Hoe bepaalt men de waarde van een ziel? Dr. Johannes Faust (circa 1480-1540) leerde het op een ongebruikelijke manier: hij sloot een pact met de duivel en verkocht zijn ziel. Een levensles die hij later betreurde. De Amerikaanse musicus Robert Leroy Johnson (1911–1938) zou zijn ziel verkocht hebben om de beste gitarist te worden die de blues ooit hadden gekend. Voor de Boheemse monnik die in de dertiende eeuw de Codex Gigas - ook gekend als de Duivelsbijbel of de Bijbel van Satan - creërde was volgens de legende de waarde van zijn ziel de ene nacht die er nodig was om het grootste middeleeuwse boek ter wereld te creëren om zo zijn doodvonnis te ontlopen.

De Codex Gigas werd gecreëerd in een klein Benedictijns klooster - dat in de vijftiende eeuw volledig verwoest werd - in Podlažice, dichtbij Chrudim, een historische regio in wat wij nu kennen als het westen van Tsjechië. De codex werd later als onderpand aan de kloosterorde der Cisterciënzers in Sedlec, een buitenwijk van de Tsjechische stad Kutná Hora, overgedragen. Nadien kocht Brevnov, een Benedictijner abdij in Praag, het over.

Van 1477 tot 1593 lag de codex in de bibliotheek van een klooster in Broumov, aan de grens met Polen. Van daar werd de Duivelsbijbel in 1594 meegenomen naar Praag om een onderdeel te worden van de collectie van Rudolf II, de toenmalige keizer van het Heilige Roomse Rijk. De Duivelsbijbel werd in 1648 door het Zweedse leger tijdens de dertigjarige oorlog als oorlogsbuit meegenomen.

Sinds 1649 ligt de Codex Gigas in een display van de Nationale Bibliotheek van Zweden in Stockholm. Van 24 september 2007 tot januari 2008 verhuisde de codex tijdelijk naar Praag voor gedetailleerd onderzoek in de hoop een aantal mysterieuze feiten uit te klaren.

De waas van geheimzinnigheid die Codex Gigas omringt werd door de stilzwijgendheid van de Nationale Bibliotheek alleen maar aangewakkerd. Maar toch zijn de basisfeiten van de Duivelsbijbel welgekend. De Codex Gigas zit in een houten omslag die met leder bedekt en ijzeren ornamenten versierd is. Het boek is gemaakt uit ongeveer 160 dierenhuiden - de ene zegt van ezels, de andere kalveren - en meet 92 bij 50 centimeter, 22 centimeter dik. Het boek weegt 75 kilogram waardoor er twee personen nodig zijn om het boek te verplaatsen. Origineel bevatte de Codex Gigas 320 bladzijden, maar 8 pagina's werden later verwijderd. Het is niet bekend waarom en wie de pagina's verwijderde, maar waarschijnlijk bevatten ze de kloosterregels van de Benedictijnen.

Volgens de website van de Nationale Bibliotheek vertelt de legende dat een monnik wegens een inbreuk op de Benedictijner regels veroordeeld werd om levend ingemetseld te worden. In een poging om de straf te ontlopen beloofde hij ter ere van het broederschap om het grootste en prachtigste boek - met daarin alle kennis van de mensheid - te maken die de wereld ooit had gekend. De overeenkomst was dat hij één nacht kreeg om zijn belofte na te komen.

Tegen middernacht besefte de monnik dat hij tegen dageraad niet klaar zou zijn. Hij riep de duivel om hem te helpen en verkocht zijn ziel tijdens de onderhandelingen. De duivel zou het manuscript voltooid hebben en als hulde aan zijn helper tekende de monnik op een blanco pagina van het manuscript een gigantische afbeelding van de duivel, waadoor de codex later ook de bijnaam Duivelsbijbel kreeg. Ondanks de legende werd de Codex Gigas nooit door de Inquisitie verboden.

Het echte verhaal van Codex Gigas is niet volledig gekend, maar dat maakt het niet minder intrigerend. Hoewel er geen teksten over de oorsprong van het boek of zijn auteur te vinden zijn verscheen de eerste vermelding van de Codex Gigas in het jaar 1295. Maar de Nationale Bibliotheek vermoed dat de Duivelsbijbel waarschijnlijk uit 1229 dateert omdat de laatste aantekening in de codex naar dat jaar verwijst. Geleerden stellen met een hoge waarschijnlijkheid dat de codex het levenswerk van één schrijver was die er minimum twintig jaar over deed om het gigantische werk te voltooien. De vorm en uniformiteit van de letters, de gelijkheid van de samenstelling en de kleinste details steunen dat idee in de basis.

De perkamenten pagina's van het boek zijn geschreven in het pre-Vulgaat en Vulgaat (de belangrijkste Bijbelvertaling in het Latijn) en bevatten naast zowel het Oude als Nieuwe Testament ook nog een penitentie handleiding (een handleiding voor priesters voor boetedoening in de vorm van gebeden of goede werken), de Etymologiarum libri viginti van Isidorus van Sevilla (een twintigdelige encyclopedie uit de zevende eeuw waarin bijvoorbeeld te lezen staat dat de aarde rond is), de Antiquitates Judaicae van Flavius Josephus (een twintigdelig manuscript over de geschiedenis van het Joodse volk uit 93-94 na Christus), een necrologie van het klooster in Podlažice en een lijst van alle monniken die er leefden, en talrijke teksten met mystieke bezweringsformules voor het genezen van zieken, het vangen van dieven en zelfs duivelsuitdrijving.

In termen van de lokale geschiedenis is de Chronica Bohemorum misschien wel de meest betekenisvolle toevoeging. De Chronica Bohemorum is een werk van de Boheemse priester Cosmas van Praag (circa 1045–1125) die de belangrijkste punten van de Boheemse geschiedenis en genealogie detailleert. Het manuscript bevat rode, blauwe, gele, groene en gouden illustraties en hoofdletters zijn over de hele pagina gedetailleerd geïllustreerd.

Op pagina 290 prijkt een 50 centimeter grote en unieke afbeelding van de duivel. Deze pagina lijkt op een zwartgekleurd stuk vellum - totaal verschillend aan de andere pagina's van het manuscript - die een sombere indruk nalaat. De reden van deze donkere bladzijde moet gezocht worden bij het feit dat vellum bruint wanneer het blootgesteld wordt aan licht. Een bewijs dat deze pagina door de eeuwen heen het meeste en vooral langdurig bekeken werd.

Dat de geheimzinnigheid rond de Duivelsbijbel blijft dwalen is niet zo apart. De Codex Gigas wordt zwaar bewaakt want enkele jaren geleden werd de Codex Gigas in de Nationale Bibliotheek van Zweden aangevallen, maar de details van die gebeurtenis zijn nog slechts een schets. Aan de toegang tot de verschillende bezweringsformules in het boek wordt een beperking opgelegd. Het feit dat dit hoofdzakelijk godsdienstig werk heidens bijgeloof en mystieke gebruiken omvat, maakt het boek tot een uiterst zeldzaam en bizar artefact.

Met grote waarschijnlijkheid is de Codex Gigas geschreven over een periode van twintig jaar door een monnik die koos voor de eenzaamheid van afzondering. In die tijden beschouwden monniken het kopiëren van heilige teksten als een methode om hun ziel van kwaad te zuiveren. Dit zou alvast de jarenlange motivatie van de monnik verklaren. Het deel van de legende dat zegt dat hij als straf levend ingemetseld zou worden is waarschijnlijk een verkeerde interpretatie van zijn Latijnse naam, die zowel naar 'straf' als 'vrijwillige eenzaamheid' kan verwijzen.

De bladzijde naast de afbeelding met de duivel bevat een illustratie waarvan aangenomen wordt dat het de hemel moet voorstellen. Sommigen geloven dat de dubbele pagina het feit dat goed en kwaad zij aan zij co-existeren symboliseert en er weinig onheilspellends verbonden is aan het portret van de duivel en dus eigenlijk ook aan de Codex Gigas, de Duivelsbijbel.


3.14po: Interessant. Ik zou die bezweringsformules wel eens willen zien. In de joodse Kabbala zit ook zo'n hocus pocus.
United as one. Divided by zero.
Op 22-06-2009 0:07:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: Vreemde is dat toen Zweden het boek als oorlogsbuit meenam er een vrouw koningin werd. Jaren later brandde het kasteel grotendeels af, maar kon de codex gigas nog net gered worden. Wel had het boek blijvende brandschade. Hierna, of later, ik kan me dat niet helemaal goed herinneren, deed de koningin om onbekende redenen afstand van de kroon en ging een klooster in.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 22-06-2009 0:22:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: lijkt me wel gaaf om eens door te bladeren maar dat mag natuurlijk weer niet, verder bestaat de duivel natuurlijk niet.
Op 22-06-2009 16:26:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ebeening:
eoi:

lijkt me wel gaaf om eens door te bladeren maar dat mag natuurlijk weer niet, verder bestaat de duivel natuurlijk niet.


Waarom zou de duivel niet bestaan?
Op 22-06-2009 16:54:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Daar staat geschreven: wie niet voor mij is, is tegen mij.
Nee, dank u.
Op 22-06-2009 17:14:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Daar staat geschreven: wie niet voor mij is, is tegen mij. (wel de mooiste afbeelding van de duivel die ik in jaren gezien heb)
Nee, dank u.
Op 22-06-2009 17:26:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
carpin: Het boek is gemaakt van mensenhuiden.
Op 22-06-2009 17:30:06 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Radiation: Codex Gigas online doorbladeren: http://www.kb.se/codex-gigas/eng/
Ge kunt er uw haar mee kammen!
Op 22-06-2009 17:30:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
Ebeening:

eoi:

lijkt me wel gaaf om eens door te bladeren maar dat mag natuurlijk weer niet, verder bestaat de duivel natuurlijk niet.


Waarom zou de duivel niet bestaan?

Waarom wél ?
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 22-06-2009 18:05:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Mooi artikel! En wat een pracht exemplaar. Nooit geweten dat er in die tijd zo'n groot boek is gemaakt. Ubercool.
ech?
Op 22-06-2009 18:46:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BeyondPerceptio: The devil's best trick yet is to make people believe he doesn't excist...
Op 22-06-2009 20:15:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BeyondPerceptio: Wat ik bedoel is: Als je zegt dat God bestaat, ben je gewoon een christen.
Maar als je zegt dat de duivel bestaat, verklaren ze je voor gek...

Boven bestaat niet zonder onder.
Licht bestaat niet zonder duisternis.
Gezondheid bestaat niet zonder ziekte.

Please reply
Op 22-06-2009 20:18:35 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker: Toevallilg heb ik net een Geschiedenis Thriller gelezen met dezelfde naam "De duivels bijbel" van "Richard Dübell".
http://www.boekenpakhuis.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=24943&zenid=3cdaf9697661e985ec2e8a37fbf4eba7

Dat was de eerste keer dat ik over de Duivels Bijbel had gelezen, vond het een interessant verhaal.

@Radiation:
Bedankt voor de link. Zeer interessant. Jammer dat ik die oude talen niet kan lezen. :-(

@BeyondPerceptio:
God heeft Satan geschapen...ze zijn niet aan elkaar gelijk.
Nvdr: link verkort ivm opmaak.
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 22-06-2009 20:36:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
BeyondPerceptio:

The devil's best trick yet is to make people believe he doesn't excist...


The best trick of Christians in trying to trap you into believing their mumbojumbo is telling you that the devil's best trick yet is to make people believe he doesn't excist...

De duivel bestaat niet omdat de christelijke god niet bestaat. (of iig niet in de beschreven vorm)
Voor de rest heb je gelijk: Alles lijkt te bestaan uit dualiteiten, maar wellicht is de enige tegenstelling dat dit alleen zo lijkt, maar niet zo is.
ALLES IS WAAR
Op 22-06-2009 20:45:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pulmonaria:
BeyondPerceptio:

Wat ik bedoel is: Als je zegt dat God bestaat, ben je gewoon een christen.
Maar als je zegt dat de duivel bestaat, verklaren ze je voor gek...

Boven bestaat niet zonder onder.
Licht bestaat niet zonder duisternis.
Gezondheid bestaat niet zonder ziekte.

Please reply

*knikt*
Op 22-06-2009 22:37:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
Ebeening:

eoi:

lijkt me wel gaaf om eens door te bladeren maar dat mag natuurlijk weer niet, verder bestaat de duivel natuurlijk niet.


Waarom zou de duivel niet bestaan?

Omdat de duivel samengesteld is uit de (voor de kerk 'heidense) vruchtbaarheidsgod Cernunnos welk weer voortkwam uit Inanna (ishtar) een sumerische god van de vruchtbaarheid. Cernunnos had bokkenpoten en een hertengewei/horens. De rituelen die deze paganisten voerden werden gekenmerkt door seks en drank en waren nogal wild, daar schrikten de vrome christenen natuurlijk van en dit beeld hebben ze toen gebruikt om weer andere zieltjes af te schrikken.

Daarom bestaat de duivel niet.
(bericht gewijzigd op 23-6-2009 0:50:37)
Op 23-06-2009 0:49:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
eoi:

Ebeening:

eoi:

lijkt me wel gaaf om eens door te bladeren maar dat mag natuurlijk weer niet, verder bestaat de duivel natuurlijk niet.


Waarom zou de duivel niet bestaan?

Omdat de duivel samengesteld is uit de (voor de kerk 'heidense) vruchtbaarheidsgod Cernunnos welk weer voortkwam uit Inanna (ishtar) een sumerische god van de vruchtbaarheid. Cernunnos had bokkenpoten en een hertengewei/horens. De rituelen die deze paganisten voerden werden gekenmerkt door seks en drank en waren nogal wild, daar schrikten de vrome christenen natuurlijk van en dit beeld hebben ze toen gebruikt om weer andere zieltjes af te schrikken.

Daarom bestaat de duivel niet.

Of ie nou bestaat of niet - ik ben blij dat ie voor de 'foto' even een luiertje heeft aangetrokken.

Moonwalker:
@Radiation:
Bedankt voor de link. Zeer interessant. Jammer dat ik die oude talen niet kan lezen. :-(

Ook namens mij bedankt voor de link.
...het Latijn is voor mij nog wel redelijk te doen, maar dat middeleeuwse lettertype (hoewel het er mooi uitziet) maakt het behoorlijk onleesbaar.
Maar goed, sommige stukken zijn wel in (Engelse) vertaling te vinden op de site van de onvolprezen Zweedse Nationale Bibliotheek.
http://kb.se/codex-gigas/eng/Long/
(bericht gewijzigd op 23-6-2009 2:18:28)
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 23-06-2009 1:57:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Dat plaatje doet mij nogal aan een oni denken, mischien nam deze monnik ook het oosterse geloof er in op. Natuurgoden enzo, Susano-o etc.
Op 23-06-2009 2:37:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
eoi:

Dat plaatje doet mij nogal aan een oni denken, mischien nam deze monnik ook het oosterse geloof er in op. Natuurgoden enzo, Susano-o etc.

Sterk punt.

Vooral interessant omdat Japan pas een paar honderd jaar later 'ontdekt' zou zijn...
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 23-06-2009 3:06:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Zover ik weet waren er in het oude japan al negers en westerlingen op bezoek, vaak mensen die verbannen waren en maar rond zijn gaan trekken. Zo had bijv. later oda nobunaga (een van de grote daimyo, al begon hij als 'clown van owari' dat terzijde..) een neger genaamd yasuke als bodyguard. Zeldzaam gezicht dat wel. Ook werden op een gegeven moment nogal wat japanners bekeerd tot het christendom.
Op 23-06-2009 4:18:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
chaoot: We hebben "GOD" een gezicht, een gedaante, een invulling gegeven, dus waarom de tegenhanger niet...... Tuurlijk geloof ik in hetgeen waar de "Duivel" voor staat. Ik heb zelf ook vaak duiveltjes om mee af te rekenen en dat probeer ik op mijn "goddelijke" manier te doen. Als kind wist ik al dat je "GOD" symbolisch moest zien (ik groeide naast een katholieke kerk op, pastoor was gewoon een buurman). Ik heb gelukkig mijn eigen ideeen mogen behouden van mijn moeder en gedaan met dat geloof wat ik wilde. Misschien komt er een tijd (watermantijd) dat we de dualiteit kunnen zien voor wat het is en kijken we verder......NU zou ik niet weten hoe dat moet, misschien is het simpeler als we denken, maar ja we houden nu eenmaal van moeilijk denken.....
Op 23-06-2009 10:01:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Oberon: De duivel kan je ontkennen maar is de duivel niet het physieke symbool van het Kwaad?
Het Kwaad kan je niet ontkennen. Dat bestaat, en daar moet je het mee doen. Dus waar komt het Kwaad vandaan? De mensen moesten een zondebok zoeken en daar was Mr. Duivel.
Maar zelfs de Duivel kan je niet ontkennen dat hij niet bestaat.
Op 23-06-2009 10:37:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
carpin:

Het boek is gemaakt van mensenhuiden.

Ik weet niet of dit zo is, ik betwijfel heb. Maar in de docu werd gezegt dat een aantal bladzijde van ander materiaal waren gemaakt dan de rest. Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij waren dat de bladzijden met afbeeldingen of de duivel.

Ik vraag me af of dit nou echt de duivels bijbel is. Volgens mij is het meer een boek met, zeker voor in die tijd wellicht, vergaande kennis over bepaalde zaken. Ik denk omdat er talrijke teksten met mystieke bezweringsformules voor het genezen van zieken, het vangen van dieven en zelfs duivelsuitdrijving in staan dat dit 'duivels' was. Was de rest nou echt zo 'duivels'? Volgens mij niet.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 23-06-2009 11:44:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bounty:
Ja Horus:

eoi:

Dat plaatje doet mij nogal aan een oni denken, mischien nam deze monnik ook het oosterse geloof er in op. Natuurgoden enzo, Susano-o etc.

Sterk punt.

Vooral interessant omdat Japan pas een paar honderd jaar later 'ontdekt' zou zijn...



Inderdaad wel een zeer sterke gelijkenis. Zat toevallig ff naar de demon illustraties te kijken van Horiyoshi III. Zie hieronder een plaatje, t is niet echt duidelijk, maar duidelijk genoeg om de gelijkenis te zien. T gaat om de donkere demon.

De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de zaken waar jij onbewust bekwaam goed in bent !
Op 23-06-2009 13:13:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
Oberon:

De duivel kan je ontkennen maar is de duivel niet het physieke symbool van het Kwaad?
Het Kwaad kan je niet ontkennen. Dat bestaat, en daar moet je het mee doen. Dus waar komt het Kwaad vandaan? De mensen moesten een zondebok zoeken en daar was Mr. Duivel.
Maar zelfs de Duivel kan je niet ontkennen dat hij niet bestaat.

Nou dan lees je maar even terug wat ik net heb verteld waar 'de duivel' vandaan komt. Het heeft niks met ontkennen te maken maar met geschiedkundige feiten.
Op 23-06-2009 13:15:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BeyondPerceptio: Natuurlijk bestaat de duivel wel.

Wij zijn het.
Op 23-06-2009 13:51:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Oberon:
eoi:

Oberon:

De duivel kan je ontkennen maar is de duivel niet het physieke symbool van het Kwaad?
Het Kwaad kan je niet ontkennen. Dat bestaat, en daar moet je het mee doen. Dus waar komt het Kwaad vandaan? De mensen moesten een zondebok zoeken en daar was Mr. Duivel.
Maar zelfs de Duivel kan je niet ontkennen dat hij niet bestaat.

Nou dan lees je maar even terug wat ik net heb verteld waar 'de duivel' vandaan komt. Het heeft niks met ontkennen te maken maar met geschiedkundige feiten.


Kan je me je bronnen geven? Ik ben er erg in geintereseerd =)
Op 23-06-2009 19:49:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Ik kan je geen hapklare brokken geven het is een jarenlange studie om de puzelstukjes inelkaar te zetten en eindjes aan elkaar te knopen.

Gewoon googlen op cernunnos in combinatie met duivel moet al genoeg opheldering geven als opstapje naar meer teruglinken naar de kern van het geloof; het oude polytheisme. En waar dat uiteindelijk vandaan komt laat ik nog liever buiten beschouwing omdat dat mensen vaak te ver gaat. (omdat mensen nogal vast willen houden aan de conventionele wereldgeschiedenis mbt de monotheistische schepping dan wel de evolutie'theorie.)
(bericht gewijzigd op 23-6-2009 20:43:37)
Op 23-06-2009 20:43:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
BeyondPerceptio:

Natuurlijk bestaat de duivel wel.

Wij zijn het.


Neenee, l'enfer c'est les autres !
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 23-06-2009 20:49:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
eoi:

Ik kan je geen hapklare brokken geven het is een jarenlange studie om de puzelstukjes inelkaar te zetten en eindjes aan elkaar te knopen.

Gewoon googlen op cernunnos in combinatie met duivel moet al genoeg opheldering geven als opstapje naar meer teruglinken naar de kern van het geloof; het oude polytheisme. En waar dat uiteindelijk vandaan komt laat ik nog liever buiten beschouwing omdat dat mensen vaak te ver gaat. (omdat mensen nogal vast willen houden aan de conventionele wereldgeschiedenis mbt de monotheistische schepping dan wel de evolutie'theorie.)

Ik als leek, welke hier nu een paar maanden 'meedraait' vind(/denkt) dat je kennis over religies, en dan verschillende, groot is waardoor voor jou de puzzelstukje toch (iets) meer in elkaar vallen dan voor menig andere hier. Misschien dat je je antwoord toch eens een stukje uit kan breiden, ik ben er wel benieuwd naar.
Heb je misschien wat interessante boeken die meer aan het begin van religie staan? Misschien zeg ik nu iets onjuist, maar dan denk ik meer aan iets over de summeriers, polynesiers, babyloniers(zit ik een beetje in de goede richting?). Wellicht dat dit even in de zeepkist moet om niet te veel offtopic hier te raken.
(Ennuh, je moet zeker eens iets met deze kennis gaan doen(vind ik ), wellicht dat het je een beetje kan helpen!)
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 24-06-2009 0:13:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
rudiev:

eoi:

Ik kan je geen hapklare brokken geven het is een jarenlange studie om de puzelstukjes inelkaar te zetten en eindjes aan elkaar te knopen.

Gewoon googlen op cernunnos in combinatie met duivel moet al genoeg opheldering geven als opstapje naar meer teruglinken naar de kern van het geloof; het oude polytheisme. En waar dat uiteindelijk vandaan komt laat ik nog liever buiten beschouwing omdat dat mensen vaak te ver gaat. (omdat mensen nogal vast willen houden aan de conventionele wereldgeschiedenis mbt de monotheistische schepping dan wel de evolutie'theorie.)

Ik als leek, welke hier nu een paar maanden 'meedraait' vind(/denkt) dat je kennis over religies, en dan verschillende, groot is waardoor voor jou de puzzelstukje toch (iets) meer in elkaar vallen dan voor menig andere hier. Misschien dat je je antwoord toch eens een stukje uit kan breiden, ik ben er wel benieuwd naar.
Heb je misschien wat interessante boeken die meer aan het begin van religie staan? Misschien zeg ik nu iets onjuist, maar dan denk ik meer aan iets over de summeriers, polynesiers, babyloniers(zit ik een beetje in de goede richting?). Wellicht dat dit even in de zeepkist moet om niet te veel offtopic hier te raken.
(Ennuh, je moet zeker eens iets met deze kennis gaan doen(vind ik ), wellicht dat het je een beetje kan helpen!)

Je zit helemaal goed hoor, uiteindelijk kom je indd. uit bij het sumerisch polytheisme, vergeed akkad overigens ook niet in het lijstje. voluit akkadisch polytheisme. Daarna pas kwam het babylonisch en assyrisch polytheisme.

In den generale kun je het beste zoeken naar dergerlijke mythologie en opgetekend geloof uit die regio en tijdsgeest, daarin zul je dan wel al wat overeenkomsten zien. Ik weet overigens ook niet alles hoor, ik heb nogsteeds bepaalde onvolledige assumpties, onvolledig op het gebied van dat ik er niet 100% zeker van ben zoals mijn theorie dat Enki lucifer was (en lucifer nebuchadnezzar was), bah tekens zijn op.
Op 24-06-2009 0:29:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Lastig altijd die beschikbare teken limiet zucht.

Iig, enki heeft nogal wat overeenkomsten met de beschrijving van lucifer. (heeft niks met duivels of shaitan (een djinn) te maken wat ik al vaker heb uitgelegd op gw.

Enki was ook een rebel namelijk die de mens inlichtte over een aankomende poging van de andere goden met name An en Enlil om de mens uit te roeien dmv een grote vloed.. met als reden dat de mens teveel kennis had van zaken omdat bepaalde godenzonen de mens die kennis hadden overgebracht. (dit kun je teruglezen in verhalen over zogenaamde gevallen engelen, zoals samael en baal, maar in een andere context begrijp je zoiets al veel beter)

An, de god van de hemel (zijn naam betekend ook letterlijk hemel overigens) besloot daarom dus om korte metten te maken met de mensheid en Enki voorkwam dat, natuurlijk liep hij hier groot gevaar door en zei hij nooit zijn naam, hij was ten slotte een verrader voor de goden. Wat ook overeenkomt met lucifer is dat hij de god van verlichting is en lucifer betekend letterlijk verlicht. Enki is ook de god van wateren welk in de bijbel beschreven is en ook werd aan de god van de bijbel de redding van de mens (en dier) via noah beschreven.
Nu willen mensen vaak te kort door de bocht dan en ik ben ook kritisch tegenover mezelf, en moet realistisch blijven dat de bijbelse god een samenraapsel van eigenschappen van meerdere goden betreft, en net zo goed lucifer. Ik zal dus niet meer zeggen dat de bijbelse god lucifer / enki IS, maar in de wetenschap dat de bijbelse god een geforceerd monotheisme uit polytheisme betreft, lijkt het me duidelijk. De bijbelse god heeft net zo goed de kenmerken van lucifer.

Tevens antwoord op waarom de bijbelse god zo onbegrijpelijk contradictioneel is.

Maar goed terug naar het kernpunt. Bepaalde eigenschappen van bepaalde monotheistische idolen kun je met wat studie teruglinken steeds verder terug de tijd in, en je komt uiteindelijk bij sumerië uit.
Op 24-06-2009 0:37:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Meestal is het tegenargument van hardnekkige christenen overigens dat de duivel dit soort verhalen heeft verzonnen om het christenen te testen.
Tja, zo blijf je bezig.

Net als dat de duivel miljoenen jaren oude botten zou neerleggen om dezelfde reden, of dat de duivel juist omdat hij lijkt niet te bestaan juist wel bestaat want dat is zijn kracht.

Gelukkig zijn er geschiedkundige bewijzen dat de duivel gewoon een geraffineerd schrikbeeld was met als enig doel mensen naar de kerk te duwen voor bescherming. Een soort van scam dus.
Wat mij persoonlijk nog wel eens irriteert is wanneer mensen roepen dat bijv. de christelijke god en allah, of zelfs nog buddha erbij halend een en dezelfde zijn. Of het bekende 'maar wij geloven hetzelfde' spuien, en zo er ook bij past 'de duivel, satan en lucifer zijn dezelfde'.

Een goed voorbeeld voor het resultaat van het op een hoop gooien van honderden idolen op één. Typisch bij onkennis, subreligies.. en dit zal vast nog uitbreiden ben ik bang.
Op 24-06-2009 0:44:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: als je in de duivel gelooft dan geloof je ook in god...

als god niet bestaat dan bestaat de duivel ook niet...

bewijs dus eerst maar eens dat god bestaat, kijken we daarna eens verder
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 24-06-2009 0:17:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BB: "naar de kern van het geloof; het oude polytheisme."

"maar in de wetenschap dat de bijbelse god een geforceerd monotheisme uit polytheisme betreft, lijkt het me duidelijk. De bijbelse god heeft net zo goed de kenmerken van lucifer."

Ik kan gewoon niet geloven dat mensen het Christendom zo durven te verdraaien. Dat je oudere/eerdere goden met gevallen engelen vergelijkt, of de conclusie trekt dat deze dezelfde waren, daar kan ik do logica wel van inzien en ik ben het er zelfs grotendeels mee eens.
Maar om dan ook gelijk te concluderen dat God ook maar een samengeraapt verzinsel is dat vind ik gewoon te erg voor woorden.

Ik neem aan dat ik hieruit de conclusie kan trekken dat je zelf niet in God gelooft?
Op 24-06-2009 13:19:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
BB:

"naar de kern van het geloof; het oude polytheisme."

"maar in de wetenschap dat de bijbelse god een geforceerd monotheisme uit polytheisme betreft, lijkt het me duidelijk. De bijbelse god heeft net zo goed de kenmerken van lucifer."

Ik kan gewoon niet geloven dat mensen het Christendom zo durven te verdraaien. Dat je oudere/eerdere goden met gevallen engelen vergelijkt, of de conclusie trekt dat deze dezelfde waren, daar kan ik do logica wel van inzien en ik ben het er zelfs grotendeels mee eens.
Maar om dan ook gelijk te concluderen dat God ook maar een samengeraapt verzinsel is dat vind ik gewoon te erg voor woorden.

Ik neem aan dat ik hieruit de conclusie kan trekken dat je zelf niet in God gelooft?

Je mag vinden wat je wilt, ik snap dat je niet zomaar van je gefabriceerd geloof kunt vallen, voor jou heeft het natuurlijk waarde.
Maar de bewijzen zijn daar, door de hele geschiedenis heen.

Ik geloof wel degelijk in de goden, ze hebben immers in vlees en bloed bestaan.
Op 24-06-2009 15:23:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BeyondPerceptio: Ronald Reagan once said: 'If the people knew what we've done, they'd chase us down the street and lynch us.'
Op 24-06-2009 15:33:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: De duivel is i.d.d. een heidense god, maar dit is slechts uiterlijk vertoon. Misschien heeft God ook helemaal geen baard, en ziet hij er uit als en jongen (of meisje,wie weet..) Het kan zelfs zo zijn dat JHWH eigenlijk de kwaaie Pier is, die ons allemaal wil laten gehoorzamen als schapen, en dat de duivel (die eigenlijk Anaël heet), gewoon wordt gedemoniseerd terwijl hij ons juist van de tirannie wil bevrijden.
(bericht gewijzigd op 25-6-2009 20:15:49)
Nee, dank u.
Op 25-06-2009 19:43:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
tjerky:

De duivel is i.d.d. een heidense god, maar dit is slechts uiterlijk vertoon. Misschien heeft God ook helemaal geen baard, in ziet hij er uit als en jongen (of meisje,wie weet..) Het kan zelfs zo zijn dat JHWH eigenlijk de kwaaie Pier is, die ons allemaal wil laten gehoorzamen als schapen, en dat de duivel (die eigenlijk Anaël heet), gewoon wordt gedemoniseerd terwijl hij ons eigenlijk van de tirannie wil bevrijden.

Wat bazel jij nou weer man..

Kijk dit soort onzin krijg je nou met al die subreligies.
Op 25-06-2009 20:10:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Hee, dit verzin ik niet, maar is gewoon een van de vele grenstheologische theorieën. En waarom ook niet? Als je het oude testament leest, dan is God niet zo'n fijn mannetje.
(bericht gewijzigd op 25-6-2009 22:26:05)
Nee, dank u.
Op 25-06-2009 20:21:10 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
tjerky:

Hee, dit verzin ik niet, maar is gewoon een van de vele grenstheologische theorieën. En waarom ook niet? Als je het oude testament leest, dan is God niet zo'n fijn mannetje.

Het is een belachelijke theorie die zonder enige moeite gedebunked kan worden. En dat over god en niet een fijn mannetje zijn heb ik overigens ook al uitgelegd in eerdere posts.
Op 25-06-2009 22:45:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh: Eoi, vergeet niet dat ook jij inderdaad niet per definitie alle leren overziet en slechts op basis van de voor jou beschikbare bronnen een conclusie of beginsel daarvan hebt getrokken. De manier waarop je af en toe reageert op dit onderwerp helpt in mijn optiek niet echt de betere waarheid aan het licht te krijgen.
---
Voor alle christenen die nog twijfelen:
Jesaja 45:7:
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.


Deze wijsheid is lang verloren sinds de kerk zijn eigen sausje over het geloof bleef gieten. De laatste decenia is met de opkomst van de evangelische stromingen is het beeld helemaal verstoord: God is goed (punt).
Feit blijft dat de wereld niet verklaard kan worden uitgaande van een overmachtige goede kracht die en zwakkere tegenstander heeft die dan weer wel grote macht heeft, dan weer niet, maar sowieso wordt gedoogd. Ik vind het niet toereikend in ieder geval.

(bericht gewijzigd op 25-6-2009 23:25:38)
ALLES IS WAAR
Op 25-06-2009 23:24:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: De wereld kan wel degelijk verklaard worden, het toverwoord in deze is CONTEXT.

Ik heb geen zin om mijzelf eindeloos te herhalen, heb al genoeg uitgelegd in zowel posts in dit blog als in anderen.
Op 25-06-2009 23:51:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: blijft moeilijk verhaal.....
Nee, dank u.
Op 25-06-2009 23:54:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Ja dat klopt, want het zijn geen hapklare brokken, je zult er voor moeten blokken, je er in moeten verdiepen om tot inzicht te komen. En dat is altijd al een hek geweest voor menigeen waardoor mensen snel genoegen nemen met volledig 'uit context gerukte' fabricaties.

Dus tik in op google: Sumerische mythologie, vind de meest volledige universitaire site en sla alles op in een bestandje, doe hetzelfde met 'babylonische' (vooral enuma elish) 'assyrische' 'akkadische' en van mijn part paganistische er bij voor de wat relevantere middeleeuwse kerkerlijke verdraaiingen.

Dan kom je al een heel end.

Daarna kun je wat eindjes aan elkaar knopen met werken zoals de mahabharata. En vimana's e.d. in het specifiek. Doe daarna je ding met OOParts (out of place artifacts) en nog een nieuw rondje bijbel. Dan lees je het al heel anders dan nu.

En dan nog ben je maar op 10% van waar ik ben en dat is geen uit de hoogte doen van mijn kant. Komt omdat ik nogal snel logisch verbind, heeft te maken met mijn ADD hoogfunctionerend autisme plakkertje.
Op 26-06-2009 0:11:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Er zijn vele waarheden. (oud Chinees spreekwoord)
Nee, dank u.
Op 26-06-2009 0:30:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
tjerky:

Er zijn vele waarheden. (oud Chinees spreekwoord)

"Niets is waar." (Lyotard, Baudrillard, Foucault, Derrida)
Waaruit volgt dat die stellige stelling dus ook niet waar is, zou je kunnen stellen.
Maar gelukkig bieden de Chinezen nog enige ruimte.
Overigens biedt EOI mijns inziens zeer bruikbare handvatten voor een zoektocht naar de oorsprong van de mens en het geloof.
Ondanks zijn leeftijd.
Petje af, EOI, maar bewaar nog wat energie voor later, man!
(bericht gewijzigd op 26-6-2009 0:51:07)
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 26-06-2009 0:43:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
Ja Horus:

tjerky:

Er zijn vele waarheden. (oud Chinees spreekwoord)

"Niets is waar." (Lyotard, Baudrillard, Foucault, Derrida)
Waaruit volgt dat die stellige stelling dus ook niet waar is, zou je kunnen stellen.
Maar gelukkig bieden de Chinezen nog enige ruimte.
Overigens biedt EOI mijns inziens zeer bruikbare handvatten voor een zoektocht naar de oorsprong van de mens en het geloof.
Ondanks zijn leeftijd.
Petje af, EOI, maar bewaar nog wat energie voor later, man!

Het is nogal benauwd hier op het moment, en mijn ventilator staat op hoogste stand pfff.. heb al een hele fles perensap op en ben bezig met bronwater nu...

Daarom ben ik wat kortaf vandaag.
Op 26-06-2009 1:29:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: ik ken perensap alleen als laxeermiddel.
Ben meer van de graandestillaties. Cheers.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 26-06-2009 1:40:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Nee ik laxeer alleen van melk niet van vruchtensap.. maar goed het is nu behoorlijk laat dus ik ga snel maar slapen want ik moet nogal wat doen vandaag pff... en zal me kapot zweten.
Op 26-06-2009 4:47:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Als je 90% meer bevat dan mijn persoontje, mag je wel serieus op gaan passen voor spontane zelfontbranding. (geeft zo'n zootje thuis..)
Nee, dank u.
Op 26-06-2009 8:56:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden