. Zo kunt u bij de Amerikaanse schoenenreus Zappos nu al kiezen uit 90.000 verschillende soorten schoenen en zal, als de lijn zich voortzet, in 50 jaar tijd dat aantal gegroeid zijn tot 10 miljoen.

Het patroon van exponentiële groei is overal zichtbaar. Maar soms gaat het mis, dan piekt de lijn. Interne of externe omstandigheden zorgen er dan voor dat de lijn afgebroken wordt. Dat kan bijvoorbeeld dankzij de inslag van een komeet zijn of de uitvinding van een radicaal nieuw product. Maar als een lijn zo abrupt wordt afgebroken, dan begint het feest gewoon weer opnieuw en ontstaan er nog meer nieuwe lijnen met nog meer diversiteit. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomst van de radio die gestuit werd door de uitvinding van de TV en tegenwoordig de rol van de computer. Bij iedere verandering is er weer meer diversiteit en exponentiële groei.

Wat is de zin van het leven?

Simpel, de zin van het leven is diversiteit en groei! Waarom? Gewoon, omdat het kan. Waar stop het? Nergens, het gaat gewoon door tot een kritische grens bereikt wordt en dan ontstaan er gewoon weer nieuwe mogelijkheden tot diversiteit. Moeten we met deze wetenschap blij zijn? Maakt niet uit, ook meningen vallen onder de wetten van de diversiteit. Vroeger hing de mensheid maar een paar religieuze, politieke of filosofische meningen aan en tegenwoordig heeft ook de individuele beeldvorming een exponentiële groei doorgemaakt. En dat is het mooie van dit blogje. Of u het er nu wel of niet mee eens bent, nuances of veranderingen aanbrengt, de stelling blijft overeind.

Vanaf vandaag hoeft u zich niet meer het hoofd te breken over de vraag wat de zin van het leven is. En dat opent weer deuren voor nieuwe zaken en nieuwe dingen.

Dat men door van diversiteit een eenheidsworst te maken eigenlijk weer een nieuwe variant van die diversiteit met exponentiële groei maakt, toont Brussel u in het filmpje hieronder.

tjerky: Het moet niet gekker worden...
Nee, dank u.
Op 11-06-2009 1:51:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: Groei is geen zin, groei is een manifestatie. De zin van het leven is de zin die je er zelf aan geeft. Het leven ís. 'Zijn' is de hoogste zin die daarin te vinden is. De drang om te blijven 'zijn' zorgt voor de groei en vermenigvuldiging. That's all.
United as one. Divided by zero.
Op 11-06-2009 1:55:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Wie intens kan genieten van mensen, dieren, muziek, natuur, en bezig zijn met dat wat je graag doet, dat kan bijvoorbeeld kunst zijn, of werk, sport, af wat dan ook, weet vanzelf wat de zin van het leven is.
Als je vraagt: wat is de zin van dit leven, gaat het waarschijnlijk niet zo goed met je en is het verstandig stil te staan bij het NU, weer met beide benen op de grond,
'Don't forget rule number 6'
Op 11-06-2009 5:10:03 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Draconian: Wat een slap gelul de laatste tijd. Site is er ook niet sneller van geworden met al die reclamebanners.
.......
Op 11-06-2009 6:43:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bassie22: And we're just a part of it! We're all as one!

Oud nieuws. Dit stond al geschreven in diverse heilige boeken. Alleen de mensen hebben die verhalen verkracht naar voor een mens begrijpelijk verhaal. De mataforen vertaald naar verhalen met mensen en wonderen.... Die verhalen zijn zo verkracht, dat wij nu denken dat wij als mens helemaal los staan van alles. Het gevolg? Kijk maar naar het journaal....
Nieuw Bewust Zijn
Op 11-06-2009 7:34:13 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Helemaal geen slap gelul, dit is een geweldig artikel.

Eindelijk iemand die eens verder kijkt dan God of Darwin en het hele plaatje ziet.

Chapeau!
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 11-06-2009 9:13:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje: -zucht-
iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 11-06-2009 9:26:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ebeening: De ware zin des levens is: PINDAKAAS! (ook heel divers)
Op 11-06-2009 9:39:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: "We zijn op de wereld om mekaar,
om mekaar
te helpen, nietwaar?"
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 11-06-2009 10:18:55 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh: Zingeving is het bijproduct van de interactie tussen 'zijn' en 'doen'.
Het is een illusie die wordt opgewekt tussen de wisselingen van deze twee zielsposities.

Ook 'dat wat is' is verstrengeld in deze illusie, maar minder dan wij.

Desalniettemin is de illusie bij ons zo sterk dat de effecten goed voelbaar zijn en ons een scala van emoties oplevert, de zogenaamde diepere emoties.

Ik denk dat voor mensen de zin van het leven duidelijk wordt als ze aan het eind kunnen terugkijken en zeggen dat hun leven zin heeft gehad...
(bericht gewijzigd op 11-6-2009 10:57:17)
ALLES IS WAAR
Op 11-06-2009 10:48:46 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol: Wil je de zin van het leven weten? Kijk dan naar wat de zin is van niet leven. Alles wat er dan overblijft is de zin van het leven.

Tetzmol.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 11-06-2009 11:12:14 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe: Volgens mij leven we in een continuüm (hebben ze mij ergens wijs gemaakt).
Dat continuüm (het heelal met al zijn universa enz) heeft een vaste waarde aan energieën, die wel contineu in verandering zijn, maar altijd binnen dit continuüm en waarvan zij enkel steeds kleinere kopieën zijn van datzelfde continuüm.
Bij deze wordt denk ik wederom de fout gemaakt uit te gaan van ons universum en het ontstaan daarvan doormiddel van bv een big bang en daarmee de ontkenning van de rest van het continuüm, want actie=reaktie en het ontbreekt in deze aan de aktie (maw, waar kwam al die immense energie vandaan die de big bang veroorzaakte?).
Binnen het continuüm is er een aktie geweest die deze reaktie veroorzaakte en vanwaar de energie komt dat ons universum creëert, anders zou deze niet constant blijven maar juist steeds langzamer gaan werken (de werking van protonen en electronen spreekt dit tegen) en erger nog instabiel zijn!

Wat is dat constante?
Eigenlijk de tegenkracht van het uitdijende universum van ons en de bindende factor is.

Is in feite dan niet alles een cyclus van energieën binnen dat continuüm, waarbij het vanuit ons oogpunt misschien lijkt dat alles groeit, omdat wij zelf slechts een klein deel zijn van deze cyclus en die niet kunnen overzien, maar deze cyclus zich dus wel degelijk afspeelt BINNEN een continuüm?
Is er dan nog sprake van groei of enkel van transformatie van de energieën binnen dit continuüm in steeds herhalende cycli die zowel van micro naar macro als van macro naar micro nivo overgaan?

Zo boven zo beneden?

(bericht gewijzigd op 11-6-2009 12:07:34)
Carpe diem homo universalis
Op 11-06-2009 11:25:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince: 42
Religion, a placebo which causes damage.
Op 11-06-2009 11:59:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje:
Tetzmol:

Wil je de zin van het leven weten? Kijk dan naar wat de zin is van niet leven. Alles wat er dan overblijft is de zin van het leven.

Tetzmol.

of kijk wat de zin van het leven NIET is. wat overblijft is de zin van het leven

studentje.
iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 11-06-2009 13:02:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps:
DaVince:

42


Het antwoord op alle vragen.

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 11-06-2009 13:16:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Draconian:

Wat een slap gelul de laatste tijd. Site is er ook niet sneller van geworden met al die reclamebanners.

Kost je 1.30 om de banners weg te halen: http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=2428
Heb ik ook gedaan. Ideaal.
United as one. Divided by zero.
Op 11-06-2009 13:49:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
inochiyo:
ThoTh:

Zingeving is het bijproduct van de interactie tussen 'zijn' en 'doen'.
Het is een illusie die wordt opgewekt tussen de wisselingen van deze twee zielsposities.

Ook 'dat wat is' is verstrengeld in deze illusie, maar minder dan wij.

Desalniettemin is de illusie bij ons zo sterk dat de effecten goed voelbaar zijn en ons een scala van emoties oplevert, de zogenaamde diepere emoties.

Ik denk dat voor mensen de zin van het leven duidelijk wordt als ze aan het eind kunnen terugkijken en zeggen dat hun leven zin heeft gehad...

hallo
zou ik mogen vragen wat dit totus emanit ex voto betekent?
Op 11-06-2009 14:18:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
inochiyo:

hallo
zou ik mogen vragen wat dit totus emanit ex voto betekent?


Volgens mij is het Latijn en betekent het zoiets als: alles gebeurt zoals beloofd (krachtens een belofte).

ThoTh?
Op 11-06-2009 14:29:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld:
paps:

Helemaal geen slap gelul, dit is een geweldig artikel.

Eindelijk iemand die eens verder kijkt dan God of Darwin en het hele plaatje ziet.

Chapeau!


inderdaad, het verhaal is logisch.

het kost sommige alleen wat moeite om afstand te nemen van de eigen vastgeroeste ideeën.
Op 11-06-2009 16:56:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Ganzfeld:

inderdaad, het verhaal is logisch.

Alles wat de mens bedenkt, hoe gek ook, valt logisch te onderbouwen. Logica is een berg én een dal.
United as one. Divided by zero.
Op 11-06-2009 18:07:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
studentje:
3.14po:

Ganzfeld:

inderdaad, het verhaal is logisch.

Alles wat de mens bedenkt, hoe gek ook, valt logisch te onderbouwen. Logica is een berg én een dal.

een berg én een dal? onderbouw dat eens logisch?
iedere vlieg wordt ooit een vloog.
Op 11-06-2009 18:12:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
studentje:

3.14po:

Ganzfeld:

inderdaad, het verhaal is logisch.

Alles wat de mens bedenkt, hoe gek ook, valt logisch te onderbouwen. Logica is een berg én een dal.

een berg én een dal? onderbouw dat eens logisch?

Eenvoudig, logica is gebaseerd op de perceptie van de logicus. En perceptie is zwaar kneedbaar. Van high tot low, van links naar rechts en van voor naar achter.
United as one. Divided by zero.
Op 11-06-2009 18:15:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Link: Dus...als ik ervan uit ga dat deze stelling klopt,..

Een schizofreen (meerdere persoonlijkheden) is een persoon waarbij toch tamelijk wat diversiteit aanwezig is... moet ik er dan vanuit gaan dat een persoon met schitsofrenie verder geëvolueerd is? of 'de zin van het leven' beter onder de knie heeft?

lijkt me toch maar een rare stelling niet?

Diversiteit is de som van 'de zin van het leven' het eindprodukt (laat ik het zo noemen). De zin van het leven is voor iedereen anders ,.. anders zou het eind produkt geen diversiteit zijn!!!
Op 11-06-2009 18:33:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Link:

Dus...als ik ervan uit ga dat deze stelling klopt,..

Een schizofreen (meerdere persoonlijkheden) is een persoon waarbij toch tamelijk wat diversiteit aanwezig is... moet ik er dan vanuit gaan dat een persoon met schitsofrenie verder geëvolueerd is? of 'de zin van het leven' beter onder de knie heeft?

lijkt me toch maar een rare stelling niet?

Nee, want je weet zelf dat de logica niet klopt. Als jij het al niet logisch vindt...
United as one. Divided by zero.
Op 11-06-2009 18:42:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
Ganzfeld:

paps:

Helemaal geen slap gelul, dit is een geweldig artikel.

Eindelijk iemand die eens verder kijkt dan God of Darwin en het hele plaatje ziet.

Chapeau!


inderdaad, het verhaal is logisch.

het kost sommige alleen wat moeite om afstand te nemen van de eigen vastgeroeste ideeën.

"The mind is like a parachute, it only works when it is open!"
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 11-06-2009 18:44:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: ik heb altijd zin
(bericht gewijzigd op 11-6-2009 19:14:07)
United as one. Divided by zero.
Op 11-06-2009 19:14:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Link:

Diversiteit is de som van 'de zin van het leven' het eindprodukt (laat ik het zo noemen). De zin van het leven is voor iedereen anders ,.. anders zou het eind produkt geen diversiteit zijn!!!

Wie zegt dat diversiteit het eindproduct is en niet het middel?
ALLES IS WAAR
Op 11-06-2009 19:14:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: Geheel mee eens alles wat er is en alles wat we doen is omdat het kan.
Als je mijn youtube kanaal ziet begrijp je dat mijn motto ook is 'Omdat het kan!'
Stroom moet vloeien.
Op 11-06-2009 19:23:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cool: ik zeg bij de zin van het leven, dat het antwoord voor iedereen wel anders is
Op 11-06-2009 22:36:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bounty: En hoe lang hebben ze gedaan over dit onderzoek?

Wat een flauwekul. Zo kan ik ook een onderzoek maken. Gewoon een paar losstaande, niets met elkaar te maken hebbende, feiten verzamelen om deze vervolgens aan elkaar te schrijven en Voila "de zin van het leven"

Leven wordt geboren, leven gaat dood. Een ster wordt geboren, een ster gaat dood. Net als een planeet en weet ik veel wat nog meer. De zin van het leven is dat alles wordt geboren om vervolgens weer dood te gaan. En zo kan ik er nog wel een paar "onderzoeken".
De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de zaken waar jij onbewust bekwaam goed in bent !
Op 11-06-2009 22:47:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Het hele universum gedraagt zich vanaf de Big Bang al als volgt:

Verbindingen worden gemaakt, complexe structuren worden gevormd.

Wij mensen zijn het resultaat van de drang van het universum.

Niks God, niks evolutie of Darwin, wij zijn gewoon een gevorderd biochemisch/atomair product.

De zon, de maan, de sterren, de elementen, rotsen, water, planten, leven, dieren, mensen, allemaal producten van de oerdrang van moeder Universum om complexe verbindingen te maken.

Volstrekt logisch als je het grote geheel kunt zien.

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 12-06-2009 0:32:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: De zin van het leven? Uiteindelijk niets.

je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 12-06-2009 0:45:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
paps:

Het hele universum gedraagt zich vanaf de Big Bang al als volgt:

Verbindingen worden gemaakt, complexe structuren worden gevormd.

Wij mensen zijn het resultaat van de drang van het universum.

Niks God, niks evolutie of Darwin, wij zijn gewoon een gevorderd biochemisch/atomair product.

De zon, de maan, de sterren, de elementen, rotsen, water, planten, leven, dieren, mensen, allemaal producten van de oerdrang van moeder Universum om complexe verbindingen te maken.

Volstrekt logisch als je het grote geheel kunt zien.

en exact dat groter geheel dat jij omschrijft noemen sommigen god en diens wegen. Niets mis mee.
United as one. Divided by zero.
Op 12-06-2009 1:01:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
rudiev:

De zin van het leven? Uiteindelijk niets.

Mijn zoontje (7) vraagt aan mij wat er voor ons Zijn was en als dat Niets was, wat was dat dan. Want Niets is ook Iets. Namelijk Niets.
En als het toch Iets was, wat was dát dan?
Misschien wel Niets.
7 Jaar en ik kan de vragen al niet beantwoorden...
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 12-06-2009 1:46:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Devi: Slim!
As above, so below.
Op 12-06-2009 2:28:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Uiteindelijk is de werkelijke zin van het leven niet in de context van een leven te begrijpen. De werkelijke zin van het leven moet je in het perspectief van eeuwigheid zien. Anders ben je bezig met ofwel misplaatste arrogantie danwel waan dat de mens zo'n grote plaats in zou nemen in alles wat is.

Het is logisch als je eeuwigheid neemt, je zou dit niet kunnen verdragen. Alles wat je weet en hebt gedaan, alles wat je bent te weten. En niks daarbuiten. Zou het niet ondragelijk zijn om zo 'eeuwig' te bestaan?
Dat is waarom wij vergeten wat wij zijn en bestaan in een andere dimensie van formaat, of een andere dimensie van structuur of zelfs een andere dimensie van bestaan. Begrijp dat er werelden in werelden zijn, nano en macro werelden vol leven, wat een steen is voor de gemiddelde boerenlul, is voor iemand die dit begrijpt een universum. Jawel, er zit een universum aan leven in elke steen, in elke stip of noem het voor het gemak maar pixel of beter nog zandkorrel op de wereld zit een universum vol microleven, en in dat microleven zit een universum aan nanoleven, en in dat nanoleven etc.

En zo zijn wij ook nanoleven voor 'andere dimensies.
Dat is de structuur van het leven, en de zin van het leven is inderdaad bestaan, maar niet om iets te worden.. maar om 'iets' te zijn..in plaats van 'alles'. En daarom gaan we ook dood, dood is niet meer dan transitie, het afwerpen van de persona maar ook de belichaming van wat jij hebt 'be-leeft' en wat overblijft is dezelfde energie die elke vorm weer aan kunt nemen. In de superrealiteit besta je relatief ten opzichte van alles wat is. We zouden niet terug willen naar onze essentie, anders zouden we hier niet zijn.

Mensen die zeggen dat je verlicht bent als je terug naar het een zijn wilt.. ben ik het mee oneens. Zonder een zijn was er geen leven.
Wees dus maar blij dat we niet meer een zijn, tenzij je levensmoe bent en ziedaar is weer transitie. Dus wees wie je nu bent zolang je maar streeft naar de hoogste vorm van.
Op 12-06-2009 5:13:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
todo: Soms lijkt de zin van het leven wel te bestaan uit belasting betalen en meer niet...
Op 12-06-2009 7:30:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps:
3.14po:

paps:

Het hele universum gedraagt zich vanaf de Big Bang al als volgt:

Verbindingen worden gemaakt, complexe structuren worden gevormd.

Wij mensen zijn het resultaat van de drang van het universum.

Niks God, niks evolutie of Darwin, wij zijn gewoon een gevorderd biochemisch/atomair product.

De zon, de maan, de sterren, de elementen, rotsen, water, planten, leven, dieren, mensen, allemaal producten van de oerdrang van moeder Universum om complexe verbindingen te maken.

Volstrekt logisch als je het grote geheel kunt zien.

en exact dat groter geheel dat jij omschrijft noemen sommigen god en diens wegen. Niets mis mee.

Zolang mensen zich niet met de inhoud bemoeien niet nee....

Zodra er besloten wordt dat je God alleen goed kunt dienen door op zondag niet te werken en geen condooms te gebruiken en nog meer zielige interpretaties.....
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 12-06-2009 9:15:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe: "Leven wordt geboren, leven gaat dood. Een ster wordt geboren, een ster gaat dood. Net als een planeet en weet ik veel wat nog meer. De zin van het leven is dat alles wordt geboren om vervolgens weer dood te gaan."

Is dat zo?
Of is dat enkel zo vanuit ons perspectief?
Einstein zei al dat energie niet vergaat maar enkel transformeerd.
Een ster gaat bv niet dood, hij transformeert tot een zwart gat (de energie gaat dus niet verloren):

"De bestanddelen van de superreus (zoals zuurstof, koolstof en ijzer) worden ver de ruimte in geslingerd. Uit dit sterrenstof worden uiteindelijk weer nieuwe sterren en planeten gemaakt."

http://www.esa.int/esaKIDSnl/SEMUDEWJD1E_OurUniverse_0.html

Als je in een baarmoeder zou zijn ten tijde van een zwangerschap, dan zou je eerst 1 cel zien die transformeert tot 2 enz, om uiteindelijk een baby te worden.
Dan gaat die baby langzaam richting een (licht) punt en vanuit jouw perspectief zou hij/zij "verdwijnen/sterven".
Maar aan de andere kant van dat punt wordt die baby dan opgevangen en ervaren als "nieuw leven"

Dood is een illusie, het is enkel de transformatie van energie.
(bericht gewijzigd op 12-6-2009 9:46:53)
Carpe diem homo universalis
Op 12-06-2009 9:44:35 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe:
Ja Horus:

rudiev:

De zin van het leven? Uiteindelijk niets.

Mijn zoontje (7) vraagt aan mij wat er voor ons Zijn was en als dat Niets was, wat was dat dan. Want Niets is ook Iets. Namelijk Niets.
En als het toch Iets was, wat was dát dan?
Misschien wel Niets.
7 Jaar en ik kan de vragen al niet beantwoorden...


Misschien kan deze man je aan antwoorden helpen, al denk ik niet dat het verstandig is een kind van zeven al lastig te vallen met zulke complexe materie

http://video.google.nl/videosearch?q=nassim+haramein&hl=nl&emb=0&aq=0&oq=Nassim+#

Het is niet zo'n beste kwaliteit, maar als je torrentsoftware hebt is het misschien handig om in de zeepkist week 23 te kijken bij de link die ik daar aan Rudiev gaf, die mij op deze theorie wees (the unified field theory).

Kinderen kunnen idd prachtige dingen zeggen en vragen.
Toen ik eens aan mn zoontje vroeg wat hij dan dacht dat hij hier deed was zijn antwoord:

"Om alles kapot en dan weer nieuw te maken"

Kdenk dat ie toen een jaar of 5 was.


(bericht gewijzigd op 12-6-2009 9:58:34)
Carpe diem homo universalis
Op 12-06-2009 9:56:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Uit stof zijt gij ontstaan en tot stof zult gij wederkeren.

Toch?
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 12-06-2009 10:51:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Red Snapper: De zin van het leven, is de zin die je er aan geeft..
Op 12-06-2009 11:11:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Red Snapper:

De zin van het leven, is de zin die je er aan geeft..

Voila.
United as one. Divided by zero.
Op 12-06-2009 0:50:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
rudiev:

De zin van het leven? Uiteindelijk niets.

Uiteindelijk houdt alles op te bestaan en is alles zinloos geweest, omdat alles wat gedaan is niet kan weerhouden wat gebeuren gaat, het onvermijdelijke is onvermijdelijk, en dat is het eind van alles. Alles van begin tot eind is slechts een kettingreactie van gebeurtenissen, elke actie heeft een reactie waarbij de reactie weer de actie is van een opvolgende reactie, dit gaat door tot het eind. Het eind is de reactie van de actie het begin.
Wat het eind dan is? Dat is nu nog een vraag zonder antwoord en misschien kom je het nooit te weten.
Hier tussen moet je je leven maar gewoon leven en is het wat het is. Je leven is slechts een reactie op voorgaande acties.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 12-06-2009 13:05:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
frans: When it is possible, then it must occur
Op 12-06-2009 14:12:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Whyme: Was deze site niet voor het openen van de geest?

Bah, zo maak je je er wel erg simpel van af.. De gebruikelijke nuance is compleet verdwenen, alles wordt vertelt alsof het de enige waarheid is in dit universum.. Jammer GW...
pluk de nacht, slapen kan altijd nog.
Op 12-06-2009 18:44:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
frans:

When it is possible, then it must occur

When its imaginable, it must be possible.
Op 12-06-2009 20:08:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Eigenlijk gaat dit niet over de zin van het leven maar over de ontwikkeling van het alles.

Waarom zijn atomen samen gaan klitten? Waarom zijn er elementen gevormd? Waarom zijn er sterren ontstaan? Waarom hebben zich aminozuren gevormd? Waarom is er leven ontstaan?

Zelfde antwoord: Schijnbaar is er een soort oerdrang in onze kosmos die ingewikkelde diversiteit na streeft.
Vraag die nu opkomt: Hoe veel ingewikkelder kan het nog?
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 13-06-2009 22:33:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
todo:
paps:

Eigenlijk gaat dit niet over de zin van het leven maar over de ontwikkeling van het alles.

Waarom zijn atomen samen gaan klitten? Waarom zijn er elementen gevormd? Waarom zijn er sterren ontstaan? Waarom hebben zich aminozuren gevormd? Waarom is er leven ontstaan?

Zelfde antwoord: Schijnbaar is er een soort oerdrang in onze kosmos die ingewikkelde diversiteit na streeft.

Vraag die nu opkomt: Hoe veel ingewikkelder kan het nog?

Maar dat maakt het toch niet ingewikkelder?
Een molecuul is een bepaalde rangschikking van atomen, in sommige gevallen vluchtig, in andere gevallen bijna permanent.
Dat is geen chaos, maar orde.
Het kan dus best zijn dat het streven naar orde een oorzaak en diversiteit het gevolg is.
Op 13-06-2009 23:20:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Zijn wij dan de kroon op het streven of een tussenstation..?

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 13-06-2009 23:38:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
paps:

Zijn wij dan de kroon op het streven of een tussenstation..?

We zijn ten opzichte van, in betrekking tot en naar reden toe.
Op 14-06-2009 0:02:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer:
paps:

Zijn wij dan de kroon op het streven of een tussenstation..?


Goed gezegd paps!

Bewegingsrichting (van 'het leven') ≠ zin (van 'het leven')
God... Dat ben je zelluf!
Op 14-06-2009 1:06:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer:
3.14po:

paps:

Het hele universum gedraagt zich vanaf de Big Bang al als volgt:

Verbindingen worden gemaakt, complexe structuren worden gevormd.

Wij mensen zijn het resultaat van de drang van het universum.

Niks God, niks evolutie of Darwin, wij zijn gewoon een gevorderd biochemisch/atomair product.

De zon, de maan, de sterren, de elementen, rotsen, water, planten, leven, dieren, mensen, allemaal producten van de oerdrang van moeder Universum om complexe verbindingen te maken.

Volstrekt logisch als je het grote geheel kunt zien.

en exact dat groter geheel dat jij omschrijft noemen sommigen god en diens wegen. Niets mis mee.


En 'god en diens wegen' impliceert dan weer de Hebreërs, Het Oude Testament, Satan, Inquisitie, enz.?????

"HOUDT HET DAN NHHHÒÒÒÒIT OP!!!???" - Snotter snotter snotter...



'Allah' is klein!
Kleiner dan 'God'.
Zowel qua ethische standaard als qua territorium.
De Mens is pas groot!
Vooral de ethische verworvenheden van de mens (Universele Rechten van de Mens bijvoorbeeld = rechten van het individu), maar ook territoriumsgewijs...
God dat ben je zelf!!! Dat begrepen de Grieken al...
Misschien dat ik dit jaar maar eens op bedevaart ga naar Athena! Oh schoon Athena.
"Weiße Bonen aus Atheeeeeen..."
Heerlijk. Liedje.


(bericht gewijzigd op 14-6-2009 8:49:02)
God... Dat ben je zelluf!
Op 14-06-2009 1:47:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
paps:

Eigenlijk gaat dit niet over de zin van het leven maar over de ontwikkeling van het alles.

Waarom zijn atomen samen gaan klitten? Waarom zijn er elementen gevormd? Waarom zijn er sterren ontstaan? Waarom hebben zich aminozuren gevormd? Waarom is er leven ontstaan?

Zelfde antwoord: Schijnbaar is er een soort oerdrang in onze kosmos die ingewikkelde diversiteit na streeft.
Vraag die nu opkomt: Hoe veel ingewikkelder kan het nog?


Zoals jij het stelt duidt het op een intelligentie die zorgt dat er groei is en diversiteit wordt nagestreefd. Immers, iets moet een dergelijk proces toch op gang brengen en bijsturen?
Onderschriften zeggen niets
Op 14-06-2009 15:03:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Niet perse een intelligentie maar wel een soort drang...

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 15-06-2009 0:01:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: De zin van het leven is een zinvol leven te hebben.
(bericht gewijzigd op 19-6-2009 21:34:56)
United as one. Divided by zero.
Op 19-06-2009 21:34:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Theo B.: Het grote doel

Iedere donkere winter gaat voorbij en het licht wint het steeds weer
van de duisternis. Symbolisch voor ons leven. Het licht zal het altijd
winnen van het duister.
Hier een aantal woorden van een oud man, die veel ondervonden heeft
en vreugd en verdriet geproefd heeft en die van jongs af aan gezocht heeft
naar de zin van het leven. Nu als 85 jarige, ernstig ziek en aan het eind van mijn leven, wil ik troost en hoop
schenken aan wie dat nodig heeft. En ik begin met een citaat van de
bekende schrijver Ernst Hemingway:

"Je kunt een man wel doden, maar niet overwinnen”

Dit raakt de kern van het leven. Wij, mensen strijdend met allerlei
tegenslag, wanhoop, zorg, verdriet, onrecht en verdrukking, zijn niet
geboren om overwonnen te worden. Wij kunnen hooguit strijdend ten
onder gaan, maar als wij het geloof in ons zelf behouden en in het
doel van ons leven dan kan niets of niemand ons overwinnen.

Mijn zoon, is op 4 maart 2012 aan een dodelijke vorm van kanker
overleden. Maar ik weigerde mij door het verdriet te laten overspoelen.
Mijn zoon is wel gestorven, overleden zoals men dat noemt, dus "over
het lijden heen" en zoals God het wilde, maar dood ging hij niet.

Niet één waarlijk oprecht en moedig mens gaat dood! DE DOOD BESTAAT
NIET! Ook voor mij niet. Daarom zal er straks op mijn grafsteen staan;
"IK BEN NIET DOOD MAAR ERGENS ANDERS" Omdat ik weet dat ik dan in de
rustplaats van onze hemelse Vader ben, in het Paradijs, zoals beloofd
wordt in het Boek van Mormon, Alma 40:11-12.

Ik hou van de 5de symphonie van Beethoven met die beroemde aanvangs-
tonen die in de oorlog als de V in Morseschrift werd gebruikt, maar
ook in gebaar met in V vorm opgestoken vingers, de V van VICTORIE
uitbeeld. Dat draagt ook Beethovens 5 de zo magistraal uit; De moedige
strijd van de mens die vallend en opstaand klimt hoger en hoger, op
weg naar de sterren, ondanks alles wat tegenhoudt, tegenslag en noodlot.
Beethoven zegt zelf van de begin tonen van zijn 5de symphonie: ”Zo
klopt het noodlot aan de deur”. Maar wij kunnen dat noodlot tarten
omdat wij uiteindelijk zullen overwinnen. Hoe vaak het noodlot aan
onze deur klopt, hoe dikwijls de mens vernederd, geslagen en gesmaad
wordt, hoe dikwijls onze hoop en verwachting de bodem wordt ingeslagen
en wij ter aarde worden neergeworpen, hoe vaak ons geluk door
demonische machten wordt afgebroken door ziekte, oorlog, ramp en vernietiging
en wij verdrietig op de puinhopen teneer geslagen liggen, tóch richt
de mens zich steeds weer moedig op, hoewel gebeukt en geslagen, om
voort en voort te gaan, te klimmen op en op, hoger en hoger,
onverzettelijk en vastberaden stap voor stap zet de mens de tocht van
het leven voort, steeds omhoog strevend ondanks tegenslagen en
verdriet dat hem tijdelijk terug werpt, op naar het einddoel die de
glorieuze overwinning is op alle machten der duisternis, valse goden en krachten
die ons naar beneden trachtten te trekken, “terug naar de sterren onze
eeuwige bestemming”.
Eens in het donkerste uur van de geschiedenis, putte een jonge vrouw hier moed en hoop uit met de volgende woorden:
"De mens is het mooiste stuk uit Gods schepping en ik weet zeker dat
Hij op het eind met een glimlach op ons wacht: (Jeanne d'Arc 1412-1431)
theobaalman@gmail.com of Baalman Blog


Op 14-03-2013 0:08:59 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: To late om er op in te gaan
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 14-03-2013 0:36:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Riddle:
Chris de Boden:
To late om er op in te gaan

Gemiste kans Chris. Dan had je beter niets kunnen zeggen.

Of: "Bedankt voor dit prachtige verhaal Theo! En een goede reis naar de sterren ls de tijd daar is!"

Mooi trouwens: http://theobaalman2.blogspot.nl/
(bericht gewijzigd op 14/3/2013 0:58)
Ever stopped to think, and forget to start again?
Op 14-03-2013 0:55:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Ja, voor vandaag, want mijn bedje roept mij al namelijk
Morgen is er weer een dag en overmorgen ook.... niks geen gemiste kans
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 14-03-2013 0:57:30 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden