Het klinkt als een foute grap: een ijverige Chinees vond niet zo lang geleden het wiel opnieuw uit. Hoe Lang? Nee, Guan Baihua.

Toch is het helemaal geen grap. Na anderhalf jaar knutselen herontdekte de 50 jaar oude militair Guan het fietswiel. Zonder gebruik te maken van de normale ronde wielen creëerde hij een superieure fiets. Zijn wielontwerp is gemaakt op basis van een pentagon en een driehoek en nee, erop rijden is niet hobbelig, wobbelig noch bobbelig...

Chinese fiets

Vooraan de fiets zit een pentagonaal wiel, achteraan een driehoekig. De uitvinder gelooft dat mensen meer interesse zullen hebben in zijn fiets dan in de meer conventionele modellen omdat het fietsen iets meer werk kost en dus een uitstekende conditie-oefening is. Toch is het geen stug fietsen. Wie het voertuig uitprobeert staat verbaasd van de vlotheid waarmee de nieuwsoortige wielen over het wegdek glijden.

De reden waarom niet-ronde wielen toch perfect geschikt zijn om te rijden is wiskundig. Hoewel de basisfiguren een pentagon en een driehoek zijn, bevat het wiel geen rechte zijden. De buitenkant is licht afgerond op een dergelijke manier dat de afstand tussen de buitenzijden van de twee wielen altijd gelijk is. Net zoals bij een cirkel, dus. Het gevolg van dit meetkundig pareltje is dat de fiets niet - zoals te verwachten zou zijn - op en neer gaat tijdens het trappen. Kortom, een fiets maar dan anders.
Nitro71: Hoezo superieur? Het kost alleen maar meer energie om te fietsen dus ik zou zeggen inferieur! Zo kan ik ook wel dingen opnieuw uitvinden. Wel een leuk wiskundig truukje.
Op 30-05-2009 14:27:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
De reden waarom niet ronde wielen toch perfect geschikt zijn om te rijden is wiskundig. Hoewel de basisfiguren een pentagram en een driehoek zijn, bevat het wiel geen rechte zijden. De buitenkant is licht afgerond op een dergelijke manier dat de afstand tussen de buitenzijden van de twee wielen altijd gelijk is. Net zoals bij een cirkel, dus. Het gevolg van dit meetkundig pareltje is dat de fiets niet - zoals te verwachten zou vallen - op en neer gaat tijdens het trappen. Kortom, een fiets maar dan anders.

Dat is wel een erg karige en onvolledige uitleg.

De reden dat de fiets niet op en neer hobbelt, wordt inderdaad veroorzaakt door de vorm, maar in combinatie met het feit dat het wiel aan de bovenkant geleid wordt.
Hierdoor wordt het wiel, inclusief as enigszins naar beneden gedrukt als er een puntje bovenaan komt en vice versa.
Aangezien twee parallelle lijnen aan weerszijden van het wiel in elke stand even ver uit elkaar staan (in dit geval grond en geleider), rijdt de fiets recht, maar varieert de hoogte van de as.

Ook zijn de wielen geen pentagram en een driehoek, maar vijfhoekig en driehoekig. Daar nog eens bovenop: het zou dan i.i.g. een pentagon zijn en geen pentagram.

Inderdaad een erg leuke toepassing van een bekend verschijnsel.
De extra energie die je nodig hebt om hierop te fietsen, zit hem voornamelijk in de wrijving met de geleider en in mindere mate in de wisselende hoeken van alle krachten.
ALLES IS WAAR
Op 30-05-2009 14:53:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps:

Dat is wel een erg karige en onvolledige uitleg.

De reden dat de fiets niet op en neer hobbelt, wordt inderdaad veroorzaakt door de vorm, maar in combinatie met het feit dat het wiel aan de bovenkant geleid wordt.
Hierdoor wordt het wiel, inclusief as enigszins naar beneden gedrukt als er een puntje bovenaan komt en vice versa.
Aangezien twee parallelle lijnen aan weerszijden van het wiel in elke stand even ver uit elkaar staan (in dit geval grond en geleider), rijdt de fiets recht, maar varieert de hoogte van de as.

Ook zijn de wielen geen pentagram en een driehoek, maar vijfhoekig en driehoekig. Daar nog eens bovenop: het zou dan i.i.g. een pentagon zijn en geen pentagram.

Inderdaad een erg leuke toepassing van een bekend verschijnsel.
De extra energie die je nodig hebt om hierop te fietsen, zit hem voornamelijk in de wrijving met de geleider en in mindere mate in de wisselende hoeken van alle krachten.

Laat me raden:

Wiskundeleraar?


(bericht gewijzigd op 30-5-2009 21:18:48)
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 30-05-2009 21:16:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Draconian: Noemen ze dit een uitvinding?
Moet je eens onder een auto proberen met 120 km/h waardoor een wiel sneuvelt vanwege de klappen die de as moet opvangen.

Het is trouwens wel hobbelig want je hebt geen luchtbandjes die de klappen opvangen zoals steentjes, dus hardere klappen aangezien deze fiets ook geen vering heeft.
.......
Op 31-05-2009 8:38:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Unbeliever: Maaaar, deze militair was toch wel even 1,5 jaar gedemilitariseerd. Dus, goed bezig Guan. Hopelijk weet hij ze aan het Chinese en VS leger te verpatsen.
Op 31-05-2009 19:31:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Draconian:

Noemen ze dit een uitvinding?
Moet je eens onder een auto proberen met 120 km/h waardoor een wiel sneuvelt vanwege de klappen die de as moet opvangen.

Het is trouwens wel hobbelig want je hebt geen luchtbandjes die de klappen opvangen zoals steentjes, dus hardere klappen aangezien deze fiets ook geen vering heeft.


Natuurlijk is het een uitvinding, want het bestond nog niet.
Dat het voor jouw geen praktische oplossing biedt maakt het niet per definitie minder interessant
Overigens vind ik wel dat 'heruitvinding van het wiel' wellicht een iets te krachtig statement is.
ALLES IS WAAR
Op 31-05-2009 20:12:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: i.d.d. wel een beetje jammer van het zwaardere trappen, verder helemaal geweldig.
Nee, dank u.
Op 02-06-2009 1:03:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
adenis: na de klapschaats nu dan eindelijk de klapwiel.

ik roep al jaren om deze inovatie
Op 02-06-2009 14:56:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Margo: Ik verwachtte eigenlijk een filmpje waarop te zien is hoe soepeltjes dit rijwiel dan rijdt!
Op 02-06-2009 14:59:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
frans:
Margo:

Ik verwachtte eigenlijk een filmpje waarop te zien is hoe soepeltjes dit rijwiel dan rijdt!

Margot, vraag de GW-camera en eropuit. Pak gelijk even de Verboden Stad en de Muur mede en ga op zoek naar hun Heilige Geometrie. Weinig over geschreven trouwens...
Op 03-06-2009 8:17:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden