Dingen die we niet kunnen zien en verborgen blijven maken ons nieuwsgierig, soms zelfs angstig en in bepaalde gevallen vrezen we ze. Het ligt in onze aard dat vreemde, onbekende dingen ons bang kunnen maken. Het verborgen halfrond van de maan is daar misschien voor sommigen een voorbeeld van. Net omdat wij ze niet kunnen zien is de 'achterkant' van de maan voor velen een duistere, mysterieuze plaats. Waarom zien we nooit de andere hemisfeer van de maan? Wat is daar te zien?

Al jaren doen geruchten de ronde dat het de perfecte plaats is voor een buitenaardse basis. NASA zou ook al foto's 'bewerkt' hebben om de aanwezigheid van aliens, ufo's en gebouwen te verdoezelen. Geruchten hebben natuurlijk niet altijd een gelijke in de werkelijkheid, dus gaan we op zoek naar informatie die deze beweringen hard (zouden) kunnen maken. Houston, do we have a problem?

Waarom kunnen we de 'achterkant' van de maan niet zien?

Wanneer we naar onze maan kijken dan zien we altijd dezelfde kant. Deze eigenaardigheid vloeit voort uit het feit dat de maan tijdens de omwenteling rond haar as, precies één keer rond de aarde draait. De maan is een beetje 'scheef' zodat aantrekkingskrachten over een periode van miljoenen jaren de eigen omwenteling hebben vertraagd. De combinatie van die factoren, samen met de omwenteling van de aarde zelf, zorgen er voor dat we steeds dezelfde kant van de maan te zien krijgen.

De kant van de maan die wij niet kunnen zien wordt vaak omschreven als 'the dark side of the moon', de donkere zijde ooit bezongen door Pink Floyd. Maar deze omschrijving is niet correct in die zin dat die kant evenveel zonlicht krijgt als het deel dat we wel zien.

Eerste foto's

Honderden jaren was de mensheid benieuwd hoe de 'achterkant' - de onzichtbare hemisfeer - van de maan er uitzag. Zag die kant er net hetzelfde uit als de 'zichtbare' kant, of totaal anders? Had het onzichtbare halfrond geheimen te verbergen?

In 1959 werd een stukje van de sluier van het mysterie opgelicht toen bekend raakte dat de Loenik 3, een ruimtetuig van de Sovjet-Unie, foto's had gemaakt terwijl het als allereerste over de achterkant van de maan gevlogen was. De foto's waren ruw en korrelig, maar leken op het eerste zicht een even somber, futloos en verlaten landschap te laten zien als de 'voorkant'.

De sondes die volgden, zoals de Lunar Orbiter 4 in 1967, slaagden er in de oppervlakte van de achterkant van de maan in veel groter detail te fotograferen. In 1968 konden de astronauten aan boord van de Apollo 8, die rond de maan cirkelde om de landing van Apollo 11 op de maan voor te bereiden, voor het eerst in de menselijke geschiedenis de achterkant van de maan met eigen ogen aanschouwen.

Mysterie opgelost?

Vandaag hebben wij gedetailleerde fotokaarten en topografische mappen van de verborgen oppervlakte van de maan. Daaruit blijkt dat de achterkant van de maan niet zo geheimzinnig is. Maar toch zijn er tot op de dag van vandaag verhalen die blijven beweren dat er op de achterkant van de maan geheimzinnige dingen zijn én gebeuren. Veel van deze verhalen worden gevoed door het feit dat, sinds de laatste bemande missie van Apollo 17 in 1972, we niet meer naar de maan teruggeweest zijn. Complottheorieën hebben daar een verklaring voor: de aliens willen ons daar niet.

Buitenaardse basis

De theorie van sommige ufologen dat er zich op de achterkant van de maan een buitenaardse basis bevindt, leeft al heel lang. Indien aliens van een verre planeet in een ander zonnestelsel de aarde komen bezoeken dan moeten zij een basis hebben van waaruit zij hun periodieke bezoeken aan de aarde kunnen uitvoeren. En wat is de beste plaats voor een dergelijke basis? Juist, de eeuwigdurende onzichtbare achterkant van de maan.

Om deze bewering te ondersteunen citeren auteurs op websites de woorden van Milton William Cooper, naar verluidt een vroegere veiligheidsofficier van de US Navy. In een persmedeling uit 1989 zweert Cooper naar verluidt (sic) onder ede dat hij toegang had tot informatie waaruit blijkt dat de regering van de Verenigde Staten weet had van een buitenaards voertuig dat de aarde bezocht. "Luna is de buitenaardse basis op de achterkant van de maan", verklaart het artikel. "Luna werd door de astronauten van de Apollo's gezien, gefotografeerd én gefilmd. Er is een basis, een ontginningsproject dat gebruik maakt van reusachtige machines en een zeer groot buitenaards tuig - dat in getuigenverslagen omschreven wordt als het moederschip - te zien."

Milton William Cooper, ook gekend als William of Bill Cooper schreef zijn theorieën neer in boeken als 'The Secret Government: The Origin, Identity and Purpose of MJ-12' en 'Behold a Pale Horse'. Cooper werd in 2001 doodgeschoten door ambtenaren van het Apache County Sheriff's Office tijdens een inval in zijn huis in Arizona wegens belastingsontduiking. Cooper schoot eerst.

Beter bewijs?

De website UFO Casebook zegt dat NASA en militaire instanties foto's hebben van de basis op de achterkant van de maan. "Er is een reusachtig groot buitenaards basiscomplex op de achterzijde van de maan", schrijft de website. "Het klinkt belachelijk, maar het is waar en we hebben stevig bewijsmateriaal... recht uit de handen van het leger. In 1994 stuurde de US Navy de satelliet Clementine naar de maan om twee maanden lang foto's te nemen. Gedurende die periode nam de satelliet 1.800.000 kiekjes. Uit die massa werden er amper 170.000 vrijgegeven aan het grote publiek. De rest werd geklasseerd. Geklasseerde maankraters?".

De website biedt links naar foto's, maar net zoals veel van dit soort foto's zijn ze onduidelijk en staan ze dus open voor een zeer brede vorm van interpretatie.

Alien basis 'remote viewed'

Een van de meest fascinerende stukken van 'bewijsmateriaal' voor een buitenaardse basis op de achterkant van de maan komt van psycholoog en remote viewer Ingo Swann. Swann, die in de jaren 70 van vorige eeuw meewerkte aan de oprichting van het 'US Gouvernment Remote Viewing Program', is één van de meest gerespecteerde remote viewers van de hele wereld. Remote viewing is het vermogen om op grote afstand objecten of gebeurtenissen waar te nemen zonder gebruik te maken van de normale zintuigen of hulpmiddelen.

De opinie dat hij misschien wel de beste remote viewer aller tijden is wordt gedeeld door andere remote viewers door zijn verbazingwekkende successen. Toen hij bijvoorbeeld in 1973 remote viewing op Jupiter uitvoerde rapporteerde hij dat de gigantische gasplaneet ringen had. In die tijd was dit feit onbekend aan astronomen, maar het werd in 1979 bevestigd door Voyager 1.

In een artikel voor de American Cronicle, 'To the Moon and Back, With Love', omschrijft auteur Gary S. Bekkum de remote viewing sessie over de maan, een evenement dat ook vermeld staat in het eigen werk van Bekkum uit 1998: "Penetration". Er werd door ene Axelrod, regeringsambtenaar bij de Verenigde Staten, aan Swann gevraagd om op verschillende doelen remote viewing toe te passen.

Bekkum schrijft: "Axelrod gaf Ingo een serie maancoördinaten. Swann had er geen besef van dat die speciaal uitgekozen maancoördinaten van de achterkant van de maan - zo'n tien verschillende locaties - hem bij de gedachten van buitenaardse aanwezigheid zo brengen.

Swann 'zag' in gedachten oogachtige kraters gehuld in duisternis. Daar maakte hij op uit dat de achterkant van de maan, de kant die steeds de rug naar de aarde keert, te zien kreeg. Toen hij 'psychisch contact' had met de oppervlakte van de maan zag hij eerst iets wat leek op de sporen van enkele tractoren. Swann raakte even verward tot hij zich realiseerde dat hij intelligente activiteit en structuren op de maan 'zag'.

In het binnenste van een krater zag hij een groen, stoffig, nevelig licht dat veroorzaakt werd door een reeks van kunstlichten die zich op grote, lange torens bevonden. Swann werd overweldigd door het feit dat het 'iets' of 'iemand' een basis aan het bouwen was op de maan.

Swann werd gerekruteerd voor een interplanetaire operatie en naar de ondergrondse faciliteit van Mr. Axelrod gebracht. Hij kreeg de opdracht om op een 'onconventionele' manier alle buitenaardse activiteiten in de gaten te houden. Swann ging er van uit dat Axelrod en Co. hem de opdracht gaf om de aliens op de maan 'psychisch' te bespioneren omdat de buitenaardsen niet zo vriendelijk waren over traditionele menselijke nieuwsgierigheid.

Toen Ingo ontdekte dat hij psychisch 'gespot' was door twee 'mensachtige' bewoners van de maanbasis vroeg hij of hij al dan niet in gevaar was.

Terug naar de maan

Zoals de meeste van dergelijke speculaties, geruchten en psychische rapporten zijn verhalen over mysterieuze handelingen en buitenaardse basissen op de achterkant van de maan niet bewezen. Ze kunnen niet bewezen, maar ook niet weerlegd worden. Tenzij we terugkeren naar de maan.

En zoals het er naar uit ziet gaat dat gebeuren. In maart 2006 maakte NASA de plannen bekend om terug naar de maan te vliegen. In het plan is zelfs voorzien dat astronauten op de achterkant van de maan zullen landen. "In het kader van het project zullen tot vier astronauten tegelijkertijd op de achterkant van de maan landen om maanstenen te verzamelen en onderzoek uit te voeren, met inbegrip van het zoeken naar water dat misschien op een dag een maanbasis kan ondersteunen.

Astronomen hebben nog meer ambitieuze plannen voor het plaatsen van een radiotelescoop op de achterkant van de maan waar deze beschermd zal zijn tegen radiostralen van de aarde.

Wat gaan astronauten en wetenschappers op de achterkant van de maan vinden? Bewijs van buitenaards bezoek? Zullen deze projecten de geruchten voor eens en altijd de kop indrukken? Het terugkeren naar de maan is natuurlijk geen garantie. Als er buitenaardse basissen zijn, en het bewijs niet wordt vrijgegeven aan het grote publiek, dan zullen complottheoretischi de overheden over de hele wereld blijven beschuldigen. Overheden waarvan velen denken dat ze de waarheid over buitenaardse aanwezigheid op en rond de aarde blijven afschermen.

Frank Bomans: goed artikel!
Zijde weer bezig, Madam Toerkes?
Op 19-07-2009 10:01:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
angel: http://www.ufocasebook.com/moon.html Ik heb een keer een tip gekregen van iemand op het web,dat was niet deze link,maar die linkte me door naar de officele website van nasa (never a strate answer)en daar aangekomen bij hun eigen fotos van de achterkant van de maan,kon je als je die inzoomde duidelijk een basis zien,dus van een foto die nasa zelf had vrijgegeven,zal proberen het terug te vinden.
Op 19-07-2009 11:09:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sonlives: Moon Rising

http://www.niburu.nl/index.php?articleID=21172

Mooie docu over ons maantje...
zeker het kijken waard
Op 19-07-2009 11:41:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Mehdi: Goeie LP Dark site of the moon,..!
(bericht gewijzigd op 19-7-2009 13:02:27)
,. Waar een wil is ben ik weg,..!
Op 19-07-2009 13:01:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Frank Bomans:
Mehdi:

Goeie LP Dark site of the moon,..!

LP of website?
Zijde weer bezig, Madam Toerkes?
Op 19-07-2009 13:12:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Mehdi:
Frank Bomans:

Mehdi:

Goeie LP Dark site of the moon,..!

LP of website?


Lang - speel - plaat,..
,. Waar een wil is ben ik weg,..!
Op 19-07-2009 13:16:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Mehdi:
Mehdi:

Frank Bomans:

Mehdi:

Goeie LP Dark site of the moon,..!

LP of website?


Lang - speel - plaat,..


Off topic,.

Maar ozo goed!



,. Waar een wil is ben ik weg,..!
Op 19-07-2009 13:23:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Mies:
Frank Bomans:

Mehdi:

Goeie LP Dark site of the moon,..!

LP of website?

LOL
Op 19-07-2009 13:32:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker: Heel goede artikel. Maar dan blijft natuurlijk de vraag: Hoe weten wij mensen dat ze deze keer wel op de maan gaan landen? Als de eerste maanlanding nooit plaats heeft gevonden, kunnen ze deze keer met de technologie van tegenwoordig ook alles in een studio filmen en de mensen overtuigen dat ze op de maan zijn geweest.

Dus ze moeten iemand meenemen die niet gelooft in hun eigen versie. Zo kunnen ze in één keer alle twijfels de grond indrukken.
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 19-07-2009 17:38:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
maraatje: Het maanoppervlak lijkt mij veel te droog en te hard om zo’n zware voet druk achter te laten als je maar 13 kilo weegt :’-) Er is al met al teveel wat niet klopt. Op de Nasa website bijvoorbeeld staat er bij de voetafdruk dat die voor eeuwig bewaard zal blijven omdat er geen atmosfeer is op de maan. Hoe kan de vlag dan wapperen? Waarom zijn er schaduwen die verschillende kanten opgaan als de enige lichtbron de zon zou moeten zijn? Ik vind het maar een vreemd verhaal allemaal, en alleen omdat iets té far-fetched klinkt sluit ik het zeker niet uit…
Op 19-07-2009 18:27:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Callan:
maraatje:

Het maanoppervlak lijkt mij veel te droog en te hard om zo’n zware voet druk achter te laten als je maar 13 kilo weegt :’-) Er is al met al teveel wat niet klopt. Op de Nasa website bijvoorbeeld staat er bij de voetafdruk dat die voor eeuwig bewaard zal blijven omdat er geen atmosfeer is op de maan. Hoe kan de vlag dan wapperen? Waarom zijn er schaduwen die verschillende kanten opgaan als de enige lichtbron de zon zou moeten zijn? Ik vind het maar een vreemd verhaal allemaal, en alleen omdat iets té far-fetched klinkt sluit ik het zeker niet uit…


Dit is allemaal allang ontkracht. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze serie van de Myth Busters:
Op 19-07-2009 20:14:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Was er afgelopen week niet een documentaire op TV over de maanlanding..?

Ik zat in Frankrijk en heb het gemist maar zag het in de krant staan bij TV gids.... iemand?
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 19-07-2009 20:22:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lotus:
maraatje:

Het maanoppervlak lijkt mij veel te droog en te hard om zo’n zware voet druk achter te laten als je maar 13 kilo weegt :’-) Er is al met al teveel wat niet klopt. Op de Nasa website bijvoorbeeld staat er bij de voetafdruk dat die voor eeuwig bewaard zal blijven omdat er geen atmosfeer is op de maan. Hoe kan de vlag dan wapperen? Waarom zijn er schaduwen die verschillende kanten opgaan als de enige lichtbron de zon zou moeten zijn? Ik vind het maar een vreemd verhaal allemaal, en alleen omdat iets té far-fetched klinkt sluit ik het zeker niet uit…

Ik zag de vlag alleen wapperen toen het voertuig opsteeg en ze terug naar de Aarde gingen. Kan het dan ook niet wapperen ofzo?

(bericht gewijzigd op 19-7-2009 20:22:58)
Ita est :)
Op 19-07-2009 20:22:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
paps:

Was er afgelopen week niet een documentaire op TV over de maanlanding..?

Ik zat in Frankrijk en heb het gemist maar zag het in de krant staan bij TV gids.... iemand?

ja, dan kijk je t.v., nee, dat moet je geloven..
Nee, dank u.
Op 19-07-2009 23:34:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh: Het feit dat wellicht de (eerste paar ?) maanlandingen, zoals we die gezien hebben, niet als dusdanig zouden hebben plaatsgevonden, betekent uiteraard nog niet dat we er niet geweest zijn.

Ik vind de diverse eigenschappen van de maan erg boeiend.
Het feit dat ze precies de zon kan uitblocken (tenminste de laatste en komende duizenden jaren) en precies om haar eigen as gedraaid heeft als ze een baan om de aarde heeft afgelegd zijn voor mij twee indicatoren dat er iets bijzonders speelt. Wat dit dan zou zijn, blijft uiteraard open voor discussie, maar boeiend is het absoluut.

Overigens zou de remote viewer kristalbanen om Jupiter hebben gezien, maar iedereen met een beetje inzicht weet dat een soortgelijk verschijnsel bij elke planeet plaatsvindt waar een magnetisch veld haaks op een equatoriale spin staat.
ALLES IS WAAR
Op 20-07-2009 0:40:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
maraatje:
lotus:

Ik zag de vlag alleen wapperen toen het voertuig opsteeg en ze terug naar de Aarde gingen. Kan het dan ook niet wapperen ofzo?



Dat lijkt me niet, er is toch geen atmosfeer? ;-)
Kijk hoe vrolijk dat ding wappert (30 sec en 1,30 sec):
Op 20-07-2009 13:20:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Vreemd verhaal, die maan. Astronomisch gezien kan men beter van een dubbelplaneet spreken vanwege de massa t.o.v. die van de Aarde. Het blijft dan ook een raadsel hoe de maan in haar baan terecht gekomen is. Dus ben ik hieromtrent eens gaan surfen, en ben een aantal grappige dingetjes tegengekomen. Er zijn berichten dat deskundigen aan de hand van maanstenen tot de conclusie komen dat de maan ouder is dan de aarde. Alle theorieën zijn natuurkundig gezien zeer mager, je moet er maar in geloven, maar eigenlijk weet je dat het niet kan. Er zijn verhalen over de pro-selenen in het oude Griekenland. Het schijnt dat deze mensen geschreven bronnen hebben nagelaten over de komst van de maan, en ook indianenverhalen over de tijd voor de maan worden in Z-Amerika nog steeds verteld. De maan heeft de evolutie een boost gegeven. Door de getijden snelle verandering, dus snelle aanpassing. Levende wezens bestaan voor een aanzienlijk deel uit water, dus hebben we een soort maan klok. (maand) Gezien de omvang en massa van de maan moet ze haast wel hol zijn van binnen. De kraters op de maan zijn in verhouding tot hun oppervlakte veel te ondiep, wat doet vermoeden dat er een zeer sterke schil onder het gesteente zit. En nu het leukste: conclusie, de maan is eigenlijk een bolvormig ruimteschip met camouflage, van waaruit de aarde bestuurd wordt, een soort commandocentrale. De maan is dus altijd bewoond geweest. (de nazi's vlogen er b.v. wel gewoon heen met hun fliegende Untertassen)
(bericht gewijzigd op 20-7-2009 15:39:58)
Nee, dank u.
Op 20-07-2009 15:35:47 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Nee, dank u.
Op 20-07-2009 17:18:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Ik vond die opmerking van 1,6 miljoen geklasseerde foto's van maankraters wel sterk.
Zet je aan het denken...
Cannot kill the Battery!!!
Op 26-07-2009 15:27:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Fluwijn: Als er idd aliens zitten zouden die geen satelietten langs laten vliegen om foto's te maken lijkt me.
En waarom NASA er niet meer heen wilde lijkt me ook niet moeilijk: ze hebben al te weinig geld voor al hun mooie plannen, en op de maan zijn ze al geweest.

Dat van dat vlaggetje op de maan heb ik op de lagere school gehad: zit een stokje bovenin de vlag.

Mochten er aliens bestaan, hoop ik dat ze vriendelijk zijn (en geduld met ons hebben)!
Op 07-11-2009 13:18:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Unity in the Heart of Diversity
Op 07-11-2009 18:38:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cell: http://blog.hallofthegods.org/2009/06/moon-anomalies-shard.html

Vind ik een van de mooiste.

Ohw oeps, reactie wilde ik eigenlijk in dit topic plaatsen http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Beeltenis-van-engel-gevonden-op-de-maan/ Nou ja, plaats ik hem daar toch ook
(bericht gewijzigd op 21-8-2011 21:17:33)
In the beginning there was nothing, which exploded.
Op 21-08-2011 21:14:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden